IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2009/6 online
De nieuwsbrief voor de volgende spellenavond staat online en is vertrokken naar de digitale brievenbussen van onze leden.
Veel leesplezier!

27-05-2009 om 15:02 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Games on the road
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We ontvingen onderstaande mail van Hodin, dus bij deze is iedereen uitgenodigd :

Beste Spellenclub/ Spellenliefhebber,

Wij hebben fantastisch nieuws!
Zaterdag 27 en zondag 28 juni 2009 organiseren wij voor het eerst «Games on the Road» in de Wolubilis (www.wolubilis.be) te Sint Lambrechts Woluwe!

Daarom nodigen we jullie van harte uit op dit ludiek evenement. Kom gratis met clubleden, familie en vrienden met de hipste gezelschapsspellen van het ogenblik spelen!

Het evenement is geschikt voor beginnende en meer ervaren spelers en voor alle leeftijden van 5 tot 99 jaar!
Meer informatie over het evenement vind je op: www.gamesontheroad.be/nl

Zet deze data nu al in je agenda en nodig zoveel mogelijk mensen uit voor dit evenement! Dankzij jullie hulp kan dit evenement een groot succes worden!

27-05-2009 om 13:12 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.El presidente : Eggertspiele
Klik op de afbeelding om de link te volgen Titel : El presidente (uitbreiding Cuba)
Uitgeverij : Eggertspiele

Dit spel is geen losstaand spel, het is een uitbreiding van het populaire bordspel Cuba, dat we al van Essen 2007 in onze collectie hebben. In de grote vierkante doos (formaat Cuba, maar een beetje dunner), vinden we niet al te veel materiaal, een kleinere doos had dan ook op z'n plaats geweest, maar misschien heeft men bij Eggertspiele om esthetische redenen hetzelfde formaat van doos gebruikt.

In de doos vinden we een klein stukje spelbord dat perfect aansluit op het spelbord van Cuba, een houten presidentswagen, 6 nieuwe personagekaarten, 2 ezelskaarten, 6 grote schipkaarten, 8 statuutkaarten, 5 nieuwe gebouwen en één perstegel.

Het spelprincipe van Cuba wordt in dit spel gewoon gehanteerd, er komen slechts enkele variaties aan bod afhankelijk van het materiaal dat je gebruikt. Zowel de schipkaarten, nieuwe gebouwen als statuutkaarten zijn facultatief, je beslist aan het begin van het spel of je ze al dan niet gebruikt. Door alle statuutkaarten te gebruiken, kan je bijvoorbeeld twee ronden langer spelen. De personagekaarten en ezelskaarten die in het spel komen, hangen af van met hoeveel spelers je speelt.

En in deze personagekaarten zit nu net het verschil met het basisspel. Elke speler kan nu éénmaal in de actiefase ervoor kiezen om een nieuwe personagekaart te kiezen. Deze liggen open op het nieuwe spelbordje. Je voert de bijpassende actie onmiddellijk uit. Elk personage kan maar één keer per ronde en dus maar door één speler gebruikt worden.
- de danser : je wordt de nieuwe startspeler (de oorspronkelijke regel vervalt)
- de musicus : je krijgt direct 2 pesos
- de dagwerker : je mag al je grondstoffen (die je op dat moment bezit) stockeren
- de havenmeester : je mag 2 schepen die naast elkaar liggen van plaats verwisselen
- de advocaat : je mag onmiddellijk de actie van een eigen gebouw uitvoeren, je betaalt hiervoor 1 peso
- de revolutionair : je krijgt 1 overwinningspunt

Op het einde van de actiefase wordt er een evenement van de president afgehandeld, afhankelijk van de plaats waar de presidentswagen staat.
De evenementen :
1. elke speler stuurt in de volgende ronde 2 personages naar het parlement
2. in de volgende ronde wordt de parlementsfase overgeslagen
3. degene die zijn foreman speelt, mag ineens zijn werker verplaatsen (deze beweegt dus twee keer)
4. iedere speler mag 1 peso betalen en één van zijn gebouwen overbouwen, hij betaalt eventueel het verschil tussen de gebouwen
5. de leider verliest 2 overwinningspunten
6. elke speler mag, beginnend van de startspeler, een grondstof van de markt nemen

Over de statuutkaarten en gebouwen ga ik het hier niet hebben, daarvoor komt u het best eens een keertje uitproberen.

26-05-2009 om 19:50 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sherwood forest : Eggertspiele
Klik op de afbeelding om de link te volgen Titel : Sherwood forest
Uitgeverij : Eggertspiele
Aantal spelers : 3-6
Leeftijd : 9+
Speelduur : 60 min.

Speldoel :
Sherwood forest wordt belegerd door rivaliserende bendes. Iedereen wil de leider zijn om te heersen over de bendes zoals Robin Hood.
Maar enkel diegene die het meeste rijkdom verwerft en aan de armen geeft, kan de leider worden.
Plan je aanvallen door informatie te verzamelen, samen te spannen en plannen te smeden in je schuilplaats. Vorm allianties om de sterk bewaakte goudtransporten te overvallen en vermijd vooral de sherif.

Spelmateriaal :
- 1 spelbord
- 1 startspelerkaart
- 6 spelertableaus
- 48 overvallers
- 18 markers (blokjes)
- 12 alliantie markers
- 42 goudzakken
- 1 startspelerfiguur
- 1 kar
- 55 reiskaarten
- 24 uitrustingskaarten

Spelverloop :
Het spel bestaaat uit zes rondes. Elke ronde bestaat op zijn beurt uit twee fasen, de planningsfase en de overvalfase.
Het spel kan ook weer in een basisversie of een geavanceerde versie gespeeld worden (deze bespreking omvat enkel de basisversie).

