IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
05-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag spellenavond 4 december 2009
Voor onze Sinterklaaseditie mochten we 45 spelers verwelkomen. Het was wel duidelijk dat het examens zijn want de leeftijdsklasse 14-18 jaar was bijzonder schaars vertegenwoordigd dit keer. We wensen die mannen natuurlijk erg veel succes de komende weken.

Het was vooral weer een gezellige en gemoedelijke spellenavond (reactie van een bezoeker, waarvoor dank natuurlijk). Allerlei spellen kwamen aan bod. De spellen die ik speelde : Loyang, Chaos in the old world, Rythm & boulet. Daarnaast zag ik nog Kolonisten van de prehistorie, Agricola, Blokus 3d, Trans America, Regenwormen, Ubongo, El paso, Tchin tchin, ...

De foto's verschijnen binnenkort op onze website, daar ziet u meer sfeerbeelden. We kijken alvast uit naar de volgende afspraken :
- zaterdag 19 december : SpinLi @ Dimpnacenter Geel
- zaterdag 19 december : Spellendag 't Geel Pionneke (kan u beide activiteiten combineren)
- vrijdag 8 januari : 1ste spellenavond van het nieuwe spellenjaar

05-12-2009 om 13:04 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 5 : Pandemie - auf Messers Schneide (Teil 1)


De langverwachte uitbreiding van de Gouden Ludo 2009, voorlopig enkel in het Duits en het Engels (On the brink) verkrijgbaar. Binnen afzienbare tijd zal er ook een Nederlandse vertaling op de markt komen van QWG, maar aangezien ons basisspel van Pegasusspiele afkomstig is, hebben we het met de uitbreiding dezelfde toer opgegaan.

Auf Messers Schneide is een uitbreiding die héél wat extra bevat. Naast het materiaal staan er in de spelregels 3 varianten om het spel te spelen. Ik ga dit topic dan ook opsplitsen in 2 delen (Teil 1 en Teil 2). In het eerste deel ga ik u wat meer vertellen over het materiaal dat er extra in de doos zit en wat u hiermee allemaal aan kan vangen. In deel twee gaan we dieper in op de varianten die u kan spelen om de moeilijkheidsgraad nog een beetje hoger en spannender te maken.

In het doosje vindt u 8 rollenkaarten : de zes gekende, één herwerkte bouwexpert (groen) en één bioterrorist (voor variant 1).
Ditmaal ook zeven pionnen, want u kan het spel gaan spelen met 5 spelers. 12 paarse blokjes voor een volledig nieuwe ziekte, 1 paars tegenmiddel en 1 paarse statusfiche (want deze kleur staat natuurlijk niet op het spelbord van de basisversie). We vinden ook nog 6 petrischaaltjes terug waar we onze blokjes in kunnen stoppen (lekker makkelijk, moet je niet altijd die blokjes uit elkaar gaan doen), 2 mutatiekaarten en 3 mutatiegebeurteniskaarten (voor variant 2), 8 oranje epidemiekaarten (voor variant 3), 1 extra epidemiekaart om het nog wat moeilijker te maken, 8 gebeurteniskaarten, 1 blocnote voor de bioterrorist (variant 1), 116 speelkaarten van het basisspel (als ze al kapotgespeeld zouden zijn) en 4 blancokaarten voor erg creatieve zielen die extra personages of gebeurtenissen willen verzinnen.

Vandaag ga ik het dus vooral hebben over het iets aanpassen van het basisspel door extra personages en gebeurtenissen in het spel te brengen.
Personages (worden gewoon gemixt in het begin van het spel en willekeurig getrokken) :
1) Epidemiologin : zij kan één kaart per beurt krijgen van een willekeurige stad, ze moet wel in dezelfde stad staan als diegene waarvan ze de kaart krijgt.
2) Bouwexpert (herwerkt) : je moet geen kaart afleggen voor het bouwen van een labo, bevind je je in een labo mag je de actie chartervlucht uitvoeren door een stadskaart af te leggen
3) Alleskunner : heeft 5 acties in zijn beurt ter beschikking
4) Archieveerster : mag 8 handkaarten houden, mag 1 kaart uit de trekstapel zoeken per beurt van de stad waar ze zich op dat moment bevindt
5) Indammingsexpert : indien je in een stad komt waar 2 blokjes liggen, wordt er 1 van afgelegd. Dit gebeurt automatisch en kost geen actie.
6) Veldonderzoeker : indien je kiest om een ziekte te bestrijden leg je één blokje van die kleur op je personagekaart (1x per beurt), bij de actie tegenmiddel ontdekken moet je slechts 3 kaarten van die ziekte afleggen als je 3 blokjes in die kleur van je personagekaart kan geven.
7) Crisismanager : in het begin van je beurt mag je de bovenste kaarten van de infectiestapel bekijken (aantal afhankelijk van de infectieradius), bij een directe vlucht laat je enkel de passende kaart zien en moet je ze niet afleggen.
8) Bioterrorist : zie variant (in Teil 2)

Gebeurteniskaarten (hieruit worden in het begin van het spel 5 gekozen of getrokken en in de trekstapel verwerkt) :
1) snelle reddingsmiddelen : als je een tegenmiddel hebt gevonden kan je in één keer vijf blokjes verwijderen in steden die aan elkaar grenzen
2) mobiel ziekenhuis : je mag in elke stad die je met de auto zou kunnen bereiken één blokje wegnemen
3) bijzondere oproep : je mag kaarten uitspelen om zo andere figuren te laten bewegen volgens de regels
4) extra acties : je mag in één van je volgende beurten 2 extra acties uitvoeren

Zoals vermeld, kan je het spel nu ook met 5 spelers spelen, met de nieuwe personages, gebeurteniskaarten en met dezelfde setup als een basisspel met 4 spelers.
Bovendien kunnen geoefende spelers het spel nog moeilijker maken door een 8ste pandemiekaart in de deck te schudden.

Titel : Pandemie : auf Messers Schneide (uitbreiding - basisspel nodig!)
Uitgeverij : Pegasusspiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

04-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
03-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen voor morgen
Indien u nog graag iets anders wenst te spelen, laat dan een seintje voor morgenmiddag aub.
Alleszins tot morgen !

                                                            

- Fladderadatsch                                                        
- Claim it

- Jakkiebak kippenkak                                               
- Endeavor

- Ubongo                                                                   
- Vasco da gama

- Middernacht vampierenjacht                                    
- Tobago

- Het magische labyrinth                                             
- Die tore der welt

- Egelrace                                                                  
- El paso

- Spokentrap                                                             
- Blokus 3D

- Up and down                                                          
- Dixit

- Kai piranja                                                              
- Roll through the ages

- Qwirkle                                                                   
- Carcassonne

- Graantje de voorste

- Sushizock im gockelwok                                         

- Regenwormen                                                         
- Last train to Wensleydale

- Kakkerlakkensalade                                                
- Egizia

- Tarantula tango                                                        
- Space alert                                                                            
- Carson city                                                                     
- At the gates of Loyang

- Chaos in the old world                                             
- Hotel amsterdam

- Vampire der nacht

- Valdora + valdora extra                                           

- Assyria         

- Samurai card game                                                   

- Archipel                                                                  
- Burger joint                                                             

- Tchin tchin                                                               

- Jaipur                                                                     
- Langfinger

- Chinatown

- Pandemie

- Modern art

- Jenseits von Theben

- Cartagena

- Trans america

- Coda da vinci

- Metro

- Bloom

- Wie verhext

- Yellowstone park

- Perudo

- Kaartspellen

03-12-2009 om 19:02 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 4 : Tchin tchin


Een echte Essen-release was het niet, het spel dateert al van 2006, maar het werd pas op Spel 2009 onder mijn aandacht gebracht en verdient hier zeker een vermelding.

