Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
23-10-2010
Endeavor
In de eerste plaats is dit een fraai spel, netjes speelbord, sfeervolle kleuren en volledig taalonafhankelijk wat het speelmateriaal betreft. Op het eerste zicht lijkt dit een lijvig spel, maar qua gameplay valt dit best mee.
Fase 1 : Bouwfase
xml:namespace prefix = o />
Elke speler moet één gebouw kiezen van de stock.
Hun industrie level (baksteen) bepaalt welke gebouwen je max. mag zetten. (gelijk of lager aan je level mag je gebouwen kiezen)
Je mag een gebouw dubbel bouwen.
Je mag slechts één gebouw met waarde 5 bouwen.
Sommige gebouwen leveren je industrie, cultuur, financiën of politiek op, zet dit onmiddellijk bij op de tracks.
Als elke speler een gebouw heeft gezet, gaan we naar de volgende fase.
Fase 2 : Groeifase
De spelers krijgen in deze fase markers van hun voorraad naar hun haven.
Hun cultuur level bepaalt hoeveel markers ze krijgen.
Als elke speler zijn markers heeft genomen, gaan we naar de volgende fase.
Fase 3 : Salarisfase
In deze fase doen de spelers een aantal betalingen. (ze nemen markers van hun gebouwen terug naar hun haven)
Hun financiën level bepaalt hoeveel markers ze mogen terughalen.
Indien een speler meer markers op gebouwen heeft dan toegelaten betalingen, kiest hij welke markers hij terugneemt en welke blijven liggen.
Indien een speler minder markers op gebouwen heeft dan toegelaten betalingen, neemt hij alle markers terug.
Fase 4 : Actiefase
De spelers spelen om beurten een actie uit, tot alle spelers hebben gepast.
Gedurende de actiefase kunnen spelers kaarten en fiches winnen die industrie, cultuur, financiën of politiek geven. De speler past onmiddellijk aan op zijn track.
Spelers mogen nooit kaarten of fiches ruilen of geven aan medespelers.
Spelers mogen geen kaarten of fiches vrijwillig verwijderen (soms moeten ze wel kaarten afleggen als ze passen)
Indien een speler heeft gepast, mag hij geen verdere actie meer uitvoeren.
Als alle spelers hebben gepast, gaan we over naar einde van de ronde.
Mogelijke acties :
Er zijn twee mogelijkheden om acties te ondernemen :
activeer een gebouw door er een marker op te plaatsen (je doet dan de actie die rechtsonder op het gebouw staat)
gebruik een lichtblauwe fiche (voer de actie uit die erop staat)
Schip : plaats een markerop de eerste vrije plaats van een scheepstrack (je mag er ook nog één plaatsen als de track vol is)
Zo gauw een scheepstrack vol is, krijgt de speler met de meeste markers de gouverneurkaart. Hij legt deze op een vrije plaats op zn speelbord (evt. extra gouverneursplaats) Vanaf dit moment is de regio open en kan er worden bezet, aangevallen of getrokken.
Bezetten : een speler plaats een marker op een vrije plaats in een stad en ontvangt de bijbehorende fiche. Deze actie mag enkel in open regios en als de speler reeds een marker heeft in de scheepstrack van deze regio. Indien een speler twee steden naast elkaar bezit, ontvangt hij ook het fiche van de verbinding.
Aanvallen : een speler spendeert twee markers, één gaat naar de voorraad, de andere naar de stad die je inneemt (de marker van de tegenstander gaat terug in zijn voorraad). Ook voor deze actie moet een speler reeds een marker in de scheepstrack hebben.
Betaling : de speler neemt een marker van een gebouw terug in zn haven en kan deze op een later moment terug gebruiken (maar niet op dit gebouw)
Trekken : de speler neemt de bovenste kaart van een deck. Deze regio moet open zijn en de speler moet de waarde van de kaart evenaren (qua markers in the track en regio) om ze te mogen nemen. De spelers mogen zoveel handkaarten nemen als ze willen tot ze passen en eventueel kaarten moeten afleggen. Indien de abolition of slavery-kaart wordt genomen, moeten alle spelers hun slavenkaarten opzij leggen tot het einde van het spel (minpunten)
Pas / afleggen : de spelers passen en leggen een teveel aan handkaarten af (afhankelijk politiek level). De gratis gouverneurkaart wordt niet meegeteld. De speler kiest welke kaarten hij aflegt en past de tracks onmiddellijk aan (evt. nog kaarten afleggen). De afgelegde kaarten gaan terug naar de stapels (op volgorde). Slavenkaarten worden opzij gelegd en tellen als minpunten. Gouverneurskaarten gaan uit het spel als ze worden afgelegd.
Einde van een ronde :
De spelers hebben nu even een moment om hun tracks even na te kijken en aan te passen.
De eerste - speler - marker wordt doorgegeven met de richting van de klok.
Na zeven ronden is het spel afgelopen. (alle gebouwplaatsen zijn dan vol)
Einde van het spel en overwinning :
De spelers scoren punten voor :
Per stad die een speler controleert = 1 punt (sommige steden hebben 2 punten).
Per connectie die een speler controleert = 1 punt.
Punten voor je tracks, zet je blokje terug tot op een logo (of blijf staan, als je al op een logo staat). Tel de punten van de vier tracks op.
Sommige kaarten leveren je punten op.
Spelers die een universiteit bouwden = 3 punten.
Extra bevolking, voor elke drie markers in de haven = 1 punt.
Minpunten voor slaven, elke afgelegde slavenkaart levert 1 strafpunt op.
De speler met de meeste punten, wint het spel. Bij gelijke stand wordt de winst gedeeld.
Titel : Endeavor Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".