De planningsfase : de spelers plaatsen om beurten hun pionnen op het spelbord, dit gaat door tot alle pionnen zijn ingezet.
Er zijn vijf mogelijke acties waaruit je kan kiezen.
1. doneren aan de kerk : de speler plaatst een pion op de kerk en geeft een aantal goudzakken af aan de pot. Hij krijgt voor elke zak één overwinningspunt. (indien een speler vijf goudzakken heeft, moet hij deze actie als eerste kiezen)
2. informatie verzamelen in het café : de speler plaatst een pion in de herberg en bekijkt één van de dichtliggende reiskaarten om zo te achterhalen waar de geldtransporten zullen passeren
3. koop uitrusting bij de handelaar : de speler plaats een pion bij de handelaar en betaalt 1 goudzak in ruil voor een getrokken uitrustingskaart. Een speler mag maximaal drie kaarten op handen hebben
4. recruteer bendeleden : plaats een pion op de marktplaats, betaal twee goudzakken en neem een extra bendelid van de voorraad, deze kan vanaf volgende ronde worden ingezet
5. bezet een schuilplaats : dit is eigenlijk de kern van het spel, spelers komen samen in de schuilplaatsen om de geldtransporten te overvallen, er zijn verschillende mogelijkheden hoe dit kan gebeuren. Een overval is succesvol als de waarde van de overvallers gelijk of groter is aan de sterkte van het geldtransport. Er kunnen ook uitrustingskaarten gespeeld worden om sterker te worden.

5.1. plan een overval zonder alliantie : de speler plaatst gewoon enkele pionnen op de schuilplaats, kondigt aan dat hij het alleen wil klaarspelen en de andere spelers kunnen hier dan niet meer bij komen staan. De bewuste speler mag voor al uitrustingskaarten bij de schuilplaats leggen om zijn kracht op te drijven

5.2. plan een overval met alliantie : de actieve speler vraagt aan de medespelers of ze mee de overval willen uitvoeren, er wordt onderhandeld over hoeveel overwinningspunten er te rapen vallen en het aantal goudzakken er te verdienen valt. De actieve speler kan een bepaalde sterkte van bendeleden vragen, ook nu kunnen er weer uitrustingskaarten worden gespeeld. De andere spelers mogen steeds een voorstel doen van hun mogelijke inbreng. De andere spelers mogen niet onderling onderhandelen, enkel met de actieve speler. De actieve speler kan ten allen tijde nog beslissen om zonder alliantie verder te gaan en alles af te blazen. Vanaf het moment dat er een concensus is, kan dat niet meer, de betrokken spelers leveren de bendeleden, uitrustingskaarten en plaatsen hun markers ter plaatse, zodat wordt onthouden wie allemaal deelneemt.

Einde van de plannigsfase : de spelers die als eerste geen pionnen meer kan inzetten krijgt een overwinningspunt, de tweede de startspelerkaart. Als iedereen al zijn pionnen heeft ingezet, eindigt de planningsfase.

De overvalfase : de startspeler kiest als eerste een reiskaart en voert de reis van de kar uit. Zo worden alle reiskaarten één voor één afgehandeld. Indien er een overval plaatsvind kunnen zich weer twee gebeurtenissen voordoen : een succesvolle overval of niet.
Er geldt dat alle gebruikte uitrustingskaarten steeds op de aflegstapel worden geplaatst, anders niet.

- succesvolle overval : indien de kracht van de bende minstens even sterk is als het geldtransport, dan moet de overval doorgaan. Daarna worden de overwinningspunten en de schatten verdeeld. Alle pionnen gaan terug naar de bewuste speler en de reiskaart wordt uit het spel genomen.
- onsuccesvolle overval : verwijder de reiskaart uit het spel, de kar rijdt gewoon verder op zijn weg, de pionnen wachten op het volgende geldtransport (een volgende reiskaart)

Einde van de ronde : alle pionnen worden terug aan de eigenaar gegeven, er worden nieuwe reiskaarten klaargelegd en de speler met het minste goud wordt de nieuwe startspeler. (je mag nooit twee keer na elkaar startspeler zijn)

Einde van het spel :
Na zes ronden stopt het spel. Je krijgt nog voor elke goudzak één overwinningspunt. Voor elke nieuwe pion die een speler nog aanwerft, krijgt hij 2 overwinningspunten. De speler met de meeste punten, wint het spel.


26-05-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waterloo : Treefrog games (Warfrog)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor de eerste keer een echte wargame in de treefrog line. Hiermee gaat Martin Wallace terug een beetje de oude toer op die hij met Warfrog al bewandelde. Aan dit spel heb je zeker een vette kluif, een speelduur van 3 tot 4 uur is niet uitzonderlijk. Ondanks het feit dat ik het spel nog niet gespeeld heb en het toch héél erg zwaar toont, lijkt me de gameplay best wel mee te vallen. Ik heb er zo'n beetje een Memoir of Battlelore-gevoel bij.

In dit wederom knap vormgegeven spel met fantastisch speelbord, schitterend houten spelmateriaal en lijvige spelregels nemen de Fransen het op 15 juni 1815 op tegen de geallieerden, bestaande uit Britten, Duitsers, Nederlanders en Pruisen.

Het spel wordt gespeeld in rondes die elk een uur voorstellen uit één van de grootste veldslagen van onze Europese geschiedenis. De startopstelling en het aantal eenheden dat je mag inbrengen op bepaalde ogenblikken tracht een beetje de realiteit na te bootsen, maar Martin Wallace haalt zelf wel aan dat het niet de bedoeling is om een volledige kopie na te streven, want dan zou de winnaar op voorhand al bekend zijn. Bij Memoir wordt dit opgelost door twee maal een scenario te spelen en dan te zien wie het meeste overwinningsmedailles haalt, bij dit spel lijkt me één potje wel voldoende op een dag.

