IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
01-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Legacy : Gears of time (Floodgate games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Indien u dit spel in Essen aan het zoeken bent geweest, zal dit tevergeefs geweest zijn. Floodgate games, een sympathieke "kleine" Amerikaanse uitgever kon niet tot in Duitsland geraken. Ik heb hem nog enkele adresjes bezorgd om het spel via een Europese verdeler tot daar te krijgen, maar dit is blijkbaar niet meer gelukt binnen de korte (en drukke) tijdspanne.

Jammer moeten we eerlijk bekennen, beter voor spellenclub SpinLi wel, want wij kunnen dit prachtige spel aanbieden op onze spellenavonden. 
In Legacy : gears of time gaat u tijdreizen. Op zich geen alledaagse bezigheid, maar hier gaat u proberen het verleden te manipuleren om zo in de toekomst een mooi resultaat neer te zetten.

Als uitvinder zijnde is het altijd makkelijk als je bepaalde zaken in het verleden kan regelen, zodat je in de toekomst de nodige kennis en vaardigheden heeft om uw droomuitvindingen te verwezenlijken. Qua concept lijkt dit dan ook een beetje op Khronos (Matagot), het spel zelf is echter toch héél wat anders. In dit spel zijn vooral de kaarten belangrijk. Het spel verloopt over 4 ronden. Elke ronde zullen we iets meer tijd in de geschiedenis hebben en kan je dan ook verder terug in de tijd reizen. 

In een beurt voert een speler drie acties uit. Hij heeft de keuze tussen :
- naar het verleden reizen
- een uitvinding (technologie) doen
- de bestaande uitvindingen beïnvloeden
- neem één kaart (van de bovenste twee) van de trekstapel 
- speel een lotkaart

1) Naar het verleden reizen : je kan zo ver terug reizen als je wil, maar pas op, je kan in deze ronde niet meer terug vooruit in de tijd reizen. Als je dus onmiddellijk je invloed wil gaan uitspelen te lang geleden, zit je een beetje vast in het verleden. 

2) Een uitvinding doen : leg een kaart uit je hand op het speelbord, in de tijdszone waarin je je bevindt en leg een aantal handkaarten af (afh. kostprijs van de uitgespeelde kaart). Leg een aantal invloedsblokjes uit de algemene voorraad, gelijk aan de kostprijs van de kaart, op de uitvinding. Het aantal kaarten dat in een bepaalde tijdszone mogen worden neergelegd staat bovenaan op de track aangegeven. (deze zal elke ronde verschuiven en meer uitvindingen toelaten).

3) de bestaande uitvindingen beïnvloeden : gebruik een actie om invloedsblokjes uit je persoonlijke voorraad op een uitvinding te leggen. Deze blokjes heb je bij aanvang van het spel nog niet. Wanneer ze van het bord worden verwijderd komen ze in je persoonlijke voorraad terecht.

4) trek één kaart : neem de bovenste twee kaarten van de trekstapel en hou er één van

5) speel een lotkaart : dit telt niet tot de 3 acties die je mag uitvoeren. Je voert het effect van de lotkaart uit. Sommige blijven de ganse ronde liggen, de anderen worden onmiddellijk afgelegd.

Nadat alle spelers hun beurt gespeeld hebben, gaan ze terug naar het heden, wordt de tijdstrack aangepast (verschoven) en gaan we over naar een scoreronde.

In de scoreronde worden eerste historische disputen (fouten) gezocht. Je vertrekt best vanuit het heden en kijkt of de uitvindingen die er liggen alle nodige voorafgaande uitvindingen hebben op het tijdsspoor. Is dit het geval worden de punten uitgereikt aan de speler die op deze kaart het best vertegenwoordigd is (invloedsblokjes). De spelers die de benodigde kaarten in het verleden hebben liggen voor deze kaart scoren overigens ook punten hiervoor. Zo overloop je alle kaarten. Kaarten waarop geen invloedsblokjes liggen of die niet alle basisvoorwaarden hebben, worden verwijderd vooraleer te tellen (blokjes die hierop liggen gaan naar de algemen voorraad). De winnaars van bepaalde uitvindingen nemen telkens één blokje terug van de kaart en voegen dit toe aan hun persoonlijke voorraad. 

De speler die na de vierde ronde het meeste punten heeft weten te verzamelen wint dit spel.

Misschien zegt deze bespreking zeker niet alles, het is dan ook vrij abstract om zonder concrete voorbeelden het spelprincipe uit te leggen. Maar ik hoop dat u op deze manier toch een zicht heeft gekregen over het algemene spelverloop. 
De kwaliteit van de artwork en het materiaal is uitstekend. Bovendien waren in ons exemplaar sleeves voorzien om de kaartjes netjes in te stoppen. Als dan ook de achterkanten van deze sleeves nog zijn bedrukt met dezelfde afbeelding als de achterkant van de kaarten, dan kunnen we enkel nederig buigen en zeggen : "Dank je wel Floodgate games".

01-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
31-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Amber
Klik op de afbeelding om de link te volgen

+ kinderspel qua uitzicht, maar niet qua spelen
+ het spelprincipe is echter vrij éénvoudig en dat weten wij wel te smaken
+ bij een eerste speelbeurt hadden we al erg snel het gevoel dat we fout speelden, dat we te snel mooie wegen wilden bouwen, maar dit is echt een blokker/pest/afbraakspel
+ ik vermoed dat er meer tactiek bij komt kijken dan op het eerste zicht

- het is wel wat het is en niet meer dan dat
- als je niet houdt van tegellegspelletjes dan laat je deze ook beter liggen
- ik heb het gevoel dat er vaak een gelijke stand kan optreden

31-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yggdrasil asgard (Ludonaute)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Onze Franse vrienden van Ludonaute kwamen dit jaar in Essen niet op de proppen met een nieuw spel, maar brachten een uitbreiding mee voor hun populaire coöperatief spel "Yggdrasil". Een tijdje geleden kreeg ik van hen de vraag om de spelregels te vertalen en dat hebben we dan ook even snel gedaan, dus bij deze even wat kopieer- en plakwerk zodat u dit ook even kan doornemen.