Tchin tchin is een spelletje uit de Cocktail-reeks, u weet wel, die kleine vierkante metalen doosje. Kortom : tonnen plezier in een klein jasje!
Ik besprak een tijd geleden al een spel van deze reeks, nl. Tokyo train. Ook nu weer kan je met z'n zessen (achten) aanschuiven voor dit spel. Vier spelers is wel het minimum en dat maakt wel dat u een bende medespelers moet vinden. Maar dit mag geen probleem zijn, het spel speelt snel, vlot is makkelijk uit te leggen en fouten maken doe je sowieso toch ...
 
Eigenlijk mag je dit spel een beetje vergelijken met Jungle speed, enkel de rare vormen en kleuren zijn dit keer veranderd in een thema dat ons wel ligt, drank-drank-drank. Zeker met het oog op de komende feestdagen waar aperitieven een vaste bezigheid zal zijn, lijkt het me bijzonder sfeervol om dit spelletje op tafel te gooien.

In het doosje vindt u 6 personagekaarten, 30 aperitiefkaarten, 6 gebeurteniskaarten (voor variant) en 2 toeristenkaarten (indien u met z'n achten aan de slag wil gaan). Elke speler krijgt aan het begin van het spel een personagekaart, hierop staat een kenmerkend gebouw van een land, de bijbehorende inwoner met toepasselijke drank en natuurlijk de "proost" in overeenstemmende taal. U raadt het al, u zal de "prost", "tchin tchin", "nazdrovje" over de tafel horen rollen.

Nadat de personagekaarten van iedereen zijn bestudeerd, kan het spel beginnen. In een ronde wordt een aperitiefkaart omgedraaid. Hierop staan drie elementen gemixt (gebouw-persoon-drank). De spelers die hun eigen elementen herkennen, mogen aan deze ronde deelnemen, de andere spelers moeten nu zwijgen (indien niet, betalen ze een strafkaart). Het komt er nu op aan om zo snel mogelijk het gebaar van de drank en de taal van de persoon te spreken. bv. een aperitiefkaart met de Eifeltoren, een engelsman en een wodkaglaasje : de Fransman, de Engelsman en de Rus mogen meespelen en moeten om ter snelste het glaasje over hun schouder gooien en "Cheers" roepen. Diegene die de juiste combinatie als eerste maakt, wint de kaart.

We spelen tot alle kaarten zijn opgebruikt, de speler met de meeste kaarten wint !

Wil u het spel met z'n 7 of 8 spelen, dan voegt u ook de toeristenkaarten toe, deze hebben geen extra woorden of gebaren, maar passen zich aan aan het land waarin ze zich bevinden. Op hun kaart staan drie gebouwen, indien één van deze gebouwen op de apertiefkaart verschijnt, mogen ze deelnemen aan het spel.

Heeft u het spel goed onder de knie, dan kan u de gebeurteniskaarten toevoegen aan de deck :
- tournée générale : iedereen speelt mee, behalve de speler die de kaart omdraait, je voert om ter snelste het woord en het gebaar uit van diegene die de kaart omdraait.
- doe ze nog eens vol : herhaal de winnende combinatie uit de vorige ronde en je wint de kaart.
- tussen twee : de spelers links en rechts van de kaartdraaier vechten een duel uit en voeren om ter snelste het woord en het gebaar van hun tegenstander uit.

Houdt u wel van dit soort spelletjes, hou onze weblog dan in het oog, want binnenkort verschijnt er nog ééntje uit de reeks.

Titel : Tchin tchin
Uitgeverij : Cocktail games
Aantal spelers : 4-8
Tijdsduur : 15 min.
Leeftijd : 12+

03-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
02-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 3 : Atlantis


In't kort : een mix van Cartagena en Verflixxxt.
Een filmpje vindt u HIER!

Heeft u toch graag een beetje meer duiding over dit spel? In dit spel proberen de spelers hun spelfiguren van Atlantis naar
het vasteland te krijgen. Ze doen dit door het uitspelen van kaarten. Onderweg proberen ze de meest lucratieve wegtegels mee te
pikken om zo met de meeste punten aan het vasteland toe te komen.

Het spel bevat 84 wegtegels, 1 startveld Atlantis en 1 doelveld vasteland, 4 bruggen, 12 spelfiguren (3 per speler), 24 watertegels en
105 bewegingskaarten. Het spelbord wordt eerst opgebouwd. We maken eigenlijk een lange slang met de wegtegels (de vorm hangt af
van de plaats op tafel), eerst worden er 10 dubbele A-tegels gelegd, dan 10 afzonderlijke tegels, nog eens 6 dubbele, 1 watertegel, 6 dubbele B-tegels, 10 afzonderlijke tegels en 10 dubbele tegels om tenslotte te arriveren op het vasteland. De spelfiguren worden in Atlantis geplaatst en de spelers krijgen bewegingskaarten.



In een beurt van een speler overloopt hij vier fasen :
1) eigen figuur kiezen (een figuur mag niet gekozen worden als hij al op het vasteland is gearriveerd)
2) kaart uitspelen en de spelfiguur voorwaarts bewegen : de speler legt een kaart af en zet zijn figuur naar de volgende tegel met dit symbool, staat er al een spelfiguur, ga je voort naar de volgende tegel van die soort
3) wegtegels wegnemen : de speler neemt de eerste vrije tegel achter de wegtegel waarop hij zojuist geland is (als er twee tegels op elkaar liggen, neem je de bovenste). Indien er gaten ontstaan in de weg, worden deze opgevuld met watertegels.
4) nieuwe kaarten van de voorraadstapel trekken : één kaart trekken

Zo ziet een beurt er uit, eenvoudig, snel en makkelijk ook om uit te leggen. Daarnaast zijn er nog wel enkele zaken waar extra rekening mee dient te worden gehouden.
* kaarten kopen : in het begin van je beurt mag je kaarten kopen, leg een gewonnen tegel af en ontvang het aantal kaarten gelijk aan de helft van de waarde van de tegel (naar beneden afgerond, bv. tegel met waarde 5 = 2 kaarten)
* openingen in de weg : naarmate het spel vordert, zullen er gaten in de weg komen, je kan deze op twee manieren oversteken :
- oversteek met een brug : elke speler heeft aan het begin van het spel één brug, die hij in de loop van het spel mag inzetten op een watertegel, hiermee overbrug je een opening in de weg. De brug blijft liggen en telt voor alle spelers. De oversteek hier is gratis.
- oversteek zonder brug : je betaalt de oversteek in punten (tegels of aanvullen met kaarten; elke kaart is 1 punt). De kosten zijn gelijk aan de laagste waarde van de tegels die het water begrenzen (laagste waarde van de tegels net voor en net na de watertegel(s))
* het vasteland : indien de speler een kaart uitspeelt met een figuur die niet meer voor hem aanwezig is op de weg, komt hij op het vasteland terecht, als beloning krijgt hij de laatste vrije wegtegel. Je schuift het vasteland terug tegen de weg. Vanaf het moment dat een speler 1 figuur op het vasteland heeft staan, mag hij 2 kaarten trekken (ipv 1), indien hij 2 figuren op het vasteland heeft trekt hij 3 kaarten. De speler die als eerste zijn drie figuren op het vasteland heeft staan, trekt 4 kaarten en het spel eindigt onmiddellijk.

