Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
09-10-2009
Bevestiging data volgend speeljaar
U mag de data voor volgend speeljaar vastleggen. Ik heb net reactie gekregen van Lindelo dat de zaal op volgende data voor SpinLi gereserveerd is :
37ste spellenavond : vrijdag 8 januari 38ste spellenavond : vrijdag 5 februari 39ste spellenavond : vrijdag 5 maart 40ste spellenavond : vrijdag 2 april 41ste spellenavond : vrijdag 21 mei 42ste spellenavond : vrijdag 4 juni 43ste spellenavond : vrijdag 2 juli 44ste spellenavond : vrijdag 6 augustus 45ste spellenavond : vrijdag 3 september 46ste spellenavond : vrijdag 1 oktober 47ste spellenavond : vrijdag 5 november 48ste spellenavond : vrijdag 3 december
Ik zou graag een dikke welkom willen heten aan spellenclub Pallieter. Deze nieuwe spellenclub is gehuisvest in Lier en is genoemd naar de Lierse levensgenieter bij uitstek. De club is opgericht door twee bezoekers van SpinLi, nl. Elke en Sven. Bij deze wil ik hen alvast erg veel succes wensen en ik ga zeker eens een kijkje nemen één van de volgende ... hopelijk jullie ook.
Ze spelen elke vierde zondag van de maand vanaf 13u in het fort van Lier. De volgende speldata zijn :
zondag 25 oktober 2009 zondag 22 november 2009 zondag 27 december 2009
We zijn op ons forum nog op zoek naar mensen die willen meespelen met een potje weerwolven. Altijd leuk als we met veel spelers een potje kunnen afhaspelen. Het enige wat u moet doen, is af en toe langs komen om de ontwikkelingen van het spel te volgen en je stem te geven. Actief mee mensen besmeuren, uitmaken en uitschelden is natuurlijk ook mogelijk, maar geen must ... er zijn er genoeg die die taak op zich willen nemen. (lees : ondergetekende)
Wil u zich inschrijven, kom dan naar ons forum en meld jezelf even aan bij het topic "weerwolven". Ik zie u graag verschijnen, zodat we u binnen de kortste keren kunnen verscheuren!!!
Voilà, de 34ste spellenavond is weeral gepasseerd. Na twee erg rustige maanden op onze spelavonden, was het gisteren terug gezellig druk. Zo'n vijftigtal mensen vond hun weg naar de cafetaria van Lindelo.
Onder hen toch ook weer enkele nieuwe gezichten, die allen een fijne avond hebben gehad (dit vertelden ze me toch). Ook één erg speciale gast, de jongste tot nog toe : Anabel Schoors. Dit meisje van enkele weken oud is de recentste aanwinst van onze vrienden Tim en Marjolijn van het Spelmagazijn. Zij hadden voor al onze bezoekers bovendien nog een leuke verrassing. De "kinderkak" heeft ons allen goed gesmaakt. Nogmaals een dikke proficiat van SpinLi en zijn gevolg. De foto's van de spellenavond staan online, dus die kan u gerust op onze website bekijken. (ook deze nieuwe aanwinst is te bewonderen!)
Misschien nog even enkele bedenkingen bij de nieuwe spellen die we speelden : - Revolution : leutig, luchtig spel, makkelijke spelregels, vlot spelend, tof - Endeavor : lost de verwachtingen volledig in, mooi vormgegeven, vlotte gameplay, staat de komende weken zeker nog eens op de planning - Long shot : tegenvaller, kan zeker niet tippen aan royal turf mijn inziens - Chang cheng : tactisch bouwspel, goed, kleine pestfactor
Tot de volgende keer! Met waarschijnlijk erg véél nieuwe spellen, want Essen komt eraan.
We voegen trouwens al één nieuwigheid toe : Dixit. (met dank aan spelmagazijn.be)
Vandaag zijn we onze zaal gaan vastleggen voor 2010. De data worden gecheckt en binnenkort zou ik dan ook uitsluitsel moeten krijgen of deze dagen beschikbaar zijn. Zonder tegenbericht zijn dit dan ook de data die u alvast in uw agenda kan zetten.