Al de basisregels voor Yggdrasil blijven gelden wanneer je met deze uitbreiding speelt behalve de “trance” en Hel effecten.

In een onzelfzuchtige daad van opoffering kan een god in trance gaan om de krachten van de andere goden te verhogen. Deze uitbreiding voegt een nieuwe actie toe aan de oorspronkelijke negen acties. Voor één actie kan de actieve god in of uit een trance gaan. Draai gewoon je god om naar de andere kant (normaal of trance). De actieve god kan de trance niet ingaan en verlaten in dezelfde beurt.

Trance :

Zolang een god in trance is, hebben hij en alle andere goden een nieuwe kracht : de trance-kracht van de god onder trance. Deze kracht kan door alle goden gebruikt worden, inclusief diegene onder trance. De god in trance verliest echter z’n normale kracht en bovendien kan deze god ook geen actie ondernemen in Asgard, met andere woorden, een god in trance kan geen van de zes vijanden aanvallen.

Hel :

De viking-fiches die Hel uit de zakjes haalt, worden niet in de dodenwereld geplaatst, maar permanent uit het spel verwijderd. De goden kunnen dus geen beroep meer doen op hen tijdens het spel.

                                               Persoonlijke kracht                                                       Trance kracht

Odin

In het begin van z’n beurt, trekt Odin 2 vijandkaarten ipv één, kiest er één om uit te spelen en plaatst de andere onderaan de trekstapel.

Wanneer de goden in het ijskasteel een reus verslaan, leggen ze één reus naar keuze af, dit kan zowel één in het spel zijn als één die nog in de stapel zit.

Thor

Thor heeft een permanente bonus van +1 op elk gevecht.

De strijdkracht  van alle reuzen wordt gereduceerd met 1.

Frey

Frey kan 4 acties uitvoeren in zijn beurt (ipv 3), maar ze moeten nog steeds verschillend zijn.

De goden voeren alle effecten uit in het heilige land tot en met de plaats waar de Vanir gekomen is. Nadien wordt hij terug op de eerste plaats van het spoor gezet.

Freyja

Freyja kan 2 van haar 3 acties in dezelfde wereld uitvoeren. Ze kan tijdens één beurt zowel in en uit trance gaan.

Wanneer de goden vechten en Vikingen gebruiken, wordt de helft van de gebruikte Vikingen (afgerond naar onder) in het dodenrijk geplaatst, de andere helft wordt aan Freyja gegeven.

Tyr

Tyr kan de dobbelsteen twee keer gooien en één van de resultaten kiezen.

Wanneer de goden vechten, leggen ze geen Vikingen af tot na de dobbelsteenrol.

Heimdall

Heimdall mag vier fiches ipv drie trekken als hij op zoek gaat naar zielen in Midgard.

Al de goden (inclusief Heimdall) hebben nu Heimdall z’n normale kracht als trance-kracht.

Frigg

Wanneer Frigg op zoek gaat naar zielen in Midgard, plaatst ze alle vuurreuzen in het rijkdom van vuur.

Wanneer de goden in het koninkrijk van vuur zijn verwijderen ze 5 vuurreuzen uit het zakje naar keuze. Indien er minder dan 5 vuurreuzen aanwezig zijn, worden alle resterende verwijderd.

Vidar

In een gevecht telt elke elf die Vidar speelt voor de dobbelsteenrol voor 2 elfen.

Wanneer de goden in de elfenwereld zijn, kunnen ze één elf afleggen en 4 Vikingen uit het dodenrijk nemen ipv 1 elf te nemen.

Magni

De Viking die Magni gebruikt in een gevecht worden in een zak naar keuze geplaatst ipv in het dodenrijk.

Wanneer de actieve god aan het vechten is, mag een andere god hem helpen door een aantal elfen, Vikingen of een combinatie van beiden aan te bieden.

Sif

Sif kan drie keer de dwergensmidse gebruiken voor 1 actie.

Al de bonussen van de artefacten stijgen met 1.

Njord

Wanneer Njord op zoek gaat naar zielen in Midgard, mag hij de fiches uit de zak kiezen ipv ze te trekken.

Wanneer de goden zielen zoeken in Midgard, kunnen ze de Valkyrie negeren en fiches nemen uit een zakje naar keuze (met uitzondering van het verzonken eiland)

Idunn

Wanneer Idunn een vijandkaart trekt, wordt het effect ervan gerudeceerd met 1 (Fenrir met 0 bliksemschichten wordt automatisch gekalmeerd met één actie).

In het begin van de beurt van elke god, gooit de speler een dobbelsteen. Indien het resultaat wit of blauw is, krijgt de god 1 extra actie gedurende deze beurt.

 U merkt dus dat deze mini-uitbreiding, want dat is het toch wel, met slechts enkele godenkaarten in één plastic zakje een beetje toevoegt aan het basisspel, maar of het nu effectief een meerwaarde is of niet, laat ik in het midden. Het voegt in ieder geval weer een extra dimensie toe aan het spel, dat sowieso al moeilijk te winnen is.


31-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
30-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2012/11
Klik op de afbeelding om de link te volgen Indien u de blog volgt, is er weinig nieuws in onze nieuwsbrief, maar bij deze toch nog even een uitnodiging voor nu vrijdag 2 november.
Gelieve het spel(len) die u wil spelen zeker aan te vragen, zodat we ze zeker bij hebben!!! Klik op de afbeelding om te vergroten.

30-10-2012 om 08:46 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Lady Alice
Klik op de afbeelding om de link te volgen

+ deductie die voor mijn bescheiden hersenen nog kan
+ gedaan met stomme vragen stellen, strak en snel spelverloop
+ een speelsessie is op klein halfuur afgerond
+ het inzetten van de biedfiches is een echt “poker”spel
+materiaal is prima in orde en in dezelfde sfeer als Mr. Jack
+ je moet geen vragen gaan stellen, dus je maakt je niet meer belachelijk met dubbelgestelde vragen of vragen waarop je het antwoord zou moeten weten, die je tegenstrevers al een uurtje geleden hadden achterhaald en die je daarom honend zitten weg te lachen

-het is weinig waarschijnlijk, maar het spel kan na welgeteld 10 seconden zijn afgelopen, als je onmiddellijk de juiste combinatie samenstelt
- voor de echte Cluedoliefhebbers is dit misschien een beetje te licht

30-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guildhall (AEG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik moet u eerlijk bekennen dat ik dit spel niet kende vooraleer ik naar Essen vertrok. Het was de vertegenwoordiger van AEG die me het spel in de handen duwde toen ik aan de stand passeerde. En ik moet eerlijk bekennen dat na het lezen van de spelregels mijn interesse in dit spel best wel gegroeid is. Een topper is het volgens mijn eerste aanvoelen niet, maar er zou best wel eens een aardig kaartspelletje in deze doos kunnen zitten.

