Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
11-12-2009
Geluk zit soms in iets kleins ...
Meer dan een jaar geleden deed ik hier verslag over een 2 persoonsspel dat me nog steeds kan bekoren. Hive is meer dan een spel, het is zelfs een verslaving geworden. Met een minimum aan schitterend materiaal kan je je een ganse avond bezighouden. Een spel zelf is soms erg snel gespeeld, maar een rematch gaat al even snel door. Alhoewel het spel altijd uitdagend is, en telkens weer helemaal anders, heeft men toch een uitbreidingke verzonnen, nl. de mosquito ofte de mug.
Deze uitbreiding brengt een nieuw insect in het spel, dat weer andere mogelijkheden biedt en je tactiek weer razendsnel doet veranderen. Eigenlijk is de mug zo geniaal als ze ambetant is in het echt. De mug neemt de bewegingsmogelijkheden aan van het insect waaraan ze grenst (onafhankelijk van de kleur van de steen waar ze tegen ligt). Natuurlijk moet je je nog steeds aan de basisregels houden en als er twee muggen enkel tegen elkaar liggen, bewegen ze niet. Meer hoef je in principe niet te weten om van start te gaan met deze uitbreiding, maar het maakt de mogelijkheden toch weer ietsje groter.
Voor diegenen die Hive nog niet kennen even een kort overzichtje : (bron gezelschapsspel.info)
In Hive pitten 2 spelers hun insecten tegen elkaar om de koningin van de tegenpartij te omsingelen. De eerste om hierin te slagen, zonder zelf omsingeld te worden, is de winnaar!
Hive is een abstract 2 persoonsspel dat veelal doet denken aan schaak. Je hebt een aantal zeshoekige speelstukken, die elk een eigen bewegingspatroon hebben. Zo heb je de spin, die altijd 3 vakken mag bewegen, of de sprinkhaan, die in een rechte lijn over alle andere stukken heen kan. Uniek aan dit spel, is dat er geen speelbord is, meer nog, de speelstukken zelf worden het slagveld. De speelstukken moeten namelijk in het spel gebracht worden, zodat ze steeds aan alle andere speelstukken vasthangen. Een "Hive" dus. Zo moet je dus steeds je speelstukken verplaatsen rond je eigen stukken en die van de tegenspeler. Als je niet oplet, zitten je eigen stukken je in de weg! Maar ze kunnen je op vele manieren naar de overwinning helpen. En om dat te doen, moet je de koningin van de tegenspeler volledig omsingelen. Uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan.
Partijtjes kunnen zeer snel vooruit gaan, en lenen zich ertoe om meerdere na elkaar te spelen. Het spel vergt ook een aantal spelletjes om de tactieken onder de knie te krijgen. Een ervaren speler wint dan ook meestal van een nieuwkomer. Het zal vooral in goede aarde vallen bij spelers die graag abstracte spellen spelen, maar zelfs als schaak je niets zegt, schrijf Hive dan toch nog niet volledig af. Het is een makkelijker en toegankelijker spel dan schaak, en is zeker het bekijken waard.
Bovendien is de productie van de huidig verkrijgbare versie van dit spel op en top in orde. De speelstukken zijn gemaakt van witte en zwarte gegraveerde bakeliet, op zich een streling voor het oog. Ze voelen kwaliteitsvol zwaar in de hand en maken een prettig geluid wanneer je die laatste steen tegen de koningin van je tegenspeler zet. Bovendien krijg je een handige opbergtas in de doos, om het spel overal mee te nemen!
U kan het spel trouwens ook live spelen op : www.hivemania.com Hier vindt u trouwens alle nodige info. Ook downloaden voor de I-phone is mogelijk. Wenst u meer info in het Nederlands, dan verwijs ik u graag door naar : www.vendettaspel.nl
Titel : Hive + uitbreiding Mosquito Uitgeverij : Vendetta games Aantal spelers : 2 Tijdsduur : 30 min. (relatief omdat een spelletje erg snel kan afgelopen zijn) Leeftijd : 8+
Nog zo ééntje als de vorige, maar nu meer voor de kids. Dit keer eens geen kinderspel met magneten, maar met spiegels. En neem van mij aan, als je het in het begin nog niet doorhebt, is spiegelingen maken echt niet zo makkelijk voor iemand met véél te weinig meetkundig inzicht. Een ingrediënt dat wel behouden blijft is de memoryvariant die toch weer in een kinderspel moet zitten. Blijkbaar kunnen we geen kinderspel maken waar de hersenen niet bij moeten gepijnigd worden.
In het kasteel van de 1000 spiegels gaat vampier Victor op zoek naar zijn verloren voorwerpen. Diegene die de voorwerpen vindt, krijgt bloeddruppels in de plaats en het komt er natuurlijk weer op aan om om ter meeste bloeddruppels te verzamelen. Het spel wordt gespeeld in de onderkant van de doos, er wordt een kasteel mee gemaakt met allemaal ramen aan de zijkant, dit zullen de kijkgaten worden waardoor je het juiste voorwerp moet kunnen zien. Bovenop wordt een spelbord geplaatst waarin de spiegels worden gestopt. Je kan een makkelijke en moeilijke variant spelen, bij de makkelijkere variant staan er hulplijntjes die de richting van de weerkaatsing weergeven, bij de moeilijkere versie staat er natuurlijk niets. Victor wordt in zijn staandertje gedrukt, de bloeddruppels opzij gelegd, langs de kant van het speelveld worden de kantelen in het bord geplaatst (hierop staan de diverse voorwerpen) en de dobbelsteen wordt aan de startspeler gegeven. Elke speler krijgt ook 2 gokfiches, met een juichende en droevige Victor op afgebeeld. (zie onder voor de moeilijkere opstelling)
Als je aan de beurt bent, doorloop je volgende fasen : 1) verzet het raamscherm Je mag één kanteel van plaats veranderen, zo verandert het speelbord telken male. Dus wordt het memorygedeelte toch een stukje moeilijker. 2) gooi de dobbelsteen en verplaats Victor Je verplaatst Victor het aantal gegooide ogen in wijzerszin. Hij komt op een plaats terecht en moet het voorwerp zoeken dat daar in het droomballonnetje staat. 3) verzet tot drie spiegels De kern van het spel : probeer door spiegeling (verplicht) het gezochte voorwerp tevoorschijn te laten komen in het raam waar Victor staat. 4) de andere spelers gokken of het voorwerp zichtbaar zal zijn De andere spelers raden of de actieve speler er in geslaagd is om het voorwerp te vinden en leggen hun gepaste gokfiche. 5) is het voorwerp gevonden? (kijken) De actieve speler kijkt door het raam en kijkt of hij het voorwerp gevonden heeft. Indien ja, krijgt hij een bloeddruppel en mag hij een kanteel opheffen en krijgt hij een extra bloeddruppel als het gezochte voorwerp hierop staat. Zo neen, dan eindigt de beurt van de speler onmiddellijk zonder bloeddruppels te winnen. Zie je een knoflook, moet je één bloeddruppel afgeven als straf. 6) Goede gok of niet? De tegenspelers die een juiste gok waagden, krijgen ook één bloeddruppel.
De speler die als eerst een aantal bloeddruppels wint (afhankelijk aantal spelers), wint het spel.
Titel : Burg der 1000 Spiegel Uitgeverij : Kosmos Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+ (vooral door de moeilijkheid van spiegelen)
Op zaterdag 19 december kunnen de spellenliefhebbers zich opmaken voor een mooie dag. Ik heb voor u al een mooi parcours uitgestippeld zodat u alvast een fijne spellendag tegemoet kan gaan. Ik stel u voor om die dag richting Geel te komen, u weet wel, gewoon de E313 volgen en op die gevaarlijke op- en afritten, daar moet je afslaan, dan gewoon rechtdoor tot in het centrum, een parkeerplaatsje zoeken en dan kan uw avontuur beginnen.
