Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
21-12-2010
Krone & Schwert
Dit is één van de oude Queen games spellen, die je qua concept en speelwijze kan vergelijken met de oudere Goldsiebers die we een tijdje geleden hier besproken hebben. Wat merken we aan de oudere stalpaarden van Queen? De spelregels zijn beduidend langer en iets complexer dan de Queen games die we kennen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit slechter is, maar deze oude pareltjes komen wel minder uit de spellenkast.
In dit spel gaan de spelers weer op jacht naar het meeste zegepunten. Elke speler heeft in zijn beurt 3 actiepunten die hij kan gebruiken. De koning heeft nog een extra actie (belastingen innen) die bij het begin van z'n beurt wordt uitgevoerd. (indien hij dit wenst) Wie het eerste een burcht en stad bezit wordt de eerste koning. Hij krijgt het zegel en alle kaarten van de trek- en aflegstapel worden geschud.
De acties : 1) koningsactie : belasting innen - de koning krijgt voor elke burcht 1 zegepunt - de bovenste volkskaart wordt omgedraaid (kroon = opzij leggen, zwaard = open op tafel tot volgende revolutie; deze tellen tegen de koning bij een revolutie) - koning is niet verplicht om deze actie uit te voeren
2) gebouwen oprichten (2AP) - passende kaart uitspelen - de grond moet je eigendom zijn en onbebouwd (behalve kathedraal) - burcht op berg, stad op vlakte en kathedraal op grote stad
3) kaart "aufwiegeln" of "papstbesuch" uitspelen (1AP) - "aufwiegeln" = bovenste drie volkskaarten omdraaien (idem belasting innen) - "papstbesuch" = het gebied van de speler kan niet aangevallen worden; indien koning kan geen revolutie gestart worden; kaart geldt één ronde
4) speelkaarten nemen (1AP) - 1 AP per kaart die je neemt - een eventuele gebeurteniskaart wordt meteen uitgevoerd en je krijgt een nieuwe kaart - zolang er geen koning is, hebben gebeurteniskaarten geen betekenis
5) het eigen gebied vergroten (1AP) - speel een kaart; het aantal donkerbruine schilden geeft aan hoeveel velden (1AP per gebied) - het gebied waar je uitbreidt, moet aan eigen gebied grenzen en vrij zijn - elk nieuw gebied wordt voorzien van eigen wapenschild
6) een willekeurig veld bezetten (3AP) - geen kaart nodig - plaats eigen wapenschild in een vrij gebied naar keuze
7) het gebied van een medespeler aanvallen (1AP) - niet toegestaan in eerste ronde - enkel een aangrenzend niet bebouwd gebied aanvallen - gevecht : aanvaller speelt genoeg kaarten om hogere waarde te hebben (som cijfers witte schilden) dan aantal burchten van verdediger, de verdediger kan zich enkel verdedigen met volgende kaarten "waffenstilstand" (aanvaller krijgt kaarten terug) of "hinterhalt" (aanvallerskaart met hoogste waarde telt niet mee) - aanval succesvol : gebied veroverd en schilden gewisseld, alle kaarten op aflegstapel - max. 1 aanval per beurt
8) revolutie tegen de koning (1AP) - speler aan de beurt legt z'n zwaard op tafel en kondigt revolutie aan; koning legt z'n kroonkaart op tafel - alle spelers bereiden in gehiem volgende mogelijkheden voor : kiezen zijde, aantal handkaarten verdekt onder blauwe stemkaart leggen - alle kaarten worden gelijktijdig omgedraaid, per stemkaart "zwaard" worden 2 extra volkskaarten omgedraaid - kamppunten worden berekend : koning = elke stemkaart 2 KP, elke gespeelde handkaart 1-4 KP, eventueel kaart "hinterhalt" aanvoeder revolutie = open volkskaart zwaard 1KP, elke gespeelde handkaart 1-4 KP, eventueel kaart "hinterhalt" partij met hoogste kamppunten wint, bij gelijke stand wint de koning - gevolgen van revolutie : * koning wint = 2 punten per eigen kathedraal voor koning, medestrijders 1 punt per eigen kathedraal, de helft van de volkskaarten "zwaard" blijven liggen, andere volkskaarten terug schudden * revolutie wint = aanvoerder krijgt koninklijk zegel, 1 punt per eigen burcht en 2 punten per eigen kathedraal, medestrijders krijgen 1 punt per eigen kathedraal - nieuwe koning moet nu zeggen hoeveel punten hij heeft, is dit meer dan voorafbepaald aantal volgt de eindronde, alle volkskaarten worden terug gemengd en bovenste omgedraaid, alle ingezette handkaarten gaan op aflegstapel
Speleinde en afrekening : - overtreft het aantal punten van de koning volgende waarde, volgt de eindronde (resp. 2,3,4,5 spelers bij 10,15,20,25 punten) - eindronde : alle kaarten van afleg- en trekstapel schudden, onder de laatste 20 wordt "spielende" geschud, spel gaat verder tot deze kaart getrokken wordt, meteen erna laaste waardering - elke eigen bouwwerk = 1 punt, grootste samenhangende gebied = 5 punten, tweede grootste samenhangende gebied = 2 punten, regerende koning = 5 punten
Titel : Krone & Schwert Auteur : Klaus-Jürgen Wrede Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 10+ Speelduur : 60 min.
Op schattenjacht in een oude incatempel met bewegende vloeren. Pas maar op dat je niet in een gat valt! De spelers trachten hun drie incastandbeelden als eerste uit het centrum van de tempel te onfutselen en terug buiten te stappen.
Het speelbord toont de binnenkant van een incatempel, hier en daar zijn er gaten in de grond. Om het spel te beginnen wordt de tempel verder opgebouwd met wegruiten (deze tonen grond en af en toe een slang). De spelers kiezen een startplaats aan de rand van tempel en dan kan hun zoektocht beginnen. In het midden van de tempel liggen de drie doelruiten waar je naartoe moet proberen te geraken. Op elke doelruit kan je één van je incastandbeelden vinden.
In een beurt doorlopen de spelers vier fases en beschikken ze over 3 actiepunten die ze voor verschillende zaken kunnen gebruiken. 1) het eigen blokkadesteentje verwijderen : in je eigen beurt verwijder je even je blokkadesteentje (kost geen actiepunten)
2) bewegen van de wegruiten (kost één actiepunt per wegruit die je beweegt) - ruiten mogen niet over andere ruiten, pionnen of blokkadestenen - ruiten met blokkadesteen mogen niet verplaatst worden - ruiten waarop pionnen staan mogen wel verplaatst worden (pionnen gaan gewoon mee) - de verplaatsing mag gaan over een willekeurig aantal velden tot je op een obstakel bots (rand, pion, blokkadesteen) - de ruit wordt verplaatst over één rechte lijn - je kan meerdere bewegingen uitvoeren met één ruittegel (maar betaalt dan meerdere actiepunten natuurlijk) - ipv te bewegen kan je de ruit ook draaien om een eigen hoekpunt (kost één actiepunt)
3) verplaatsen van de pion - je mag niet over velden met een afgrond - je mag niet door muren heen lopen - je mag niet op een veld blijven staan waar een andere pion of blokkadesteen ligt - iedere keer als je over een slang passeert dien je een actiepunt af te geven - een verplaatsing zonder slangen tegen te komen is dus gratis (speciale velden : geheime gang = je komt op een andere vrije tegel met geheime gang uit, ruit = een willekeurige ruittegel verplaatsen volgens de verplaatsingsregels) (kom je op een doelruit met een eigen incastandbeeld, dan kan je dit bergen voor één actiepunt)
4) blokkadesteen inzetten : je zet je steen op een vrij veld (kost geen actiepunt)
Zo gauw een speler z'n drie incastandbeelden heeft verzameld en naar een uitgang is geraakt, wint hij het spel.
Titel : Inka Auteur : Harald Lieske Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 8+ Speelduur : 60 min.
Dit spel is ondertussen in een nieuw jasje gereleased in de Ystari-stal.
