IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fortuna (The Game Master)

fortuna

Dit spel werd al geruime tijd aangekondigd op de website van The Game Master en alle mogelijke andere internetkanalen, als ik me het goed herinner is dit zelfs één van de eerste spellen aangekondigd voor Essen (als ik de spellen die reeds vorig jaar werden aangekondigd niet meereken).

Dit is alvast de aankondiging zoals u deze kan vinden op de site van The Game Master :

"Twee tot vier ambitieuze Romeinen verlaten hun dorp en reizen vanuit hun thuisprovincie naar het centrum van het machtige Romeinse Rijk: Rome. Op zoek naar welvaart en geluk. Maar er zijn vele manieren om je levensdoel te bereiken. Slijt je jouw dagen als een hardwerkende landarbeider die zijn geluk in een huwelijk vindt? Of leer je het vak snel en maak je veel geld met de handel in graan en wijn? Koop daarmee een eigen leger van Centurions of vind genoeg Vestaalse Maagden die bereid zijn voor jou de Romeinse Goden te bedienen. De Keizer zal je belonen voor je inzet, maar zonder de steun van de inwoners van Rome zul je niet overwinnen. Er zijn vele wegen naar het geluk."

Daarna verscheen er een introductiefilmpje dat u op de website van The Game Master kan bekijken.

 

Dit alles vertelde ons niet echt veel, dus was het wachten op de officiële spelregels en release.
De mensen die in Zuiderspel passeerden, konden al eens van een prototype proeven en op 8 oktober komt er dan de langverwachte Vlaamse première van het spel op het Imperial 2030-tornooi in Mortsel.

We gaan dan ook zeker proberen langs te gaan, en moest dit niet lukken, dan ben ik ervan overtuigd dat het spel op de één of andere manier zeker tot in Lille zal geraken. De spelregels kan u ook alvast beginnen lezen, aangezien deze op BGG zijn geplaatst.

Titel : Fortuna
Auteur : Michael Rieneck & Stefan Stadler
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

03-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
02-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Undermining (Z-mangames)

undermining

Met "Undermining" brengt Z-mangames een typisch familiespel uit. In dit spel ga je met je UMV graven naar titanium, uranium, niobium, diamanten, ... om deze dan te gebruiken om upgrades te kopen voor je machine, zodat deze extra acties kan ondernemen, maar ook om contracten te volbrengen in ruil voor harde cash. Zo gauw een stapel geld bij de contracten is uitgedeeld eindigt het spel.

In een beurt mag een speler drie acties uitvoeren. Je mag éénzelfde actie meermaals uitvoeren. De mogelijke acties :
- Boren : boor in een aangrenzend vakje (horizontaal of verticaal), is dit een grondstof, dan leg je deze in de opslag van je UMV en verplaats je je UMV naar dit vakje; boor je in harde rots, draai je de tegel om zodat het gruis te zien is; boor je in gruis, dan leg je de tegel af en verplaats je je UMV naar dit vakje.

- Rijden : verplaats je UMV tot 2 vakjes, als je bij deze actie 2 batterijen gebruikt, mag je door een andere UMV doorbewegen

- Afladen : zorg dat je UMV op een fabriek staat en laad je grondstoffen af door ze in je opslag te leggen.

- Bouwen : als je op een fabriek staat, kan je je UMV upgraden door de gevraagde grondstoffen af te leggen en de upgrade op je UMV te leggen. Je kan van elk type upgrade er maar één aanschaffen (vol = vol)

- Contract : als je op een fabriek staat, kan je de grondstoffen afgeven dat een contract vraagt, je krijgt de starbucks die erbij liggen. (X-ium is een joker grondstof en kan voor alles worden gebruikt)

- Opladen : neem één blokje van de voorraad en leg op je batterijenvoorraad (max. 8)

- Portaal : je kan van het één naar het andere portaal op het speelbord verplaatsen, indien het portaal niet wordt geblokkeerd door een fiche of andere UMV

- Alientechnologiekaarten : kunnen gebruikt worden op elk moment in een beurt, dit kost geen extra actie.

underminingundermining

Je telt het aantal starbucks (geld) op dat je ontving van de vervolmaakte contracten en krijgt daar bovenop nog 1 starbuck voor elke grondstof in je opslag, 1 starbuck voor elke ongebruikte alientechnologiekaart en starbucks voor het aantal upgrades dat je doorvoerde aan je UMV.

