Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
06-12-2009
After-Essen 5 : Pandemie - auf Messers Schneide (Teil 2)
U zat er misschien op te wachten, maar hier ben ik met deel 2 van de uitbreiding van Pandemie. Dit keer ga ik het hebben over de 3 varianten die de uitbreiding voorzien. Bovendien zijn de varianten ook onderling nog combineerbaar.
VARIANT 1 : "Virulenter stamm" In deze variant worden de pandemiekaarten vervangen door oranje soortgenoten met de vermelding "virulenter stamm". De spelopbouw is exact hetzelfde als bij het basisspel en ook de spelregels blijven identiek. Enkel wanneer zo'n epidemiekaart getrokken wordt, gebeurt er iets anders. Je telt het aantal virusblokjes op het spelbord en zoekt de sterkste ziekte (meeste blokjes), dit wordt de "virulenter stamm". De kaart wordt naast de bewuste kleur naast het bord gelegd. Bijkomend wordt de actie op de kaart gelezen en uitgevoerd. Deze zal een effect hebben op de welbepaalde ziekte. Sommige kaarten hebben een éénmalige actie, andere blijven gelden.
VARIANT 2 : "Mutatie" In deze variant komt er een extra ziekte in het spel. De 12 paarse blokjes worden naast het spelbord gelegd, we gebruiken ook het paarse tegengif, het paarse statusfiche, we mixen de drie mutatiegebeurteniskaarten in de stapel en de twee mutatiekaarten worden op de aflegstapel gelegd na de spelopbouw (komen dus na de eerste pandemiekaart terug in de trekstapel). De paarse blokjes kunnen op drie manieren in het spel komen : - mutatiekaarten : trek de onderste infectiekaart van de stapel en leg hier 1 paars blokje, je legt beide kaarten op de aflegstapel - mutatiegebeurteniskaarten : worden deze kaarten getrokken, worden de acties op de kaart uitgevoerd, daarna leg je ze af - in de fase waar je kaarten trekt om nieuwe blokjes in te brengen : trek je een kaart met een stad waar reeds een paars blokje ligt, leg je een extra paars blokje en de kleur van de stad. Outbreaks worden zoals gewoonlijk behandeld. Om een tegenmiddel te maken, verzamel je vijf willekeurige kaarten waarvan er één is waar een paars blokje ligt en voer je de actie "een tegenmiddel uitvinden" uit, dit terwijl je in een labo staat natuurlijk. Opgepast! Er zijn slechts 12 paarse blokjes en je verliest zo gauw deze op het spelbord liggen.
VARIANT 3 : "Bioterrorist" In deze variant speelt één speler tegen de andere spelers. Er worden enkele kleine aanpassingen gedaan voor de spelopbouw. (zie spelregels) De bioterrorist is aan de beurt nadat alle spelers gespeeld hebben. De bioterrorist beweegt zich in het geheim over het speelbord. Hij noteert zijn beweging zoals de andere spelers, maar bevindt hij zich op een moment samen met een andere speler in dezelfde stad, geldt hij als ontdekt en moet hij zijn pion op het spelbord plaatsen. Verplaatst hij zich later en staat hij terug alleen, is hij terug verborgen. Voor een chartervlucht of directvlucht legt hij de bijpassende kaart af. (hij mag geheim houden of het voor een charter of directvlucht is). De terrorist mag 2 acties uitvoeren en bijkomende een actie bewegen met de auto. De bioterrorist noteert al z'n acties op een overzicht. (zie spelregels) * Eenvoudige acties : 1) met de auto verplaatsen 2) directvlucht 3) chartervlucht 4) een kaart trekken 5) passen * Bijzondere acties : 1) plaats infecteren : 1 paars blokje op de plaats leggen waar je je nu bevindt 2) vanop afstand infecteren : je legt een kaart en 1 paars blokje af op die plaats 3) sabotage : je breekt een labo af, als je je op die plaats bevindt en een kaart aflegt in dezelfde kleur * Acties in gevangenschap : (zie onder) 1) vluchten : leg een kaart af, je krijgt je pion terug 2) een kaart trekken 3) passen * Bioterrorist gevangen nemen Indien de bioterrorist ontdekt is, en zijn pion nog zichtbaar is, kan men hem gevangennemen door bij hem te gaan staan en één actie op te geven. Je plaatst z'n pion op jouw personagekaart en de bioterrorist moet al z'n handkaarten afleggen. Vanaf dat moment mag de bioterrorist enkel de acties uitvoeren in gevangenschap. (zie boven) Bij een outbreak met paarse blokjes, blijft er slechts 1 blokje in de oorspronkelijke stad liggen. Het genezen van de paarse ziekte verloopt zoals bij variant 2. De spelers winnen net zoals in variant 2, als ze alle tegenmiddelen hebben gevonden. De bioterrorist wint als de spelers verliezen en er zich minstens 1 paars blokje op het spelbord ligt. De bioterrorist verliest dus sowieso als de spelers het paarse virus volledig uitschakelen. Iedereen verliest als er geen paarse blokjes liggen en niet alle ziektes kunnen genezen worden (zie basisspel)
Titel : Pandemie - auf Messers Schneide Uitgeverij : Pegasusspiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".