Indien u dit spel in Essen aan het zoeken bent geweest, zal dit tevergeefs geweest zijn. Floodgate games, een sympathieke "kleine" Amerikaanse uitgever kon niet tot in Duitsland geraken. Ik heb hem nog enkele adresjes bezorgd om het spel via een Europese verdeler tot daar te krijgen, maar dit is blijkbaar niet meer gelukt binnen de korte (en drukke) tijdspanne.
Jammer moeten we eerlijk bekennen, beter voor spellenclub SpinLi wel, want wij kunnen dit prachtige spel aanbieden op onze spellenavonden.
In Legacy : gears of time gaat u tijdreizen. Op zich geen alledaagse bezigheid, maar hier gaat u proberen het verleden te manipuleren om zo in de toekomst een mooi resultaat neer te zetten.
Als uitvinder zijnde is het altijd makkelijk als je bepaalde zaken in het verleden kan regelen, zodat je in de toekomst de nodige kennis en vaardigheden heeft om uw droomuitvindingen te verwezenlijken. Qua concept lijkt dit dan ook een beetje op Khronos (Matagot), het spel zelf is echter toch héél wat anders. In dit spel zijn vooral de kaarten belangrijk. Het spel verloopt over 4 ronden. Elke ronde zullen we iets meer tijd in de geschiedenis hebben en kan je dan ook verder terug in de tijd reizen.
In een beurt voert een speler drie acties uit. Hij heeft de keuze tussen :
- naar het verleden reizen
- een uitvinding (technologie) doen
- de bestaande uitvindingen beïnvloeden
- neem één kaart (van de bovenste twee) van de trekstapel
- speel een lotkaart
1) Naar het verleden reizen : je kan zo ver terug reizen als je wil, maar pas op, je kan in deze ronde niet meer terug vooruit in de tijd reizen. Als je dus onmiddellijk je invloed wil gaan uitspelen te lang geleden, zit je een beetje vast in het verleden.
2) Een uitvinding doen : leg een kaart uit je hand op het speelbord, in de tijdszone waarin je je bevindt en leg een aantal handkaarten af (afh. kostprijs van de uitgespeelde kaart). Leg een aantal invloedsblokjes uit de algemene voorraad, gelijk aan de kostprijs van de kaart, op de uitvinding. Het aantal kaarten dat in een bepaalde tijdszone mogen worden neergelegd staat bovenaan op de track aangegeven. (deze zal elke ronde verschuiven en meer uitvindingen toelaten).
3) de bestaande uitvindingen beïnvloeden : gebruik een actie om invloedsblokjes uit je persoonlijke voorraad op een uitvinding te leggen. Deze blokjes heb je bij aanvang van het spel nog niet. Wanneer ze van het bord worden verwijderd komen ze in je persoonlijke voorraad terecht.
4) trek één kaart : neem de bovenste twee kaarten van de trekstapel en hou er één van
5) speel een lotkaart : dit telt niet tot de 3 acties die je mag uitvoeren. Je voert het effect van de lotkaart uit. Sommige blijven de ganse ronde liggen, de anderen worden onmiddellijk afgelegd.
Nadat alle spelers hun beurt gespeeld hebben, gaan ze terug naar het heden, wordt de tijdstrack aangepast (verschoven) en gaan we over naar een scoreronde.
In de scoreronde worden eerste historische disputen (fouten) gezocht. Je vertrekt best vanuit het heden en kijkt of de uitvindingen die er liggen alle nodige voorafgaande uitvindingen hebben op het tijdsspoor. Is dit het geval worden de punten uitgereikt aan de speler die op deze kaart het best vertegenwoordigd is (invloedsblokjes). De spelers die de benodigde kaarten in het verleden hebben liggen voor deze kaart scoren overigens ook punten hiervoor. Zo overloop je alle kaarten. Kaarten waarop geen invloedsblokjes liggen of die niet alle basisvoorwaarden hebben, worden verwijderd vooraleer te tellen (blokjes die hierop liggen gaan naar de algemen voorraad). De winnaars van bepaalde uitvindingen nemen telkens één blokje terug van de kaart en voegen dit toe aan hun persoonlijke voorraad.
De speler die na de vierde ronde het meeste punten heeft weten te verzamelen wint dit spel.
Misschien zegt deze bespreking zeker niet alles, het is dan ook vrij abstract om zonder concrete voorbeelden het spelprincipe uit te leggen. Maar ik hoop dat u op deze manier toch een zicht heeft gekregen over het algemene spelverloop.
De kwaliteit van de artwork en het materiaal is uitstekend. Bovendien waren in ons exemplaar sleeves voorzien om de kaartjes netjes in te stoppen. Als dan ook de achterkanten van deze sleeves nog zijn bedrukt met dezelfde afbeelding als de achterkant van de kaarten, dan kunnen we enkel nederig buigen en zeggen : "Dank je wel Floodgate games".
|