Ook in dit spel worden weer de actiefiches gehanteerd en is er een keuze uit diverse activiteiten. Een leuk concept dat erin is gestopt is dat de tegenstrever uit een zak een fiche trekt met daarop het aantal acties dat de tegenstrever mag uitvoeren. Hij begint zijn acties uit te voeren tot de tegenspeler zegt dat zijn beurt over is. Je weet dus nooit op voorhand wat je allemaal kan plannen op voorhand. Zo gauw één van beide speler zijn actiefiches op zijn, eindigt de ronde en niet gebruikte actiefiches gaan gewoon verloren. Dat zorgt toch een beetje voor een verrassingseffect in het spel.

Voor de rest zien we de gekende spelprincipes van het wargame terugkomen. Troepen worden verplaatst, gaan een strijd aan, worden herverdeeld en de overwinningsvoorwaarden worden gecontroleerd. Ook hier wordt er rekening gehouden met de verschillende strijdmachten (infanterie, cavalerie of artillerie) die het tegen elkaar opnemen, de afstand tussen de legers, een geblokkeerd gezichtsveld, hoogtes in het landschap, dorpen die versterkt worden, ...

Een uitgebreid overzicht van de spelregels zou me te ver leiden, het is dan ook al een hele klus om de spelregels al door te nemen. Wel erg handig is een overzicht dat Martin heeft toegevoegd, waar alle fasen, alle soorten strijd en overwinningsvoorwaarden op staan vermeld.

Ik wil het spel alleszins een keertje uitproberen. Nu nog een tegenspeler zoeken!

19-05-2009 om 19:38 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Axiom : Axiomgame
Klik op de afbeelding om de link te volgen Eindelijk nog eens een spel dat we kunnen toevoegen voor de liefhebber van abstracte tweepersoonsspellen.
Dit fraai vormgegeven spel van Michael Seal kwam voor het eerst op de markt in 1988, maar pas in 1993 kwam er
een Europese versie van dit spel. De versie die wij toegezonden kregen is de nieuwe, magnetische versie die pas
op Spiel Essen in 2008 verscheen.

Het spel bestaat uit 12 kubussen in 2 kleuren en 4 scepters die in deze kubussen passen en blijven hangen dmv magneten.
Nadat de spelers de startpositie in elkaar hebben geknutseld (en dit is al een ernstige opgave voor de mensen met een zwak
meetkundig inzicht) kan de strijd beginnen.

De spelers kiezen een kleur en enkel de figuren in deze kleur zullen ze kunnen bewegen. Een kubus kan naar een nieuwe plaats
worden gezet, een scepter verplaatst zich lateraal of diagonaal over de kubussen. Een scepter kan een kubus van
de tegenstander elimineren. Je moet elke ronde een zet doen.

Hoe beweeg je een kubus?
Een kubus wordt gewoon uit de blok genomen en wordt op een andere plaats toegevoegd, hij moet wel in het blok passen.
Een kubus mag niet verplaatst worden als er een scepter in zit, mag niet onder een andere kubus worden gestopt, mag niet verplaatst worden
als het onder een andere kubus zit of mag niet gedraaid worden op dezelfde plaats.

Hoe beweeg je een scepter?
Een scepter kan zowel diagonaal of lateraal bewogen worden. Een scepter kan zoveel plaatsen worden verzet in rechte lijn tot hij op een hindernis botst. Een scepter mag geen hoogteverschillen overbruggen in een diagonale beweging over kubussen. Bij een laterale verplaatsing kan een scepter wel van niveau verspringen. Hij blijft wel in dezelfde richting bewegen.

Hoe elimineer je een kubus?
Als een scepter wordt verplaatst van een kubus van de andere kleur naar een kubus van zichzelf, wordt de kubus van de tegenstander geëlimineerd en uit het spel genomen. Een kubus kan niet geëlimineerd worden als het zich onder een andere kubus bevindt of een scepter bevat. Het elimineren van een kubus is niet facultatief en moet verwijderd worden als aan de voorwaarden wordt voldaan.

Hoe win je het spel? De eerste speler die erin slaat om zijn scepter in een kubus te plaatsen waarin reeds een scepter van een tegenstander
zit, wint het spel. Twee scepters in één kubus is steeds het einde van het spel. Dus als een speler verplicht wordt om zijn scepter te plaatsen
in dezelfde kubus als waar zijn andere scepter in zit, verliest hij.

18-05-2009 om 20:05 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Matagot editions : Modern art
Klik op de afbeelding om de link te volgen Onze aankoop voor de volgende spellenavond : Modern art.

Dit spel is eigenlijk al een goude oude. Reiner Knizia ontwierp dit spel al in 1992 en toen werd het uitgebracht
door Hans im Glück. Het was al een héle tijd niet meer verkrijgbaar in de handel en is nu terug opgerakeld door
de mensen van Matagot Editions en verdeeld in België door Hodin, dus makkelijk verkrijgbaar.

In dit spel draait alles rond veilingen. De spelers trachten een zo waardevolle mogelijke collectie van kunstwerken
te vergaren. Het spel bestaat eigenlijk enkel uit een overzichtsbord met enkele fiches en 70 kaarten. Op deze kaarten
staan de kunstwerken van vijf kunstenaars.

Het spel wordt gespeeld over vier rondes, een ronde omvat diverse veilingen tot er van een bepaalde kunstenaar vijf
kunstwerken zijn verhandeld, dan gaat men kijken welke kunstenaars het meest succesvol zijn geweest en gaan
de spelers hun verworven kunstwerken terug verkopen (hopelijk met veel winst).

