
Dit is één van de oude Queen games spellen, die je qua concept en speelwijze kan vergelijken met de oudere Goldsiebers die we een tijdje geleden hier besproken hebben. Wat merken we aan de oudere stalpaarden van Queen? De spelregels zijn beduidend langer en iets complexer dan de Queen games die we kennen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit slechter is, maar deze oude pareltjes komen wel minder uit de spellenkast.
In dit spel gaan de spelers weer op jacht naar het meeste zegepunten. Elke speler heeft in zijn beurt 3 actiepunten die hij kan gebruiken. De koning heeft nog een extra actie (belastingen innen) die bij het begin van z'n beurt wordt uitgevoerd. (indien hij dit wenst) Wie het eerste een burcht en stad bezit wordt de eerste koning. Hij krijgt het zegel en alle kaarten van de trek- en aflegstapel worden geschud.
De acties : 1) koningsactie : belasting innen - de koning krijgt voor elke burcht 1 zegepunt - de bovenste volkskaart wordt omgedraaid (kroon = opzij leggen, zwaard = open op tafel tot volgende revolutie; deze tellen tegen de koning bij een revolutie) - koning is niet verplicht om deze actie uit te voeren
2) gebouwen oprichten (2AP) - passende kaart uitspelen - de grond moet je eigendom zijn en onbebouwd (behalve kathedraal) - burcht op berg, stad op vlakte en kathedraal op grote stad
3) kaart "aufwiegeln" of "papstbesuch" uitspelen (1AP) - "aufwiegeln" = bovenste drie volkskaarten omdraaien (idem belasting innen) - "papstbesuch" = het gebied van de speler kan niet aangevallen worden; indien koning kan geen revolutie gestart worden; kaart geldt één ronde
4) speelkaarten nemen (1AP) - 1 AP per kaart die je neemt - een eventuele gebeurteniskaart wordt meteen uitgevoerd en je krijgt een nieuwe kaart - zolang er geen koning is, hebben gebeurteniskaarten geen betekenis
5) het eigen gebied vergroten (1AP) - speel een kaart; het aantal donkerbruine schilden geeft aan hoeveel velden (1AP per gebied) - het gebied waar je uitbreidt, moet aan eigen gebied grenzen en vrij zijn - elk nieuw gebied wordt voorzien van eigen wapenschild
6) een willekeurig veld bezetten (3AP) - geen kaart nodig - plaats eigen wapenschild in een vrij gebied naar keuze
7) het gebied van een medespeler aanvallen (1AP) - niet toegestaan in eerste ronde - enkel een aangrenzend niet bebouwd gebied aanvallen - gevecht : aanvaller speelt genoeg kaarten om hogere waarde te hebben (som cijfers witte schilden) dan aantal burchten van verdediger, de verdediger kan zich enkel verdedigen met volgende kaarten "waffenstilstand" (aanvaller krijgt kaarten terug) of "hinterhalt" (aanvallerskaart met hoogste waarde telt niet mee) - aanval succesvol : gebied veroverd en schilden gewisseld, alle kaarten op aflegstapel - max. 1 aanval per beurt
8) revolutie tegen de koning (1AP) - speler aan de beurt legt z'n zwaard op tafel en kondigt revolutie aan; koning legt z'n kroonkaart op tafel - alle spelers bereiden in gehiem volgende mogelijkheden voor : kiezen zijde, aantal handkaarten verdekt onder blauwe stemkaart leggen - alle kaarten worden gelijktijdig omgedraaid, per stemkaart "zwaard" worden 2 extra volkskaarten omgedraaid - kamppunten worden berekend : koning = elke stemkaart 2 KP, elke gespeelde handkaart 1-4 KP, eventueel kaart "hinterhalt" aanvoeder revolutie = open volkskaart zwaard 1KP, elke gespeelde handkaart 1-4 KP, eventueel kaart "hinterhalt" partij met hoogste kamppunten wint, bij gelijke stand wint de koning - gevolgen van revolutie : * koning wint = 2 punten per eigen kathedraal voor koning, medestrijders 1 punt per eigen kathedraal, de helft van de volkskaarten "zwaard" blijven liggen, andere volkskaarten terug schudden * revolutie wint = aanvoerder krijgt koninklijk zegel, 1 punt per eigen burcht en 2 punten per eigen kathedraal, medestrijders krijgen 1 punt per eigen kathedraal - nieuwe koning moet nu zeggen hoeveel punten hij heeft, is dit meer dan voorafbepaald aantal volgt de eindronde, alle volkskaarten worden terug gemengd en bovenste omgedraaid, alle ingezette handkaarten gaan op aflegstapel
Speleinde en afrekening : - overtreft het aantal punten van de koning volgende waarde, volgt de eindronde (resp. 2,3,4,5 spelers bij 10,15,20,25 punten) - eindronde : alle kaarten van afleg- en trekstapel schudden, onder de laatste 20 wordt "spielende" geschud, spel gaat verder tot deze kaart getrokken wordt, meteen erna laaste waardering - elke eigen bouwwerk = 1 punt, grootste samenhangende gebied = 5 punten, tweede grootste samenhangende gebied = 2 punten, regerende koning = 5 punten
Titel : Krone & Schwert Auteur : Klaus-Jürgen Wrede Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 10+ Speelduur : 60 min.
|