Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
Titel : Okko Uitgever : Hazgaard Aantal spelers : 2 Leeftijd : 12+ Spelduur : 40 min.
Als u een fan bent van mémoir '44, en u houdt bovendien van de oosterse vechtkunst gekruid met de nodige manga-stijl, dan is Okko zeker iets voor u. In dit spel gaat u met z'n tweeën de strijd aan met elkaar. Je kan scenario's spelen uit het meegeleverde adventure-book of zelf een scenario in elkaar boksen.
Het spel bestaat uit : 6 dubbelzijdige speelborden, 1 regelboek, 1 avonturenboek, 20 karakters met bijpassende profielkaart, 10 speciale dobbelstenen, 2 normale dobbelstenen en 25 uitrustingskaarten.
Het spelbord wordt samengesteld en is telkens weer anders. Op dit spelbord zien we de plattegrond van een japanse woning. De spelers kiezen hun team dat bestaat uit vijf krijgers. Ze nemen de bijpassende profielkaart en eventuele uitrustingskaarten (bij het samenstellen van je team, mag je slechts 12 Zeni gebruiken, deze staan onderaan de kaarten, vgl. met het samenstellen van een Blue Moon deck).
Op elke kaart staan enkele symbolen die ook op de speciale dobbelstenen staan. De verschillende symbolen hebben te maken met aanval, verdediging, beweging en psyche. Elke krijger heeft dus een basis aan deze punten en in een beurt kan een speler de dobbelstenenworp gebruiken om deze te activeren. De speler gaat zijn krijgers bewegen, tegenstrevers proberen te verslaan en ervoor zorgen dat hij als enige op het spelbord overblijft.
Daarnaast kan een speler ook burgers voor zich winnen, die op zich zelf geen echte kracht hebben, maar een versterking kunnen zijn bij een gevecht als ondersteuning.
In een beurt gooit een speler de dobbelstenen, activeert z'n krijgers in volgorde naar keuze en laat ze hun acties uitvoeren (met ondersteuning van de dobbelstenen). In een beurt kan een karakter ofwel aanvallen, schieten, z'n psyche verbeteren, een actie gebruiken die op z'n kaart staat. Je kan deze dobbelstenen ook opsparen, op elke karakterkaart kan één dobbelsteen worden gespaard, deze kunnen dan later worden gebruikt om een bepaalde actie uit te voeren.
Daarnaast zou het me te ver leiden om alle gevechtsregels te overlopen. Je kan het best vergelijken met mémoir, battlelore en andere van dergelijke systemen, je moet rekening houden met de afstand tot de tegenstander, het terreintype waarop je je bevindt, je gezichtsveld, ... Om de gevechten te beslechten worden de gewone dobbelstenen gebruikt, de gegooide waarde wordt bovenop de waarde van de karakterkaarten geteld en daarna wordt het resultaat bekeken. Verschil van 1 of 2 punten, dan trekt de verliezer zich terug, verschil van 3 punten, de karakterkaart wordt omgedraaid en trekt zich terug (omgedraaide kaarten moeten eerst weer psyche winnen, vooraleer ze terug kunnen worden ingezet). Bij een verschil van 4 punten, wordt de verliezer uit het spel genomen. Bij gelijke stand gebeurt er niets. Bovendien is er nog een bonus voor lafaarden die langs achter aanvallen.
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".