Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
12-11-2010
Mr. Jack pocket
Het spel zelf moet ik waarschijnlijk niet echt meer voorstellen. U vond op onze blog al besprekingen van de basisversie, de uitbreiding en de New York versie. Nu kwam Hurrican games dus met de pocket versie, zeg maar de kaartversie van het spel. Het spelprincipe blijft in grote lijnen overeind en wordt zelfs nog interessanter als u het mij vraagt.
In tegenstelling tot het bordspel waar de eigenschappen van de karakters doorslaggevend waren, zijn de acties hier afgestemd op vier actiefiches. Voor uw geld krijgt u weer fantastisch uitziend materiaal : 9 straattegels (dubbelzijdig, met op één kant een persoon, de andere kant leeg), alibikaarten van de personages uit de serie, 3 detectivefiches (Holmes, Watson en hond Toby), 4 dubbelzijdige actiefiches en 8 dubbelzijdige tijdfiches (deze geven de beurten aan van de detective en Jack).
Het speelbord wordt samengesteld uit de straattegels (willekeurig), de tijdfiches worden in volgorde gelegd, de detectivefiches worden op een vaste plaats gelegd en mr. Jack trekt een alibikaart die hij verborgen houdt voor de detective. Het doel van de detective is om Jack te ontmaskeren door slechts één personage op de kaarten over te houden. Jack tracht het negen ronden vol te houden of zes zandlopers te verzamelen (deze verkrijgt hij door de actie alibikaart en door het spel te rekken en te zorgen dat hij niet zichtbaar is).
Het verloop van de ronden is net zoals bij het basisspel afwisselen (detective-Jack-Jack-detective in de oneven ronden en Jack-detective-detective-Jack in de even ronden). In een ronde worden de vier actiefiches in de lucht gegooid en de zijde gebruikt die open liggen. In de volgende ronde gebruik je de achterkant ervan.
De mogelijke acties : - verzetten van Holmes, Watson, hond : één of twee plaatsen in richting van klok - een straattegel 90° draaien - twee straattegels wisselen zonder oriëntatie aan te passen - alibikaart trekken (Jack scoort misschien zandlopers, detective kan weeral een straattegel omdraaien)
Na elke ronde moet Jack kleur bekennen en zeggen over de detectivefiches in rechte lijn met de verdachte staan (muren schermen hem af). De detective kan misschien bepaalde straatkaarten uitschakelen en omdraaien. Is Jack niet zichtbaar krijgt hij de tijdfiche (= 1 zandloper).
Titel : Mr. Jack pocket Auteur : Bruno Cathala, Ludovic Maublanc Uitgeverij : Hurrican games Aantal spelers : 2 Leeftijd : 14+ Speelduur : 15 min.
Jerusalem is een bied/workerplacement game, dat gerust in de zwaardere categorie kan worden ingedeeld bij de spellen van Abacus. Een spelletje Jerusalem telt nochtans slechts 5 ronden. Het speelbord toont vijf districten waarin de spelers trachten een meerderheid te halen op zoek naar geld en prestigepunten. Deze zullen ze elke ronde kunnen omzetten in verdiepingen van hun toren. De spelers proberen een zo hoog mogelijke toren te maken tegen het einde van het spel.
Het spel bevat een speelbord, 5 houten cilinders, 4 baronnen, 200 houten blokjes, geld, 4 gebeurteniskaarten, 27 actiekaarten, 4 officierskaarten en 4 spelersschermen. De spelers straten met 2 gouden en 2 zilveren munten, hun cilinder op nul punten op de prestigetrack, 1 baron en 7 verdiepen voor hun toren te bouwen.
Het spel bestaat dus uit vijf ronden die opgebouwd zijn uit vier fasen. De fasen worden steeds volledig afgehandeld alvorens naar een volgende fase te gaan. 1) Bieden voor de officierskaarten : - er worden actiekaarten blind klaargelegd (evenveel als aantal spelers) - de startspeler biedt voor een officierskaart, hoogste bieder wint, betaalt aan de bank en krijgt de kaart - alle spelers mogen om beurten bieden op een kaart tenzij ze reeds een kaart aankochten - alle spelers nemen om beurten één van de actiekaarten (alle acties (met uitzondering van het bieden hierboven) gebeuren steeds in spelersvolgorde, dat wil zeggen, diegene met de laagste officierskaart)
2) Inzetten van blokjes : - neem het aantal blokjes zoals aangegeven op je officierskaart (7,6,5 of 4) - plaats de blokjes ergens in de stad (naar keuze) - je kan ook je baron ergens plaatsen, als je er onmiddellijk drie blokjes bijlegt (niemand anders mag dan nog op dit vak komen staan) - huur huurlingen: voor drie geld per blokje mag je extra blokjes aankopen en inzetten - je mag ook ten allen tijde drie blokjes verwijderen naar de algemene voorraad voor één munt (de actiekaarten kunnen ten allen tijde in deze fase gespeeld worden; de officierskaarten leveren nog een extra specialiteit op die ook in deze fase kan worden gebruikt)
3) Binnenhalen van voordelen : de regio's worden één voor één afgehandeld - toren van David : je krijgt 1 geld en verplaats één blokje van de toren naar een willekeurige plaats op het bord - privileges : drie districten leveren je privileges op, enkel de speler met de meeste blokjes krijgt dit, bij gelijke stand, wint de speler met de laagste officierskaart (patriarchy = leg een blokje weg van achter je scherm in ruil voor een actiekaart; de markt = koop tot 4 punten voor 2 geld per punt; de edelstand = steel een punt van een tegenspeler, zet zelf één punt bij en je tegenspeler één terug) - afhandelen van de regio's : de spelers krijgen voordelen voor het meest vertegenwoordigd te zijn in de verschillende regio's van de districten en krijgen de voordelen die erop staan afgebeeld (blokjes, geld, prestigepunten)
4) Gebeurtenis (in ronde 2,3 en 4) : deze zullen roet in het eten gooien voor sommige spelers. Er worden slechts drie van de vier kaarten gebruikt, dus je weet niet wat je te wachten staat.
Vooraleer over te gaan tot een slottelling na ronde vijf krijgen de spelers nog punten voor : - meeste blokjes nog achter je scherm = 3 punten - meeste geld achter je scherm = 3 punten - indien nog één actiekaart achter je scherm = 1 punt
Titel : Jerusalem Auteur : Michele Mura Uitgeverij : Abacusspiele Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 12+ Speelduur : 90 min.
Intrigo is een kaartspel dat, het moet gezegd, één van de mindere spelregels heeft, van al de spellen die ik uit Essen meebracht. Aanvankelijk heb ik geprobeerd om ze in het Frans door te nemen, maar ik was maar wat blij dat er ook een Engelse versie in het spel zelf zat. Heel wat kaarten ook, 75 om precies te zijn, waaronder startspelerkaart, arcadekaarten (waar komt bij god die naam vandaan), familiekaarten, plotkaarten en invloedskaarten. De bedoeling bestaat erin de invloed van de families naar je toe te trekken door de juiste kaarten op het juiste moment op de juiste plaats te leggen. Bovendien kan je het spel wat manipuleren door invloedskaarten aan te schaffen en de eigenschappen van de karakters te gebruiken. Een speler wint het spel als hij het maximum invloed scoort van één familie of wanneer hij in elke familie is ingeburgerd in minimum invloed één heeft.
Het speelbord klaarzetten, dat doet u best even met de handleiding ernaast, op zich valt het nog wel mee. Maar op het kleine tekeningetje in de spelregels is het toch niet direct duidelijk. Het spel zelf dan is op zich dan weer erg eenvoudig. Elke ronde bestaat uit drie fasen : 1) uitdelen van de plotkaarten 2) spelen van plotkaarten of invloedskaarten 3) uitreiken van ducaten en zegels
Fase 1 verloopt een beetje à la Notre dame, de spelers krijgen vier plotkaarten, kiezen er één en geven de andere kaarten door aan de buurman. Uit de volgende hand kiezen ze weer één kaart, enz. tot er vier kaarten dicht voor hen liggen. In fase 2 kan je één van deze kaarten gaan uitspelen en ergens op het speelbord placeren. Het speelvlak bestaat uit arcadekaarten, waartussen steeds ruimte is gelaten om jouw kaarten te spelen. Op deze arcadekaarten staat aangegeven of je ducaten of zegels kan winnen. Speel je een plotkaart dan blijft deze liggen voor fase 3. Je kan ook opteren om een invloedskaart te kopen (deze liggen centraal op tafel). Je betaalt de kosten (die steeds oplopen) en gebruikt de personages voor hun eigenschappen (zie onder). In fase 3 tenslotte worden de arcadekaarten allemaal gescoord en de ducaten en zegels uitgedeeld. Als je een ducaat wint, leg je deze in je voorraad, je kan ze gebruiken om invloedskaarten te kopen in volgende ronden. Win je zegels, dan draai je je familiekaarten een stapje verder, zodat je weet hoeveel invloed je van een bepaalde familie hebt gewonnen.
