Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-11-2009
Vaste klant ???
Bent u ondertussen vaste klant geworden van onze weblog? Kon u de bespreking van de nieuwe spellen uit Essen wel smaken?
Het jammerlijke nieuws is dan dat alle spellen die we uit Essen meebrachten, besproken zijn. Natuurlijk eindigt onze blog hier niet, er zijn nog héél wat after-Essens die we in de komende maanden graag zouden willen toevoegen aan onze collectie en die hier dan natuurlijk weer zullen besproken worden.
Hoogstwaarschijnlijk kunnen we maandag al terug van start gaan met de volgende reeks aangezien Spel 2009 er dan ook op zit.
Laat misschien eens een korte reactie achter hier bij dit bericht : - wat vind je leuk aan de artikeltjes? - wat kan misschien nog beter? - wat verwacht u nog meer? - zou u het appreciëren als er af en toe ook eens plaats zou zijn voor een gouwe oude? - ...
Het zou leuk zijn mocht ik die feedback ontvangen, zodat we nog meer kunnen tegemoet komen aan uw wensen.
Met deze bespreking heb ik bewust gewacht tot op het eind. Eerst en vooral omdat de spelregels me niet direct helemaal duidelijk waren. Ten tweede omdat ik het toch niet zomaar wilde laten schieten. Een herlezing van de spelregels (en wat geduld en herlezen) hebben me in ieder geval enthousiaster gemaakt voor dit spel. Alhoewel ik bij God niet weet hoe ik hier een omschrijving ga neerpennen. Ik ga er gewoon aan beginnen en hoop dat jullie allen er wijs uit geraken.
In "Powerstruggle" proberen de spelers vier punten te scoren. Er zijn vijf overwinningstracks waarop ze punten kunnen scoren. Vanaf een bepaald moment op elke track komen ze in een groene zone en vanaf dan telt deze track als overwinningspunt. Daarnaast moeten ze ook hun aartsvijand kloppen. In het begin van het spel trekken de spelers een kaart wie hun vijand is, bedoeling is dan om op drie tracks boven je tegenstander uit te komen. Als je het bovenste schavotje bereikt, ben je sowieso boven je tegenstander (en hij boven jou). (Stel u voor dat u dit al moet lezen in het Engels ... u begrijpt het wel)
Om punten te kunnen zetten gaat u op het onderste deel van het bord spelen. Dit toont de administratieve tak van een bedrijf (klinkt alvast weinig spannend hoor ik u denken) met verschillende verdiepingen, met bovenaan een bureau voor de baas van een bepaald departement (bv. financiën, communicatie, ...). Net onder het dak zit de "board room", deze hoge pieten gaan natuurlijk veel te zeggen hebben en helemaal bovenaan is er nog de "chairman's office", de big boss om het zo te zeggen.
Het spel verloopt over verschillende ronden, tot iemand aan de overwinningsconditie voldoet. Elke ronde is opgebouwd uit 2 grote fasen : I) Director's meeting II) Department turns (tussen de vier en zeven acties)
U merkt al dat de terminologie hier voor de moeilijkheid zorgde bij dit spel, hadden ze het in een ander thema gestopt, zou het misschien toch net ietsje makkelijker zijn geweest. Eigenlijk is het een groot verdeel- en heersspel. Zorg dat je op de diverse departementen bent vertegenwoordigd. Zorg dat je op het juiste moment aan de top komt om zo je figuur op de scoretrack te kunnen verzetten en hou steeds je tegenstanders in de gaten zodat zij de overwinning niet kunnen claimen. Onderstaande uitleg vat het spel samen, maar is zonder afbeeldingen volgens mij moeilijk volgbaar, mijn excuses daarvoor, maar indien u geïnteresseerd bent, zou ik u graag naar de website van Eggertspiele willen doorverwijzen, daar zal u de spelregels normaal kunnen terugvinden in pdf.
I) Director's meeting : 1) Ontslaan van de "chairman" : hij verlaat zijn bureau en gaat terug naar de voorraad van de betreffende speler (niet in ronde 1 natuurlijk) 2) Kiezen van de nieuwe "chairman" : de best vertegenwoordigde speler in de boardroom vaardigt de "chairman" af en zet hem een trapje hoger 3) Vastleggen van de "divisionale heads" : deze bazen van elk departement zorgen voor een extraatje in het spel, je krijgt de bijhorende kaart die je toelaat om iets extra's te ondernemen. Ook hier kan je slechts baas worden, als je het beste bent vertegenwoordigd in het departement 4) Overhandigen van de privilege kaarten : zoals hierboven reeds vermeld 5) Scoren van invloedspunten : "chairman" = 2 punten, lid van de "board" = 1 punt 6) Verzetten van de motivatiemarker : de marker wordt op 6 gezet 7) Sorteren van de evenement kaarten : de baas van communicatie neemt 6 evenementkaarten + "director's meeting" + "bonus" (deze twee laatste moeten er altijd inzitten) en steekt ze in de volgorde die hij wil. Bonus moet wel voor director's meeting komen en deze laatste mag ten vroegste als 5de evenement komen. Zo gauw de director's meeting eruit komt, eindigt de lopende ronde (vandaar tussen de 4 en 7 acties)
II) Department turns Deze fase hangt dus af van hoe de evenementkaarten zijn gestoken. Er wordt telkens eerst een evenementkaart omgedraaid en uitgevoerd en nadien doen alle spelers een actie. De acties waaruit de spelers kunnen kiezen : - bedienden inhuren : twee bedienden toevoegen aan je departement - oprichten van een bureau op een departement : een eigen mannetje toevoegen aan een departement - herstructureren van een departement : verschuiven van bedienden binnen de eigen rangen - aftreden als baas van een departement : in ruil kan je lid van de board worden of verander je in een externe counsel - andere spelers omkopen : je tracht de functie van een andere speler over te kopen en krijgt hiervoor beiden punten op de corruptietrack - punten kopen : je kan punten kopen van de diverse tracks - gebruik een privilegekaart : voer de actie uit die op de kaart staat vermeld
Titel : Powerstruggle Uitgeverij : Eggertspiele Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 10+
Lang geleden, maar nog eens de hoogste tijd om een uitbreiding in onze Essen-reeks te stoppen. Ditmaal een volwaardige uitbreiding. Hiermee bedoel ik : veel materiaal, toegevoegde waarde aan het spel, extra uitdaging zonder verlies van sfeer die rond het spel hangt. Dit klinkt waarschijnlijk al veel belovend en dat is het toch ook wel.
Misschien even recapituleren : Ghost stories is een spel van Repos productions, een Belgische uitgeverij en een beetje chauvinisme is hier toch wel op z'n plaats. Ghost stories is een coöperatief spel waarbij de spelers samen trachten de boze Wu-Feng geest te verslaan. Ze spelen elk met een taoïst die in het belaagde dorpje rondtrekt, hulp zoekend bij de inwoners en ten strijde trekkend tegen allerlei boze spoken en geesten. Eigenlijk komt het erop aan om te overleven, liefst met z'n allen, zodat je elkaar hier en daar een handje kan helpen. Om tenslotte tegen de grote Wu-Feng te kampen en vaak te zien dat je te weinig kracht nog hebt, te weinig middelen, te weinig ... Het spel winnen is dan ook geen senicure, ons is het in ieder geval nog nooit gelukt (maar misschien hebben we het wel te weinig gespeeld, het is alleszins al te lang geleden, maar dat zeggen we over zoveel spellen). Dit basisspel vonden we al zeer goed, dus een uitbreiding hebben we misschien niet echt nodig. We zullen zeker en vast nog eerst een paar keer de basis moeten spelen vooraleer we de "white moon" ertussen gooien.
