Bombayxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Titel : Bombay
Uitgeverij : Ystari
Auteur : Cyril Demaegd
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 30-60 min.
Spelidee :
De spelers nemen de rol aan van handelaars in India. Ze rijden op olifanten rond Bombay en bouwen paleizen, kopen zijde op de handelsposten en verkopen het in de steden. De rijkste speler op het einde van het spel wint.
Spelmateriaal :
- 1 spelbord
- 1 olifant, 1 scherm en 5 paleizen per speler (in vijf kleuren)
- 1 zak met 17 blokjes zijde
- 12 grote vraagblokjes
- 75 rupee-fiches
- 5 actiefiches
- 8 paleisfiches
- 8 handelspostfiches
- 16 stedenfiches
- 16 klantenfiches
Spelverloop :
Een spel bestaat uit vier sets. Een set bestaat uit herstockeren en vier speelrondes. In elke ronde hebben de spelers om beurten drie acties ter beschikking.
De startspeler neemt 9 blokjes uit de zak en sorteert ze per kleur. Diegene waar er het meeste van zijn worden op de meest linkse markt geplaatst, de tweede op de tweede markt, enz.
De handelspostfiches waarvan de kleur niet vertegenwoordigt is in de markten worden omgedraaid en zijn deze ronde onbeschikbaar.
De startspeler legt elke ronde een actiefiche af zodat duidelijk is in welke ronde we zitten. Dan nemen de spelers om beurten drie acties. Je mag minder acties spenderen, maar deze acties ben je kwijt en kan je niet meenemen naar een volgende ronde. Je mag éénzelfde actie meermaals uitvoeren, met uitzondering van het aankopen van een blokje zijde.
Mogelijke acties :
- je fortuin consolideren
- je olifant verplaatsen
- een blokje zijde kopen in een handelspost
- een blokje zijde verkopen in een stad
- een paleis bouwen
1) je fortuin consolideren :
je mag je drie acties omruilen tegen 1 rupee van de bank 2) je olifant verplaatsen :
je mag je olifant verplaatsen van de ene plaats naar de andere, de kosten hangen af van waar de olifant eindigt. Is dit op een heuvel, kost het je 2 acties, op de andere velden kost het 1 actie. Meerdere olifanten mogen op eenzelfde plaats staan.
3) een blokje zijde kopen in een handelspost :
je moet met je olifant in een open handelspost staan en mag een overeenkomstig blokje kopen van de markt. De prijs hangt af van de positie op de markt. De linkse markt vraagt 1 rupee en 1 actie als prijs, de middelste markt kost 1 rupee en 2 acties en de rechtse markt kost 2 rupees en 2 acties. De speler plaatst het blokje op de rug van zijn olifant, je kan slechts twee blokjes vervoeren, dus je mag niets kopen als de olifant al twee blokjes draagt. (deze actie mag slechts één maal per beurt)
4) een blokje zijde verkopen in een stad :
je moet met je olifant in een stad staan om een blokje te verkopen. Het kost je één actie om het blokje af te geven (terug in de zak steken). Het blokje dat je afgeeft moet wel overeenkomen met de vraagblokjes die in de stad liggen. De opbrengst hangt af van de positie van het vraagblokje. Het bovenste blokje levert 4 rupees op, het middelste levert 3 rupees op en het onderste 1 rupee en 1 klantfiche. Daarna wordt het vraagblokje van de verkochte kleur naar de onderste positie verschoven. Een geel blokje levert 1 extra rupee op, een paars blokje levert 1 extra klantfiche op. Tenslotte mag de speler een stadfiche nemen van de overeenkomstige stad, indien hij nog geen fiche had van deze stad. Indien er geen fiche meer beschikbaar is, heb je pech.
5) een paleis bouwen :
als je olifant op een plaats staat waar geen gebouw op staat, mag je een paleis bouwen door 1 actie en 1 blokje (eender welke kleur) af te geven. Daarna plaats je je paleis op deze plaats. Indien er een paleisfiche ligt, mag de speler deze fiche nemen en het effect uitvoeren. Als er later in het spel tegenstanders passeren langs het paleis, krijgt de eigenaar van het paleis 1 rupee van de bank.
Als er vier rondes zijn gespeeld, worden de actiefiches doorgegeven aan de volgende startspeler. Dit gaat zo door, tot elke speler startspeler is geweest.
Speleinde :
Op het einde van het spel worden nog geld uitgereikt :
- paleizen en klanten : je telt je paleis- en klantenfiches op. De speler met de meeste punten, krijgt 8 rupees, de tweede krijgt er 4 en de derde 2. Bij gelijke stand krijgen beide spelers hetzelfde aantal
- stedenfiches : elke speler met drie stedenfiches krijgt 4 rupees, elke speler met 4 stedenfiches krijgt 8 rupees.
De speler met het meeste geld wint het spel. Bij gelijke stand tellen het aantal klantenfiches.
|