
Al dobbelend een zeppelin-imperium opbouwen, daar draait het in dit spel om. De spelers dobbelen voor alle kaarten. Uitbouwkaarten op het spelersbord bepalen hoeveel dobbelstenen een speler kan inzetten. Je gaat dus systematisch je kans op een goed dobbelresultaat vergroten, maar je bent en blijft wel afhankelijk van de uiteindelijk worp. Let wel, dit spelletje is niet louter geluk, het komt er echt wel op aan om gestructureerd op te bouwen, maar een beetje geluk is nooit weg.
Als je aan de beurt bent, voer je volgende acties uit : 1) een nieuwe uitbouwkaart trekken : de speler trekt een nieuwe kaart van de trekstapel en legt deze op de eerste vrije plaats van het betreffende onderdeel (investeerders, piloten, ingenieurs, loodsen, materiaal en motoren) In het midden van het spel wordt het spelersbord omgedraaid en beschikt iedereen over een extra dobbelsteen. 2) een kaart uitkiezen en ervoor dobbelen : op de kaart staat linksboven aangegeven met welke dobbelstenen mag worden gegooid, rechtsboven staat hoeveel moet worden gegooid. Onderaan op de kaart staan de voordelen die de kaart oplevert. De kaarten die een speler reeds op z'n spelersbord heeft liggen, geven aan hoeveel dobbelstenen hij uit de voorraad mag gebruiken. (per worp kunnen max. 3 dobbelstenen worden gebruikt). De speler gooit éénmaal. Is de worp geslaagd, dan neem je de kaart en leg je ze op het bestemde veld. Je mag per soort maar één kaart hebben, een oude kaart moet dan ook plaatsruimen voor de nieuwe. Is de worp niet toereikend, kan je nog bonussen gebruiken om het resultaat wel te behalen (max. 1 bonusfiche, houten schip, motoren). Kom je er nog steeds niet, dan krijg je een bonusfiche als troostprijs. Tegen inlevering van 3 fiches mag je overigens nog eens een volledige beurt spelen.
Je kan op dezelfde wijze ook dobbelen voor zeppelinkaarten, deze leg je op een stapeltje en tellen wel allemaal mee, je moet er geen van afleggen. Tenslotte kan je ook bouwen aan de Hindenburg. Als je het beoogde resultaat haalt, leg je één van je vlaggen (bonusfiche) op de Hindenburg. Deze geven aan dat je de punten die eraan vasthangen hebt verdiend.
Het spel eindigt als op elk van de vier velden zeppelinkaarten nog maar 1 kaart ligt of wanneer de Hindenburg voltooid is. De spelers tellen het aantal punten op hun zeppelinkaarten, andere kaarten en de Hindenburg op. De speler met de meeste punten, wint het spel.
Titel : Airships (Giganten der lufte) Auteur : Andreas Seyfarth Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 45 min.
|