"White moon" voegt enkele elementen toe aan het spel, naast je dagdagelijkse job om de boze geesten en spoken te verdrijven, moet je je nu ook gaan bekommeren om de dorpelingen en deze trachten te redden. Een dorpeling redden telt als een eigen actie en als je het basisspel kent, weet je dat je al sowieso acties te kort komt om alles tegen te houden. Deze dorpelingen kunnen dan ook weer een mogelijk verlies opleveren als je er te veel laat sterven. Red je de dorpelingen krijg je ook wel weer beloningen, die je in het verdere verloop van het spel wel eens handig zou kunnen gebruiken.
Ook een nieuw figuur, Su-Ling, wordt geïntroduceerd, gelukkig is dit eens een goed personage, zij helpt onze taoïsten bij het tegenhouden van de plaaggeesten, die er normaal voor zorgen dat dorpstegels worden omgedraaid (en zo onbruikbaar worden).
Tenslotte kan je ook maankristallen gaan verzamelen en die rond het spelbord plaatsen, zodat je een mystieke barrière kan maken. Zo gauw je de barrière hebt kunnen maken, kan je deze inzetten om dorpelingen te redden en geesten te verslaan.
Deze uitbreiding is dus echt wel een toffe aanvulling voor het spel, het krijgt toch enkele nieuwe dimensies, zonder het spanningsveld weg te halen die bij het spel hangt (het versterkt het zelfs nog). Of ik nu onmiddellijk aan de slag zou gaan met White moon, dat betwijfel ik wel. Misschien eerst vooral de basis terug goed onder de knie krijgen en dan zal deze uitbreiding een welgekomen aanvulling zijn van een sowieso al fantastisch spel.
Titel : Ghost stories : white moon Uitgeverij : Repos productions Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 12+
"El paso" stond in Essen een beetje (een beetje veel) in de schaduw van "Tobago", wat toch het grote kanon was van Zoch verlag. Misschien is dit wel een beetje onterecht, want dit is een leuk, luchtig spelletje. Het spelsysteem is te vergelijken met dat van Diamant, Claim it of Incan gold als u wil. Het komt er dus op aan om in te schatten hoe lang je wil blijven meespelen, of je op tijd uit de voeten maken vooraleer je alles verliest.
In El paso speel je een boef uit het Wilde Westen die gevreesd is door iedereen, zelfs de sheriffs moeten eerst verzamelen vooraleer ze iets durven ondernemen tegen deze bandieten.
Het spel komt met een spelbord, waar vijf dorpen op zijn afgebeeld, 48 misdaadkaarten, 36 buittegels, 5 dobbelstenen, 1 figuurtje om aan te geven in welk dorp de boeven op bezoek zijn en goud (in waarde 1, 5 en 10). Uiteraard is het de bedoeling om in zeven rondes zoveel mogelijk goud te verzamelen en de grootste boef van de geschiedenis te worden.
Elke ronde bestaat uit volgende fasen : - aanvullen van de buit (18 tegels worden uit het zakje getrokken, enkel de juiste kleuren worden gebruikt) - de spelers beslissen of ze mee gaan op rooftocht (blind uitspelen van een misdaadkaart = zelfde kleuren als buittegels) - de startspeler gooit met de dobbelstenen (sheriff-sterren worden opzij gelegd) - de spelers nemen om beurten hun buittegel (zelfde kleur = van hoog naar laag nemen) - de spelers vullen hun hand terug aan tot 6 misdaadkaarten - daarna beslissen de spelers of ze nog meedoen, zoja spelen ze weer een kaart, zoniet incasseren ze hun geld en verlaten ze deze ronde - de resterende dobbelstenen worden gegooid (zolang er geen vijf sheriff-sterren liggen, kan je doorgaan) Indien de vijf dobbelstenen een sheriffster tonen is deze ronde afgelopen, boeven die nog deelnamen aan het spel, verliezen al hun buit en winnen deze ronde niets. Ook wanneer alle spelers het dorp hebben verlaten of als er geen buit meer is, stopt de lopende ronde.
Na het bezoek aan 7 dorpen eindigt het spel, diegene die het meeste goud heeft kunnen verzamelen, wint het spel.
Kortom : misschien is zulk een spel iets voor u, misschien ook helemaal niet. Uiteraard is er een erg grote geluksfactor aanwezig en moet u dit vooral zien als een leuk tussendoortje, zonder al te veel denkwerk. Een beetje voorzien wat de tegenstrevers zouden doen, wat geluk met de dobbelstenen en vooral een grote portie lef heb je nodig om dit spel tot een goed eind te brengen.
Titel : El paso Uitgeverij : Zoch verlag Aantals spelers : 2-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
U zat er misschien al een tijdje op te wachten. Mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik fan ben van Ystari. De Franse uitgeverij die er probeert een erezaak van te maken om in al hun titels de letters Y en S te steken, u weet wel : ys, yspahan, metropolys, mykerinos, sylla, caylus, ... Dit keer kwamen ze in Essen met de titel : Assyria. Een spel van Emanuele Ornella, die ook het nieuwe 2-persoonsspel van QWG "Martinique" voor zijn rekening nam. (De illustrator van beiden spellen is trouwens ook dezelfde) Of dit een referentie is, laat ik in het midden, maar na het lezen van de spelregels is mijn interesse in dit spel zeker aangewakkerd.
In Assyria staat iedere speler aan het hoofd van een nomadenstam. Zij reizen door de woestijn om voedsel te vinden, waterputten en ziggurats te bouwen. Gedurende drie perioden proberen ze te domineren in het land "Assyria". De meest invloedrijke stam zal zegevieren.
Het spel bestaat uit een spelbord, dat tweestromenland toont en voor de rest woestijn, met verschillende voedselbronnen. Er zijn 54 kaarten (eten, uitbreiding, bonus en ploegkaarten) en 16 grijze fiches die de waterputten voorstellen. Daarnaast krijgt elke speler 10 hutten, 4 zigguratbasissen, 4 zigguratmiddenstukken, 4 zigguratdaken en 4 fiches in hun kleur.
Een spel verloopt dus over drie periodes. De periodes bestaan uit 3 ronden, behalve de 1ste periode die slechts 2 ronden telt. Na elke periode volgt er een overstroming, waar het spelbord veranderingen ondergaat en waar de spelers punten scoren. Een spelronde op zich bestaat dan ook weer uit drie fasen : 1) landbouwfase (zaaien, oogsten, nieuwe spelersvolgorde) 2) uitbouwfase (nieuwe hutten, voedselvoorziening, hongersnood, waterputten, bereik en prestige) 3) actiefase (bouwen of uitbouwen ziggurat, intrigeren, offeren aan de goden, kopen van een ploeg/voedselkaart)
1) LANDBOUWFASE - zaaien : afhankelijk van het aantal spelers worden de voedselkaarten uitgelegd en vijf kolommen van elk twee kaarten. de kaarten met minder symbolen worden links gelegd, meer symbolen rechts en de jokers sowieso helemaal rechts - oogsten : de spelers kiezen in spelersvolgorde een kolom met kaarten uit en nemen deze open voor zich - nieuwe spelersvolgorde : de fiches van de spelers worden zo gelegd in de volgorde dat ze kaarten kozen, diegene die de meest linkse kaarten koos, wordt dus de startspeler
2) UITBOUWFASE - nieuwe hutten : neem het aantal hutten uit de voorraad aangegeven op de uitbreidingskaart van deze ronde, de hutten moeten op lege plaatsen worden gezet die grenzen aan eigen hutten of ziggurats - voedselvoorziening : voor elke hut moet het afgebeelde voedsel op de tegel worden betaald in de vorm van voedselkaarten, er wordt niet weergegeven, je zet de hut op het symbool als je het voedsel hebt geleverd - hongersnood : de hutten die niet zijn voorzien van voedsel worden van het bord genomen - waterputten : deze worden geplaatst op een kruispunt van tegels waar de speler drie hutten heeft, je kan er geen bouwen naast een ziggurat, niet tussen de twee rivieren, niet op andere waterputten - bereikbaarheid : voor elke hut gebouwd op de rivier krijgt de speler kamelen (1ste hut op een rivier = 3 kamelen, elke volgende hut = 2 kamelen), de limiet van kamelen is 10 - prestige : elke hut tussen de rivieren levert 2 punten op, de hutten erbuiten 1, elk deel van een ziggurat levert 1 punt op, waterputten leveren in periode één 6 punten op, in periode 2 nog 5 en in periode 3 nog 4 punten.