Guildhall bestaat uit 120 kaarten, zijnde 4 sets van 6 karakters in de vijf kleuren. Daarnaast zijn er nog 30 puntenkaarten en 52 puntenfiches. That's it! In het midden van de tafel worden vijf puntenkaarten opengelegd. Elke speler krijgt 9 karakterkaarten en mag door een eenvoudig draftsysteem, zijnde x aantal kaarten afleggen en x aantal kaarten bijtrekken z'n hand verbeteren. Daarna legt hij drie kaarten rechts voor zich af, dit is z'n Guildhall. Als alle spelers dit hebben gedaan, kan het spel beginnen.

In een beurt voert een speler steeds 2 acties uit. Hij heeft de keuze tussen :
- 1 kaart spelen en de bijhorende actie uitvoeren
- Een aantal handkaarten afleggen en bijtrekken tot zes handkaarten
- 1 puntenkaart kopen

Als je een kaart wenst te spelen, is er maar één restrictie, dezelfde kaart mag nog niet in je guildhall liggen. Er mogen al wel dezelfde karakters liggen, maar niet in dezelfde kleur. Je voert de actie van het karakter uit (zie later) en legt de kaart af in je guildhall. Je legt dezelfde karakters (van verschillende kleur natuurlijk) bovenop elkaar zodat je een rijtje vormt. Je kan overigens ook maar één keer een karakter spelen in een beurt. Kies je als tweede actie weer voor een kaart spelen, moet het een ander karakter zijn.

Je legt kaarten af zoveel je wil en trekt kaarten bij tot zes. In principe heb je dus maximum zes kaarten in handen, ook al is er geen handkaartenlimiet. Je kan door bepaalde acties er meer op handen hebben.

Als je een compleet hoofdstuk hebt verzameld, dwz alle karakters van één soort in alle kleuren, kan je deze inruilen voor één van de openliggende puntenkaarten op tafel. Je neemt deze kaart, voert de eventueel bijhorende extra actie uit en legt een nieuwe kaart open in de rij op tafel.
Als je een compleet hoofdstuk kan vormen, leg je de karakterkaarten onmiddellijk ondersteboven. Men kan ze nu niet meer komen ruilen, stelen, ... Je mag maximaal 3 volledige hoofdstukken hebben liggen.

Wanneer je je twee acties hebt uitgevoerd, controleer je of je 20 punten hebt in totaal. Is dit het geval, win je het spel. Zo niet, dan komt de volgende speler aan de beurt.

De karakters : hun mogelijkheden hangen af van het aantal dat je er in je eigen guildhall hebt liggen.
1) Moordenaar : leg kaarten van tegelspelers hun guildhall af
2) Boer : verdien overwinningspunten (fiches)
3) Geschiedkundige : plaats kaarten van de aflegstapel in je guildhall
4) Handelaar : wissel kaarten van jouw guildhall met die van een andere speler
5) Danser : trek een aantal kaarten gelijk aan het aantal dansers en voer een nieuwe actie uit
6) Wever : wissel kaarten tussen je hand en je guildhall

Puntenkaarten :
2 punten : plaats een hoofdstuk van een andere speler in je guildhall
3 punten : wissel één van je kaarten uit je guildhall met twee kaarten van een andere speler z'n guildhall; plaats een aantal kaarten vanuit je hand in je guildhall
4 punten : trek vijf kaarten;  plaats één kaart van een tegenspeler z'n guildhall in jouw guildhall; voer een andere actie uit
7 punten : voer twee extra acties uit


30-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
29-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.P.I. (Treefrog)
Klik op de afbeelding om de link te volgen "Cluedo meets Mastermind", zo zou je deze nieuwe Martin Wallace kunnen omschrijven. Iets te kort door de bocht misschien, maar de basisprincipes van beide spellen zitten er netjes in verweven.

Het spel bestaat uit drie mini-games. In elke mini-game gaan de spelers op zoek naar de handkaarten van hun rechterbuurman. Deze kaarten omvatten een verdachte, een misdaad en een locatie. De speler die als eerste de drie aspecten kan achterhalen scoort de hoogste punten. De strijd gaat door tot alle spelers, behalve één het antwoord heeft gevonden, maar wie later komt, scoort uiteraard minder punten. Wie na drie mini-games het meeste punten heeft, wint dit atypische Treefrog-spel.

In een speelbeurt heeft de speler de keuze uit drie mogelijke acties :
- speel een onderzoeker
- kies een bewijskaart
- tracht een zaak op te lossen

Een onderzoeker plaats je op het speelbord bij een bepaalde locatie. Op deze locatie liggen er steeds enkele aanwijzingen (losse tegels, dus elk spel anders) in de vorm van een verdachte, een locatie en een misdaad. Indien de kaarten van je rechterbuurman overéénkomen met één van deze aanwijzingen, legt hij één fiche per overéénkomst van jou op die plaats. Hij plaatst ook een blokje voor elke overeenkomst die bij de aangrenzende plaatsen ligt. Op deze manier kom je hopelijk al héél wat te weten over z'n kaarten. Dit principe kan je dus perfect vergelijken met het Mastermind-principe.

Een bewijskaart kies je uit de lijst van negen openliggende kaarten. Deze kaarten omvatten ook weer daders, locaties en misdaden. Indien de kaart overéénkomt met de kaarten in de hand van de buurman, legt hij wederom een schijfje op de bewuste tegel. Indien op het speelbord op de plaats van de tegel die overeenkomt met de gekozen kaart in de naburige plaatsen overeenkomsten zijn, plaatst hij weer blokjes.