Dit spel is een echt veilingspel. Probeer als veilingmeester fabrieken en technologieën te veilen, want dit kan je extra geld opleveren en anderzijds de meest winstgevende stukken opleveren. Je moet de opbouw van je industrie-imperium grondig plannen, want geld is schaars.
Het spel wordt gespeeld over enkele ronden (afh. van het aantal spelers). De fiches worden per tijdperk gesorteerd en geschud. Er wordt een startspeler gekozen die de startspelersteen krijgt. We doorlopen elke ronde volgende fasen : 1) Inkomsten : 1 taler voor elke speler (vanaf tijdperiode III krijgen de spelers 2 taler)
2) Nieuwe kaarten openleggen : per speler wordt er één kaart omgedraaid en open gelegd naast het bord
3) Kaarten veilen : de startspeler kiest een kaart en veilt deze. De andere spelers maken om beurten één bod, steeds hoger of passen. Als de veilingmeester aan de beurt komt, heeft hij twee mogelijkheden. Hij kan het kaartje verkopen voor het hoogste bedrag en aansluitend een nieuwe kaart veilen of hij neemt het kaartje zelf en betaalt hier niets voor, de veilingmeester schuift dan wel door. Doet niemand een bod moet de veilingmeester het kaartje nemen en schuift de veilingmeester door. Aangekochte kaarten komen in je hand.
4) Bouwen resp. kaarten afleggen : beginnend vanaf de startspeler mogen de spelers 1 tot 3 kaarten afleggen uit de hand. Er mag hoogstens 1 fabriek, 1 technologie en 1 bonuskaart tussenzitten. De kaarten leg je voor je neer. De bouwprijs wordt aan de kassa betaald en de benodigde grondstoffen worden ook afgelegd (deze produceer je zelf, koop je van een tegenstrever of koop je van de bank als deze voorhanden is). Als je iets aflegt, leg je een eigendomsfiche op de overeenkomstige plaats op het speelbord. Het aantal winstpunten staat onderaan op de kaarten. De punten van de fabrieken worden onmiddellijk bijgeteld. Technologiekaarten moeten in dezelfde tijdsperiode worden uitgespeeld of ze gaan verloren bij een volgende tijdsperiode.
5) Startspelerwissel : de linkerbuurman wordt nieuwe startspeler
(Als alle kaarten van een tijdperk zijn geveild, volgt na die ronde een nieuw tijdperk. De tijdperksteen wordt één plaats verzet. Alle technologiekaarten in de hand worden afgelegd. Er komen nieuwe grondstoffen bij in de bank)
Als alle kaarten van alle tijdperken geveild zijn, wordt de ronde nog uitgespeeld en volgt de verdeling van de winstpunten. - voor elke 3 taler krijg je nog 1 punt - met elkaar verbonden fabrieken en technologieën op het speelbord leveren 3 punten op per verbinding - voor bonuskaarten krijg je voor eigen fabrieken met hetzelfde symbool telkens 2 punten.
De speler met de meeste punten wint het spel.
Titel : Industria Auteur : Michael Schacht Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 3-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 60 min.
We zijn al ver gevorderd in onze bouwwerken, maar nu komt het rottigste stuk. Het schilderen ligt me totaal niet, dat afschuren, muren glad maken, egaal strijken van de verf en vooral het engelengeduld dat je aan de dag moet leggen voor details netjes te schilderen ... ik denk dat ik dat toch grotendeels aan mij ga laten passeren. Een frescootje schilderen daarentegen, daar wil ik me nog wel aan wagen, zeker als het in een Queen game gegoten zit.
De werkdagen dienen goed gepland te worden, vroeg opstaan houdt in dat je als eerste op de markt je verf kan gaan kopen, als eerste aan het fresco kan werken, maar het kost je ook meer centen aan werkvolk en bovendien blijven deze niet altijd even gezellig als ze te vroeg moeten opstaan. Fresco kan je omschrijven als een typisch Queenspel, niet moeilijk, redelijk eenvoudige spelregels, een aangenaam basisspel en met de uitbreidingen die reeds in de doos zitten kan je het spel pittiger maken. Bovendien verscheen er in Essen al een eerste grote uitbreiding voor dit spel. (later hierover misschien meer)
Het spel bestaat uit verschillende ronden, elk opgesplitst in 2 fasen : 1) tijd van opstaan kiezen en humeur aanpassen 2) acties plannen en uitvoeren
1) De speler die achteraan op het puntenspoor staat, mag als eerste kiezen wanneer hij wil opstaan. Je hebt de keuze tussen 5,6,7,8 of 9 uur. Op elk uur mag maar één speler z'n figuur plaatsen. Als je een tijd kiest, kom je ineens enkele andere zaken te weten : je humeur, de prijs op de markt en de speelvolgorde in fase 2. Het humeur moet je onmiddellijk aanpassen. Als je vroeg opstaat, zal je negatieve punten moeten aanduiden, sta je later op dan krijg je pluspunten. Kom je in de zone met +1 mag je de neutrale assistentfiguur nemen (deze heb je vanaf nu ter beschikking in fase twee), kom je op -1 moet je één van je assistenten afgeven, deze kan je niet gebruiken in fase 2. Je kan ten allen tijde uit een +1 of -1 schuiven en past dan ook onmiddellijk het aantal assistenten aan. De speler die het vroegste opstaat, mag in fase 2 als eerste beginnen.
2) De speler plannen hun acties gelijktijdig achter hun zichtscherm. Ze plaatsen de assistenen op de acties die ze willen uitvoeren in hun tweede fase 2. Als alle spelers hun assistenen hebben ingezet, worden de zichtschermen weggehaald en de acties één voor één in spelersvolgorde uitgevoerd. - markt : verf kopen en/of marktkraam opruimen : de speler koopt een aantal verfblokjes van één markt, betaalt z'n prijs (afh. van het uur van opstaan) en verwijdert de overige blokjes van de markt. De andere spelers kiezen uit de overgebleven markten als ze ook assistenten bij de markt hebben geplaatst. - dom : werken aan het fresco of altaar : de speler geeft de verfblokjes af die op de tegels staan en scoren onmiddellijk de punten die erop staan. Vooraleer dit te doen, mag een speler tegen betaling van 1 thaler de bisschopfiguur 1 plaats verschuiven. Staat deze figuur op de tegel die je schildert, levert dit 3 bonuspunten op, staat hij horizontaal, verticaal of diagonaal grenzend aan de tegel, levert hij nog 2 bonuspunten op. Werk je aan het altaar lever je verfblokjes in, de primaire kleuren leveren 1 bonuspunt op, de mengkleuren leveren 2 punten op per blokje. Je mag max. 3 blokjes afgeven. - atelier : portret schilderen : je ontvangt 3 thalers van de bank - werkplaats : verf mengen : per assistent mag je 2 x verf mengen volgens de kleurcodes (staan op je zichtscherm) - theater : humeur verbeteren : je geeft je assistenten vrij en verplaatst het figuur van de humeurmeter 2 plaatsen omhoog
Na elke ronde krijgen de spelers 1 thaler per frescotegel die ze hebben verzameld. De markten worden terug aangevuld. De schilderfiguren komen terug bovenaan te staan, zodat we terug kunnen kiezen om welk uur we opstaan. Zo gauw er nog 6 of minder frescotegels liggen, begint de laatste speelronde. De spelers draaien hun actiebordje naar kant 2, nu kan je 2 maal gaan bouwen. De spelers krijgen op het einde nog punten voor elke 2 thalers. De punten worden in volgorde van opstaan uitgedeeld. Kom je ooit in het spel op gelijke hoogte qua punten mag de speler kiezen of hij voor of achter de andere speler gaat staan. Er kunnen nooit twee figuren op hetzelfde puntenaantal staan.
