
Op schattenjacht in een oude incatempel met bewegende vloeren. Pas maar op dat je niet in een gat valt! De spelers trachten hun drie incastandbeelden als eerste uit het centrum van de tempel te onfutselen en terug buiten te stappen.
Het speelbord toont de binnenkant van een incatempel, hier en daar zijn er gaten in de grond. Om het spel te beginnen wordt de tempel verder opgebouwd met wegruiten (deze tonen grond en af en toe een slang). De spelers kiezen een startplaats aan de rand van tempel en dan kan hun zoektocht beginnen. In het midden van de tempel liggen de drie doelruiten waar je naartoe moet proberen te geraken. Op elke doelruit kan je één van je incastandbeelden vinden.
In een beurt doorlopen de spelers vier fases en beschikken ze over 3 actiepunten die ze voor verschillende zaken kunnen gebruiken. 1) het eigen blokkadesteentje verwijderen : in je eigen beurt verwijder je even je blokkadesteentje (kost geen actiepunten)
2) bewegen van de wegruiten (kost één actiepunt per wegruit die je beweegt) - ruiten mogen niet over andere ruiten, pionnen of blokkadestenen - ruiten met blokkadesteen mogen niet verplaatst worden - ruiten waarop pionnen staan mogen wel verplaatst worden (pionnen gaan gewoon mee) - de verplaatsing mag gaan over een willekeurig aantal velden tot je op een obstakel bots (rand, pion, blokkadesteen) - de ruit wordt verplaatst over één rechte lijn - je kan meerdere bewegingen uitvoeren met één ruittegel (maar betaalt dan meerdere actiepunten natuurlijk) - ipv te bewegen kan je de ruit ook draaien om een eigen hoekpunt (kost één actiepunt)
3) verplaatsen van de pion - je mag niet over velden met een afgrond - je mag niet door muren heen lopen - je mag niet op een veld blijven staan waar een andere pion of blokkadesteen ligt - iedere keer als je over een slang passeert dien je een actiepunt af te geven - een verplaatsing zonder slangen tegen te komen is dus gratis (speciale velden : geheime gang = je komt op een andere vrije tegel met geheime gang uit, ruit = een willekeurige ruittegel verplaatsen volgens de verplaatsingsregels) (kom je op een doelruit met een eigen incastandbeeld, dan kan je dit bergen voor één actiepunt)
4) blokkadesteen inzetten : je zet je steen op een vrij veld (kost geen actiepunt)
Zo gauw een speler z'n drie incastandbeelden heeft verzameld en naar een uitgang is geraakt, wint hij het spel.
Titel : Inka Auteur : Harald Lieske Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 8+ Speelduur : 60 min.
|