IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inca empire


Inca empire is ongetwijfeld het gamersgame van WGG dat in Essen verscheen. Het is eigenlijk een remake van het Finse spel Tahuantinsuyu.
Dat spel bleek door z'n lange speelduur en omslachtige spelmateriaal net niet top. De gameplay bleek wel overeind te blijven, vandaar is WGG hier ook op gevlogen en brengen ze dit héél erg knap spel.

De spelers trachten zo veel mogelijk punten te scoren vooraleer Pizarro arriveert bij de Incahoofdstad Cuzco, want de geschiedenis leert ons dat dit het einde was van een beschaving, net zoals zo vaak hebben wij Europeanen er een knoeiboeltje van gaan maken, maar bon, dit gaan we nog in het midden laten.

Het spel is ingedeeld in 4 tijdperken, elk opgesplitst in een aantal ronden, die op hun beurt bestaat uit een aantal fasen.
Heel het overzicht staat op het speelbord afgebeeld, dus je kan daar perfect volgen wat er nog allemaal komen gaat.
De vier mogelijke fasen :

- Incafase : de spelers krijgen arbeidfiches overeenkomstig met het huidige tijdperk (zie speelbord), ze krijgen extra arbeidfiches voor veroverde regio's en terrassen en ze geven elkaar steun (de speler die voorop ligt, dient de laatste te ondersteunen (twee arbeiders), de tweede ondersteunt de derde (één arbeider))

- Zonfase : bepaal de speelvolgorde (afh. aantal punten, laatste krijgt 1), iedereen speelt een zongebeurteniskaart op het zonnegebeurtenisbord, daarna worden de kaarten getoond en geactiveerd. De kaarten hebben betrekken op de spelers aan wiens kleur ze op het bord grenzen. De kaarten kunnen zowel een positief als een negatief effect hebben op het verloop van de ronden. Ze blijven geldig tot de volgende Sapa Incafase (een overzicht van de kaarten ga ik u hier niet geven, dit kan u eventueel vinden op de website van WGG)

- Volkfase : wegenbouw, door het plaatsen van max. twee eigen houten staafjes aan een eigen regio of weg. Daarna gaan we over tot de constructie, waarin de spelers een stad kunnen stichten (zes arbeiders = 4 punten), een garnizoen (vier arbeiders = 3 punten), een regio innemen (aantal arbeiders overeenkomstig met verzet op fiche = aantal punten gelijk aan punten op fiche), een tempel bouwen (vijf arbeiders, blokje op stadstegel = 4 punten), een terras bouwen (2 arbeiders, terrastegel naast eigen veroverde lokale cultuurfiche = 1 punt) of de speler kan passen en de constructie overslaan. De speler kan ook een extra weg bouwen, door 1 arbeider te betalen.

- Sapa Incafase : verwijder de zonnegebeurteniskaarten, spelers ontvangen overwinningspunten en overtollige arbeidersfiches gaan terug naar de voorraad

Punten :
* per terras : 1 punt
* per garnizoen aangesloten op eigen wegennet : 2 punten
* per stad die aangesloten is op eigen wegennet : 3 punten
* per tempel aangesloten op eigen wegennet : 1 punt

Titel : Inca empire
Auteur : Alan D. Ernstein
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 3-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

03-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norenberc


Dit spel ziet er al erg goed uit en na het lezen van de spelregels is mijn interesse nog groter geworden. Het ademt een sfeer uit die ik wel weet te pruimen. Je gaat in dit spel als kooopman aan de slag en probeert invloed te verwerven in het stadsbestuur van Norenberc. Je kan dit doen door de verschillende handwerkers van de gilden voor je te winnen. Dit kan natuurlijk enkel door op de juiste momenten het juiste materiaal in handen te hebben om deze mensen jouw kant te laten kiezen. De speler die op het einde van het spel het meeste schilden, handwerkers, geld en burgers heeft weten te verzamelen, zal dit spel weten te winnen.

U krijgt heel wat waar voor uw geld, letterlijk en figuurlijk. De doos zit vol materiaal : houten handelswaren, agenten, speelvolgorde blokjes, actiekaarten, gildeschilden, handwerkers, burgers, talers, prestigeschilden, passchijven en kluizen. Het spel voorbereiden neemt alvast wat tijd in beslag, maar zo leert u het materiaal al wat kennen en kan u uw medespelers al een beetje inlichten wat waarvoor dient.

Een spel wordt gespeeld over vier ronden, die elk bestaat uit één of meerdere beurten. Een beurt bestaat op zijn beurt dan weer uit drie fasen. U merkt het al, u gaat het allemaal netjes en goed moeten bijhouden om alle fasen af te handelen. Indien je dus niet echt houdt van zulke in elkaar geknutselde spellen, dan moet u misschien voor Norenberc al passen.

Fase 1 : planningsfase
In de planningsfase kiezen de spelers uit hun handkaarten diegene wiens gilde ze willen bezoeken in deze ronde. Ze leggen de kaarten dicht voor zich neer en zetten hun passchijf op de andere kaarten, zodat er geen misverstand kan gebeuren. Let wel dat je maar een aantal actiekaarten kan inzetten als je agenten ter beschikking hebt.

Fase 2 : actiefase
In deze fase gaat alles natuurlijk gebeuren. De verschillende gilden worden in volgorde afgeroepen. De speler die een actiekaart van deze gilde speelde draait deze open en de acties worden in volgorde uitgevoerd. De mogelijke acties die je kan uitvoeren :
- handelswaren verkopen : leg de handelswaren in het koophuis, ontvang geld van de voorraad, plaats je agent op het dak en neem kaart terug
- gasten in dienst nemen & speelvolgorde wijzigen : neem een gast en betaal het gevraagde aantal waren, ontvang de bonus die de gasten opbrengen, verschuif eventueel de volgordepion in de gilde, plaats de agent op het dak en neem de kaart terug
(de gasten kunnen onmiddellijk iets opleveren, op het einde van de ronde of op het einde van het spel)
- handelswaren kopen : betaal aan de algemene voorraad, neem de waren uit het magazijn, plaats de agent op het dak en neem kaart terug
- niets doen : plaats de agent op het dak en neem de kaart terug
Als alle gilden zijn afgeroepen of alle agenten zijn ingezet, eindigt de beurt. Indien er spelers nog agenten hebben in hun voorraad wordt dit alles herhaald, tot alle agenten zijn opgebruikt.



Fase 3 : einde van een ronde
Ook hier dienen we weer verschillende, nl. 7 stappen te doorlopen :
- gildemeesters kiezen hun favoriet : de gilden worden in volgorde afgehandeld, diegene met de meeste handelswaren wordt tot favoriet gekozen, hij legt een waar af, krijgt de gildemeester, een schild van de gilde en het prestigeschild indien het gilde deze ronde prestigegilde was
- neem de agenten terug : neem alle agenten van alle daken terug op handen
- inkomsten ontvangen : ieder speler ontvangt 3 talers
- draai de passchijven om : draai de passchijf terug om naar de agentenzijde
- nieuwe gildemeesters nemen hun plaats in : schuif bij elke gilde de handwerkers door naar het onderste venster
- vul de gastenverblijven aan : verwijder de gast in het meest linkse raam en vul terug aan met nieuwe gasten (indien alle gasten opgebruikt, blijven de kamers leeg)
- bepaal het nieuwe prestigegilde : nooit hetzelfde gilde als de vorige ronde, gilde met de gildemeester met de hoogste waarde (in geval van gelijke stand telt het laagste gildenummer), bij deze gilde kan een prestigeschild verdient worden deze ronde.