De drie uitbreidingen die reeds bij het basisspel voorzien zijn : - De portretten : ipv 3 geld bij het atelier trekken de spelers een kaart die hen privileges opleveren - De opdracht van de bisschop : de opdrachttegels kunnen worden gewonnen door bij de actie verf mengen één assistent te gebruiken om de opdrachten uit te voeren. Om de opdrachten te vervolledigen dienen bepaalde frescotegels verzameld te worden in verschillende kleuren - De bijzondere verfkleuren : er kunnen extra kleuren gemengd worden (roos en bruin), die véél meer waard zijn, maar ook moeilijk en duur om te mengen. Nadien kan je in de dom frescotegels gaan bouwen met die kleuren, deze leveren erg veel punten op.
Titel : Fresco Auteur : Marcel Süsselbeck, Marco Ruskowski & Wolfgang Panning Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 45 min.
Naar aanleiding van de winterschoonmaak in onze spellenkast biedt spellenclub SpinLi een deel van z'n spellencollectie te koop aan tegen democratische prijzen. U vindt een volledig overzicht van de lijst op www.bordspelplaza.eu!
De spellen zijn steeds volledig en in prima staat. Afhalen in de omgeving Herentals, Turnhout, Geel of op een spellenavond van SpinLi, 't Geel Pionneke of Pallieter.
Enuk is het eerste spel dat verscheen in de kinderreeks van Queen games, dit jaar komen er nog enkele bij. Net zoals zo vaak, is ook Enuk weer een memoryvariant.
Het spel verloopt over 2 fasen. In de eerste fase gaan de spelers tegels verzamelen en aan de iglo bouwen. In je beurt, draai je een gedekte tegel naar keuze open. Je blijft tegels omdraaien tot je vrijwillig besluit te stoppen, een iglotegel opendraait of de dieren vluchten. Aan het einde van je beurt neem je de openliggende tegels en legt deze in een stapel voor je neer.
Draai je een iglotegel om, leg je deze op de bestemde plaats hiervoor op het speelbord en plaat je een eigen eskimo op deze tegel om aan te geven dat jij dit stuk gebouwd hebt, daarna neem je de openliggende tegels.
Wanneer dieren op de vlucht gaan, is je beurt onmiddellijk over en worden de tegels van de gevluchtee dieren terug omgedraaid. De andere tegels mogen worden weggenomen. Haringen vluchten voor zalmen, zalmen voor zeerobben, zeerobben voor ijsberen en de ijsberen vluchten voor een rendier met eskimo.
Draai je een rendier met eskimo om, verplaats je de zonsteen één plaats naar rechts. Je mag elke rendiertegel houden, rendieren slaan niet op de vlucht en je beurt is niet voorbij. Zodra de zonsteen het laatste zonveld heeft bereikt, begint fase 2.
In deze eindfase mogen de spelers die aan de iglo hebben gebouwd en dus een eskimofiguur op het bord hebben staan, deze tegels toevoegen aan hun stapel en bovendien mogen ze op zoek gaan naar één soort dier. Ze zeggen luid welke diersoort het is en draaien een tegel om. Is het juist, dan mag je blijven doorspelen door weer een dier te noemen en een tegel om te draaien. Is dit fout, dan komt de volgende speler die een eskimo op het bord heeft staan aan de beurt. Als alle spelers aan de beurt zijn geweest (alle eskimo's verwijderd) eindigt het spel. De spelers tellen hun tegels, diegene met de meeste tegels wint het spel.
Titel : Enuk Auteur : Manfred Reindl & Stefan Dorra Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 5+ Speelduur : 20 min.
Bouw de waardevolste vikingsburcht en overleef invallen van andere Noormannen. De eigenaar van de beste burcht vergaart het meeste punten en wint het spel.
Het spel verloopt over max. 10 ronden, of kan vroeger worden afgesloten als iemand erin slaagt om een volledige burcht te bouwen. Elke ronde verloopt over zes fasen, die je netjes kan volgen.
1) Materiaal verdelen op het bord : er wordt een materiaalkaart opengedraaid en de juiste bouwblokken worden op de velden gelegd. 2) Inzetten van de vikingen : hart van het spel, je plant waar je je vikingen inzet, op de velden, in je eigen burcht ter verdediging, bij een andere burcht om aan te vallen. 3) Vikingen op het speelbord plaatsen : als iedereen klaar is met plannen, haal je het zichtscherm weg en worden de vikings op de overeenkomstige plaatsen op het speelbord gezet. 4) Gevechten en belegeringen : sommige velden zullen zonder gevecht verlopen, als er voldoende bouwstenen zijn voor het aantal vikings, krijgt elke viking netjes één bouwsteen. Op sommige opslagplaatsen en bij de burchten zal er voor bouwstenen gevochten worden. Het vechten verloopt steeds volgens een vast stamien : - beide rivalen spelen blind een vechtkaart - ze draaien gelijktijdig om en wisselen van kaart - de speler met de hoogste kaart wint de strijd en blijft staan, de andere wordt naar het veldhospitaal afgevoerd (afhankelijk van het verschil in gevechtskaart gaat hij minder of meer recuperatietijd nodig hebben) Bij de aanval op een burcht zonder verdediging moet de verdediger toch een kaart spelen (deze telt voor nul). Indien de aanvaller wint bij een burcht mag hij het verschil in gevechtskracht aan bouwmaterialen stelen. (voor aanvang van een gevecht kunnen gevechtskaarten ingeruild worden voor een amulet per kaart, maar je moet wel alle kaarten ruilen, bovendien zijn deze amuletten indien niet gebruikt punten waard op het einde van het spel. Als je vier gevechtkaarten zijn opgebruikt, neem je de vier nieuwe die je uit vorige gevechten bent bekomen) 5) Buit verzamelen en burcht uitbreiden : de gewonnen bouwstenen worden geplaatst, max. 3 hoog, op lege plaatsen of reeds aanwezige stenen, eenmaal geplaatst, mogen ze niet meer verplaatsen 6) Einde van de ronde : de vikingen in het veldhospitaal schuiven één plaats op naar genezing. Genezen vikingen komen terug in je voorraad terecht
Op het einde van het spel worden de punten geteld : - elke groene bouwsteen = 1 punt - elke bruine steen = 2 punten - elke blanke steen = 3 punten - elke grijze steen = 4 punten - een voltooide burcht = 5 punten - elk ongebruikt amulet = 1 punt
Titel : Eketorp Auteur : Dirk Henn Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 3-6 Leeftijd : 10+ Speelduur : 45 min.
Elke speler ontvangt zijn speciale kaarten en 20 ladingen in zijn spelerskleur. Een lading telt drie kisten. Het spelbord toont een drijvende markt met vijf verschillende boten. In elke boot is één van de speciale goederen te verkrijgen, met uitzondering van de grijze boot: hier zijn alle goederen te verkrijgen. De goederen zijn nodig om mee te bieden in een veiling.
In elke boot komen een aantal ladingen en een stapel goederenkaarten. In drie van de vijf boten wordt een marktkoopman geplaatst. De hulpjes worden bij de eerste ronde van de rondeteller op het spelbord neergelegd. Van elke goederenstapel wordt een aantal kaarten gepakt (het aantal spelers ×2). Deze worden goed geschud en gedekt aan de spelers verdeeld. Deze kaarten vormen de handkaarten van de spelers. De marktkaarten worden geschud en als gedekte stapel neergelegd. De speciale kaarten worden in vier gelijke stapels verdeeld en gedekt op het spelbord geplaatst.
Het spel wordt gespeeld in 10 rondes en elke ronde bestaat uit verschillende fasen, die in een vaste volgorde doorlopen worden.
1) De bovenste marktkaart wordt open neergelegd. Hierop staat aangegeven wat er deze ronde te verdienen valt.