Vanaf 13 uur zal spellenclub SpinLi te gast zijn in het Dimpnacenter, dit is een geschenkenwinkel met op de bovenverdieping speelgoed. We mogen toch wel stellen dat zij ook een erg ruim aanbod aan spellen doen. Zo vindt u er 999 games, Queen games, Days of wonder, University games, Ravensburger, Jumbo, Hasbro, ... Onze opdracht bestaat erin om de mensen te begeleiden bij hun aankoopkeuze. We zullen héél wat spellen meebrengen zodat de mensen ze ook eens een keertje open kunnen zien. We trachten te achterhalen wat hun interesse is, wat hun doelstelling is met een bepaald spel en proberen aan de hand hiervan de mensen vooral een juiste keuze te laten maken.
Bovendien is er me al beloofd dat de winkel een extraatje zou voorzien voor mensen die een aankoop doen. Met een lidkaart van SpinLi krijgt u bovendien ook nog korting. U zal dus ook uw lidmaatschap voor 2010 al kunnen aanschaffen in het Dimpnacenter, indien u in 2009 nog geen lid was.
Heeft u de nodige inkoopjes gedaan en ons even gezelschap gehouden, verwijs ik u graag 200 meter verder door naar 't Volkshuis waar spellenclub 't Geel Pionneke hun spellendag houdt. U heeft ongetwijfeld al véél positieve commentaar over deze club gehoord, dus misschien is het nu wel het moment om dat aan den lijve te gaan ondervinden dan.
Bent u warm gemaakt voor deze dag, laat hier dan misschien ook een seintje, dan zorgen we dat we u goed kunnen ontvangen.
Dimpnacenter (www.dimpnacenter.be) De Billemontstraat 68 2440 Geel Van 13.00 uur - 17.00 uur
Kosmos brengt traditiegetrouw niet enkel nieuwe spellen uit in Essen, maar doet ook in Nürnberg een duit in het zakje. Dat maakt deze spellen misschien wel een ietjes minder nieuw, maar toch zijn ze zeker het vermelden waard.
Van het leuke familiespel "Keltis", ook wel gekend als de 4-persoonsversie van Lost cities, moest er wel een uitbreiding komen. In "neue Wege, neue Ziele", krijg je een nieuw speelbord en nieuwe fiches. De kaarten en pionnen dient u uit het basisspel te nemen.
Het spel verloopt hetzelfde als het basisspel, je hebt nu enkel meer mogelijkheden om stappen te zetten en punten te scoren. Voor diegene die Keltis niet kennen of niet meer exact weten wat het inhoudt : - een speler tracht rijtjes te maken met kaarten van laag naar hoog of hoog naar laag en dit in verschillende kleuren - elke keer een speler een extra kaart aan een rijtje legt, mag hij z'n pion verderzetten - onderweg kan hij extraatjes oprapen (punten, extra stappen, edelstenen) - kan een speler niets nuttig afleggen, legt hij een kaart weg op een aflegstapel (van elke kleur een aparte stapel) - nadien trekt hij terug een kaart zodat zijn hand wordt aangevuld tot 8 - vanaf het moment dat er vijf pionnen voorbij de finishlijn zijn gepasseerd eindigt het spel en worden de punten uitgedeeld
Waar brengt deze uitbreiding dan vernieuwing? - de wegen lopen nu door elkaar, je kan tussen wegen switchen, je moet wel rekening houden met de plaats naar waar je beweegt (in die kleur moet je een kaart afleggen) - onderweg kan je weer edelstenen verzamelen, maar deze hebben dit keer verschillende kleuren. Het gaat nu niet enkel om de hoeveelheid edelstenen, maar vooral de diversiteit (vijf verschillende leveren 10 punten op; 4 = 6 punten; 3 = 3; 2 = 2 ; 1 = -3; 0 = -4)
Een mooie variant van een sowieso goed spel dat je aan iedereen kan voorschotelen.That's all folks! Nothing more, nothing less!
Titel : Keltis - neue Wege, neue Ziele Uitgeverij : Kosmos Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+ (volgens mij zelfs 8+)
Een jaartje te laat met deze after-Essen??? Ja en neen, het spel verscheen inderdaad al op de beurs van vorig jaar in de czech games edition stand, maar toeval of niet, rond dezelfde periode dit jaar kwam hij in het Nederlands op de markt in beheer van QWG. Dit was zo'n spel waar we rijkhalzend hadden naar uitgekeken. Na het lezen van vele goede besprekingen en spelsessies, waren we echt benieuwd wat dit spel allemaal te bieden had. Het veelvuldig uitstellen van de release was dan ook niet zo leuk, als je weet dat die oorspronkelijk in juli was gepland. Maar oké, we hebben hem nu in onze handen en gaan u even kort trachten in te lichten wat een beestje dit zoal is.
Space alert is een coöperatief spel, net als Shadows over Camelot, Pandemie, de Boomgaard, ... komt het erop aan om samen te werken en om het bord te verslaan. Dit keer bevind je je in een ruimteschip (misschien wel datgene dat je zelf samenstelde in Galaxy Trucker, wat een fantastisch leuk spelletje was) en tracht je je staande te houden tegen de invloeden van buitenaf en de infiltrerende vijanden en virussen in je eigen ruimteschip. Het originele aspect in dit spel is het gebruik van de cd, waarop op bepaalde tijdstippen gevaren door je luidsprekers rollen. Vijand gesignaleerd op afstand T+1, zone rood. Dan weet je dat je als de bliksem je linkerflank (rode flank) zal moeten gaan verdedigen. Ook de communicatie tussen de spelers kan uitvallen, dan wordt het even héél stil rond tafel, alhoewel je nog duizend-en-één dingen zou moeten overleggen. Druk, druk, druk, je hebt maar tien minuten en dan loopt de planningsfase af, dan moeten je manschappen schrap staan om al dat aanstormende geweld tegen te houden en het ruimteschip te behoeden van de ondergang.
Het spel verloopt in twee grote fasen : In fase 1 wordt alles gepland en kom je via de cd te weten welke gevaren je zoal zult moeten bestrijden. In fase 2 worden alle acties netjes in volgorde afgehandeld en moet je hopen dat je goed hebt gepland en de strijd overleeft. Je merkt dat het qua opbouw veel kenmerken vertoond van Galaxy trucker, dus als je dit spel leuk vond, is dit zeker ook een must.
Qua materiaal omvat dit spel héél wat zaken die je nog kent van Galaxy trucker. Het speelbord is een ruimteschip opgebouwd uit kanonnen, schilden, deuren en liften. Het is opgesplitst in een blauwe, rode en witte zone. (dit is vooral belangrijk om te weten welke flank je moet verdedigen tegen welke invloed). Daarnaast zijn vooral de actiekaartjes belangrijk, hiermee ga je je acties plannen. De dreigingskaarten omvatten dan weer héél wat dreigingen die op je af komen (kan in verschillende moeilijkheidsgraden worden opgedeeld). Er zitten vijf spelersfiguren, 2 robotten, 3 raketten en nog wat blokjes in de doos, die worden gebruikt om energie te voorzien, om schade aan te duiden, als batterijen, ... Daarnaast zijn er nog de trajectsporen, die als voelsprieten boven je schip worden gelegd. Hier komen de dreigingskaarten aan te liggen. Ze komen steeds dichter en dichter en zullen je schip meer en meer schade aanbrengen als je ze niet uitschakelt.
Natuurlijk word je niet onmiddellijk voor de leeuwen gegooid. Je begint met een proefvlucht de eerste keer, om het materiaal te leren kennen en de manier waarop het spel verloopt. Je gaat ook nog geen 12 fasen plannen, maar slechts acht en krijgt maar één planbordje (zie foto boven waar je tot 12 acties plant) Tijdens de planningsfase, ga je de cd opzetten, hij vertelt je wanneer te starten. Je neemt de eerste actiekaarten en zet deze in over de eerste vier planningsvakken (1-4). Nadien neem je de kaarten van planningsfase 2 en mag je de volgende vier planningsvakken vullen (5-8). Je mag de gelegde kaarten uit de vorige planningsfase niet meer veranderen, maar de kaarten die je nog meenam uit de vorige fase mag je wel gebruiken. Wat kan je zoal plannen? Een kaartje heeft twee kanten, de ene kant toont steeds een verplaatsing. Een verplaatsing richting zone rood, zone blauw of een lift om je van het bovendek naar onder te laten voeren of omgekeerd. Daarnaast toont een kaartje ook nog een actie, dit kan het activeren van een kanon zijn, het activeren van een schild of nog een andere activiteit (maar dit gebruiken we niet in de proefvlucht, komt pas later aan bod, activeren robotten, activeren raketten, ...).