Indien je voldoende bewijzen hebt verzameld of een gokje wil wagen, neem je de drie zwarte fiches en duidt je een dader, locatie en misdaad aan. Als dit klopt krijg je punten, afhankelijk van de plaats. Ben je de eerste die erin slaagt, krijg je 7 punten, de tweede krijgt 5, de derde nog 3. Indien je in éénzelfde ronde kunt raden, krijgen beide spelers wel hetzelfde puntenaantal. Bij een fout moet je je fiche op het boetespoor één plaats verzetten en is je beurt over.

Indien er tijdens het spel valse of verkeerde informatie wordt gegeven, wordt de bewuste valsspeler gestraft en krijgt hij sowieso 0 punten, het slachtoffer krijgt sowieso 7 punten, dus let op dat je geen foutjes maakt.

De speler die na drie zulke ronden het meeste punten heeft weten te verzamelen, wint het spel.

Conclusie : het feit dat iedereen op zoek moet gaan naar een andere combinatie maakt tot spel toch wel erg speciaal. Persoonlijk ben ik erg slecht in dit soort deductiespellen, maar ik hoop het toch enkele keren op tafel te krijgen de komende weken. Al is het maar om het gevoel te krijgen dat ik er toch wat zicht op heb.


29-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : City of horror
Klik op de afbeelding om de link te volgen City of horror :

+ thematisch zit het wel snor, sfeervol
+ zeer vlotte gameplay
+ gewoon leuk om te spelen met de juiste groep mensen
+ een mes in de rug planten is hier op z'n plaats
+ een spel dat goed tot z'n recht komt met meerdere spelers
+ relatief snel gespeeld

- een spel dat niet zo goed tot z'n recht komt met minder spelers (3, zelfs 4)
- miniatuurtjes had fijn geweest
- het omvat nu ook niet héél erg veel
- geluksfactor is redelijk hoog (maar mij stoort dit niet in dit genre spel)
- de auteur kan erg slecht "tekenen"

29-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
28-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rome & Carthage (Grosso modo éditions)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de folie van dit spel plakte een sticker met daarop de naam van de auteur en tussen aanhalingstekens "één van de auteurs van Risk". Dit kon dus zowel positief als erg negatief uitpakken. Persoonlijk kan ik liefhebbers van Risk een beetje geruststellen. Rome & Carthage is een oorlogsspel. Het concept van Risk is zo goed als volledig behouden gebleven. U zal een beweging uitvoeren en een potje rommelen om de steden waar u terechtkomt. Het belangrijkste verschil is dat u in teams gaat spelen, met z'n twee tegen twee of alleen (je speelt dan met twee volkeren) tegen twee, of één tegen één waarbij beide spelers twee volkeren onder hun hoede nemen.

U krijgt echter geen vooropgesteld doelkaartje in dit spel. U wint het spel als u de hoofdsteden van de tegenstand een volledige ronde kan innemen of wanneer u de tegenstand volledig van het bord veegt. Het spel bestaat uit één speelbord, 52 kaarten van verschillende waarden , 2 speciale kaarten voor elk team en 7 troepen per speler. De troepen zijn kartonnen fiches die in zo'n staandertje dienen geplaatst te worden. Ik dacht dat dit speelmateriaal stilaan uit de mode was, maar blijkbaar is het er terug (ook bij City of horror was dit al het geval). Persoonlijk hadden we in beide gevallen liever miniaturen gezien, maar dit drijft de prijs natuurlijk aanzienlijk de hoogte in. De spelers starten met een aantal kaarten afhankelijk de teamsamenstellingen.

In de eerste twee ronden van het spel plaatsen de spelers om beurten hun legers, eerste vier en nadien nog eens drie. De legers bestaan uit 3 infanterie, 2 galleien, 1 strijdwagen en 1 olifant. Vanaf ronde 3 kan het spel dan echt beginnen. Een speelbeurt wordt opgedeeld in 4 stappen :
- een kaart trekken en toevoegen aan je hand
- een speciale kaart spelen is optioneel : deze kaarten liggen voor de speler en kunnen éénmalig in het spel gebruikt worden. De ene kaart vernietigt alle legers die hun hoofdstad bezetten (kwestie van het spel wat te rekken zeker), met de andere kaart kan u vijandige legers één beweging terugdringen (kwestie van het spel wat te rekken zeker)
- bewegen van 1 leger of 2 infanterie : de spelers voeren één bewegingsactie uit :
* olifant : op het land naar een aangrenzende stad
* gallei : op zee, langs de kust naar een aangrenzende stad
* infanterie : op het land naar een aangrenzende stad (je mag er 2 verplaatsen)
* strijdwagen : op het land naar een aangrenzende stad of nog ééntje verder
Bovendien kan je kaarten spelen met een totale waarde van minstens 3 om nog een extra beweging uit te voeren
- vechten : elke speler speelt twee kaarten, draai open en de sterkste wint. De gespeelde kaarten worden afgelegd, behalve de nullen die terug op handen worden genomen.
* olifant : verdubbelt de waarde van de hoogste kaart
* strijdwagen : verdubbelt de waarde van de laagste kaart
In geval van gelijke stand spelen de spelers nog een kaart, enz. tot er een speler wint. Indien beide spelers voor een waarde nul spelen, eindigt het spel en gaat de aanvaller terug naar z'n vorige stad.
Wanneer een speler een "1 en 1" of een "0 en 2" speelt, mag hij de kaarten van de tegenstrever bekijken en eventueel nog 2 kaarten extra uitspelen.
Vanaf het moment dat een hoofdstad is ingenomen, kan de speler van die hoofdstad nog slechts één kaart spelen.

Dit spel zou wel eens één van de enige kunnen zijn dat kastruimte inneemt die ik liever niet af geef! Maar liefhebbers van het genre kunnen het spel zeker een keertje komen proberen.