Wordt er op een gegeven moment voldaan aan de overwinningscondities eindigt het spel en wint deze speler. Het leuke aan dit spel zijn natuurlijk de invloedskaarten waarmee je de normale gang van zaken een beetje kan manipuleren. - de verkoper : ruil twee fiches (ducaat of zegel) in het paleis - de moordenaar : draai één plotkaart om, deze wordt niet gescoord in fase 3 - de courtisan : ze geeft de naam van een kaart en wijst een lege plaats aan, de speler die deze kaart in handen heeft, dient ze te spelen - de gondelaar : ruil twee plotkaarten - de paleiswacht : verplaats een plotkaart naar een andere vrije plaats - de dief : draai een fiche op de aangrenzende arcadekaart om, niemand kan deze fiche winnen
Titel : Intrigo Auteur : Catherine Dumas, Charles Chevallier, Pascal Pelemans Uitgeverij : Hazgaard Aantal spelers : 3-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 45 min.
Bent u redelijk racistisch ingesteld en wil u maar wat graag immigranten de deur wijzen van uw eigenste landje ? Wel ... dan bent u een trol! Alleszins in dit spel van Bruno Cathala, waarbij je het beu bent om als trol alle andere rassen over de vloer te krijgen. Zeker als zij de wetten beginnen stellen en verwachten dat je je wast, mooi bent en steeds gekookt vlees eet.
De spelers proberen de immigranten via kooikarren, megagrote rupsen en draken het land uit te werken. Zorg ervoor dat je de juiste uitheemsen op het juiste moment eruit gooit en ga met de punten aan de haal. Speel je daarenboven af en toe een trolletje uit, die een extraatje in petto heeft, dan kan je het spel misschien wel eens winnen. Het spel bestaat uit 10 trolkaarten (waarvan 5 verschillende), 16 immigrantkaarten per ras (5 rassen), 14 voertuigkaarten, 5 bonuskaarten (waarvan er maar 2 per spel worden gebruikt) en 1 laadplatform-kaart waarachter de openliggende rassenkaarten worden geplaatst.
Het spel verloopt over verschillende rondes, tot de voertuigkaarten niet meer aangevuld kunnen worden tot vijf, waarin u steeds drie fasen doorloopt : 1) geheime keuze : elke speler kiest twee handkaarten uit en legt deze blind op tafel 2) trolfase : de spelers die een trol kozen, draaien deze om en voeren de bijhorende actie uit (tenzij er twee dezelfde trollen worden gespeeld, dan wordt hun actie opgehoffen). Ze worden steeds uitgevoerd van lage naar hoge waarde. 3) inwijkelingenfase : de inwijkelingen worden om beurten en in vaste volgorde afgeroepen (bimbos, meean, elws, dvarfs, gobs). Draai de kaarten om en leg ze in volgorde (laag naar hoog) in een voertuig om af te voeren uit het land. Er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden. In een kooi kan slechts één volk vertegenwoordigd zijn, maar indien een voertuig meerdere kooien heeft, moeten deze wel gevuld worden met verschillende rassen. Kan je je kaart niet aanleggen, wordt deze voor je neergelegd en telt voor 2 strafpunten op het einde van het spel. Sommige kaarten bevatten een symbool die je in staat stellen om iets extra's te doen (bv. een extra handkaart onmiddellijk spelen of de kaart ruilen met één van de openliggende kaarten en afleggen). 4) nieuwe kaarten : elke speler neemt twee nieuwe handkaarten
Indien er een voertuig vol zou zijn, wordt deze afgehandeld. De speler die het voertuig vol maakte, krijgt de immigrantenkaarten (deze legt hij op een stapel van laag naar hoog voor zich) en de voertuigkaart. Deze leveren op het einde van het spel punten op. Als er nog maar twee voertuigen liggen, worden ze terug aangevuld tot vijf. Indien dit niet meer mogelijk is, eindigt het spel en worden de punten geteld.
- strafpunten voor kaarten die voor je liggen (2/kaart) - gevangengenomen trollen (medailles op kaarten) - voertuigen (medailles op kaarten) - rassen (aantal koffers op sterkste kaart die je verzamelde) - bonuskaarten (enkel als je het meeste kaarten van dit ras hebt verzameld)
De speler met het meeste punten wint het spel.
Mogelijkheden van de trollen : - neem alle trollen gevangen die deze ronde gespeeld worden of trek 3 kaarten op handen en leg er 2 willekeurige terug af - leg onmiddellijk een kaart van de openliggende immigrantenkaarten af en vervang ze of geef al je strafkaarten aan een andere speler - steel de bovenste kaart van een stapel van een tegenspeler (indien minstens 2 kaarten in de stapel) - steel alle kaarten, behalve de bovenste van een stapel van een tegenspeler (indien minstens 2 kaarten in de stapel) - laat een voertuig onmiddellijk vertrekken, ook al is het niet vol en scoor de punten zoals gewoonlijk
Titel : Trolland Autuer : Bruno Cathala Uitgeverij : Ludocortex Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 10+ Speelduur : 30 min.
Een kaartspelletje van Gameworks, altijd interessant. Na Jaipur en Animalia heeft ook dit spel onze aandacht getrokken en verdient het zonder meer een bespreking. In tegenstelling tot Jaipur kan je dit spel tot 4 spelers spelen. De spelers proberen zo veel mogelijk punten te verdienen over drie ronden heen.
Eerst en vooral krijg je héél wat materiaal in een klein doosje : een scorebord, 4 scoremarkers, 12 gebeurtenistegels, 54 kaarten en 4 corruptietegels. Deze corruptie zal erg belangrijk blijken in het spel, want als je je handkaarten niet netjes kan afleggen zullen deze kaarten verdwijnen onder je corruptietegel. De speler die bij een telling op het einde van een ronde het meeste gecorrumpeerd heeft, zal hiervoor boeten en punten moeten inleveren.
De handkaarten tonen verschillende goederen met verschillende waarden en er zitten ook enkele personagekaarten in de deck die gebruikt kunnen worden als goederenkaart of voor de speciale eigenschap die eraan vasthangt. Als je aan de beurt bent, heb je keuze tussen drie mogelijke acties : 1) een nieuwe handkaart nemen : je neemt een kaart uit de eerste vier kaarten van de vitrine. De eerste kaart kan je zo nemen, neem je een kaart die verder ligt, dien je alle voorliggende kaarten onder je corruptietegel te leggen. Indien er geen vier kaarten meer in de vitrine liggen, heb je pech en dus minder keus. Zo gauw alle negen kaarten zijn weggenomen, worden er terug nieuwe kaarten klaargelegd.
2) een personagekaart spelen en de desbetreffende actie uitvoeren - koningin Sobek : trek 3 extra handkaarten - hoge priester(es) : leg alle kaarten van één soort uit je corruptiestapel af - dief : steel een kaart uit de handkaarten van een medespeler - schrijver : een medespeler dient z'n hand tot zes kaarten af te leggen - vizier : voeg een kaart van een medespeler z'n corruptiestapel toe aan je hand - courtisan : speel 1 of 2 handkaarten bij een set die reeds op tafel ligt - handelaar : neem een willekeurige kaart uit de vitrine op handen (zonder hiervoor corruptie te moeten nemen)
3) een setje afleggen : je speelt minstens 3 kaarten van een goederensoort voor je op tafel, indien je van deze soort reeds een set had, mag je deze er bovenop leggen. In je set mag een personagekaart mee gespeeld worden als goed. Een jokerkaart (scarabee) telt voor het uitgespeelde goed. Na het afleggen van een set, wordt er een gebeurtenistegel afgehandeld. De speler kiest een tegel en voert de bijbehorende actie uit.
Mogelijke gebeurtenissen : - beweeg de scoremarkers naar het volgende overeenkomstige symbool op de scoretrack (voor alle spelers) - speel onmiddellijk een extra beurt - leg een vloek bij een medespeler, deze telt voor twee extra corruptiepunten bij de telling - extra inkomsten bij de telling van de goederen : graan, vis of vee - neem alle kaarten in je corruptiestapel op handen - scoor het aantal punten gelijk aan het aantal kaarten in je corruptiestapel
Als de laatste kaart van een ronde wordt genomen, volgt er een telling. De spelers mogen nog setjes uit hun hand neerleggen, maar leggen deze horizontaal (tellen maar voor de helft). Overige handkaarten gaan in de corruptiestapel. De setjes scoren punten : aantal scarabeeën x het aantal kaarten. De speler met het meeste corruptiekaarten, dient voor elke 10 punten die hij scoorde deze ronde, het aantal symbolen achteruitgaan op de scoretrack waarop hij staat.