2) De startspeler kiest vervolgens een rol. Kiest hij de rol van een marktkoopman dan voert hij de bijbehorende actie uit in de boot waar de marktkoopman staat. Kiest hij de rol van een helper, dan mag hij de actie uitvoeren in een boot waar geen marktkoopman aanwezig is. De speler heeft de keuze uit de volgende rollen: - kaarten trekken: de speler mag net zoveel kaarten trekken als het aantal zichtbare kisten in deze boot met een minimum van drie - geld innen: de speler ontvangt net zoveel yuans als het aantal zichtbare kisten in deze boot met een minimum van drie - kisten plaatsen: de speler vult de reeds liggende laag ladingen aan tot maximaal drie strookjes of begint een nieuwe laag erover te leggen. De rol die bij een helper hoort, verandert elke ronde zoals aangegeven op de rondeteller. De speler draait de rol die hij gespeeld heeft om. Deze rol kan deze ronde niet meer gekozen worden. Nu gaat de beurt naar de volgende speler, tot alle spelers een rol gespeeld hebben.
3) De spelers trekken twee nieuwe goederenkaarten van een boot naar keuze.
4) Nu volgt een veilingfase. De openliggende marktkaart geeft aan wat er deze ronde te verdienen valt. De spelers kiezen in het geheim een bod dat bestaat uit een aantal goederenkaarten van slechts één soort. Vervolgens leggen de spelers hun bod tegelijkertijd open neer. De speler die de meeste kaarten in een soort heeft gespeeld, ontvangt het aangegeven aantal yuans of een speciale kaart. Bij gelijke stand wordt de opbrengst gedeeld, naar beneden afgerond. Alle gespeelde kaarten in deze biedronde komen terug op voorraad, ook als de speler niets gewonnen heeft. Op de openliggende marktkaart wordt een markeersteen geplaatst op de goederensoorten waar reeds op geboden is. Nu volgt eventueel een volgende veiling, tot alle goederensoorten aan de beurt zijn geweest. De speler die een speciale kaart verkrijgt, kiest één van de dichte stapels, bekijkt ze en kiest er één uit. Sommige speciale kaarten worden open neergelegd, andere kaarten houdt de speler in zijn hand en speelt ze in een bepaalde fase uit, of pas aan het eind van het spel om een speciale bonus te verdienen.
5) Vervolgens worden de rollen weer open neergelegd. De marktkooplui worden een boot verder geplaatst. De helpers op de rondeteller schuiven een ronde op.
6) De startspeler-dschunke wordt aan de speler links doorgeschoven.
De volgende ronde begint. Aan het begin van de derde en achtste ronde mag elke speler kostenloos een speciale kaart uitzoeken en aan het begin van de vijfde en negende ronde moeten de spelers hun yuans tellen en bekend maken.
Het spel eindigt na 10 ronden. De desbetreffende speciale kaarten worden nu open neergelegd en gewaardeerd. Elke speler ontvangt 4 yuan voor elke boot waar een kist zichtbaar is en 5 yuan extra als in elke boot een kist zichtbaar is. De speler met de meeste yuans wint het spel.
Titel : Dschunke Auteur : Michael Schacht Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 3-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 60 min.
Colonia is weer zo'n spel waar diverse spelcomponenten aan bod komen. U gaat moeten bieden met kaarten (die u dan weer kwijt bent voor de rest van het spel, vgl. met El grande), u gaat in spelersvolgorde bepaalde acties mogen uitvoeren (spelersvolgorde hangt af van uw beginbod), u gaat naar de markt grondstoffen verzamelen, deze worden daarna omgeruild in bepaalde producten, deze worden later afgeleverd in de haven, waardoor u poen verdient, waarmee u uiteindelijk relikwieën zult aanschaffen die uw overwinningspunten voorstellen. (vgl. Cuba, Puerto Rico, ...) Eigenlijk is er een spelletje op de markt gekomen met minder materiaal en tralala met ongeveer dezelfde gameplay, Langfinger van Pegasusspiele.
Maar ik moet toch wel bekennen dat dit bord aanspreekt. Het bedekt alleszins uw ganse tafel. Het is zelfs zo dat u het elke keer in elkaar zal moeten puzzelen en opbreken om terug in de doos te krijgen. Daarnaast bevat de doos nog 228 blokjes, 6 volgordepionnen, 12 stemkaarten, 36 familiekaarten, 6 schermen, 48 relikwiekaarten, 4 glasraamkaarten, 14 weekkaarten, 18 wetsvoorstellen, 16 boten, 60 productenfiches, 90 grondstoffenblokjes, 1 stoffen zak, 60 geldbriefjes per stad, 6 staafjes en 1 dobbelsteen. U merkt dat u gerust een hernia kan oplopen als u met dit spel zit rond te zeulen op een beurs.
Het spel "Colonia" verloopt over zes ronden. Elke ronde staat voor een week, bestaande uit zeven dagen. Elke dag staat voor een andere actie : Maandag : voorbereidingen voor de week treffen Dinsdag : aantal stemmen in de raad en speelvolgorde bepalen Woensdag : grondstoffen verzamelen Donderdag : handelswaren produceren Vrijdag : handelswaren op schepen laden Zaterdag : schepen afrekenen / geld incasseren Zondag : relikwiekaarten kopen
* Maandag : je draait een weekkaart, deze vertelt je hoeveel grondstoffen er in het spel komen, de opdrachten voor de handwerkers en het aantal schepen dat beschikbaar is deze ronde. Alles wordt klaargelegd voor de ronde. De bovenste drie wetskaarten worden opgedraaid en in het midden van het spelbord gelegd. Ze worden telkens besproken op de bewuste dag (vermeld op de kaart) * Dinsdag : elke speler speelt één familiekaart uit, de waarde geeft aan hoeveel familieleden hij deze ronde kan gebruiken bij elke stemming en bepaalt ook de spelersvolgorde (hoogste waarde = startspeler) * Woensdag : de spelers kiezen in spelersvolgorde de grondstoffen van een welbepaalde markt en geven eenzelfde aantal familieleden af uit de persoonlijke voorraad * Donderdag : de spelers geven de handwerkers de nodige grondstoffen en deze produceren dan voor hen de afgewerkte producten, diegene die als eerste opdracht geeft, plaatst 1 familielid, de tweede 2, enz. Vrijdag : de speler kan indien mogelijk alle producten van een ruim op een schip vullen (moet in één keer gebeuren) en plaatst een familielid op het ruim * Zaterdag : de schepen die uitvaren leveren geld op, overeenkomstig met het getal en de stad die erbij staan, daarna worden de ligplaatsen aangevuld * Zondag : in spelersvolgorde kunnen de spelers de relikwiekaarten kopen met het verdiende geld van de bewuste steden
Natuurlijk worden er tussendoor ook nog andere kleine zaken uitgevoerd, qua terughalen van familieleden, klaarzetten van de volgende ronde, kaarten beschermen, extra handwerkers aan het werk zetten, ... maar dit zou ons hier te ver leiden. Op zich zijn dit allemaal kleine zaken die gewoon netjes in de rij worden afgewerkt. Want, het moet gezegd, dit spel is echt weer zo ééntje waar je netjes alles stap voor stap afhandelt. Fase na fase ga je je zaken plannen, de wetskaarten kunnen hier en daar zorgen voor ietsje extra. Voor het stemmen op deze wetskaarten geldt trouwens gewoon dat elke speler blind kiest voor een ja- of neen-stem. Alle stemmen (afhankelijk van uitgespeelde kaart op maandag) worden opgeteld en bepalen of een wet al dan niet wordt goedgekeurd.
Titel : Colonia Auteur : Dirk Henn Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 3-6 Leeftijd : 12+ Speelduur : 120 min.
Naar dit spel werd door sommigen halstarrig uitgekeken. Het was dan ook een remake van Wasbah Cannonbal van Harry Wu en die was al een tijdje niet meer verkrijgbaar. U krijgt in ieder geval weer een typisch Queen games-spel voorgeschoteld met dit spel. De spelers trachten met hun kapitaal aandelen te kopen in de spoorwegmaatschappijen van de 19de eeuw. Natuurlijk moet er wel eerst geïnvesteerd worden zodat de maatschappij uitbreidt en zo wordt de winst voor de aandeelhouders groter tijdens de dividend-fase.