3) ACTIEFASE In de actiefase gebruiken de spelers hun kamelen om acties uit te voeren. De mogelijke acties zijn : - bouwen of uitbouwen van een ziggurat : in de plaats van een hut, niet op een rivier, niet naast een waterput; kostprijs = 6 kamelen voor basis, 3 voor een middenstuk en 2 voor een dak (uitbreiden slechts één stuk per ronde) - intrigeren : hutten op invloedstracks plaatsen; kostprijs = 3 voor bovenste, 2 voor middelste en 1 voor onderste track - offeren aan de goden : 1 tot 3 kamelen offeren en fiche evenveel plaatsen verderschuiven - koop een ploeg/ voedselkaart : kopen van een niet gekozen kaart; kostprijs = aantal kamelen op de kaart
Op het einde van een ronde volgt er een overstroming. Er wordt een nieuwe uitbreidingskaart getrokken. Alle hutten worden terug van het symbool gezet.
OVERSTROMING - alle hutten op de rivieren gaan terug naar de voorraad - punten voor invloed (bovenste = 3 punten per hut; middelste = 2 punten per hut; onderste = 1 punt per hut) - meeste invloed krijgt nog extra aantal punten gelijk aan de hoogste waarde van de uitbreidingskaarten, de tweede krijgt de tweede waarde, de derde krijgt tenslotte de laagste - daarnaast zijn er nog de bonussen van de invloeden (bovenste = 1, 4 of 8 punten afhankelijk van het aantal hutten; middelste = een ploegkaart indien je een hut plaatste; onderste = één kameel per hut) - offers = een aantal punten gelijk aan het aantal ziggurats (hoeft niet voltooid te zijn) x de waarde van hun offers, de offerfiche start daarna terug op nul
Titel : Assyria Uitgeverij : Ystari Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 12+
Vampieren van de nacht is nog eens een bigbox game van Drei magier spiele. In het vorige spel "het magische labyrinth" lag de nadruk op het memorygehalte net als in "Spokentrap". Daarnaast zijn ze natuurlijk vooral gekend voor de hele kakkerlakkenreeks waarbij je gek wordt als je de verkeerde groente eruit floept. Met "Nacht der magiërs" sloegen ze een andere weg in, ze maakten een spel dat in het donker diende gespeeld te worden en waar het vooral om behendigheid draait. Ook nu, met "Vampieren van de nacht" gaan ze die richting uit.
Vampieren van de nacht bestaat uit een, zoals gewoonlijk, erg mooi speelbord. Dit maal een volledige ruïne in 3D die moet worden opgebouwd. In de bodem van de doos staat een tombe afgebeeld waar de babyvampiertjes liggen te slapen. Op hun dak liggen allerlei fiches met knoflook die de vampierjager Knobelzobel daar heeft neergestrooid. Vampier Leo Langtand en zijn dappere kleine vleermuis gaan moedig aan het werk om alle look uit de ruïne te verwijderen. De vampier en z'n vleermuis zijn twee magneten die elkaar afstoten. Met een stokje (waaraan de vleermuis is bevestigd) duw je de vampier verder over het spelbord. Op die manier duw je de knoflookfiches weg.
Het is de bedoeling om de fiches uit de ruïne te duwen, maar pas op, want hier en daar zitten er gaten in de grond en de fiches zouden er wel eens kunnen doorvallen en bij de babyvampieren terechtkomen. Als een speler aan de beurt is, neemt hij de vleermuis en duwt hij de vampier rond over het spelbord.
Zijn beurt eindigt als zich volgende zaken voordoen : - een knoflookfiche(s) val(len)t van het spelbord : de speler neemt de fiche(s) in de hand, dit zijn punten op het einde van het spel - de vampier valt van het spelbord : de beurt is over, de vampier wordt terug in het midden van het spelbord gezet - een knoflookfiche valt in een gat : de beurt is over, de volgende speler speelt verder
Wanneer alle lookfiches van het bord zijn verwijderd, eindigt het spel. De speler die het meeste bollen knoflook heeft verzameld, wint het spel.
Titel : Vampieren van de nacht Uitgeverij : Drei magier spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 20-30 min. Leeftijd : 6+
Stronghold, je kon er in Essen niet omheen. Misschien wel één van de grootste hypes van de beurs. Terecht of onterecht? Daar ga ik me persoonlijk niet over uitspreken, want er zijn zeker liefhebbers van dit soort spellen. Eerst en vooral denk ik dat je al sowieso van het genre moet houden, anders blijf je er beter met je handjes van af.
Wat voor type is dat dan, een tactisch en strategisch spel, een epische strijd tussen twee spelers. Hoewel het spel ook geschikt zou zijn om met z'n drieën of vieren te spelen, lijkt het me toch wel het beste voor een tweestrijd. Doel van het spel : speler A tracht met z'n machtige leger een kasteel binnen te vallen en te veroveren, speler B tracht zo lang mogelijk stand te houden met de middelen die hij had.
Krijg je waar voor je geld? Ook op deze vraag zit ik met een dubbel gevoel. Ja, je krijgt enorm veel materiaal, een uitgebreid spelbord, diverse fiches, kaarten, houten blokjes, extra borden, ... Mocht de doos u dus een verschot opleveren, het zou me niet verbazen, maar misschien bezorgt u ook een immense hoofdpijn (en dan kunnen de kosten aan Dafalgan serieus oplopen).
Hoofdpijn om de regeltjes voor de regeltjes. Er zijn regeltjes voor de aanvaller, er zijn regeltjes voor de verdediger. Hoofdpijn door het peinzen of je je leger nu hier of daar gaat inzetten. Nadenken over de wapens die je gaat inzetten, de flank die je laat aanvallen, de valstrikken die je wil ontlopen, de kracht waarmee je je stormram tegen de poorten laat beuken, ...
Punten worden er ook weer uitgedeeld, punten omwille van het feit dat je langer overleeft. 10 ronden in totaal moet de verdediger trachten stand te houden, praktisch onmogelijk om dat volledig te bereiken, lijkt me, maar dat is de bedoeling niet. Als aanvaller sprokkel je dan weer punten door je trollen op de muren te krijgen, je goblins in het kasteel te krijgen, de torens in te nemen en de toegangspoort tot splinters te herleiden.
Speel je de kasteelheer, dan weet je al zeker dat je deze geavanceerde stratego in het nadeel zal beslechten (maar uiteindelijk tellen de punten). Maar dat weet je dan ook al op voorhand ... dus laat het je zeker niet tegenhouden. Eigenlijk zou je het spel dus best twee keer direct na elkaar spelen à la Mr. Jack en dan vergelijken hoe goed je het er vanaf gebracht hebt. Maar of je nu in totaal dan 4 uur (zonder opstellen en uitleg) aan tafel wil blijven zitten, laat ik ook aan u over.
Mij lijkt het allemaal een beetje te gemaakt, weinig spannend, wat toch wel de bedoeling zou moeten zijn bij een bestorming van een kasteel. Oké, je voelt ongetwijfeld de druk van de sterkere aanvaller, maar het feit dat je zoveel kleine tactische keuzes hebt, maakt het allemaal wat minder spannend. De gameplay lijkt mij een beetje traag en deze mening is bij mij aangesterkt door het artikel van Dominique op zijn blog. Hij bracht me bij een spel dat hetzelfde opzet heeft als dit spel, maar wat volgens mij wel brengt wat het zou moeten beogen. Over dit spel heb ik het laten misschien nog wel eens als het ooit ook bij SpinLi zou aanwaaien.
