IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
09-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussendoortje : Callisto
     

Totaal onverwacht kreeg ik deze week een spel toegestuurd van University Games. Altijd leuk natuurlijk, graag plaats ik dit spel dan ook even in de schijnwerpers hier op onze weblog. Callisto is een spel dat reeds verscheen bij diverse uitgeverijen en nu heeft dit spel ook z'n weg gevonden naar de Nederlandstalige markt. Een naam als Reiner Knizia slaat in als een bom en Callisto voldoet in zekere zin aan de verwachtingen. Ik moet er wel in één adem bij vermelden dat we het allemaal al wel eens een keertje gezien hebben. Blokus, blokus trigon, blokus duo, Cirkis, ... en nu dus Callisto.

Het speelbord is gemaakt uit stevig plastic, net als de speelstukken overigens, waarvoor alvast een pluim. Er zijn drie kartonnen inlays voor het speelbord afhankelijk van het aantal spelers waarmee je speelt. In dit spel is het wederom de bedoeling om zoveel mogelijk van jouw blokken op het bord te brengen. De blokjes die je op het einde van de rit overhoudt, zijn strafpunten. Er zijn slechts twee grote verschillen met Blokus. In Callisto dienen de blokjes elkaar met minstens één zijde volledig te raken, dus niet de hoekjes. Bovendien is de startpositie steeds anders, aangezien je in het begin van het spel om beurten 2 pilaren in het spel brengt. Vanaf deze pilaren zal je beginnen met bouwen. In de volgende beurten mag je steeds een nieuw speelstuk op het bord brengen of eventueel je derde pilaar om nog een extra vertrekpunt te hebben. Deze pilaren mogen overal geplaatst worden met uitzondering van het centrum en de rand van het speelbord (aangegeven in ander kleurtje). In een spel met 2 of 3 spelers mogen er geen speelstukken in de buitenrand worden geplaatst (aangegeven in kleurtje)

Indien een speler geen speelstukken meer kan plaatsen, is het spel voor hem afgelopen. Het spel gaat door tot niemand nog een speelstuk kan plaatsen. Elke stip op de overgebleven blokjes is een strafpunt. De speler met het laagste aantal strafpunten wint. Bij gelijke stand wint de speler die laatst begonnen is. Er wordt aangeraden om het spel meerdere keren te spelen, gelijk aan het aantal spelers, en iedereen een keertje startspeler te laten zijn.

Titel : Callisto
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : University Games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

09-10-2010 om 10:42 geschreven door SpinLi  


Categorie:Tussendoortjes
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roll through the ages

Van de auteur van Pandemie verscheen dit dobbelspel. Roll through the ages het bordspel was dan weer van Tsjechische makelij. Dit spel heeft in weinig of geen opzichten iets te maken met het bordspel, met uitzondering van het thema misschien, alhoewel.

Roll through the ages is een vlot, snel dobbelspel met eindelijk eens een serieus thema (na alle regenwormen, sushibarren, ... hoewel ik hiervan zeker geen slecht woord kan zeggen). De spelers krijgen allen een blad waarop ze hun vooruitgang gaan aanduiden. Dit blad bestaat uit vier delen : de steden (geven aan met hoeveel dobbelstenen je mag gooien), de ontwikkelingen, de gebouwen en het aantal slachtoffers die je maakt. Daarnaast heeft elke speler nog een voorraadbord met zes pionnen.

Je scoort punten door mee te bouwen aan de gebouwen, door ontwikkelingen te zorgen en vooral de rampen te vermijden. Het spel wordt gespeeld in een aantal ronden. Een speler mag volgende acties ondernemen in z'n beurt (afh. van de dobbelsteenrol natuurlijk)                       
- dobbelstenen werpen en goederen en voedsel ontvangen
- steden eten geven en het plaatsvinden van rampen
- steden en/of monumenten bouwen
- max. 1 ontwikkeling kopen
- goederen verwijderen tot max. 6 en dobbelstenen doorgeven aan volgende speler

1) Gooi 1 dobbelsteen voor elke stad in je bezit, na elke worp dien je de schedels apart te leggen, je mag van de overige dobbelstenen kiezen of je ze bewaart of opnieuw gooit. Na drie worpen mag je niet meer opnieuw werpen en staat je resultaat vast. Tel het aantal goederen op je dobbelstenen en zet deze bij op je voorraadbord (telkens één stap naar rechts en van onder naar boven), daarnaast krijg je je gegooide voedsel, zet de voorraadpion verder
2) Elke stad heeft 1 voedsel nodig, verwijder dus voedsel voor al je steden. Heb je niet genoeg verlies je direct 1 punt per stad. Dit noteer je op je blad bij de verliezen. Wanneer je worp meer dan 1 schedel bevat, komt er bovendien ook nog een ramp op je af. 
3) Je mag voor elke gegooide arbeider een kruisje bij een stad of gebouw aanduiden. Wanneer alle vakjes zijn aangekruisd is de stad of het gebouw af. Je scoort dan de punten voor het gebouw of een extra dobbelsteen in de volgende beurt voor eens stad.
4) Je mag een ontwikkeling kopen, hiervoor gebruik je het gegooide geld en eventueel nog aangevuld met verkoop van goederen (waarde staat onder de pion)
5) Je mag slechts 6 goederen bewaren voor de volgende ronde. Bij een teveel verwijder je de goederen naar keuze.

Het spel is afgelopen na de ronde waarin een speler zijn vijfde ontwikkeling koopt of als elk monument minimaal 1 keer is gebouwd door de spelers. De speler die de meeste punten in totaal verzamelt, is de winnaar.

Om u een idee te geven :
- een dobbelsteen kan volgende resultaten hebben : 3 voedsel, 1 goed, 2 goederen en 1 schedel, 3 arbeiders, 2 voedsel of 2 arbeiders, 7 munten
- de rampen : 1 schedel = geen effect; 2 schedels = verlies 2 punten; 3 schedels = tegenstanders verliezen 3 punten; 4 schedels = verlies 4 punten; 5 of meer schedels = verlies al je goederen
- voor een overzichtje van de ontwikkelingen ga ik hier passen, sommigen beschermen tegen rampen, anderen zorgen ervoor dat je makkelijker gaat kunnen aankopen, nog andere zorgen voor punten aan het eind van het spel

Titel : Roll through the ages
Auteur : Matt Leacock
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 1-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

09-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Space alert


Dit was zo'n spel waar we rijkhalzend hadden naar uitgekeken. Na het lezen van vele goede besprekingen en spelsessies, waren we echt benieuwd wat dit spel allemaal te bieden had. Het veelvuldig uitstellen van de release was dan ook niet zo leuk. Maar oké, we hebben hem nu in onze handen en gaan u even kort trachten in te lichten wat een beestje dit zoal is.

Space alert is een coöperatief spel, net als Shadows over Camelot, Pandemie, de Boomgaard, ... komt het erop aan om samen te werken en om het bord te verslaan. Dit keer bevind je je in een ruimteschip (misschien wel datgene dat je zelf samenstelde in Galaxy Trucker, wat een fantastisch leuk spelletje was) en tracht je je staande te houden tegen de invloeden van buitenaf en de infiltrerende vijanden en virussen in je eigen ruimteschip. Het originele aspect in dit spel is het gebruik van de cd, waarop op bepaalde tijdstippen gevaren door je luidsprekers rollen. Vijand gesignaleerd op afstand T+1, zone rood. Dan weet je dat je als de bliksem je linkerflank (rode flank) zal moeten gaan verdedigen. Ook de communicatie tussen de spelers kan uitvallen, dan wordt het even héél stil rond tafel, alhoewel je nog duizend-en-één dingen zou moeten overleggen. Druk, druk, druk, je hebt maar tien minuten en dan loopt de planningsfase af, dan moeten je manschappen schrap staan om al dat aanstormende geweld tegen te houden en het ruimteschip te behoeden van de ondergang.

Het spel verloopt in twee grote fasen :
In fase 1 wordt alles gepland en kom je via de cd te weten welke gevaren je zoal zult moeten bestrijden.
In fase 2 worden alle acties netjes in volgorde afgehandeld en moet je hopen dat je goed hebt gepland en de strijd overleeft.
Je merkt dat het qua opbouw veel kenmerken vertoond van Galaxy trucker, dus als je dit spel leuk vond, is dit zeker ook een must.