Het komt erop aan om tijdens deze planningsfase goed te overleggen wat je gaat doen, eigenlijk mag je elkaar je kaarten niet tonen, maar je mag wel zeggen wat je van plan bent om te doen, bv. ik ga naar de blauwe zone, ik naar de rode, ik blijf in de witte zone, ik ga een kanon bedienen, ik laad een schild in, ik ga energie ophalen voor de schilden en kanonnen, ...
Na 10 minuten heb je alle acties gepland, zijn er ondertussen gevaren op je af gekomen (dit wordt ook op de cd gezegd) en is het de hoogste tijd om alles eens te overlopen. Hiervoor gebruik je het missieverloop-overzicht (op foto rechtsboven). In de volgorde van dit missieverloop-overzicht worden nu verschillende zaken uitgevoerd. * Dit kan een dreiging inbrengen zijn : een dreiging verschijnt zoals vermeld op de cd. * Daarnaast worden de acties van de spelers stap per stap uitgevoerd : de eerste kaart wordt omgedraaid en uitgevoerd bij de diverse spelers. * Dan volgt er een schadeberekening : er wordt geschoten op de vijanden, zijn ze geraakt, verbuik je energie, ... * Tenslotte volgen de acties en verplaatsing van de dreiging : de dreiging komt dichter, brengt eventueel schade toe.
Deze stappen worden allemaal overlopen en hopelijk leef je nog tegen het einde van de vlucht. Zo gauw je het systeem een beetje onder knie hebt, kan je het spel spannender gaan maken door echte missies te gaan vliegen en vooral langere vluchten te maken. Daar kom je ook misschien nog eens in energienood en kom je sterkere tegenstanders tegen. Het spel bevat dan ook nog héél wat kleinere variabelen die het spel telkens weer anders maken, andere vijanden, andere gekozen acties, andere samenstelling van de speelgroep, ... je zal op elkaar moeten inspelen om je trip tot een goed einde te brengen. Oefening zal sowieso nodig zijn om meester te worden in dit spel.
Nu moet ik enkel nog een bemanning vinden die met mij op ruimtereis wil gaan, het spel staat in ieder geval hoog op onze wenslijst om snel te spelen. Dus voelen mensen zich geroepen om Frank de Winne achterna te gaan, laat maar een seintje.
Titel : Space alert Uitgeverij : QWG (CGE) Aantal spelers : 1-5 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+
Queengames kwam in Essen met enkele "nieuwe" spellen tevoorschijn. Nieuw is relatief als je inziet dat het ging om een herwerkte versie van Metro en een spin-off van Alhambra, maar daarnaast toch het langverwachte "Sultan" (dat in Brazilië al was verschenen onder Phalanx games) en vooral de nieuwe Bigboxgame : "Colonia".
Deze was in Essen trouwens te krijgen in twee edities, diegene die u hierboven ziet en een precies vergulde doos, laat het ons maar de Masterprint van Queengames noemen. Enige nadeel van deze masterprint is dat de spelregels enkel stonden beschreven in een Keulens dialect van rond de middeleeuwen. Niet makkelijk dus om aan het werk te gaan, ware het niet dat je alle spelregels in diverse talen kan terugvinden op hun website.
Colonia is weer zo'n spel waar diverse spelcomponenten aan bod komen. U gaat moeten bieden met kaarten (die u dan weer kwijt bent voor de rest van het spel, vgl. met El grande), u gaat in spelersvolgorde bepaalde acties mogen uitvoeren (spelersvolgorde hangt af van uw beginbod), u gaat naar de markt grondstoffen verzamelen, deze worden daarna omgeruild in bepaalde producten, deze worden later afgeleverd in de haven, waardoor u poen verdient, waarmee u uiteindelijk relikwieën zult aanschaffen die uw overwinningspunten voorstellen. (vgl. Cuba, Puerto Rico, ...) Eigenlijk is er een spelletje op de markt gekomen met minder materiaal en tralala met ongeveer dezelfde gameplay, Langfinger van Pegasusspiele.
Maar ik moet toch wel bekennen dat dit bord aanspreekt. Het bedekt alleszins uw ganse tafel. Het is zelfs zo dat u het elke keer in elkaar zal moeten puzzelen en opbreken om terug in de doos te krijgen. Daarnaast bevat de doos nog 228 blokjes, 6 volgordepionnen, 12 stemkaarten, 36 familiekaarten, 6 schermen, 48 relikwiekaarten, 4 glasraamkaarten, 14 weekkaarten, 18 wetsvoorstellen, 16 boten, 60 productenfiches, 90 grondstoffenblokjes, 1 stoffen zak, 60 geldbriefjes per stad, 6 staafjes en 1 dobbelsteen. U merkt dat u gerust een hernia kan oplopen als u met dit spel zit rond te zeulen op een beurs.
Het spel "Colonia" verloopt over zes ronden. Elke ronde staat voor een week, bestaande uit zeven dagen. Elke dag staat voor een andere actie : Maandag : voorbereidingen voor de week treffen Dinsdag : aantal stemmen in de raad en speelvolgorde bepalen Woensdag : grondstoffen verzamelen Donderdag : handelswaren produceren Vrijdag : handelswaren op schepen laden Zaterdag : schepen afrekenen / geld incasseren Zondag : relikwiekaarten kopen
* Maandag : je draait een weekkaart, deze vertelt je hoeveel grondstoffen er in het spel komen, de opdrachten voor de handwerkers en het aantal schepen dat beschikbaar is deze ronde. Alles wordt klaargelegd voor de ronde. De bovenste drie wetskaarten worden opgedraaid en in het midden van het spelbord gelegd. Ze worden telkens besproken op de bewuste dag (vermeld op de kaart) * Dinsdag : elke speler speelt één familiekaart uit, de waarde geeft aan hoeveel familieleden hij deze ronde kan gebruiken bij elke stemming en bepaalt ook de spelersvolgorde (hoogste waarde = startspeler) * Woensdag : de spelers kiezen in spelersvolgorde de grondstoffen van een welbepaalde markt en geven eenzelfde aantal familieleden af uit de persoonlijke voorraad * Donderdag : de spelers geven de handwerkers de nodige grondstoffen en deze produceren dan voor hen de afgewerkte producten, diegene die als eerste opdracht geeft, plaatst 1 familielid, de tweede 2, enz. Vrijdag : de speler kan indien mogelijk alle producten van een ruim op een schip vullen (moet in één keer gebeuren) en plaatst een familielid op het ruim * Zaterdag : de schepen die uitvaren leveren geld op, overeenkomstig met het getal en de stad die erbij staan, daarna worden de ligplaatsen aangevuld * Zondag : in spelersvolgorde kunnen de spelers de relikwiekaarten kopen met het verdiende geld van de bewuste steden
Natuurlijk worden er tussendoor ook nog andere kleine zaken uitgevoerd, qua terughalen van familieleden, klaarzetten van de volgende ronde, kaarten beschermen, extra handwerkers aan het werk zetten, ... maar dit zou ons hier te ver leiden. Op zich zijn dit allemaal kleine zaken die gewoon netjes in de rij worden afgewerkt. Want, het moet gezegd, dit spel is echt weer zo ééntje waar je netjes alles stap voor stap afhandelt. Fase na fase ga je je zaken plannen, de wetskaarten kunnen hier en daar zorgen voor ietsje extra. Voor het stemmen op deze wetskaarten geldt trouwens gewoon dat elke speler blind kiest voor een ja- of neen-stem. Alle stemmen (afhankelijk van uitgespeelde kaart op maandag) worden opgeteld en bepalen of een wet al dan niet wordt goedgekeurd.
Titel : Colonia Uitgeverij : Queengames Aantal spelers : 3-6 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 12+
Dit spel is niet onopgemerkt gepasseerd op de beurzen, vooral omdat het materiaal echt wel uitnodigt om aan de tafel aan te schuiven. Op Spel 2009 was het niet anders, deze tafel was steeds gevuld. Vaak ook met kinderen en dat lijkt me logisch gezien het materiaal, maar gevaarlijk qua spel. Dit is weer zo'n doos die al die jong gasten vastpakken, maar om dan juist alles netjes over te brengen. Ik ga dat hier toch in het kort trachten te doen.
In dit spel ga je als kok op zoek naar drie sterren of probeer je om gerechten zo goed mogelijk klaar te maken. Wat heb je hiervoor allemaal te beschikking? Eén kookvuur per persoon met draaiknop om je vuur harder te zetten, 1 pannetje waarin je al het lekkers wil klaarmaken, vier potjes met kruiden en zout, 20 geraffineerde (en gekke) gerechten, 3 kooklepels (geven je acties aan), 4 pannenkoeken (die je klaarmaakt als tussendoortje) en koffietassen om het spel een beetje te manipuleren tijdens een koffiepauze.
Na het lezen van de spelregels kwam ik tot de conclusie dat dit spel veel weg heeft van Wasabi, of is het omgekeerd, want dit spel is eigenlijk gewoon een herwerkte versie uit 1989. Het thema is een beetje anders maar de gameplay lijkt erg hard op elkaar. In je beurt heb je drie acties en that's it, je probeert zo goed mogelijk een gerechtje te maken. In dit spel doe je dat door exact te kruiden en de juiste temperatuur te hanteren, bij "Wasabi" moet je de ingrediënten op de correcte plaats leggen. Vrij saai en ééntonig, ware er niet de koffiekopjes (en kaarten bij Wasabi) om roet in het eten te gooien en alles overhoop te zetten.
Je kan het spel winnen als je als eerste drie sterren haalt, dit doe je door een perfect gerecht af te leveren (exact aantal kruiden + juiste temperatuur) of door het meeste punten te verzamelen tegen het moment dat er geen gerechten meer zijn of iemand zijn 5de gerecht klaar heeft. Als je aan de beurt ben, krijg je drie kooklepels, deze stellen je acties voor. Je kan uit twee opties kiezen : 1) het vuur van je kookplaat hoger zetten 2) je gerecht bijkruiden Je kan deze acties door elkaar mengen en meervoudig uitvoeren.
1) je gooit met de dobbelsteen en voert uit wat de dobbelsteen zegt, bv. vuur 1, 2 of 3 hoger, alle spelers vuur 1 hoger, keuze tussen 1-3 hoger, krijgen van een koffiefiche (zodat je later een koffiepauze kan uitvoeren) 2) je neemt een potje met kruiden, op elke gerechtenfiche staan de kruiden die dit gerecht nodig heeft, je draait het potje verticaal boven je pannetje en draait terug (je mag niet schudden), alle kruiden die eruit vallen komen in je pan. Indien er op een moment drie kruiden van een kleur in je pan zitten, of drie zoutkristallen is je gerecht om zeep en moet je het in de vuilbak gooien. Ook wanneer het vuur te hoog zou oplaaien voor een bepaald gerecht, wordt het in de vuilbak gekieperd en kan je opnieuw beginnen. 3) éénmaal in je beurt kan je een koffiepauze houden, indien je een koffiefiche hebt. Je legt de koffiefiche dan open af, deze actie kost geen actiepunt en is dus kostenloos. De symbolen op de fiches geven aan wat je ermee kan doen : - punten : punten worden bijgehouden tot het einde van het spel - kookplaat : een kookplaat ruilen met een andere speler (pannenkoek mag niet gewisseld worden) - drie kooklepels : je mag onmiddellijk nog eens drie extra acties uitvoeren - bijkruiden : je mag bij een andere speler éénmalig bijkruiden, zelfs met kruiden die het gerecht niet nodig heeft (niet bij gerechten zonder kruiden) - draaiknop : je vuur kleiner zetten van één tot drie plaatsen
Indien een gerecht op een gegeven moment klaar is, verbrand of overkruid, wordt het gerecht afgelegd bij klaargemaakte gerechten in het eerste geval of in de vuilnisbak in de twee laatste gevallen. Je zet je vuur terug op nul, kiest een nieuw gerecht in een kleur die je nog niet maakte, legt de kruiden uit je pan in de gootsteen en begint aan je volgende gerecht. Indien een kruidenpotje op is, wordt het terug gevuld met alle kruiden uit de gootsteen en zorg je ervoor dat er terug 5 zout in zit.
Enkel het bereiden van een pannenkoek vraagt wat extra uitleg. Je hebt per speler één pannenkoek. Eén keer in het spel kan je ervoor opteren om een pannenkoek te maken ipv een ander gerecht. Je beurt verloopt nu ietsje anders. Je eerste actie is steeds het gooien met de dobbelsteen om je vuur hoger te zetten. (bij een pannenkoek mag je tot en met 6 komen, 7 is verbrand) Daarna krijg je twee kansen om je pannenkoek omhoog te gooien en met de andere kant terug in je pannetje op te vangen. Lukt het, dan is je pannenkoek klaar en leg je hem bij je afgewerkte gerechten (en krijg je op het einde de punten). Lukt het niet, doe je het de volgende ronde nog eens over (tot het lukt of hij verbrand is).
Titel : A la carte Uitgeverij : Moskito / Heidelberger Aantal spelers : 3-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+
After-Essen 5 : Pandemie - auf Messers Schneide (Teil 2)
U zat er misschien op te wachten, maar hier ben ik met deel 2 van de uitbreiding van Pandemie. Dit keer ga ik het hebben over de 3 varianten die de uitbreiding voorzien. Bovendien zijn de varianten ook onderling nog combineerbaar.
VARIANT 1 : "Virulenter stamm" In deze variant worden de pandemiekaarten vervangen door oranje soortgenoten met de vermelding "virulenter stamm". De spelopbouw is exact hetzelfde als bij het basisspel en ook de spelregels blijven identiek. Enkel wanneer zo'n epidemiekaart getrokken wordt, gebeurt er iets anders. Je telt het aantal virusblokjes op het spelbord en zoekt de sterkste ziekte (meeste blokjes), dit wordt de "virulenter stamm". De kaart wordt naast de bewuste kleur naast het bord gelegd. Bijkomend wordt de actie op de kaart gelezen en uitgevoerd. Deze zal een effect hebben op de welbepaalde ziekte. Sommige kaarten hebben een éénmalige actie, andere blijven gelden.
VARIANT 2 : "Mutatie" In deze variant komt er een extra ziekte in het spel. De 12 paarse blokjes worden naast het spelbord gelegd, we gebruiken ook het paarse tegengif, het paarse statusfiche, we mixen de drie mutatiegebeurteniskaarten in de stapel en de twee mutatiekaarten worden op de aflegstapel gelegd na de spelopbouw (komen dus na de eerste pandemiekaart terug in de trekstapel). De paarse blokjes kunnen op drie manieren in het spel komen : - mutatiekaarten : trek de onderste infectiekaart van de stapel en leg hier 1 paars blokje, je legt beide kaarten op de aflegstapel - mutatiegebeurteniskaarten : worden deze kaarten getrokken, worden de acties op de kaart uitgevoerd, daarna leg je ze af - in de fase waar je kaarten trekt om nieuwe blokjes in te brengen : trek je een kaart met een stad waar reeds een paars blokje ligt, leg je een extra paars blokje en de kleur van de stad. Outbreaks worden zoals gewoonlijk behandeld. Om een tegenmiddel te maken, verzamel je vijf willekeurige kaarten waarvan er één is waar een paars blokje ligt en voer je de actie "een tegenmiddel uitvinden" uit, dit terwijl je in een labo staat natuurlijk. Opgepast! Er zijn slechts 12 paarse blokjes en je verliest zo gauw deze op het spelbord liggen.
VARIANT 3 : "Bioterrorist" In deze variant speelt één speler tegen de andere spelers. Er worden enkele kleine aanpassingen gedaan voor de spelopbouw. (zie spelregels) De bioterrorist is aan de beurt nadat alle spelers gespeeld hebben. De bioterrorist beweegt zich in het geheim over het speelbord. Hij noteert zijn beweging zoals de andere spelers, maar bevindt hij zich op een moment samen met een andere speler in dezelfde stad, geldt hij als ontdekt en moet hij zijn pion op het spelbord plaatsen. Verplaatst hij zich later en staat hij terug alleen, is hij terug verborgen. Voor een chartervlucht of directvlucht legt hij de bijpassende kaart af. (hij mag geheim houden of het voor een charter of directvlucht is). De terrorist mag 2 acties uitvoeren en bijkomende een actie bewegen met de auto. De bioterrorist noteert al z'n acties op een overzicht. (zie spelregels) * Eenvoudige acties : 1) met de auto verplaatsen 2) directvlucht 3) chartervlucht 4) een kaart trekken 5) passen * Bijzondere acties : 1) plaats infecteren : 1 paars blokje op de plaats leggen waar je je nu bevindt 2) vanop afstand infecteren : je legt een kaart en 1 paars blokje af op die plaats 3) sabotage : je breekt een labo af, als je je op die plaats bevindt en een kaart aflegt in dezelfde kleur * Acties in gevangenschap : (zie onder) 1) vluchten : leg een kaart af, je krijgt je pion terug 2) een kaart trekken 3) passen * Bioterrorist gevangen nemen Indien de bioterrorist ontdekt is, en zijn pion nog zichtbaar is, kan men hem gevangennemen door bij hem te gaan staan en één actie op te geven. Je plaatst z'n pion op jouw personagekaart en de bioterrorist moet al z'n handkaarten afleggen. Vanaf dat moment mag de bioterrorist enkel de acties uitvoeren in gevangenschap. (zie boven) Bij een outbreak met paarse blokjes, blijft er slechts 1 blokje in de oorspronkelijke stad liggen. Het genezen van de paarse ziekte verloopt zoals bij variant 2. De spelers winnen net zoals in variant 2, als ze alle tegenmiddelen hebben gevonden. De bioterrorist wint als de spelers verliezen en er zich minstens 1 paars blokje op het spelbord ligt. De bioterrorist verliest dus sowieso als de spelers het paarse virus volledig uitschakelen. Iedereen verliest als er geen paarse blokjes liggen en niet alle ziektes kunnen genezen worden (zie basisspel)
Titel : Pandemie - auf Messers Schneide Uitgeverij : Pegasusspiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Voor onze Sinterklaaseditie mochten we 45 spelers verwelkomen. Het was wel duidelijk dat het examens zijn want de leeftijdsklasse 14-18 jaar was bijzonder schaars vertegenwoordigd dit keer. We wensen die mannen natuurlijk erg veel succes de komende weken.
Het was vooral weer een gezellige en gemoedelijke spellenavond (reactie van een bezoeker, waarvoor dank natuurlijk). Allerlei spellen kwamen aan bod. De spellen die ik speelde : Loyang, Chaos in the old world, Rythm & boulet. Daarnaast zag ik nog Kolonisten van de prehistorie, Agricola, Blokus 3d, Trans America, Regenwormen, Ubongo, El paso, Tchin tchin, ...
De foto's verschijnen binnenkort op onze website, daar ziet u meer sfeerbeelden. We kijken alvast uit naar de volgende afspraken : - zaterdag 19 december : SpinLi @ Dimpnacenter Geel - zaterdag 19 december : Spellendag 't Geel Pionneke (kan u beide activiteiten combineren) - vrijdag 8 januari : 1ste spellenavond van het nieuwe spellenjaar
After-Essen 5 : Pandemie - auf Messers Schneide (Teil 1)
De langverwachte uitbreiding van de Gouden Ludo 2009, voorlopig enkel in het Duits en het Engels (On the brink) verkrijgbaar. Binnen afzienbare tijd zal er ook een Nederlandse vertaling op de markt komen van QWG, maar aangezien ons basisspel van Pegasusspiele afkomstig is, hebben we het met de uitbreiding dezelfde toer opgegaan.
Auf Messers Schneide is een uitbreiding die héél wat extra bevat. Naast het materiaal staan er in de spelregels 3 varianten om het spel te spelen. Ik ga dit topic dan ook opsplitsen in 2 delen (Teil 1 en Teil 2). In het eerste deel ga ik u wat meer vertellen over het materiaal dat er extra in de doos zit en wat u hiermee allemaal aan kan vangen. In deel twee gaan we dieper in op de varianten die u kan spelen om de moeilijkheidsgraad nog een beetje hoger en spannender te maken.
In het doosje vindt u 8 rollenkaarten : de zes gekende, één herwerkte bouwexpert (groen) en één bioterrorist (voor variant 1). Ditmaal ook zeven pionnen, want u kan het spel gaan spelen met 5 spelers. 12 paarse blokjes voor een volledig nieuwe ziekte, 1 paars tegenmiddel en 1 paarse statusfiche (want deze kleur staat natuurlijk niet op het spelbord van de basisversie). We vinden ook nog 6 petrischaaltjes terug waar we onze blokjes in kunnen stoppen (lekker makkelijk, moet je niet altijd die blokjes uit elkaar gaan doen), 2 mutatiekaarten en 3 mutatiegebeurteniskaarten (voor variant 2), 8 oranje epidemiekaarten (voor variant 3), 1 extra epidemiekaart om het nog wat moeilijker te maken, 8 gebeurteniskaarten, 1 blocnote voor de bioterrorist (variant 1), 116 speelkaarten van het basisspel (als ze al kapotgespeeld zouden zijn) en 4 blancokaarten voor erg creatieve zielen die extra personages of gebeurtenissen willen verzinnen.
Vandaag ga ik het dus vooral hebben over het iets aanpassen van het basisspel door extra personages en gebeurtenissen in het spel te brengen. Personages (worden gewoon gemixt in het begin van het spel en willekeurig getrokken) : 1) Epidemiologin : zij kan één kaart per beurt krijgen van een willekeurige stad, ze moet wel in dezelfde stad staan als diegene waarvan ze de kaart krijgt. 2) Bouwexpert (herwerkt) : je moet geen kaart afleggen voor het bouwen van een labo, bevind je je in een labo mag je de actie chartervlucht uitvoeren door een stadskaart af te leggen 3) Alleskunner : heeft 5 acties in zijn beurt ter beschikking 4) Archieveerster : mag 8 handkaarten houden, mag 1 kaart uit de trekstapel zoeken per beurt van de stad waar ze zich op dat moment bevindt 5) Indammingsexpert : indien je in een stad komt waar 2 blokjes liggen, wordt er 1 van afgelegd. Dit gebeurt automatisch en kost geen actie. 6) Veldonderzoeker : indien je kiest om een ziekte te bestrijden leg je één blokje van die kleur op je personagekaart (1x per beurt), bij de actie tegenmiddel ontdekken moet je slechts 3 kaarten van die ziekte afleggen als je 3 blokjes in die kleur van je personagekaart kan geven. 7) Crisismanager : in het begin van je beurt mag je de bovenste kaarten van de infectiestapel bekijken (aantal afhankelijk van de infectieradius), bij een directe vlucht laat je enkel de passende kaart zien en moet je ze niet afleggen. 8) Bioterrorist : zie variant (in Teil 2)
Gebeurteniskaarten (hieruit worden in het begin van het spel 5 gekozen of getrokken en in de trekstapel verwerkt) : 1) snelle reddingsmiddelen : als je een tegenmiddel hebt gevonden kan je in één keer vijf blokjes verwijderen in steden die aan elkaar grenzen 2) mobiel ziekenhuis : je mag in elke stad die je met de auto zou kunnen bereiken één blokje wegnemen 3) bijzondere oproep : je mag kaarten uitspelen om zo andere figuren te laten bewegen volgens de regels 4) extra acties : je mag in één van je volgende beurten 2 extra acties uitvoeren
Zoals vermeld, kan je het spel nu ook met 5 spelers spelen, met de nieuwe personages, gebeurteniskaarten en met dezelfde setup als een basisspel met 4 spelers. Bovendien kunnen geoefende spelers het spel nog moeilijker maken door een 8ste pandemiekaart in de deck te schudden.
Titel : Pandemie : auf Messers Schneide (uitbreiding - basisspel nodig!) Uitgeverij : Pegasusspiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Een echte Essen-release was het niet, het spel dateert al van 2006, maar het werd pas op Spel 2009 onder mijn aandacht gebracht en verdient hier zeker een vermelding.
Tchin tchin is een spelletje uit de Cocktail-reeks, u weet wel, die kleine vierkante metalen doosje. Kortom : tonnen plezier in een klein jasje! Ik besprak een tijd geleden al een spel van deze reeks, nl. Tokyo train. Ook nu weer kan je met z'n zessen (achten) aanschuiven voor dit spel. Vier spelers is wel het minimum en dat maakt wel dat u een bende medespelers moet vinden. Maar dit mag geen probleem zijn, het spel speelt snel, vlot is makkelijk uit te leggen en fouten maken doe je sowieso toch ...
Eigenlijk mag je dit spel een beetje vergelijken met Jungle speed, enkel de rare vormen en kleuren zijn dit keer veranderd in een thema dat ons wel ligt, drank-drank-drank. Zeker met het oog op de komende feestdagen waar aperitieven een vaste bezigheid zal zijn, lijkt het me bijzonder sfeervol om dit spelletje op tafel te gooien.
In het doosje vindt u 6 personagekaarten, 30 aperitiefkaarten, 6 gebeurteniskaarten (voor variant) en 2 toeristenkaarten (indien u met z'n achten aan de slag wil gaan). Elke speler krijgt aan het begin van het spel een personagekaart, hierop staat een kenmerkend gebouw van een land, de bijbehorende inwoner met toepasselijke drank en natuurlijk de "proost" in overeenstemmende taal. U raadt het al, u zal de "prost", "tchin tchin", "nazdrovje" over de tafel horen rollen.
Nadat de personagekaarten van iedereen zijn bestudeerd, kan het spel beginnen. In een ronde wordt een aperitiefkaart omgedraaid. Hierop staan drie elementen gemixt (gebouw-persoon-drank). De spelers die hun eigen elementen herkennen, mogen aan deze ronde deelnemen, de andere spelers moeten nu zwijgen (indien niet, betalen ze een strafkaart). Het komt er nu op aan om zo snel mogelijk het gebaar van de drank en de taal van de persoon te spreken. bv. een aperitiefkaart met de Eifeltoren, een engelsman en een wodkaglaasje : de Fransman, de Engelsman en de Rus mogen meespelen en moeten om ter snelste het glaasje over hun schouder gooien en "Cheers" roepen. Diegene die de juiste combinatie als eerste maakt, wint de kaart.
We spelen tot alle kaarten zijn opgebruikt, de speler met de meeste kaarten wint !
Wil u het spel met z'n 7 of 8 spelen, dan voegt u ook de toeristenkaarten toe, deze hebben geen extra woorden of gebaren, maar passen zich aan aan het land waarin ze zich bevinden. Op hun kaart staan drie gebouwen, indien één van deze gebouwen op de apertiefkaart verschijnt, mogen ze deelnemen aan het spel.
Heeft u het spel goed onder de knie, dan kan u de gebeurteniskaarten toevoegen aan de deck : - tournée générale : iedereen speelt mee, behalve de speler die de kaart omdraait, je voert om ter snelste het woord en het gebaar uit van diegene die de kaart omdraait. - doe ze nog eens vol : herhaal de winnende combinatie uit de vorige ronde en je wint de kaart. - tussen twee : de spelers links en rechts van de kaartdraaier vechten een duel uit en voeren om ter snelste het woord en het gebaar van hun tegenstander uit.
Houdt u wel van dit soort spelletjes, hou onze weblog dan in het oog, want binnenkort verschijnt er nog ééntje uit de reeks.
Titel : Tchin tchin Uitgeverij : Cocktail games Aantal spelers : 4-8 Tijdsduur : 15 min. Leeftijd : 12+
In't kort : een mix van Cartagena en Verflixxxt. Een filmpje vindt u HIER!
Heeft u toch graag een beetje meer duiding over dit spel? In dit spel proberen de spelers hun spelfiguren van Atlantis naar het vasteland te krijgen. Ze doen dit door het uitspelen van kaarten. Onderweg proberen ze de meest lucratieve wegtegels mee te pikken om zo met de meeste punten aan het vasteland toe te komen.
Het spel bevat 84 wegtegels, 1 startveld Atlantis en 1 doelveld vasteland, 4 bruggen, 12 spelfiguren (3 per speler), 24 watertegels en 105 bewegingskaarten. Het spelbord wordt eerst opgebouwd. We maken eigenlijk een lange slang met de wegtegels (de vorm hangt af van de plaats op tafel), eerst worden er 10 dubbele A-tegels gelegd, dan 10 afzonderlijke tegels, nog eens 6 dubbele, 1 watertegel, 6 dubbele B-tegels, 10 afzonderlijke tegels en 10 dubbele tegels om tenslotte te arriveren op het vasteland. De spelfiguren worden in Atlantis geplaatst en de spelers krijgen bewegingskaarten.
In een beurt van een speler overloopt hij vier fasen : 1) eigen figuur kiezen (een figuur mag niet gekozen worden als hij al op het vasteland is gearriveerd) 2) kaart uitspelen en de spelfiguur voorwaarts bewegen : de speler legt een kaart af en zet zijn figuur naar de volgende tegel met dit symbool, staat er al een spelfiguur, ga je voort naar de volgende tegel van die soort 3) wegtegels wegnemen : de speler neemt de eerste vrije tegel achter de wegtegel waarop hij zojuist geland is (als er twee tegels op elkaar liggen, neem je de bovenste). Indien er gaten ontstaan in de weg, worden deze opgevuld met watertegels. 4) nieuwe kaarten van de voorraadstapel trekken : één kaart trekken
Zo ziet een beurt er uit, eenvoudig, snel en makkelijk ook om uit te leggen. Daarnaast zijn er nog wel enkele zaken waar extra rekening mee dient te worden gehouden. * kaarten kopen : in het begin van je beurt mag je kaarten kopen, leg een gewonnen tegel af en ontvang het aantal kaarten gelijk aan de helft van de waarde van de tegel (naar beneden afgerond, bv. tegel met waarde 5 = 2 kaarten) * openingen in de weg : naarmate het spel vordert, zullen er gaten in de weg komen, je kan deze op twee manieren oversteken : - oversteek met een brug : elke speler heeft aan het begin van het spel één brug, die hij in de loop van het spel mag inzetten op een watertegel, hiermee overbrug je een opening in de weg. De brug blijft liggen en telt voor alle spelers. De oversteek hier is gratis. - oversteek zonder brug : je betaalt de oversteek in punten (tegels of aanvullen met kaarten; elke kaart is 1 punt). De kosten zijn gelijk aan de laagste waarde van de tegels die het water begrenzen (laagste waarde van de tegels net voor en net na de watertegel(s)) * het vasteland : indien de speler een kaart uitspeelt met een figuur die niet meer voor hem aanwezig is op de weg, komt hij op het vasteland terecht, als beloning krijgt hij de laatste vrije wegtegel. Je schuift het vasteland terug tegen de weg. Vanaf het moment dat een speler 1 figuur op het vasteland heeft staan, mag hij 2 kaarten trekken (ipv 1), indien hij 2 figuren op het vasteland heeft trekt hij 3 kaarten. De speler die als eerste zijn drie figuren op het vasteland heeft staan, trekt 4 kaarten en het spel eindigt onmiddellijk.
Einde van het spel : Zo gauw een speler zijn drie figuren op het vasteland heeft, eindigt het spel. De andere spelers brengen hun figuren die nog op de weg staan naar het vasteland. Hiervoor spelen ze geen kaarten uit, maar betalen ze nog wel de kosten van de oversteken (tegels en/of kaarten), bruggen mogen niet meer gebouwd worden. Daarna tellen de spelers hun punten samen : waarde tegels + aantal kaarten. De speler met de meeste punten wint het spel.
Titel : Atlantis Uitgeverij : Amigo spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
U weet dat ik een fan ben van QWG, maar deze heb ik toch niet blind aangeschaft. Eerst onderwerpen aan een testronde dacht ik bij mezelf. Dat deed ik dan ook na de uitreiking van de Gouden Ludo op vrijdagavond in Broechem.
In dit 2-persoonsspel van Ornella gaan de spelers op zoek naar de verborgen schat, door middel van deductie, informatie die je verzamelt in de loop van het spel gaan de spelers hun piraten zo snel mogelijk op de juiste plaats laten graven. De speler die de schat vindt, wint sowieso het spel. Indien de schat niet gevonden wordt, tellen de overwinningspunten die je in de loop van het spel verzamelt. Zo staat het in de basisregels beschreven, maar de variant die wordt vermeld had voor mij persoonlijk misschien toch meer voldoening gegeven. Bij deze variant krijg je voor het vinden van de schat gewoon 20 punten bij, maar wordt er uiteindelijk naar de overwinningspunten gekeken. Dit houdt het spel misschien toch nog wat spannender.
Misschien had ik gewoon een verkeerde tactiek. Ik ging voor het verzamelen van veel snuisterijen om in te ruilen tegen schatten en overwinningspunten te scoren. Hier en daar trachtte ik toch wat info te verzamelen omtrent de schat, maar natuurlijk kwam ik veel te laat met mijn piraten in de kroeg terecht. De volgorde in de kroeg bepaald wie er als eerste op schattenjacht mag gaan, en dit was een doorslaggevende factor. Mijn tegenspeler zat op de eerste vier plaatsen en kon dus al vier keer gokken vooraleer ik aan de beurt kwam. Natuurlijk deed hij de juiste gok en was het voor mij al te belachelijk om mijn piraten nog op het bord te zetten ... een klein beetje een sisser. Maar dat is natuurlijk het spel. Ik was langs de ene kant toch gecharmeerd van het spel, met het mooie en stevige materiaal en het vlugge spelsysteem.
Nadeel is misschien wel dat de setup van het spel even veel tijd in beslag neemt als het effectieve spel, bij wijze van spreken. Het is natuurlijk een heel gedoe om alle kaartjes op het bord te leggen. Maar als je weet hoe het werkt gaat het waarschijnlijk allemaal wel sneller.
Heel even een klein overzicht van de gameplay : het spel verloopt in twee fasen : zonsopgang en zonsondergang
Tijdens de zonsopgang ga je je piraten (pion) in het spel brengen of over het spelbord verplaatsen. Je brengt een piraat steeds in aan de zijkant van het speelbord. Pas nadat je 3 piraten hebt ingebracht, mag je gaan verplaatsen. Je zet je piraat het aantal stappen voort zoals aangegeven met een getal op de fiche waarop je staat. Je mag horizontaal en verticaal bewegen, nooit over eenzelfde vakje. Je mag wel door een andere piraat bewegen, maar er niet op eindigen. Passeer je de piraat van een tegenstander, mag je één van zijn schatfiches openleggen en krijg je weer wat meer info van waar de schat niet ligt. De tegel waar je vertrekt, neem je op en leg je voor je neer. Indien je dezelfde snuisterijen hebt verzameld zoals die op de kleine schatten, win je de schat, leg je deze fiches als stapel in het ruim van je boot en gaan je verzamelde snuisterijen uit het spel. Komt je piraat op een leeg vakje terecht, verplaatst hij zich naar de eerste vrije plaats in de kroeg. Deze piraat kan de rest van deze fase niet meer gebruikt worden. Indien je in het centrum van het speelbord eindigt, neem je nog een extra fiche mee naar de kroeg. (indien nog voorhanden) Als alle piraten in de kroeg staan, worden de overige fiches van het spelbord verwijderd en start de schattenzoektocht.
Tijdens de zonsondergang mogen de spelers in volgorde, zoals aangegeven in de kroeg, de schat proberen op te graven. Aan de hand van de fiches die ze verzamelden, proberen ze de locatie van de grote schat te achterhalen. Ze plaatsen hun piraten op de coördinaten. Nadat ze allemaal geplaatst zijn, wordt gecontroleerd of iemand de schat heeft gevonden. Is dit het geval, wint de speler onmiddellijk, zoniet tellen de overwinningspunten : - de meeste ladingen verzamelt = 2 punten - de punten van elke snuisterij in je lading optellen - twee gelijke snuisterijen in je persoonlijke voorraad = 2 punten
Titel : Martinique Uitgeverij : QWG Aantal spelers : 2 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+
Wat is dat nu weer? Wel, de indruk die een spellenbeurs als Essen achterlaat op het bordspellenland is immens. Misschien is de nasleep van zulk een beurs nog wel groter dan het hectische gebeuren zelf. Verschillende spellen komen om diverse redenen pas later in onze spellencollectie, of misschien wel helemaal niet.
Redenen zoals :
- Afwachten op een Nederlandse vertaling van het spel : Macao; Funkenschlag fabriksmanager, Carcassonne - schicksalsrad - Uitverkocht in Essen : A la carte; Dungeon lords, Strada romana - Nog even voor aan het sparen : Shipyard; Bunny, bunny, moose, moose; Cyclades - Over het hoofd gezien in Essen : Aqua dolce; Fzzzt, Darwinci; Monkey dash; Tammany hall - Gekocht op Spel (kwestie van daar ook nog eens een leuk koopgevoel te krijgen en een nog beter uitpakgevoel thuis) : Martinique; Atlantis; Colonia; Cardcassonne; Tchin tchin - Eerst nog onderwerpen aan een testronde : Middle earth quest; Granada; Psychopet; Fish, fish, fish - Achterblijvers die (hopelijk) onderweg zijn naar ons : Auf Messers Schneide (uitbr. Pandemie); Thunderstone; Monkey Lab; Adventurers - Wegens te duur : uitbreidingen van Smallworld; TWRS (slik); Imperial 2030; Galactico; Rise of empires; Spartacus; Greed incorporated; Days of steam - En dan nog een hele resem die we om financiële redenen nog even links moeten laten liggen (u begrijpt ons wel)
In de loop van de volgende weken zullen toch nog wel enkele van deze spellen hier besproken worden waarschijnlijk, dus hopelijk bent u dan ook weer met z'n allen op post.
Oh nee, weer een carcassonne afkooksel??? Zo nam ik de aankondiging van dit nieuwe spel op. Ik heb het dan ook aanvankelijk links laten liggen in Essen en me geconcentreerd op andere spellen. Maar na enkele besprekingen te hebben gelezen van het spel, lijkt dit een alleraardigst spelletje dat eigenlijk niets van Carcassonne wegheeft qua gameplay. Natuurlijk heeft men de naam gelinkt, dat zal commercieel wel interessant zijn. Ook hier en daar wat spelmateriaal recuperen is een goed idee in volle crisis, maar het spel zelf is toch vernieuwend.
In Cardcassonne ga je door het afleggen van kaarten en het verzekeren van een kaartenrij punten proberen te scoren. Het spel bevat vier speelborden die tegen elkaar worden gelegd, achter dit spelbord worden de kaarten gelegd en er staat een scorespoor op afgebeeld waar de spelers met hun kleine meeple de score bijhouden. Daarnaast krijgt elke speler een schatkist (gewone kartonnen fiche) en een grotere meeple om kaartenrijen te verzekeren. De rest van het spel bestaat eens een keer niet uit tegels, maar uit kaarten. Op deze kaarten staan personen, gebouwen en dieren afgebeeld in vier verschillende kleuren. (er zijn ook nog enkele jokers in de drie categoriën)
Het spel wordt over een aantal ronden gespeeld (afhankelijk van het aantal spelers). Elke ronde krijgen de spelers een aantal handkaarten (ook afhankelijk van het aantal spelers). Deze kaarten houden de spelers verdekt in de hand. Een ronde eindigt als alle spelers hun handkaarten hebben uitgespeeld, hun volgeling hebben geplaatst en de waardering hebben doorgevoerd. De speler links van de kaartgever opent het spel.
In je beurt moet je ofwel een kaart aanleggen ofwel je volgeling plaatsen. De kaart wordt aangelegd aan een open zijde van het speelbord of aan de laatst liggende kaart van deze rij. De eerste kaart van een ronde moet steeds verdekt worden gelegd door alle spelers, daarna speel je altijd open. Uiteraard moet de kleur overeenkomen met de kleurenrij (uitzondering verdekte kaart). Een joker mag aan een rij naar keuze.
Je volgeling plaatsen doe je aan het einde van een rij. Hiermee verzeker je je van de kaarten die voor deze volgeling liggen of tot een voorliggende volgeling. Een geplaatste volgeling blijft staan tot de waardering. De speler die als laatste zijn volgeling plaatst, legt deze neer en wordt kaartgever in de volgende ronde.
Alles draait natuurlijk om de waardering (dus toch nog een stukje Carcassonne erin) : Alle kaarten die zijn verzekerd worden gewonnen, kaarten die niet verzekerd zijn, blijven liggen voor de volgende ronde. - Persoonkaarten (waarde 1 t.e.m. 3) : je telt de getalwaardes op en vermenigvuldigt met het aantal persoonskaarten. Deze kaarten verdwijnen uit het spel. - Dierkaarten : het aantal dierkaarten bepaald het aantal punten (overzichtstabel). Deze kaarten tellen bij elke waardering. Indien je een dierjoker afruimt en nog geen dierkaarten hebt, ontvang je onmiddellijk drie punten. - Gebouwkaarten : worden onder de schatkist gelegd en tellen enkel bij de eindtelling. Deze kaarten mogen gedurende het spel niet meer bekeken worden. - Jokers draak en fee : leveren onmiddellijk 10 punten op. - Foute kaarten (gedekte kaarten) : persoonskaarten = 10 punten en uit het spel; dierkaarten en gebouwkaarten = ofwel 10 punten en uit het spel OF scoren volgens de gekende methode.
U merkt zelf al wel door het lezen van de regels of dit een spel is voor u of niet. Ik vind het in ieder geval een leuk tussendoortje. Je moet er niet té veel van verwachten, maar een ontgoocheling is het zeker niet.
Titel : Cardcassonne Uitgeverij : Hans im Glück Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 8+
Ook SpinLi kon natuurlijk niet ontbreken op Spel 2009, daarom brachten wij de beurs een bezoekje op vrijdag. Het was weer zoals gewoonlijk, een gezellige drukte (maar niet té druk dit keer), een uitgebreide winkel, veel speelgelegenheid, lekkere broodjes en dranken, veel demonstratoren om ons verder te helpen en nieuw dit jaar : een tweedehandsmarkt, een aparte kinderhoek en de Peter Pan-actie waar oude spellen werden ingezameld.
De vertegenwoordiging van de uitgeverijen was wederom ruim genoeg, maar natuurlijk nemen 999 games, Asmodée en Intrafin de grootste delen hiervan in. Wij hebben ons vooral geconcentreerd op de Impressens : Strada romana en A la carte. Deze staan beiden op onze wishlist vanaf het moment ze terug voor handen zijn.
Ook de cocktail games hebben we aan een rondje onderworpen en weer strijk gelegen met Ryth'm & bullet en Tchin Tchin. Jammer genoeg was Ryth'm & bullet niet meer beschikbaar anders hadden we het zeker aangeschaft. (maar het is ondertussen besteld)
Na drie cola, 1 hotdog en een broodje préparé gingen we dan een zakje vullen met lekkers (spellen dus). We hebben ons goed kunnen inhouden met ik eerlijk bekennen, we hebben geprobeerd om voor iedereen wat wils mee te brengen. Voor onze spellenavond van januari mag u zich dus alvast verwachten aan : Colonia, Atlantis, Martinique, Cardcassonne en Tchin Tchin (en daartegen ook wel Ryth'm & bullet).
Hier nog enkele indrukken van nieuwigheden uit Essen die ik eens heb kunnen spelen :
- Vampieren van de nacht : al wat je ervan mag verwachten (en niet verwachten), behendigheid in het donker, grote geluksfactor, mooi materiaal zoals we gewoon zijn van Drei magier, het magische kantje is zeker aanwezig als je zo'n kwartier in het donker zit. Is het een aankoop waard? Indien geen kinderen of club (waarschijnlijk niet in de mogelijkheid om in het donker te spelen) : neen, indien je een echt "sfeerspel" zoekt, ja.
- El paso : leuk spelletje, durven doorgaan of niet, lang genoeg wachten om uit het spel te stappen en zo je voordeel te doen, maar niet te lang of je verliest alles. Eenvoudig om te spelen en uit te leggen. Aankoop waard : indien u houdt van Pickpocket, Diamant, ... zeker wel.
- Samurai card game : heb ik een zwak voor, het bordspel vind ik persoonlijk mooier, maar het idee blijft idem. Ietwat onoverzichtelijk met zo veel kaarten (ze hadden beter twee kleuren achtergrond gebruikt : voor de stadskaarten en de spelerskaarten). Tactisch toch boeiend. Aanrader? Ja, indien u het op de kop kunt tikken voor een niet-al-te-hoge prijs (wat dat voor u betekent, laat ik aan u over)
Op de vooravond van Spel 2009 stond de uitreiking van de Gouden Ludo op het programma. Voor deze eerste uitreiking van de Vlaamse spellenprijs werd de hulp ingeroepen van alle nederlandstalige spellenclubs, ook SpinLi gaf zijn stem door.
Mijns inziens ging de prijs terecht naar het spel "Pandemie" van QWG. Zo blijft het de spellen Keltis, Dominion en Snow tails voor. Pandemie is oorspronkelijk uitgegeven door Z-mangames, maar uiteraard wil de Gouden Ludo enkel het beste nederlandstalige spel bekronen.
Aan deze prijs was een receptie gekoppeld met hapjes en drankjes, die trouwens zeer lekker waren en een spellenavond eraan gekoppeld zodat er eens kon verbroederd worden tussen de verschillende spellenclubs.
Ik ben de mensen van QWG persoonlijk gaan feliciteren met hun overwinning en heb even gepraat over de nabije toekomst van QWG. Er staat weer héél wat op het programma : in de masterprintreeks komt Chocolatl, in januari zou er al een vertaling komen van Macao (van Aleaspiele) en voor de rest natuurlijk wel wat uitbreidingen o.a. Pandemie, Jambo, Galaxy trucker, ... Ook een vertaling van Kingsburg staat voor 2010 gepland. We zijn uiteraard benieuwd wat voor goeds ze ons nog allemaal zullen brengen.
Nogmaals dank aan Forumfederatie voor de kans en de gelegenheid die ze ons schonken.
Bent u ondertussen vaste klant geworden van onze weblog? Kon u de bespreking van de nieuwe spellen uit Essen wel smaken?
Het jammerlijke nieuws is dan dat alle spellen die we uit Essen meebrachten, besproken zijn. Natuurlijk eindigt onze blog hier niet, er zijn nog héél wat after-Essens die we in de komende maanden graag zouden willen toevoegen aan onze collectie en die hier dan natuurlijk weer zullen besproken worden.
Hoogstwaarschijnlijk kunnen we maandag al terug van start gaan met de volgende reeks aangezien Spel 2009 er dan ook op zit.
Laat misschien eens een korte reactie achter hier bij dit bericht : - wat vind je leuk aan de artikeltjes? - wat kan misschien nog beter? - wat verwacht u nog meer? - zou u het appreciëren als er af en toe ook eens plaats zou zijn voor een gouwe oude? - ...
Het zou leuk zijn mocht ik die feedback ontvangen, zodat we nog meer kunnen tegemoet komen aan uw wensen.