Diegene die na vier rondes het meeste geld heeft verzameld wint het spel.

Nu het allerbelangrijkste zijn natuurlijk de veilingen en die verlopen telkens een beetje anders, afhankelijk van het pictogram
dat op de kaart staat die wordt geveild.

De verschillende veilingen zijn : kris-kras door elkaar bieden, één bod uitbrengen in volgorde, geheim bieden door geld in je hand
te stoppen, een vaste prijs betalen voor de eerste die wil kopen en sommige kunstwerken worden per twee kaarten geveild.

Een erg leuk, eenvoudig bied- en veilingspel met toch voldoende afwisseling en spanning. Zeker eens proberen!

17-05-2009 om 10:16 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gen X Games : Mecanisburgo
Klik op de afbeelding om de link te volgen Een beetje onverwacht, maar niet minder leuk, arriveerde vorige week een pakketje uit Spanje bij SpinLi.
In Essen hadden we al mogen kennismaken met het eerste spel van het Spaanse Gen X Games. Toen draaide
alles om "2de mayo", een oorlogspel voor twee personen waar de Fransen het opnemen tegen de Spanjaarden.

Dit keer gaan ze met het spel "Mecanisburgo" meer de science fiction richting uit. Het is ook geen spel voor de
beginnende speler. Het feit dat de gegevens : 14+ en meer dan 120 minuten op de doos prijken, bevestigen dit
alleen maar.

In Mecanisburgo, de grootste wereldstad, gaan de spelers elkaar bestrijden om de beste bedrijven in handen te
krijgen om op die manier overwinningspunten te verdienen. Na vier ronden eindigt het spel sowieso, maar het
zou ook kunnen dat het spel vroegtijdig stopt, als iemand aan de overwinningsvoorwaarden heeft voldaan.

Of er een uitgebreidere review van dit spel zal verschijnen op onze weblog, hangt een beetje af van het feit of ik
medespelers ga vinden voor dit soort spel, waar voor het eerste spel waarschijnlijk toch wat tijd zal moeten worden
uitgerokken. Het materiaal is in ieder geval erg mooi (galaxy trucker mannetjes, knappe kaarten, stevig speelbord en fiches),
dus daarvoor alleen al misschien toch eens de moeite waard om te proberen.

17-05-2009 om 10:05 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeer kort verslag
Vandaag slechts een zeer kort verslag over de spellenavond van gisteren, want de bouwwerken vergen héél wat tijd deze weken.
Het was gisteren een aangename, rustige spellenavond met zo'n 50 bezoekers. De nieuwe spellen werden grondig getest en ook
enkele nieuwe gezichten vonden hun weg naar SpinLi ondanks de enorme verkeersproblemen in Lille City.

De foto's van de avond staan reeds op onze website. U zal misschien dan ook merken dat de foto's van het eerste speeljaar verdwenen zijn.
Aangezien we maar een beperkte hoeveelheid webspace hebben, was het de hoogste tijd om deze foto's van het net te halen. Uiteraard zijn
deze nog wel te bekijken op aanvraag.

Bij deze ook al graag aanstippen in uw agenda :

- zaterdag 30 mei : speeldag bij 't Geel Pionneke
- vrijdag 5 juni : 30ste spellenavond SpinLi

09-05-2009 om 17:53 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen voor vrijdag 8 mei
De spellen voor de spellenavond van vrijdag 8 mei staan klaar. Deze zullen er alvast bij zijn :

- bombay, smallworld, die goldene stadt, valdora, finca, senji, bakong, livingstone, alea iacta est, crash by crash, zwijntjeskermis, bonnie & clyde, mow

- spokenjacht, mollenmania, doolhof, ubongo, middernacht vampierenjacht, kai piranha, kakkerlakkensalade, ave caesar, qwirkle, up & down, schildpaddenrace, wijsneus, fazantenbal, regenwormen, sushizock im gockelwok

- magische labyrinth, jakkiebak kippenkak, dice town, oregon, zooloretto + exotic, pixel, blokus

- yellowstone park, avalam, pecunio non olet, perudo, montego bay

Indien je nog graag een ander spel zou willen spelen, laat dan een seintje of vraag je spel aan door op het groene vraagteken te klikken linksboven op deze weblog.

Tot vrijdag,

SpinLi

06-05-2009 om 16:10 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2009/5 online
De nieuwsbrief van de spellenavond voor de maand mei staat reeds online. U mag deze ook in de loop van volgende week in uw mailbox verwachten. Let op : volgende week geen spellenavond ! 29ste spellenavond op vrijdag 8 mei !!!

Lees hier alvast onze nieuwsbrief.

24-04-2009 om 10:23 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog nieuwkomers ...
Het was ondertussen weeral een tijdje geleden dat we enkele nieuwe spellen hebben aangeschafd, maar in de loop van de volgende spellenavonden mag je volgende spellen verwachten :

- Die goldene stadt (Kosmos)
- Alea iacta est (Aleaspiele)
- Smallworld (Days of wonder)
- Livingstone (Schmidtspiele)
- Crash by crash (Czech board games)
- Finca (Hans im Glück)
- Dice town (Matagot)
- Bakong (Asmodée)






10-04-2009 om 13:45 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ystari : Bombay
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bombay

 

Titel : Bombay

Uitgeverij : Ystari

Auteur : Cyril Demaegd

Aantal spelers : 2-5

Leeftijd : 10+

Speelduur : 30-60 min.

 

Spelidee :

 

De spelers nemen de rol aan van handelaars in India. Ze rijden op olifanten rond Bombay en bouwen paleizen, kopen zijde op de handelsposten en verkopen het in de steden. De rijkste speler op het einde van het spel wint.