Qua materiaal omvat dit spel héél wat zaken die je nog kent van Galaxy trucker. Het speelbord is een ruimteschip opgebouwd uit kanonnen, schilden, deuren en liften. Het is opgesplitst in een blauwe, rode en witte zone. (dit is vooral belangrijk om te weten welke flank je moet verdedigen tegen welke invloed). Daarnaast zijn vooral de actiekaartjes belangrijk, hiermee ga je je acties plannen. De dreigingskaarten omvatten dan weer héél wat dreigingen die op je af komen (kan in verschillende moeilijkheidsgraden worden opgedeeld). Er zitten vijf spelersfiguren, 2 robotten, 3 raketten en nog wat blokjes in de doos, die worden gebruikt om energie te voorzien, om schade aan te duiden, als batterijen, ...
Daarnaast zijn er nog de trajectsporen, die als voelsprieten boven je schip worden gelegd. Hier komen de dreigingskaarten aan te liggen. Ze komen steeds dichter en dichter en zullen je schip meer en meer schade aanbrengen als je ze niet uitschakelt.



Natuurlijk word je niet onmiddellijk voor de leeuwen gegooid. Je begint met een proefvlucht de eerste keer, om het materiaal te leren kennen en de manier waarop het spel verloopt. Je gaat ook nog geen 12 fasen plannen, maar slechts acht en krijgt maar één planbordje (zie foto boven waar je tot 12 acties plant) Tijdens de planningsfase, ga je de cd opzetten, hij vertelt je wanneer te starten. Je neemt de eerste actiekaarten en zet deze in over de eerste vier planningsvakken (1-4). Nadien neem je de kaarten van planningsfase 2 en mag je de volgende vier planningsvakken vullen (5-8). Je mag de gelegde kaarten uit de vorige planningsfase niet meer veranderen, maar de kaarten die je nog meenam uit de vorige fase mag je wel gebruiken. Wat kan je zoal plannen? Een kaartje heeft twee kanten, de ene kant toont steeds een verplaatsing. Een verplaatsing richting zone rood, zone blauw of een lift om je van het bovendek naar onder te laten voeren of omgekeerd. Daarnaast toont een kaartje ook nog een actie, dit kan het activeren van een kanon zijn, het activeren van een schild of nog een andere activiteit (maar dit gebruiken we niet in de proefvlucht, komt pas later aan bod, activeren robotten, activeren raketten, ...).

Het komt erop aan om tijdens deze planningsfase goed te overleggen wat je gaat doen, eigenlijk mag je elkaar je kaarten niet tonen, maar je mag wel zeggen wat je van plan bent om te doen, bv. ik ga naar de blauwe zone, ik naar de rode, ik blijf in de witte zone, ik ga een kanon bedienen, ik laad een schild in, ik ga energie ophalen voor de schilden en kanonnen, ...

Na 10 minuten heb je alle acties gepland, zijn er ondertussen gevaren op je af gekomen (dit wordt ook op de cd gezegd) en is het de hoogste tijd om alles eens te overlopen. Hiervoor gebruik je het missieverloop-overzicht (op foto rechtsboven). In de volgorde van dit missieverloop-overzicht worden nu verschillende zaken uitgevoerd.
* Dit kan een dreiging inbrengen zijn : een dreiging verschijnt zoals vermeld op de cd. 
* Daarnaast worden de acties van de spelers stap per stap uitgevoerd : de eerste kaart wordt omgedraaid en uitgevoerd bij de diverse spelers.
* Dan volgt er een schadeberekening : er wordt geschoten op de vijanden, zijn ze geraakt, verbuik je energie, ...
* Tenslotte volgen de acties en verplaatsing van de dreiging : de dreiging komt dichter, brengt eventueel schade toe.

Deze stappen worden allemaal overlopen en hopelijk leef je nog tegen het einde van de vlucht. Zo gauw je het systeem een beetje onder knie hebt, kan je het spel spannender gaan maken door echte missies te gaan vliegen en vooral langere vluchten te maken. Daar kom je ook misschien nog eens in energienood en kom je sterkere tegenstanders tegen.
Het spel bevat dan ook nog héél wat kleinere variabelen die het spel telkens weer anders maken, andere vijanden, andere gekozen acties, andere samenstelling van de speelgroep, ... je zal op elkaar moeten inspelen om je trip tot een goed einde te brengen. Oefening zal sowieso nodig zijn om meester te worden in dit spel.

Nu moet ik enkel nog een bemanning vinden die met mij op ruimtereis wil gaan, het spel staat in ieder geval hoog op onze wenslijst om snel te spelen. Dus voelen mensen zich geroepen om Frank de Winne achterna te gaan, laat maar een seintje.

Titel : Space alert
Auteur : Vlaadi Chvatil
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

08-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MP5 : Carson city



Dit spel heeft waarschijnlijk geen aankondiging meer nodig. QWG is de laatste tijd, naar mijn bescheiden mening, goed bezig en bracht in Essen vorig jaar weer een spel uit in eigen beheer. Wat het nog leuker maakt, is dat dit een spel is van een Belg, nl. Xavier Georges, die enkele jaren in mindere mate scoorde met het spel Palais Royal bij Hans im Glück. Deze laatste vind ik een ondergewaardeerd spel, een spel waar je zeker je gedachten bij moet houden en waar je alles netjes moet plannen.

Ook in Carson city gaat hij weer die kant op. Toen ik de spelregels voor de eerste maal las, vielen mij twee zaken op. Het spelverloop op zich is vrij eenvoudig, de regeltjes voor het scoren van de punten jammerlijk genoeg des te minder. Waarschijnlijk zal het allemaal wel logisch zijn als je het spel speelt, maar als je het gewoon leest en in de spelregels is het niet eenvoudig.

De spelregels van dit spel kan u in allerlei talen (ook Nederlands) terugvinden op Boardgamegeek, dus ook nu weer ga ik me beperken tot het spelverloop. Dit lijkt me ook het interessantste voor dit spel om in te schatten of het iets voor jou is of niet.

Carson city is in mijn ogen een mix van diverse spellen : planet steam, caylus, oregon, ... Indien u bij het horen van deze namen al geïnteresseerd bent, lees dan zeker verder.

Het spel bestaat uit vier ronden, die op hun beurt bestaan uit vier fasen. Nadien worden nog enkele punten uitgedeeld en de speler met de meeste punten wint het spel.

1) Uitkiezen van de personages : De spelers kiezen om beurten een personage, dit personage bezorgt hen een extraatje en geeft ook de speelvolgorde aan voor de volgende ronde. Deze speelvolgorde kan belangrijk zijn, zeker bij duels die onbeslecht blijven.

2) Het plaatsen van de cowboys : Deze fase kan u vergelijken met het inzetten van de werkers bij Caylus, maar u dient niet te betalen. Je kan een cowboy plaatsen op een actieveld, op een kavel, op een gebouw of u kan passen. Indien u past, mag u geen cowboys meer inzetten, maar neemt u de overige cowboys wel mee voor de duels en de volgende ronde.

3) Het uitvoeren van de acties en duels : Dit mag u wederom vergelijken met caylus, waarbij de verschillende acties in volgorde worden uitgevoerd. Wanneer meerdere spelers dezelfde actie kozen, volgt er eerst een duel (aantal cowboys in voorraad + aantal verzamelde revolvers + dobbelsteenworp) om te zien wie de actie mag uitvoeren.

4) Het einde van een ronde : de rondeteller wordt verzet, de spelers krijgen nieuwe cowboys, de spelers ruilen hun teveel aan geld in voor overwinningspunten, personagekaarten terugleggen, gebouwen aanvullen. 

Dit is in grote lijnen het spelverloop. U merkt het al, een tactisch spel, met héél wat mogelijke keuzes. Bent u dus op zoek naar een tactisch spel voor veelspelers, kan u bij QWG terecht. U heeft zelfs de keuze tussen een gewone uitgave en een Masterprint. Deze laatste bevat hetzelfde speelmateriaal, maar heeft een andere doos (in boekvorm getekend, zodat je ze op hun kant netjes naast elkaar kan plaatsen, andere masterprints waren Leonardo da vinci, Yspahan, ...)



Voor de liefhebbers zet ik hier nog even een overzicht van de acties en de personages.