37ste spellenavond : vrijdag 8 januari 38ste spellenavond : vrijdag 5 februari 39ste spellenavond : vrijdag 5 maart 40ste spellenavond : vrijdag 2 april 41ste spellenavond : vrijdag 21 mei 42ste spellenavond : vrijdag 4 juni 43ste spellenavond : vrijdag 2 juli 44ste spellenavond : vrijdag 6 augustus 45ste spellenavond : vrijdag 3 september 46ste spellenavond : vrijdag 1 oktober 47ste spellenavond : vrijdag 5 november 48ste spellenavond : vrijdag 3 december
Iedereen die zin heeft om mee te komen spelen is welkom op zaterdag 10 oktober in de oude jongensschool in Wechelderzande. Dan organiseert KWB Wechelderzande in samenwerking met spellenclub SpinLi hun eerste spellenavond. Hopelijk komen er veel mensen opdagen, zodat het voor hen een positieve ervaring wordt. Wij gaan zeker ons best doen om het de bezoekers naar hun zin te maken.
Wat : Spellenavond Wanneer : Zaterdag 10 oktober vanaf 19.00 uur Voor wie : iedereen tussen 5 en 89 Waar : de oude jongensschool (Vlimmersebaan, achter kerk rechts) Inkom : gratis Drank aan democratische prijzen
Inschrijven kan voor 1 oktober via bart.pijkels@pandora.be (gelieve te vermelden dat je via deze weblog bij hen terechtkomt)
De nieuwsbrief voor de spellenavond van 2 oktober staat online op onze website. Als u aangemeld bent voor onze nieuwsbrief, mag u deze ook spoedig in uw mailbox verwachten.
Titel : Okko Uitgever : Hazgaard Aantal spelers : 2 Leeftijd : 12+ Spelduur : 40 min.
Als u een fan bent van mémoir '44, en u houdt bovendien van de oosterse vechtkunst gekruid met de nodige manga-stijl, dan is Okko zeker iets voor u. In dit spel gaat u met z'n tweeën de strijd aan met elkaar. Je kan scenario's spelen uit het meegeleverde adventure-book of zelf een scenario in elkaar boksen.
Het spel bestaat uit : 6 dubbelzijdige speelborden, 1 regelboek, 1 avonturenboek, 20 karakters met bijpassende profielkaart, 10 speciale dobbelstenen, 2 normale dobbelstenen en 25 uitrustingskaarten.
Het spelbord wordt samengesteld en is telkens weer anders. Op dit spelbord zien we de plattegrond van een japanse woning. De spelers kiezen hun team dat bestaat uit vijf krijgers. Ze nemen de bijpassende profielkaart en eventuele uitrustingskaarten (bij het samenstellen van je team, mag je slechts 12 Zeni gebruiken, deze staan onderaan de kaarten, vgl. met het samenstellen van een Blue Moon deck).
Op elke kaart staan enkele symbolen die ook op de speciale dobbelstenen staan. De verschillende symbolen hebben te maken met aanval, verdediging, beweging en psyche. Elke krijger heeft dus een basis aan deze punten en in een beurt kan een speler de dobbelstenenworp gebruiken om deze te activeren. De speler gaat zijn krijgers bewegen, tegenstrevers proberen te verslaan en ervoor zorgen dat hij als enige op het spelbord overblijft.
Daarnaast kan een speler ook burgers voor zich winnen, die op zich zelf geen echte kracht hebben, maar een versterking kunnen zijn bij een gevecht als ondersteuning.
In een beurt gooit een speler de dobbelstenen, activeert z'n krijgers in volgorde naar keuze en laat ze hun acties uitvoeren (met ondersteuning van de dobbelstenen). In een beurt kan een karakter ofwel aanvallen, schieten, z'n psyche verbeteren, een actie gebruiken die op z'n kaart staat. Je kan deze dobbelstenen ook opsparen, op elke karakterkaart kan één dobbelsteen worden gespaard, deze kunnen dan later worden gebruikt om een bepaalde actie uit te voeren.