Einde van het spel :
Zo gauw een speler zijn drie figuren op het vasteland heeft, eindigt het spel. De andere spelers brengen hun figuren die nog op de weg staan naar het vasteland. Hiervoor spelen ze geen kaarten uit, maar betalen ze nog wel de kosten van de oversteken (tegels en/of kaarten), bruggen mogen niet meer gebouwd worden. Daarna tellen de spelers hun punten samen : waarde tegels + aantal kaarten. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Atlantis
Uitgeverij : Amigo spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

02-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
01-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 2 : Martinique


U weet dat ik een fan ben van QWG, maar deze heb ik toch niet blind aangeschaft. Eerst onderwerpen aan een testronde dacht ik bij mezelf. Dat deed ik dan ook na de uitreiking van de Gouden Ludo op vrijdagavond in Broechem.

In dit 2-persoonsspel van Ornella gaan de spelers op zoek naar de verborgen schat, door middel van deductie, informatie die je verzamelt in de loop van het spel gaan de spelers hun piraten zo snel mogelijk op de juiste plaats laten graven. De speler die de schat vindt, wint sowieso het spel. Indien de schat niet gevonden wordt, tellen de overwinningspunten die je in de loop van het spel verzamelt. Zo staat het in de basisregels beschreven, maar de variant die wordt vermeld had voor mij persoonlijk misschien toch meer voldoening gegeven. Bij deze variant krijg je voor het vinden van de schat gewoon 20 punten bij, maar wordt er uiteindelijk naar de overwinningspunten gekeken. Dit houdt het spel misschien toch nog wat spannender.

Misschien had ik gewoon een verkeerde tactiek. Ik ging voor het verzamelen van veel snuisterijen om in te ruilen tegen schatten en overwinningspunten te scoren. Hier en daar trachtte ik toch wat info te verzamelen omtrent de schat, maar natuurlijk kwam ik veel te laat met mijn piraten in de kroeg terecht. De volgorde in de kroeg bepaald wie er als eerste op schattenjacht mag gaan, en dit was een doorslaggevende factor. Mijn tegenspeler zat op de eerste vier plaatsen en kon dus al vier keer gokken vooraleer ik aan de beurt kwam. Natuurlijk deed hij de juiste gok en was het voor mij al te belachelijk om mijn piraten nog op het bord te zetten ... een klein beetje een sisser. Maar dat is natuurlijk het spel. Ik was langs de ene kant toch gecharmeerd van het spel, met het mooie en stevige materiaal en het vlugge spelsysteem.



Nadeel is misschien wel dat de setup van het spel even veel tijd in beslag neemt als het effectieve spel, bij wijze van spreken. Het is natuurlijk een heel gedoe om alle kaartjes op het bord te leggen. Maar als je weet hoe het werkt gaat het waarschijnlijk allemaal wel sneller.

Heel even een klein overzicht van de gameplay : het spel verloopt in twee fasen : zonsopgang en zonsondergang

Tijdens de zonsopgang ga je je piraten (pion) in het spel brengen of over het spelbord verplaatsen. Je brengt een piraat steeds in aan de zijkant van het speelbord. Pas nadat je 3 piraten hebt ingebracht, mag je gaan verplaatsen. Je zet je piraat het aantal stappen voort zoals aangegeven met een getal op de fiche waarop je staat. Je mag horizontaal en verticaal bewegen, nooit over eenzelfde vakje. Je mag wel door een andere piraat bewegen, maar er niet op eindigen. Passeer je de piraat van een tegenstander, mag je één van zijn schatfiches openleggen en krijg je weer wat meer info van waar de schat niet ligt. De tegel waar je vertrekt, neem je op en leg je voor je neer.
Indien je dezelfde snuisterijen hebt verzameld zoals die op de kleine schatten, win je de schat, leg je deze fiches als stapel in het ruim van je boot en gaan je verzamelde snuisterijen uit het spel. Komt je piraat op een leeg vakje terecht, verplaatst hij zich naar de eerste vrije plaats in de kroeg. Deze piraat kan de rest van deze fase niet meer gebruikt worden. Indien je in het centrum van het speelbord eindigt, neem je nog een extra fiche mee naar de kroeg. (indien nog voorhanden) Als alle piraten in de kroeg staan, worden de overige fiches van het spelbord verwijderd en start de schattenzoektocht.

Tijdens de zonsondergang mogen de spelers in volgorde, zoals aangegeven in de kroeg, de schat proberen op te graven. Aan de hand van de fiches die ze verzamelden, proberen ze de locatie van de grote schat te achterhalen. Ze plaatsen hun piraten op de coördinaten. Nadat ze allemaal geplaatst zijn, wordt gecontroleerd of iemand de schat heeft gevonden. Is dit het geval, wint de speler onmiddellijk, zoniet tellen de overwinningspunten :
- de meeste ladingen verzamelt = 2 punten
- de punten van elke snuisterij in je lading optellen
- twee gelijke snuisterijen in je persoonlijke voorraad = 2 punten

Titel : Martinique
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

01-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
30-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After Essens???
Wat is dat nu weer? Wel, de indruk die een spellenbeurs als Essen achterlaat op het bordspellenland is immens. Misschien is de nasleep van zulk een beurs nog wel groter dan het hectische gebeuren zelf. Verschillende spellen komen om diverse redenen pas later in onze spellencollectie, of misschien wel helemaal niet.

Redenen zoals :

- Afwachten op een Nederlandse vertaling van het spel : Macao; Funkenschlag fabriksmanager, Carcassonne - schicksalsrad
- Uitverkocht in Essen : A la carte; Dungeon lords, Strada romana
- Nog even voor aan het sparen : Shipyard; Bunny, bunny, moose, moose; Cyclades
- Over het hoofd gezien in Essen : Aqua dolce; Fzzzt, Darwinci; Monkey dash; Tammany hall
- Gekocht op Spel (kwestie van daar ook nog eens een leuk koopgevoel te krijgen en een nog beter uitpakgevoel thuis) : Martinique; Atlantis; Colonia; Cardcassonne; Tchin tchin
- Eerst nog onderwerpen aan een testronde : Middle earth quest; Granada; Psychopet; Fish, fish, fish
- Achterblijvers die (hopelijk) onderweg zijn naar ons : Auf Messers Schneide (uitbr. Pandemie); Thunderstone; Monkey Lab; Adventurers
- Wegens te duur : uitbreidingen van Smallworld; TWRS (slik); Imperial 2030; Galactico; Rise of empires; Spartacus; Greed incorporated; Days of steam
- En dan nog een hele resem die we om financiële redenen nog even links moeten laten liggen (u begrijpt ons wel)

In de loop van de volgende weken zullen toch nog wel enkele van deze spellen hier besproken worden waarschijnlijk, dus hopelijk bent u dan ook weer met z'n allen op post.