Mogelijke acties :
- salaris : voor elke cowboy die je hier plaatst, krijg je 4 dollar (er wordt niet geduelleerd)
- munitie : de speler krijgt de 3 revolvertegel voor de rest van de ronde
- wegen : de speler krijgt 3 wegen uit de voorraad die hij in zijn persoonlijke voorraad legt en ten allen tijde kan gebruiken
- weg : voor elke cowboy die je hier plaatst, krijg je 1 weg (er wordt niet geduelleerd)
- aankoop van kavels : je plaatst de cowboy op een vrij plekje bouwgrond, de prijs is 1 dollar + 1 dollar voor elk aangrenzend gebouw, gebergte of huis
- bouwen van gebouwen : de speler betaalt de kosten van het gebouw waarop hij een cowboy had geplaatst, mag het gebouw plaatsen als hij reeds een bouwgrond heeft en aan de bouwvoorschriften voldaan wordt.
- inkomsten van kavels : 2 dollar voor elke eigen kavel
- inkomsten door cowboys : 2 dollar voor elk sterktepunt in zijn bezit (som cowboys in persoonlijke voorraad en revolvers)
- inkomsten van de dobbelstenen : aantal geworpen ogen van de twee dobbelstenen worden uitbetaald
- inkomsten van gebouwen : moet je geen cowboys plaatsen, wordt sowieso uitgevoerd
- overwinningspunten voor kavels : voor elke twee kavels die je bezit één overwinningspunt
- overwinningspunten voor de sterkte van de cowboys : voor de helft van zijn sterkte overwinningspunten
- overwinningspunten voor gebouwen : één overwinningspunt per gebouw (huizen en gebergtes leveren niets op)
- aankoop van overwinningspunten : per 2, 3, 4 of 5 dollar een punt aankopen

Personages :
- Sheriff : extra witte cowboy om in te zetten
- Bankier : onmiddellijk 9 dollar
- Winkeljuffrouw : ofwel 8 dollar onmiddellijk, ofwel inkomsten verdubbeld voor een specifieke gebouwsoort
- Chinese koelie : 2 wegenstaafjes onmiddellijk en helft van de bouwkosten voor gebouwen
- Kolonist : eigendomstegel mag deze ronde ten allen tijde op een vrije kavel worden gelegd
- Kapitein : onmiddellijk 1, 4 of 9 dollar betalen om 1, 2 of 3 cowboys naar de persoonlijke voorraad te halen
- Huurmoordenaar : gedurende deze ronde 3 sterktepunten extra in duels 

Titel : Carson city
Auteur : Xavier Georges
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

07-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MP4 : Demetra

   

Dit spel is één van mijn favorieten, dat zal misschien raar klinken, want ik weet dat er zeel veel voor-, maar ook tegenstanders zijn van dit spel. Is dit omdat ik het spel gewoon vaak win? Omdat het thema mij enorm aanspreekt, omdat ik het mechanisme echt doorheb (wat ik niet bij veel spellen heb) of is de eenvoud weer de grootste troef? Ik durf het niet te zeggen, maar bij deze toch een zo objectief mogelijke bespreking.

In Demetra gaan de spelers weer de boer op en proberen ze hun akkers, wijngaarden en hooilanden zo goed mogelijk te beheren. Wat je uiteindelijk vooral in het oog moet houden is het feit dat je twee gelijkwaardige percelen (qua grootte) moet trachten te maken, want op het einde van het spel krijg je twee punten voor elke fiche in het op één na grootste perceel en één punt per fiche voor het grootste perceel. Daarnaast scoor je ook voor de ingebrachte arbeiders en met wat geluk voor de gewasblokjes waarvan jij er nog het meeste hebt.

Elke speler krijgt een gelijk spelersbord (A1-G7), twee starttegels (die wel voor iedereen anders zijn en gelijkmatig uit elkaar liggen), een zichtscherm, een opslagbord, 5 basisarbeiders en enkele gewasblokjes (blind getrokken). In het midden van de tafel ligt het dorpbord waarop de tegels terechtkomen die kunnen worden aangekocht. Daarnaast liggen hier de dorpelingstegels (speciale arbeiders) en komen in de loop van het spel de gebeurtenistegels hier terecht. Deze gebeurtenistegels zijn eigenlijk de klok van het spel. Zo gauw er tien zijn uitgekomen, worden er nog twee rondjes gespeeld en eindigt het spel. Deze tegels zijn meestal zowel voor iedereen positief of negatief en kunnen het spel toch een beetje in de war sturen, maar niet van die aard dat alles nu ineens totaal random gaat worden.

In een speelbeurt mag je twee verschillende acties uitvoeren en heb je keuze tussen de volgende vier acties (opgelet : actie C mag niet na actie D worden uitgevoerd) :

A) gewassen oogsten : zo kom je het snelste aan gewasblokjes, je draait de tegels (ongeoogste zijde) van een perceel om en krijgt de overéénkomstige kleuren gewasblokjes. Maar pas op, dit kan je slechts één keer doen, de tegels liggen dan met hun geoogste zijde naar boven en dienen dan door een arbeider terug omgedraaid worden alvorens je terug kan oogsten.

B) een arbeider in het spel brengen : je kan een arbeider op je speelbord plaatsen of verwijderen. Bij het plaatsen moet je enkel rekening houden met één regel. De waarde van de arbeider (1-2-3) geeft aan aan hoeveel fiches hij moet grenzen om te mogen leggen. Bovendien mag een arbeider nooit tegen een andere arbeider worden gelegd. De specifieke actie van de arbeider wordt onmiddellijk uitgevoerd (bv. oogsten, inzaaien, gewasblokjes nemen, ...)

C) veldtegels vanuit de opslag naar je plattegrond brengen : zo bouw je je perceel uit. Je haalt de tegels (één of twee) van je eigen opslag of die van een tegenspeler. Kies je uit je eigen opslag, dien je de gewasblokjes in de voorraad te leggen (zie actie D), koop je bij een tegenspeler, betaal je het bod in gewasblokjes uit aan deze speler. Je legt de tegel op de overeenkomstige plaats. (Van elke tegel is er maar één in het spel).

D) veldtegels vanuit het dorpbord naar je opslag plaatsen : tegels mogen nooit rechtstreeks van het dorpbord naar je eigen speelbord, dat is de kern van dit spel. Je neemt tegels (één of twee) van het dorpbord en plaatst deze in je opslag. Daarna zet je er een bod op in gewasblokjes. Dit is de prijs die je nu stelt voor die tegel. Er moet een volledige speelronde overgaan vooraleer jezelf deze tegels naar je speelbord kunnen komen. De andere spelers krijgen dus allemaal de kans om de tegels te kopen tegen het aangegeven bod. 

Als er tegels van het dorpbord worden genomen, worden deze onmiddellijk aangevuld. Komen er gebeurtenistegels in het spel, worden deze onmiddellijk uitgevoerd en op het dorpbord gelegd. Zo gauw er tien gebeurtenistegels zijn uitgespeeld, worden er nog twee ronden gespeeld en eindigt het spel. De punten worden uitgedeeld zoals reeds besproken en de speler met het meeste punten wint dit spel.

Titel : Demetra (Key Harvest)
Auteur : Richard Breese
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

06-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MP3 : El capitan

 

Van dit spel heb je sowieso voor- en tegenstanders. Sommigen vinden het droog en maar wat getel, anderen houden hier wel van. Wat zeker een feit is, is dat het artwork meer dan in orde is, zelfs de stansramen zijn te mooi om weg te gooien. Bovendien heb ik mijn uitgave nog wat gepimpt door er een lederen zakje aan toe te voegen dat we in Bokrijk een keertje gemaakt hebben. Knappe munten in een "authentieke" beurs, dat kan tellen als je het mij vraagt.

Het spel zelf, moet ik eerlijk bekennen, heb ik al een hele tijd niet meer gespeeld. Niet dat ik het niet leuk vond, verre van zelfs, maar er is nog zoveel ander lekkers op de markt en dan is dit spel inderdaad niet direct aantrekkelijk voor de meeste mensen. (er zijn nog wel spellen die ik leuk vind, die dit lot beschoren zijn)

In El capitan speel je een koopman die met z'n schip de belangrijke steden uit het Middellandse Zeegebied aandoet om er pakhuizen en vestingen te bouwen. Het spel bestaat uit drie ronden, die elk eindigen met een uitbetaling waarbij je geld  krijgt voor :
- het aantal steden waar je een pakhuis hebt gebouwd (verspreiding)
- iedere vesting die je bouwde
- iedere stad waar je het meeste of op één na meeste pakhuizen bezit (meerderheid)
Wie na drie ronden het meeste geld bezit, mag zich tot winnaar van het spel kronen.

Er zijn twee soorten zeilkaarten in het spel : doel- en trajectkaarten en stadverbindigskaarten.
De doel- en trajectkaarten geven aan naar welke steden je kan varen of hoeveel stappen je mag zetten op het speelbord. (één verplaatsing is een stap horizontaal of verticaal van de stad waar je je bevindt)
De stadverbindingskaarten tonen twee steden waartussen je kan bewegen. (mits je natuurlijk op één van beide staat)
De bewegingsactie is trouwens optioneel, maar doe je in het begin van je beurt, nadat je eventueel kaarten hebt gekocht uit de vitrine.