Daarnaast zou het me te ver leiden om alle gevechtsregels te overlopen. Je kan het best vergelijken met mémoir, battlelore en andere van dergelijke systemen, je moet rekening houden met de afstand tot de tegenstander, het terreintype waarop je je bevindt, je gezichtsveld, ... Om de gevechten te beslechten worden de gewone dobbelstenen gebruikt, de gegooide waarde wordt bovenop de waarde van de karakterkaarten geteld en daarna wordt het resultaat bekeken. Verschil van 1 of 2 punten, dan trekt de verliezer zich terug, verschil van 3 punten, de karakterkaart wordt omgedraaid en trekt zich terug (omgedraaide kaarten moeten eerst weer psyche winnen, vooraleer ze terug kunnen worden ingezet). Bij een verschil van 4 punten, wordt de verliezer uit het spel genomen. Bij gelijke stand gebeurt er niets. Bovendien is er nog een bonus voor lafaarden die langs achter aanvallen.
Dit spel bestaat uit één spelbord, 4 spelershulpen, 80 tegels (11 karakters, 1 voorwerp en 8 landschapstegels in de vier kleuren). Het spel bestaat uit twee grote delen. In de eerste fase wordt het spelbord klaargemaakt, dit neemt héél wat tijd in beslag aangezien de spelers hier hun tactiek zullen bepalen. In de tweede fase wordt het eigenlijk spel gespeeld. Spelers zullen hun tegels bewegen, vechten, tegels winnen, ... Het spel eindigt als alle tegels op het bord zichtbaar zijn.
Fase 1 : De spelers plaatsen om beurten hun tegels op het spelbord. Ze kiezen de tegels van achter hun scherm en leggen deze blind op een vrij veld op het spelbord. Enkel het karakter "explorer" moet zichtbaar worden ingebracht.
Fase 2 : Het spel verloopt volgens de wijzers van de klok, de spelers voeren beurtelings twee acties uit. Ze hebben de keuze uit volgende acties : - bekijk een blinde tegel die grenst aan een eigen open tegel (geheim voor anderen natuurlijk) - verplaats één van je open karaktertegels - draai een blinde tegel open die grenst aan een eigen open karaktertegel - begin een gevecht - oriënteer één van je open karaktertegels - activeer de speciale eigenschap van een open karaktertegel - draai een blinde tegel naar keuze open (onder bepaalde omstandigheden) Spelers kunnen éénzelfde actie twee maal gebruiken. Je moet minstens één actie doen in je beurt.
Einde van het spel : Wanneer alle tegels open liggen, eindigt het spel. De spelers tellen hun overwinningspunten en diegene die het meeste punten heeft, wint het spel.
Overwinningspunten : - je journalist in een tegenstander zijn kamp op het einde van het spel : 7 punten - een tegenstander zijn kamp vernietigd : 5 punten - een tegenstander zijn draak vernietigd : 3 punten - een tegenstander zijn karakter vernietigd : 1 punt - voor elke karaktertegel op een jungletegel op het einde van het spel : 2 punten - voor elke karaktertegel op een bergtegel op het einde van het spel : 1 punt - indien je je begaalse tijger naast je eigen kamp hebt gelegd : - 5 punten
Conclusie :
U merkt dat ik hier al start met een conclusie en u heeft waarschijnlijk het gevoel dat u nog niet echt beet heeft hoe het spel nu eigenlijk werkt, wel beste blogger, ik snap het ook nog niet echt goed. Je moet de karakters al héél goed kennen vooraleer je een beetje een deftige tactiek in je spel kan stoppen. U kan het spelprincipe een beetje vergelijken met Neuroshima hex, u moet de tegels goed kennen, slim uitspelen en hier is ook nog eens een dosis geluk nodig aangezien je niet kan zien wat je tegenstander van tegel heeft gelegd. Dit maakt het voor mij allemaal een beetje te complex. Dit spel verdient zeker wel nog enkele speelbeurten, een nauwkeuriger oordeel zal ik dan hopelijk kunnen geven.