 

Spelmateriaal :

 

-         1 spelbord

-         1 olifant, 1 scherm en 5 paleizen per speler (in vijf kleuren)

-         1 zak met 17 blokjes zijde

-         12 grote vraagblokjes

-         75 rupee-fiches

-         5 actiefiches

-         8 paleisfiches

-         8 handelspostfiches

-         16 stedenfiches

-         16 klantenfiches

 

Spelverloop :

 

Een spel bestaat uit vier sets. Een set bestaat uit herstockeren en vier speelrondes. In elke ronde hebben de spelers om beurten drie acties ter beschikking.

De startspeler neemt 9 blokjes uit de zak en sorteert ze per kleur. Diegene waar er het meeste van zijn worden op de meest linkse markt geplaatst, de tweede op de tweede markt, enz.

De handelspostfiches waarvan de kleur niet vertegenwoordigt is in de markten worden omgedraaid en zijn deze ronde onbeschikbaar.

De startspeler legt elke ronde een actiefiche af zodat duidelijk is in welke ronde we zitten. Dan nemen de spelers om beurten drie acties. Je mag minder acties spenderen, maar deze acties ben je kwijt en kan je niet meenemen naar een volgende ronde. Je mag éénzelfde actie meermaals uitvoeren, met uitzondering van het aankopen van een blokje zijde.

 

Mogelijke acties :

-         je fortuin consolideren

-         je olifant verplaatsen

-         een blokje zijde kopen in een handelspost

-         een blokje zijde verkopen in een stad

-         een paleis bouwen

 

1)      je fortuin consolideren :

je mag je drie acties omruilen tegen 1 rupee van de bank
2)      je olifant verplaatsen :

je mag je olifant verplaatsen van de ene plaats naar de andere, de kosten hangen af van waar de olifant eindigt. Is dit op een heuvel, kost het je 2 acties, op de andere velden kost het 1 actie. Meerdere olifanten mogen op eenzelfde plaats staan.

3)      een blokje zijde kopen in een handelspost :

je moet met je olifant in een open handelspost staan en mag een overeenkomstig blokje kopen van de markt. De prijs hangt af van de positie op de markt. De linkse markt vraagt 1 rupee en 1 actie als prijs, de middelste markt kost 1 rupee en 2 acties en de rechtse markt kost 2 rupees en 2 acties. De speler plaatst het blokje op de rug van zijn olifant, je kan slechts twee blokjes vervoeren, dus je mag niets kopen als de olifant al twee blokjes draagt. (deze actie mag slechts één maal per beurt)

4)      een blokje zijde verkopen in een stad :

je moet met je olifant in een stad staan om een blokje te verkopen. Het kost je één actie om het blokje af te geven (terug in de zak steken). Het blokje dat je afgeeft moet wel overeenkomen met de vraagblokjes die in de stad liggen. De opbrengst hangt af van de positie van het vraagblokje. Het bovenste blokje levert 4 rupees op, het middelste levert 3 rupees op en het onderste 1 rupee en 1 klantfiche. Daarna wordt het vraagblokje van de verkochte kleur naar de onderste positie verschoven. Een geel blokje levert 1 extra rupee op, een paars blokje levert 1 extra klantfiche op. Tenslotte mag de speler een stadfiche nemen van de overeenkomstige stad, indien hij nog geen fiche had van deze stad. Indien er geen fiche meer beschikbaar is, heb je pech.

5)      een paleis bouwen :

als je olifant op een plaats staat waar geen gebouw op staat, mag je een paleis bouwen door 1 actie en 1 blokje (eender welke kleur) af te geven. Daarna plaats je je paleis op deze plaats. Indien er een paleisfiche ligt, mag de speler deze fiche nemen en het effect uitvoeren. Als er later in het spel tegenstanders passeren langs het paleis, krijgt de eigenaar van het paleis 1 rupee van de bank.

 

Als er vier rondes zijn gespeeld, worden de actiefiches doorgegeven aan de volgende startspeler. Dit gaat zo door, tot elke speler startspeler is geweest.

 

Speleinde :

 

Op het einde van het spel worden nog geld uitgereikt :

-         paleizen en klanten : je telt je paleis- en klantenfiches op. De speler met de meeste punten, krijgt 8 rupees, de tweede krijgt er 4 en de derde 2. Bij gelijke stand krijgen beide spelers hetzelfde aantal

-         stedenfiches : elke speler met drie stedenfiches krijgt 4 rupees, elke speler met 4 stedenfiches krijgt 8 rupees.

 

De speler met het meeste geld wint het spel. Bij gelijke stand tellen het aantal klantenfiches.

08-04-2009 om 16:20 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spel van de maand : Bombay (Ystari)

Mensen die af en toe op de club passeren of een spel met mij spelen weten dat ik een fan ben van Ystari. Deze Franse uitgeverij staat garant voor kwaliteit in de bordspelwereld. Ronkende namen als Ys, Yspahan, Caylus, Caylus magna carta, Amyitis, Sylla, Mykerinos en Metropolys kon u al vinden in onze collectie. Nu voegen we met erg veel trots de nieuwste telg uit het huis voor : "Bombay".

Bombay is een 100 % Ystari productie. Niet enkel gepubliceerd door het huis, maar ook ontworpen door Cyril Demaegd, de eigenaar en drijvende kracht achter het bedrijf. Van zijn hand waren ook al Ys en Amyitis. Met Bombay begint men ook aan een nieuwe reeks spellen. Ditmaal niet de welombekende rechthoekige dozen, maar de grote vierkante dozen (die we kennen van de Kosmos-spellen). Het is ook de bedoeling om met deze nieuwe reeks een ietwat andere kant op te gaan. Waar Caylus, Yspahan, Sylla en Mykerinos toch spellen waren voor de iets oudere veelspeler, is het de bedoeling dat men zich nu toelegt op familiespellen.