Ik zou iedereen die interesse heeft in dit spel gewoon willen aanraden om het spel zeker eens te proberen, ik ga het zeker ook eens doen, moest ik iemand vinden die het me stap voor stap wil demonstreren, want zelf nog eens de spelregels doorduinen lijkt me niet direct aan de orde.
Titel : Stronghold Uitgeverij : Portal publishing Aantal spelers : 2 (3,4) Speelduur : 120 min. Leeftijd : 14+ (en liefhebber)
Voor al wie Zonnespel niet kent, deze Nederlandse uitgeverij maakt educatieve en vaak coöperatieve spellen. Coöperatief wil zeggen dat de nadruk vooral ligt op het samen spelen, het samen werken naar één doel. Je wint samen of ... je verliest samen. De laatste jaren is dit echt al wel een hit gebleken met onder andere toppers als : Shadows over Camelot, Red November, Pandemie, Battlestar Galactica, Arkham horror, Boomgaard (nooit gedacht dat ik deze twee laatste ooit direct na elkaar zou gebruiken), ...
Zonnespel heeft op dit moment zo'n 20 spellen (10 Nederlandse uitgaves en 10 Canadese spellen met Nederlandse spelregels) en deze zijn nu ook makkelijk verkrijgbaar bij ons omdat ze worden verdeeld door Asmodée België (het vroegere Hodin). Wij kregen een exemplaartje van hun nieuwste aanwinst "Archipel, de Chinese vissers".
In dit spel is het de bedoeling om met z'n allen op zee te gaan, trachten stormen te doorstaan en de juiste vis te leveren aan de juiste markten. Af en toe moet je ook terugvaren naar een winkel op de eilanden om voorraad in te slaan : aas, benzine, stormkleding, ... Bovendien zit het vissersberoep vol risico's, voor je het weet heb je een haai aan je haak of een lekkage in je boot. Hopelijk kunnen je collega-vissers je dan voorthelpen tot je veilig en wel aan wal bent. Slaag je erin om alle juiste vissen in de juiste markten te krijgen en de boten op de correcte thuishaven, dan win je het spel na een succesvol visseizoen. Lukt dit niet, dan zal je het nog eens een keertje moeten proberen.
Als je aan de beurt bent, heb je de keuze tussen verschillende acties. Je kan gaan varen (indien voldoende brandstof), gaan vissen vangen (door aas uit te gooien) of naar een haven varen om boodschappen te doen of vissen in te leveren bij de markten. Maar let op, het is stormseizoen en de stormen steken zonder boe of ba de kop op, op die plekken is het onmogelijk om te passeren, laat staan te vissen.
Kenmerkend voor de spellen van Zonnespel is dat de nadruk eens een keer niet ligt op prachtige artwork, pas op ik ga zeker niet zeggen dat het materiaal lelijk is, maar flitsende kleurendruk is er ook niet bij. De spelregels zijn qua uitzicht nog saaier dan een uitgave van "Kerk en leven"', maar ze zijn wel duidelijk geschreven, stapsgewijs opgebouwd en dus makkelijk te hanteren (en daar draait het natuurlijk om).
Titel : Archipel, de Chinese vissers Uitgeverij : Zonnespel Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 11+
Indien u dit weekend niet wat te doen en u zin heeft in een spelletje spelen dan raad ik u volgende zaken aan : - zaterdag 21 november : spellendag 't Geel Pionneke in 't Volkshuis in Geel (www.geelpionneke.be) - zondag 22 november : spellendag Pallieter in 't Fort van Lier (www.spellenclubpallieter.be)
Mocht u hier naartoe gaan, dan wens ik u alvast veel plezier. En véél succes aan de organisatoren natuurlijk.
U kent ongetwijfeld volgend fenomeen : in Essen komen er héél veel spellen uit, je maakt een lijstje, schrapt er 2/3 van en houdt dan toch nog steeds een lijvige reeks spellen over. Je slaat er natuurlijk een deel in, maar dan begint het. Uitpakken, leuk; spelregels doornemen, tof; de spellen spelen, tijd te kort. Wel dit jaar viel het vooralsnog wel mee. Ik heb al héél wat nieuwigheden kunnen testen, maar één spel in het bijzonder zou ik toch graag aan bod laten komen in de loop van de volgende spelgelegenheden.
"Vasco da Gama", dit spel won misschien wel verrassend op de Fairplay-lijst in Essen. Dit is een lijst van spellen die goed worden bevonden door de bezoekers van de beurs. Ik weet niet of alle stemgerechtigden ook effectief het spel konden testen of dat ze gewoon zijn afgegaan op het fantastische spelmateriaal en dito artwork. Ik ben er in ieder geval wild van. Het spelbord vind ik ronduit fantastisch, het spelbord is opgesplitst in drie grote delen die naadloos in elkaar overgaan. Deze drie delen staan voor de fasen die in het spel worden doorlopen.
Naast het spelbord vind je in de doos ook nog : 1 rondemarker, 1 actiemarker, 35 schepentegels, 6 handelaarsschepentegels, 4 scoremarkers, 4 karaktertegels, 9 Vasco da Gama-tegels, 22 nummermarkers, 16 actieschijven, 4 extra actieschijven, 28 kapiteins (miniscule mannetjes, iets te klein naar mijn mening, maar het past wel perfect op het spelbord), 32 matrozen (meeples), 6 missionarissen (witte meeples), 48 geldstukken en 1 stoffen buidel.
Het spel draait gedurende vijf ronden, elk bestaande uit de drie volgende fasen : 1) Planningsfase : plaatsen van de actieschijven 2) Actiefase : de spelers voeren de gekozen acties uit 3) Navigatiefase : de spelers varen uit met hun schepen, kapiteins en matrozen en scoren punten
In het spel komt het erop aan om het meeste overwinningspunten te behalen. Die kan je halen door expedities te ondernemen naar diverse kolonies. Maar vooraleer je die reizen kan maken, dien je natuurlijk te beschikken over een schip, kapitein en bemanning. Je koopt in de loop van het spel projecten, waarmee je schepen kan bouwen. Maar voor deze bouw dien je natuurlijk weer over de nodige middelen te beschikken. U voelt het al, je moet weer met héél wat rekening houden, maar een goede planning is onontbeerlijk.
Vooral de volgorde waarin spelers hun acties mogen uitvoeren maakt dit spel redelijk uniek. In het midden van het bord zijn 22 genummerde houten markers, die in de planningsfase worden gekozen door de spelers. Sommige nummers zijn gratis gedurende de ronden, voor de andere dient te worden betaald, aan u de keuze. De spelers kunnen ook beroep doen op enkele figuren zoals Manuel de 1ste, Bartolomeu Dias, Francisco Alvares, Girolamo Sernigi. Deze figuren zorgen weer voor een extraatje in de diverse fasen voor de eigenaar.
Voor meer, ga ik u in spanning moeten houden, maar ik hoop hier binnenkort dus zeker verandering in te kunnen brengen. Onthoud in ieder geval de naam, want ik denk dat u hierover nog meer gaat lezen (zowel hier als op andere blogs)
Titel : Vasco da Gama Uitgeverij : What's your game? Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
We zijn ondertussen al aangekomen bij nummer 30 van de Essen-reeks en dan is het nog eens hoog tijd om er een Nederlandstalig spel bij te halen. Het spel "the game master" is natuurlijk taalonafhankelijk zodat het in grote oplage in Essen over de toonbank kon gaan. Geen wonder, langs de ene kant was er het originele thema, aangepaste kostuums van de verkopers en het artwork verdient toch een speciale vermelding.
