
We kruipen in de huid van Charles Darwin en gaan op zoek naar verschillende diersoorten. We proberen de dieren op het eiland te ontdekken en daarna exposities te organiseren om punten te scoren. De speler die hierin het beste slaagt, wint het spel.
Het speelbord toont centraal een vulkaan met vier kleuren in de windstreken, daarnaast loopt er een onderwijsspoor en een expositiespoor, waar de punten worden op bijgehouden. Het spel verloopt over 12 ronden, waarin er in elke ronde een nieuwe bonustegel wordt omgedraaid. Deze geeft bepaalde opdrachten voor je exposities. Slaag je hierin, scoor je extra bonuspunten. De dierensoorttegels worden op de vulkaan gelegd en de vier startkaarten in de windstreken gelegd. De actiekaarten worden geschud en elke speler ontvangt er zeven. Daarnaast krijgen ze ook een kompasbordje, 1500 pond en twee pionnen (één voor onderwijsspoor en één voor expositiespoor).
Elke ronde bestaat uit twee delen : 1) bieden voor de richting en de startspelerpion 2) spelen van actiekaarten en het uitvoeren van acties
1) Beginnend van de startspeler plaatst elke speler een bod (of past) bij de windrichting van z'n keuze bij z'n kompas. De windrichting waarop in totaal het meeste geboden wordt, is de richting van deze ronde. Ze geeft aan in welke soort (kleur) kaarten we in fase 2 gaan spelen en wijst ook aan welke dieren te vinden zijn (dierentegel). De speler met het hoogste individuele bod wordt de startspeler. Bij gelijkspel geldt dat het hoogste bod dat als eerste gespeeld is, wint.
2) De spelers spelen om beurten de kaarten uit die ze willen. Ze moeten wel in de kleur zijn die in fase 1 gekozen is. Je hebt vier verschillende soorten kaarten : - onderwijs : je kan je pion 1, 2, 3 of 4 stappen verder zetten op het onderwijsspoor tegen betaling 100, 300, 600 en 1000 pond - expeditie : je mag één dierenfiche nemen van de dieren die op de dierentegel staan. Als je het dier al bereikt hebt op je onderwijsspoor betaal je niets, anders betaal je 200 pond voor elke dierenfiche tot en met het betreffende dierenfiche - verkoop : je mag één van je dierenfiches afgeven voor 600 pond - expositie : je mag één of meer verschillende dierenfiches afleggen. Elke fiche levert 2 expositiepunten op. Indien je voldoet aan een bonustegel krijg je 3 punten per tegel en wordt de bonustegel verwijderd uit het spel.
Speciale regels : - je mag twee willekeurige kaarten (wel van gekozen kleur) gebruiken om één van de bovenstaande vier acties naar keuze uit te voeren - je mag een kaart verkopen voor 100 pond (wel weer van de gekozen kleur) - omwisselen van dierenfiches, twee fiches afgeven voor één naar keuze, mits bijbetaling als je nog niet zo ver bent geraakt op het onderwijsspoor
Op het einde van een ronde verschuiven de dieren die beschikbaar werden één plaats op het onderwijsspoor, de dierensoorttegel die is gebruikt wordt uit het spel verwijderd en een nieuwe getrokken, een dichte bonustegel wordt opengedraaid, elke speler ontvangt 200 pond.
Na twaalf ronden eindigt het spel. De speler met het hoogste onderwijsniveau krijgt nog vier expositiepunten, de tweede nog twee, bij gelijke stand voor de eerste plaats krijgen ze drie punten, bij gelijke stand voor de tweede plaats krijgen ze één punt. Daarnaast krijgen de spelers nog 1 expositiepunt per dierenfiche en één punt voor elke 1000 pond.
Titel : Galapagos Auteur : Ase & Henrik Berg Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 12+ Speelduur : 60 min.
|