Titel : Undermining
Auteur : Matt Tolman
Uitgeverij : Z-mangames
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

02-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
01-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alba longa (Quined)

alba longa

Quined heeft voor het eerst in enkele jaren beslist om geen Masterprint editie uit te brengen. Langs de ene kant jammer voor de verzamelaars natuurlijk, want ik ben ervan overtuigd dat dit spel zeker zo'n unieke print zal verdienen. Langs de andere kant maakt hij mij persoonlijk weinig uit. Ik heb ondertussen al wel enkele leuke reacties van dit spel gelezen. Om u een overzicht te geven op het spelverloop gebruik ik dan ook graag de woorden van Robèr, zoals deze zijn terug te vinden op bordspelplaza.eu :

"Het spel heeft natuurlijk een aantal bekende elementen uit andere spellen, zoals het inzetten van meeples op actieplekken, het verzamelen van voedsel om bevolking te voeden, het opbouwen van je eigen koninkrijk. Maar er zijn een aantal dingen die dit spel toch weer haar eigen karakter geven.

Is het vaak zo dat je bij worker placement games je werkvolk inzet op een centraal bord, alwaar je dus gewilde acties kunt blokkeren of net voor de neus van een ander kan wegkapen. In Alba Longa zet je je werkers in, in je eigen stad. Daar heb je niet direct last van anderen, maar wel op een andere manier. Het inzetten van je werkvolk gebeurt via dice-drafting. Een speler gooit de 4 dobbelstenen die elk toebehoren aan een locatie in je stad. In eerste instantie is het kiezen van een dobbelsteen voor de dobbelaar gratis. De volgers betalen altijd 1 munt. Als iedereen 1x gegooid heeft, kost ook het dobbelen 1 munt, en de ronde daarop 2 munten, etc...
Ben je volger, dan kun je passen en hopen op een betere volgende worp. Pas je echter op het gooien, dan ben je klaar voor deze ronde.
Dit inzetten verloopt vlot, maar levert toch de nodige lastige keuzes op. Zet ik mijn werkers nu in de kazerne of wacht ik nog een rondje? Wat doet mijn overbuurman? oh, dat, dan moest ik misschien toch......

Nadat iedereen gepast heeft, geen werkers meer, of zonder geld zit, worden de verschillende actie velden afgewerkt. Over het algemeen is dat enkel wat administratief werk, zoals geld innen, tempel bouwen of voedsel oogtsen.
Juist het eerste veld, de kazerne, zorgt nog voor de nodige interactie.

Iedereen die daar werkvolk heeft ingezet, mag nu in het geheim een andere stad uitkiezen die hij wil aanvallen. (in een variant kan dat ook een neutrale stad zijn). Nadat bekend is wie wie aanvalt, mag iedereen die aanvalt (of wordt aangevallen) nog een heldenkaart spelen die je bijstaat in het gevecht (zowel aanval als verdeding). De aangevallen steden worden stuk voor stuk afgehandeld. De aanvalswaarde van alle steden die iemand aanvallen worden bij elkaar opgeteld en vergeleken met de verdedingswaarde van die stad. Als de aanvalswaarde hoger is dan de verdedigingswaarde, dan mag de stad gesaboteerd worden. Hoe groter het verschil, deste meer werkers gesabotterd worden (max 4). Hierdoor kunnen handelaren minder geld opleveren, steenhouwers minder tempels bouwen, boeren minder voedsel opleveren, etc.
Je kunt je op sabotage voorbereiden door een goede verdediging, of door extra werkers in te zetten als buffer op locaties die je zeker wilt stellen.