Het spel is afgelopen na vier ronden, de prestigepunten worden nu bepaald :
- de spelers draaien hun kluis om, dit is nu een scoretabel
- ze tellen alle punten van de burgers die ze verzamelden op
- punten voor de meerderheid in een gilde (1-2-3 de plaats leveren resp. 5-3-1 punten op)
- waarde handwerkers = 30+ = 2 punten
- handwerker van elke gilde = 5 punten
- rijkste speler = 5 punten
- verschillende schilden (3-4-5-6-7 verschillende resp. 2-5-9-14-20 punten)

Titel : Norenberc
Auteur : Andreas Steding
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

02-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2010/11
Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu vrijdag is het weer zover, onze 47ste spellenavond. U bent van harte welkom in de cafetaria van rusthuis Lindelo om al onze nieuwigheden uit Essen te proberen en natuurlijk ook de spellen van QWG - WGG en Quined te spelen. Heeft u nog voorkeuren? Laat het ons dan zeker weten, dan zorgen wij ervoor dat we de spellen meebrengen. Tot vrijdag !

(klik op de foto om de nieuwsbrief te vergroten, wenst u hem in uw mailbox, schrijf u dan in via onze site of door ons een berichtje te sturen via één van de mogelijke wegen)

01-11-2010 om 17:24 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Khan


Khan is een legspel waarbij je probeert gebieden eigen te maken en er veroveringstegels op te leggen om de uiteindelijke punten te scoren.
Het past in deze eigenlijk qua niveau bij Lungarno, het is dus eerder een familiespel met een tactisch tintje.

Het materiaal dat u in de doos vindt, zijn 1 spelbord, 90 kaarten, 8 heersers, 60 zwarte yurts, 160 gekleurde yurts (40 voor elke speler) en 38 veroveringstegels.
Het speelbord is opgedeeld in verschillende gebieden : bergen, ijs, toendra, rivier, rotsige woestijn, zandwoestijn en tropisch bos. Hierop worden de verschillende leiders op hun beginposities gezet, de spelers krijgen een aantal speciale kaarten (afh. aantal spelers) en de yurts in hun kleur. De spelers krijgen ook nog vier handkaarten, de andere kaarten vormen een trekstapel.

Een beurt bestaat uit vijf stappen die de speler die aan de beurt is, uitvoert.
1) verdrijf een heerser en plaats een neutrale yurt
2) voer twee acties uit : invallen, een heerser verdrijven, veroveren, een plek invallen en kaarten verwijderen
3) een speciale kaart in de doos leggen (indien van toepassing)
4) een speciale kaart gebruiken (optioneel)
5) handkaarten aanvullen

1) Een heerser verdrijven en een neutrale yurt plaatsen :
Draai de bovenste kaart van de trekstapel om en leg hem af, de krijger op de kaart wordt in de richting verplaatst die de kaart aangeeft. De heerser wordt verplaatst naar het eerste vrije veld in de richting die wordt aangegeven. Op de plaats van de krijger komt een neutrale yurt. Indien de heerser niet kan verplaatst worden in de aangegeven richting, ga je naar de volgende richting. Indien alle richtingen bezet zijn, gaat de heerser terug naar het hof.

2) De acties :
a) invallen : speel een kaart en plaats een eigen yurt op een leeg vakje van het terrein dat op de gespeelde kaart staat. (joker = landschap naar keuze) Een kaart met een rivier wil zeggen een yurt plaatsen naast de rivier, een kaart met buitengebied een yurt plaats naast het buitengebied.
b) een heerser verdrijven : idem fase 1
c) veroveren : leg een veroveringstegel op het speelbord, onder deze tegel moeten wel allemaal yurts liggen (behalve bij bruggen over de rivier) en je moet een (gedeelde) meerderheid hebben op deze plaats. Je plaatst een yurt van de spelers met een meerderheid op de tegel. De yurts onder de tegel komen terug in de voorraad van de spelers.
d) invasie naar keuze : plaats één eigen yurt op een veld naar keuze en leg 0 tot 4 kaarten af (dit telt als dubbele actie, dus je beurt is over)

3) Leg een speciale kaart in de doos :
Indien de speler een speciale kaart voor zich heeft liggen met een yurt erop, dan wordt deze in de doos gelegd en neemt hij z'n yurt terug. (speciale kaarten gelden dus maar één ronde)

4) Gebruik een speciale kaart (optioneel) :
- hoge moraal = derde actie in je beurt
- bescherming van Grote Khan = bescherm je eigen yurts, ze mogen niet verwijderd of bedekt worden met een veroveringstegel
- steun van de goden = bescherm de neutrale yurts, mag enkel als niemand anders voorlopig deze kaart heeft gespeeld
- een veroveringstegel of brug reserveren = plaats een yurt op een brug of tegel, de andere speler mogen deze niet nemen

5) Hand aanvullen tot vier kaarten

Als vijf heersers terug naar hun hof zijn gestuurd, worden de resterende heersers vervangen door een neutrale yurt. Als dit gebeurt in fase 1, is het spel onmiddellijk afgelopen. Gebeurt het in fase 2 mag de speler z'n beurt nog afwerken. Daarna begint de eindfase. In de eindfase mogen de spelers nog 2 keer veroveren. (kaarten worden niet meer gespeeld). Indien niemand nog kan veroveren eindigt het spel natuurlijk onmiddellijk.

Iedere speler telt de waardes van hun veroveringstegels op. Indien er meerdere yurts op een tegel staan, worden de punten gedeeld. Er zijn bonuspunten (10,6 en 3) voor de drie grootste aaneengesloten gebieden. Elke speler kan maar één bonus krijgen. Indien meerdere spelers een even groot gebied hebben, krijgen ze allen de punten. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Khan
Auteur : Christwart Conrad
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min. 

01-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rattus pied piper


Rattus - pied piper is een uitbreiding voor Rattus dat ik reeds eerder besprak in de reeks van WGG. Ik ga me hier dan ook beperken tot het uitleggen van de nieuwe rollen die in deze uitbreiding aan bod komen. Bovendien zijn er in Essen enkele goodies verschenen die nog wat extra karakters inhielden. U krijgt voor uw zuurverdiende euro's 12 nieuwe karakterkaarten en wat extra materiaal dat bij deze kaarten hoort, zijnde 2 bisschoppen, 3 nonnen, 3 muren en 10 toverdrankfiches. Erg veel materiaal is het dus niet, en wat het nog erger maakt, is dat u daarvan maar één derde of nog minder gebruikt.

De spelregels van het basisspel blijven gelden, dwz dat er slecht 6 karakters gebruikt zullen worden. U dient dus voor uw speelbeurt te kiezen tussen de diverse karakters. U kunt dit blind doen, of wat mij aangeraden lijkt, van elke klasse één kaart gebruiken of u waagt zich aan de scenario's die WGG aan de spelregels heeft toegevoegd.

Even een overzicht van de nieuwe karakterkaarten (de goodies van Essen buiten beschouwing gelaten voorlopig) :
1) Ridderstand :
- soldaat : de zwarte dood pion twee stappen verzetten en in fase 3 één extra rattenfiches inbrengen
- kruisvaarder : de zwarte dood pion twee stappen verzetten en alle rattenfiches in de regio gelijktijdig omdraaien en afhandelen in volgorde naar keuze
2) Burgerij :
- koerier : twee willekeurige blokjes met elkaar van plaats wisselen (eigen of vreemde blokjes)
- burgemeester : mag bij het plaatsen van nieuwe blokjes in elke regio waar hij meer blokjes heeft dan de andere aanwezige spelers, één extra blokje plaatsen
3) Koningshuis :
- keizer : je mag drie muren plaatsen (verplaatsen) tussen regio's, deze beschermen tegen ratten, blokjes en zwarte dood pion
- koningin : als de speler het grootste aaneengesloten gebied heeft, mag hij in fase 2 twee extra blokjes plaatsen
4) Magie :
- rattenvanger : mag één blokje van zijn kleur naar een aangrenzende regio verplaatsen en zo veel mogelijk rattenfiches meenemen naar de nieuwe regio
- tovenaar : mag onder één van z'n blokjes (elke ronde) een toverdrankje leggen, dit blokje is beschermd tegen ratten (het blokje verdwijnt niet eerst, maar het drankje)
5) Boerenstand :
- horige : mag voor elke blokje dat wordt verwijderd in fase 3 door de andere spelers, een blokje zetten in de regio van de zwarte dood pion
- bakker : mag in elke beurt één blokje van de voorraad op de kaart leggen, als een andere speler de kaart neemt, plaatst hij de blokjes op het bord in één regio naar keuze
6) Kerk :
- non : mag drie nonnen op het speelbord plaatsen, elke non vermindert het aantal blokjes bij de telling van de populatie met één
- bisschop : mag één van de twee bisschoppen plaatsen (verplaatsen), deze beschermt de regio tegen ratten (er mogen er geen naar die regio geplaatst worden)

Op het einde van het spel dient men afhankelijk van de karakters die men gebruikt de eigenschap een beetje aan te passen vooraleer over te gaan tot de telling.