30-11-2009 om 13:09 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 1 : Cardcassonne


Oh nee, weer een carcassonne afkooksel??? Zo nam ik de aankondiging van dit nieuwe spel op. Ik heb het dan ook aanvankelijk links laten liggen in Essen en me geconcentreerd op andere spellen. Maar na enkele besprekingen te hebben gelezen van het spel, lijkt dit een alleraardigst spelletje dat eigenlijk niets van Carcassonne wegheeft qua gameplay. Natuurlijk heeft men de naam gelinkt, dat zal commercieel wel interessant zijn. Ook hier en daar wat spelmateriaal recuperen is een goed idee in volle crisis, maar het spel zelf is toch vernieuwend.

In Cardcassonne ga je door het afleggen van kaarten en het verzekeren van een kaartenrij punten proberen te scoren.
Het spel bevat vier speelborden die tegen elkaar worden gelegd, achter dit spelbord worden de kaarten gelegd en er staat een scorespoor op afgebeeld waar de spelers met hun kleine meeple de score bijhouden.
Daarnaast krijgt elke speler een schatkist (gewone kartonnen fiche) en een grotere meeple om kaartenrijen te verzekeren. De rest van het spel bestaat eens een keer niet uit tegels, maar uit kaarten. Op deze kaarten staan personen, gebouwen en dieren afgebeeld in vier verschillende kleuren. (er zijn ook nog enkele jokers in de drie categoriën)

Het spel wordt over een aantal ronden gespeeld (afhankelijk van het aantal spelers). Elke ronde krijgen de spelers een aantal handkaarten (ook afhankelijk van het aantal spelers). Deze kaarten houden de spelers verdekt in de hand. Een ronde eindigt als alle spelers hun handkaarten hebben uitgespeeld, hun volgeling hebben geplaatst en de waardering hebben doorgevoerd. De speler links van de kaartgever opent het spel.

In je beurt moet je ofwel een kaart aanleggen ofwel je volgeling plaatsen. De kaart wordt aangelegd aan een open zijde van het speelbord of aan de laatst liggende kaart van deze rij. De eerste kaart van een ronde moet steeds verdekt worden gelegd door alle spelers, daarna speel je altijd open. Uiteraard moet de kleur overeenkomen met de kleurenrij (uitzondering verdekte kaart). Een joker mag aan een rij naar keuze.

Je volgeling plaatsen doe je aan het einde van een rij. Hiermee verzeker je je van de kaarten die voor deze volgeling liggen of tot een voorliggende volgeling. Een geplaatste volgeling blijft staan tot de waardering. De speler die als laatste zijn volgeling plaatst, legt deze neer en wordt kaartgever in de volgende ronde.

Alles draait natuurlijk om de waardering (dus toch nog een stukje Carcassonne erin) :
Alle kaarten die zijn verzekerd worden gewonnen, kaarten die niet verzekerd zijn, blijven liggen voor de volgende ronde.
- Persoonkaarten (waarde 1 t.e.m. 3) : je telt de getalwaardes op en vermenigvuldigt met het aantal persoonskaarten. Deze kaarten verdwijnen uit het spel.
- Dierkaarten : het aantal dierkaarten bepaald het aantal punten (overzichtstabel). Deze kaarten tellen bij elke waardering. Indien je een dierjoker afruimt en nog geen dierkaarten hebt, ontvang je onmiddellijk drie punten.
- Gebouwkaarten : worden onder de schatkist gelegd en tellen enkel bij de eindtelling. Deze kaarten mogen gedurende het spel niet meer bekeken worden.
- Jokers draak en fee : leveren onmiddellijk 10 punten op.
- Foute kaarten (gedekte kaarten) : persoonskaarten = 10 punten en uit het spel; dierkaarten en gebouwkaarten = ofwel 10 punten en uit het spel OF scoren volgens de gekende methode.

Slotwaardering : Gebouwen :
- 1 afzonderlijke gebouwkaart = 0 punten
- 2 verschillende gebouwkaarten = 5 punten
- 3 verschillende gebouwkaarten = 15 punten
- 4 verschillende gebouwkaarten = 30 punten

U merkt zelf al wel door het lezen van de regels of dit een spel is voor u of niet. Ik vind het in ieder geval een leuk tussendoortje. Je moet er niet té veel van verwachten, maar een ontgoocheling is het zeker niet.

Titel : Cardcassonne
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+

30-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
29-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spel 2009
Ook SpinLi kon natuurlijk niet ontbreken op Spel 2009, daarom brachten wij de beurs een bezoekje op vrijdag. Het was weer zoals gewoonlijk, een gezellige drukte (maar niet té druk dit keer), een uitgebreide winkel, veel speelgelegenheid, lekkere broodjes en dranken, veel demonstratoren om ons verder te helpen en nieuw dit jaar : een tweedehandsmarkt, een aparte kinderhoek en de Peter Pan-actie waar oude spellen werden ingezameld.

De vertegenwoordiging van de uitgeverijen was wederom ruim genoeg, maar natuurlijk nemen 999 games, Asmodée en Intrafin de grootste delen hiervan in. Wij hebben ons vooral geconcentreerd op de Impressens : Strada romana en A la carte. Deze staan beiden op onze wishlist vanaf het moment ze terug voor handen zijn.

Ook de cocktail games hebben we aan een rondje onderworpen en weer strijk gelegen met Ryth'm & bullet en Tchin Tchin. Jammer genoeg was Ryth'm & bullet niet meer beschikbaar anders hadden we het zeker aangeschaft. (maar het is ondertussen besteld)

Na drie cola, 1 hotdog en een broodje préparé gingen we dan een zakje vullen met lekkers (spellen dus). We hebben ons goed kunnen inhouden met ik eerlijk bekennen, we hebben geprobeerd om voor iedereen wat wils mee te brengen. Voor onze spellenavond van januari mag u zich dus alvast verwachten aan : Colonia, Atlantis, Martinique, Cardcassonne en Tchin Tchin (en daartegen ook wel Ryth'm & bullet).

't Was weer geslaagd, op naar Spel 2010!

29-11-2009 om 18:43 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog enkele indrukken ...
Hier nog enkele indrukken van nieuwigheden uit Essen die ik eens heb kunnen spelen :

- Vampieren van de nacht : al wat je ervan mag verwachten (en niet verwachten), behendigheid in het donker, grote geluksfactor, mooi materiaal zoals we gewoon zijn van Drei magier, het magische kantje is zeker aanwezig als je zo'n kwartier in het donker zit. Is het een aankoop waard? Indien geen kinderen of club (waarschijnlijk niet in de mogelijkheid om in het donker te spelen) : neen, indien je een echt "sfeerspel" zoekt, ja.

- El paso : leuk spelletje, durven doorgaan of niet, lang genoeg wachten om uit het spel te stappen en zo je voordeel te doen, maar niet te lang of je verliest alles. Eenvoudig om te spelen en uit te leggen. Aankoop waard : indien u houdt van Pickpocket, Diamant, ... zeker wel.