Vooraleer het spel begint, wordt alles netjes klaargelegd en wordt er van elke maatschappij al een aandeel geveild. Enkel van de spoormaatschappij Wasbah nog niet, deze komt pas later in het spel als er een maatschappij tot in Chicago geraakt. In een beurt kan een speler kiezen uit drie mogelijke acties : 1) veilen van een aandeel 2) spoorwegennet uitbreiden 3) ontwikkelen van een speelveld Als ze hun keuze gemaakt hebben, verzetten ze de pijl op het speelbord van deze actie. Staat de pijl van een actie in het rood is deze actie niet meer mogelijk. Staan er twee pijlen in het rood, dan volgt er eerst een dividend-fase en worden de pijlen terug aan het begin gezet.
1) Veilen van een aandeel : de speler plaatst zelf een eerste bod, het minimumbod wordt bepaald door de actuele inkomsten van de maatschappij gedeeld door het aantal aandelen in omloop (inclusief hetgeen dat verhandeld wordt). De veiling gaat door tot iedereen heeft gepast. Het hoogste bod wordt betaald aan de spoorwegmaatschappij.
2) Spoorwegennet uitbreiden : max. 3 velden. Je plaatst een locomotief op elk nieuw veld, vertrekkende vanuit een veld dat reeds bezet is door de maatschappij (afsplitsingen mogen gemaakt worden). Op startvelden mag niet gebouwd worden, op stad-, industrie- en laaglandvelden mogen meerdere maatschappijen staan, op bos- en bergvelden mag slechts één locomotief staan. (kom je aan in Chicago, wordt het spel onderbroken voor een Chicago-fase). De kosten voor het bouwen worden aangegeven door het rode getal op het veld vermenigvuldigd met het aantal locomotieven op dit veld (inclusief de pas geplaatste locomotief). Tenslotte moet ook de inkomstenstijging van de maatschappij worden aangepast : - stad- en bergvelden (niet ontwikkeld) : verhogen het inkomen met het zwarte getal op het veld - stadvelden (ontwikkeld met huizen) : verhogen het inkomen met het zwarte getal op het veld plus het getal van het huissymbool - industrievelden : verhogen het inkomen met het ontwikkelingsniveau van de betreffende stad (zie later) - bos- en laaglanden : verhogen het inkomen niet
3) Ontwikkelen van een speelveld : er zijn enkele voorwaarden om een veld te mogen ontwikkelen : - stad-, berg- en bosveld : minimaal één locomotief, slechts éénmaal ontwikkelen, een huis uit de voorraad erop plaatsen - industrieveld : minimaal één locomotief, meerdere keren ontwikkelen mogelijk, ontwikkeling bijhouden op track op speelbord Afhandelen van de ontwikkeling : - stad- en bergveld : het vermogen van alle aanwezige maatschappijen stijgt met het getal aangegeven in het huissymbool - industrieveld : het inkomen stijgt van alle aanwezige maatschappijen met het verschil tussen de nieuwe en het oude veld - bosveld : de op dit veld aanwezige maatschappijen ontvangen direct 2 dollar, het inkomen wijzigt niet
Een dividend-fase bestaat uit drie stappen : 1) spelers ontvangen voor hun aandelen dividend = actuele inkomen maatschappij : aantal verkochte aandelen 2) de pijlen die in het rood staan terugdraaien op het speelbord (op groen) 3) de markeersteen van Detroit wordt één veld verder gezet, het inkomen van de aanwezige maatschappijen in deze stad stijgt met 1
Een Chicago-fase houdt volgende zaken in : 1) extra dividenduitkering voor de maatschappij die in Chicago aankomt 2) bij de eerste Chicago-fase wordt de maatschappij Wasbah opgericht (zwarte locomotief op Fort Wayne) 3) veiling van eerste Wasbah-aandeel : actieve speler veilt het eerste aandeel (vanaf dan kunnen alle aandelen geveild worden als actie)
Het spel eindigt indien : - 3 of meer maatschappijen geen locomotieven meer hebben - 3 of meer maatschappijen geen aandelen meer hebben - in het algemeen er nog 3 of minder huizen liggen - het inkomen van Detroit 8 is Er wordt nog éénmaal dividend uitgekeerd en de speler met het meeste geld wint.
Titel : Chicago express Auteur : Harry Wu Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-6 Leeftijd : 12+ Speelduur : 60 min.
Vindt u het belletje uit Halli Galli irritant? Spijtig, want bij dit spel zit er weer zo'n belletje, en daar blijft het niet bij. Daar er bij Halli Galli enkel in stilte kaartjes werden omgedraaid, veranderen de spelers in dit spel in een stel viswijven die hun waar op de markt proberen te verkopen. De speler die z'n waar het beste kan aanbieden en op het juiste moment kan inkopen en verkopen zal dit spel weten te winnen.
De spelers krijgen elk een spelersbord en 30 euro startkapitaal. Het bijzondere aan dit spel is dat elke partij vis die je koopt 10 euro kost, maar waaruit die partij allemaal bestaat, dat is telkens anders. De kaartendeck bestaat uit zes soorten vis, jokers, en enkele speciale kaarten, zijnde de visdief (kat), vis in blik en de kaarten eindspel en marktsluiting. De bel wordt in het midden van de tafel gelegd zodat iedereen er goed bij kan.
De oudste speler start het spel als veilingmeester. De veilingmeester mag volgende acties ondernemen : 1) verkopen van vis : een willekeurig aantal soorten vis van je bord verkopen. De vis wordt afgerekend per soort. De prijs die je set vissen oplevert staat netjes op een overzichtskaartje. Na het verkopen van de vis kijken de andere spelers of zij vis van die soort in hun voorraadkisten hebben liggen (uitz. koelvak). Is dit het geval, dan moeten de betreffende spelers de bovenste kaart van deze soort in hun vuilnisbak afleggen (elke vis in de vuilnisbak kost op het einde 1 euro).
2) veilen van de verse vis : de speler draait van de stapel kaarten om en roept af wat hij allemaal aanbiedt. Vanaf het moment dat het aanbod je zint, mag je op de bel slaan, je betaalt 10 euro aan de bank en legt de gekochte kaarten op je spelersbord. De veilingmeester krijgt 1 euro van de bank per verkochte kaart.
Het bergen van de vis is niet zo makkelijk. Je hebt maar ruimte voor drie soorten vis. Overtollige vis gaat in je vuilnisemmer. Je mag vrijwillig een voorraadbak leegmaken om een ander soort vis uit te stallen. Jokers worden onmiddellijk bij een vissoort gelegd en tellen mee bij een verkoop. Met de kaart visdief kan je een bovenste kaart bij een tegenspeler gaan stelen en met vis in blik mag je je afvalbak doorzoeken en één tot twee willekeurige kaarten afleggen.
Draait de veilingmeester de kaart "eindspel" open, wordt deze terzijde gelegd. De veiling gaat gewoon door. Vanaf nu mag de speler, die de veiling wint, ook onmiddellijk vis verkopen. Zodra de kaart "marktsluiting" wordt opengedraaid, eindigt het spel onmiddellijk. De veiling wordt niet afgemaakt, de veilingmeester krijgt geen geld meer. De spelers kunnen hun vis nog verkopen tegen halve prijs. Er is geen bederf bij medespelers. Daarna betaalt elke speler nog 1 euro per vis op de kaarten in de vuilnisbak. De speler met het meeste geld wint het spel.
Titel : Cash-a-catch (Fangfrish) Auteur : Andreas Pelikan Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 3-5 Leeftijd : 8+ Speelduur : 30 min.
Vandaag is SpinLi weer te gast in het Dimpnacenter in Geel. We zullen er spellen demonstreren en uitleggen aan de bezoekers. Ook wanneer u reeds een spel heeft liggen, maar er niet goed mee uit de voeten kunt, mag u het gerust meebrengen en zullen we u graag verderhelpen indien we kunnen.