Titel : Pocket Rockets Uitgeverij : Hazgaard Aantal spelers : 2-4 Tijdsduur : 20 min. Leeftijd : 8+
In dit spel gaan de spelers raketten bouwen om zo punten te verdienen. Een raket bestaat uit minstens een basis, een middenstuk en een top. Sommige raketpunten leveren iets extra's op in de vorm van een extra punt, een extra handkaart of een extra actie.
Het spel is opgebouwd uit zes kaarten die in een cirkel liggen. Drie kaarten zijn productiekaarten, één richtingskaart, één recyclagestation en één station waar je jetons kan verzamelen. De spelers hebben elk een pion die in de richting van de richtingskaart in deze cirkel zal worden voortbewogen.
In een beurt heeft een speler vier actiepunten ter beschikking, hiermee kan hij : - per actiepunt één stap zetten in de richting van de pijl - per actiepunt één kaart nemen van de raketstapels - per actiepunt één onderdeel van zijn raket bouwen - per actiepunt de actie van de kaarten gebruiken
1. Verplaatsen : in de richting van de pijl stappen 2. Een kaart nemen : op vier plaatsen liggen stapels met raketonderdelen, je neemt de bovenste kaart 3. Bouwen aan de raket : je moet beginnen met de basis, kan dan tussenstukken plaatsen zo veel je wil en moet afsluiten met een top. Je kan enkel bouwen in één kleur per raket (je mag wel aan verschillende tegelijk werken) en kan pas een stuk bouwen als je op de kaart met de desbetreffende kleur staat. 4. Acties van de kaarten : de drie bouwkaarten dienen uiteraard om te bouwen, de pijl kan je van richting laten veranderen, in het recyclagestation mag je een handkaart afleggen op een stapel en een kaart uit een stapel naar keuze uitzoeken. In het laatste station kan je jetons verzamelen, dit mag je pas nemen als je een volledige raket hebt gemaakt.
Nog iets waar je rekening mee moet houden : je mag maar drie handkaarten hebben, tenzij je een raket bouwde waarmee je een extra handkaart mag houden.
Puntentelling :
- onafgewerkte raket : nul punten - afgewerkte raket : twee punten per middenstuk - pluspunten voor eventuele toppen met +1 - punten voor de jetons (rood = vier; oranje = drie, geel = twee, wit = één punt)
Het spel eindigt als alle jetons weg zijn. De speler met de meeste punten wint het spel.
We kennen allemaal zeker en vast Hasbro, de grote spellenuitgever met klassieker als Mikado, Monopoly, Wie is het, dokter bibber, Jenga, ... Zij stuurden ons de nieuwste telg in het Monopoly-gamma, nl. Monopoly Deal.
Ik hoor u al luidop denken, oh nee, weer een zoveelste monopoly. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook sinds enige tijd al geen fan meer ben van Monopoly, dat nochtans zijn strepen al meer dan verdiend heeft. In dit kaartspel liggen de kaarten letterlijk en figuurlijk anders. Dit luchtige kaartspel heeft een enorm grote geluksfactor, maar dat hoort er gewoon bij. De spelregels zijn eenvoudig en verraden eigenlijk al het hele concept van het spel. Ik noteer hier even de belangrijkste regel : "Is iets niet duidelijk, speel gewoon, en dan kom je er wel achter". Fantastisch toch, wie durft het aan om zulke regel te schrijven. Enkel voor die durf alleen al, verdient dit spel om eens gespeeld te worden.
De spelers krijgen handkaarten met daarop de gekende straten, enkele bonussen die je in het spel ook kan opstrijken en wat pestkaarten om het bloed vanonder de nagels van je tegenstanders te halen. Bedoeling : als eerste drie volwaardige straten bijeen sparen. Nadeel : tegenspelers kunnen kaarten stelen, huur innen of je geld aftroggelen voor hun zogezegde verjaardag.