Eigenlijk is men met één van de vorige spellen al de goede weg opgegaan. Mensen die Metropolys reeds speelden zullen kunnen beamen dat dit een fantastisch spel is, weinig spelregels, voldoende diepgang, geen al te lange spelduur, mooi materiaal en veel speelplezier. Deze laatste zin zou u evengoed bij Bombay kunnen plaatsen. Een uitgebreide bespreking van het spel mag u hier binnenkort verwachten.

Kan u niet wachten, verwijs ik u al graag door naar :

Engelse spelregels
Website uitgever
Filmpje spelverloop Bombay (Frans)
Filmpje voorstelling Bombay (C. Demaegd)

bombay

08-04-2009 om 10:51 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abacusspiele : Valdora
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Valdora

 

Titel : Valdora

Uitgeverij : Abacusspiele

Auteur : Michael Schacht

Leeftijd : 10+

Aantal spelers : 3-5

Speelduur : 60 min.

 

Spelidee :

 

Er bestaat ergens een land, ver van ons in plaats en tijd, waar enorme rijkdom te rapen valt. Avonturiers van over de hele wereld gaan op zoek naar deze schatten. Spelers kopen uitrusting en verzamelen opdrachten. Ze verzamelen goud en edelstenen om zaken te kunnen kopen of opdrachten tot een goed einde te brengen. Voor elke volmaakte opdracht kan men werkmannen aanwerven. Heeft men er voldoende kan men zelfs een werkplaats openen om op die manier nog meer punten te verzamelen. De speler met de meeste punten wint Valdora.

 

Spelmateriaal :

 

-         5 pionnen

-         5 start uitrustingskaarten

-         5 avonturierkaarten

-         10 spelershulpen (in vier talen)

-         30 zilveren munten

-         1 spelbord

-         1 zak

-         78 edelstenen

-         7 werkplaatstegels

-         13 bonustegels

-         36 uitrustingskaarten

-         54 opdrachtenkaarten

-         4 boeken

-         1 werkmanbord

-         39 werkmantegels

-         1 overzichtskaart

 

Spelverloop :

 

De startspeler wordt gekozen, daarna wordt er in de volgorde van de klok gespeeld. Het spel bestaat uit verschillende rondes tot er nog slechts één kleur werkmannen beschikbaar is. In een beurt onderneemt een speler twee acties : bewegen en een actie.

 

1)      Bewegen : De speler moet zijn pion verzetten. Je mag zoveel plaatsen verzetten als je wil, maar wel slecht tot de volgende stad. Een uitzondering : als je provisie mee hebt, kan je één stad voorbij gaan tot een volgende stad geraken. Indien je dit doet, draai je de avonturierkaart terug op de kant zonder provisie. (zie bij de laatste actie)

Indien je op een plaats stopt waar zich reeds een pion bevindt, dien je de eigenaar(s) van die pion(nen) één munt te betalen. Opgelet : je mag nooit meer dan zes munten in bezit hebben. Munten die teveel zijn, gaan gewoon naar de algemene voorraad.

2)      Actie : De speler kan één van de volgende acties kiezen :

-         een uitrustingskaart of opdrachtkaart kopen

-         edelstenen inladen

-         opdrachten vervullen

-         zilver herladen

-         provisie nemen

 

° Uitrustingskaart of opdrachtkaart kopen :

Indien je op de steden staat met je pion waar zich de boeken bevinden kan je een kaart aanschaffen. Je mag zoveel kaarten open als je kan betalen. Elke uitrustingskaart kost 1 goud, een opdrachtenkaart kost 1 munt. Je mag één bladzijde van het boek gratis verder bladeren (héén of terug), alle volgende kosten je 1 munt.

 

° Edelstenen inladen :

Indien je op een plaats staat waar je edelstenen kan oprapen, moet je voldoende uitrusting hebben, elke uitrustingskaart kan maar één edelsteen herbergen. Op de weg kan je edelstenen rapen die er liggen, in de haven kan je evenveel edelstenen rapen als er boten zijn. Je neemt de edelstenen dan uit de voorraad op het bord. (deze wordt pas gevuld als je edelstenen afgeeft om een opdracht te vervullen of uitrusting te kopen). Je mag te allen tijde een edelsteen wegleggen (om ruimte te creëren in je uitrusting) in de algemene voorraad maar krijgt daarvoor geen tegemoetkoming.

 

° Opdrachten vervullen :

Indien je op het huis van een patron bent aanbeland, mag je een opdrachtenkaart in dezelfde kleur vervullen, door de juiste edelsteen af te leggen. De opdrachtenkaart wordt onder je avonturier gelegd. Deze geeft je punten op het einde van het spel. Daarnaast krijg je ook een werkman van dezelfde kleur. Indien deze niet meer voorradig is, krijg je een werkman van de volgende kleur. Indien je voldoende werkmannen van een kleur verzameld hebt, kan je een werkplaats winnen. Vanaf dit moment kan je bonuspunten winnen als je nog een werkman weet te versieren in de kleur van de gewonnen werkplaats.

 

° Zilver herladen :

Indien je op een zilvermijn eindigt met je beweging, krijg je terug tot 6 zilveren munten.

 

° Provisie nemen :

Indien je op een stad terecht komt, kan je provisie inslaan. Je draait je avonturierkaart naar de kant met provisie.

 

Speleinde :

 

Het spel eindigt als er nog slechts één kleur werkmannen naast het werkmannenbord ligt. De huidige ronde wordt nog uitgespeeld, daarna volgt een telling.