- Samurai card game : heb ik een zwak voor, het bordspel vind ik persoonlijk mooier, maar het idee blijft idem. Ietwat onoverzichtelijk met zo veel kaarten (ze hadden beter twee kleuren achtergrond gebruikt : voor de stadskaarten en de spelerskaarten). Tactisch toch boeiend. Aanrader? Ja, indien u het op de kop kunt tikken voor een niet-al-te-hoge prijs (wat dat voor u betekent, laat ik aan u over)

29-11-2009 om 18:37 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitreiking Gouden Ludo
Op de vooravond van Spel 2009 stond de uitreiking van de Gouden Ludo op het programma.
Voor deze eerste uitreiking van de Vlaamse spellenprijs werd de hulp ingeroepen van alle nederlandstalige spellenclubs,
ook SpinLi gaf zijn stem door.

Mijns inziens ging de prijs terecht naar het spel "Pandemie" van QWG. Zo blijft het de spellen Keltis, Dominion en Snow tails
voor. Pandemie is oorspronkelijk uitgegeven door Z-mangames, maar uiteraard wil de Gouden Ludo enkel het beste nederlandstalige spel bekronen.

Aan deze prijs was een receptie gekoppeld met hapjes en drankjes, die trouwens zeer lekker waren en een spellenavond eraan gekoppeld
zodat er eens kon verbroederd worden tussen de verschillende spellenclubs.

Ik ben de mensen van QWG persoonlijk gaan feliciteren met hun overwinning en heb even gepraat over de nabije toekomst van QWG.
Er staat weer héél wat op het programma : in de masterprintreeks komt Chocolatl, in januari zou er al een vertaling komen van Macao (van Aleaspiele) en voor de rest natuurlijk wel wat uitbreidingen o.a. Pandemie, Jambo, Galaxy trucker, ... Ook een vertaling van Kingsburg staat
voor 2010 gepland. We zijn uiteraard benieuwd wat voor goeds ze ons nog allemaal zullen brengen.

Nogmaals dank aan Forumfederatie voor de kans en de gelegenheid die ze ons schonken.

28-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)
27-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vaste klant ???


Bent u ondertussen vaste klant geworden van onze weblog?
Kon u de bespreking van de nieuwe spellen uit Essen wel smaken?

Het jammerlijke nieuws is dan dat alle spellen die we uit Essen meebrachten,
besproken zijn. Natuurlijk eindigt onze blog hier niet, er zijn nog héél wat
after-Essens die we in de komende maanden graag zouden willen toevoegen aan
onze collectie en die hier dan natuurlijk weer zullen besproken worden.

Hoogstwaarschijnlijk kunnen we maandag al terug van start gaan met de volgende
reeks aangezien Spel 2009 er dan ook op zit.

Laat misschien eens een korte reactie achter hier bij dit bericht :
- wat vind je leuk aan de artikeltjes?
- wat kan misschien nog beter?
- wat verwacht u nog meer?
- zou u het appreciëren als er af en toe ook eens plaats zou zijn voor een gouwe oude?
- ...

Het zou leuk zijn mocht ik die feedback ontvangen, zodat we nog meer kunnen tegemoet komen
aan uw wensen.

27-11-2009 om 13:57 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 37 : Powerstruggle


Met deze bespreking heb ik bewust gewacht tot op het eind. Eerst en vooral omdat de spelregels me niet direct helemaal duidelijk waren. Ten tweede omdat ik het toch niet zomaar wilde laten schieten. Een herlezing van de spelregels (en wat geduld en herlezen) hebben me in ieder geval enthousiaster gemaakt voor dit spel. Alhoewel ik bij God niet weet hoe ik hier een omschrijving ga neerpennen. Ik ga er gewoon aan beginnen en hoop dat jullie allen er wijs uit geraken.

In "Powerstruggle" proberen de spelers vier punten te scoren. Er zijn vijf overwinningstracks waarop ze punten kunnen scoren. Vanaf een bepaald moment op elke track komen ze in een groene zone en vanaf dan telt deze track als overwinningspunt. Daarnaast moeten ze ook hun aartsvijand kloppen. In het begin van het spel trekken de spelers een kaart wie hun vijand is, bedoeling is dan om op drie tracks boven je tegenstander uit te komen. Als je het bovenste schavotje bereikt, ben je sowieso boven je tegenstander (en hij boven jou). (Stel u voor dat u dit al moet lezen in het Engels ... u begrijpt het wel)

Om punten te kunnen zetten gaat u op het onderste deel van het bord spelen. Dit toont de administratieve tak van een bedrijf (klinkt alvast weinig spannend hoor ik u denken) met verschillende verdiepingen, met bovenaan een bureau voor de baas van een bepaald departement (bv. financiën, communicatie, ...). Net onder het dak zit de "board room", deze hoge pieten gaan natuurlijk veel te zeggen hebben en helemaal bovenaan is er nog de "chairman's office", de big boss om het zo te zeggen.

Het spel verloopt over verschillende ronden, tot iemand aan de overwinningsconditie voldoet. Elke ronde is opgebouwd uit 2 grote fasen :
I) Director's meeting
II) Department turns (tussen de vier en zeven acties)

U merkt al dat de terminologie hier voor de moeilijkheid zorgde bij dit spel, hadden ze het in een ander thema gestopt, zou het misschien toch net ietsje makkelijker zijn geweest. Eigenlijk is het een groot verdeel- en heersspel. Zorg dat je op de diverse departementen bent vertegenwoordigd. Zorg dat je op het juiste moment aan de top komt om zo je figuur op de scoretrack te kunnen verzetten en hou steeds je tegenstanders in de gaten zodat zij de overwinning niet kunnen claimen. Onderstaande uitleg vat het spel samen, maar is zonder afbeeldingen volgens mij moeilijk volgbaar, mijn excuses daarvoor, maar indien u geïnteresseerd bent, zou ik u graag naar de website van Eggertspiele willen doorverwijzen, daar zal u de spelregels normaal kunnen terugvinden in pdf.

I) Director's meeting :
1) Ontslaan van de "chairman" : hij verlaat zijn bureau en gaat terug naar de voorraad van de betreffende speler (niet in ronde 1 natuurlijk)
2) Kiezen van de nieuwe "chairman" : de best vertegenwoordigde speler in de boardroom vaardigt de "chairman" af en zet hem een trapje hoger
3) Vastleggen van de "divisionale heads" : deze bazen van elk departement zorgen voor een extraatje in het spel, je krijgt de bijhorende kaart die je toelaat om iets extra's te ondernemen. Ook hier kan je slechts baas worden, als je het beste bent vertegenwoordigd in het departement
4) Overhandigen van de privilege kaarten : zoals hierboven reeds vermeld
5) Scoren van invloedspunten : "chairman" = 2 punten, lid van de "board" = 1 punt
6) Verzetten van de motivatiemarker : de marker wordt op 6 gezet
7) Sorteren van de evenement kaarten : de baas van communicatie neemt 6 evenementkaarten + "director's meeting" + "bonus" (deze twee laatste moeten er altijd inzitten) en steekt ze in de volgorde die hij wil. Bonus moet wel voor director's meeting komen en deze laatste mag ten vroegste als 5de evenement komen. Zo gauw de director's meeting eruit komt, eindigt de lopende ronde (vandaar tussen de 4 en 7 acties)

II) Department turns
Deze fase hangt dus af van hoe de evenementkaarten zijn gestoken. Er wordt telkens eerst een evenementkaart omgedraaid en uitgevoerd en nadien doen alle spelers een actie.
De acties waaruit de spelers kunnen kiezen :
- bedienden inhuren : twee bedienden toevoegen aan je departement
- oprichten van een bureau op een departement : een eigen mannetje toevoegen aan een departement
- herstructureren van een departement : verschuiven van bedienden binnen de eigen rangen
- aftreden als baas van een departement : in ruil kan je lid van de board worden of verander je in een externe counsel
- andere spelers omkopen : je tracht de functie van een andere speler over te kopen en krijgt hiervoor beiden punten op de corruptietrack
- punten kopen : je kan punten kopen van de diverse tracks
- gebruik een privilegekaart : voer de actie uit die op de kaart staat vermeld

Titel : Powerstruggle
Uitgeverij : Eggertspiele
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 10+

27-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
26-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1000 dagen
Toevallig ontdekt daarnet, maar onze weblog bestaat exact 1000 dagen. Op naar de 2000 zou ik zeggen !