Ik las al ergens dat dit spel veel weg had van Colosseum van Days of wonder ... en daar is op zich niets mis mee. In dit spel is het ook je doel om een zo succesvol mogelijke opera te organiseren. Dit kan je natuurlijk enkel als je je opera brengt in de mooiste operahuizen en met het werk van de groten der aarde zoals Mozart, Verdi, Wagner, ... Op weg naar je voorstelling doe je een beroep op bekwame vaklui zoals een impresario, de architetto, de signora, de maestro, de critico en de esperto. Wie slaagt erin het meeste overwinningspunten te verdienen?
"Opera" verloopt over negen ronden, die op hun beurt zijn onderverdeeld in vier fasen die de spelers gelijktijdig doorlopen : 1) Budgetfase : in deze fase bieden de spelers met hun geld voor hun budget tijdens die ronde, ook de spelvolgorde zal hierdoor bepaald worden. Het budget heb je nodig voor je personages te betalen.
2) Actiefase : de spelers kiezen om beurten een personage, betalen deze (en verzetten dus hun budgetmarker) en voeren de bijhorende actie uit. Dit herhaalt zich tot alle spelers hebben gepast.
3) Inkomstenfase : in deze fase leveren alle opera's die worden uitgevoerd in de verschillende gebouwen inkomsten op. De aanwezigheid van de maestro verdubbelt het inkomen. Ook de aanwezigheid van een huiscomponist levert 3 extra dukaten op.
4) Eindfase : in deze fase worden enkele zaken doorlopen om alles klaar te maken voor de volgende ronde.
Na elke 3 spelrondes volgt er een telronde. Hier krijgen de spelers punten voor opera's die ze uitvoeren in grote operahuizen. Ze krijgen bovendien extrra punten voor het opvoeren van de "opera van de eeuw". Voor een lege zaal krijgen ze een strafpunt.
(foto : spellenclub Eindhoven)
De personages : - Impressario (kost 3) : koopt de muziekstukken van een componist - Architetto (kost 2) : richt gebouwdelen op - Signora (kost 2) : verkoopt één opera om deze op te voeren aan het Palazzo - Maestro (kost 2) : verdubbelt de opbrengsten tijdens de inkomstenfase - Critico (kost 3) : mag de roem van een componist in een stad verhogen of verlagen - Esperto (kost 4) : krijgt een muziekstuk nadat punten zijn uitgedeeld in de stad
Na het lezen van de spelregels heb ik inderdaad een beetje een Colosseumgevoel, maar het zit toch net ietsje anders in elkaar. Ook de spelbeleving lijkt mij niet echt hetzelfde. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er nog niet ben toe gekomen om deze op tafel te leggen, maar dat gaan we in de nabije toekomst zeker proberen te doen. Zo gauw we dit hebben gedaan, mag u hier weer een interventie verwachten omtrent dit spel.
Titel : Opera Uitgeverij : The Game Master Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 - 150 min. Leeftijd : 12+
Aan alle fastfoodjunkies daarbuiten : Ga je voor pizza of voor hamburgers??? Het kon niet langer uitblijven, het moest ervan komen. Na de fantastische dans van de Pizzahut, Kentucky Fried Chicken & Mc Donalds is het zover. Het eerste bordspel over de winstgevendste zaken van de 20ste eeuw.
Burger joint is een tweepersoonsspel. De ene speler vertegenwoordigt een hambugerketen, de andere een pizzatent. Het komt erop aan om je kleine standjes stilaan uit te bouwen naar heuse restaurants. Om dit te kunnen doen, moet je natuurlijk wel de nodige blokjes kunnen inleveren. De blokjes stellen voedsel voor, maar je hebt hiervoor wel wat fantasie nodig.
Het spel bevat drie speelborden, één bord voor elke speler en een neutraal grondstoffenbord. Er zijn 60 blokjes (voedsel) voorzien, 1 zakje waarin de blokjes zitten, 30 fiches (15 voor elke speler) 2 reclamemarkers en 2 scoremarkers.
De spelers voeren om beurten hun vijf acties uit : 1) Productie 2) Ruilen en speciale mogelijkheden 3) Bouwen 4) Bereken je score 5) Leg overtollige blokjes af
1) In de productiefase worden nieuwe blokjes uit de zak getrokken, deze worden verdeeld afhankelijk van de kleur waarin een speler het sterkst staat. Indien er geen speler overheerst, gaan deze kleur van blokjes in het midden van het bord. De spelers nemen daarna om beurten blokjes en leggen het in hun eigen voorraad. 2) De spelers kunnen drie dezelfde blokjes tegen één naar keuze ruilen. Bovendien heeft elk restaurant dat je opricht nog een extra actiemogelijkheid zoals een aantal blokjes inruilen door hetzelfde aantal uit de zak te trekken, twee blokjes inruilen tegen één naar keuze, één blokje uit de zak trekken, één blokje inruilen tegen één naar keuze, één blokje naar keuze uit de zak nemen. 3) De speler kan zijn blokjes in zijn voorraad inruilen en hiervoor bouwen. Hij kan zijn reclame uitbouwen of restaurants opstarten en uitbouwen. Om een restaurant uit te bouwen moet je uiteraard wel eerst een basisrestaurant hebben opgericht. 4) Na het bouwen wordt de actuele score vastgelegd. Sommige gebouwen leveren punten op (zie spelbord) 5) Op het einde van de beurt mag een speler maximaal 7 blokjes opslaan om mee te nemen naar de volgende ronde.
Het spel eindigt onmiddellijk als een speler 12 of meer punten heeft.
Titel : Burger joint Uitgeverij : Rio grande/Abacusspiele Aantal spelers : 2 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Met dank aan Pieter Syroit die alle eer verdient voor deze vertaling van de uitbreiding van Valdora. Indien u de pdf zoekt, verwijs ik u graag door naar de website van Michael Schacht (of BGG). Of u stuurt ons gewoon even een mailtje.
Uitbreiding voor 2 tot 5 spelers vanaf 10 jaar; enkel te spelen met Valdora.
Spelmateriaal
1 laatste speler miniatuur (metalen boekje) 6 concurrentenfiches voor het 2-persoonsspel 20 speciale kaarten (5 met een donkere achterkant, 15 met een lichte) 4 blanco kaarten (om zelf in te vullen) 1 spelregels 5 overzichten
Laatste speler miniatuur
Bij aanvang van het spel, wordt de laatste spelerminiatuur gezet bij de speler rechts van de startspeler. Als een het spel eindigt komen alle spelers nog aan de beurt tot en met de speler met het miniatuur. Hierna is het spel afgelopen.
Valdora Het Duel(2-speler variant)
De regels van het basisspel blijven hetzelfde. Volgende wijzigingen zijn van toepassing.
Spelvoorbereiding
Plaats de werkplaatsfiches in een tweede buitenring rond de arbeiderfiches zodat de werkplaats naast de arbeiderfiches van dezelfde kleur ligt. Leg de 6 concurrentenfiches zichtbaar in een rij.
Actie c) Opdrachten vervullen
Als een speler in zijn beurt één of meer opdrachten heeft vervuld, wordt de meest linkse concurrentenfiche opgelost aan het einde van zijn beurt. Met andere woorden, de fiches die op de concurrentenfiche staan afgebeeld, worden uit de algemene voorraad gehaald en uit het spel verwijderd.
Als niet alle (arbeiders-)fiches meer in het spel zitten, worden fiches van de volgende (in wijzerzin) beschikbare arbeidersplaats genomen.
Indien er een arbeiderfiche met een vraagteken op staat afgebeeld, mag de actieve speler een arbeidfiche naar keuze uit het spel halen.
De concurrentenfiche wordt nu omgedraaid en opzij gelegd.
Als al de 6 concurrentenfiches zijn opgelost worden ze goed gemengd en weer in een open rij naast het bord gelegd.