Je start het spel met een bevolking van 8. Elke ronde betsaat uit 2 seizoenen (zaai en oogst). Enkel in het oogstseizoen mag je werkers als boeren inzetten. Hiervoor kies je een willekeurige dobbelsteen uit, en dat mag alleen in de beurt dat je zelf dobbelt. Na het oogstseizoen moet je 1 graan afgevel voor elke werker die je hebt. Heb je te weinig voedsel dan verlies je werkers. heb je graan over, dan kun je werkers bijkopen. Graan opbrengst is ook nog afhankelijk van het weer. Daarvan zijn er 3 types (goed, middelmatig en slecht). Tijdens de oogst heb je ook de mogelijkheid om je oogst te verbeteren, mits je priesters genoeg gebeden hebben (actieveld tempel).

Uiteindelijk is het de bedoeling om aan het einde van een jaar, 10 tempels te hebben gebouwd en minimaal 16 werkers in je stad te hebben. Dan is het spel afgelopen. Degene die aan die conditie voldoet, die wint het spel. Bij gelijke stand is degene met de grootste bevolking de winnaar. Daarna degene met het meeste geld en graan in zijn voorraad.

Ik wil nog even benadrukken dat ik niet alle (detail)aspecten van het spel heb belicht, maar ik hoop dat dit een beetje een leuke indruk van het spel geeft."

alba longa

Ik denk wel dat we dit laatste kunnen bevestigen. We kijken dan ook met meer dan gewone belangstelling uit naar dit spel.

Titel : Alba Longa
Auteur : Graeme Jahns
Uitgeverij : Quined games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

01-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
30-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Olympos - Oikumene : uitbreiding (Ystari)

Olympos uitbreiding

U heeft hier op de blog al héél wat info kunnen lezen over het spel Olympos van onze landgenoot Philippe Keyaerts, uitgegeven door Ystari games.

Een voorstelling hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=1209770
Een eerste indruk hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=1249254

Gezien het succes van dit spel heeft men bij Ystari games er ineens maar een uitbreiding voor gemaakt.
In de doos(je) vindt u alvast : 6 nieuwe ontdekkingen, 4 nieuwe wonderen en 5 opdrachttegels.

Vooral dit laatste is nieuw, bij elk spel worden er twee van de vijf opdrachttegels getrokken en op het speelbord gelegd. Zo gauw een speler voldoet aan de voorwaarden van deze opdrachten, krijgt hij de tegel en drie punten op het einde van het spel.

De opdrachten zijn :
- bereik als eerste Atlantis
- wees de eerste met vijf ontdekkingen
- bouw als eerste een wonder
- wees de eerste met een paarse ontdekking
- wees de eerste met 3 Zeus symbolen (kaarten en fiches)

De nieuwe wonderen :
- Tempel van Ares : je krijgt 1 zwaardsymbool
- Tempel van Hera : je krijgt 1 Zeussymbool
- Tempel van Apollo : je krijgt 2 extra bestemmingskaarten
- Tempel van Chronos : je krijgt 3 zandlopers

Olympos uitbreiding

De nieuwe ontdekkingen :
- Ruilen : de speler mag al z'n grondstofblokjes gebruiken als joker (voor eender welke kleur)
- Drama A : telkens je een punt scoort, scoor je er één extra
- Drama B : telkens je een zandloper krijgt, scoor je één extra punt
- Kanteel : wanneer je wordt aangevallen krijg je 3 zandlopers ipv 1
- Slavernij : één zwaardsymbool en bij overname van een regio mag je een fiche uit de algemene naar je persoonlijke voorraad halen
- Orichalcum : 2 punten voor elke fiche in Atlantis

Titel : Olympos - Oikumene
Auteur : Philippe Keyaerts
Uitgeverij : Ystari
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 10+

 

30-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
29-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Casa grande (Ravensburger)

casa grande

 

Zoals we gewoon zijn van Ravensburger komen ze ook dit jaar met een nieuwe bigbox op de markt. Ook naar goede Ravensburgergewoonte spreken we hier van het betere familiespel, dus niet enkel de gevorderden zullen deze doos in handen nemen. Volgens mij slagen ze er met deze Casa grande weer voortreffelijk in om een ruim publiek aan te spreken.