Wie na drie ronden het meeste punten heeft, wint het spel. Indien een speler na ronde 2 meer dan 100 punten scoorde, is het spel afgelopen.
Titel : Sobek Auteur : Bruno Cathala Uitgeverij : Gameworks Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 8+ Speelduur : 40 min.
Een langverwacht vervolg van één van de betere spellen in onze collectie. Tikal, Java en Mexica was de trilogie met de actiepunten. In Tikal II staat er toch wel een ander soort spel. U gaat in en rond de tempel op zoek naar schatten en punten die op het einde van het spel de doorslag geven. Qua grafiek en materiaal doet Gameworks ook hier weer een fantastische zaak. Als u de dozen van Tikal en Tikal II naast elkaar legt, dan zal u merken dat het silhouet van het masker terugkomt, leuk detail.
Een spel bestaat uit 2 maanden, ofte ronden. In je beurt ga je op bezoek in één van de zes regio's op het speelbord, neem je actietegel, onderzoek je de tempelkamers en scoort punten. Elke ronde bestaat uit twee fasen : de kanofase en de ontdekkingsfase.
1) Kanofase : je beweegt je kano met de wijzers van de klok mee rond het bord (max. 5 locaties reizen) en neemt daarna een actietegel die voorhanden is. De actie van deze tegel wordt onmiddellijk uitgevoerd. Als je door het bos moet om terug aan het begin van de rivier te starten die je een sleutel uit je rugzak af te geven (begin van het spel heb je al twee sleutels)
2) Ontdekkingsfase : deze bestaat op z'n beurt uit twee zaken, bewegen en onderzoeken. Je beweegt je onderzoeker door de tempel, je kan enkel in ontdekte riumte binnen, als je door een deur wil, geef je de desbetreffende sleutel af. Indien je geen beweging kan uitvoeren, kan je een sleutel kopen voor 10 punten. Als je in een ruimte bent aangekomen die je wil onderzoeken, plaats je er een eigen vlag en krijg je de voordelen van de tegel. (punten, kaarten, schatten) Je scoort ook 1 punt voor elke deur in de kamer en 1 punt voor elke deur van dezelfde kleur in de ruimten die jouw vlag al bevatten.
De eerste ronde eindigt als de zes regio's zijn leeggehaald (alle actietegels weg). Er volgt een tussentelling met punten voor het aantal verschillende sleutels (volgens tabel), punten voor kamers met een altaar (waarin je je vlag hebt gezet natuurlijk). Alles wordt nadien klaargemaakt voor een volgende ronde. Na deze ronde volgt er een identieke telling met extra punten voor schatten die je niet hebt kunnen afleveren (1 punt) en punten voor kaarten. Actietegels : - neem de sleutel in de betreffende kleur en leg deze dicht (om te scoren bij tellingen) of open (om je bewegingsmogelijkheden te vergroten) - kies een sleutel naar keuze (idem boven) - neem drie schatten van de stapel en kies er één uit, leg deze in je kamp, de andere leg je af - neem drie speciale kaarten, kies er één uit, de andere leg je af - neem drie tegels, kies er één uit, de andere leg je af - neem een geheime-gang-tegel - scoor onmiddellijk 1/2 punten - neem een "ontdekking van grafplaats"-tegel en leg hem ergens op het bord - kies een kleur van deuren en scoor zoals bij de telling
Als je met je kano passeert bij een watervliegtuig, kan je je schattenfiches inruilen voor punten (overeenkomstig wiel op speelbord). Daarna draai je aan het wiel, dit zal gevolgen hebben voor latere leveringen.
Speciale kaarten kunnen onmiddellijk uitgespeeld worden of bijgehouden worden voor later. Je kan ten allen tijde spelen in je beurt. - gebruik de kaart als een geheime-gang-fiche - doe een extra ontdekking - neem een sleutel naar keuze - je dient geen sleutel te betalen om het bos te passeren - bij een levering levert elke schat 2 extra punten op - tijdens een levering mag je zoveel soorten schatten leveren als je wil - je kan een levering doen zonder een watervliegtuig te passeren - deze kaart levert je punten op het einde van het spel - scoor 5 punten - scoor 2 punten voor elke type van lichtgekleurde kamers waar je een vlag hebt geplaatst
Titel : Tikal II Auteur : Wolfgang Kramer & Michael Kiesling Uitgeverij : Gameworks Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 12+ Speelduur : 90 min.
Dit, dames en heren, is de de natte droom van de veelspeler. U kan er niet omheen maar Martin Wallace staat sowieso al garant voor mooi en leuk materiaal. Nu heeft hij ook de complexiteit en speelduur van z'n spel nog ingekort en dan gaat er bij ons een rood alarmlampje branden. Dit is een kaartspel, laat me daar alvast mee beginnen. Oké, er is ook een spelbordje toegevoegd, waar je de vitrine gaat op opbouwen en waar je enkele fiches op de kaart van Londen kan gaan plaatsen, maar de kern van het spel draait allemaal om de kaarten.
Waar heb ik zoiets al eens tegengekomen? Kaarten die gebouwen voorstellen, je betaalt met kaarten en de gebouwen die je gebouwd hebt, leveren je een speciale actie op??? ... Precies, San juan ofte Puerto Rico, het kaartspel en laat nu net dat het beste spel zijn op de markt. Wel, deze London komt netjes in de buurt. Het is natuurlijk niet hetzelfde spel, het thema is ook gans anders, maar u zal alleszins evenveel plezier beleven aan deze als aan San Juan.
Een spelletje duurt in dit geval 110 kaarten lang, één maal door de deck razen en het is weeral over. Om een gevoel te krijgen dat je een stad aan het opbouwen bent, heeft Martin de kaarten overigens onderverdeeld in drie perioden. Natuurlijk zal je ze dan ook in volgorde in het spel laten verschijnen. De nieuwere gebouwen zijn natuurlijk weer een upgrade van de basisgebouwen. Je beurt, mijn beste blogger, bestaat uit twee zaken : 1) een kaart nemen : van de vitrine of de dichte trekstapel 2) een actie uitvoeren : kiezen uit : kaarten spelen; een stad runnen; land kopen; drie kaarten nemen
Als we de acties even van naderbij bekijken, kan ik u overigens ook niet superveel vertellen, want de kaarten maken het spel.
1) kaarten spelen : je mag zoveel kaarten voor je neerleggen als je wil, je mag kaarten ook op andere kaarten leggen (maar dan zijn deze niet meer bruikbaar om hun acties te gebruiken). Voor elke kaart die je neerlegt, moet je een kaart met dezelfde klaar afleggen in de vitrine (eerst bovenste rij vullen, daarna onderste, indien vol wordt de bovenste rij afgelegd en schuift de onderste door naar boven)
2) een stad runnen : je mag kiezen welke kaarten je activeert, je betaalt de bewuste kosten van de kaart en ontvangt de voordelen (geld, punten, ...). Sommige kaarten dienen na gebruik te worden omgedraaid, zodat ze niet meer kunnen gebruikt worden in de loop van het spel. (tellen nog wel voor punten op het einde) Daarna dien je je armoedelimiet te berekenen (= aantal handkaarten + aantal kaarten (kolommen) voor je op tafel - aantal delen die je hebt op het spelersbord). Je neemt een aantal armoedeblokjes overeenkomstig met je waarde (of zelfs afleggen). Sommige kaarten verplichten je om een metrofiche te plaatsen op het speelbord (elk gebied met zo'n fiche krijgt extra punten op het einde van het spel), je moet deze leggen aan een aangrenzend gebied waar reeds een fiche ligt.
3) land kopen : je koopt een stuk gebied van de stad op het speelbord, je betaalt de kosten en legt je fiche op deze plaats. Je krijgt onmiddellijk enkele extra handkaarten (aangegeven op bord). Elk gebied levert op het einde van het spel de punten op die erop staan afgebeeld. Ze brengen je armoedewaarde elke keer naar beneden. Je mag enkel bouwen aan het stadscentrum of reeds bebouwde gebieden.
4) drie kaarten nemen : je neemt drie kaarten op handen
Let op : er is een handkaartenlimiet van negen kaarten op het einde van je beurt, ga je hier over, dien je het teveel aan handkaarten af te leggen. Je kan ten allen tijde een lening nemen, je krijgt hiervoor 10 pond.
Indien de laatste kaart genomen is van de trekstapel, mag iedereen nog een laatste beurt spelen, met uitzondering van de speler die de laatste kaart nam. Daarna volgt de puntentelling. Betaal eerst al je leningen terug aan 15 pond per lening. Neem één armoedeblokje per kaart die je nog op handen hebt, voor elke 3 pond krijg je een punt, scoor de punten voor je gebieden in de stad, scoor de punten op de gebouwkaarten, verlies zeven punten per niet terugbetaalde lening, trek een aantal punten af voor het aantal armoedeblokjes (tabel staat op het speelbord).
Titel : London Auteur : Martin Wallace Uitgeverij : Treefrog games Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 90 min.
Dit spel kan je in zekere zin vergelijken met schildpaddenrace of egelrace. Het verschil zit hem enerzijds in de dieren, nl. nu heb je te maken met vorstelijke kikkers, die in een race gaan uitmaken wie er zal veranderen in een prins. Anderzijds komt het er in deze race op aan om niet als eerste aan te komen, maar zeker ook niet te laat te arriveren, want dan scoor je weinig punten.
De vormgeving is in ieder geval al om van te snoepen. Het speelbord toont een vijver met waterlelies waarop de kikkers zullen springen. Halverwege is er een afgrond waarin de kikkers onder water verdwijnen als ze daar aankomen. Zo gauw de kikkers van één kleur onder water zitten, eindigt het spel en worden de punten verdeeld.
De kikkers worden eerst gestapeld zoals aangegeven op het speelbord. Daarna trekt elke speler een fiche die aangeeft met welke kleur hij zal spelen. Deze hou je natuurlijk verborgen voor de tegenstrevers. In je beurt mag je eender welke kikker een aantal sprongen laten maken. Het aantal sprongen dat je met een kikker maakt is afhankelijk van de hoogte van de toren waarop hij staat. Je moet steeds voorwaarts (diagonaal) springen.
Als een kleur is verdwenen, dan wordt het spelbord opgeheven en krijgen we de schijven te zien onder water. Diegene die eerst aankwam in een rij scoort één punt, de tweede twee, de derde drie en de vierde vier. De schijven die erna komen scoren niets meer. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint diegene die het meeste vierde (derde/tweede/...) plaatsen wist te bemachtigen.
Titel : Water lily Auteur : Dominique Ehrhard Uitgeverij : Gameworks Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 7+ Speelduur : 20 min.
Onder het mum van dit gezegde presenteer ik u vannacht om 12 uur, na onze spellenavond, een extra bespreking van een Essen release. Het spel was in Essen na enkele minuten uitverkocht en tot onze grote spijt konden we toen geen exemplaar bemachtigen. Maar vandaag was het dan ook een hoogdag toen de postbode aan onze bel stond te trekken met in zijn handen een kartonnen doos.
Karton, jawel karton, dat kan ons hartje sneller doen slaan, zeker als je weet dat je er weer zoveel plezier aan zal beleven met je vrienden, familie, speelkameraden, ... En dat is bij deze volgens mij zonder twijfel het geval. Blijft u gerust nog even in spanning zitten, kom straks nog even langs als je wakker bent ... en anders morgenvroeg als eerste naar deze blog.
Dit is een spel waar we geruime tijd hebben zitten naar uit kijken. Het is niet echt een Essen release, want het spel werd een half jaar geleden al uitgebracht door Gamewright. Het bleek zo'n succes te zijn, dat het spel onmiddellijk was uitverkocht, dus moesten we een tijdje wachten tot onze reviewversie ons zou bereiken. Begin september was hij er dan eindelijk en sindsdien hebben we nog niets dan plezier gehad aan dit spel. Waarom plaats ik het dan toch hier in deze reeks? Omdat in Essen de duitstalige versie van Schmidtspiele zou gelanceerd worden.
Voor de liefhebbers van Pandemie zal dit sowieso wel een hit zijn. Zelfde auteur, zelfde spelmechanisme, zelfs dezelfde spelregels. Het spel is enkel compacter, sneller en naar mijn mening moeilijker om te winnen. Bovendien ruimt het spel zichzelf op en dat is ... een fantastische vondst in spellenland, hopelijk wordt dit een trend in de komende jaren.
In dit spel vlieg je naar het verboden eiland, waar je vier schatten gaat proberen te bergen, vooraleer het eiland in de oceaan wegzinkt en probeer je ook nog eens met z'n allen tegelijk op de helipad bijeen te komen om tijdig te vertrekken. Bij aanvang van het spel worden de fraaie tegels met de "droge zijde" naar boven in een kruis gelegd, dit is het speelbord. Daarna worden al zes eilandkaarten getrokken, deze stukken van het eiland lopen al deels onder water, je draait de overeenkomstige tegels naar de waterkant. Elke speler krijgt een rol toegewezen (deze zorgen voor iets extra's), de overeenkomstige pion wordt op het spelbord geplaatst en je krijgt ook nog twee handkaarten (deze tonen de schatten of een helikopter of zandzakactie). Je kiest op welke moeilijkheidsgraad je het spel start door het waterniveau op het overzichtje aan te geven en schud de "water-stijgt-kaarten" in de trekstapel. Het spel kan van start gaan.
Als je aan de beurt bent, mag je drie acties uitvoeren, daarna trek je twee nieuwe handkaarten en tenslotte trek je eilandkaarten om het eiland verder onder water te zetten. De mogelijke acties die je kan uitvoeren, zijn bewegen, droogpompen, een handkaart doorgeven, een schat bergen. De actiekaarten helikopter en zandzak kan je ten allen tijde spelen en vragen geen actiepunt. 1) bewegen : je kan enkel bewegen naar een tegel die horizontaal of verticaal grenst aan de tegel waarop je staat. 2) oppompen : je kan een tegel horizontaal, verticaal aan je grenzend of de tegel waarop je staat droogpompen, je draait de tegel terug naar de droge kant 3) handkaart doorgeven : je moet dan samen staan op dezelfde tegel en je kan enkel een kaart weggeven (denk ook aan handlimiet van vijf kaarten, heb je er ooit teveel in je beurt, leg je onmiddellijk het te veel af) 4) een schat bergen : indien je vier schatkaarten hebt van dezelfde soort en je staat op een tegel die het symbool van deze schat toont, kan je de schat bergen, je geeft de vier kaarten af en legt de schat terug in de doos
Nadat je je acties hebt uitgevoerd, trek je twee nieuwe handkaarten. Zit er een "water-stijgt-kaart" tussen, dan verhoog je het niveau van het water en schud je de reeds gebruikte eilandkaarten en leg je deze terug boven op de trekstapel. Tenslotte ga je het eiland verder laten overstromen. Afhankelijk van het niveau op de waterstand zullen enkele eilandkaarten worden omgedraaid, je draait de bijpassende eilandtegels om. Indien deze reeds op de waterkant stonden, verdwijnen ze uit het spel (samen met de kaart). Staan er pionnen op deze tegel, dan kan deze nog naar een aangrenzende tegel zwemmen. Indien dit niet kan, verliezen de spelers het spel.
Het spel wordt dus enkel gewonnen als de vier schatten geborgen zijn, de spelers samenkomen op de helipad en bovendien dan nog een helikopterkaart kunnen spelen. Het spel verliezen is eenvoudiger : - indien de tegels waarop een schat kan geborgen worden verdwenen zijn vooraleer de schat geborgen is - indien de helipad zinkt - indien een speler z'n leven laat - indien het waterniveau het hoogste punt bereikt (dit kan niet gebeuren als je de beginneling of normale versie speelt)
De verschillende karakters : - onderzoeker : mag diagonaal bewegen en diagonaal droogpompen - piloot : mag naar een willekeurige tegel vliegen voor één actie - navigator : mag andere spelers tot twee tegels verzetten voor één actie - duiker : mag bewegen door missende en overstroomde tegels in het speelbord voor één actie - ingenieur : mag twee tegels droogpompen voor één actie - boodschapper : mag kaarten doorgeven zonder op dezelfde tegel te staan
Titel : Forbidden island Auteur : Matt Leacock Uitgeverij : Gamewright/ Schmidtspiele Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 30 min.
Als fan van de Key-reeks, mocht dit spel toch niet ontbreken bij onze Essen besprekingen. Keythedral blijft voor mij één van de leukste spellen in onze spellenkast, net als Demetra (waar er heel wat voor- en tegenstanders van zijn). Key market is voor het eerst geen spel van de hand van Richard Breese, maar van iemand in z'n spellengroep, die natuurlijk zeer vertrouwd zijn met de Key-reeks.
In Key market gaat u dan ook erg veel elementen herkennen uit de vorige spellen. Prachtig materiaal, schitterende graphics naar mijn inziens (ook hier zijn er voor- en tegenstanders) en een bepaalde spelsfeer die ik maar moeilijk onder woorden kan brengen.
Een spelletje Keymarket loopt over twee jaren, die op hun beurt bestaan uit vier seizoenen. Elke ronde heeft dan weer drie fasen. De speler met het meeste geld op het einde van het spel is de winnaar. Het spel omvat héél wat materiaal, even een korte blik hierop : 90 grondstoffenmeeples (drie soorten groenten : fruit, groenten, graan, en twee soorten dieren : vis en schapen), 18 luxe-markers, 40 werkliedenfiches, 4 grote landborden (elk opgedeeld in 9 velden), 1 klein landbord (2 spelers), 1 voordeeltrackbord (3-4 spelers bij gelijke standen), seizoenenbord, 12 seizoensmarkers, 1 marktbord, 12 gildentegels, 64 goudmunten, 5 boerderijtegels, 4 overzichtkaarten, 4 spelerszichtschermen en de spelregels. De voorbereiding van het spel neemt al zo'n twee bladzijden voor z'n rekening in de spelregels, dus die ga ik hier niet apart neerpennen. Ik geef u slechts een kort overzichtje van de verschillende fase en een zeer korte beschrijven aangezien het me anders te ver zou leiden. Bovendien dien ik het spel nog aan een eerste testronde te onderwerpen. U mag later dan misschien nog wel eens een uitgebreid verslagje verwachten.
De verschillende fasen dan : 1) Boerderijfase : om beurten voeren alle spelers hun boerderij-acties uit - beweeg werkers (1 gp per bewogen veld) - huur een werker (1 gp per werker die je reeds op het bord hebt) - krijg grondstoffen en luxeproducten (0 tot 3 basisproductie afh. vorm van veld en seizoen) - promoot een gildelid (3 of 4 grondstoffen kosten) - upgraden van een boerderij (betaal de afgebeelde aantal grondstoffen) - rusten van een werker (4 grondstoffen)
2) Marktdag : Om beurten mogen de spelers grondstoffen en luxeproducten verpatsen aan de markt. Bovendien kunnen ze ook hun gildenacties uitvoeren. - verkopen (grondstoffen en luxeproducten verkopen tegen huidige prijs x aantal dat je verkoopt) - gildeacties : sponser een leerling, promoveer een leerling tot een werkman, promoveer een werkman tot een meester, laat een werker rusten, koop één of twee grondstoffen of luxeproducten, neem geld en zet je bovenaan op de voordeeltrack
3) Einde van een seizoen : - pas de marktprijzen aan (haal grondstoffen en luxeproducten van het marktbord) - verwijder de seizoensmarkers (die de voortgang van het spel aanduiden elk jaar) - betaal de werkers op de landborden (2 punten voor elke werker op de landborden of verwijderen van onbetaalde werkers) - nieuwe speelvolgorde (speler met minste werkers wordt startspeler)
Na twee jaar eindigt het spel, draai het marktbord om en je hebt een scoretrack. Je scoort punten voor je uitgebouwde boerderij tot een herenhuis (15 punten). Je scoort voor werkers die je rust gunde (15 punten per werker), gildeleden (leerling = 5 punten, werkman = 10 punten, meester = 15 punten), goudmunten (1 punt per munt), paren van dezelfde grondstoffen of luxeproducten (5 punten per paar).
Titel : Key market Auteur : David Brain Uitgeverij : R&D games Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 12+ Speelduur : 90 min.
Inca empire is ongetwijfeld het gamersgame van WGG dat in Essen verscheen. Het is eigenlijk een remake van het Finse spel Tahuantinsuyu. Dat spel bleek door z'n lange speelduur en omslachtige spelmateriaal net niet top. De gameplay bleek wel overeind te blijven, vandaar is WGG hier ook op gevlogen en brengen ze dit héél erg knap spel.
De spelers trachten zo veel mogelijk punten te scoren vooraleer Pizarro arriveert bij de Incahoofdstad Cuzco, want de geschiedenis leert ons dat dit het einde was van een beschaving, net zoals zo vaak hebben wij Europeanen er een knoeiboeltje van gaan maken, maar bon, dit gaan we nog in het midden laten.
Het spel is ingedeeld in 4 tijdperken, elk opgesplitst in een aantal ronden, die op hun beurt bestaat uit een aantal fasen. Heel het overzicht staat op het speelbord afgebeeld, dus je kan daar perfect volgen wat er nog allemaal komen gaat. De vier mogelijke fasen :
- Incafase : de spelers krijgen arbeidfiches overeenkomstig met het huidige tijdperk (zie speelbord), ze krijgen extra arbeidfiches voor veroverde regio's en terrassen en ze geven elkaar steun (de speler die voorop ligt, dient de laatste te ondersteunen (twee arbeiders), de tweede ondersteunt de derde (één arbeider))
- Zonfase : bepaal de speelvolgorde (afh. aantal punten, laatste krijgt 1), iedereen speelt een zongebeurteniskaart op het zonnegebeurtenisbord, daarna worden de kaarten getoond en geactiveerd. De kaarten hebben betrekken op de spelers aan wiens kleur ze op het bord grenzen. De kaarten kunnen zowel een positief als een negatief effect hebben op het verloop van de ronden. Ze blijven geldig tot de volgende Sapa Incafase (een overzicht van de kaarten ga ik u hier niet geven, dit kan u eventueel vinden op de website van WGG)
- Volkfase : wegenbouw, door het plaatsen van max. twee eigen houten staafjes aan een eigen regio of weg. Daarna gaan we over tot de constructie, waarin de spelers een stad kunnen stichten (zes arbeiders = 4 punten), een garnizoen (vier arbeiders = 3 punten), een regio innemen (aantal arbeiders overeenkomstig met verzet op fiche = aantal punten gelijk aan punten op fiche), een tempel bouwen (vijf arbeiders, blokje op stadstegel = 4 punten), een terras bouwen (2 arbeiders, terrastegel naast eigen veroverde lokale cultuurfiche = 1 punt) of de speler kan passen en de constructie overslaan. De speler kan ook een extra weg bouwen, door 1 arbeider te betalen.
- Sapa Incafase : verwijder de zonnegebeurteniskaarten, spelers ontvangen overwinningspunten en overtollige arbeidersfiches gaan terug naar de voorraad
Punten : * per terras : 1 punt * per garnizoen aangesloten op eigen wegennet : 2 punten * per stad die aangesloten is op eigen wegennet : 3 punten * per tempel aangesloten op eigen wegennet : 1 punt Titel : Inca empire Auteur : Alan D. Ernstein Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 3-4 Leeftijd : 12+ Speelduur : 90 min.
Dit spel ziet er al erg goed uit en na het lezen van de spelregels is mijn interesse nog groter geworden. Het ademt een sfeer uit die ik wel weet te pruimen. Je gaat in dit spel als kooopman aan de slag en probeert invloed te verwerven in het stadsbestuur van Norenberc. Je kan dit doen door de verschillende handwerkers van de gilden voor je te winnen. Dit kan natuurlijk enkel door op de juiste momenten het juiste materiaal in handen te hebben om deze mensen jouw kant te laten kiezen. De speler die op het einde van het spel het meeste schilden, handwerkers, geld en burgers heeft weten te verzamelen, zal dit spel weten te winnen.
U krijgt heel wat waar voor uw geld, letterlijk en figuurlijk. De doos zit vol materiaal : houten handelswaren, agenten, speelvolgorde blokjes, actiekaarten, gildeschilden, handwerkers, burgers, talers, prestigeschilden, passchijven en kluizen. Het spel voorbereiden neemt alvast wat tijd in beslag, maar zo leert u het materiaal al wat kennen en kan u uw medespelers al een beetje inlichten wat waarvoor dient.
Een spel wordt gespeeld over vier ronden, die elk bestaat uit één of meerdere beurten. Een beurt bestaat op zijn beurt dan weer uit drie fasen. U merkt het al, u gaat het allemaal netjes en goed moeten bijhouden om alle fasen af te handelen. Indien je dus niet echt houdt van zulke in elkaar geknutselde spellen, dan moet u misschien voor Norenberc al passen.
Fase 1 : planningsfase In de planningsfase kiezen de spelers uit hun handkaarten diegene wiens gilde ze willen bezoeken in deze ronde. Ze leggen de kaarten dicht voor zich neer en zetten hun passchijf op de andere kaarten, zodat er geen misverstand kan gebeuren. Let wel dat je maar een aantal actiekaarten kan inzetten als je agenten ter beschikking hebt.
Fase 2 : actiefase In deze fase gaat alles natuurlijk gebeuren. De verschillende gilden worden in volgorde afgeroepen. De speler die een actiekaart van deze gilde speelde draait deze open en de acties worden in volgorde uitgevoerd. De mogelijke acties die je kan uitvoeren : - handelswaren verkopen : leg de handelswaren in het koophuis, ontvang geld van de voorraad, plaats je agent op het dak en neem kaart terug - gasten in dienst nemen & speelvolgorde wijzigen : neem een gast en betaal het gevraagde aantal waren, ontvang de bonus die de gasten opbrengen, verschuif eventueel de volgordepion in de gilde, plaats de agent op het dak en neem de kaart terug (de gasten kunnen onmiddellijk iets opleveren, op het einde van de ronde of op het einde van het spel) - handelswaren kopen : betaal aan de algemene voorraad, neem de waren uit het magazijn, plaats de agent op het dak en neem kaart terug - niets doen : plaats de agent op het dak en neem de kaart terug Als alle gilden zijn afgeroepen of alle agenten zijn ingezet, eindigt de beurt. Indien er spelers nog agenten hebben in hun voorraad wordt dit alles herhaald, tot alle agenten zijn opgebruikt.
Fase 3 : einde van een ronde Ook hier dienen we weer verschillende, nl. 7 stappen te doorlopen : - gildemeesters kiezen hun favoriet : de gilden worden in volgorde afgehandeld, diegene met de meeste handelswaren wordt tot favoriet gekozen, hij legt een waar af, krijgt de gildemeester, een schild van de gilde en het prestigeschild indien het gilde deze ronde prestigegilde was - neem de agenten terug : neem alle agenten van alle daken terug op handen - inkomsten ontvangen : ieder speler ontvangt 3 talers - draai de passchijven om : draai de passchijf terug om naar de agentenzijde - nieuwe gildemeesters nemen hun plaats in : schuif bij elke gilde de handwerkers door naar het onderste venster - vul de gastenverblijven aan : verwijder de gast in het meest linkse raam en vul terug aan met nieuwe gasten (indien alle gasten opgebruikt, blijven de kamers leeg) - bepaal het nieuwe prestigegilde : nooit hetzelfde gilde als de vorige ronde, gilde met de gildemeester met de hoogste waarde (in geval van gelijke stand telt het laagste gildenummer), bij deze gilde kan een prestigeschild verdient worden deze ronde.
Het spel is afgelopen na vier ronden, de prestigepunten worden nu bepaald : - de spelers draaien hun kluis om, dit is nu een scoretabel - ze tellen alle punten van de burgers die ze verzamelden op - punten voor de meerderheid in een gilde (1-2-3 de plaats leveren resp. 5-3-1 punten op) - waarde handwerkers = 30+ = 2 punten - handwerker van elke gilde = 5 punten - rijkste speler = 5 punten - verschillende schilden (3-4-5-6-7 verschillende resp. 2-5-9-14-20 punten)
Titel : Norenberc Auteur : Andreas Steding Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
Nu vrijdag is het weer zover, onze 47ste spellenavond. U bent van harte welkom in de cafetaria van rusthuis Lindelo om al onze nieuwigheden uit Essen te proberen en natuurlijk ook de spellen van QWG - WGG en Quined te spelen. Heeft u nog voorkeuren? Laat het ons dan zeker weten, dan zorgen wij ervoor dat we de spellen meebrengen. Tot vrijdag !
(klik op de foto om de nieuwsbrief te vergroten, wenst u hem in uw mailbox, schrijf u dan in via onze site of door ons een berichtje te sturen via één van de mogelijke wegen)
Khan is een legspel waarbij je probeert gebieden eigen te maken en er veroveringstegels op te leggen om de uiteindelijke punten te scoren. Het past in deze eigenlijk qua niveau bij Lungarno, het is dus eerder een familiespel met een tactisch tintje.
Het materiaal dat u in de doos vindt, zijn 1 spelbord, 90 kaarten, 8 heersers, 60 zwarte yurts, 160 gekleurde yurts (40 voor elke speler) en 38 veroveringstegels. Het speelbord is opgedeeld in verschillende gebieden : bergen, ijs, toendra, rivier, rotsige woestijn, zandwoestijn en tropisch bos. Hierop worden de verschillende leiders op hun beginposities gezet, de spelers krijgen een aantal speciale kaarten (afh. aantal spelers) en de yurts in hun kleur. De spelers krijgen ook nog vier handkaarten, de andere kaarten vormen een trekstapel.
Een beurt bestaat uit vijf stappen die de speler die aan de beurt is, uitvoert. 1) verdrijf een heerser en plaats een neutrale yurt 2) voer twee acties uit : invallen, een heerser verdrijven, veroveren, een plek invallen en kaarten verwijderen 3) een speciale kaart in de doos leggen (indien van toepassing) 4) een speciale kaart gebruiken (optioneel) 5) handkaarten aanvullen
1) Een heerser verdrijven en een neutrale yurt plaatsen : Draai de bovenste kaart van de trekstapel om en leg hem af, de krijger op de kaart wordt in de richting verplaatst die de kaart aangeeft. De heerser wordt verplaatst naar het eerste vrije veld in de richting die wordt aangegeven. Op de plaats van de krijger komt een neutrale yurt. Indien de heerser niet kan verplaatst worden in de aangegeven richting, ga je naar de volgende richting. Indien alle richtingen bezet zijn, gaat de heerser terug naar het hof.
2) De acties : a) invallen : speel een kaart en plaats een eigen yurt op een leeg vakje van het terrein dat op de gespeelde kaart staat. (joker = landschap naar keuze) Een kaart met een rivier wil zeggen een yurt plaatsen naast de rivier, een kaart met buitengebied een yurt plaats naast het buitengebied. b) een heerser verdrijven : idem fase 1 c) veroveren : leg een veroveringstegel op het speelbord, onder deze tegel moeten wel allemaal yurts liggen (behalve bij bruggen over de rivier) en je moet een (gedeelde) meerderheid hebben op deze plaats. Je plaatst een yurt van de spelers met een meerderheid op de tegel. De yurts onder de tegel komen terug in de voorraad van de spelers. d) invasie naar keuze : plaats één eigen yurt op een veld naar keuze en leg 0 tot 4 kaarten af (dit telt als dubbele actie, dus je beurt is over)
3) Leg een speciale kaart in de doos : Indien de speler een speciale kaart voor zich heeft liggen met een yurt erop, dan wordt deze in de doos gelegd en neemt hij z'n yurt terug. (speciale kaarten gelden dus maar één ronde)
4) Gebruik een speciale kaart (optioneel) : - hoge moraal = derde actie in je beurt - bescherming van Grote Khan = bescherm je eigen yurts, ze mogen niet verwijderd of bedekt worden met een veroveringstegel - steun van de goden = bescherm de neutrale yurts, mag enkel als niemand anders voorlopig deze kaart heeft gespeeld - een veroveringstegel of brug reserveren = plaats een yurt op een brug of tegel, de andere speler mogen deze niet nemen
5) Hand aanvullen tot vier kaarten
Als vijf heersers terug naar hun hof zijn gestuurd, worden de resterende heersers vervangen door een neutrale yurt. Als dit gebeurt in fase 1, is het spel onmiddellijk afgelopen. Gebeurt het in fase 2 mag de speler z'n beurt nog afwerken. Daarna begint de eindfase. In de eindfase mogen de spelers nog 2 keer veroveren. (kaarten worden niet meer gespeeld). Indien niemand nog kan veroveren eindigt het spel natuurlijk onmiddellijk.
Iedere speler telt de waardes van hun veroveringstegels op. Indien er meerdere yurts op een tegel staan, worden de punten gedeeld. Er zijn bonuspunten (10,6 en 3) voor de drie grootste aaneengesloten gebieden. Elke speler kan maar één bonus krijgen. Indien meerdere spelers een even groot gebied hebben, krijgen ze allen de punten. De speler met de meeste punten wint het spel.
Titel : Khan Auteur : Christwart Conrad Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 60 min.
Rattus - pied piper is een uitbreiding voor Rattus dat ik reeds eerder besprak in de reeks van WGG. Ik ga me hier dan ook beperken tot het uitleggen van de nieuwe rollen die in deze uitbreiding aan bod komen. Bovendien zijn er in Essen enkele goodies verschenen die nog wat extra karakters inhielden. U krijgt voor uw zuurverdiende euro's 12 nieuwe karakterkaarten en wat extra materiaal dat bij deze kaarten hoort, zijnde 2 bisschoppen, 3 nonnen, 3 muren en 10 toverdrankfiches. Erg veel materiaal is het dus niet, en wat het nog erger maakt, is dat u daarvan maar één derde of nog minder gebruikt.
De spelregels van het basisspel blijven gelden, dwz dat er slecht 6 karakters gebruikt zullen worden. U dient dus voor uw speelbeurt te kiezen tussen de diverse karakters. U kunt dit blind doen, of wat mij aangeraden lijkt, van elke klasse één kaart gebruiken of u waagt zich aan de scenario's die WGG aan de spelregels heeft toegevoegd.
Even een overzicht van de nieuwe karakterkaarten (de goodies van Essen buiten beschouwing gelaten voorlopig) : 1) Ridderstand : - soldaat : de zwarte dood pion twee stappen verzetten en in fase 3 één extra rattenfiches inbrengen - kruisvaarder : de zwarte dood pion twee stappen verzetten en alle rattenfiches in de regio gelijktijdig omdraaien en afhandelen in volgorde naar keuze 2) Burgerij : - koerier : twee willekeurige blokjes met elkaar van plaats wisselen (eigen of vreemde blokjes) - burgemeester : mag bij het plaatsen van nieuwe blokjes in elke regio waar hij meer blokjes heeft dan de andere aanwezige spelers, één extra blokje plaatsen 3) Koningshuis : - keizer : je mag drie muren plaatsen (verplaatsen) tussen regio's, deze beschermen tegen ratten, blokjes en zwarte dood pion - koningin : als de speler het grootste aaneengesloten gebied heeft, mag hij in fase 2 twee extra blokjes plaatsen 4) Magie : - rattenvanger : mag één blokje van zijn kleur naar een aangrenzende regio verplaatsen en zo veel mogelijk rattenfiches meenemen naar de nieuwe regio - tovenaar : mag onder één van z'n blokjes (elke ronde) een toverdrankje leggen, dit blokje is beschermd tegen ratten (het blokje verdwijnt niet eerst, maar het drankje) 5) Boerenstand : - horige : mag voor elke blokje dat wordt verwijderd in fase 3 door de andere spelers, een blokje zetten in de regio van de zwarte dood pion - bakker : mag in elke beurt één blokje van de voorraad op de kaart leggen, als een andere speler de kaart neemt, plaatst hij de blokjes op het bord in één regio naar keuze 6) Kerk : - non : mag drie nonnen op het speelbord plaatsen, elke non vermindert het aantal blokjes bij de telling van de populatie met één - bisschop : mag één van de twee bisschoppen plaatsen (verplaatsen), deze beschermt de regio tegen ratten (er mogen er geen naar die regio geplaatst worden)
Op het einde van het spel dient men afhankelijk van de karakters die men gebruikt de eigenschap een beetje aan te passen vooraleer over te gaan tot de telling.
Titel : Rattus - pied piper (uitbreiding Rattus) Auteur : Ase & Henrik Berg Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 45 min.
Dit spel werd aangekondigd voor Spiel, maar zou uiteindelijk al een tijdje ervoor klaar zijn. Aangezien Winning moves dit jaar ook niet in Spiel aanwezig was, zou dit spel ons dan ook een tijdje eerder bereiken.
Dit spel zit in een doos van het formaat van "Hab & Gut" en dit was toen één van de grote verrassingen, dus hebben we onze hoop hierop gesteld. Terecht? Mwa, niet echt eigenlijk. Het spel is zeker niet slecht, maar ook niet top. Je krijgt een beetje een Torres-gevoel, maar dan in de gemakkelijke versie. In dit spel probeer je met je pion op een zo hoog mogelijk plateau te geraken. De speler die erin slaagt om tegen het eind van het spel het hoogste te staan, wint het spel.
Het spel omvat een speelbord, houten speelstukken (37 bouwstukken met drie vakken, 4 met 2 vakken en 8 met 1 vak) en tenslotte is er nog een spelerspion in de vier kleuren. Elke speler krijgt in het begin van het spel twee speelstukken met 1 vak en één speelstuk met 2 vakken. De andere bouwstukken worden als algemene voorraad klaargelegd.
In je beurt kan je ofwel één bouwstuk plaatsen, je pion in het spel brengen of je pion verplaatsen. Een bouwstuk plaatsen : moet volledig onderbouwd zijn en mag niet evenredig op een ander stuk gebouwd worden Je pion in het spel brengen : moet steeds op de begane grond gebeuren (op het speelbord) Je pion verplaatsen : je mag zoveel stappen verplaatsen als je wil en indien mogelijk. Elke beweging moet naar een aangrenzend vak dat exact één verdiep hoger of één verdiep lager is en bovendien mag op het plateau dat je bereikt geen pion van een tegenspeler staan.
Wanneer er geen speelstukken meer in het spel kunnen worden gebracht, eindigt het spel. De speler die op dit ogenblik het hoogste staat, wint het spel.
Titel : Plateau X Auteur : Hendrik Simon Uitgeverij : Winning moves Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 10+
Als spellenliefhebber kan u er niet omheen, de grootste spellenbeurs van Europa is weeral gepasseerd. In Essen waren er dit jaar weer meer standhouders, meer uitgeverijen, meer spellen, ... Het is eigenlijk allemaal niet meer bij te houden.
De moeite om eens te gaan kijken, dat zeker en vast wel. U waant zich als een kind de avond voor Sinterklaas, verdwaald in een speelgoedwinkel. Enige grote nadeel is dat uw portemonnee aanzienlijk lichter terug mee naar België komt. Hopelijk niet omdat u een boete zou zijn tegen het lijf gelopen in de zin van een vergeten milieusticker. In alle grote Duitse steden is dit verplicht en ook al kan u ,indien u de juiste aanrijrichting gebruikt om op de parking van de messe te geraken, dit euvel vermijden, is het toch handig om zo'n ding te hebben.
Spellen, spellen en nog eens spellen ... een voorbode ook van wat u te wachten staat in het volgende jaar. 999 games komt daar hun materiaal halen, het ene al wat sneller dan het andere. Koopt u toch alvast die Duitse versie, is er misschien ook ééntje in het Engels? Of wacht u toch nog maar even op 999 games, WGG en andere The game masters?
Tja, het zal altijd moeilijk blijven daar, een ganse dag kuieren is zo al vermoeiend, als je hartslag dan nog tegen 200 per minuut slaat, dan kom je redelijk opgedraaid, maar wel voldaan terug richting Belgische grens. Aan te raden is ook om tussendoor toch even de messe te verlaten, ga een luchtje scheppen, drop je 25kg spellen al even in de wagen, tel je resterende sollen misschien even, ...
Ook dit jaar hebben we onze spellenkast gevoelig uitgebreid tijdens deze spiel. In de loop van de volgende dagen en weken zal ik hier proberen een relaas te doen van de verschillende spellen. Veel leesplezier en tot op de volgende spellenavond van SpinLi waar al deze spellen aanwezig zullen zijn.
ps : u zal de besprekingen van volgende dagen misschien niet allemaal terugvinden in de categorie Essen 2010, als het betreffende spel van een uitgeverij is die we reeds besproken hebben, zal deze bij die uitgeverij worden ingedeeld om ze alzo later makkelijker terug te vinden.
In chocolatl gaan de spelers weer op zoek naar overwinningspunten. Elke speler bezit een deck handkaarten waarmee hij telkens gaat bieden op diverse regio's van het spelbord. Er zijn drie soorten biedingen die afhankelijk zijn van de plaats waarop de puntenpion staat van de leider. bieding 1 : regio voor regio, 2 kaarten van je deck blind leggen bij een regio, afhandelen, dan volgende regio bieding 2 : alle regio's tegelijk, 2 kaarten van je deck blind leggen voor alle regio's, nadien één voor één afhandelen bieding 3 : alle regio's tegelijk, 1 kaart open leggen, opendraaien en nadien 1 kaart blind bijleggen, nadien één voor één afhandelen
De verschillende regio's : - chocolatl- en oudeman-figuur : diegene die het meeste biedt, krijgt de chocolatlfiguur (onmiddellijk 1 overwinningspunt en winst bij gelijkspel in het verloop van de ronde), diegene die het minst biedt, krijgt de oudemanfiguur (bij elk bod -1 tijdens deze ronde) - dobbelstenen : elke ronde worden drie dobbelstenen gegooid, het aantal ogen geeft weer hoeveel punten je krijgt - het dorp : de winnaar van de bieding mag kiezen of hij opteert voor de dobbelsteen (kan je ooit bij een bieding inzetten, gewoon gooien en bij je bod optellen) of bouwen in het dorp (blokje plaatsen en fiche nemen, deze levert +1 bij elk bod gedurende het ganse spel, maar wel -1 bij de biedingen in het dorp) - de piramide : de winnaar en tweede mag bouwen aan de piramide, tenzij er een verschil is groter dan 3, dan mag de winnaar twee blokjes plaatsen. Als er een rij is afgewerkt krijgt diegene met de meeste blokken extra punten (aangegeven naast piramide) - de tempel : de winnaar krijgt het hoge puntenaantal, de tweede de andere punten (na ronde 4 zijn er enkel nog punten voor de winnaar), deze telt ook een beetje als tijdsklok van het spel (max. 8 ronden). De slechtste bieder krijgt 2 strafpunten. - de kaartendecks : uitbouwen van je deck, de winnaar krijgt de hoogste kaart en mag z'n slechtste kaart weggooien, de tweede krijgt de andere kaart (in de laatste ronde krijgt de winaar 6 punten en de tweede 3)
Een gelijke stand kan zich wel eens voordoen, is de speler met chocolatlfiguur betrokken, wint deze sowieso. Is deze niet betrokken, wint de speler die op dat ogenblik het verste achterop ligt met de punten.
Op het einde van het spel worden er nog punten uitgedeeld : - chocolatlfiguur = 3 punten, oudemanfiguur = -3 punten - elk blokje in de piramide = 1 punt, diegene met de meeste blokjes = 3 punten - afgelegde kaart = aantal punten gelijk aan waarde kaart (in het begin van het spel moet iedereen één kaart uit z'n deck blind offeren, hij kan met deze kaart niets doen gedurende het spel, maar krijgt op het einde dus punten hiervoor). Het hoogste offer = 3 punten extra. - 1 achter de hand gehouden dobbelsteen (van het dorp) mag je nog gooien en ogenaantal gebruiken als punten
U merkt hetzelf al bij het lezen van deze korte bespreking dat het spel op zich zéér eenvoudig is. Het is een leuk spel, maar je moet wel met spelers van éénzelfde niveau spelen. Indien een beetje voorkennis heb je veel kans dat je het spel kan winnen. Uit de enkele potjes die we speelden bleek vooral dat het uitbouwen van je deck erg belangrijk is. Punten hier en daar meesprokkelen is altijd meegenomen.
Titel : Chocolatl Auteur : Günter Burkhardt Uitgeverij : Quined games Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 8+
Siena was één van de eerste spellen in onze collectie en dat mag toch niet-alledaags genoemd worden. Zeker als beginnende speler zet je je misschien niet direct achter zulk een spel. Alhoewel je het als veelspelers misschien ook niet doet, omdat je er dan niets meer aanvindt. Ik weet in ieder geval de kwaliteiten van dit spel te appreciëren, want we hebben er met onze speelgroep toch plezier aan beleefd.
Pas op, de spelregels zijn even doorbijten om erdoor te geraken. Eenvoudig is het niet allemaal, maar eens je het een keertje gespeeld hebt, krijg je direct zicht op je gemaakte fouten en hoe je het beter zou aanpakken. In Siena ga je op zoek naar geld, veel geld. Beginnende als boer probeer je je op te werken tot koopman en tenslotte bankier in de stad. In de loop van het spel probeer je waarderingspunten te krijgen van de stadsbewoners van Siena om zo het meeste aanzien te krijgen en het spel te winnen.
Het materiaal van dit spel is zeer sfeervol, maar als Italië liefhebber is dit misschien geen objectieve stelling. Het speelbord toont een prachtig fresco van de stad Siena en deze lijn is doorgetrokken in de kaarten. Hier wel een nadeel, de kleuren gaan op de duur afslijten als de kaarten samenzitten. Op zich hebben wel meerdere kaarten dit probleem, maar aangezien de kleuren vrij flets zijn, valt dit meer op.
Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden, die telkens uit drie fasen bestaan. Het starten van een nieuwe ronde, het trekken van nieuwe kaarten en de actiefase. 1) starten nieuwe ronde : marker op florijnentabel wordt een plaatsje voortgezet 2) trekken van nieuwe kaarten : alle spelers mogen max. 2 kaarten trekken (max. 7 handkaaarten) in spelersvolgorde van arm naar rijk (deze volgorde is zeer belangrijk in het spel, dus die moet je goed in het oog houden). Je betaalt het rode cijfer linksboven op de kaart + eventuele extra van je plaats in de volgordetabel (een rijke speler betaalt meer dan een arme). Kaarten met een asteriks mogen niet gekozen worden, maar worden op het einde van de fase geveild. 3) actiefase : om beurten kaarten afspelen of afleggen en de bijbehorende actie uitvoeren.
Deze kaarten hebben vaak een andere nut afhankelijk of je boer, koopman of bankier bent. Ik ga ze niet één voor één uitgebreid bespreken, maar even aangeven wat je kan doen. Als boer kan je arbeiders-handelsreizigers-kaarten uitspelen en zo blokjes toevoegen aan de gewassentracks. Is zo'n track vol dan kan je het produceren en verkopen voor geld. Je mag slechts één product verkopen, tenzij je ook een muilezelkaart speelt, dan mag je dubbel verkopen. De boer produceert graan, wijn of olijfolie die hem respectievelijk 8, 10 en 14 florijnen opbrengen. Een koopman produceert net zoals de boer, maar dan linnen en specerijen voor respect. 20 en 25 florijnen. Bovendien kan een koopman op reis gaan naar Florence of Arezzo door het uitspelen van kaarten, des te langer de reis, des te meer geld levert ze op. Je kan overstappen van boer naar koopman als je 30 florijnen hebt verdiend, een terugkeer is dan niet meer mogelijk. De stap om bankier te worden, kan gezet worden vanaf 80 florijnen. Als je bankier wordt, verloopt het spel enigszins anders. Je verplaatst je pion nu telkens rond in de stad. Bij elke plaats gebeurt er telkens een andere actie. Aan het begin van je beurt krijg je telkens al 8 florijnen. Kom je een trouwprocessie tegen dien je 10 te betalen als huwelijkscadeau als je wil doorgaan, of je wacht natuurlijk gewoon een beurt. In de wijken Via del servi en Banchi di sotto kan je geld ophalen als je de bijpassende kaart(en) kan spelen. Worden de courtisanes gespeeld, dan komen er blokjes in de kroeg, passeer je daar zal je worden aangetrokken door de courtisanes en moeten betalen voor hun diensten (tenzij je de kaarten "vriendinnen van de courtisane" kan spelen). Daarnaast loopt er ook nog een bedelaar rond in de stad, die kan je ook verplaatsen met kaarten om hem zo te ontwijken, want ook hij troggelt geld van je af. In de herberg kan je artiesten gaan in dienst nemen, je kan schenken aan de kerk en aan de toren kan je bouwen. Herbergkaarten leveren 20 florijnen op, maar je moet er dan wel drie kunnen afspelen in één keer.
Hoe scoor je nu waarderingspunten? - als koopman kan je gewonnen florijnen weigeren : 10 florijnen is 1 senesi-kaart, 15 florijnen zijn 2 kaarten (op deze kaarten staan waarderingspunten van 1 t.e.m. 4) - als bankier mag je éénmalig per spel schenken aan de Duomo, afh. van je plaats op de florijnentrack betaal je een aantal florijnen, pakt 4 senesikaarten van de stapel en houdt er twee. - als bankier kan je artiesten gaan veilen, je neemt de bovenste kaart en begint met een bod van 15 florijnen, alle spelers mogen meebieden, boeren dienen het bod te verhogen met 5, koopmannen per 3 en bankiers met 1 florijn. - als bankier kan je bouwen aan de toren waarvan elke etage 5 florijnen duurder wordt, de eerste kost 5, de tweede 10, enz. Naast deze kosten dienen ook de arbeiders betaald te worden (10 florijnen of door het uitspelen van de bouwvakker kaart) Een speler mag niet meer dan 4 etages bouwen, per beurt mag je er maar één bouwen.
Het spel eindigt als : - de 7de etage van de toren is gebouwd - de veiling van de artiestenkaart Ambrogio Lorenzetti is afgerond - na 20 ronden, indien bovenstaande zaken nog niet voltooid zijn Elke speler die gaan bankier is geworden, kan het spel sowieso niet winnen, daarna volgt een telling. De rijkste speler start op 30, de armste op 26 en de andere spelers op 28. Eerst worden de gierigheidsblokjes eraf getrokken. Vervolgens krijgen de spelers punten voor hun etages in de toren (1ste etage is 2 punten, 2de etage is 3 punten, ...). De speler die het meeste etages bouwde krijgt ook nog eens 2 punten. Tenslotte komen de waarden van de artiesten- en senesi-kaarten er nog bij.
Titel : Siena Auteur : Mario Papini Uitgeverij : Quined games Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 12+ Speelduur : 60-90 min.