Valdora met speciale kaarten (Variant voor 2 tot 5 spelers)
Noot: De 4 blancokaarten kunnen gebruikt worden om eigen speciale kaarten te maken, verder worden ze niet gebruikt.
De regels van het basisspel blijven hetzelfde. Volgende wijzigingen zijn van toepassing.
Spelvoorbereiding
Sorteer de speciale actiekaarten op achterkant, schud ze en leg ze vervolgens in 2 dichte stapels naast het bord. Elke speler krijgt 1 kaart met een donker achter kant en 3 met een lichte achterkant. De spelers houden hun speciale kaart geheim voor de ander spelers. Bij minder dan 5 spelers, gaan de overige kaarten, gedekt, zonder dat iemand ze ziet, terug in de doos.
Het spel
Om gebruik te kunnen maken van een speciale kaart, moet de speler deze in de vorige ronden hebben uitgespeeld spelers mogen de speciale kaart niet spelen in de ronde waarin ze deze hebben uitgespeeld. Je mag zoveel kaarten uitspelen als je wilt.
De spelers mogen de krachten van de kaarten met de lichte achtergrond elke beurt één keer gebruiken, tenzij anders is aangegeven. Ze mogen niet gebruikt worden in de beurt waarin ze zijn uitgespeeld..
De speciale kaarten met de donkere achter kant geven aan het einde van het spel extra punten. Ze moeten hiervoor wel zijn uitgespeeld en er moet aan de voorwaarden voldaan zijn die op de kaart staan.
Het duel en de speciale kaarten kunnen samen gespeeld worden.
De speciale kaarten overzicht
Links boven op elke kaart staat een nummer. Dit nummer verwijst naar de uitleg die hieronder vermeld staat.
Lichte achtergrond op de rugzijde
Bewegen
1) Als je op het einde van je beurt op een plaats komt, waar een of meer medespelers staan, betaald de bank in jouw plaats de kosten.
Actie a) Koop uitrusting of opdrachten
2) Je mag één extra pagina omdraaien zonder kosten. (deze kaart zit 2 keer in het spel)
Noot: Als je beide kaarten hebt, mag je 2 extra kaarten gratis omdraaien.
3) Eén keer in het spel mag je een uitrusting kopen die je reeds bezit, Plaats deze kaart onder de tweede uitrusting.
4) Je mag in totaal 4 onafgewerkte opdrachten op hand houden> De vierde opdracht die je koopt kost echter 2 munten.
5) In een stad mag je tegen betaling van 2 munten je proviand aanvullen en een andere actie van die stad (uitrusting of opdracht kopen of edelstenen nemen in een havenstad) uitvoeren.
Actie b) Edelstenen verzamelen
6) Betaal 2 munten om een edelsteen naar keuze uit het edelstenenaflegveld te nemen en deze te leggen op de plaats waar je spelfiguur staat.
Noot: Je mag de net verplaatste edelsteen meenemen als je hiervoor nog plaats hebt.
7) Op deze kaart staat een kar afgebeeld. Je mag deze kaart alleen spelen als je al een kar hebt gekocht. Je kar wordt uit het spel verwijderd en vervangen door deze speciale kaart.
Noot: Het vullen van de kar kost vanaf nu slechts 1 munt in plaats van 2.
8) Op deze kaart staat een paard afgebeeld. Je mag deze kaart alleen spelen als je al een paard hebt gekocht. Je paard wordt uit het spel verwijderd en vervangen door deze speciale kaart.
Noot: Het beladen van het paard kost vanaf nu slechts 1 munt in plaats van 3.
9) De speciale kaart is een uitrustingskaart met een pollepel, een nieuwe uitrusting voor goud. Om deze uitrusting te vullen moet je 1 munt betalen.
Noot: Een goudpan en pollepel zijn 2 verschillende soorten uitrustingen!
10) In een haven of in de stad met een haven mag je 1 edelsteen meer inladen dan het aantal schepen in die haven.
Noot: Je mag enkel edelstenen laden waarvoor je een uitrusting en plaats hebt.
11) Als je minstens 2 edelstenen laadt in je beurt, krijg je 1 munt van de bank nadat je ingeladen hebt. (deze kaart zit 2 keer in het spel)
Noot: Als je beide kaarten hebt, krijg je 2 munten als je minstens 2 edelstenen geladen hebt. JE mag nooit meer dan 6 munten hebben.
Actie c) Opdrachten vervullen
12) Je mag 3 munten betalen om een edelsteen naar keuze door goud te vervangen bij het vervullen van een opdracht.
Einde van je beurt
13) Als je aan het einde van je beurt geen munten hebt, krijg je één munt van de bank.
Donkere achtergrond op de rugzijde
14) Je krijgt 10 punten voor deze kaart als je geen onvervulde opdrachten meer hebt aan het einde van het spel.
15) Je krijgt 5 extra punten voor elke werkplaats die je aan het einde van het spel hebt.
16) Je krijgt 10 punten voor deze kaart als je 3 of meer bonusfiches hebt aan het einde van het spel.
17) Elke edelsteen die nog op je uitrusting ligt levert aan het einde van het spel 3 punten op in plaats van 1.
18) Je krijgt 10 punten voor deze kaart als je een kar en paard hebt aan het einde van het spel.
Zoals beloofd, een nederlandstalig overzicht van het spelverloop! Indien u dit overzicht of het overzicht van "das neue Big Boss" wenst, mag u mij steeds contacteren.
ALCAZAR
Speldoel
Voorbereiding
Spelverloop
met je edelen de hoogste posities innemen
per speler : 2 grandes, 6 baronnen, 10 bouwkaarten in de hand, 40 real startkapitaal
naast het bord : 20 torenkaarten, 6 open bouwkaarten, stapel dichte bouwkaarten, 84 bouwstenen en 20 bruggen
er wordt in de richting van de klok gespeeld, de actieve speler voert één actie uit. Hij kan een kaart kopen of bouwen (een kaart uitspelen)
een kaart kopen : bouwkaart = 5 real (open of verdekt), torenkaart = 10 real
bouwen (KW = Kasteel-/Villawaarde)
A) Een kasteel oprichten
Moet : 1 bouwkaart uitspelen, 4 bouwstenen inzetten (3 op het bord, 1 op verdiep)
Respecteer de minimumafstand : 3 velden van een ander kasteel, 1 veld van een villa
Kasteelvaandel en wapen inzetten, inkomsten incasseren (KW = 5 real)
Mag : 1-2 edelen inzetten, kosten : baron (1 x KW), grande (2 x KW)
Respecteer de minimumafstand : 1 veld van een kasteel/ villa
Mag : 1 edele inzetten, kosten : baron (1 x KW), grande (2 x KW)
C) Uitbouw van een kasteel of villa met een bouwkaart
Moet : 1 bouwkaart uitspelen, 1 bouwsteen inzetten, nieuwe KW bepalen, inkomsten
incasseren. De KW verhoogt per verdiep (bord = +1, verdiepen = +2)
Mag : 1 edele inzetten, kosten : baron (1 x KW), grande (2 x KW) of gratis omzetten of vanplaats wisselen
D) Uitbouw van een kasteel of villa met een torenkaart
Moet : 1 torenkaart uitspelen, 1 bouwsteen inzetten, KW verhoogt met 2, inkomsten
incasseren. Bouwsteen onder een eigen edele zetten of ter voorbereiding van een brug
bouwen (maximale hoogte = 5)
Mag : 1 edele inzetten, kosten : baron (1 x KW), grande (2 x KW) of gratis omzetten of van
plaats wisselen
E) Een brug bouwen kosten 15 real
Moet : een brug mag enkel bij eigen edelen worden gebouwen, KW verhoogt afhankelijk de
hoogte x 3, inkomsten incasseren. Eigen adelen komen op de brug te staan. Een brug
volledig op een andere brug bouwen is niet toegestaan.