28-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Big Badaboom
Klik op de afbeelding om de link te volgen Big Badaboom (Gigantoskop) :

+ we hebben het spel in Essen gewonnen door gewoon hun verstopte bom te vinden
+ de verpakking is zeker origineel te nemen en nodigt zeker uit om het vast te nemen tussen een hele hoop spellen
+ je voelt dat er potentieel wel een leuk spel in zit, zeker als je de kaarten een beetje kent

- de spelregels waren op het eerste zicht nogal verwarrend, vooral omdat de kaarten uitsluitsel moeten brengen voor vele zaken
- het is niet echt slecht, maar echt warm word ik er niet van
- kwestie van persoonlijke smaak, maar de artwork is nogal donker naar mijn bescheiden mening
- na een dagje Essen was de witte tekst op de pikzwarte achtergrond goed om een aanval van migraine te krijgen
- omdat je de kaarten bij een eerste potje natuurlijk niet kent, heb je echt geen idee wat je moet aanvangen met die bom
- jammer dat de verpakking enkel de verpakking is, de spelregels spreken over het doorgeven van de bom, maar dit zijn slechts een stapeltje kaarten, waarom deze dan niet in verwerken in die "echte" bom?


28-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
27-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saint malo (Alea spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Over deze nieuwe Alea is al héél wat te doen geweest en is er al veel gezegd en geschreven. Twee redenen hiervoor! Ten eerste omdat het spel reeds werd aangekondigd op de Spielwarenmesse in Nürnberg in februari, dus er is al héél wat tijd overheen gegaan vooraleer hij op de markt is verschenen. Ten tweede de reden waarom het zo lang heeft geduurd. Ze vonden niet het correcte materiaal! In dit geval stiften en uitwisbare speelborden ... als u dit leest, fronst u waarschijnlijk al uw wenkbrauwen, net zoals wij dat ook deden een dik half jaar geleden.

Dit brengt ons onmiddellijk bij de troef, maar ook grootste minpunt van het spel. U krijgt hier van Alea iets origineels, u heeft hoogstwaarschijnlijk nog nooit met een stift over één van uw speelborden gegaan (hoop ik toch), wel u gaat er hier zelfs plezier aan beleven om dat te mogen doen. Hoe de kwaliteit en levensduur van de stiften is, weet ik niet. De speelborden zien er wel gaaf uit en men belooft dat ze makkelijk wissen met een droog doekje. Natuurlijk moet je dat dan wel ergens bij de hand hebben als je het spel speelt. Nu ik het spel in mijn handen heb gehad, ben ik in ieder geval al minder sceptisch dan in februari. Dit zou echt wel eens een erg leuk spel kunnen zijn. (hopelijk binnenkort meer info daaromtrent in een imprESSEN)

Saint malo werd aangekondigd als een 2/10 op de Alea moeilijkheidsgraad en dat lijkt me een redelijk goed gekozen score. Mij doet het allemaal in eerste instantie wat denken aan Roll through the ages. Ook in dit spel gaat u met dobbelstenen gooien, maximaal 3 keer en scoort u hetgeen dat u allemaal gooide. Op de dobbelstenen staan piraten, kisten, hoofden, kruisen, muren en hout afgebeeld. U mag na een gooi zoveel dobbelstenen opzij leggen als u wil, maar piraten moet u opzij leggen.

Bij het scoren van de dobbelstenen kiest u slechts één soort die zal worden gebruikt, dus u probeert waarschijnlijk zoveel mogelijk hetzelfde te gooien (in de meeste gevallen). Piraten worden op het algemene bord aangeduid en bij een bepaald aantal (afh. aantal spelers) zal er een piratenaanval uitgevoerd worden op het speelbord van alle spelers. Het is te hopen dat u op dat moment paraat bent om u te verdedigen.
Enkele kleine regeltjes bij het scoren :
- u hoeft niet al u gegooide resultaten te gebruiken
- u mag een resultaat niet opsplitsen in twee delen
- u dient steeds te tekenen op een vrije plaats, eens bezet kan het niet meer veranderd worden
- op de buitenste (donkere) rand (20 vakken) van je speelbord kan je alles tekenen, op de binnenste 25 vakken kan alles behalve muren komen

De symbolen van de dobbelsteen en hun acties :
1) Hout : u tekent het aantal gegooide hout bij in uw voorraad, dit kost u wel 2 munten die u afkruist in uw bank
2) Kisten : teken een kist per gerolde kist op uw speelbord, ze dienen orthogonaal aan elkaar te grenzen, ze mogen naast eerder geplaatste kisten gezet worden, maar ook ergens totaal anders
3) Muren : teken een muur voor elke gerolde muur op de buitenste rand van je speelbord. Als je twee hoeken met elkaar verbindt door muren, krijg je een bonus (2 geld, 3 punten, 1-3 personen). Bovendien gaat ook je verdedigingswaarde omhoog met twee punten.
4) Kruisen : teken één kerk op je bord en noteer het nummer in de kerk gelijk aan het aantal gegooide kruisen (of minder!). Hoe groter de kerk, hoe meer punten, maar ze telt enkel als er van elke lagere waarde een kerk aanwezig is. Kerken mogen eender waar op het bord. De punten scoor je op het einde van het spel
5) Hoofden : afhankelijk van het gegooide hoofden kan je bepaalde personen in het spel brengen, die elk hun eigenschap hebben
- 1 hoofd : burger = onmiddellijk 1 punt
- 2 hoofden : soldaat of priester = respectievelijk 1 defensiepunt of 1 punt voor elke aangrenzende kerk aan de priester
- 3 hoofden : architect of handelaar = respectievelijk 1-3 huizen bouwen voor 1-3 hout aan de architect (diagonaal en orthogonaal), de huizen moeten aan elkaar grenzen en brengen 3-6-9 punten op.  De handelaar scoort 1 goudstuk voor elke kist die aan hem grenst (diagonaal en orthogonaal).
- 4 hoofden : jongleur = 2 punten voor elk "type" persoon dat aan hem grenst
- 5 hoofden : edele = onmiddellijk 7 punten

6) Piraten : afkruisen op het algemene bord, is de rij vol volgt er een aanval. Is je defensie sterker of gelijk aan de kracht van de piraten (aangegeven op het algemene bord) gebeurt er niets. Is dit niet het geval, dan kruis je één van je kanonnen op je bord af. Dit zijn 5 strafpunten op het einde van het spel.