Nadien moet je één van de volgende drie acties uitvoeren :
- een pakhuis bouwen (of opnieuw openen) in de stad waar je staat, je betaalt de huidige prijs, kom je op een donker vakje wordt het eerste pakhuis in de rij gesloten en in het midden van de stad geplaatst. Een gesloten pakhuis kan later in het spel gewoon terug GRATIS geopend worden door de betreffende speler. Je mag max. 3 pakhuizen na elkaar bouwen in een stad.
- een vesting bouwen in de stad waar je staat
- een lening afsluiten, je moet hiervoor geen kaart afspelen, je verplaatst je schip naar de bank, neemt een lening en krijgt het geld

Zodra één speler al zijn pakhuizen en vestingen heeft gebouwd, wordt de ronde uitgespeeld en volgt een uitbetaling. De spelers krijgen geld voor verspreiding (zie verspreidingsspoor speelbord), de speler die als eerste in de negen steden kan bouwen, krijgt een bonus van 15 florijnen. Diegene die het meest vertegenwoordigd is in een stad krijgt een aantal florijnen gelijk aan het eerst volgende vrije veld, de tweede speler krijgt de helft van dit bedrag van de bank. (bij gelijke stand wint diegene wiens pakhuis als eerste werd gebouwd. Voor een gebouwde vesting krijgt een speler evenveel als de tweede ontvangt in die stad bij de meerderheid. Tot slot moeten ook de lening worden afgelost of verlengd. (verlengen zorgt natuurlijk voor hogere kosten later)
Na elke uitbetaling maakt elke speler z'n vermogen bekend. Diegene met het minste geld bepaalt de startspeler voor de volgende ronde. Elke speler krijgt voor de volgende ronde terug pakhuizen en een vesting. Na drie ronden eindigt het spel, nadat alle leningen uiteraard zijn terugbetaald.

U merkt dat het wel wat denk- en telwerk vereist. Je moet constant inschatten of je investering wel voldoende zal opbrengen, want geld is weer erg schaars in dit spel.

Titel : El capitan
Auteurs : Wolfgang Kramer & Horst-Rainer Rösner 
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

05-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MP1 : Leonardo da vinci
  

Wel, wat ik van dit spel moet vinden, durf ik bij god niet zeggen. Het thema integreert me alleszins, de gameplay doet me wat denken aan de Vorsten van Florence, maar de spelregels zijn zo slecht geschreven, dat ik er nog nooit effectief aan begonnen ben. Ik moet ook zeggen dat de kleuren ook maar wat muf zijn, ... maar volgens mij zit er best wel een leuk spel onder.

In Leonardo da Vinci (ofte Maestro) proberen de spelers de beste uitvindingen te maken om zo punten te scoren. Om uitvindingen te doen, heb je materiaal en tijd nodig. Je gaat dus de juiste materialen bij elkaar trachten te zoeken en de tijd zo snel mogelijk laten passeren, zodat jij als eerste een uitvinding doet.

Er worden 7 normale ronden gespeeld en 2 onderzoekronden (om uitvindingen af te werken en nog punten te scoren). Elke ronde bestaat uit 4 fasen :
A) uitvindingen starten
B) inzetten van meester en leerlingen
C) acties uitvoeren
D) uitvindingen voltooien

A) de spelers kiezen in het geheim een uitvinding en leggen de passende materiaalkaarten onder hun laboratorium, hij plaatst zijn werksteen op het vak 0 van het werktijdspoor (elk veld staat voor een werkweek), de speler kan deze fase ook gewoon passen.

B) de spelers zetten één of meerdere leerlingen in of de meester of passen (de figuren worden op de vakken van links naar rechts geplaatst)

C) de speler die het sterkst vertegenwoordigd is in een vak mag de actie als eerste uitvoeren (bij gelijke stand, eerst de meest linkse, een meester telt voor 2 leerlingen)
- In de bestuursraad kan je verschillende zaken kiezen (één persoon slechts) : startspelerfiguur, leerlingen ergens anders op het bord inzetten, alle florijnen in de bestuursraad nemen, vier uitvindingen van de trekstapel bekijken en in willekeurige volgorde terugleggen of een willekeurige materiaalkaart nemen tegen 1 florijn
- in de andere gebieden moet er betaald worden voor de actie (0,2,3,4 florijnen) : aankoop materiaal, robots, leerlingen
- verplaatsen van de werkstenen in de laboratoria

D) uitvindingen voltooien : aantal weken + juiste materiaal = geld
Indien een andere speler ook voor deze uitvinding aan het sparen was, kan hij nog het kleinere bedrag winnen

Op het einde van het spel krijgen de spelers nog geld voor verschillende soorten uitvindingen. De speler met het meeste geld wint het spel.
5 soorten = 20 florijnen, 4 soorten = 13 florijnen, 3 soorten = 8 florijnen, 1 of 2 soorten = 0 florijnen.

Titel : Leonardo da vinci
Uitgeverij : QWG
Auteur : Antonia Tinto, Flaminia Brasini, Stefano Luperto, Virginio Gigli
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

04-10-2010 om 08:12 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tatort Themse (Pegasus)



Wie lost de moorden het snelste op? Het zou een aankondiging kunnen zijn voor Cluedo of Mr. Jack, maar Pegasus presenteert u dit kleine kaartspelletje van Reiner Knizia. Het spel bestaat uit 102 kaarten waarvan 72 getuigenkaarten, 25 spoorkaarten en 5 misdaadkaarten.

De misdaadkaarten worden met z'n vijven naast elkaar gelegd. De 25 sporenkaarten worden in 5 rijen en 5 kolommen naast en onder elkaar gelegd. (er wordt aangeraden om ervoor te zorgen dat de bovenste kaart van elke kolom een andere kleur heeft om het spel gelijkmatiger te laten verlopen). De spelers krijgen vier getuigenkaarten op handen en er worden er vier opengelegd naast de trekstapel. Het spelprincipe komt in zekere zin overeen met Ticket to ride. U verzamelt voldoende getuigenkaarten om de spoorkaarten te verzamelen. Zo gauw alle spoorkaarten van een kleur zijn verdwenen, wordt er een zaak opgelost en krijgt de speler met de meeste punten de misdaadkaart als bonus. Zo gauw vier van de vijf zaken zijn opgelost eindigt het spel onmiddellijk en worden de punten berekend.

In een beurt kan een speler tot drie acties uitvoeren (hoewel het vaak slechts één actie zal zijn) :
1) een spoor wegvegen (optioneel)
2) een spoor opnemen (optioneel)
3) getuigen ondervragen (verplicht)



1) Een speler kan een de onderste spoorkaart van een kolom wegvegen door twee gelijke getuigenkaarten te spelen. Dit mag slechts als je het daarbovenliggende spoorkaartje kan opnemen (actie 2). Een speler kan eventueel zelfs 4/6/8 dezelfde kaarten afleggen om de onderste 2/3/4 kaarten weg te nemen, maar de bovenste kaart mag je nooit wegnemen.

2) Een speler kan de onderste spoorkaart van een kolom opnemen door het gevraagde aantal getuigenkaarten uit te spelen. Je mag per beurt slechts één spoorkaart opnemen.

3) Een speler kan ook getuigen ondervragen, hiervoor neemt hij gewoon een openliggende getuigenkaart of de bovenste van de trekstapel. De open vitrine wordt steeds onmiddellijk aangevuld tot vier kaarten. Je beurt is hierna onmiddellijk afgelopen.

(joker : een speler kan steeds twee dezelfde getuigenkaarten uitspelen als joker voor eender welke getuigenkaart)
Als alle spoorkaarten van een kleur zijn weggeveegd of opgenomen volgt de waardering van die misdaad en krijgt diegene met de hoogste waarde aan spoorkaarten de bonuskaart. Zo gauw er vier misdaden zijn opgelost, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.