Casa grande is op zich een abstract spel, dat in een mooi jasje is gegoten. De bedoeling is dat de spelers zo veel mogelijk geld verdienen als bouwheren door hun etages zo hoog mogelijk te bouwen. En ze ook op de juiste plaats te bouwen, zodat anderen het interessant vinden om over hen heen te bouwen, want hiervoor stijgt hun waarde op het bonusspoor.

Als de spelers aan de beurt zijn, gooien ze de dobbelsteen en zetten ze hun stapsteen dat aantal plaatsen verder op het spoor rond de bouwput. Afhankelijk van waar de steen uitkomt, mogen de spelers in deze rij of kolom één bouwsteen plaatsen. Er kan ook betaald worden om extra stappen te zetten en alzo het spel meer te manipuleren en te bouwen waar je wil.

Op de linkerkant van het speelbord staat het bonusspoor, dit geeft aan hoeveel een speler kan investeren in extra stappen. Deze waarde zal dalen bij het kopen van extra stappen op het loopspoor en stijgen als een speler z'n beweging in een hoek eindigt. Hij mag dan niet bouwen, maar wel drie stijgen in waarde. Bereikt een speler de negen, dan krijgt hij onmiddellijk 9 geld en start hij terug op de nul op het bonusspoor. Ook wanneer een andere speler op jouw bouwstenen bouwt, stijgt jouw waarde.

Nadat een speler heeft bewogen en z'n bouwsteen (verplicht) heeft ingezet, mag hij optioneel nog een bouwtegel plaatsen, indien dit overeenkomt met de bouwstenen. De bouwtegel geeft aan waar er bouwstenen moeten staan van de eigen kleur, de andere gaatjes mogen opgevuld worden met die van een tegenspeler. De speler scoort onmiddellijk het aantal geld gelijk aan het aantal vakjes waaruit de bouwtegel bestaat x de verdieping die gebouwd wordt.

Het spel gaat door tot alle bouwstenen zijn ingezet en de speler met het meeste geld wint. Bij gelijke stand wint de speler die het hoogste staat op het bonusspoor.

Titel : Casa Grande
Auteur : Günter Burkhardt
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

29-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
28-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2011/10
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Volgende week, vrijdag 7 oktober, houden we alweer onze 58ste spellenavond. U bent uiteraard weer met z'n allen welkom. Indien u een bepaald spel uit onze collectie zeker wil spelen, laat ons dan zeker een seintje, dan zorgen wij dat het zeker aanwezig is.

Klik op de afbeelding om onze nieuwsbrief te vergroten, veel leesplezier !

28-09-2011 om 08:36 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trajan (Ammonit spiele)

trajan

De nieuwe Feld die ons al een tijdje geleden was opgevallen. Een nieuwe uitgeverij ook, een héél kleine overigens, dus hopelijk loopt alles in goede banen en zijn er voldoende exemplaren van dit spel dat er erg interessant uitziet.

Na het lezen van de spelregels ben ik nog meer overtuigd dat dit spel echt wel een degelijk spel zal zijn. Uiteraard is dit weer een typische Feld, een puntensprokkelspel. U zal gedurende het spel punten scoren, maar ook op het einde van het spel met de bonusfiches. Het doet me een beetje denken aan Die Burgen von Burgund, al is het maar omdat er ook erg veel fiches in het spel zitten. Je hebt forumfiches die je ophaalt in de provincies, je hebt bouwfiches (die je punten opleveren), je hebt extra actiefiches (die logischerwijs een extra actie opleveren). Daarnaast zijn er ook nog Trajantegels die je punten opleveren als je de gewenste combinatie van gekleurde steentjes kan afgeven en tenslotte natuurlijk ook de bonustegels die op het einde van het spel doorslaggevend zijn.