Zo gauw een speler z'n bord heeft volgetekend, wordt de lopende ronde uitgespeeld en de punten geteld :
- 5 punten voor elke speler die z'n bord helemaal vulde
- 1 punt voor elke 2 goud die je nog hebt
- 1 punt voor elk stuk hout die je nog hebt
- scores voor de kerken (afh. aantal en waarde, tussen 1 en 20 punten)
- per afgekruist kanon - 5 punten

De speler met de meeste punten, wint het spel!


27-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : basilica
Basilica :

+ mooi materiaal, vlotte gameplay
+ confrontatie tussen de twee spelers is hard (vergelijkbare spanning als bij Mr. Jack)
+ je gaat elkaar tot in de treurnis moeten pesten in dit spel

- de spelregels zijn duidelijk, maar die kleine nota's die ze hier en daar hebben tussengeplaatst, daar gaat u misschien toch eens tegen zondigen
- het is geen slecht spel, maar Mr. Jack is véél beter
- je gaat elkaar tot in de treurnis moeten pesten in dit spel
- het lijkt wel of deze doosjes (net als Drako), de easyplay-reeks zijn van Rebel. Ze zijn goed, degelijk, ... maar dat is het dan.

27-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smash up (AEG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen ik de artwork van dit spel zag, kreeg ik een groot "King of Tokyo"-gevoel. En eigenlijk is het opzet van de spellen wel wat gelijklopend. Pas op, dit is een kaartspel, waar King of Tokyo een dobbelspel is. En ook het spelverloop is zeker niet hetzelfde, maar het algemeen gevoel is er bij mij zeker wel. U probeert zo veel mogelijk punten te scoren door uw kaarten aan de juiste locaties uit te spelen. Het unieke aan dit spel is dat je met twee verschillende partijen gaat spelen. Zo zijn er in het basisspel al acht partijen voorzien : aliëns, dinosaurussen, ninja's, piraten, robotten, tovenaars, zombies en boeven. (Of deze termen volledig correct vertaald zijn, laat ik nog in het midden). Aan het begin van het spel kies je twee partijen, neemt de kaarten van beiden en schudt ze door elkaar. Zo krijg je altijd nieuwe, interessante combinaties. Zeg nu zelf, wie wil er nu niet met Dinosaurus-zombies spelen? 

Het spelconcept is er ééntje dat we de laatste tijd vaak (misschien al te vaak) tegenkomen. Revolver, The Convoy, Slavika, Dragon's gold en nu dus ook Smash up. U plaatst uw kaarten aan de centraal gelegen basiskaarten. Zo gauw het breekpunt van de basiskaart is bereikt, wordt de locatie gewaardeerd en scoren de 1ste, 2de en 3de best vertegenwoordigde spelers er punten. 

Heel concreet ziet dat er als volgt uit. Je plaatst locatiekaarten in het midden van de tafel gelijk aan het aantal spelers plus 1. Elke speler start met vijf handkaarten (uit z'n eigen deck natuurlijk). Als je aan de beurt bent, doorloop je de volgende stappen : 
1. Uitvoeren van de eigenschappen aan het begin van de beurt : op sommige kaarten staat een speciale eigenschap die geldt in deze fase, die voer je dan natuurlijk uit.
2. Speel kaarten : in een beurt mag je één personage en één actiekaart spelen (dit zijn overigens de twee soorten kaarten die in een deck zitten). Het personage speel je aan jouw kant van een locatiekaart. De actiekaarten wordt uitgespeeld, uitgevoerd en afgelegd (tenzij anders vermeld op de kaart)
3. Kijk na of er een locatie dient gescoord te worden : op de locaties staat aangegeven wat het breekpunt van de locatie is. Als het totaal van de aangelegde personageskaarten gelijk of hoger is dan dit punt, wordt de locatie gescoord. De speler wiens personages het meeste kracht hebben, scoort de punten voor de eerste plaats, de tweede de tweede plaats, ... Bij gelijke stand krijgen alle spelers de punten, maar vervalt de volgende rang. 
4. Trek 2 nieuwe kaarten van je deck : de handkaartenlimiet is 10, dus na het trekken leg je een eventueel te veel af. Is de trekstapel opgebruikt, schud je de aflegstapel en vorm je een nieuwe trekstapel.
5. Uitvoeren van de eigenschappen aan het einde van je beurt : op sommige kaarten staat een speciale eigenschap die geldt in deze fase, die voer je dan natuurlijk uit. 

Zo gauw iemand 15 punten heeft behaald en iedereen heeft z'n beurt gespeeld, wint de speler met de meeste punten. Bij gelijke stand wordt er nog een ronde gespeeld tot er een verschil is.

Het feit dat Pegasus dit spel heeft opgepikt om de duitstalige versie op de markt te brengen, zegt waarschijnlijk al voldoende. Er zullen ongetwijfeld ook veel uitbreidingen verschijnen met daarin nieuwe partijen. De mogelijkheden lijken eigenlijk weer eindeloos. Ik denk dat dit een zeer leuk, luchtig en ludiek tussendoortje kan zijn dat mits een klein beetje parate kennis van het Engels in elke clubkast thuishoort.

26-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Drako
Drako :

+ gewoon een erg leuk, eenvoudig, tof spelletje
+ er komen veel Revolver kopies uit de laatste tijd, maar deze is in z'n eenvoud eigenlijk het beste
+ de leuke miniatuurtjes maken het wel erg tof
+ de kaarten zijn functioneel, symboliek duidelijk en niet te overladen
+ u heeft twee acties : kaarten trekken of kaartje spelen, wij houden hiervan
+ weer een asymmetrisch spel dat vlot speelt

- winnen met de dwergen is niet evident, we hebben niet het gevoel dat het spel uit balans is, maar het is in ieder geval een
serieuze uitdaging om de draak te verslaan
- het is leuk, eenvoudig en duidelijk ... maar ook niet direct meer dan dat. Gaat u dit spel blijven spelen?