Titel : Tatort themse
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

03-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen van QWG - WGG - Quined

QWG :
- MP1 : Leonardo da Vinci
- MP2 : Yspahan (reeds bespreken bij Ystari)
- MP3 : El capitan
- MP4 : Demetra
- MP 5 : Carson city
- Metropolys (reeds besproken bij Ystari)
- Space alert

- Age of steam (wordt later besproken bij Treefrog)
- Tinners trail (wordt later besproken bij Treefrog)
- Roll through the ages
- Pandemie
- Genoa (reeds besproken bij Aleaspiele)
- Cavum
- Bloom
- Galaxy trucker
- Age of empires III
- Chinatown (reeds besproken bij Aleaspiele)
- League of six + uitbreiding
- De vorsten van Florence (reeds besproken bij Aleaspiele)
- Caylus (reeds besproken bij Ystari)
- Caylus magna carta (reeds besproken bij Ystari)
- Amyitis (reeds besproken bij Ystari)
- Taj mahal (reeds besproken bij Aleaspiele)
- Hermagor
- Martinique
- Jambo
- Lungarno
- Boss kito

WGG :
- Rattus
- Galapagos
- Hotel Samoa
- Brass (wordt later besproken bij Treefrog)
- Endeavor
- Macao (reeds besproken bij Aleaspiele)

Quined :
- MP6 : Chocolatl
- Fish, fish, fish
- Reef encounter
- Siena

03-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wampum (Pegasus)



Handelaartje spelen als kolonist met de indianen, dat is het thema dat achter dit spel zit, maar daar zou ik op zich niet te veel van aantrekken. Het is gewoon een kaartspelletje dat vrij gemaakt overkomt vind ik. Je probeert "wampum" te scoren door kaarten met grondstoffen aan te bieden die de indianen zelf niet in huis hebben.

In  het midden van de tafel worden enkele indianendorpen klaargelegd (afh. aantal spelers), en er worden reeds enkele warenkaarten naast de dorpen gelegd. De spelers krijgen vijf warenkaarten op handen, een handelaarskaart en een kist die ze voor zich leggen en het spel kan beginnen.
Een spel verloopt over meerdere ronden, elke ronde bestaat uit 5 fasen :
1) een bod afgeven
2) startspeler bepalen
3) nieuwe waren verdelen
4) kaartenlimiet nakijken
5) ruil doorvoeren

Fase 1 : een bod afgeven
De spelers leggen om beurten een bod (van één of meerdere handkaarten) naast een dorp waarin ze interesse hebben. Indien een speler een bod legt bij een dorp waar reeds een bod ligt, moet hij meer kaarten bieden dan het reeds aanwezige bod. De speler van het eerste bod moet het bod dan verleggen naar een ander dorp (er mogen geen kaarten meer bij het bod worden gelegd). Zo gaat deze fase door tot elke speler een dorp heeft gevonden. Op je bod leg je ook steeds je handelaarskaart zodat je weet van wie welk bod is.

Fase 2 : startspeler bepalen
De speler die het hoogste bod heeft geplaatst, wordt de nieuwe startspeler (en krijgt de kano-kaart). Hebben meerdere spelers hetzelfde bod gedaan, dan wordt de speler die het dichtste bij de vorige startspeler zat in wijzerszin nieuwe startspeler (beginnend met de startspeler zelf!)

Fase 3 : nieuwe waren verdelen
Elke speler krijgt 2 nieuwe handkaarten van de trekstapel. Is de trekstapel leeg, dan zit je in de voorlaatste ronde.

Fase 4 : kaartenlimiet nakijken
Bij het hoogste bod worden nog 3 kaarten bijgeteld. Zoveel handkaarten mogen de spelers op dit ogenblik hebben. Het teveel aan handkaarten wordt onmiddellijk afgelegd. (tijdens de andere fasen mag je zoveel kaarten op handen hebben als je wil)

Fase 5 : ruil doorvoeren
De dorpen worden één na één behandeld. Het bod wordt opengedraaid en er kunnen zich twee zaken voordoen :
- ruil tegen waren : indien er in je bod minstens één waar ligt dat ook al in het dorp aanwezig is, dan wordt het bod compleet geruild met de kaarten in het dorp
- ruil tegen wampum : indien er in je bod geen enkel waar ligt dat ook al in het dorp aanwezig is, leg je één exemplaar van het ontbrekende waar in het dorp, de andere kaarten mag je omdraaien en als wampum voor je neer leggen (onder je kist)
bv. je bod is 3 gele en 2 groene kaarten, je legt 1 gele en 1 groene kaart bij het dorp en draait 2 gele en 1 groene kaart om als wampum

Indien de trekstapel dus leeg is, zit je in de voorlaatste ronde. Je speelt nog een volledige ronde (zonder fase 3). Op het einde van het spel mag je nog van elke warensoort in je hand één kaart omdraaien als wampum. De speler met het meeste wampum wint het spel.

Titel : Wampum
Auteur : Jeffrey D. Allers
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

02-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over QWG - WGG - Quined
Een beetje een raar gegeven, maar er staan drie verschillende uitgeverijen op het programma voor deze maand.
Vaak omdat de lijn moeilijk is te trekken. Vroeger waren er twee Nederlandstalige uitgeverijen nl. Quined en white goblin.
Een paar jaar geleden gebeurde er iets fantastisch, de twee smeltten samen tot QWG en publiceerde en vertaalde enkele fantastische spellen.
Vorig jaar kwam deze samenwerking tot een eind. De mensen van Quined wilden meer aandacht besteden aan eigen werk, de mensen van WG
wilden ook vertaalwerk blijven doen en het betere bordspel naar onze taal te brengen.

We kunnen natuurlijk sympathie hebben voor beide partijen, maar dit leverde wel weer enkele nieuwe namen op. Quined games ging gewoon
verder waar het voor de samenwerking was gebleven. White goblin gooide het over een andere boeg en begon een nieuw project met een flashy website en leuke spellen. We moeten toegeven dat wij in ieder geval overtuigd zijn van hun kennis en kunde en kijken dan ook steeds vol verwachting uit naar hun nieuwigheden.

Ook QWG bestaat voorlopig nog, al is niet altijd duidelijk hoe alles daar nog werkt. Ze zouden de geplande heruitgaves en uitbreidingen van enkele ondertussen klassiekers nog uitbrengen, maar vaak zie je releases van de website verdwijnen, dus misschien moeten we ervan uitgaan dat QWG toch stilaan verleden tijd is.

En bijgeleerd heeft men zeker ook bij QWG, geen releasedata meer op de nieuwe site, want je weet nooit dat er iets fout loopt. Dit heeft in het verleden al héél wat frustraties en vragen van ongeduldige spellenliefhebbers opgeleverd, kwestie van toch even te duiden hoe populair de producten van deze uitgeverijen zijn.

Vandaar een bespreking van hun spellen ... en het is zeker en vast verdiend! Geniet de volgende weken van het betere spel!

02-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Musketiere (Pegasus)



In dit spel kruip je in de huid van één van de drie (vier) musketiers. Het is je taak om de edelstenen voor je koningin te bemachtigen. De kardinaal en zijn gevolg willen dit uiteraard verhinderen en zijn garde ligt op de loer.

Elke speler krijgt 12  handkaarten (waardes 0 - 10) met musketiers. Hiervan legt hij er drie verdekt voor zich neer. Dit zijn de punten die hij die ronde eventueel kan verdienen. Let wel, leg je een hoge kaart, kan je veel punten verdienen, maar dan kan je ze uiteraard niet uitspelen in het spel zelf.

Daarna volgen er een aantal gevechten tegen de garde van de kardinaal. Er wordt een gardekaart omgedraaid. Deze heeft een bepaalde waarde. Alle deelnemende spelers leggen één kaart blind af, daarna worden ze tegelijk omgedraaid. Je telt de waarden van deze kaarten op en er kunnen zich twee mogelijkheden voordoen.

1) De musketiers halen niet de waarde van de garde : de slechtste speler (diegene met de laagste kaart) neemt een gevangeniskaart en legt deze op één van z'n drie afgelegde kaarten voor zich.
2) De musketiers halen de waarde van de garde : de beste speler (diegene met de hoogste kaart) neemt een edelsteen en legt deze op één van z'n drie afgelegde kaarten voor zich.

Uitzonderingen :

- Indien er zich een gelijke stand zou voordoen, tellen het aantal degens die onderaan op de kaarten zijn afgebeeld.
- Indien er geen gevangeniskaarten of edelsteenkaarten meer beschikbaar zijn, neem je deze van een medespeler.
- Win je een duel en heb je geen vrije plaats meer voor je, leg je een gevangeniskaart terug af.
- Verlies je een duel en heb je geen vrije plaats meer voor je, leg je een edelstenenkaart terug af.
- Heb je de drie gevangeniskaarten bij je, dan moet je nog kaarten blijven uitspelen, maar telt deze waarde niet mee bij de musketieren. Zo gauw een andere speler een gevangeniskaart moet nemen, ben je terug verlost en mag je terug meespelen.