Mag : 1edele inzetten, kosten : baron (1 x KW), grande (2 x KW) of gratis omzetten of van
plaats wisselen
Versmelting (door een verbindende bouwsteen of een brug)
Versmelting tussen 2 kastelen :
-brug bouwen of bouwkaart uitspelen en verbindende bouwsteen inzetten
-KW van één kasteel verhogen
-Waarde van kleinere kasteel wordt bij grotere gevoegd (max. KW = 50)
-Inkomsten incasseren (actieve speler)
-Kasteelvaandel en wapen van overgenomen kasteel terug in voorraad
-De speler kan 1 edele op de bouwsteen/ brug plaatsen (kosten!) of omzetten of verplaatsen
-De edelen van het overgenomen kasteel blijven op hun plaats
Geen versmelting : Indien één van de kastelen reeds KW = 50 bezit, mag de bouwkaart wel gespeeld worden, maar gaat de bouwsteen uit het spel. Een brug mag niet gebouwd worden.
Versmelting tussen kasteel en villa en twee villas : vinden altijd plaats.
Villa wordt vanaf KW = 5 kasteel
KW = 50
Edelen terugtrekken
Omzetten en verplaatsen
in zoverre er nog kasteelvaandels en wapens beschikbaar zijn
wie een kasteel met KW = 50 uitbouwt, krijgt 50 real, het wapen blijft op 50 liggen
dit is een vrijwillige, bijkomstige actie die als eerste uitgevoerd dient te worden, de speler incasseert het inkomen van de teruggetrokken edele
ipv een edele te plaatsen, is ook omzetten en verplaatsen toegelaten, maar enkel op de pas gebouwde bouwsteen of brug
Slagen van edelen
Passen
Speleinde
Scoren
is mogelijk als bij het plaatsen van een bouwsteen of bij een brug wanneer een vreemde edele op die plek of onder de brug staat
dit is enkel toegelaten als men niets anders kan
zo gauw de laatste bouwsteen of de laatste brug wordt gebouwd eindigt het spel
Reiner Knizia's Samurai is in mijn ogen een ondergewaardeerd spel. De spelregels zijn kristalhelder, maar de tactische mogelijkheden zijn redelijk groot. Nu heeft Rio Grande en Abacusspiele een kaartspel uitgebracht en is het misschien wel interessant om het spel eens van naderbij te bekijken. Het spelprincipe blijft in beide spellen exact hetzelfde. Het enige verschil is dat het spelbord nu wordt opgebouwd uit dorptegels ipv de vaste borden bij het bordspel. Het is ook wel jammer dat de mooie stenen scoremarkers zijn omgeruild in houten saaie driehoeken, cirkels en vierkanten. Jammer! jammer! jammer! want voor de prijs die in Essen werd gevraagd had dat er toch wel mogen bijzitten mijns inziens.
De bedoeling van het spel is om zoveel mogelijk scoremarkers te winnen in de loop van het spel. Als alle markers verdeeld zijn, eindigt het spel en wordt er vergeleken. Je kan enkel winnen als je van een soort markers het meeste hebt, is dit niet het geval, val je al sowieso uit de race. Nadien tel je de verworven markers van hetgeen waar je niet het meeste hebt gescoord, dit is je uiteindelijke score. (bv. Je scoort het meeste met de driehoeken, dan tel je de cirkels en vierkanten om je score te bepalen).
Elke speler krijgt een stapel kaarten waarmee hij het spel moet rondkomen. De volgorde waarin ze voor de spelers tevoorschijn komen, is verschillend, maar op het einde van de rit heb je allemaal dezelfde kaarten ter beschikking gehad. De kaarten tonen steeds de soorten markers en een sterkte of samurai's (joker voor alle soorten markers). Vanaf het moment dat een dorpstegel volledig is omringd door spelerskaarten wordt gekeken wie de markers van de dorpstegel wint.
Als een speler aan de beurt komt, kiest hij één van z'n vijf handkaarten, legt de kaart aan een dorpstegel en neemt een nieuwe handkaart. Daarbij checkt hij ook of er een nieuwe dorpstegel dient te worden aangelegd of dat er dorpstegels worden gescoord. Een speler voegt een nieuwe dorpstegel toe als zijn gespeelde kaart de tweede aangrenzende kaart zou worden van de dorpstegel die dan wordt ingebracht. (dus er dient al een aangrenzende kaart te liggen van een andere speler, niet van zichzelf) Als een dorpstegel werd gescoord, wordt deze omgedraaid.
Kortom : een fijn tussendoortje, met héél wat diepgang, een kleine geluksfactor, maar vooral inschatten wat je tegenstanders aan markers zouden kunnen winnen. Zuinig zijn met je sterke kaarten en ze ten gepaste tijde uitspelen en vooral af en toe ook eens iets kunnen laten schieten. Vergeet zeker niet om één soort markers zeker het meeste te verzamelen, zodat je tenminste mag meestrijden voor de overwinning.
Titel : Samurai the card game Uitgeverij : Abacusspiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30-60 min. Leeftijd : 12+ (volgens mij 10+)
Is het nu Alcazar of Big boss? Wanneer je deze doos opent, vind je een handleiding terug die langs twee kanten is bedrukt, ééntje met de naam Alcazar, het andere met de naam (das neue) Big boss. Big boss is een spel van Wolfgang Kramer, dat best wel succesvol was en gegeerd wild op de tweedehandsmarkt in bordspellenland. Misschien daarom dat Kosmos het tijd vond voor een facelift van het spel. Heb je dan twee spellen voor de prijs van één??? Neen, als je de spelregels doorneemt, ben je precies een kopietje aan het lezen, enkel de manier waarop punten kunnen gescoord worden is ietsje anders. Laat het ons stellen dat je een alcazar en een alcazar light (of toch een variant)krijgt voorgeschoteld. De originele big boss ken ik persoonlijk niet, dus hier kan ik ook geen vergelijkingen mee maken.
Het spelmateriaal is totaal taalonafhankelijk, maar daar proberen ze bij Kosmos wel meer op te letten. Enkel de overzichten, die wel erg nuttig zijn, komen in het Duits. Hiervan is het misschien wel handig om een vertaling van te hebben. Indien ik de tijd vind, zal ik me er wel eens achter zetten. Wat direct opvalt als je de "grote, dikke" doos opent, zijn de bouwelementen, die kennen we nog van Torres (Ravensburger), al is het gebruikte materiaal lichtjes gewijzigd. Het spelidee is ook vergelijkbaar, probeer zo hoog mogelijk te bouwen en je mannetjes op het hoogst mogelijke verdiep te zetten. Daarmee houdt de vergelijking wel bijna op. Bij Torres, wat ik persoonlijk een fantastisch spel vind, kan je acties uitvoeren in de vorm van actiepunten, in Alcazar is dit tactische aspect een heel deel minder.
Het spelprincipe van dit spel is erg eenvoudig, je zou het zelfs een beetje kunnen vergelijken met Carcassonne, kaartje leggen, bouwen en je mag een mannetje inbrengen. Het enige wat voor wat moeilijkheden kan zorgen is het scoren van punten, wat bij Alcazar omvangrijker is dan bij Big boss. In een beurt kan een speler dan ook niet veel meer doen dan ofwel : een kaart te kopen (5 real voor een bouwkaart en 10 real voor een torenkaart) of een kaart uit te spelen en te bouwen volgens de regels. Na het bouwen scoor je punten en kan je eventueel nog een mannetje (Grande of Baron) inzetten.
Bedoeling is dat na verloop van tijd de bouwwerken steeds groter en hoger zullen worden, dat je probeert bruggen te bouwen (enkel bij Alcazar) en op die manier je geldreserve te spijzen. Op het einde van het spel draait het echter wel om de punten. Je mannetjes scoren punten afhankelijk van de hoogte van het gebouw waar ze staan en er wordt ook nog geld ingeruild voor punten (50 real voor 1 punt).