26-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Hanabi
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hanabi :

+ uniek systeem met de kaartjes, u zal eens een fout maken bij het trekken van de kaarten
+ neen, u mag niet naar u eigen kaarten kijken, enkel naar die van de anderen
+ er is spanning, u wil zo veel hints geven aan uw medespelers, maar u mag niet
+ het is zeker niet eenvoudig om een legendarisch vuurwerk af te steken
+ na één potje volgde onmiddellijk een tweede, dat voorspelt al veel goeds
+ dit is echt wel een coöperatief spel, u moet elkaar helpen, anders geraak je geen meter verder
+ coöp zonder dat er een speler alles in de hand neemt, u mag toch enkel iets zeggen in uw eigen beurt

- we moeten het spel nu ook niet te hard bewieroken, het is en blijft een kaartspelletje
- 't is kwestie van smaak, maar het thema op zich en de artwork van de kaartjes laat me dan weer eerder koud
- frustrerend dat wanneer je een kaart blind gaat afwerken u toch meestal de foute trekt blijkbaar

25-10-2012 om 08:13 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amber (Rebel)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In het spel "Amber" neem je de rol aan van een baron die vanuit z'n kasteeltje op zoek gaat naar het kostbare amber dat in de streek te vinden is. Je zal proberen om een bezoekje te brengen aan de omliggende dorpen en de kastelen van de concurrenten om het goedje te pakken te krijgen en te verhandelen. Zo staat het in het kort beschreven in de spelregels. Eigenlijk is dit al een beetje fout, want dit spel heeft totaal niets te maken met onderhandelen of handel drijven. 

Dit spel past in de reeks Drako, Basilica, ... zowel qua moeilijkheidsgraad als type doos. De lichtere spellen van Rebel dus! Persoonlijk denk ik dat dit spel wel eens een verrassing zou kunnen zijn tussen al dat geweld dat op ons afkwam. Eenvoud, simpel spelverloop, maar toch voldoende diepgang voor een spel van dit kaliber. In de spelregels staan verschillende startopstellingen afgebeeld voor een verschillend aantal spelers. Het is aan te raden om deze in het begin zeker nauwkeurig op te volgen, later is eigen inbreng misschien mogelijk. Het gaat enkel om de startplaats van de spelers en de plaatsen waar de dorpen gelegen zijn. Op elk dorp en elk kasteel wordt er nog een muntje gelegd en je bent klaar om te beginnen.

Een speler krijgt tenslotte zes tegels op handen en dan kan er een Carcassonne-gewijs spel beginnen. Een tegeltje leggen, eventueel scoren en een tegeltje bij op handen nemen. De tegels tonen enkel wegen in dit spel (met enkele kleine variaties). Je dient te beginnen bouwen vanuit je eigen kasteel en bouwt je weg uit tot je andere dorpen of kastelen weet te bereiken. Uiteraard is het toegestaan om op de wegen van andere spelers aan te sluiten. Bots je toevallig met je eigen weg op een andere weg, zodat de tegel niet netjes past, dan kan je een rondpunt of een brug spelen als je die in handen hebt. Dit is de enige mogelijkheid om 2 tegels in een beurt te spelen. Bereik je als eerste een dorp of kasteel van een tegelspeler, door een ononderbroken weg te maken van je kasteel naar dit dorp of kasteel, dan incasseer je de munt die erbij ligt. Er zitten ook tegels bij met moerasgrond, deze tegels kan je gebruiken als een obstakel om wegen af te sluiten. Let wel, de legregels blijven identiek. Je moet aan je eigen weg aanbouwen, dus je kan enkel voorkomen dat anderen op jouw weg aansluiten. Tenslotte heeft elke speler nog een fiche met een schop. Eénmaal in het spel kan je deze inzetten om een tegel van het speelbord te verwijderen. Dit mag ook enkel als je op dat moment naast deze locatie staat. De locatie die leeg wordt gemaakt, kan later gewoon terug opgevuld worden.

Indien je in het uitzonderlijke geval terechtkomt dat je niet kan spelen, dan leg je één munt af (indien je die hebt) en één tegel en trek je een nieuwe. Je beurt is dan onmiddellijk over.Zo gauw een speler erin slaagt om alle dorpen en andere kastelen met z'n kasteel te verbinden eindigt het spel en wint deze speler. Indien niemand hierin slaagt, eindigt het spel als alle tegels van de trekstapels zijn opgebruikt en de spelers nog maximum 3 tegels in hun handen hebben. De spelers krijgen dan 1 punt per verzamelde munt, 1 punt voor elk dorp waaraan ze vasthangen en 2 punten voor elk kasteel waarin ze hangen.

25-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
24-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alcatraz - the scapegoat : maximum security (Kuznia Gier)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het spel "Alcatraz - the scapegoat" heeft op z'n minst stof doen opwaaien. Je bent voor- of tegenstander van dit spel. Wij hebben het spel zeker goed ontvangen vorig jaar en aangezien we onszelf toch totaal niet serieus nemen, was elke speelsessie erg leuk. We mogen echter ook niet blind zijn voor kleine haperingen en tekortkomingen in het spelsysteem en zijn dan ook erg blij dat de mensen van Kuznia Gier met deze uitbreiding op de proppen komen. Of er effectief iets veranderd, zullen we pas echt weten na enkele speelbeurten, maar na het lezen van de spelregels kan ik u toch wel zeggen dat het er veelbelovend uitziet. De kritiek die tegenstanders op het spel hebben, wordt door enkele kleine aanpassingen netjes opzij gezet. 

Wat mag u van deze uitbreiding verwachten?
Ten eerste kan ik u al melden dat het spel prima bij in de basisdoos past, dus u hoeft geen extra ruimte in uw spellenkast te voorzien. Voor ons is dit al een echt pluspunt. Daarnaast denk ik persoonlijk dat u het spel niet meer zal spelen zonder de uitbreidingen omwille van verschillende redenen.

