
In Alhambra bouwen de spelers allen aan een eigen alhambra. Ze proberen gebouwen van een bepaalde kleur in meerderheid te krijgen en een zo lang mogelijk muur te bouwen rond hun alhambra. Dit zal bij de tussen- en eindtelling punten opleveren.
Iedere speler krijgt een startkaart waarrond hij z'n alhambra opbouwt, een pion op de scoretabel, een speelbord met reserveveld en puntenoverzicht. Elke speler krijgt bovendien startgeld ten waarde van minimum 20. De geldkaarten komen in vier verschillende kleuren en verschillende waarden voor. De speler met het minste geld mag starten.
In een spelbeurt heeft een speler keuze tussen drie mogelijke acties : - geld nemen : neem een willekeurige kaart of meerdere geldkaarten met max. waarde 5 - gebouwkaartjes kopen en plaatsen : u kan een gebouwplaatje kopen tegen de aangeduide prijs. U mag te veel betalen, maar er is geen wisselgeld. Kan u gepast betalen, bent u nog eens aan de beurt en kan u terug kiezen tussen de drie acties. Na het kopen legt u het plaatje in uw alhambra of in het reserveveld (bouwvoorschriften laten) - het verbouwen van het alhambra : een kaartje vanuit de reserve aanbouwen, een deel afbreken en in de reserve leggen, een bouwdeel van het alhambra ruilen tegen een deel van uw reserveveld. Ook hier dient u rekening te houden met de bouwvoorschriften.
De bouwvoorschriften : - alle gebouwkaartjes dienen in dezelfde richting te liggen - alleen gelijke zijden mogen aan elkaar grenzen dwz beide zijden die elkaar raken, tonen beide een stadsmuur of niet - ieder kaartje moet bereikbaar blijven, zonder dat er een muur overschreden dient te worden - ieder kaartje moet minstens met één zijde aan het alhambra grenzen - er mogen geen gaten ontstaan in het bouwsel
In het spel zitten twee waarderingskaarten netjes verdeeld, zo gauw er één uitkomt, vindt er een waardering plaats. Je volgt de puntenverdeling op de kaart afgebeeld. Ook voor de langstsamenhangende muur scoren de spelers één punt per muurdeel. Indien er onvoldoende gebouwkaartjes kunnen worden bijgevuld, eindigt het spel. De resterende gebouwtegels wint de speler met het meeste geld in die kleur. De bouwdelen worden nog aangebouwd. Er volgt nog een eindwaardering volgens de punten op je overzicht. De speler met de meeste punten wint het spel.
Ondertussen zijn er al héél wat uitbreidingen verschenen. Jammerlijk genoeg kan ik u hierover weinig vertellen aangezien ze niet in de clubkast zitten en ik ze nog nooit onder ogen heb gekregen. Meestal gaat het over extra tegels en manieren om punten te scoren. Je kan het een beetje vergelijken met de gewone uitbreidingen van Carcassonne. Ook deze koe is al redelijk uitgemelkt, ook een dobbelspel en een kaartspel mochten niet in deze reeks ontbreken natuurlijk.
Titel : Alhambra Auteur : Dirk Henn Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-6 Leeftijd : 8+ Speelduur : 60 min.
|