Hier zijn de kakkerlakken weer, dit is overigens het oudste spelletje in de reeks. Daarnaast is het ook het moeilijkste, het speelt nogal abstract en is zeker voor kleinere kinderen te moeilijk om te vatten, maar dat heb je wel meer als je moet pokeren. U kent het principe, ik leg een kaart, zeg dat "zus" erop staat, u gelooft me of u gelooft me niet.
Er zijn 64 kaarten in het spel, met hierop acht verschillende dieren afgebeeld (vleermuis, vlieg, kakkerlak, pad, rat, schorpioen, spin en wandluis). De speler die als eerste vier dezelfde dieren bijeen verzamelt, verliest het spel. De kaarten worden onder de verschillende spelers verdeeld. De startspeler kiest een kaart, schuift deze door naar z'n buurman en zegt de naam van één van de dieren. De volgende speler heeft nu de keuze om de kaart te aanvaarden of door te geven. - aanvaarden : je zegt of de bewuste buurman liegt of niet, heb je gelijk dan krijgt de buurman de kaart voor zich, ben je fout moet jij de kaart open voor jou leggen - doorgeven : je bekijkt in het geheim de kaart en schuift de kaart dan door, je mag er zelfs een andere dierennaam bij zeggen, de volgende speler heeft dan weer de optie om door te geven of te aanvaarden. Dit doorgeven kan maar gebeuren tot alle spelers zijn afgegaan. De laatste speler moet voor de optie aannemen kiezen.
Het spel eindigt als een speler een kwartet voor zich heeft liggen. Hij verliest, de anderen delen de overwinning. Of wanneer een speler aan de beurt komt en deze geen kaart meer kan uitspelen, dan verliest hij het spel.
Titel : Kakkerlakkenpoker Auteur : Jacques Zeimet Uitgeverij : Drei magier spiele Aantal spelers : 2-6 Leeftijd : 8+ Speelduur : 25 min.
Ook dit spel is een blufspelletje en dus voor de iets oudere kinderen onder ons. Je kan het spel winnen met een haai-alarm of met dolfijnkaarten. Elke speler krijgt drie kaarten. Als je aan de beurt komt, mag je één van de volgende drie acties uitvoeren : - een gedekte kaart spelen : je legt een dolfijn- of haaienkaart uit je hand gedekt af en onthoudt wat je gelegd hebt (je trekt een nieuwe handkaart van de stapel, je hebt steeds drie handkaarten) - een eigen kaart onthullen : je legt een kaart open die voor je ligt - een vreemde kaart onthullen : dit mag je doen vanaf het moment dat je één haaikaart open voor je hebt liggen, je draait een kaart van een tegenspeler open, er kunnen zich volgende situaties voordoen : * je draait een haai om : leg deze open bij je eigen kaarten, als tegenprestatie leg je een gedekte kaart van de stapel bij je medespeler * je onthult een dolfijn : je legt deze op bij je eigen kaarten, als tegenprestatie leg je een haai van jezelf bij de medespeler
Het spel eindigt zo gauw er aan één van volgende drie zaken is voldaan : - dolfijnen in zicht : een speler heeft zeven dolfijnen voor zich liggen - haai-alarm : een speler heeft drie open haaien meer voor zich liggen dan de medespelers - geen paniek : indien één speler geen enkele open kaart voor zich heeft liggen op het moment dat een speler een haai-alarm heeft, probeert hij vijf eigen dolfijnkaarten te onthullen, lukt hem dit, dan wint hij het spel
Titel : Haai-alarm Auteur : Anja Wrede - Christoph Cantzler Uitgeverij : Drei magier spiele Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 8+ Speelduur : 15 min.
Een spelletje op de reactiesnelheid. Een speler probeert om het snelst vier dezelfde dieren of vier verschillende dieren te verzamelen. De spelers kiezen elke ronde welk dier ze willen vervoeren, is dit hetzelfde zal het op de snelheid aankomen. De speler die als eerste z'n hand op de bewuste kaart legt, wint de kaart.
Alle dierenkaarten worden gesorteerd en open in vijf stapels in het midden van de tafel gelegd. De spelers krijgen een set huiskaarten waarop de huisjes van elk dier te zien zijn. De jongste speler krijgt de stop kaart en mag het spel beginnen. Elke speler kiest in het geheim één van z'n huiskaarten uit en legt deze gedekt voor zich neer, dan sluit de startspeler een dier uit door er de stopkaart op te leggen. Dit dier kan deze ronde niet gewonnen worden. Nu draaien alle spelers tegelijk hun huiskaart om en leggen hun hand op de gekozen dierenkaart. De spelers die hierin slagen, mogen de dierenkaart open voor zich neerleggen. Indien iemand een verkeerde of geblokkerde stapel aanraakt, moet hij een dierenkaart als straf terugleggen.
De stopkaart verhuist naar de volgende speler en de volgende ronde kan van start gaan. Zodra een speler vier dezelfde of vier verschillende dieren heeft verzameld, wint deze het spel.
Titel : Gogogo Auteur : Roberto Fraga Uitgeverij : Drei magier spiele Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 5+ Speelduur : 10 min.
|