-         elke uitgevoerde taak levert het aantal punten op dat op de kaart staat gedrukt

-         elke kleur waarvan een speler een werkman heeft, levert hem 10 punten op

-         elke werkplaats levert het aantal punten op dat op de werkplaats staat gedrukt

-         elke bonustegel levert 10 punten op

-         elke edelsteen die nog op de uitrustingskaarten van de speler ligt, levert één punt op

De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met het meeste munten.

 

07-04-2009 om 17:41 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abacusspiele : Bonnie & Clyde
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bonnie & Clyde

 

Titel : Bonnie & Clyde

Uitgeverij : Abacusspiele

Auteur : Mike Fitzgerald

Aantal spelers : 2-4

Leeftijd : 8+

Speelduur : 45 min.

 

Spelidee :

 

Jij bent een FBI-agent die het opneemt tegen andere agenten om te zien wie Bonnie & Clyde (enkele beruchte overvallers van banken tussen 1931 en 1935) kan vangen. Bedoeling van het spel is om als eerste 100 of meer punten te scoren.

 

Spelmateriaal :

 

-         1 autofiguur

-         1 Bonnie Parker kaart

-         1 Clyde Barrow kaart

-         15 Ted Hinton kaarten

-         60 bewijskaarten

-         1 spelbord

 

Spelvoorbereiding :

 

Plaats het spelbord in het midden van de tafel. Zet de autofiguur op locatie 1 van het spelbord.

Neem acht willekeurige kaarten en mix de Bonnie en Clyde kaarten ertussen. Leg deze tien kaarten op de tien locaties van het spelbord. Kies een deler, elke speler krijgt 10 (2 spelers), 9 (3 spelers) of 8 (4 spelers) kaarten in zijn hand.

De overige kaarten vormen de trekstapel. Draai de bovenste kaart om en leg deze als eerste kaart van de aflegstapel.

 

Spelverloop :

 

In een beurt doet een speler de volgende stappen :

-         Trek een kaart (verplicht)

-         Speel een (set) kaart(en) (optioneel)

-         Leg een kaart af (verplicht)

 

1)      Trek een kaart :

Neem de bovenste kaart van de trekstapel of de bovenste kaart van de aflegstapel en voeg ze toe aan je hand.

 

2)      Spel een (set) kaart(en)

Je kan ofwel een Ted Hinton kaart spelen of bewijskaarten.

Je mag maximaal 1 Ted Hinton-kaart spelen per ronde. Het uitspelen van deze kaart geeft je één van de volgende drie zaken :

-         je mag twee kaarten trekken van de trekstapel

-         je mag een kaart nemen uit de aflegstapel (zonder te laten zien aan de tegenstanders)

-         je mag naar een locatiekaart kijken op het spelbord en ze nemen of laten liggen

(als het Bonnie of Clyde is, moet je ze laten liggen)

Nadat je één van deze drie zaken hebt gekozen, leg je de Ted Hinton kaart op de aflegstapel.

Je kan ook bewijskaarten spelen, maar moet dit in een set doen. Een set zijn drie kaarten met dezelfde locatie op. Vanaf het moment dat er een set van kaarten ligt van een bepaalde locatie mogen er ook losse kaarten gespeeld worden (layoff). Als je bewijskaarten gaat afleggen moet je ook kijken naar de autofiguur. Er zijn twee mogelijkheden : of je speelt kaarten waar de autofiguur staat of niet.

In het eerste geval leg je de gespeelde kaarten dwars voor je neer, bekijk je de kaart op het spelbord. Is het Bonnie of Clyde moet je de kaart open voor je neerleggen. Is het een andere kaart, mag je ze toevoegen aan je hand of laten liggen. Tenslotte plaats je de auto één stapje verder op het spelbord als je een set speelde, of één stapje terug als je een layoff speelde.

Indien je kaarten speelt waar de auto niet op staat, de leg je de kaarten gewoon recht voor je neer. Bekijk de kaart van de locatie die je hebt gespeeld. Is het Bonnie of Clyde moet je ze laten liggen, is het een andere kaart mag je ze toevoegen aan je hand of laten liggen. Speelde je een set, zet je de auto één stapje vooruit, speelde je een layoff, plaats je de auto één stapje terug.

 

3)      Leg een kaart af

Je moet op het einde van je beurt één kaart afleggen op de aflegstapel. Dit is het einde van je beurt.

 

Speleinde :

 

Het spel gaat verder tot iemand al zijn handkaarten wegspeelde of tot de laatste kaart van de trekstapel is getrokken. De speler maakt nog wel zijn beurt af. Daarna volgt de scoreberekening.

-         Elke kaart die dwars voor je ligt is vier punten waard.

-         Elke kaart die recht voor je ligt is twee punten waard.

-         De Bonnie & Clyde kaarten zijn elk tien punten waard.

-         Indien een speler zijn handkaarten kan wegspelen, krijgt hij een bonus, afhankelijk van waar de auto staat, varieert deze bonus van 1 t.e.m. 10 punten

-         Indien een speler zowel Bonnie & Clyde kan vangen, krijgt hij punten zoals gewoonlijk, de andere spelers scoren deze ronde nul punten.

Het spel eindigt op het moment dat één van de spelers 100 punten of meer scoort.

07-04-2009 om 13:20 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abacusspiele : Zooloretto exotic
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zooloretto exotic

 

Titel : Zooloretto exotic

Auteur : Michael Schacht

Aantal spelers : 2-5

Leeftijd : 8+

Speelduur : 45 min.