26-11-2009 om 22:49 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 36 : Ghost stories : white moon


Lang geleden, maar nog eens de hoogste tijd om een uitbreiding in onze Essen-reeks te stoppen. Ditmaal een volwaardige uitbreiding. Hiermee bedoel ik : veel materiaal, toegevoegde waarde aan het spel, extra uitdaging zonder verlies van sfeer die rond het spel hangt. Dit klinkt waarschijnlijk al veel belovend en dat is het toch ook wel.

Misschien even recapituleren : Ghost stories is een spel van Repos productions, een Belgische uitgeverij en een beetje chauvinisme is hier toch wel op z'n plaats. Ghost stories is een coöperatief spel waarbij de spelers samen trachten de boze Wu-Feng geest te verslaan. Ze spelen elk met een taoïst die in het belaagde dorpje rondtrekt, hulp zoekend bij de inwoners en ten strijde trekkend tegen allerlei boze spoken en geesten. Eigenlijk komt het erop aan om te overleven, liefst met z'n allen, zodat je elkaar hier en daar een handje kan helpen. Om tenslotte tegen de grote Wu-Feng te kampen en vaak te zien dat je te weinig kracht nog hebt, te weinig middelen, te weinig ... Het spel winnen is dan ook geen senicure, ons is het in ieder geval nog nooit gelukt (maar misschien hebben we het wel te weinig gespeeld, het is alleszins al te lang geleden, maar dat zeggen we over zoveel spellen). Dit basisspel vonden we al zeer goed, dus een uitbreiding hebben we misschien niet echt nodig. We zullen zeker en vast nog eerst een paar keer de basis moeten spelen vooraleer we de "white moon" ertussen gooien.

"White moon" voegt enkele elementen toe aan het spel, naast je dagdagelijkse job om de boze geesten en spoken te verdrijven, moet je je nu ook gaan bekommeren om de dorpelingen en deze trachten te redden. Een dorpeling redden telt als een eigen actie en als je het basisspel kent, weet je dat je al sowieso acties te kort komt om alles tegen te houden. Deze dorpelingen kunnen dan ook weer een mogelijk verlies opleveren als je er te veel laat sterven. Red je de dorpelingen krijg je ook wel weer beloningen, die je in het verdere verloop van het spel wel eens handig zou kunnen gebruiken.

Ook een nieuw figuur, Su-Ling, wordt geïntroduceerd, gelukkig is dit eens een goed personage, zij helpt onze taoïsten bij het tegenhouden van de plaaggeesten, die er normaal voor zorgen dat dorpstegels worden omgedraaid (en zo onbruikbaar worden).

Tenslotte kan je ook maankristallen gaan verzamelen en die rond het spelbord plaatsen, zodat je een mystieke barrière kan maken. Zo gauw je de barrière hebt kunnen maken, kan je deze inzetten om dorpelingen te redden en geesten te verslaan.
 
Deze uitbreiding is dus echt wel een toffe aanvulling voor het spel, het krijgt toch enkele nieuwe dimensies, zonder het spanningsveld weg te halen die bij het spel hangt (het versterkt het zelfs nog). Of ik nu onmiddellijk aan de slag zou gaan met White moon, dat betwijfel ik wel. Misschien eerst vooral de basis terug goed onder de knie krijgen en dan zal deze uitbreiding een welgekomen aanvulling zijn van een sowieso al fantastisch spel.

Titel : Ghost stories : white moon
Uitgeverij : Repos productions
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

26-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
25-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 35 : El paso


"El paso" stond in Essen een beetje (een beetje veel) in de schaduw van "Tobago", wat toch het grote kanon was van Zoch verlag.
Misschien is dit wel een beetje onterecht, want dit is een leuk, luchtig spelletje. Het spelsysteem is te vergelijken met dat van Diamant,
Claim it of Incan gold als u wil. Het komt er dus op aan om in te schatten hoe lang je wil blijven meespelen, of je op tijd uit de voeten maken vooraleer je alles verliest.

In El paso speel je een boef uit het Wilde Westen die gevreesd is door iedereen, zelfs de sheriffs moeten eerst verzamelen vooraleer ze iets durven ondernemen tegen deze bandieten.

Het spel komt met een spelbord, waar vijf dorpen op zijn afgebeeld, 48 misdaadkaarten, 36 buittegels, 5 dobbelstenen, 1 figuurtje om aan te geven in welk dorp de boeven op bezoek zijn en goud (in waarde 1, 5 en 10). Uiteraard is het de bedoeling om in zeven rondes zoveel mogelijk goud te verzamelen en de grootste boef van de geschiedenis te worden.

Elke ronde bestaat uit volgende fasen :
- aanvullen van de buit (18 tegels worden uit het zakje getrokken, enkel de juiste kleuren worden gebruikt)
- de spelers beslissen of ze mee gaan op rooftocht (blind uitspelen van een misdaadkaart = zelfde kleuren als buittegels)
- de startspeler gooit met de dobbelstenen (sheriff-sterren worden opzij gelegd)
- de spelers nemen om beurten hun buittegel (zelfde kleur = van hoog naar laag nemen)
- de spelers vullen hun hand terug aan tot 6 misdaadkaarten
- daarna beslissen de spelers of ze nog meedoen, zoja spelen ze weer een kaart, zoniet incasseren ze hun geld en verlaten ze deze ronde
- de resterende dobbelstenen worden gegooid (zolang er geen vijf sheriff-sterren liggen, kan je doorgaan)
Indien de vijf dobbelstenen een sheriffster tonen is deze ronde afgelopen, boeven die nog deelnamen aan het spel, verliezen al hun buit en winnen deze ronde niets. Ook wanneer alle spelers het dorp hebben verlaten of als er geen buit meer is, stopt de lopende ronde.

Na het bezoek aan 7 dorpen eindigt het spel, diegene die het meeste goud heeft kunnen verzamelen, wint het spel.

Kortom : misschien is zulk een spel iets voor u, misschien ook helemaal niet. Uiteraard is er een erg grote geluksfactor aanwezig en moet u dit vooral zien als een leuk tussendoortje, zonder al te veel denkwerk. Een beetje voorzien wat de tegenstrevers zouden doen, wat geluk met de dobbelstenen en vooral een grote portie lef heb je nodig om dit spel tot een goed eind te brengen.

