
Handelaartje spelen als kolonist met de indianen, dat is het thema dat achter dit spel zit, maar daar zou ik op zich niet te veel van aantrekken. Het is gewoon een kaartspelletje dat vrij gemaakt overkomt vind ik. Je probeert "wampum" te scoren door kaarten met grondstoffen aan te bieden die de indianen zelf niet in huis hebben.
In het midden van de tafel worden enkele indianendorpen klaargelegd (afh. aantal spelers), en er worden reeds enkele warenkaarten naast de dorpen gelegd. De spelers krijgen vijf warenkaarten op handen, een handelaarskaart en een kist die ze voor zich leggen en het spel kan beginnen. Een spel verloopt over meerdere ronden, elke ronde bestaat uit 5 fasen : 1) een bod afgeven 2) startspeler bepalen 3) nieuwe waren verdelen 4) kaartenlimiet nakijken 5) ruil doorvoeren
Fase 1 : een bod afgeven De spelers leggen om beurten een bod (van één of meerdere handkaarten) naast een dorp waarin ze interesse hebben. Indien een speler een bod legt bij een dorp waar reeds een bod ligt, moet hij meer kaarten bieden dan het reeds aanwezige bod. De speler van het eerste bod moet het bod dan verleggen naar een ander dorp (er mogen geen kaarten meer bij het bod worden gelegd). Zo gaat deze fase door tot elke speler een dorp heeft gevonden. Op je bod leg je ook steeds je handelaarskaart zodat je weet van wie welk bod is.
Fase 2 : startspeler bepalen De speler die het hoogste bod heeft geplaatst, wordt de nieuwe startspeler (en krijgt de kano-kaart). Hebben meerdere spelers hetzelfde bod gedaan, dan wordt de speler die het dichtste bij de vorige startspeler zat in wijzerszin nieuwe startspeler (beginnend met de startspeler zelf!)
Fase 3 : nieuwe waren verdelen Elke speler krijgt 2 nieuwe handkaarten van de trekstapel. Is de trekstapel leeg, dan zit je in de voorlaatste ronde.
Fase 4 : kaartenlimiet nakijken Bij het hoogste bod worden nog 3 kaarten bijgeteld. Zoveel handkaarten mogen de spelers op dit ogenblik hebben. Het teveel aan handkaarten wordt onmiddellijk afgelegd. (tijdens de andere fasen mag je zoveel kaarten op handen hebben als je wil)
Fase 5 : ruil doorvoeren De dorpen worden één na één behandeld. Het bod wordt opengedraaid en er kunnen zich twee zaken voordoen : - ruil tegen waren : indien er in je bod minstens één waar ligt dat ook al in het dorp aanwezig is, dan wordt het bod compleet geruild met de kaarten in het dorp - ruil tegen wampum : indien er in je bod geen enkel waar ligt dat ook al in het dorp aanwezig is, leg je één exemplaar van het ontbrekende waar in het dorp, de andere kaarten mag je omdraaien en als wampum voor je neer leggen (onder je kist) bv. je bod is 3 gele en 2 groene kaarten, je legt 1 gele en 1 groene kaart bij het dorp en draait 2 gele en 1 groene kaart om als wampum
Indien de trekstapel dus leeg is, zit je in de voorlaatste ronde. Je speelt nog een volledige ronde (zonder fase 3). Op het einde van het spel mag je nog van elke warensoort in je hand één kaart omdraaien als wampum. De speler met het meeste wampum wint het spel.
Titel : Wampum Auteur : Jeffrey D. Allers Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 10+ Speelduur : 45 min.
|