Het spel wordt gespeeld in 4 jaren, die elk bestaan uit 4 kwartalen (ronden). Zo'n ronde wordt ingedeeld naargelang de tijd die je gebruikt. Het spelsysteem van het Afrikaanse spel Mancala is mooi geïntegreerd, u neemt de steentjes uit één van je poelen en verdeelt ze met de klok mee over de andere poelen. Het aantal stenen dat je uit de poel neemt, geeft ook aan hoeveel tijd je spendeert. De poel waarin het laatste steentje dan weer belandt geeft aan welke actie je mag ondernemen in deze beurt en indien hier een Trajantegel ligt die je kan volbrengen met de daar aanwezige kleuren van de stenen, dan mag je deze onmiddellijk scoren. Als de tijdsteen rond is geweest, is er een kleine telling en wordt er een volkstegel opengelegd, deze tegel vertelt wat het volk van jou verwacht op het einde van het jaar, dus zorg er maar voor dat je erin kan voorzien (voedsel, spelen of religie).

trajan

De zes mogelijke acties die je kan ondernemen :
- zeehaven actie : kaarten trekken of afleggen om te verhandelen met de schepen en punten te scoren
- forumactie : een forumtegeltje nemen naar keuze
- militaire actie : een nieuwe soldaat inbrengen, een leider verzetten in de provincies, een soldaat naar de provincies brengen en hiervoor punten scoren afhankelijk hoeveel concurrenten er aanwezig zijn in de provincie
- trajanactie : verzet de boog op je eigen speelbord naar een lege plaats en vul de opengekomen plaats met een nieuwe trajantegel
- senaatactie : zet je steen één plaats verder in de senaat, dit zijn het aantal stemmen die je kan uitbrengen later in het spel en scoor onmiddellijk de overeenkomstige punten
- bouwactie : breng een nieuwe werker in het spel, zet een werker in actie en bouw een tegel (gebouw), je kan nu de overeenkomstige actie van het gebouw gebruiken of de punten scoren

Dit is in het kort wat je allemaal kan doen in een spelletje Trajan, natuurlijk is een verdere kijk op de fiches en bonusfiches zeker handig om het spel beter te begrijpen. In de spelregels staat dan ook niet voor niets dat je het spel vooral moet spelen om het eigen te maken en meer mogelijkheden te zien. Interessant, zonder meer, als u het mij vraagt.

Titel : Trajan
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : Ammonit spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

28-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (2)
27-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Santiago de Cuba (Pegasus spiele)

santiago de cuba

Hier zijn we al met dat spel van Eggertspiele dat we dus zullen placeren bij Pegasus. Zoals het uitzicht van de doos en de titel waarschijnlijk al wel verraden, zal dit spel zéér veel weg hebben van Cuba. We moeten er dan ook niet smalend over doen en mogen gerust stellen dat dit een Cuba light zal worden. Niet echt een kaartspel (dat was Havanna), eerder het bordspel, maar dan zonder het grote bord, een klein bordje is er wel bij. U zal nog steeds de gebouwentegels herkennen, de goederen, de personages (hoewel deze lichtjes afwijken van het origineel).

santiago de cuba

 

Het spel verloopt over verschillende ronden, tot er in totaal 7 boten zijn verscheept met goederen. Natuurlijk scoor je weer op de gekende manier punten : goederen leveren, op bezoek gaan bij Maria, de danseres en gebouwen gebruiken. Je krijgt hiervoor puntenfiches die je verborgen houdt, dus het blijft spannend tot het eind.

In een beurt ga je eerste met een auto rijden. De eerste stap is gratis, elke extra stap kost je 1 peso. Deze auto rijdt langs de diverse personage die het spel telt. Deze worden, net als de gebouwen trouwens, elk spelletje at random op het speelbord gelegd. Nadat je de actie van het personage hebt gebruikt, mag je nog een gebouw activeren door je speelfiguur erop te plaatsen. Pas op : je mag enkel kiezen voor de gebouwen die in dezelfde kleur zijn als die kleur die is aangegeven op de figuur waar je met je auto gestopt bent, dus feitelijk kies je onmiddellijk voor twee zaken bij het rijden met de auto.