Titel : El paso
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantals spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

25-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
24-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 34 : Assyria


U zat er misschien al een tijdje op te wachten. Mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik fan ben van Ystari. De Franse uitgeverij die er probeert een erezaak van te maken om in al hun titels de letters Y en S te steken, u weet wel : ys, yspahan, metropolys, mykerinos, sylla, caylus, ... Dit keer kwamen ze in Essen met de titel : Assyria. Een spel van Emanuele Ornella, die ook het nieuwe 2-persoonsspel van QWG "Martinique" voor zijn rekening nam. (De illustrator van beiden spellen is trouwens ook dezelfde) Of dit een referentie is, laat ik in het midden, maar na het lezen van de spelregels is mijn interesse in dit spel zeker aangewakkerd.

In Assyria staat iedere speler aan het hoofd van een nomadenstam. Zij reizen door de woestijn om voedsel te vinden, waterputten en ziggurats te bouwen. Gedurende drie perioden proberen ze te domineren in het land "Assyria". De meest invloedrijke stam zal zegevieren. 

Het spel bestaat uit een spelbord, dat tweestromenland toont en voor de rest woestijn, met verschillende voedselbronnen. Er zijn 54 kaarten (eten, uitbreiding, bonus en ploegkaarten) en 16 grijze fiches die de waterputten voorstellen. Daarnaast krijgt elke speler 10 hutten, 4 zigguratbasissen, 4 zigguratmiddenstukken, 4 zigguratdaken en 4 fiches in hun kleur.

Een spel verloopt dus over drie periodes. De periodes bestaan uit 3 ronden, behalve de 1ste periode die slechts 2 ronden telt.
Na elke periode volgt er een overstroming, waar het spelbord veranderingen ondergaat en waar de spelers punten scoren.
Een spelronde op zich bestaat dan ook weer uit drie fasen :
1) landbouwfase (zaaien, oogsten, nieuwe spelersvolgorde)
2) uitbouwfase (nieuwe hutten, voedselvoorziening, hongersnood, waterputten, bereik en prestige)
3) actiefase (bouwen of uitbouwen ziggurat, intrigeren, offeren aan de goden, kopen van een ploeg/voedselkaart)

1) LANDBOUWFASE
- zaaien : afhankelijk van het aantal spelers worden de voedselkaarten uitgelegd en vijf kolommen van elk twee kaarten.
de kaarten met minder symbolen worden links gelegd, meer symbolen rechts en de jokers sowieso helemaal rechts
- oogsten : de spelers kiezen in spelersvolgorde een kolom met kaarten uit en nemen deze open voor zich
- nieuwe spelersvolgorde : de fiches van de spelers worden zo gelegd in de volgorde dat ze kaarten kozen, diegene die de meest linkse
kaarten koos, wordt dus de startspeler

2) UITBOUWFASE
- nieuwe hutten : neem het aantal hutten uit de voorraad aangegeven op de uitbreidingskaart van deze ronde, de hutten moeten op lege plaatsen worden gezet die grenzen aan eigen hutten of ziggurats
- voedselvoorziening : voor elke hut moet het afgebeelde voedsel op de tegel worden betaald in de vorm van voedselkaarten, er wordt niet weergegeven, je zet de hut op het symbool als je het voedsel hebt geleverd
- hongersnood : de hutten die niet zijn voorzien van voedsel worden van het bord genomen
- waterputten : deze worden geplaatst op een kruispunt van tegels waar de speler drie hutten heeft, je kan er geen bouwen naast een ziggurat, niet tussen de twee rivieren, niet op andere waterputten
- bereikbaarheid : voor elke hut gebouwd op de rivier krijgt de speler kamelen (1ste hut op een rivier = 3 kamelen, elke volgende hut = 2 kamelen), de limiet van kamelen is 10
- prestige : elke hut tussen de rivieren levert 2 punten op, de hutten erbuiten 1, elk deel van een ziggurat levert 1 punt op, waterputten leveren in periode één 6 punten op, in periode 2 nog 5 en in periode 3 nog 4 punten.

3) ACTIEFASE
In de actiefase gebruiken de spelers hun kamelen om acties uit te voeren. De mogelijke acties zijn :
- bouwen of uitbouwen van een ziggurat : in de plaats van een hut, niet op een rivier, niet naast een waterput; kostprijs = 6 kamelen voor basis, 3 voor een middenstuk en 2 voor een dak (uitbreiden slechts één stuk per ronde)
- intrigeren : hutten op invloedstracks plaatsen; kostprijs = 3 voor bovenste, 2 voor middelste en 1 voor onderste track
- offeren aan de goden : 1 tot 3 kamelen offeren en fiche evenveel plaatsen verderschuiven
- koop een ploeg/ voedselkaart : kopen van een niet gekozen kaart; kostprijs = aantal kamelen op de kaart

Op het einde van een ronde volgt er een overstroming. Er wordt een nieuwe uitbreidingskaart getrokken. Alle hutten worden terug van het symbool gezet.

OVERSTROMING
- alle hutten op de rivieren gaan terug naar de voorraad
- punten voor invloed (bovenste = 3 punten per hut; middelste = 2 punten per hut; onderste = 1 punt per hut)
- meeste invloed krijgt nog extra aantal punten gelijk aan de hoogste waarde van de uitbreidingskaarten, de tweede krijgt de tweede waarde, de derde krijgt tenslotte de laagste
- daarnaast zijn er nog de bonussen van de invloeden (bovenste = 1, 4 of 8 punten afhankelijk van het aantal hutten; middelste = een ploegkaart indien je een hut plaatste; onderste = één kameel per hut)
- offers = een aantal punten gelijk aan het aantal ziggurats (hoeft niet voltooid te zijn) x de waarde van hun offers, de offerfiche start daarna terug op nul

Titel : Assyria
Uitgeverij : Ystari
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

24-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
23-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 33 : Vampieren van de nacht



Vampieren van de nacht is nog eens een bigbox game van Drei magier spiele. In het vorige spel "het magische labyrinth" lag de nadruk op het memorygehalte net als in "Spokentrap". Daarnaast zijn ze natuurlijk vooral gekend voor de hele kakkerlakkenreeks waarbij je gek wordt als je de verkeerde groente eruit floept. Met "Nacht der magiërs" sloegen ze een andere weg in, ze maakten een spel dat in het donker diende gespeeld te worden en waar het vooral om behendigheid draait. Ook nu, met "Vampieren van de nacht" gaan ze die richting uit.

Vampieren van de nacht bestaat uit een, zoals gewoonlijk, erg mooi speelbord. Dit maal een volledige ruïne in 3D die moet worden opgebouwd. In de bodem van de doos staat een tombe afgebeeld waar de babyvampiertjes liggen te slapen. Op hun dak liggen allerlei fiches met knoflook die de vampierjager Knobelzobel daar heeft neergestrooid. Vampier Leo Langtand en zijn dappere kleine vleermuis gaan moedig aan het werk om alle look uit de ruïne te verwijderen. De vampier en z'n vleermuis zijn twee magneten die elkaar afstoten. Met een stokje (waaraan de vleermuis is bevestigd) duw je de vampier verder over het spelbord. Op die manier duw je de knoflookfiches weg.

Het is de bedoeling om de fiches uit de ruïne te duwen, maar pas op, want hier en daar zitten er gaten in de grond en de fiches zouden er wel eens kunnen doorvallen en bij de babyvampieren terechtkomen. Als een speler aan de beurt is, neemt hij de vleermuis en duwt hij de vampier rond over het spelbord.

