Siena was één van de eerste spellen in onze collectie en dat mag toch niet-alledaags genoemd worden. Zeker als beginnende speler zet je je misschien niet direct achter zulk een spel. Alhoewel je het als veelspelers misschien ook niet doet, omdat je er dan niets meer aanvindt. Ik weet in ieder geval de kwaliteiten van dit spel te appreciëren, want we hebben er met onze speelgroep toch plezier aan beleefd.
Pas op, de spelregels zijn even doorbijten om erdoor te geraken. Eenvoudig is het niet allemaal, maar eens je het een keertje gespeeld hebt, krijg je direct zicht op je gemaakte fouten en hoe je het beter zou aanpakken. In Siena ga je op zoek naar geld, veel geld. Beginnende als boer probeer je je op te werken tot koopman en tenslotte bankier in de stad. In de loop van het spel probeer je waarderingspunten te krijgen van de stadsbewoners van Siena om zo het meeste aanzien te krijgen en het spel te winnen.
Het materiaal van dit spel is zeer sfeervol, maar als Italië liefhebber is dit misschien geen objectieve stelling. Het speelbord toont een prachtig fresco van de stad Siena en deze lijn is doorgetrokken in de kaarten. Hier wel een nadeel, de kleuren gaan op de duur afslijten als de kaarten samenzitten. Op zich hebben wel meerdere kaarten dit probleem, maar aangezien de kleuren vrij flets zijn, valt dit meer op.
Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden, die telkens uit drie fasen bestaan. Het starten van een nieuwe ronde, het trekken van nieuwe kaarten en de actiefase. 1) starten nieuwe ronde : marker op florijnentabel wordt een plaatsje voortgezet 2) trekken van nieuwe kaarten : alle spelers mogen max. 2 kaarten trekken (max. 7 handkaaarten) in spelersvolgorde van arm naar rijk (deze volgorde is zeer belangrijk in het spel, dus die moet je goed in het oog houden). Je betaalt het rode cijfer linksboven op de kaart + eventuele extra van je plaats in de volgordetabel (een rijke speler betaalt meer dan een arme). Kaarten met een asteriks mogen niet gekozen worden, maar worden op het einde van de fase geveild. 3) actiefase : om beurten kaarten afspelen of afleggen en de bijbehorende actie uitvoeren.

Deze kaarten hebben vaak een andere nut afhankelijk of je boer, koopman of bankier bent. Ik ga ze niet één voor één uitgebreid bespreken, maar even aangeven wat je kan doen. Als boer kan je arbeiders-handelsreizigers-kaarten uitspelen en zo blokjes toevoegen aan de gewassentracks. Is zo'n track vol dan kan je het produceren en verkopen voor geld. Je mag slechts één product verkopen, tenzij je ook een muilezelkaart speelt, dan mag je dubbel verkopen. De boer produceert graan, wijn of olijfolie die hem respectievelijk 8, 10 en 14 florijnen opbrengen. Een koopman produceert net zoals de boer, maar dan linnen en specerijen voor respect. 20 en 25 florijnen. Bovendien kan een koopman op reis gaan naar Florence of Arezzo door het uitspelen van kaarten, des te langer de reis, des te meer geld levert ze op. Je kan overstappen van boer naar koopman als je 30 florijnen hebt verdiend, een terugkeer is dan niet meer mogelijk. De stap om bankier te worden, kan gezet worden vanaf 80 florijnen. Als je bankier wordt, verloopt het spel enigszins anders. Je verplaatst je pion nu telkens rond in de stad. Bij elke plaats gebeurt er telkens een andere actie. Aan het begin van je beurt krijg je telkens al 8 florijnen. Kom je een trouwprocessie tegen dien je 10 te betalen als huwelijkscadeau als je wil doorgaan, of je wacht natuurlijk gewoon een beurt. In de wijken Via del servi en Banchi di sotto kan je geld ophalen als je de bijpassende kaart(en) kan spelen. Worden de courtisanes gespeeld, dan komen er blokjes in de kroeg, passeer je daar zal je worden aangetrokken door de courtisanes en moeten betalen voor hun diensten (tenzij je de kaarten "vriendinnen van de courtisane" kan spelen). Daarnaast loopt er ook nog een bedelaar rond in de stad, die kan je ook verplaatsen met kaarten om hem zo te ontwijken, want ook hij troggelt geld van je af. In de herberg kan je artiesten gaan in dienst nemen, je kan schenken aan de kerk en aan de toren kan je bouwen. Herbergkaarten leveren 20 florijnen op, maar je moet er dan wel drie kunnen afspelen in één keer.
Hoe scoor je nu waarderingspunten? - als koopman kan je gewonnen florijnen weigeren : 10 florijnen is 1 senesi-kaart, 15 florijnen zijn 2 kaarten (op deze kaarten staan waarderingspunten van 1 t.e.m. 4) - als bankier mag je éénmalig per spel schenken aan de Duomo, afh. van je plaats op de florijnentrack betaal je een aantal florijnen, pakt 4 senesikaarten van de stapel en houdt er twee. - als bankier kan je artiesten gaan veilen, je neemt de bovenste kaart en begint met een bod van 15 florijnen, alle spelers mogen meebieden, boeren dienen het bod te verhogen met 5, koopmannen per 3 en bankiers met 1 florijn. - als bankier kan je bouwen aan de toren waarvan elke etage 5 florijnen duurder wordt, de eerste kost 5, de tweede 10, enz. Naast deze kosten dienen ook de arbeiders betaald te worden (10 florijnen of door het uitspelen van de bouwvakker kaart) Een speler mag niet meer dan 4 etages bouwen, per beurt mag je er maar één bouwen.
Het spel eindigt als : - de 7de etage van de toren is gebouwd - de veiling van de artiestenkaart Ambrogio Lorenzetti is afgerond - na 20 ronden, indien bovenstaande zaken nog niet voltooid zijn Elke speler die gaan bankier is geworden, kan het spel sowieso niet winnen, daarna volgt een telling. De rijkste speler start op 30, de armste op 26 en de andere spelers op 28. Eerst worden de gierigheidsblokjes eraf getrokken. Vervolgens krijgen de spelers punten voor hun etages in de toren (1ste etage is 2 punten, 2de etage is 3 punten, ...). De speler die het meeste etages bouwde krijgt ook nog eens 2 punten. Tenslotte komen de waarden van de artiesten- en senesi-kaarten er nog bij.
Titel : Siena Auteur : Mario Papini Uitgeverij : Quined games Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 12+ Speelduur : 60-90 min.
|