Een ronde gaat zo lang door tot de negen kaarten (duels) zijn gespeeld of tot één speler alle drie de edelstenen heeft gewonnen. Nu vindt er een telling plaats.
- de voorafgelegde kaarten leveren het aantal punten op die erop staan afgebeeld
- is één van deze kaarten bedekt met een edelsteenkaart wordt de waarde verdubbeld
- is één van deze kaarten bedekt met een gevangeniskaart wordt de waarde geannuleerd

Je kan één rondje spelen, of je punten noteren en om het eerste 100 punten proberen te sprokkelen.



Titel : Musketiere
Auteur : Franz-Josef Lamminger
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

01-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitgeverij van de maand oktober

Uitgever van de maand
Publisher of the month
Editeur du mois
Verlage des Monats

QWG - WGG - Quined

   

01-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ochs & Esel (Pegasus)




Dit spel is gekend in de nederlandse spellenwereld onder de naam "wie is de ezel?", dit spel van Phalanx games, trouwens één van hun enige kaartspellen is een grappige variant van presidenten ofte "de grote dalmuti". Het enige verschil met deze laatste is dat u kaarten gaat afleggen in stijgende volgorde en niet in dalende. Wat doet die os er dan bij hoor ik u zeggen? Wel, ze hebben een variantje voorzien waarbij de oskaart wordt gebruikt. Deze oskaart komt overeen met de ezelronde van wie is de ezel, maar in plaats van deze kaarten op handen te nemen, wordt de slag opzij gelegd en telt deze sowieso al als strafpunten.

Misschien even kort het geheugen opfrissen en de spelregels erbij halen.
Afhankelijk van het aantal worden een aantal kaarten willekeurig uit het spel verwijderd. De kaarten tonen waarden 1 tot en met 13, er zijn enkele jokerkaarten (die elke waarde aannemen in combinatie met een andere kaart of waarde 14 indien alleen gespeeld). Daarnaast zit er sowieso een ezelkaart in het spel (de oudste speler begint met deze kaart, of je verdeelt random). Indien je met de oskaart wil spelen voeg je die ook gewoon toe. Het spel verloopt weer over meerdere ronden (in spelregels geeft men 5 aan, maar kan gerust een hele avond duren als je wil).

De startspeler (met ezelkaart) opent het spel door een of meerdere kaarten van eenzelfde waarde uit te spelen. De andere spelers kunnen nu in volgorde eenzelfde aantal kaarten afleggen van een hogere waarde of passen. Als iedereen gepast of gelegd heeft, eindigt de ronde en komt de speler die het hoogste legde aan slag. Zo wordt het spel verder gespeeld tot een speler al z'n kaarten kwijt is. Het spel stopt dan onmiddellijk en de spelers tellen hun handkaarten bij elkaar op, dit zijn hun strafpunten. De ezelkaart levert trouwens 20 strafpunten op, een joker 14.
 
Als je aan slag bent, mag je ook de ezelskaart spelen (als je deze bezit en ze niet net hebt ontvangen), dan volgt er een ezelsronde. De spelers leggen om beurten één kaart. De speler met de hoogste kaart (of bij gelijke stand, diegene die laatst de kaart speelde) neemt de slag op handen en komt voor een volgende slag uit.

Speel je de variant met de os dan worden de os- en ezelskaart in het spelbegin in het midden van de tafel gelegd. We spelen eerst een ezelsronde om de os op handen te nemen, nadien één om de ezel op handen te nemen. Wanneer je terug aan slag komt, kan je de oskaart spelen. Diegene die de hoogste waarde (joker telt voor 1 overigens) legt, dient de slag opzij te leggen en ontvangt hiervoor al sowieso strafpunten, jokers tellen nu als 1 minpunt, de oskaart telt voor 0 punten.  Heb je de oskaart nog op handen als het spel eindigt, is deze wel 15 strafpunten waard.
(opgepast : de os en de ezel kunnen nooit in dezelfde slag gespeeld worden)

Titel : Ochs & Esel
Auteur : Wolfgang Kramer
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 3-12
Leeftijd : 8+
Speelduur : 20 min.

30-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kakkerlakkenpoker, Haai-alarm en Gogogo



Hier zijn de kakkerlakken weer, dit is overigens het oudste spelletje in de reeks. Daarnaast is het ook het moeilijkste, het speelt nogal
abstract en is zeker voor kleinere kinderen te moeilijk om te vatten, maar dat heb je wel meer als je moet pokeren. U kent het principe,
ik leg een kaart, zeg dat "zus" erop staat, u gelooft me of u gelooft me niet.

Er zijn 64 kaarten in het spel, met hierop acht verschillende dieren afgebeeld (vleermuis, vlieg, kakkerlak, pad, rat, schorpioen, spin en wandluis).
De speler die als eerste vier dezelfde dieren bijeen verzamelt, verliest het spel.
De kaarten worden onder de verschillende spelers verdeeld. De startspeler kiest een kaart, schuift deze door naar z'n buurman en zegt de naam van één van de dieren. De volgende speler heeft nu de keuze om de kaart te aanvaarden of door te geven.
- aanvaarden : je zegt of de bewuste buurman liegt of niet, heb je gelijk dan krijgt de buurman de kaart voor zich, ben je fout moet jij de kaart open voor jou leggen
- doorgeven : je bekijkt in het geheim de kaart en schuift de kaart dan door, je mag er zelfs een andere dierennaam bij zeggen, de volgende speler heeft dan weer de optie om door te geven of te aanvaarden.
Dit doorgeven kan maar gebeuren tot alle spelers zijn afgegaan. De laatste speler moet voor de optie aannemen kiezen.

Het spel eindigt als een speler een kwartet voor zich heeft liggen. Hij verliest, de anderen delen de overwinning. Of wanneer een speler aan de beurt komt en deze geen kaart meer kan uitspelen, dan verliest hij het spel.

Titel : Kakkerlakkenpoker
Auteur : Jacques Zeimet
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 25 min.

Ook dit spel is een blufspelletje en dus voor de iets oudere kinderen onder ons. Je kan het spel winnen met een haai-alarm of met dolfijnkaarten.
Elke speler krijgt drie kaarten. Als je aan de beurt komt, mag je één van de volgende drie acties uitvoeren :
- een gedekte kaart spelen : je legt een dolfijn- of haaienkaart uit je hand gedekt af en onthoudt wat je gelegd hebt (je trekt een nieuwe handkaart van de stapel, je hebt steeds drie handkaarten)
- een eigen kaart onthullen : je legt een kaart open die voor je ligt
- een vreemde kaart onthullen : dit mag je doen vanaf het moment dat je één haaikaart open voor je hebt liggen, je draait een kaart van een tegenspeler open, er kunnen zich volgende situaties voordoen :
* je draait een haai om : leg deze open bij je eigen kaarten, als tegenprestatie leg je een gedekte kaart van de stapel bij je medespeler
* je onthult een dolfijn : je legt deze op bij je eigen kaarten, als tegenprestatie leg je een haai van jezelf bij de medespeler

Het spel eindigt zo gauw er aan één van volgende drie zaken is voldaan :
- dolfijnen in zicht : een speler heeft zeven dolfijnen voor zich liggen
- haai-alarm : een speler heeft drie open haaien meer voor zich liggen dan de medespelers
- geen paniek : indien één speler geen enkele open kaart voor zich heeft liggen op het moment dat een speler een haai-alarm heeft, probeert hij vijf eigen dolfijnkaarten te onthullen, lukt hem dit, dan wint hij het spel

Titel : Haai-alarm
Auteur : Anja Wrede - Christoph Cantzler
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 15 min.

Een spelletje op de reactiesnelheid. Een speler probeert om het snelst vier dezelfde dieren of vier verschillende dieren te verzamelen. De spelers kiezen elke ronde welk dier ze willen vervoeren, is dit hetzelfde zal het op de snelheid aankomen. De speler die als eerste z'n hand op de bewuste kaart legt, wint de kaart.

Alle dierenkaarten worden gesorteerd en open in vijf stapels in het midden van de tafel gelegd. De spelers krijgen een set huiskaarten waarop de huisjes van elk dier te zien zijn. De jongste speler krijgt de stop kaart en mag het spel beginnen.
Elke speler kiest in het geheim één van z'n huiskaarten uit en legt deze gedekt voor zich neer, dan sluit de startspeler een dier uit door er de stopkaart op te leggen. Dit dier kan deze ronde niet gewonnen worden. Nu draaien alle spelers tegelijk hun huiskaart om en leggen hun hand op de gekozen dierenkaart. De spelers die hierin slagen, mogen de dierenkaart open voor zich neerleggen. Indien iemand een verkeerde of geblokkerde stapel aanraakt, moet hij een dierenkaart als straf terugleggen.