Dit spel in drie woorden : luchtig, geluk en vooral Monopoly
We trekken deze maand eens naar onze zuiderburen. Binnen een dikke maand zal het al Duitsland zijn, wat de klok slaat met Spiel Essen, maar voorlopig gaan we nog even naar la douce France.
We beginnen bij Hazgaard Editions. Deze uitgever is nog vrij klein, maar heeft toch al enkele mooie titels op zijn actief. We zullen op onze volgende spellenavond drie van hun spellen kunnen aanbieden : Okko, Dracomundis en Pocket rockets.
Vooral deze laatste zal de komende maanden aan bekendheid winnen aangezien dit spel in verschillende talen zal worden uitgegeven. Meer info omtrent deze spellen mag u hier later op de weblog verwachten.
Vorige vrijdag hielden we onze, ondertussen 33ste, spellenavond. Het bleek wederom een rustige avond te zijn. We hadden in ieder geval nog de tijd om de Powel en Bolt naar de overwinningen te zien lopen. En dat, jawel, tijdens een spelletje Battlestar Galactica dat de hele avond in beslag nam. Gelukkig trokken de humans aan het langste eind, zodat de mensheid toch nog even verzekerd is van een goed bestaan. Niet makkelijk als er twee cylons in je nek beginnen briezen.
Daarnaast heb ik ook spellen als Thurn und taxis, Chinatown, het magische labyrinth, ... op de tafels zien verschijnen. De foto's moet ik u voorlopig nog onthouden, tot onze pc's (hopelijk morgen) terug paraat zullen zijn.
Naar onze spellenavond van oktober toe, gaan we uiteraard onze best doen om weer eens iets nieuws voor u op tafel te krijgen. Eéntje waar we erg naar uitkijken is Space Alert. Als de releaseplanning van QWG ons niet in de steek laat, zullen we volgende spellenavond een draagbaar cd-spelertje moeten meebrengen. Maar meer hierover binnenkort ...
Aangezien de aanloop naar de spellenavond van vrijdag moeizamer verloopt dan normaal, zou ik u willen vragen om zeker de spellen aan te vragen die u graag wil spelen. Ik zal straks alvast een selectie maken en ze hier posten. Stuur ons gewoon een mailtje en we zorgen dat we uw spel zeker bijhebben.
Het is een heel eindje rijden, maar moest je toevallig eens in de buurt zijn, kan ik u volgend adres aanraden. Ik kreeg volgende mail van spellenclub Roeselare in mijn mailbox.
"Elke laatste vrijdagavond van de maand is er namelijk gelegenheid tot het spelen van talrijke bordspelen, meer info hieromtrent vindt u hier : http://spellenclubroeselare.be/vzw.aspx/spelclub . Alsook organiseert Spellenclub Roeselare op 4 oktober 2009 Challenge 4, een dag waar spellen spelen centraal staat! Met een tombola van meer dan 1000 euro en gratis inkom om spellen te komen testen, hopen we op een grote opkomst! meer info vindt u op: http://spellenclubroeselare.be/Challenge.aspx/Boardgames ."
Bij deze toch weer een goede daad gedaan en onze collega's een duwtje in de rug gegeven.
Door het stormweer van vorige week is SpinLi een beetje buitenspel gezet. Beide pc's in huis zijn beschadigd door overspanning en bijgevolge totaal onbruikbaar. Dit wil zeggen dat er in de eerste plaats héél wat documenten verloren zijn gegaan, maar deze zouden nog wel kunnen gered worden normaal.
Op korte termijn wil dit ongemak wel zeggen dat er deze maand geen mooie nieuwsbrief zal worden verstuurd waarschijnlijk. We gaan onze best doen om op verplaatsing toch iets in elkaar te knutselen en in de loop van deze week door te sturen. Onze website wordt voorlopig niet bijgewerkt.