 

 

Spelidee :

 

Zooloretto exotic is een uitbreiding van het populaire bordspel Zooloretto en is ook enkel maar te spelen met de basisversie van het spel. Je gaat je dierentuin een exotisch tintje geven door het bouwen van een junglepad. Deze nieuwe attractie zal meer bezoekers lokken en zo je omzet verhogen. De speler die erin slaagt om de mooiste tentoonstelling te organiseren en het meeste bezoekers in zijn dierentuin krijgt, verdient de punten op het einde van het spel.

 

Spelmateriaal :

 

-         40 bezoekers (in vijf kleuren)

-         16 vierkante jungle dierentegels (8 diersoorten)

-         5 jungle speelborden (bestaand uit 3 delen)

-         5 bezoeker bonustegels (in vijf kleuren)

-         5 samenvattingskaarten

 

Spelvoorbereiding :

 

Zie de basisversie van Zooloretto. Plaats de drie jungle speelborden rond het gewone spelbord. Zet een bezoeker van elke kleur in het midden van je dierentuin. Iedere speler krijgt een samenvattingskaart.

 

Spelverloop :

 

Ook hier verwijs ik naar de spelregels van Zooloretto (basisspel), ik bespreek enkel de verschillen met deze versie.

 

Actie B : neem een vrachtwagen en pas de rest van de ronde

 

De achtergrond van de jungle dierentegels verschilt van de tegels uit het basisspel. Je moet de jungle dieren verplicht op het junglepad leggen. Je mag wel maximaal drie diersoorten hebben op je junglepad. Je mag de tegel ook in je schuur plaatsen. (zelfde regels als basisspel)

 

Iedere keer er een winkelkraampje of een jungle dier wordt geplaatst, worden één of meer bezoekers bewogen. Als je een winkelkraampje zet, moet je de bezoeker met overeenkomstige kleur (zie samenvatting) twee plaatsen verderzetten in je dierentuin. Je mag een bezoeker bewegen die in je dierentuin staat, of een nieuwe bezoeker laten binnenkomen. Als je een jungledier plaatst, mag je de kleur van bezoeker kiezen die beweegt. Je plaatst je bezoeker weer twee plaatsen vooruit en de andere spelers moeten hun bezoeker van dezelfde kleur 1 plaats achteruit zetten. Als zij verschillende bezoekers van die kleur hebben, mogen ze kiezen welke ze achteruit plaatsen. Als een bezoeker tot de uitgang geraakt, neem je de bonustegel van de betreffende kleur. Dit is enkel voor diegene die er als eerste in slaagt. Als een bezoeker een dierentuin verlaat, wordt hij terug bij de algemene voorraad geplaatst.

 

Actie C : een geldactie uitvoeren

 

Wisselen kan niet uitgevoerd worden met jungledierentegels. Alle andere geldacties kunnen wel worden uitgevoerd.

 

Speleinde :

 

Voor de jungledieren scoort de speler 0 punten. Voor jungledieren in de schuur scoor je twee minpunten. De speler scoort twee punten voor elke kleur bezoeker in je dierentuin. Als je een bonustegel hebt, scoor je twee punten voor elke bezoeker in die kleur.

 

 

07-04-2009 om 12:54 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook de achterblijvers arriveren ...

Een tijdje geleden kondigden we reeds de nieuwe spellen aan van Abacusspiele die in Nürnberg zijn verschenen. Enkele van deze spellen waren toendertijd nog niet beschikbaar, maar hebben vandaag hun weg naar SpinLi gevonden. Graag stellen we ze al even kort aan u voor. Een uitgebreidere bespreking mag u in de loop van de week hier verwachten.

Titel : Valdora
Auteur : Michael Schacht
Leeftijd : 10+
Aantal spelers : 3-5

Titel : Zooloretto exotic
Auteur : Michael Schacht
Leeftijd : 8+
Aantal spelers : 2-5

Titel : Bonnie & Clyde
Auteur : Mike Fitzgerald
Leeftijd : 8+
Aantal spelers : 2-4







06-04-2009 om 16:32 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kort verslagje : 28ste spellenavond
Met onze 28ste spellenavond is de paasvakantie alvast goed ingezet. Ondanks het erg mooie weer mochten we toch weeral 57 mensen ontvangen in de cafetaria van Lindelo.

Onder hen 25 jonge spelertjes die zich ook al waagden aan enkele moeilijkere en tactischere spellen. Ook onze andere bezoekers kozen iets zwaardere spellen dan gewoonlijk en dat vind ik een prima trend. Het zal alleszins de waaier aan keuzes enorm vergroten en het speelplezier nog ten goede komen. Ik hoop dat iedereen zich goed geamuseerd heeft en dan kijken we alvast uit naar onze volgende spellenavond in mei.

Opgepast : we spelen niet op 1 mei, onze volgende spellenavond is pas de 2de vrijdag van de maand 8 mei.

04-04-2009 om 08:40 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellenkast voor vrijdag
Volgende spellen zitten ingepakt :

- dominion, koningsburcht, manilla, the name of the rose, diamonds club, hermagor, incan gold, cartagena : die meuterei, palais royal, six, karo, numbers league, stix, linja

- imperial, de val van rome, spel der tronen, qwirkle, kakkerlakkenpoker, kakkerlakkensalade, hab & gut, sylla, taluva, hazienda, pixel, blokus 3D

- ubongo, middernacht vampierenjacht, jakkiebak kippenkak, wijsneus, rattlesnake, egelrace, up & down, kai piranha, perudo, taal van de manitu, ciao ciao

- pandemie, pyramid, after the flood, steel driver, cartagena : goldinsel, red november, metro, animalia

- kaartspellen

Indien u nog wensen zou hebben, gelieve dit zo spoedig mogelijk te laten weten, zodat wij het kunnen meebrengen.

01-04-2009 om 15:05 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!