De stopkaart verhuist naar de volgende speler en de volgende ronde kan van start gaan. Zodra een speler vier dezelfde of vier verschillende dieren heeft verzameld, wint deze het spel.

Titel : Gogogo
Auteur : Roberto Fraga
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 5+
Speelduur : 10 min.

30-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwijntjeskermis en Tarantula tango


Spelmateriaal :

-         56 zwijntjeskaarten (genummerd van 1 tot 10)

-         16 speciale kaarten (5 boeren, 5 everzwijnen, 3 gelukszwijntjes, 3 mesthopen)

-         spelregels

 

Spelidee :

De spelers moeten zo snel mogelijk hun zwijntjeskaarten zien kwijt te spelen. Wanneer Camille de boer of Stijn het everzwijn opdoeken, is het pas een echte varkensstal. Diegene met de minste strafpunten na vier rondes is de winnaar.

 

Spelvoorbereiding :

De kaarten worden geschud en verdeeld onder de spelers. Elke speler krijgt zeven kaarten, de resterende kaarten vormen de trekstapel, waarvan één kaart wordt opengelegd. Er wordt een startspeler gekozen. Er wordt om beurten gespeeld en je mag één van volgende acties uitvoeren :

 

1)      Dezelfde kaart afleggen :

Leg een varken met dezelfde waarde als de kaart die al openligt op de aflegstapel

 

2)      Twee kaarten afleggen door te rekenen :

Je mag twee kaarten tegelijk afleggen door met het getal van de aflegstapel en twee handkaarten een rekeningoefening te maken door op te tellen of af te trekken.

Bv. Je wil een 3 en 5 afleggen en op de aflegstapel ligt een 2 (2 + 3 = 5)

      Je wil een 3 en 5 afleggen en op de aflegstapel ligt een 8 (8 – 5 = 3)

De speler zegt de oefening luidop als hij z’n kaarten aflegt.

 

3)      Een speciale kaart afleggen :

Als je geen zwijntjeskaart wil of kan afleggen, mag je een speciale kaart spelen.

Speciale kaarten worden op een afzonderlijke aflegstapel afgelegd.

 

4)      Je kan of wil geen passende kaart afleggen. Neem een kaart van de trekstapel.

 

Einde van een spelronde :

Indien je nog maar één of twee kaarten in je hand hebt, moet je dit melden door luid te knorren. Eénmaal knorren als je nog één kaart hebt, tweemaal als je twee kaarten hebt. Vergeet je dit, moet je twee strafkaarten nemen. Een ronde eindigt wanneer een speler z’n laatste kaart aflegt, of alleen nog mesthopen in handen heeft. Er wordt dan geëvalueerd. Evaluatie :

-         zwijntjeskaarten tellen als minpunten voor hun waarde

-         boer Camille, het gelukszwijntje en het everzwijn staan voor 10 minpunten

-         een mesthoopkaart telt voor 15 minpunten

-         een speler die 3 mesthoopkaarten in de hand heeft, krijgt 30 pluspunten

 

Einde van het spel :

Wie na vier rondes het minste minpunten heeft, wint het spel.

 

SPECIALE KAARTEN :

 

  • Camille de boer : de volgende speler moet één zwijntje afleggen met dezelfde waarde als de kaart van de aflegstapel. Kan of wil hij dit niet, dan moet hij een kaart van de trekstapel nemen.
  • Het gelukszwijntje : het gelukszwijntje is een joker die elke waarde van zwijn kan aannemen. (deze kaart wordt op de gewone aflegstapel gelegd)
  • Stijn het everzwijn : de volgende speler moet een bepaald aantal kaarten van de trekstapel nemen, afhankelijk van welke zwijnkaart je speelt. Dus deze kaart speel je in combinatie met een zwijntjeskaart. Wil de volgende speler geen kaarten nemen, dan kan hij zelf ook een everzwijnkaart spelen, dan dient de volgende speler de kaarten te nemen.
  • Mesthopen : betekenen veel minpunten bij de evaluatie (tenzij je er drie verzamelt). Je kan een mesthoop kwijtspelen als je een zwijntje kan uitspelen met een waarde exact hetzelfde als het aantal kaarten dat één van de medespelers in de hand heeft. Het zwijntje komt op de aflegstapel, de mesthoop gaat naar de tegenspeler wiens aantal je hebt afgelegd.

    Titel : Zwijntjeskermis
    Auteur : Inon Kohn
    Uitgeverij : Drie magier spiele
    Aantal spelers : 2-6
    Leeftijd : 6+
    Speelduur : 25 min.



    Na sterren op de dansvloer en so you think you can dance kon een dansspel niet uitblijven. In dit kaartspel ga je een tango dansen met een tarantula. Probleem is natuurlijk dat niemand met dit vieze, harige beest op de dansvloer wil springen.

    Het spel omvat 115 dierenkaarten (hond, koe, ezel, geit, kat en papegaai), 5 tarantulakaarten en 1 tarantulaspelbordje. Het spelbordje wordt in het midden van de tafel gelegd, de kaarten geschud en eerlijk verdeeld onder de spelers. Bedoeling is om als eerste weer van je kaarten zien af te komen. (à la Kakkerlakkensalade)


    De jongste speler vangt het spel aan door de bovenste kaart van z'n gedekte stapel kaarten om te draaien en aan een zijde van het spelbordje te leggen. Daarna legt de volgende speler een kaart af. Er kunnen nu verschillende scenario's voorvallen :
     - op de kaart van je voorganger staat een dier met één tarantula : maak eerst het geluid van het afgebeelde dier en leg je eigen kaart aan de volgende zijde van het spelbord
    - op de kaart van je voorganger staat een dier met twee tarantulas : boots het geluid van het afgebeelde dier tweemaal na en leg je eigen kaart aan de volgende zijde van het spelbord
    - op de kaart van je voorganger staat een dier zonder tarantula : je legt je kaart vliegensvlug langs de volgende zijde van het spelbord en maakt geen geluid
    - op de kaart van je voorganger staan twee dieren zonder tarantula : je legt je eigen kaart niet langs de volgende zijde maar twee zijden verder, zonder geluid te maken
    - op de kaart van je voorganger staat een tarantula : alle spelers slaan met vlakke hand op de tafel, de laatste neemt alle afgespeelde kaarten als straf

    Uiteraard gelden ook weer de gekende regels :
    * er moet vlot gespeeld worden, maximum 2 seconden bedenktrijd
    * een speler mag niet stotteren of een verkeerd geluid maken
    * een speler mag niet op een fout moment kloppen
    Indien hier inbreuken tegen worden begaan, neemt de betreffende speler alle afgelegde kaarten als straf bij in zijn stapel.
    Tip : wees streng voor iedereen (ook jezelf )

    Diegene die als eerste al zijn kaarten wegspeelt, wint het spel.

    U merkt dat dit weer een leutig, leuk tussendoortje betreft, dat volledig binnen het gamma past van Drei Magier Spiele. Op het eerste zicht is het spel wel ietsje makkelijker dan Kakkerlakkensalade, vandaar ook waarschijnlijk dat ze ook enkele regels voor gevorderden hebben toegevoegd . Deze zorgen dat de speelrichting kan draaien, dat je twee beurten na elkaar kan spelen, dat je een vorige speler moet imiteren of die je aanzet om je kaart op een andere plaats aan te leggen.

    Titel : Tarantula tango
    Auteur : Jacques Zeimet
    Uitgeverij : Drei magier spiele
    Aantal spelers : 2-5
    Leeftijd : 7+
    Speelduur : 15 min.

29-09-2010 om 18:25 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.David & Goliath (Pegasus)




Het tweede kaartspelletje van Pegasusspiele waarover ik het ga hebben, is deze David & Goliath. Dit spel heeft een redelijk uniek principe.
Het spel wordt wederom afgehandeld in verschillende slagen, waarbij de speler van de laagste kaart de hoogste kaart wint en de speler van de hoogste kaart, de rest van de slag. Deze gewonnen kaarten tellen op het einde als overwinningspunten. Maar pas op : heb je van een kleur slechts twee kaarten, dan krijg je de punten die op de kaarten staan. Heb je echter meer dan twee kaarten, krijg je voor elke kaart in die kleur één punt. Wie na meerdere ronden het meeste punten heeft, wint het spel (tijdsduur is dus wederom afh. van eigen keuze)

Elke speler krijgt 15 handkaarten in een ronde (afh. aantal spelers worden bepaalde kaarten uit het spel gelaten). De kaarten hebben waarden 1 tot en met 18 in vijf kleuren. Een ronde duurt dus 15 slagen. De startspeler speelt een willekeurige kaart uit de hand. Je moet kleur bekennen, kun je dat niet, gooi je een willekeurige andere kaart weg.
De speler die de laagste kaart speelde (onafh. kleur, en bij gelijke stand de laatst gespeelde) krijgt de hoogst gespeelde kaart als winst
De speler die de hoogste kaart speelde (onafh. kleur, en bij gelijke stand de laatst gespeelde) krijgt de andere kaarten uit de slag
Na 15 slagen worden de punten berekend zoals hierboven beschreven.