Voor nieuwtjes kan u best hier terecht aangezien ik de weblog van overal kan aanpassen. Alvast bedankt voor jullie begrip.
Titel : Eine Frage der Ahre Auteur : Jeffrey D. Allers Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 8+ Speelduur : 45 min.
In ons laatste deel van Pegasus bespreken we de grootste doos van de drie. We trekken onze botten aan en gaan nog eens boer en tuinder spelen à la agricola. Nochtans is enkel het thema hetzelfde. Qua gameplay is het in niets te vergelijken met het vermelde zwaargewicht. Eigenlijk kan je dit spel qua spelmechanisme het beste vergelijken met Carcassonne. Tegeltje leggen, kiezen welke punten je wil scoren, scoren en een nieuwe tegel trekken. Meer hoeft er niet te gebeuren.
Het spel omvat een groot spelbord waarop het veld en de boerderij zichtbaar zijn. Er zijn 60 grote tegels (dubbel) en 25 kleine tegels (enkel). Er zijn vijftien dierentegels te verdienen. Elke speler krijgt 2 boerderijen, een spelerstegel, een scoreschijf en vijf blokjes. Voor de startopstelling verwijs ik u graag door naar de handleiding. Ik ga hier vooral een speelronde uitleggen.
In een beurt overlopen de spelers vier fasen : 1) een landtegel plaatsen 2) punten scoren 3) boerderijen scoren 4) trek een nieuwe landtegel
1) Een speler begint steeds met drie landtegels in de hand. Hiervan speelt hij één uit op het speelbord. Er zijn wel enkele regels. Je mag met een tegel geen soort onderdekken met dezelfde soort (bv. wortelen op wortelen leggen) en je mag je tegel niet laten zweven, hij moet volledig op het bord (of een andere tegel liggen). Een speler mag er ook voor opteren om een enkelvoudige tegel te spelen (let op, je hebt er maar vijf ter beschikking voor het hele spel). Je mag zelfs een enkelvoudige tegel gebruiken om een hoogteverschil te overwinnen (je legt hem dan verdekt) en direct een dubbele tegel opleggen.
2) De speler dient nu te kiezen waarvoor hij wil scoren. Je kan kiezen voor gewone punten of boerderijpunten. Kies je voor gewone punten dan kijk je hoeveel van dezelfde groenten er aan elkaar grenzen van je afgelegde tegel. Elke tegel is één punt waard. Je mag dit doen voor beide groenten op je tegel. Je kan er ook voor opteren om boerderijpunten te nemen. Dan kijk je hoeveel boerderijen er staan afgebeeld op je afgelegde tegel en zet je je blokje zoveel plaatsen verder op de lijsten in de boerderij op het speelbord.
Passeer je met al je blokjes een boerderij van je kleur, dan mag je deze boerderij op het speelveld gaan bouwen. Je mag niet op een landgoed van een andere boerderij gaan staan uiteraard. Alle aansluitende groenten waarop je boerderij staat, behoren tot jouw landgoed. Dit land kan wel kleiner of groter worden gemaakt door tegels uit te spelen. (volgens de regels natuurlijk). Vanaf het moment dat je boerderij geplaatst is, scoor je ook hier elke ronde punten voor.
Als één van je blokjes tot aan de dieren geraakt, win je de bovenste dierentegel van de stapel, je blokje gaat dan uit het spel. De dierentegels leveren punten op aan het einde van het spel (onderkant dierentegel). Deze punten houd je verborgen voor de tegenstanders.
3) De spelers scoren voor hun gebouwde boerderijen. Eén punt per veld waaruit het landgoed bestaat.
4) De spelers sluiten hun beurt af door een nieuwe tegel te trekken. Is de voorraadstapel opgebruikt, wordt de eindfase van het spel ingeluid. De spelers trekken nu van de "6+1-stapel", tot het eindeplaatje eruitkomt. Zorg er wel voor dat iedereen evenveel beurten heeft gehad.