Zijn beurt eindigt als zich volgende zaken voordoen :
- een knoflookfiche(s) val(len)t van het spelbord : de speler neemt de fiche(s) in de hand, dit zijn punten op het einde van het spel
- de vampier valt van het spelbord : de beurt is over, de vampier wordt terug in het midden van het spelbord gezet
- een knoflookfiche valt in een gat : de beurt is over, de volgende speler speelt verder

Wanneer alle lookfiches van het bord zijn verwijderd, eindigt het spel. De speler die het meeste bollen knoflook heeft verzameld, wint het spel.

Titel : Vampieren van de nacht
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 6+

23-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (1)
22-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 32 : Stronghold


Stronghold, je kon er in Essen niet omheen. Misschien wel één van de grootste hypes van de beurs. Terecht of onterecht? Daar ga ik me persoonlijk niet over uitspreken, want er zijn zeker liefhebbers van dit soort spellen. Eerst en vooral denk ik dat je al sowieso van het genre moet houden, anders blijf je er beter met je handjes van af.

Wat voor type is dat dan, een tactisch en strategisch spel, een epische strijd tussen twee spelers. Hoewel het spel ook geschikt zou zijn om met z'n drieën of vieren te spelen, lijkt het me toch wel het beste voor een tweestrijd. Doel van het spel : speler A tracht met z'n machtige leger een kasteel binnen te vallen en te veroveren, speler B tracht zo lang mogelijk stand te houden met de middelen die hij had.

Krijg je waar voor je geld? Ook op deze vraag zit ik met een dubbel gevoel. Ja, je krijgt enorm veel materiaal, een uitgebreid spelbord, diverse fiches, kaarten, houten blokjes, extra borden, ... Mocht de doos u dus een verschot opleveren, het zou me niet verbazen, maar misschien bezorgt u ook een immense hoofdpijn (en dan kunnen de kosten aan Dafalgan serieus oplopen).

Hoofdpijn om de regeltjes voor de regeltjes. Er zijn regeltjes voor de aanvaller, er zijn regeltjes voor de verdediger. Hoofdpijn door het peinzen of je je leger nu hier of daar gaat inzetten. Nadenken over de wapens die je gaat inzetten, de flank die je laat aanvallen, de valstrikken die je wil ontlopen, de kracht waarmee je je stormram tegen de poorten laat beuken, ...

Punten worden er ook weer uitgedeeld, punten omwille van het feit dat je langer overleeft. 10 ronden in totaal moet de verdediger trachten stand te houden, praktisch onmogelijk om dat volledig te bereiken, lijkt me, maar dat is de bedoeling niet. Als aanvaller sprokkel je dan weer punten door je trollen op de muren te krijgen, je goblins in het kasteel te krijgen, de torens in te nemen en de toegangspoort tot splinters te herleiden.

Speel je de kasteelheer, dan weet je al zeker dat je deze geavanceerde stratego in het nadeel zal beslechten (maar uiteindelijk tellen de punten). Maar dat weet je dan ook al op voorhand ... dus laat het je zeker niet tegenhouden. Eigenlijk zou je het spel dus best twee keer direct na elkaar spelen à la Mr. Jack en dan vergelijken hoe goed je het er vanaf gebracht hebt. Maar of je nu in totaal dan 4 uur (zonder opstellen en uitleg) aan tafel wil blijven zitten, laat ik ook aan u over.

Mij lijkt het allemaal een beetje te gemaakt, weinig spannend, wat toch wel de bedoeling zou moeten zijn bij een bestorming van een kasteel. Oké, je voelt ongetwijfeld de druk van de sterkere aanvaller, maar het feit dat je zoveel kleine tactische keuzes hebt, maakt het allemaal wat minder spannend. De gameplay lijkt mij een beetje traag en deze mening is bij mij aangesterkt door het artikel van Dominique op zijn blog. Hij bracht me bij een spel dat hetzelfde opzet heeft als dit spel, maar wat volgens mij wel brengt wat het zou  moeten beogen. Over dit spel heb ik het laten misschien nog wel eens als het ooit ook bij SpinLi zou aanwaaien.

Ik zou iedereen die interesse heeft in dit spel gewoon willen aanraden om het spel zeker eens te proberen, ik ga het zeker ook eens doen, moest ik iemand vinden die het me stap voor stap wil demonstreren, want zelf nog eens de spelregels doorduinen lijkt me niet direct aan de orde.

Titel : Stronghold
Uitgeverij : Portal publishing
Aantal spelers : 2 (3,4)
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 14+ (en liefhebber)

22-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
20-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonnespel : Archipel, de Chinese vissers
Een coöperatief spel van Zonnespel

Voor al wie Zonnespel niet kent, deze Nederlandse uitgeverij maakt educatieve en vaak coöperatieve spellen.
Coöperatief wil zeggen dat de nadruk vooral ligt op het samen spelen, het samen werken naar één doel. Je wint samen of ... je verliest samen.
De laatste jaren is dit echt al wel een hit gebleken met onder andere toppers als : Shadows over Camelot, Red November, Pandemie, Battlestar Galactica, Arkham horror, Boomgaard (nooit gedacht dat ik deze twee laatste ooit direct na elkaar zou gebruiken), ...

Zonnespel heeft op dit moment zo'n 20 spellen (10 Nederlandse uitgaves en 10 Canadese spellen met Nederlandse spelregels) en deze zijn nu ook makkelijk verkrijgbaar bij ons omdat ze worden verdeeld door Asmodée België (het vroegere Hodin).
Wij kregen een exemplaartje van hun nieuwste aanwinst "Archipel, de Chinese vissers".

In dit spel is het de bedoeling om met z'n allen op zee te gaan, trachten stormen te doorstaan en de juiste vis te leveren aan de juiste markten.
Af en toe moet je ook terugvaren naar een winkel op de eilanden om voorraad in te slaan : aas, benzine, stormkleding, ... Bovendien zit het vissersberoep vol risico's, voor je het weet heb je een haai aan je haak of een lekkage in je boot. Hopelijk kunnen je collega-vissers je dan voorthelpen tot je veilig en wel aan wal bent. Slaag je erin om alle juiste vissen in de juiste markten te krijgen en de boten op de correcte thuishaven, dan win je het spel na een succesvol visseizoen. Lukt dit niet, dan zal je het nog eens een keertje moeten proberen.

Archipel

Als je aan de beurt bent, heb je de keuze tussen verschillende acties. Je kan gaan varen (indien voldoende brandstof), gaan vissen vangen (door aas uit te gooien) of naar een haven varen om boodschappen te doen of vissen in te leveren bij de markten. Maar let op, het is stormseizoen en de stormen steken zonder boe of ba de kop op, op die plekken is het onmogelijk om te passeren, laat staan te vissen.

Kenmerkend voor de spellen van Zonnespel is dat de nadruk eens een keer niet ligt op prachtige artwork, pas op ik ga zeker niet zeggen dat het materiaal lelijk is, maar flitsende kleurendruk is er ook niet bij. De spelregels zijn qua uitzicht nog saaier dan een uitgave van "Kerk en leven"', maar ze zijn wel duidelijk geschreven, stapsgewijs opgebouwd en dus makkelijk te hanteren (en daar draait het natuurlijk om).  

Titel : Archipel, de Chinese vissers
Uitgeverij : Zonnespel
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 11+

20-11-2009 om 19:11 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!