Reden 1 : u bent steeds met z'n vijven aan de speeltafel, goed nieuws dan nu want u krijgt extra speelmateriaal zodat u met vijf kan spelen.
Reden 2 : u wil als zondebok nog meer van die lekkere pestkaarten, het zijn er niet zo erg veel extra, maar ze zijn wel fijn om op uw tegenstrevers af te vuren
Reden 3 : u wil de ondertussen bekende gevangenis restylen en enkele nieuwe locaties toevoegen, wel u krijgt er drie extra locaties bij. Bovendien voorzien ze een variant waarbij u uw gevangenis een beetje anders kan indelen, zodat het niet steeds een saaie rechthoekige blok is
Reden 4 : u vind het spel te makkelijk, de cipiers waren vroeger nog doetjes. Nu niet meer, het hoofd van de beveiliging gaat rond in de gevangenis en maakt de plaats waar hij staat en alle orthogonale tegels een beetje lastiger. De plaats waar hij staat worden 2 fictieve bewakers bijgeteld, de plaatsen rondom 1 ... met alle nare gevolgen natuurlijk
Reden 5 : u wil alleen delen van het plan uitvoeren. U bent altijd aan de egoïstische kant geweest en kan nu ook alleen "schijfjes" gaan verzamelen. Als je met vijf speelt, is er één speler per ronde altijd de "sucker", die mag niet deelnemen aan een plan, maar als hij zelf een plan uitvoert, dan scoort hij ook lekker alleen. Voor de cruciale delen van het plan lijkt me dit een fijne gedachte.
Reden 6 : de juiste delen van het plan kwamen nooit in het spel bij u. U bent ongetwijfeld een sukkelaar, dus kan u de deck met opdrachtkaarten een beetje gaan aanpassen, zodat alle delen er sneller uitkomen. Misschien gaan wij het toch ook nodig hebben als die hoofd van de beveiliging ons het leven zuur maakt
Reden 7 : u wil weten waarom u surtout in de gevangenis zit. Bij aanvang van het spel trekt u een kaartje waarop uw schulden staan. Elke speler zal op die manier een bepaalde beperking of eigenschap hebben. Het zal ongetwijfeld de gameplay veranderen en u meer of minder interessant maken op bepaalde momenten in het spel voor uw medegevangenen.

Redenen genoeg dus om het een keertje te proberen, ook al vond u het vorige keer niet je dat. Wij zien het allemaal graag gebeuren!

24-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Zombie! Run for your lives!
Klik op de afbeelding om de link te volgen Zombie! Run for your lives!

+ een kaartspel met Zombies (voor sommigen is dit al voldoende)
+ erg snel, simpel tussendoortje
+ je kan erg snel dood zijn, maar dan speel je gewoon lustig verder mee, zij het als zombie
+ de kwaliteit van de kaarten is in orde en ook de graphics zijn best leuk te noemen
+ zeker een leuke aanwinst (ondanks het aantal minpuntjes hieronder zal het zeker niet snel uit de collectie gaan)

- het is een "kaartje trekken, kaartje leggen"-spel en niet meer dan dat
- je hebt eigenlijk bijzonder weinig (lees : niets) in de hand
- de winnaar wordt beslist met de nodige dosis geluk
- de andere spelers spelen lustig voor kingmaker

24-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
23-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Martian dice (Tasty Minstrel Games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit spelletje is niet onmiddellijk een nieuwigheid, want is reeds een half jaartje op de markt. Maar aangezien we het uit Essen hebben meegekregen, lijkt het me zeker gepast om de spelbespreking hier in deze reeks te posten.

Martian dice lijkt in enkele opzichten op het gekende Zombie dice, nl. het zit verpakt in hetzelfde soort doosje en het spel telt eveneens 13 dobbelstenen. Ook het doel van het spel, zijnde het behalen van een vooropgesteld aantal punten, komt overeen. Maar daar stopt de vergelijking wel zowat. Martian dice brengt zo veel meer dan Zombie dice. Zombie dice is een push-your-luck-spel en bij dit spel heb je toch wel wat meer zelf in de hand. Ik vergeleek het na een testrondje een tijd geleden met Regenwormen. 

Ook in dit spel ga je in enkele dobbelrondes proberen om een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Een goed resultaat is voor jou, als aliën zijnde, evenveel (of meer) ruimteschepen als er tanken zijn en de andere symbolen in een zo groot mogelijk aantal. Op de dobbelstenen staan de volgende zaken afgebeeld : tank, ruimteschip 2x, mens, koe en kip. 

Na een dobbelrol leg je de tanken sowieso opzij, dit zijn eigenlijk de slechte resultaten, want de mensen willen jou uiteraard kapot krijgen. Daarnaast mag je na elke rol exact alle dobbelstenen van één soort opzij leggen. In de volgende dobbelrol herhaal je dit patroon, maar mag je een reeds opzij gelegde soort niet meer gebruiken, met uitzondering van de tanks (die sowieso opzij worden gelegd) en de ruimteschepen. Nadat je alle dobbelstenen hebt opzij gelegd of zelf beslist om te stoppen is het tijd om je score te berekenen.

Je scoort enkel punten als je minstens evenveel ruimteschepen hebt als er tanks zijn. Is dit niet het geval, dan scoor je nul punten. Is dit wel het geval krijg je één punt voor elke mens, koe en kip die je opzij legde en 3 bonuspunten als je erin slaagde om de drie verschillende soorten (kip, koe, mens) te verzamelen. De speler die het meeste punten scoort, nadat één van de spelers 25 punten (of een afgesproken aantal) behaalde, wint het spel.

23-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Noah
Klik op de afbeelding om de link te volgen Noah (Asmodée)

+ prachtige kaarten, erg leuke tekeningen van de dieren
+ een geslaagde UNO-variant
+ niet zomaar even éénvoudig, je moet goed nadenken voor je een kaartje legt
+ zeer mooi blikken doosje met reliëf (zoals gekend van de WGG kaartspellen)

- weer een UNO-variant
- drie ronden hoeft het niet te duren, één rondje was eigenlijk al voldoende
- in ons eerste spelletje zaten we toch wat te sukkelen met alle regeltjes (hoewel dit best meevalt)

Ondanks het feit dat Noah niet zo maar een eenvoudig kaartspelletje is, heb je vaak niet echt veel keuze.
Je kan je dieren aanleggen of niet. Zoniet dan moet je de kaarten gewoon meepakken. Het had misschien leuk geweest als ze een tactische variant hadden voorzien zodat je Noah bijvoorbeeld nog kon bewegen vooraleer een dier aan te leggen.
Het spel is zeker niet slecht, maar hoge toppen scheren doet het ook niet.

23-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs