Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
02-12-2009
After-Essen 3 : Atlantis
In't kort : een mix van Cartagena en Verflixxxt. Een filmpje vindt u HIER!
Heeft u toch graag een beetje meer duiding over dit spel? In dit spel proberen de spelers hun spelfiguren van Atlantis naar het vasteland te krijgen. Ze doen dit door het uitspelen van kaarten. Onderweg proberen ze de meest lucratieve wegtegels mee te pikken om zo met de meeste punten aan het vasteland toe te komen.
Het spel bevat 84 wegtegels, 1 startveld Atlantis en 1 doelveld vasteland, 4 bruggen, 12 spelfiguren (3 per speler), 24 watertegels en 105 bewegingskaarten. Het spelbord wordt eerst opgebouwd. We maken eigenlijk een lange slang met de wegtegels (de vorm hangt af van de plaats op tafel), eerst worden er 10 dubbele A-tegels gelegd, dan 10 afzonderlijke tegels, nog eens 6 dubbele, 1 watertegel, 6 dubbele B-tegels, 10 afzonderlijke tegels en 10 dubbele tegels om tenslotte te arriveren op het vasteland. De spelfiguren worden in Atlantis geplaatst en de spelers krijgen bewegingskaarten.
In een beurt van een speler overloopt hij vier fasen : 1) eigen figuur kiezen (een figuur mag niet gekozen worden als hij al op het vasteland is gearriveerd) 2) kaart uitspelen en de spelfiguur voorwaarts bewegen : de speler legt een kaart af en zet zijn figuur naar de volgende tegel met dit symbool, staat er al een spelfiguur, ga je voort naar de volgende tegel van die soort 3) wegtegels wegnemen : de speler neemt de eerste vrije tegel achter de wegtegel waarop hij zojuist geland is (als er twee tegels op elkaar liggen, neem je de bovenste). Indien er gaten ontstaan in de weg, worden deze opgevuld met watertegels. 4) nieuwe kaarten van de voorraadstapel trekken : één kaart trekken
Zo ziet een beurt er uit, eenvoudig, snel en makkelijk ook om uit te leggen. Daarnaast zijn er nog wel enkele zaken waar extra rekening mee dient te worden gehouden. * kaarten kopen : in het begin van je beurt mag je kaarten kopen, leg een gewonnen tegel af en ontvang het aantal kaarten gelijk aan de helft van de waarde van de tegel (naar beneden afgerond, bv. tegel met waarde 5 = 2 kaarten) * openingen in de weg : naarmate het spel vordert, zullen er gaten in de weg komen, je kan deze op twee manieren oversteken : - oversteek met een brug : elke speler heeft aan het begin van het spel één brug, die hij in de loop van het spel mag inzetten op een watertegel, hiermee overbrug je een opening in de weg. De brug blijft liggen en telt voor alle spelers. De oversteek hier is gratis. - oversteek zonder brug : je betaalt de oversteek in punten (tegels of aanvullen met kaarten; elke kaart is 1 punt). De kosten zijn gelijk aan de laagste waarde van de tegels die het water begrenzen (laagste waarde van de tegels net voor en net na de watertegel(s)) * het vasteland : indien de speler een kaart uitspeelt met een figuur die niet meer voor hem aanwezig is op de weg, komt hij op het vasteland terecht, als beloning krijgt hij de laatste vrije wegtegel. Je schuift het vasteland terug tegen de weg. Vanaf het moment dat een speler 1 figuur op het vasteland heeft staan, mag hij 2 kaarten trekken (ipv 1), indien hij 2 figuren op het vasteland heeft trekt hij 3 kaarten. De speler die als eerste zijn drie figuren op het vasteland heeft staan, trekt 4 kaarten en het spel eindigt onmiddellijk.
Einde van het spel : Zo gauw een speler zijn drie figuren op het vasteland heeft, eindigt het spel. De andere spelers brengen hun figuren die nog op de weg staan naar het vasteland. Hiervoor spelen ze geen kaarten uit, maar betalen ze nog wel de kosten van de oversteken (tegels en/of kaarten), bruggen mogen niet meer gebouwd worden. Daarna tellen de spelers hun punten samen : waarde tegels + aantal kaarten. De speler met de meeste punten wint het spel.
Titel : Atlantis Uitgeverij : Amigo spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".