Titel : Rattus - pied piper (uitbreiding Rattus)
Auteur : Ase & Henrik Berg
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

31-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plateau X


Dit spel werd aangekondigd voor Spiel, maar zou uiteindelijk al een tijdje ervoor klaar zijn. Aangezien Winning moves dit jaar ook niet in Spiel aanwezig was, zou dit spel ons dan ook een tijdje eerder bereiken.

Dit spel zit in een doos van het formaat van "Hab & Gut" en dit was toen één van de grote verrassingen, dus hebben we onze hoop hierop gesteld. Terecht? Mwa, niet echt eigenlijk. Het spel is zeker niet slecht, maar ook niet top. Je krijgt een beetje een Torres-gevoel, maar dan in de gemakkelijke versie. In dit spel probeer je met je pion op een zo hoog mogelijk plateau te geraken. De speler die erin slaagt om tegen het eind van het spel het hoogste te staan, wint het spel.

Het spel omvat een speelbord, houten speelstukken (37 bouwstukken met drie vakken, 4 met 2 vakken en 8 met 1 vak) en tenslotte is er nog een spelerspion in de vier kleuren. Elke speler krijgt in het begin van het spel twee speelstukken met 1 vak en één speelstuk met 2 vakken. De andere bouwstukken worden als algemene voorraad klaargelegd.

In je beurt kan je ofwel één bouwstuk plaatsen, je pion in het spel brengen of je pion verplaatsen.
Een bouwstuk plaatsen : moet volledig onderbouwd zijn en mag niet evenredig op een ander stuk gebouwd worden
Je pion in het spel brengen : moet steeds op de begane grond gebeuren (op het speelbord)
Je pion verplaatsen : je mag zoveel stappen verplaatsen als je wil en indien mogelijk. Elke beweging moet naar een aangrenzend vak dat exact één verdiep hoger of één verdiep lager is en bovendien mag op het plateau dat je bereikt geen pion van een tegenspeler staan.

Wanneer er geen speelstukken meer in het spel kunnen worden gebracht, eindigt het spel. De speler die op dit ogenblik het hoogste staat, wint het spel.

Titel : Plateau X
Auteur : Hendrik Simon
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 10+

30-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SpinLi @ Spiel 2010
Als spellenliefhebber kan u er niet omheen, de grootste spellenbeurs van Europa is weeral gepasseerd.
In Essen waren er dit jaar weer meer standhouders, meer uitgeverijen, meer spellen, ... Het is eigenlijk allemaal
niet meer bij te houden.

De moeite om eens te gaan kijken, dat zeker en vast wel. U waant zich als een kind de avond voor Sinterklaas,
verdwaald in een speelgoedwinkel. Enige grote nadeel is dat uw portemonnee aanzienlijk lichter terug mee naar
België komt. Hopelijk niet omdat u een boete zou zijn tegen het lijf gelopen in de zin van een vergeten milieusticker.
In alle grote Duitse steden is dit verplicht en ook al kan u ,indien u de juiste aanrijrichting gebruikt om op de parking van
de messe te geraken, dit euvel vermijden, is het toch handig om zo'n ding te hebben.

Spellen, spellen en nog eens spellen ... een voorbode ook van wat u te wachten staat in het volgende jaar.
999 games komt daar hun materiaal halen, het ene al wat sneller dan het andere. Koopt u toch alvast die Duitse versie,
is er misschien ook ééntje in het Engels? Of wacht u toch nog maar even op 999 games, WGG en andere The game masters?

Tja, het zal altijd moeilijk blijven daar, een ganse dag kuieren is zo al vermoeiend, als je hartslag dan nog tegen 200 per minuut slaat,
dan kom je redelijk opgedraaid, maar wel voldaan terug richting Belgische grens. Aan te raden is ook om tussendoor toch even de messe
te verlaten, ga een luchtje scheppen, drop je 25kg spellen al even in de wagen, tel je resterende sollen misschien even, ...

Ook dit jaar hebben we onze spellenkast gevoelig uitgebreid tijdens deze spiel. In de loop van de volgende dagen en weken zal ik hier proberen een relaas te doen van de verschillende spellen. Veel leesplezier en tot op de volgende spellenavond van SpinLi waar al deze spellen aanwezig zullen zijn.

ps : u zal de besprekingen van volgende dagen misschien niet allemaal terugvinden in de categorie Essen 2010, als het betreffende spel van een uitgeverij is die we reeds besproken hebben, zal deze bij die uitgeverij worden ingedeeld om ze alzo later makkelijker terug te vinden.

29-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
28-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MP6 : Chocolatl
  

In chocolatl gaan de spelers weer op zoek naar overwinningspunten. Elke speler bezit een deck handkaarten waarmee hij telkens gaat bieden op diverse regio's van het spelbord. Er zijn drie soorten biedingen die afhankelijk zijn van de plaats waarop de puntenpion staat van de leider.
bieding 1 : regio voor regio, 2 kaarten van je deck blind leggen bij een regio, afhandelen, dan volgende regio
bieding 2 : alle regio's tegelijk, 2 kaarten van je deck blind leggen voor alle regio's, nadien één voor één afhandelen
bieding 3 : alle regio's tegelijk, 1 kaart open leggen, opendraaien en nadien 1 kaart blind bijleggen, nadien één voor één afhandelen

De verschillende regio's :
- chocolatl- en oudeman-figuur : diegene die het meeste biedt, krijgt de chocolatlfiguur (onmiddellijk 1 overwinningspunt en winst bij gelijkspel in het verloop van de ronde), diegene die het minst biedt, krijgt de oudemanfiguur (bij elk bod -1 tijdens deze ronde)
- dobbelstenen : elke ronde worden drie dobbelstenen gegooid, het aantal ogen geeft weer hoeveel punten je krijgt
- het dorp : de winnaar van de bieding mag kiezen of hij opteert voor de dobbelsteen (kan je ooit bij een bieding inzetten, gewoon gooien en bij je bod optellen) of bouwen in het dorp (blokje plaatsen en fiche nemen, deze levert +1 bij elk bod gedurende het ganse spel, maar wel -1 bij de biedingen in het dorp)
- de piramide : de winnaar en tweede mag bouwen aan de piramide, tenzij er een verschil is groter dan 3, dan mag de winnaar twee blokjes plaatsen. Als er een rij is afgewerkt krijgt diegene met de meeste blokken extra punten (aangegeven naast piramide)
- de tempel : de winnaar krijgt het hoge puntenaantal, de tweede de andere punten (na ronde 4 zijn er enkel nog punten voor de winnaar), deze telt ook een beetje als tijdsklok van het spel (max. 8 ronden). De slechtste bieder krijgt 2 strafpunten.
- de kaartendecks : uitbouwen van je deck, de winnaar krijgt de hoogste kaart en mag z'n slechtste kaart weggooien, de tweede krijgt de andere kaart (in de laatste ronde krijgt de winaar 6 punten en de tweede 3)

Een gelijke stand kan zich wel eens voordoen, is de speler met chocolatlfiguur betrokken, wint deze sowieso. Is deze niet betrokken, wint de speler die op dat ogenblik het verste achterop ligt met de punten.