De spelers tellen nu hun dierenfiches nog op bij hun puntentotaal. Diegene met de meeste punten wint, bij gelijkstand, wint diegene met het grootste landgoed rond zijn boerderijen.
Titel : Adios amigos Auteur : Momo Besedic Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 8+ Tijdsduur : 15 min.
Voor het tweede deel van ons trio trekken we naar Mexico, waar rivaliserende desperado's vechten voor hun plaats en het goud. Wie heeft er de snelste vingers en kan als eerste zijn tegenstanders afknallen.
Het spel bestaat uit 60 desperadokaarten. Hierop staan de lokale helden afgebeeld met twee getallen, de achterkant toont goudklompjes. Voor elke speler zijn er tien geweerfiches met op de achterzijde een getal van 0-9. Elke speler krijgt ook twee kogels en 1 staaf dynamiet.
De 60 kaarten worden geschut en elke speler krijgt vijftien kaarten. Hiervan legt elke speler de drie bovenste kaarten naast elkaar, dit zijn zijn desperado's voor deze ronde. Hij legt ook zijn geweerfiches (met geweer naar boven) voor zich klaar en twee kogels en 1 dynamiet.
Het spel verloopt over vijf dezelfde rondes. Een speler roept "ADIOS AMIGOS" en dan gaat het hectische spel van start. De spelers draaien twee geweerfiches om. Deze fiches kunnen de spelers nu op een tegenstrever zijn desperado leggen, als het cijfer overeenkomt met de som of het verschil van de twee getallen die op de kaart staan. (bv. je mag een geweerfiche 3 leggen op een kaart met een 2 en een 5). Er mag slechts één fiche op een kaart belanden, die eerst schiet, eerst raakt.
Indien een speler een fout maakt, mist het schot. De speler neemt de geweerfiche terug en moet een deel van zijn opbrengst op het einde van de ronde delen met de medespelers. Indien je niets meer kan doen met je geweerfiches, kan je herladen, je legt één van je kogels in het midden van tafel en roept "RELOAD", nu mogen alle spelers twee extra geweerfiches omdraaien. Dit kan elke speler twee keer in een ronde doen. Doe je dit wel zonder kogels, krijg je uiteraard weer een straf.
Eénmaal per ronde kan je ook je staaf dynamiet gebruiken. Je roept dan "BOMB" en legt de dynamiet in het midden. Dit onderbreekt het spel voor 10 seconden. De tegenstanders moeten hun oren afdekken met hun beide handen en in stilte van 10 tot 0 tellen (traag). Gedurende deze periode mag de bomlegger meerdere fiches uitspelen op één kaart. Je telt de waarde van de fiches op en uiteraard moet dit weer kloppen met de beschoten deperadokaart. Herladen mag niet gedurende deze periode.
Als er geweerfiches liggen op de drie kaarten van een speler, valt deze speler uit de ronde. Vanaf het moment dat alle spelers, behalve één uit de ronde zijn gevallen, eindigt de lopende ronde. Het kan zelfs gebeuren dat spelers gelijktijdig uitvallen of dat er geen doden meer kunnen vallen aangezien er geen fiches meer kunnen gelegd worden en niet meer worden herladen.
Nu wordt de score berekend. De spelers nemen de desperadokaarten die ze geraakt hebben en draaien ze om als goudklomp. Kaarten van overlevende desperado's blijven bij de eigenaar en worden ook omgezet in goud. De speler die de ronde heeft overleefd, krijgt een extra goudklompfiche uit de stock. Spelers die een schot hebben gemist, geven drie goudklompen af aan diegene waar ze op schoten en 1 goudklomp aan de andere spelers. Iemand die herlaadde zonder kogel, geeft alle medespelers 1 goudklomp. Indien je niet genoeg goudklompen hebt, schrijf je een IOU uit en betaal je zo gauw je dat wel kan.
Daarna krijg je alle materiaal terug en begint een volgende ronde. Diegene die na vijf rondes het meeste goud heeft verzameld, wint het spel.