Om nu alle situaties die zich kunnen voordoen uit de doeken te doen in dit verslag, vind ik een beetje overbodig. De spelregels spelen hier wel goed op in met mooie voorbeelden.
Titel : Alcazar (Big boss) Uitgeverij : Kosmos Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 12+ (10+)
Het spellenspektakel zit er weeral op. De beurs die vroeger in Eindhoven doorging en nu jammerlijk genoeg verhuisde naar het verre noorden van Nederland, nl. Zwolle heeft zijn deuren gesloten en dan kijken we weeral reikhalzend uit naar "onze" Belgische beurs in Broechem.
Spel 2009 belooft weer héél wat goeds. Uiteraard is er weer de tweedaagse beurs voor iedereen die zin heeft in een spel. De leuze van de beurs spreekt ook voor zich : "kijken mag, meespelen moet!" Daarnaast is er ook voor de eerste keer de verkiezing van de Gouden Ludo. De prijs voor het beste spel, gekozen door de nederlandstalige spellenclubs, ook SpinLi heeft z'n stem uitgebracht. Bij de uitverkiezing horen natuurlijk de nodige feestelijkheden waarop we zullen vertegenwoordigd zijn, we zijn zéér benieuwd en zullen u zo spoedig mogelijk dan ook verslag uitbrengen over dit evenement.
Voor meer info omtrent praktische afspraken, adresgegevens, standhouders, ... stuur ik u graag door naar de website van Forumfederatie : http://spel.forumfederatie.be
Hopelijk zien we jullie daar met z'n allen in levende lijve, misschien tot dan!
Spel zal doorgaan op zaterdag 28 en zondag 29 november in zaal Den Boomgaard in Broechem.
Zoals ik u had beloofd, zou ik u hier na een speelbeurt mijn ervaringen neerpennen. En ik ga woord houden. Gisteren hebben we drie van onze nieuwe spellen kunnen uittesten. Hier kort maar krachtig enkele bevindingen :
1) Tarantula tango : alles wat je ervan verwacht, in de lijn van kakkerlakkensalade, op het eerste zicht na het lezen van de spelregels leek het me niet zo interessant als kakkerlakkensalade en te gemakkelijk, maar als je de tijdslimiet echt strak houdt, worden er erg veel fouten gemaakt en is het wel lachen geblazen met al die dierengeluiden die op de duur door elkaar worden geflanst.
2) Tobago : inderdaad een erg luchtig familiespel, dat naar mijn mening te weinig uitgebalanceerd is en toch een iets te grote geluksfactor heeft. Pas op, het is erg mooi, speelt vlot en kan je volgens mij iedereen voorschotelen. Het is wel redelijk omslachtig om de juiste plaats van de schatten te bepalen, maar eens je er een beetje mee weg bent, gaat het vlot. Het verplaatsen van de autootjes is mijns inziens niet zoveel waard als het aanleggen bij een schatkaart, dus misschien me hier toch nog wat meer in verdiepen.
3) Egizia : was nog beter dan ik me had voorgesteld, zoals Dominique op z'n blog reeds vertelde : "een mooie mix tussen tactiek en strategie". Aanvankelijk moet je wel eerst even alle tekeningetjes onder knie krijgen en de kaartjes eens rustig bekijken, maar hier zitten leuke zaken tussen. Je kan elkaar een beetje pesten, maar bent vooral toegespitst op je eigen werk. Het blijft tot het laatste punt spannend, want je weet niet wie welke sfinxkaarten nog heeft liggen. Dit is wel een spel dat je meerdere keren moet spelen, want er zit erg veel in, bovendien moet je goed stap voor stap te werk gaan, want er zijn wel wat regeltjes omtrent het krijgen van punten (die je misschien snel vergeet).
Dan hebben we ook nog een Endeavor gespeeld, maar dit is voor mij sowieso al een topspel : snel, leuk, mooi, beetje tactiek en superspannend tot het slot (eindscore gisteren : 57-56-55-48)
De nieuwe van Z-man games, de uitgeverij waar we met z'n allen in de loop van onze bordspellenclubcarrière meer en meer zijn van gaan houden. In Essen waren er nog niet zo héél veel exemplaren van dit spel te vinden, daarom was ik er ook als de kippen bij om het aan te schaffen. Ik begin onmiddellijk met een groot plus- en minpunt van het spel.
Pluspunt : ondanks het feit dat het spel gaat over wereldoverheersing, multinationals runnen, andere bedrijven verwoesten, monopoliseren in bepaalde werelddelen, politiek incorrecte acties, ... telt dit spelregelboek maar 4 bladeren (ofte 8 bladzijden, inclusief voorkant met tekening) als u dat prefereert).
Minpunt : van mij hadden de spelregels wel wat gestoffeerder mogen zijn en toch wat meer voorbeelden mogen tonen. Het feit dat het thema niet alledaags is voor mij persoonlijk, maakt dat ik de regels toch al zo'n keer of drie heb gelezen. Wel ... ik denk niet dat ik het spel zal kunnen uitleggen, zonder dat ik het eens een keertje heb kunnen spelen, want op zich, lijkt het weer allemaal makkelijker dan dat het verwoord staat. Misschien moeten de heren, spelregelschrijvers, toch eens proberen een betere structuur te hanteren of de mosterd halen bij grofweg Aleaspiele, waar de spelregels voor mij zowat perfect geschreven zijn. Nog een klein puntje van kritiek : het speelgeld, jongens toch, 't doet me denken aan het goedkopere Monopolyspel op de eerste de beste rommelmarkt.
Maar dit alles totaal terzijde, over het spel nu. Bedoeling is om economische dominatie te krijgen met jouw bedrijven, klinkend naar de fantastische namen als : Nonintendo, Mokia, Windoze, Lenogo, ... Dus de speler met het meeste geld op het einde van het spel mag zich tot winnaar kronen. Het spel verloopt over verschillende rondes. In een ronde wordt er een gebeurteniskaart getrokken door de actieve speler, deze mag dan ook als eerste een actie uitvoeren. Daarna komen alle andere spelers aan de beurt om één actie uit te voeren. Als iedereen dit heeft gedaan, wordt de volgende speler actieve speler en trekt hij een gebeurteniskaart, ...
Acties : 1) koop een bedrijf : je betaalt 4 euro en plaatst een marker op het speelbord 2) uitbetaling van een industrie : deze actie mag in elke ronde maar één keer gekozen worden (kan nog wel een keertje extra met een gebeurteniskaart voorvallen) : er wordt onmiddellijk uitbetaald aan alle bedrijven binnen één gekozen industrie. 3) tussenkomst van de regering : je moet op z'n minst één land bezitten om deze actie te mogen kiezen, je kan de politiek van een land wijzigen (democratie (bedrijf wordt verkocht voor 4 euro), keptocratie (stelen van een land), dictatuur (nationaliseren van een bedrijf)) 4) koop huurlingen : deze kan je gebruiken als iemand je aanvalt of als je iemand wil steunen in een oorlog 5) lanceer een oorlog : vergelijk je sterkte + huurlingen met die van de verdediger en tracht een bedrijf over te nemen 6) passen
Van alle nieuwigheden uit Essen, is dit misschien wel het spel dat ik eerst eens moet spelen vooraleer ik u kan vertellen wat ik er echt van vind. Ik ben zeker en vast geïntrigeerd door het thema en ik denk dat er héél wat strijd schuil gaat in dit spel. Maar hopelijk binnenkort meer hierover op onze weblog.
Titel : Megacorps Uitgeverij : Z-man games Aantal spelers : 3-6 Leeftijd : 13+ Speelduur : 60-90 min.