De Cubanen : de inwoners leveren jou het volgende op :

1) Pedro : 2 tabak van de voorraad
2) José : 2 suiker van de voorraad
3) Conchita : 2 citrusvruchten van de voorraad
4) Miguel : 2 hout van de voorraad
5) Pablo : 1 goed naar keuze van de voorraad
6) Maria : 2 overwinningspunten
7) Martinez : 3 pesos van de voorraad
8) El Zorro : elke andere speler geeft je of 1 peso of 1 goed naar keuze (behalve hout) of 1 punt
9) Alonso : een gebouw claimen met je marker dat nog vrij is (max. 3 gebouwen/speler) of de functie van een gebouw dat je bezit gebruiken (bovendien krijg je telkens 1 punt als een andere speler één van je gebouwen gebruikt)

Daarnaast kan de auto ook stoppen bij de haven. Hier worden de goederen op de schepen geladen. Er wordt een leuk systeem gebruikt met dobbelstenen. De dobbelstenen zijn in de kleuren van de goederen en het aantal ogen bepaalt hoeveel goederen er mogen worden afgeleverd in die soort. Het aantal overwinningspunten dat je per goed krijgt start op 2, maar telkens wanneer de haven wordt overgeslagen of wanneer een goed niet volledig wordt afgeleverd, stijgt de waarde bij een volgende levering. Je moet dus wel zien dat je je goederen nog tijdig kan inschepen op het juiste moment.  Hout is een speciaal geval in het spel, het kan als joker gebruikt worden voor elk goed, maar mag niet in combinatie gespeeld worden. Bovendien levert het steeds slechts 1 punt op per houtblokje.  Maar op deze manier kan je wel iemand een serieuze hak zetten door z'n verzamelde goederen al in te leveren bijvoorbeeld.

Zodra een schip is volgeladen of de waarde het hoogste punt heeft bereikt, vaart het schip uit en schuift de schepenmarker een plaats naar rechts, er worden opnieuw dobbelstenen geworpen voor een nieuw schip te vormen.

Bij het activeren van de gebouwen, verzet je je figuur (tenzij je El Zorro hebt gebruikt of de haven). Daarna gebruik je de actie die staat aangegeven op het gebouw en scoort de speler van wie het gebouw eventueel is een punt (tenzij je zelf de eigenaar bent)

De gebouwen :

1) de bank : 2 pesos
2) de kerk : 1 punt
3) de distillerie : ruil suiker in tegen rum
4) de sigaarfabriek : ruil tabak in tegen sigaren
5) de zwarte markt : ruil 1 goed tegen een ander willekeurig goed
6) de zagerijmolen : ruil 1 hout tegen 1 punt en 1 peso
7) het café : ruil 1 sigaar en/of rum voor 2 punten (elk)
8) het douanekantoor : zet één dobbelsteen op een schip onmiddellijk op nul
9) het casino : ruil een aantal peso om in punten en omgekeerd, voor elke 3 peso scoor je een punt en omgekeerd
10) de havenmeester : je mag de waarde van de goederen die geleverd worden verhogen of verlagen met één
11) het kantoor : lever onmiddellijk 1 goed dat op het schip wordt gevraagd voor 2 punten
12) de krantenuitgeverij : je krijgt 1 peso en mag één cubaan inactief maken (eens de auto bij deze cubaan gepasseerd is, wordt deze terug actief)

Nadat het zevende schip vertrokken is, eindigt het spel onmiddellijk. De spelers krijgen nog 1 punt voor elke 3 goederen (inclusief hout), geld is niets meer waard. De speler met de meeste punten wint het spel, bij gelijke stand wint de speler die nog het meeste goederen over heeft en dan diegene met het meeste geld.

Titel : Santiago de Cuba
Auteur : Michael Reineck
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 50 min.
Leeftijd : 10+

27-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
26-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ghost stories : Black secret (Repos)

Ghost stories : black secret

 

Het spel Ghost stories moet ik u waarschijnlijk al niet meer voorstellen. In het coöperatieve spel waarbij de spelers met hun monniken strijden tegen de boosaardige Wu-Feng om het dorp te beschermen. Met deze uitbreiding zullen de spelers voor een nog groter dilemma komen te staan : nl. Wu-Feng zelf.

In dit spel is het spelersaantal 2-5 (ipv 1-4) aangezien één speler de rol zal aannemen van Wu-Feng en de andere spelers de stuipen op het lijf zal kunnen jagen, nog erger dan ze al gewend waren. Wu-Feng zal kiezen welke geesten in het spel komen en ze bij de monnik plaatsen die hij prefereert. In plaats van de geesten op het bord te brengen kan Wu-Feng zelfs gebruik gaan maken van hun kleur om onder het dorp, in de catacomben op zoek te gaan naar overblijfselen van Wu-Feng in de aarde aldaar. Als ze erin slagen om drie iconen te vinden, zal de schaduw van Wu-Feng terug opstaan uit de doden en direct de strijd aangaan met de monniken in het dorp.

Om de monniken te helpen in hun strijd, krijgen ze bloedmantra's ter beschikking. Dit zijn speciale mogelijkheden die in diverse graden komen afhankelijk van de moeilijkheid van het spel. Met een level 2-mantra bijvoorbeeld, zal een Qi-fiche die verloren gaat op het mantra worden geplaatst. Zodra er twee op het mantra zijn geplaatst, krijgt een monnik naar keuze een qi-fiche bij. Met een level 4-mantra kunnen alle behekste dorpstegels terug worden omgedraaid.

Dit is nog maar een voorproefje van wat u te wachten staat in Black secret. Een bijkomend detail is dat er in Essen slechts 666 exemplaren te verkrijgen zullen zijn. U krijgt er overigens een nieuwe Wu-Feng dobbelsteen bij en kan er zelfs voor opteren om voor enkele euro's een Ghost stories T-shirt bij aan te schaffen. U moet echter geen schrik hebben als ze zouden zijn uitverkocht, want ik ben er zeker van dat er kort na de beurs erg veel exemplaren verkrijgbaar zullen zijn bij uw plaatstelijke spellenboer. En anders komt u hem gewoon toch testen bij spellenclub SpinLi.

Titel : Ghost stories : black secret
Auteur : Antoine Bauza
Uitgeverij : Repos
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

26-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
25-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mare Balticum (Gry Leonardo)

mare balticum

Artwork is steeds belangrijker in de spellenwereld en dat is in Essen niet anders. Onze Poolse vrienden van Gry Leonardo waren vorig jaar nieuwelingen op Spiel met hun Magnum Sal en brengen dit keer een familiespel mee met wel een erg speciale, maar in mijn ogen fantastische artwork.

In Mare Balticum gaan de spelers rondvaren en trachten de juiste vissen binnen te halen. U vaart de zee over en weer, haalt de juiste vissen boven en levert deze af in de haven waar ze gegeerd zijn. U legt ze in de handelshuizen op uw speelbord. Maar let op : u heeft wel slechts vijf plaatsen om de vissen te bewaren tijdens de zeereis, dus goed plannen zal nodig zijn. Als alle visjes verdwenen zijn in een regio in de Baltische Zee worden uit de zak nieuwe fiches getrokken. Er kunnen ook tijdsfiches uitkomen, deze leggen het spel even stil en dan zet elke speler z'n vermenigvuldigingsfiches in. Deze zorgen voor het vermenigvuldigen van bepaalde vissoorten bij het einde van het spel. Nadat de zesde tijdfiche is getrokken, vriest de zee stilaan dicht en spelen de spelers nog een laatste beurt. Daarna worden de punten berekend. De speler met de meeste punten wint het spel. In de variant, die u ongetwijfeld ineens zal meespelen (tenzij je het speelt met kleine kinderen) werkt u ook met opdrachtkaarten (contracten) en probeert u deze te vervullen voor extra punten. Al bij al lijkt me dit een zeer eenvoudig spelletje dat zeker menig speler zal plezieren.