Op het einde van het spel worden er nog punten uitgedeeld :
- chocolatlfiguur = 3 punten, oudemanfiguur = -3 punten
- elk blokje in de piramide = 1 punt, diegene met de meeste blokjes = 3 punten
- afgelegde kaart = aantal punten gelijk aan waarde kaart (in het begin van het spel moet iedereen één kaart uit z'n deck blind offeren, hij kan met deze kaart niets doen gedurende het spel, maar krijgt op het einde dus punten hiervoor). Het hoogste offer = 3 punten extra.
- 1 achter de hand gehouden dobbelsteen (van het dorp) mag je nog gooien en ogenaantal gebruiken als punten

U merkt hetzelf al bij het lezen van deze korte bespreking dat het spel op zich zéér eenvoudig is. Het is een leuk spel, maar je moet wel met spelers van éénzelfde niveau spelen. Indien een beetje voorkennis heb je veel kans dat je het spel kan winnen. Uit de enkele potjes die we speelden bleek vooral dat het uitbouwen van je deck erg belangrijk is. Punten hier en daar meesprokkelen is altijd meegenomen. 

Titel : Chocolatl
Auteur : Günter Burkhardt
Uitgeverij : Quined games
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

28-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Siena

   

Siena was één van de eerste spellen in onze collectie en dat mag toch niet-alledaags genoemd worden. Zeker als beginnende speler zet je je misschien niet direct achter zulk een spel. Alhoewel je het als veelspelers misschien ook niet doet, omdat je er dan niets meer aanvindt. Ik weet in ieder geval de kwaliteiten van dit spel te appreciëren, want we hebben er met onze speelgroep toch plezier aan beleefd.

Pas op, de spelregels zijn even doorbijten om erdoor te geraken. Eenvoudig is het niet allemaal, maar eens je het een keertje gespeeld hebt, krijg je direct zicht op je gemaakte fouten en hoe je het beter zou aanpakken. In Siena ga je op zoek naar geld, veel geld. Beginnende als boer probeer je je op te werken tot koopman en tenslotte bankier in de stad. In de loop van het spel probeer je waarderingspunten te krijgen van de stadsbewoners van Siena om zo het meeste aanzien te krijgen en het spel te winnen.

Het materiaal van dit spel is zeer sfeervol, maar als Italië liefhebber is dit misschien geen objectieve stelling. Het speelbord toont een prachtig fresco van de stad Siena en deze lijn is doorgetrokken in de kaarten. Hier wel een nadeel, de kleuren gaan op de duur afslijten als de kaarten samenzitten. Op zich hebben wel meerdere kaarten dit probleem, maar aangezien de kleuren vrij flets zijn, valt dit meer op.

Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden, die telkens uit drie fasen bestaan. Het starten van een nieuwe ronde, het trekken van nieuwe kaarten en de actiefase.
1) starten nieuwe ronde : marker op florijnentabel wordt een plaatsje voortgezet
2) trekken van nieuwe kaarten : alle spelers mogen max. 2 kaarten trekken (max. 7 handkaaarten) in spelersvolgorde van arm naar rijk (deze volgorde is zeer belangrijk in het spel, dus die moet je goed in het oog houden). Je betaalt het rode cijfer linksboven op de kaart + eventuele extra van je plaats in de volgordetabel (een rijke speler betaalt meer dan een arme). Kaarten met een asteriks mogen niet gekozen worden, maar worden op het einde van de fase geveild.
3) actiefase : om beurten kaarten afspelen of afleggen en de bijbehorende actie uitvoeren.



Deze kaarten hebben vaak een andere nut afhankelijk of je boer, koopman of bankier bent. Ik ga ze niet één voor één uitgebreid bespreken, maar even aangeven wat je kan doen.
Als boer kan je arbeiders-handelsreizigers-kaarten uitspelen en zo blokjes toevoegen aan de gewassentracks. Is zo'n track vol dan kan je het produceren en verkopen voor geld. Je mag slechts één product verkopen, tenzij je ook een muilezelkaart speelt, dan mag je dubbel verkopen.
De boer produceert graan, wijn of olijfolie die hem respectievelijk 8, 10 en 14 florijnen opbrengen.
Een koopman produceert net zoals de boer, maar dan linnen en specerijen voor respect. 20 en 25 florijnen. Bovendien kan een koopman op reis gaan naar Florence of Arezzo door het uitspelen van kaarten, des te langer de reis, des te meer geld levert ze op.
Je kan overstappen van boer naar koopman als je 30 florijnen hebt verdiend, een terugkeer is dan niet meer mogelijk. De stap om bankier te worden, kan gezet worden vanaf 80 florijnen.
Als je bankier wordt, verloopt het spel enigszins anders. Je verplaatst je pion nu telkens rond in de stad. Bij elke plaats gebeurt er telkens een andere actie. Aan het begin van je beurt krijg je telkens al 8 florijnen. Kom je een trouwprocessie tegen dien je 10 te betalen als huwelijkscadeau als je wil doorgaan, of je wacht natuurlijk gewoon een beurt. In de wijken Via del servi en Banchi di sotto kan je geld ophalen als je de bijpassende kaart(en) kan spelen. Worden de courtisanes gespeeld, dan komen er blokjes in de kroeg, passeer je daar zal je worden aangetrokken door de courtisanes en moeten betalen voor hun diensten (tenzij je de kaarten "vriendinnen van de courtisane" kan spelen). Daarnaast loopt er ook nog een bedelaar rond in de stad, die kan je ook verplaatsen met kaarten om hem zo te ontwijken, want ook hij troggelt geld van je af.  In de herberg kan je artiesten gaan in dienst nemen, je kan schenken aan de kerk en aan de toren kan je bouwen. Herbergkaarten leveren 20 florijnen op, maar je moet er dan wel drie kunnen afspelen in één keer.

Hoe scoor je nu waarderingspunten?
- als koopman kan je gewonnen florijnen weigeren : 10 florijnen is 1 senesi-kaart, 15 florijnen zijn 2 kaarten (op deze kaarten staan waarderingspunten van 1 t.e.m. 4)
- als bankier mag je éénmalig per spel schenken aan de Duomo, afh. van je plaats op de florijnentrack betaal je een aantal florijnen, pakt 4 senesikaarten van de stapel en houdt er twee.
- als bankier kan je artiesten gaan veilen, je neemt de bovenste kaart en begint met een bod van 15 florijnen, alle spelers mogen meebieden, boeren dienen het bod te verhogen met 5, koopmannen per 3 en bankiers met 1 florijn.
- als bankier kan je bouwen aan de toren waarvan elke etage 5 florijnen duurder wordt, de eerste kost 5, de tweede 10, enz. Naast deze kosten dienen ook de arbeiders betaald te worden (10 florijnen of door het uitspelen van de bouwvakker kaart) Een speler mag niet meer dan 4 etages bouwen, per beurt mag je er maar één bouwen.

Het spel eindigt als :
- de 7de etage van de toren is gebouwd
- de veiling van de artiestenkaart Ambrogio Lorenzetti is afgerond
- na 20 ronden, indien bovenstaande zaken nog niet voltooid zijn
Elke speler die gaan bankier is geworden, kan het spel sowieso niet winnen, daarna volgt een telling.
De rijkste speler start op 30, de armste op 26 en de andere spelers op 28. Eerst worden de gierigheidsblokjes eraf getrokken. 
Vervolgens krijgen de spelers punten voor hun etages in de toren (1ste etage is 2 punten, 2de etage is 3 punten, ...). De speler die het meeste etages bouwde krijgt ook nog eens 2 punten. Tenslotte komen de waarden van de artiesten- en senesi-kaarten er nog bij. 

Titel : Siena
Auteur : Mario Papini
Uitgeverij : Quined games
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 60-90 min.

27-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Te verwachten Essen reviews
De volgende lijst van spellen zal besproken worden in de loop van de maand november.
Pas op, er zouden best nog wel enkele spellen tussen kunnen komen, zodat er twee spellen per dag verschijnen (afh. tijd en goesting).
Staan al zeker op het programma :
- Plateau X (Winning moves)
- Rattus pied piper (WGG)
- Khan (WGG)
- Norenberc (WGG)
- Inca empire (WGG)
- Key market (R&D)
- Forbidden island (Gamewright)
- Water lily (Gameworks)
- Tikal II (Gameworks)
- Sobek (Gameworks)
- Trolland (Ludocortex)
- Aether (Onni games)
- Intrigo (Hazgaard)
- Jerusalem (Abacusspiele)
- Mr. Jack pocket (Hurrican)
- Bangkok klongs (DLP games)
- Grand cru (Eggert)
- Funfair (Eggert)
- Antics (Fragor)
- Isla dorada (FFG/Funforge)
- Navegador (PD-verlag)
- Flinke stinker (Zoch)
- Charon inc. (Gryphon)
- 7 wonders (Repos)
- Mousquetaires du Roy (Ystari)
- King's vineyard (Mayday)
- The resistance (Indie boards & cards)
- Last call, the bartender game (Wattsalpoag)
- Era of inventions (Quined)
- Safranito (Zoch)

Eventuele bijkomers :
- Troyes
- Merkator
- Poseidon
- Merchants of the middle ages
- Dakota
- Tammany hall
- Luna

26-10-2010 om 13:06 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gouden Ludo 2010
Spiel is nog maar net echter de rug, maar de volgende beurs zit er weeral aan te komen!
En het mag gezegd, een beurs waar we met z'n allen naar uitkijken.

Spel 2010 in Broechem wordt georganiseerd door Forumfederatie en is al jaren een vaste waarde
in de Vlaamse en Nederlandse spellenwereld. Sinds vorig jaar is er zelfs een heuse spellenprijs voor
het beste Nederlandstalige spel "de Gouden Ludo" die op vrijdagavond wordt uitgereikt.

De spellenclubs hebben ook hun zegje te doen over de uiteindelijke winnaar. Ook u, lezer van onze
blog mag u mening geven. Links ziet u dan ook een poll staan waar u kan stemmen op uw favoriet.
De uiteindelijke scores zullen we doorgeven aan de mensen van Forum.

Dat de beste mogen winnen. De nominaties gingen naar :

                
           

26-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reef encounter



Naast Demetra, de andere Breese in het gezelschap. U weet dat ik fan ben van z'n spellen, maar anderen zijn dit totaal niet.
Dat gaat exact hetzelfde zijn met dit spel ongetwijfeld. Ik vind het een zeer leuk thema en mooi in elkaar gestoken spel, maar
ik kan aannemen dat anderen hier liever voor passen.

In Reef encounter ga je aan koralen bouwen, ze opeigenen en voederen aan je papegaaivis. De speler die uiteindelijk de waardevolste
poliepen (stukken koraal) aan z'n vis kan voederen wint het spel. Het spel bevat erg veel mooi, stevig en kleurrijk materiaal. Er wordt op verschillende borden gespeeld (afh. aantal spelers). Er zijn héél wat kleine regeltjes waarmee rekening dient te worden gehouden en dat maakt het ook erg moeilijk om de spelregels hier volledig te bespreken.Vandaar dat ik u enkel de acties ga geven die u kan uitvoeren met een beetje uitleg waarom u deze actie wil uitvoeren.

Als je aan de beurt bent, heb je keuze tussen 10 mogelijke acties. Sommige acties mag je meermaals uitvoeren, met anderen moet je je beurt beginnen of eindigen.
- actie 1 : één koraal incl. garnaal opeten met de papegaaivis : met deze actie moet je je beurt beginnen. Deze actie is pas mogelijk als je een koraal hebt opgebouwd van min. 5 poliepen, aangezien je er vier hiervan terug in de zak moet steken, de rest mag je aan je vis geven incl. garnaal (de garnalen geven de duur van het spel aan, zo gauw een speler z'n vier garnalen heeft opgegeten, eindigt het spel)
- actie 2 : een larvenblokje uitspelen en een aantal polieptegels plaatsen : deze actie kan je gebruiken om een koraal uit te bouwen, je mag max. 4 tegels van de kleur van het blokje op het speelbord brengen + tegels die je voordien vernietigde in die kleur (liggen voor je scherm)
- actie 3 : idem actie 2 (dus eigenlijk kan je die actie 2 maal uitvoeren)
- actie 4 : een garnaal in het spel brengen : de garnaal beschermt een koraal tegen indringers, alle tegels horizontaal of verticaal grenzend aan de garnaal kunnen niet vernietigd worden. Op elk koraal kan maar één garnaal geplaatst worden, zo neem je het eigenlijk in bezit. Je mag deze actie één maal per beurt uitvoeren.
- actie 5 : verplaatsen van een garnaal : tijdens het spelen mag je je garnaal zo vaak verplaatsen als je wil, maar op het einde van de beurt moet ze op een koraal liggen of terug worden genomen achter het scherm.
- actie 6 : een vernietigde tegel omruilen voor een larvenblokje in dezelfde kleur
- actie 7 : een algencilinder krijgen en direct uitspelen (deze cilinders worden op tegels geplaatst die aangeven welke poliepen winnen tegen andere poliepen, het vechtsysteem laat ons maar zeggen), door het uitspelen hiervan verander je de sterkte van bepaalde kleuren. Je kan het ook inzetten om bepaalde tegels vast te leggen, zodat hun kleuren in dezelfde machtsverhouding blijven. Indien alle tegels bezet zijn met een cilinder, eindigt het spel ook.
- actie 8 : een larvenblokje omruilen voor een polieptegel in dezelfde kleur
- actie 9 : passen
- actie 10 : een larvenblokje en polieptegels nemen is steeds de laatste actie. De blokjes en tegels liggen op het centrale overzichtsbord. Je neemt de tegels en het blokje achter je scherm en vult het bord terug aan.



Ik ga niet verder uitweiden over het vechten tussen poliepen (dit is overigens vrij eenvoudig en logisch) en het vastzetten van tegels met cilinders.
Voor de eindtelling wordt er gekeken welke kleuren overheersend zijn en krijgen de spelers punten voor de opgegeten polieptegels overéénkomstig met de sterkte van de kleur. Als er bijvoorbeeld 4 roze tegels dominant zijn, zullen de roze polieptegels in de papegaaivis 4 punten per tegel opbrengen. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Reef encounter
Auteur : Richard Breese
Uitgeverij : Quined games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 10+

26-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fish, fish, fish



In dit spel ben je visser en probeer je de waardevolste vissen te verzamelen.
Het spelbord wordt klaargelegd, alle vissen worden op het bord geplaatst, de spelers plaatsen om beurten hun twee boten aan de rand van het speelbord, iedere speler ontvangt 3 verplaatsingskaarten. Er worden ook drie verplaatsingskaarten open naast het bord gelegd. In het midden van het spelbord wordt de grijze vis geplaatst, de andere grijze vissen worden onder de spelers verdeeld (afh. aantal spelers).

Als je aan de beurt bent, kan je kiezen tussen twee opties :
- je boten bewegen
- vissen bewegen

De werkwijze is hetzelfde in beide gevallen. Je speelt één of meerdere bewegingskaarten uit. Ze geven aan naar waar je je moet verplaatsen. Elke kaart is één stapje. Indien je je boot verplaatst, neem je alle vissen die je tegenkomt in je voorraad. Verplaats je vissen dan komen deze op elkaar te liggen en vormen ze scholen. Zwem je met een school tot een boot, dan mag de eigenaar van de boot de vissen ook binnenhalen. Op het einde van je beurt mag je nieuwe verplaatsingskaarten nemen. Het aantal hangt af van de plaats waar je je stappen bent geëindigd. Op elk vakje staat een getal dat aangeeft hoeveel nieuwe kaarten je mag nemen. Je mag nieuwe kaarten nemen van de openliggende kaarten of de dichte stapel.

Tot slot wil je zeker grijze vissen vangen, deze leveren vijf punten op. De grijze vissen in je voorraad zijn vijf strafpunten als je ze niet uitspeelt. Je moet ze op het einde van je beurt eens in het spel brengen. De andere spelers kunnen deze vissen dan nog oppikken, vooraleer jij het in de volgende ronde kan doen.

Het spel eindigt als de kaartenstapel 2 (bij 2 spelers) of 3 keer is doorgespeeld. De speler met de meeste punten wint het spel. Een grijze vis is vijf punten waard, een groen twee en een oranje 1 punt.

Titel : Fish, fish, fish
Auteur : Chislaine van den Bulk
Uitgeverij : Quined games
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

25-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen volle bak
Klik op de afbeelding om de link te volgen Aangezien de beurs in Essen ondertussen is afgelopen, mag u zich stilaan opmaken voor een reeks van Spiel 2010.
We gaan van start binnen een weekje en het zal zeker de moeite zijn. Voor de geïnteresseerden, we brachten volgende
spellen mee uit Duitsland (klik op foto voor vergroten) en van de meeste mag je dus ook een bespreking verwachten in november.


24-10-2010 om 21:14 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hotel Samoa




Eén spel herinner ik me nog zeer goed uit mijn kindertijd, nl. Hotel. Ik had dit spel niet zelf, maar mijn kameraadje van de lagere school wel en we hebben het redelijk vaak gespeeld. Ik meen me nog goed te herinneren dat het steeds een felle strijd was voor de President of de Waikiki beach.
WGG brengt nu een nieuw spel uit met hetzelfde thema, maar toch met een iets andere gameplay. Dit keer ga je geen hotel kopen, maar ga je er gasten in onderbrengen en zorgen dat zijn je goed belonen.

De spelers starten het spel met een hotelbord en een set prijskaarten.  De vlaggenkaarten worden in een lange rij gelegd en geven aan in welke ronde toeristen komen uit de diverse landen. Dit is vooral belangrijk voor het vertrek van vorige gasten. Zo gauw een land terugkomt in de rij, vertrekken de toeristen die je reeds onderdak hebt geboden van die nationaliteit.

Het spel verloopt over twaalf ronden die idem verlopen (enkel in ronde 6 en 12 worden het aantal toeristen verdubbeld, hier zal je naartoe moeten proberen te werken als je je slag wil slaan). In een ronde doorlopen we de volgende fasen :
1) toon bouwtegels
2) toeristen van de huidige nationaliteit gaan naar huis, nieuwe toeristen arriveren
3) selecteer en toon prijskaarten
4) bouwfase
5) toeristenfase
6) betaling en kaarten afleggen

1) Afhankelijk van het aantal spelers en de ronde worden enkele bouwkaarten opengelegd. Dit zijn uitbreidingen of upgrades die je kan aanschaffen voor je hotel meer standing te geven en op termijn meer te verdienen. Zo kan je een extra kamer bouwen, een kamer ombouwen tot een suite (levert dubbel zoveel op) en zwembaden aanleggen. (sommige toeristen betalen hiervoor bij)

2) Indien je toeristen van de huidige nationaliteit hebt in je hotel, leg je deze af. Er wordt een nieuwe toeristenkaart opengelegd en er worden nieuwe toeristen aangebracht zoals aangegeven op de kaart. (wederom afh. van aantal spelers)

3) De spelers kiezen één van hun prijskaarten en leggen deze blind voor zich neer. Als iedereen één heeft gekozen worden ze omgedraaid. Deze kaarten tonen een bouwbod en een kamerprijs.

4) De speler met het hoogste bouwbod mag als eerste opteren om een bouwtegel te kopen tegen de prijs van het bouwbod. Je mag ook passen. De andere spelers komen in volgorde aan bod indien er nog bouwtegels zijn.

5) De speler met de laagste kamerprijs mag als eerste toeristen onderbrengen in z'n hotel. Hij mag ervoor opteren om niet alle toeristen van een groep onder te brengen of te passen. De spelers komen in volgorde aan bod tot de toeristen zijn ondergebracht of iedereen gepast heeft.
De toeristen hebben af en toe bijzondere eigenschappen. Zo zijn er rijke toeristen die dubbele kamerprijs betalen. Er zijn er die verliefd zijn en met z'n tweeën in één kamer mogen worden gelegd. Een beroemdheid betaalt de gewone prijs, maar z'n gebeuren in het hotel betalen het dubbel. Een zwemmer levert dan weer extra duiten op als je een zwembad hebt in je hotel.

6) Voor elke toerist die je onderbrengt in je hotel krijg je de kamerprijs uitbetaald. Verreken ook zeker de extra's die sommige toeristen met zich meebrengen. Het geld houdt je voor de tegenspelers verborgen.

Het spel eindigt na 12 rondes. De speler met het meeste geld wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met het meeste lege kamers in z'n hotel.

Titel : Hotel Samoa
Auteur : Kristian R.A. Ostby
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 3-6
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

24-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Endeavor


In de eerste plaats is dit een fraai spel, netjes speelbord, sfeervolle kleuren en volledig taalonafhankelijk wat het speelmateriaal betreft. Op het eerste zicht lijkt dit een lijvig spel, maar qua gameplay valt dit best mee.

Fase 1 : Bouwfase

 

Elke speler moet één gebouw kiezen van de stock.

Hun industrie level (baksteen) bepaalt welke gebouwen je max. mag zetten. (gelijk of lager aan je level mag je gebouwen kiezen)

Je mag een gebouw dubbel bouwen.

Je mag slechts één gebouw met waarde 5 bouwen.

Sommige gebouwen leveren je industrie, cultuur, financiën of politiek op, zet dit onmiddellijk bij op de tracks.

Als elke speler een gebouw heeft gezet, gaan we naar de volgende fase.

 

Fase 2 : Groeifase

 

De spelers krijgen in deze fase markers van hun voorraad naar hun haven.

Hun cultuur level bepaalt hoeveel markers ze krijgen.

Als elke speler zijn markers heeft genomen, gaan we naar de volgende fase.

 

Fase 3 : Salarisfase

 

In deze fase doen de spelers een aantal betalingen. (ze nemen markers van hun gebouwen terug naar hun haven)

Hun financiën level bepaalt hoeveel markers ze mogen terughalen.

Indien een speler meer markers op gebouwen heeft dan toegelaten betalingen, kiest hij welke markers hij terugneemt en welke blijven liggen.

Indien een speler minder markers op gebouwen heeft dan toegelaten betalingen, neemt hij alle markers terug.

 

Fase 4 : Actiefase

 

De spelers spelen om beurten een actie uit, tot alle spelers hebben gepast.

Gedurende de actiefase kunnen spelers kaarten en fiches winnen die industrie, cultuur, financiën of politiek geven. De speler past onmiddellijk aan op zijn track.

Spelers mogen nooit kaarten of fiches ruilen of geven aan medespelers.

Spelers mogen geen kaarten of fiches vrijwillig verwijderen (soms moeten ze wel kaarten afleggen als ze passen)

Indien een speler heeft gepast, mag hij geen verdere actie meer uitvoeren.

Als alle spelers hebben gepast, gaan we over naar “einde van de ronde”.

 

Mogelijke acties :

 

Er zijn twee mogelijkheden om acties te ondernemen :

activeer een gebouw door er een marker op te plaatsen (je doet dan de actie die rechtsonder op het gebouw staat)

gebruik een lichtblauwe fiche (voer de actie uit die erop staat)

 

  • Schip : plaats een marker op de eerste vrije plaats van een scheepstrack (je mag er ook nog één plaatsen als de track vol is)

Zo gauw een scheepstrack vol is, krijgt de speler met de meeste markers de gouverneurkaart. Hij legt deze op een vrije plaats op z’n speelbord (evt. extra gouverneursplaats) Vanaf dit moment is de regio open en kan er worden bezet, aangevallen of getrokken.

  • Bezetten : een speler plaats een marker op een vrije plaats in een stad en ontvangt de bijbehorende fiche. Deze actie mag enkel in open regio’s en als de speler reeds een marker heeft in de scheepstrack van deze regio. Indien een speler twee steden naast elkaar bezit, ontvangt hij ook het fiche van de verbinding.
  • Aanvallen : een speler spendeert twee markers, één gaat naar de voorraad, de andere naar de stad die je inneemt (de marker van de tegenstander gaat terug in zijn voorraad). Ook voor deze actie moet een speler reeds een marker in de scheepstrack hebben.
  • Betaling : de speler neemt een marker van een gebouw terug in z’n haven en kan deze op een later moment terug gebruiken (maar niet op dit gebouw)
  • Trekken : de speler neemt de bovenste kaart van een deck. Deze regio moet open zijn en de speler moet de waarde van de kaart evenaren (qua markers in the track en regio) om ze te mogen nemen. De spelers mogen zoveel handkaarten nemen als ze willen tot ze passen en eventueel kaarten moeten afleggen. Indien de “abolition of slavery”-kaart wordt genomen, moeten alle spelers hun slavenkaarten opzij leggen tot het einde van het spel (minpunten)
  • Pas / afleggen : de spelers passen en leggen een teveel aan handkaarten af (afhankelijk politiek level). De gratis gouverneurkaart wordt niet meegeteld. De speler kiest welke kaarten hij aflegt en past de tracks onmiddellijk aan (evt. nog kaarten afleggen). De afgelegde kaarten gaan terug naar de stapels (op volgorde). Slavenkaarten worden opzij gelegd en tellen als minpunten. Gouverneurskaarten gaan uit het spel als ze worden afgelegd.

 

Einde van een ronde :

 

De spelers hebben nu even een moment om hun tracks even na te kijken en aan te passen.

De eerste - speler - marker wordt doorgegeven met de richting van de klok.

Na zeven ronden is het spel afgelopen. (alle gebouwplaatsen zijn dan vol)

 

Einde van het spel en overwinning :

 

De spelers scoren punten voor :

Per stad die een speler controleert = 1 punt (sommige steden hebben 2 punten).

Per connectie die een speler controleert = 1 punt.

Punten voor je tracks, zet je blokje terug tot op een logo (of blijf staan, als je al op een logo staat). Tel de punten van de vier tracks op.

Sommige kaarten leveren je punten op.

Spelers die een universiteit bouwden = 3 punten.

Extra bevolking, voor elke drie markers in de haven = 1 punt.

Minpunten voor slaven, elke afgelegde slavenkaart levert 1 strafpunt op.

 

De speler met de meeste punten, wint het spel. Bij gelijke stand wordt de winst gedeeld.




Titel : Endeavor
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

23-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Galapagos



We kruipen in de huid van Charles Darwin en gaan op zoek naar verschillende diersoorten. We proberen de dieren op het eiland te ontdekken en daarna exposities te organiseren om punten te scoren. De speler die hierin het beste slaagt, wint het spel.

Het speelbord toont centraal een vulkaan met vier kleuren in de windstreken, daarnaast loopt er een onderwijsspoor en een expositiespoor, waar de punten worden op bijgehouden. Het spel verloopt over 12 ronden, waarin er in elke ronde een nieuwe bonustegel wordt omgedraaid. Deze geeft bepaalde opdrachten voor je exposities. Slaag je hierin, scoor je extra bonuspunten. De dierensoorttegels worden op de vulkaan gelegd en de vier startkaarten in de windstreken gelegd. De actiekaarten worden geschud en elke speler ontvangt er zeven. Daarnaast krijgen ze ook een kompasbordje, 1500 pond en twee pionnen (één voor onderwijsspoor en één voor expositiespoor).

Elke ronde bestaat uit twee delen :
1) bieden voor de richting en de startspelerpion
2) spelen van actiekaarten en het uitvoeren van acties

1) Beginnend van de startspeler plaatst elke speler een bod (of past) bij de windrichting van z'n keuze bij z'n kompas. De windrichting waarop in totaal het meeste geboden wordt, is de richting van deze ronde. Ze geeft aan in welke soort (kleur) kaarten we in fase 2 gaan spelen en wijst ook aan welke dieren te vinden zijn (dierentegel). De speler met het hoogste individuele bod wordt de startspeler. Bij gelijkspel geldt dat het hoogste bod dat als eerste gespeeld is, wint.

2) De spelers spelen om beurten de kaarten uit die ze willen. Ze moeten wel in de kleur zijn die in fase 1 gekozen is. Je hebt vier verschillende soorten kaarten :
- onderwijs : je kan je pion 1, 2, 3 of 4 stappen verder zetten op het onderwijsspoor tegen betaling 100, 300, 600 en 1000 pond
- expeditie : je mag één dierenfiche nemen van de dieren die op de dierentegel staan. Als je het dier al bereikt hebt op je onderwijsspoor betaal je niets, anders betaal je 200 pond voor elke dierenfiche tot en met het betreffende dierenfiche
- verkoop : je mag één van je dierenfiches afgeven voor 600 pond
- expositie : je mag één of meer verschillende dierenfiches afleggen. Elke fiche levert 2 expositiepunten op. Indien je voldoet aan een bonustegel krijg je 3 punten per tegel en wordt de bonustegel verwijderd uit het spel.

Speciale regels :
- je mag twee willekeurige kaarten (wel van gekozen kleur) gebruiken om één van de bovenstaande vier acties naar keuze uit te voeren
- je mag een kaart verkopen voor 100 pond (wel weer van de gekozen kleur)
- omwisselen van dierenfiches, twee fiches afgeven voor één naar keuze, mits bijbetaling als je nog niet zo ver bent geraakt op het onderwijsspoor

Op het einde van een ronde verschuiven de dieren die beschikbaar werden één plaats op het onderwijsspoor, de dierensoorttegel die is gebruikt wordt uit het spel verwijderd en een nieuwe getrokken, een dichte bonustegel wordt opengedraaid, elke speler ontvangt 200 pond.

Na twaalf ronden eindigt het spel. De speler met het hoogste onderwijsniveau krijgt nog vier expositiepunten, de tweede nog twee, bij gelijke stand voor de eerste plaats krijgen ze drie punten, bij gelijke stand voor de tweede plaats krijgen ze één punt. Daarnaast krijgen de spelers nog 1 expositiepunt per dierenfiche en één punt voor elke 1000 pond.

Titel : Galapagos
Auteur : Ase & Henrik Berg
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 60 min.

22-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rattus


Rattus werd als één van de eerste spellen aangekondigd onder het nieuwe WGG-logo.
Er werd vol belangstelling uitgekeken naar een hele reeks van nieuwe spellen, die blijkbaar wel eens goed konden zijn.
Rattus verscheen als eerste en bleek in een klein doosje te zitten (formaat Roll through the ages en Martinique), maar je
krijgt wel een volwaardig bordspel voorgeschoteld.

In Rattus proberen de spelers te overleven en de pest te vermijden om zo op het einde van het spel, als alle rattenplagen zijn vermeden, het sterkst vertegenwoordigd te zijn op het bord. Het aantal blokjes dat je op dat ogenblik nog op het bord hebt staan, zijn je overwinningspunten.
Het spel verloopt heel gestroomlijnd volgens 3 fasen, dat maakt het ook zo'n vlot spelletje. De kern van het spel is net zoals bij Machiavelli, Puerto Rico, e.a. de karakters waaruit de spelers kunnen kiezen. Deze zullen bepalen welke extraatjes je kan doen, maar zorgen tegelijk ook voor een negatief kantje aangezien je als speler dan vatbaarder bent voor plagen.

Het speelbord wordt klaargezet, de startrattenfiches op het bord gelegd en de spelers kiezen twee regio's uit waarin ze vertrekken met twee blokjes en het spel kan beginnen.

Als je aan de beurt bent, ga je volgende stappen doorlopen :
- nemen van een klasse kaart (karakter) : dit is optioneel, dus niet verplicht
- plaats nieuwe blokjes op het speelbord
- verplaats de zwarte dood pion

1) neem een klasse kaart : je mag deze kaart nemen van naast het speelbord of bij een medespeler. Dit is ook de enige manier om van zo'n kaart af te raken. Iemand anders moet hem komen halen. De verschillende kaarten :
- koning : plaats één van je blokjes die in een regio ligt waar geen rattenfiche aanwezig is naar het paleis (soweiso punten op het einde)
- ridder : verplaats de zwarte doodpion tot max. 2 plaatsen en laat hem tellen als ware het 2 bevolkingsblokjes
- boer : plaats één blokje meer in de regio dan normaal is toegelaten
- monnik : verplaats één rattenfiche naar een aangrenzende regio
- koopman : verplaats max. 3 blokjes van je eigen kleur uit één regio naar één aangrenzende regio
- heks : bekijk twee rattenfiches op het bord en verwissel ze van plaats

2) plaats nieuwe blokjes op het bord : je mag evenveel blokjes plaatsen als er rattenfiches aanwezig zijn. De regio die je kiest is willekeurig. Je mag geen blokjes plaatsen in een regio zonder rattenfiches.

3) verplaats de zwarte dood pion : naar een aangrenzende regio, daarna verspreidt de zwarte dood zich. Als er geen rattenfiches in de regio liggen, gebeurt er niets; ligt er één rattenfiche, wordt er één extra fiche in een aangrenzende regio gelegd; liggen er meedere rattenfiches, dienen er twee extra fiches in aangrenzende regio(s) gelegd worden. Tenslotte richt de zwarte dood verwoesting aan. Als er rattenfiche(s) en bevolkingsblokje(s) liggen, worden de fiche(s) één voor één omgedraaid en afgehandeld.

De rattenfiches tonen een limietwaarde : als deze waarde kleiner is dan het aantal blokjes, breekt de pest uit, zoniet, gebeurt er niets en wordt de fiche uit het spel verwijderd.
De rattenfiches zijn meestal voorzien van één of meerder symbolen : dit zijn dezelfde symbolen als van de karakters. De spelers die het bijpassende karakter in het bezit hebben en vertegenwoordigd zijn met bevolkingsblokjes dienen per symbool een blokje te verwijderen van het bord.
De rattenfiches kunnen ook voorzien zijn van de symbolen "m" en/of "a" : Bij "m" verliest de speler met het meeste blokjes één blokjes, bij "a" verliezen alle spelers een blokje.

Het spel eindigt in de beurt waarin de voorraad rattenfiches is uitgeput of wanneer een speler z'n laatste blokje op het speelbord heeft staan (zeldzame situatie). Hierna mogen alle spelers nog éénmaal de voordelen van hun karakters gebruiken, maar geen nieuwe blokjes in te zetten of een nieuwe karakterkaart te nemen. Deze ronde wordt tegen de klok in gespeeld. Tenslotte worden alle rattenfiches op het speelbord nog afgehandeld. De speler die het meeste blokjes op het bord heeft staan, wint het spel.

Titel : Rattus
Auteur : Äse & Henrik Berg
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

21-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boss kito

   

Boss kito is een alleraardigst kaartspelletje dat zeer vlot speelt, maar toch wel wat diepgang heeft.
De spelers trachten om voordeelkaarten te verzamelen. Deze voordeelkaarten hebben waardes 1 t.e.m. 9 en komen
ook datzelfde aantal keer voor (bv. waarde 7 zit 7 keer in het spel).
Deze kaarten worden goed geschut en onder de vijf gekleurde boss kito-kaarten gelegd. Deze kaarten geven aan
in welke kleur je kaarten zal moeten spelen om mee te dingen naar de voordeelkaarten.

De spelers krijgen in het begin van het spel al 5 bananenkaarten, hierop staan telkens 3 bananen in een bepaalde kleur.
Daarnaast krijgen ze ook drie bananenfiches (waarde 1 banaan) en kan het spel van start gaan.
Elke ronde worden er nieuwe voordeelkaarten uitgelegd waarop kan geboden worden. Een ronde bestaat telkens uit vier acties.
De spelers kunnen kiezen tussen :

1) een bananenkaart uitspelen
2) 1 of 2 bananenfiches toevoegen aan eerder uitgespeelde bananenkaart(en)
3) een bananenkaart van de stapel trekken en op handen nemen
4) 3 bananenfiches uit de voorraad nemen
5) een willekeurig aantal handkaarten afleggen en evenveel kaarten bijtrekken van de stapel

Na de vier acties van al de spelers worden de voordeelkaarten één voor één afgehandeld en verdeeld. Voordeelkaarten waarop niet
wordt geboden of die een gelijkstand hebben, gaan uit het spel. Sommige voordeelkaarten brengen nog een extraatje op zoals het doorgeven
van de startspelersrol, een extra handkaart of bananenfiches.

Na negen ronden zijn alle voordeelkaarten verdeeld en worden de slotpunten uitgereikt. De kaarten worden om beurten gewaardeerd. De speler met het meeste kaarten van een waarde krijgt de punten van deze kaart (bij gelijke stand krijgen alle betrokken spelers die punten), de andere spelers krijgen 1 punt per kaart die ze van die waarde hebben. De speler met de meeste punten wint dit ludieke gorillaspel.

Titel : Boss kito
Auteur : Michael Schacht
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 3-5 
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

20-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lungarno

  

Dit spel is zonder twijfel de vreemde eend in de bijt bij de QWG-serie. Ik heb me redelijk blind laten leiden om dit spel aan te schaffen en het is tot nog toe het enige spel waar ik spijt van heb wat de aankoop betreft in de QWG-reeks. Eerst en vooral omdat het eigenlijk niet echt bij de uitgeverij past, zowel qua gameplay als artwork past het niet echt in de winkel. Misschien is het feit dat ze er bijzonder weinig info en reclame rond gemaakt hebben, ook al een duidelijk signaal dat ze er zelf toch ook niet 100% achter stonden. Tenslotte heb ik het spel zelf nog onvoldoende kansen gegeven om het echt mooi te kunnen beoordelen, maar desalniettemin hier al een bespreking.

Lungarno mag je best vergelijken met Carcassonne, ook hier plaats je tegels en koopmannen (horigen bij Carcassonne). Deze koopmannen leveren geld op wanneer het district waarin ze worden geplaatst wordt afgesloten, of leveren geld op aan het einde van het spel als ze op een toren of een plein worden geplaatst.

In een beurt moet een speler minstens één actie uitvoeren, deze is gratis. Een tweede actie mag tegen betaling van één florijn ook worden uitgevoerd. Je hebt keuze tussen slechts twee acties : een gebouwentegel kopen of een gebouwentegel plaatsen.

1) een gebouwentegel kopen : er liggen steeds drie tegels in het uitstalraam. De eerste tegel kan je gratis nemen, de tweede kost één florijn en de derde kost je twee florijnen (à la kiezen rassen Smallworld).
2) een gebouw plaatsen : het speelbord is onderverdeeld in acht districten die rond de drie bruggen liggen. Je kan een tegel inzetten naast de rivier of naast een reeds geplaatste tegel. Als je je tegel hebt geplaatst, mag je hierop een koopman zetten. Je plaatst de koopman op het wapenschild dat zichtbaar is op de tegel. Mocht er al een koopman in het district op dit wapenschild staan, is het taboe (vgl. carcassonne).

Van zo gauw er een district is volgebouwd met zes tegels volgt er een waardering. Alle paleizen leveren geld op aan de koopmannen. Tel het aantal schildjes waarop de koopman staat en betaal uit in florijnen. De torens en pleinen worden pas uitbetaald op het einde van het spel.
Er zijn ook enkele speciale tegels die invloed hebben op de uitbetaling :
- winkel : levert aan alle aangrenzende tegels waarop een koopman staat één extra florijn op
- begraafplaats : iedere koopman in hetzelfde district ziet zijn inkomen met één florijn dalen
- kerk : een koopman op een tegel die aan de kerk grenst, ziet zijn inkomen met twee florijnen dalen
- kantoor : verwijder een tegel van het speelvlak en vervang hem door het kantoor, de genomen tegel kan je later inzetten

Op het einde van het spel, nadat alle districten zijn gewaardeerd, krijg je nog geld voor de torens en pleinen.
Torens : alle schilden die aan dezelfde straat liggen (kolom) leveren een florijn op
Pleinen : alle schilden die in dezelfde rij liggen leveren een florijn op

Titel : Lungarno
Auteur : Michele Mura
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min. 

19-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs