
In dit spel kruip je in de huid van één van de drie (vier) musketiers. Het is je taak om de edelstenen voor je koningin te bemachtigen. De kardinaal en zijn gevolg willen dit uiteraard verhinderen en zijn garde ligt op de loer.
Elke speler krijgt 12 handkaarten (waardes 0 - 10) met musketiers. Hiervan legt hij er drie verdekt voor zich neer. Dit zijn de punten die hij die ronde eventueel kan verdienen. Let wel, leg je een hoge kaart, kan je veel punten verdienen, maar dan kan je ze uiteraard niet uitspelen in het spel zelf.
Daarna volgen er een aantal gevechten tegen de garde van de kardinaal. Er wordt een gardekaart omgedraaid. Deze heeft een bepaalde waarde. Alle deelnemende spelers leggen één kaart blind af, daarna worden ze tegelijk omgedraaid. Je telt de waarden van deze kaarten op en er kunnen zich twee mogelijkheden voordoen.
1) De musketiers halen niet de waarde van de garde : de slechtste speler (diegene met de laagste kaart) neemt een gevangeniskaart en legt deze op één van z'n drie afgelegde kaarten voor zich. 2) De musketiers halen de waarde van de garde : de beste speler (diegene met de hoogste kaart) neemt een edelsteen en legt deze op één van z'n drie afgelegde kaarten voor zich.
Uitzonderingen :
- Indien er zich een gelijke stand zou voordoen, tellen het aantal degens die onderaan op de kaarten zijn afgebeeld. - Indien er geen gevangeniskaarten of edelsteenkaarten meer beschikbaar zijn, neem je deze van een medespeler. - Win je een duel en heb je geen vrije plaats meer voor je, leg je een gevangeniskaart terug af. - Verlies je een duel en heb je geen vrije plaats meer voor je, leg je een edelstenenkaart terug af. - Heb je de drie gevangeniskaarten bij je, dan moet je nog kaarten blijven uitspelen, maar telt deze waarde niet mee bij de musketieren. Zo gauw een andere speler een gevangeniskaart moet nemen, ben je terug verlost en mag je terug meespelen.
Een ronde gaat zo lang door tot de negen kaarten (duels) zijn gespeeld of tot één speler alle drie de edelstenen heeft gewonnen. Nu vindt er een telling plaats. - de voorafgelegde kaarten leveren het aantal punten op die erop staan afgebeeld - is één van deze kaarten bedekt met een edelsteenkaart wordt de waarde verdubbeld - is één van deze kaarten bedekt met een gevangeniskaart wordt de waarde geannuleerd
Je kan één rondje spelen, of je punten noteren en om het eerste 100 punten proberen te sprokkelen.
Titel : Musketiere Auteur : Franz-Josef Lamminger Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 8+ Speelduur : 45 min.
|