In het land van Terra Mystica zijn er 14 verschillende mensenrassen in zeven landschappen en elke groep hoort in z'n eigen omgeving thuis. Om te groeien en te ontwikkelen moeten ze de grond van hun geburen omvormen naar hun eigenste landschapstype ... en dit zorgt natuurlijk voor de nodige strijd.
Terra Mystica is een spel waarin geluk geen aanstaande rol heeft, maar waar strategisch plannen erg belangrijk is. Elke speler leidt één van de de 14 rassen. Met de nodige arbeid en subtiliteit moeten ze proberen om een groter gebied te beheersen en de ontwikkelen. Er zijn vier religieuze culturen waarnaar je kan toegroeien. Om dat alles te kunnen, beschikt elk ras over z'n eigen speciale mogelijkheden.
Om beurten voeren de spelers hun acties uit door de grondstoffen te gebruiken die ze ter beschikking hebben. Verschillende gebouwen leveren de spelers verschillende grondstoffen op, uitbreidingen zorgen voor meer arbeiders, markten zorgen voor geld, ... Forten zorgen dat het ras nog extra mogelijkheden krijgt en tempels laten het toe om naar een religie toe te groeien. Gebouwen kunnen worden opgewaardeerd, uitbreiding kan zorgen voor markten, die op hun beurt in tempels of forten veranderen. Elk ras moet proberen om op die manier op te bouwen.
In de nabijheid zijn van andere rassen is een dubbelsnijdend zwaard in Terra Mystica. Als je dichter in de buurt bent, krijg je extra krachten, maar betekent ook dat het moeilijker is om uit te breiden ...
Titel : Terra mystica Auteurs : Jens Drögemüller & Helge Ostertag Uitgeverij : Feuerland spiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 100 min. Leeftijd : 12+
|