De woorden die bij mij opkomen voor dit spel zijn : ludiek, snel, vernuftig kaartspel

Titel : David & Goliath
Auteur : Reinhard Staupe
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 3-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 60 min.

29-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stich oder nicht (Pegasus)



De volgende dagen mag u meerdere tussendoortjes verwachten van Pegasus spiele. Zij brengen reeds een tijdje kaartspellen uit in mooie blikken doosjes. De spelletjes zijn niet gans nieuw, vaak zijn het remakes van gekende kaartspellen zoals u zal merken, maar men tracht toch telkens een kleine, ludieke toevoeging te doen, die het moet gezegd, wel geslaagd zijn.

Indien u van slagen halen houdt en u kan er tegen dat de traditionele regels af en toe worden doorbroken, dan is dit spel zonder meer iets voor u.
De titel tussendoortje is bij dit spel echt wel op z'n plaats (bij de meeste volgende tussendoortjes die zullen verschijnen overigens). Uiteraard beslist u zelf hoe lang u dit spel doorspeelt, maar in de spelregels wordt aangeraden om dubbel zo veel rondes te spelen als er spelers zijn, zodat elke speler 2 keer heeft kunnen delen.

Het spel is telkens opgebouwd uit zes fasen :
1) de deler aanduiden : om beurten volgens de klok worden de spelers deler (sommige kaarten worden uit het spel gelaten afhankelijk het aantal spelers)
2) uitdelen van de dierenkaarten : de deler deelt de dierenkaarten uit (er zijn zwaardvissen, schorpioenen, wespen en stekelvarkens)
3) plusminuskaarten uitdelen : elke speler heeft per ronde één plusminuskaart ter beschikking (indien je er nog één hebt van vorige ronde krijg je geen extra)
4) speciale opdrachtkaarten kiezen : de speciale kaarten worden per soort gelegd en in vier stapels in het midden van tafel gelegd. De speler links van de deler kiest als eerste één van de vier kaarten die deze ronde geldt, daarna kiest de volgende speler nog één opdrachtkaart. De andere opdrachtkaarten tellen niet mee. (deze opdrachtkaarten maken het spel nu net zo ludiek, ze bepalen of er een troef is of niet, ze geven extra punten/strafpunten voor het behalen van bepaalde diersoorten in de slagen, ze geven extra punten/strafpunten voor het aantal slagen of het meeste/minste slagen, ...
5) slagen uitspelen : nu volgt gewoon een spelletje slagen halen, de speler die naast de speler zit die de laatste opdrachtkaart koos, moet beginnen. Je moet steeds kleur bekennen indien mogelijk. Indien er een troef is, kan je een slag afkopen indien je niet kan volgen. Je kan bij een kaart ook je plusminuskaart spelen (indien nog niemand dit voor je deed) en op deze manier je kaart 2 meer of minder waard maken. De speler die de hoogste kaart speelt, wint de slag. (bij gelijke stand is het voordeel steeds voor de speler met de plusminuskaart)
6) punten noteren : elke slag brengt je één punt op, daarnaast scoor je extra punten/strafpunten afh. de gekozen opdrachtkaarten.

De speler die de meeste punten heeft verzamelt na het aantal afgesproken ronden wint dit waanzinnig leuke slagen-halen-spel.

Titel : Stich oder nicht
Auteur : Thomas Nezold
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 3-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

28-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kakkerlakkensalade en Kakkerlakkensoep


U houdt van eenvoudige, maar toch zenuwslopende kaartspelletjes? Zoek niet verder, u heeft hem hier gevonden.
In kakkerlakkenpoker krijgen de spelers een even grote stapel kaarten en proberen deze zo snel mogelijk weg te spelen.
Als je aan de beurt bent, draai je een kaart van je dichte stapel en legt deze op de centrale stapel, bovendien vermeld je
razendsnel de soort groente die op de kaart staat, zijnde paprika, tomaat, sla of bloemkool.

Eenvoudig zou u zeggen ... ja, maar ... er zijn wel enkele uitzonderingen :
- als de kaart die er reeds ligt, dezelfde kaart is, moet je een ander soort groente vermelden
- als de kaart er reeds ligt en ook daarbij is een andere groente moeten gezegd worden, dan dien jij weer een andere groente te zeggen
- indien er een kakkerlak opstaat, moet je kakkerlak roepen en wordt de centrale stapel even afgesloten, van nu af aan spelen we op
een tweede stapel en is de groente met de kakkerlak taboe en mag dus nooit gezegd worden
- indien er een tweede kakkerlak wordt opengedraaid, sluit deze de tweede stapel af en spelen we gewoon verder op de eerste stapel

Als er iemand een fout zou maken (stotter, twijfel, foute groente, ...) in het ganse proces moet deze alle afgelegde kaarten als straf toevoegen aan z'n stapel. De speler die als eerste al z'n kaarten kan wegspelen, wint het spel.

Titel : Kakkerlakkensalade
Auteur : Jacques Zeimet
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 6+
Speelduur : 20 min.



Mocht kakkerlakkensalade nog te makkelijk zijn voor jou, dan kan je dit spel er eventueel nog aan toevoegen.
Pas op, dit is een zelfstandig spel en kan dus ook zonder kakkerlakkensalade worden gespeeld. Het spelconcept is
identiek, maar hier betreft het andere groenten, zijnde wortelen, prei, champignon en pepers.

Het verschil bestaat er hier in dat een groente die taboe is, niet moet worden verzwegen, maar als die te voorschijn komt,
dan moeten de speler "slurp" roepen, de volgende keer als ze tevoorschijn komt, moet er "hmmm" gezegd worden. Zo wisselen
ze elkaar af. 

Bij een fout of aarzeling moet die speler weer alle kaarten als straf nemen. De speler die z'n kaarten als eerste opspeelt, wint het spel.
Je zou beide spellen perfect kunnen combineren, maar dan wordt het echt wel een "soep". Uit ervaring weet ik dat de vlotte gameplay
dan toch een beetje stokt. Dus heb je nog geen van beide spellen in je collectie, haal er dan zeker één binnen, met een lichte voorkeur voor kakkelakkensalade.
 
Titel : Kakkerlakkensoep
Auteur : Jacques Zeimet
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 6+
Speelduur : 20 min. 

28-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussendoortje : Labyrinthe, het kaartspel


Door kaarten aan elkaar te leggen wordt er een doolhof gevormd. In dit doolhof liggen schatten, die je kan verzamelen als je een gang in elkaar knutselt waarin twee dezelfde schatten liggen. Slaag je in dit opzet, krijg je één kaart als prijs. De speler met de meeste kaarten op het einde van het spel, wint dit leuke aanlegspel.

Elke speler krijgt twee handkaarten. Vier kaarten worden in een vierkant op tafel gelegd als startdoolhof. De jongste speler mag beginnen.

1) een kaart aanleggen : je moet één kaart aanleggen die een verbinding heeft met het reeds aanwezige doolhof. Leg je de kaart zo aan dat er een doorgaande weg is van een schat op je kaart met éénzelfde schat ergens anders in het doolhof, dan kan je schatten pakken.

2) schatten pakken : wijs de weg die je volgt met je vinger, pak dan de kaart met de schat die op deze manier bereikt werd, maar alleen als de overige kaarten met minstens één kant aan elkaar blijven hangen. (hoekverbindingen zijn niet toegestaan) Het doolhof mag niet uit elkaar vallen. Soms lukt het zelfs om meerdere schatten met elkaar te verbinden, je mag in dit geval meerdere kaarten nemen, zo lang je niet zondigt tegen de regels.

3) een nieuwe kaart nemen : op het einde van de beurt neem je een nieuwe kaart op handen van de dichte trekstapel.

Het spel is afgelopen zo gauw de stapel kaarten is opgebruikt en alle spelers hun kaarten hebben afgelegd.

Titel : Labyrinthe, het kaartspel
Auteur : Max J. Kobbert
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 7+
Speelduur : 30 min.

27-09-2010 om 19:39 geschreven door SpinLi  


Categorie:Tussendoortjes
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs