Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
01-11-2010
Khan
Khan is een legspel waarbij je probeert gebieden eigen te maken en er veroveringstegels op te leggen om de uiteindelijke punten te scoren. Het past in deze eigenlijk qua niveau bij Lungarno, het is dus eerder een familiespel met een tactisch tintje.
Het materiaal dat u in de doos vindt, zijn 1 spelbord, 90 kaarten, 8 heersers, 60 zwarte yurts, 160 gekleurde yurts (40 voor elke speler) en 38 veroveringstegels. Het speelbord is opgedeeld in verschillende gebieden : bergen, ijs, toendra, rivier, rotsige woestijn, zandwoestijn en tropisch bos. Hierop worden de verschillende leiders op hun beginposities gezet, de spelers krijgen een aantal speciale kaarten (afh. aantal spelers) en de yurts in hun kleur. De spelers krijgen ook nog vier handkaarten, de andere kaarten vormen een trekstapel.
Een beurt bestaat uit vijf stappen die de speler die aan de beurt is, uitvoert. 1) verdrijf een heerser en plaats een neutrale yurt 2) voer twee acties uit : invallen, een heerser verdrijven, veroveren, een plek invallen en kaarten verwijderen 3) een speciale kaart in de doos leggen (indien van toepassing) 4) een speciale kaart gebruiken (optioneel) 5) handkaarten aanvullen
1) Een heerser verdrijven en een neutrale yurt plaatsen : Draai de bovenste kaart van de trekstapel om en leg hem af, de krijger op de kaart wordt in de richting verplaatst die de kaart aangeeft. De heerser wordt verplaatst naar het eerste vrije veld in de richting die wordt aangegeven. Op de plaats van de krijger komt een neutrale yurt. Indien de heerser niet kan verplaatst worden in de aangegeven richting, ga je naar de volgende richting. Indien alle richtingen bezet zijn, gaat de heerser terug naar het hof.
2) De acties : a) invallen : speel een kaart en plaats een eigen yurt op een leeg vakje van het terrein dat op de gespeelde kaart staat. (joker = landschap naar keuze) Een kaart met een rivier wil zeggen een yurt plaatsen naast de rivier, een kaart met buitengebied een yurt plaats naast het buitengebied. b) een heerser verdrijven : idem fase 1 c) veroveren : leg een veroveringstegel op het speelbord, onder deze tegel moeten wel allemaal yurts liggen (behalve bij bruggen over de rivier) en je moet een (gedeelde) meerderheid hebben op deze plaats. Je plaatst een yurt van de spelers met een meerderheid op de tegel. De yurts onder de tegel komen terug in de voorraad van de spelers. d) invasie naar keuze : plaats één eigen yurt op een veld naar keuze en leg 0 tot 4 kaarten af (dit telt als dubbele actie, dus je beurt is over)
3) Leg een speciale kaart in de doos : Indien de speler een speciale kaart voor zich heeft liggen met een yurt erop, dan wordt deze in de doos gelegd en neemt hij z'n yurt terug. (speciale kaarten gelden dus maar één ronde)
4) Gebruik een speciale kaart (optioneel) : - hoge moraal = derde actie in je beurt - bescherming van Grote Khan = bescherm je eigen yurts, ze mogen niet verwijderd of bedekt worden met een veroveringstegel - steun van de goden = bescherm de neutrale yurts, mag enkel als niemand anders voorlopig deze kaart heeft gespeeld - een veroveringstegel of brug reserveren = plaats een yurt op een brug of tegel, de andere speler mogen deze niet nemen
5) Hand aanvullen tot vier kaarten
Als vijf heersers terug naar hun hof zijn gestuurd, worden de resterende heersers vervangen door een neutrale yurt. Als dit gebeurt in fase 1, is het spel onmiddellijk afgelopen. Gebeurt het in fase 2 mag de speler z'n beurt nog afwerken. Daarna begint de eindfase. In de eindfase mogen de spelers nog 2 keer veroveren. (kaarten worden niet meer gespeeld). Indien niemand nog kan veroveren eindigt het spel natuurlijk onmiddellijk.
Iedere speler telt de waardes van hun veroveringstegels op. Indien er meerdere yurts op een tegel staan, worden de punten gedeeld. Er zijn bonuspunten (10,6 en 3) voor de drie grootste aaneengesloten gebieden. Elke speler kan maar één bonus krijgen. Indien meerdere spelers een even groot gebied hebben, krijgen ze allen de punten. De speler met de meeste punten wint het spel.
Titel : Khan Auteur : Christwart Conrad Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 60 min.
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".