U bent steeds welkom op de eerste verdieping van het Dimpnacenter, waar u ons tussen 13.30 uur en 17.00 uur kunt treffen. Tot strakjes!
ps : maak er desnoods een daguitstapje van, want het is in Geel ook kerstmarkt 's avonds.
Dimpnacenter De Billemontstraat 68 2440 Geel www.dimpnacenter.be
Dit spel heeft in mijn ogen te weinig waardering gekregen. Het is een spelletje waarbij je echt uit je doppen moet kijken, goed bieden en anticiperen. De spelers kruipen in de huid van piraten en willen de schatten van koopvaardijschepen gaan stelen.
Elke speler krijgt vijf piratenstenen met waarden 2,3,4,5 en ? (deze neemt een waarde aan afh. van de boot die je overvalt). Er worden drie boten klaargelegd, deze zeggen welke schatten ze aan boord hebben, hoeveel piraten nodig zijn om het te overvallen en hoeveel geld er wordt buitgemaakt.
Als je aan de beurt bent, heb je keuze tussen twee acties.
1) Piratenbeurt : - je plaatst een eigen piraat op tafel of op een ander piratenstapel - je verplaatst een eigen piratenstapel op een andere piratenstapel (je bent kapiteit als jouw steen bovenaan ligt) - een gemaakte stapel mag niet meer gescheiden worden - je mag geen eigen stapel op een eigen piraat of eigen piratenstapel plaatsen - je mag max. 9 piraten in een stapel hebben zitten - het is niet toegestaan om in de stapel te gaan kijken naar de waardes van de piraten.
2) Schip enteren : - je neemt een eigen piratenstapel en plaatst deze op een bootkaart - de kapitein kiest één van de schatten, de tweede piraat krijgt eventueel de tweede schat (bij grote boten) - de kapitein neemt het geldbedrag uit de bank en betaalt de piraten die in de stapel zaten - een piraat met een "?" krijgt het bedrag dat op de bootkaart staat - bij een tekort aan geld betaalt de kapitein het bedrag uit eigen zak (indien onvoldoende geld, komt het uit de voorraad)
Uitzondering : muiterij - als een speler drie piraten in een piratenstapel heeft zitten, mag hij de kapitein van die stapel aanzetten tot enteren in diens beurt - de kapitein kiest wel de boot (indien binnen de mogelijkheden natuurlijk)
Als alle drie de boten zijn gekaapt, komen er drie nieuwe te liggen. Zodra alle 15 schepen zijn gekaapt, eindigt het spel. De spelers kijken wie de meeste schatten van een soort heeft, hij krijgt het geld dat staat afgebeeld bij de schat (15,12,9 of 6). De andere spelers krijgen voor elke fiche van die soort 1 geld als troost. De speler met het meeste geld in totaal wint het spel.
Titel : Buccaneer Auteur : Stefan Dorra Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 3-5 Leeftijd : 8+ Speelduur : 30 min.
Dit spel heb ik nog maar één keer gespeeld, en misschien heb ik er een verkeerd beeld over, maar ik vind dit spel het meest kunstmatige in de Queen games-stal. De spelers proberen handel te drijven in specerijen in het Verre Oosten. ze doen dit niet door mooie blokjes te verzamelen, in te kopen, te verkopen, ... maar door het afleggen van kaarten die je door middel van veiling kan bekomen.
Het speelbord bestaat uit drie grote delen : - 7 pakhuizen waar je in de loop van het spel je handelswaren kan verzamelen - een willekeurig uitgelegde slang van handelsposten (elk compagnie komt wel om de vijf tegels voor) - een schepenspoor waarop wordt bijgehouden hoeveel kaarten van elke compagnie zijn gespeeld en hoeveel kaarten er in totaal liggen
Op de speelkaarten staan gewoon de nationaliteiten van de vijf compagnieën, je krijgt er bij aanvang van het spel alvast 10 op handen. Daarnaast krijg je het speelmateriaal (koopman, goederenkisten en telsteen) in je kleur en 15 wissels (= geld). De oudste speler neemt de dobbelsteen en is de veilingmeester.
Het spel verloopt over meerdere ronden die zijn opgebouwd uit 2 fasen : 1) de veilingmeester gooit de dobbelsteen en draait een aantal kaarten open gelijk aan de waarde van de dobbelsteen. Deze kaarten worden als pakket geveild. De speler links van de veilingmeester begint, de andere spelers doen om beurten een bod. Dit gaat door tot er één speler overblijft. De speler betaalt het bod aan de tegenspelers, te beginnen bij z'n linker buurman deelt hij de wissels uit. Daarna ontvangt hij de startspelersteen en het setje kaarten.
2) acties van de spelers : om beurten spelen de spelers hun actie. Ook nu weer is er keuze tussen twee acties : - scheepskaarten trekken : trek 2 kaarten van de stapel en voeg toe aan je handkaarten - scheepskaarten spelen : de speler speelt één of meerdere kaarten van één of meerdere compagnieën uit. Belangrijk is wel dat de speler de meerderheid in kaarten van minstens één compagnie moet hebben (ofwel aan het begin van de beurt of na het uitspelen van de kaarten). Daarna worden de compagnieblokjes verzet op het scheepsspoor afh. van het aantal uitgespeelde kaarten. Ook het kanon (totaal aantal kaarten wordt voortgezet). Na het behalen van een meerderheid krijgt de speler de compagniesteen van de betreffende compagnie. De speler verplaatst nadien z'n koopman naar het eerste vrije handelshuis van de compagnie waarvan hij de compagniesteen heeft (heeft hij er meer, moet hij één kiezen). De speler plaatst een goederenkist op het overeenstemmende goed in het pakhuis van de compagnie waarin hij vooruit is geschoven. Komt een koopman op één van de laatste vijf openliggende tegels, worden de volgende vijf opengedraaid. De speler beslist nadien of hij de zojuist gewonnen tegel wil inruilen of bewaren. De afgelegde tegels worden uit het spel genomen. Een speler scoort 1 goudstuk voor 1 compagnie, 3 voor twee, 6 voor drie verschillende, 10 voor vier verschillende en 15 voor 5 verschillende compagnieën. De hoeveelheid goudstukken wordt bijgehouden op de scoretrack rond het speelbord.
Als er op een moment het kanon tot op het laatste veld (25) komt, wordt de sterkst vertegenwoordigde compagnie volledig afgelegd. Het kanon wordt nadien terug verzet naar het aantal kaarten dat dan nog op het speelveld ligt. Als alle spelers een actie hebben uitgevoerd, start een nieuwe veilingronde met de startspeler.
Komt een speler op de eindtegel bij het springen van je koopman naar een fiche, dan wordt de lopende ronde nog uitgespeeld en eindigt daarna het spel met de slottelling : - de speler met de meeste kisten in een pakhuis krijgen daarvoor goud (10-16 goudstukken voor de goederen) - de speler met het meeste wissels op het einde krijgt nog 5 goudstukken - de speler met de eindtegel krijgt 4 goudstukken - de spelers krijgen 2 goudstukken voor elke compagniesteen die ze bezitten
De speler met het meeste goudstukken wint het spel.
Titel : Batavia Auteur : Dan Glimne, Grzegorz Rejchtman Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 3-5 Leeftijd : 10+ Speelduur : 60 min.
Naar mijn bescheiden mening is dit het beste tweepersoonsspel uit de stal van Queen games. De spelers gaan de confrontatie constant aan en zullen moeten vechten voor elke morzel grond (of steen) in de tempel van Aton. Je wint het spel als je erin slaagt 40 punten te scoren, alle velden in een tempel bezet of alle gele of groene velden in de tempels bezet.
De spelers krijgen een set kaarten, schudden deze en trekken de bovenste vier kaarten. Met deze kaarten zal je de ronde moeten spelen. Ben je niet tevreden over je kaarten, kan je éénmaal in het spel je setje weggooien en vier nieuwe trekken. De spelers leggen hun vier kaarten bij de vier acties aan hun kant van het speelbord, ze worden omgedraaid, uitgevoerd en dan start een nieuwe ronde.
1) zegepunten De speler met de hoogste waarde scoort twee keer het verschil tussen de kaarten. Bij gelijkspel krijgt niemand punten.
2) volgorde/stenen weghalen De speler met de laagste kaart mag beginnen. Bij gelijke stand begint de speler die bij 1) de laagste waarde had. De speler die aan de beurt is, neemt spelstenen weg uit de tempels. Het aantal is de waarde van de kaart min 2. Is het resultaat positief worden het betreffende aantal stenen van de tegenspeler weggehaald. Is het resultaat negatief, moet een eigen steen worden weggehaald.
3) tempel bepalen De hier geplaatste kaart toont de tempels, waaruit de stenen kunnen weggehaald en toegevoegd worden. Alle tempels kleiner of gelijk aan de waarde van de kaart komen in aanmerking.
4) steen toevoegen De kaart geeft aan hoeveel stenen je in de tempels mag verdelen. De stenen worden steeds op een onbezet veld gezet. Iedere steen die niet op een vrij veld kan geplaatst worden, komt op het eerste vrije veld van het dodenrijk.
Het dodenrijk wordt opgebouwd met speelstenen die uit de tempels worden gehaald of stenen die niet geplaatst kunnen worden (bij plaatsgebrek). Als het dodenrijk gevuld is, volgt er een waardering.
Waardering : - tempel 1 : de speler met het meeste stenen krijgt het verschil in stenen in punten - tempel 2 : de speler met de meeste stenen krijgt vijf punten - tempel 3 : de speler met de meeste stenen krijgt het aantal stenen in punten - tempel 4 : de speler met de meeste stenen krijgt drie punten voor elke steen op een blauw vak in alle tempels - de speler met de meeste stenen op zwarte velden scoort 8 punten - de spelers scoren bonuspunten voor velden met een +1 of +2
Na de waardering halen de spelers om beurten vier eigen stenen uit de tempels. Indien mogelijk moeten ze uit alle vier de tempels worden gehaald. Indien je niet in elke tempel een steen hebt, haal je een extra steen uit de hoogste tempel.
Zo gauw iemand voldoet aan de overwinningsvoorwaarden eindigt het spel.
Titel : Aton Auteur : Thorsten Gimmler Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2 Leeftijd : 10+ Speelduur : 30 min.
Een twee-persoonsspel dat best wel te pruimen valt als u het mij vraagt. Als u houdt van Fjord, dan zal deze u ook wel smaken. Ook in dit spel is tegelplacement de kern van het spel. Er zijn gebouwtegels en landschapstegels in het spel. De gebouwtegels tonen aan de zijkant verschillende landschappen. Aan u om een gebouwtegel op de juiste plaats te leggen en exact te omringen met de gevraagde landschappen. Er wordt een soort schaakbordpatroon opgebouwd met land- en gebouwtegels.
Als je aan de beurt bent, neem je twee willekeurige tegels uit de voorraad. Kies je voor een gebouwtegel, plaats je een huis op die tegel om aan te geven dat het jouw tegel is. De voorraad tegels wordt steeds aangevuld tot vier. Je mag er voor opteren om een tegel aan een tegel van de tegenspeler te leggen en hem zo punten te verhinderen. Vanaf het moment dat een gebouwtegel omringt is door vier landtegels volgt er een waardering.
- als alle vier de kanten kloppen, wint de speler 1 puntenchip - als 1 kant niet past, verlies je 1 chip - als 2 kanten niet passen, verlies je 2 chips - als 3 kanten niet passen, verlies je 3 chips Je mag ook het huis verwijderen van de tegel om zo een puntenchip minder te moeten afgeven.
Het spel eindigt als iemand onvoldoende puntenchips kan inleveren, de andere speler wint onmiddellijk. Als de voorraad is opgebruikt, zorg je dat elke speler evenveel beurten heeft gehad en eindigt het spel met een telling.
Eerst en vooral worden huizen met maar max. twee aangrenzende landtegels weggenomen. Daarna tellen de spelers hun langst aanééngesloten groep van diagonaal aan elkaar grenzende huizen, ook elke puntenfiche telt voor een punt. De speler met de meeste punten wint het spel.
Titel : Architekton Auteur : Michael Schacht Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2 Leeftijd : 8+ Speelduur : 45 min.
De spelers proberen aquaducten te bouwen die zo lang mogelijk zijn, zodat ze meer punten opbrengen. Maar krijg jij op het juiste moment het juiste bouwtegeltje met een bocht, recht stuk, brug of dubbele bocht? Een goede planning is belangrijk, sluit het aquaduct op het juiste tijdstip en scoor de punten.
De spelers starten allemaal in hun reservoir met een aantal arbeiders (afh. aantal spelers). Als ze aan de beurt zijn, proberen ze hun aquaduct uit te bouwen eventueel te sluiten en daaraan gekoppeld te waarderen. Vanaf het moment dat alle aquaducten zijn gewaardeerd of geen speler nog een zet kan doen, eindigt het spel en worden de punten van de spelers opgeteld. Diegene met het meest waardevolle aquaduct scoort nog 4 bonuspunten, de tweede drie punten en de derde scoort nog 2 punten extra.
Rond het speelbord lopen bouwmeesters, deze geven aan welke tegels je mag aanleggen. Indien ze worden gebruikt in een beurt, schuiven ze een plaats verder in de richting van de klok. Zij vormen de kern van het spel eigenlijk.
1) Uitbouwen van een aquaduct : - kies een arbeider en bijhorende bouwmeester, deze bouwmeester moet in de gezichtslijn van de arbeider staan - leg het betreffende plaatje aan aan je aquaduct - verplaats je arbeider naar het uiteinde van het aquadukt - verschuif de bouwmeester naar de eerstvolgende vrije plaats met de richting van de klok (indien je over een hoek gaat, moet je nog éénzelfde tegel op het bord leggen, die niet aan een aquaduct grenst) (indien een tegel niet meer voorhanden is, mag je een andere naar keuze gebruiken) (er is een zetdwang, zelfs al is dit in je nadeel)
2) Aquaduct afsluiten : - als je tegen de rand van het spelbord komt of tegen een tegel zodat je aquaduct niet meer kan worden voortgezet - je kiest vrijwillig om een aquaduct te sluiten
3) Puntenwaardering van de gesloten aquaducten : - elk vakje telt voor één punt - als je nogmaals over hetzelfde vakje loopt (brug of kruispunt), telt dit nogmaals als punt - je zet de arbeider op het overéénkomstig podium, is het bezet, moet je je arbeider één vak ervoor zetten (lagere waarde dus) - neem een reserve-bouwmeester van de voorraad en breng in het spel bij je volgende beurt (deze bouwmeester komen ook gewoon rond het spelbord te staan en gelden net als andere bouwmeester) (onder deze bouwmeesters is er een joker, die kan je gebruiken voor eender welke tegel aan te leggen)
Op het einde van het spel tellen alle spelers hun scores van hun aquaducten op, plus de eventuele bonussen voor 1ste, 2de en 3de beste aquaduct.
Titel : Aqua romana Auteur : Martin Schlegel Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 8+ Speelduur : 60 min.
Als u dit spel aanschaft, krijgt u ineens twee spellen voor de prijs van één. Er is een Alcazaba-variant voorzien, maar hierover ga ik verder niet inlichten. Ik geef u even een beschrijving van het basisspel, dat een goed, luchtig dobbelspelletje blijkt te zijn. Op zich vind ik het zelfs meer charme hebben dan Alhambra zelf (maar dat kan ook zijn omdat ik niet zo'n Alhambra-fan ben)
Het speelbord toont zes gebouwensoorten, waarin je net zoals bij het basisspel probeert om de beste te zijn. Er zijn weer drie waarderingen op het einde van ronde 1, 3 en 5. Verzamel je in het spel bonuschips, dan zullen deze bij elke telling mee gewaardeerd worden.
In elke ronde wordt het speelbord klaargemaakt, dit is éénvoudig. U legt bij elke gebouwensoort een bonusfiche. Deze bonusfiches leveren u overwinningspunten op, laten je een dobbelsteenworp hergooien, een extra dobbelsteen gebruiken, de keuze van startspeler bepalen of een speelsteen verzetten bij de scoretracks bij de diverse gebouwen.
Als je aan de beurt bent, mag je drie maal gooien. Je mag elke keer een aantal dobbelstenen opzij leggen. Je spaart in één soort gebouwen per dobbelronde. Ben je tevreden met je resultaat na één of twee ronde(s) mag je ook onmiddellijk stoppen. Daarna plaats je je zetsteen bij de juiste soort gebouwen op de correcte plaats (meest links als je na één gooi stopt, midden na twee worpen, rechts na drie worpen). Indien een speler later hetzelfde resultaat gooit met minder worpen zal hij je voorbijsteken. Gooi je exact hetzelfde heeft diegene die het resultaat eerst gooide voordeel en wordt de andere speler erachter gezet.
Als alle zetstenen zijn gebruikt voor deze ronde worden de verschillende gebouwsoorten gewaardeerd. De speler die het beste resultaat gooide heeft de keuze tussen twee mogelijkheden :
- 2 gebouwpunten nemen en speelsteen verzetten op de track boven deze gebouwsoort - 1 gebouwpunt nemen en de fiche die erbij ligt
De speler die de tweede beste gooi heeft gerealiseerd, krijgt de niet-gekozen optie. Na de 1ste, 3de en 5de ronde volgt er een telling. Dan ga je kijken wie het beste staat gerangschikt bij de gebouwsoorten en krijgt deze speler de overéénkomstige punten. Bij de tweede telling krijgt ook de tweede speler punten, bij de laatste telling krijgt ook de derde speler nog punten. Ook voor de bonusfiches krijgen de spelers telkens punten.
De speler die na drie tellingen het meeste punten heeft verzameld, wint het spel.
Titel : Alhambra - dobbelspel Auteur : Dirk Henn Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-6 Leeftijd : 8+ Speelduur : 60 min.
In Alhambra bouwen de spelers allen aan een eigen alhambra. Ze proberen gebouwen van een bepaalde kleur in meerderheid te krijgen en een zo lang mogelijk muur te bouwen rond hun alhambra. Dit zal bij de tussen- en eindtelling punten opleveren.
Iedere speler krijgt een startkaart waarrond hij z'n alhambra opbouwt, een pion op de scoretabel, een speelbord met reserveveld en puntenoverzicht. Elke speler krijgt bovendien startgeld ten waarde van minimum 20. De geldkaarten komen in vier verschillende kleuren en verschillende waarden voor. De speler met het minste geld mag starten.
In een spelbeurt heeft een speler keuze tussen drie mogelijke acties : - geld nemen : neem een willekeurige kaart of meerdere geldkaarten met max. waarde 5 - gebouwkaartjes kopen en plaatsen : u kan een gebouwplaatje kopen tegen de aangeduide prijs. U mag te veel betalen, maar er is geen wisselgeld. Kan u gepast betalen, bent u nog eens aan de beurt en kan u terug kiezen tussen de drie acties. Na het kopen legt u het plaatje in uw alhambra of in het reserveveld (bouwvoorschriften laten) - het verbouwen van het alhambra : een kaartje vanuit de reserve aanbouwen, een deel afbreken en in de reserve leggen, een bouwdeel van het alhambra ruilen tegen een deel van uw reserveveld. Ook hier dient u rekening te houden met de bouwvoorschriften.
De bouwvoorschriften : - alle gebouwkaartjes dienen in dezelfde richting te liggen - alleen gelijke zijden mogen aan elkaar grenzen dwz beide zijden die elkaar raken, tonen beide een stadsmuur of niet - ieder kaartje moet bereikbaar blijven, zonder dat er een muur overschreden dient te worden - ieder kaartje moet minstens met één zijde aan het alhambra grenzen - er mogen geen gaten ontstaan in het bouwsel
In het spel zitten twee waarderingskaarten netjes verdeeld, zo gauw er één uitkomt, vindt er een waardering plaats. Je volgt de puntenverdeling op de kaart afgebeeld. Ook voor de langstsamenhangende muur scoren de spelers één punt per muurdeel. Indien er onvoldoende gebouwkaartjes kunnen worden bijgevuld, eindigt het spel. De resterende gebouwtegels wint de speler met het meeste geld in die kleur. De bouwdelen worden nog aangebouwd. Er volgt nog een eindwaardering volgens de punten op je overzicht. De speler met de meeste punten wint het spel.
Ondertussen zijn er al héél wat uitbreidingen verschenen. Jammerlijk genoeg kan ik u hierover weinig vertellen aangezien ze niet in de clubkast zitten en ik ze nog nooit onder ogen heb gekregen. Meestal gaat het over extra tegels en manieren om punten te scoren. Je kan het een beetje vergelijken met de gewone uitbreidingen van Carcassonne. Ook deze koe is al redelijk uitgemelkt, ook een dobbelspel en een kaartspel mochten niet in deze reeks ontbreken natuurlijk.
Titel : Alhambra Auteur : Dirk Henn Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-6 Leeftijd : 8+ Speelduur : 60 min.
Al dobbelend een zeppelin-imperium opbouwen, daar draait het in dit spel om. De spelers dobbelen voor alle kaarten. Uitbouwkaarten op het spelersbord bepalen hoeveel dobbelstenen een speler kan inzetten. Je gaat dus systematisch je kans op een goed dobbelresultaat vergroten, maar je bent en blijft wel afhankelijk van de uiteindelijk worp. Let wel, dit spelletje is niet louter geluk, het komt er echt wel op aan om gestructureerd op te bouwen, maar een beetje geluk is nooit weg.
Als je aan de beurt bent, voer je volgende acties uit : 1) een nieuwe uitbouwkaart trekken : de speler trekt een nieuwe kaart van de trekstapel en legt deze op de eerste vrije plaats van het betreffende onderdeel (investeerders, piloten, ingenieurs, loodsen, materiaal en motoren) In het midden van het spel wordt het spelersbord omgedraaid en beschikt iedereen over een extra dobbelsteen. 2) een kaart uitkiezen en ervoor dobbelen : op de kaart staat linksboven aangegeven met welke dobbelstenen mag worden gegooid, rechtsboven staat hoeveel moet worden gegooid. Onderaan op de kaart staan de voordelen die de kaart oplevert. De kaarten die een speler reeds op z'n spelersbord heeft liggen, geven aan hoeveel dobbelstenen hij uit de voorraad mag gebruiken. (per worp kunnen max. 3 dobbelstenen worden gebruikt). De speler gooit éénmaal. Is de worp geslaagd, dan neem je de kaart en leg je ze op het bestemde veld. Je mag per soort maar één kaart hebben, een oude kaart moet dan ook plaatsruimen voor de nieuwe. Is de worp niet toereikend, kan je nog bonussen gebruiken om het resultaat wel te behalen (max. 1 bonusfiche, houten schip, motoren). Kom je er nog steeds niet, dan krijg je een bonusfiche als troostprijs. Tegen inlevering van 3 fiches mag je overigens nog eens een volledige beurt spelen.
Je kan op dezelfde wijze ook dobbelen voor zeppelinkaarten, deze leg je op een stapeltje en tellen wel allemaal mee, je moet er geen van afleggen. Tenslotte kan je ook bouwen aan de Hindenburg. Als je het beoogde resultaat haalt, leg je één van je vlaggen (bonusfiche) op de Hindenburg. Deze geven aan dat je de punten die eraan vasthangen hebt verdiend.
Het spel eindigt als op elk van de vier velden zeppelinkaarten nog maar 1 kaart ligt of wanneer de Hindenburg voltooid is. De spelers tellen het aantal punten op hun zeppelinkaarten, andere kaarten en de Hindenburg op. De speler met de meeste punten, wint het spel.
Titel : Airships (Giganten der lufte) Auteur : Andreas Seyfarth Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 45 min.