Zowel de doos, het speelmateriaal als de spelregels zijn geïllustreerd met foto's van geboetseerde figuurtjes. Bent u een fan van Wallace & Gromit of Chicken run, dan bent u nu al ongetwijfeld aan het kwijlen bij het zien van het materiaal. Omdat het echt de moeite is, plaats ik hieronder enkele foto's.

mare balticum  mare balticum

spelersbord                                                                    opdrachtenkaarten

mare balticum   mare balticum

fiches                                                                            detail van het speelbord

Titel : Mare Nostrum
Auteur : Filip Milunski
Uitgeverij : Gry Leonardo
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 6+

 

25-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
24-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bonbons (Gameworks)

bonbons

Snoep, wie wil er snoep? Iedereen natuurlijk! Maar je moet wel een goed geheugen hebben en een beetje geluk om jouw favoriete snoepje weg te kapen vooraleer je tegenstanders dat doen. Bonbons is een klein memoryspel met toch een leuke twist erin.

Titel : Bonbons
Auteur : Marc André
Uitgeverij : GameWorks
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 10-20 min.
Leeftijd : 8+

24-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
23-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tschak! (Gameworks)

tschak

4 opéénvolgende kelders, elk met 3 levels, en veel schatten die bewaakt worden door allerlei rare wezens. Om dit alles te ontdekken, zal een horde avonturiers onder jouw hoede, dit zo goed mogelijk proberen af te handelen. Dit alles zonder de tegenstanders uit het oog te verliezen, want ook zij willen graag de schatten meegraaien en zo weinig mogelijk monsters tegenkomen. Ronde na ronde reizen de kaarten van de ene speler naar de andere, zodat ze allen met dezelfde kaarten hebben moeten spelen. Geen enkele vorm van geluk nodig? Nee, tuurlijk wel ...

Titel : Tschak
Auteur : Dominique Ehrhard
Uitgeverij : GameWorks
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : +13

 

 

23-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
22-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dr. Shark (Hurrican)

Hurrican is ook één van die vaste klanten in Essen voor onze club. Na de Mr. Jack-reeks en Hurrican cup, brengen ze dit keer iets totaal anders. Ik geef u alvast de vertaling van hun persbericht :

dr shark

"Dit spel met z’n adembenemende illustraties is al een verzamelaarsobject op zich. Van Shark tot Starck, dat is slechts één kleine stap, of beter gezegd, twee letters.

Ouders zullen een mooie referentie vinden naar James Bond terwijl de jongere speler onmiddellijk zullen denken aan Dr. Claw van Inspecteur Gadget. Elke generatie heeft z’n eigen voorbeeld … van een universeel thema dat steeds het onderwerp is geweest van vele dromen : dat van geheimagenten.

In Dr. Shark is vooral het spelverloop zéér innovatief. Dit spel is ideaal voor families en laat kinderen een volwassenen toe om samen te spelen in een test naar tactiek en behendigheid. Om de bewijzen tegen Dr. Shark op te bouwen, kunnen we enkel “zien” met onze vingers. Het is een innovatie in de spellenwereld : Dr. Shark is het eerste familiespel dat de tastzin gebruikt en op die manier een unieke ervaring met zich meebrengt.

Je hebt dertig seconden per duik om zo veel mogelijk hints te verzamelen van de bodem van de oceaan, enkel gebruik makend van je tastzin om vormen en materialen te herkennen. Je kan individueel of in team aan de slag, wat samen denken en samen beslissen mogelijk maakt, zodat er minder competitief dient te worden gespeeld.

Dr. Shark vormt een brug tussen generaties en zal jong en oud samen rond de spellentafel verenigen. Er wordt een magie gecreëerd en spelers zullen hun hartje kunnen ophalen. Wij garanderen je dan ook dat je zal gebeten worden door dit spel!"

dr shark

Titel : Dr. Shark
Auteurs : Antoine Bauza & Bruno Cathala
Uitgeverij : Hurrican
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

 

22-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
21-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lost temple bis (WGG)

Zoals reeds vermeld in de preview van Lost temple waren er nog niet veel zaken vrijgegeven.

Ondertussen is er toch weeral wat meer bekend gemaakt rond het spel, door een uitgebreidere preview op BGG.
Na het lezen van dit artikeltje kreeg ik een hoog "Bakong meets Machiavelli"-gevoel.

Uiteraard omdat het een race is in de jungle, om het eerste tot aan de tempel geraken, maar waar Bakong me redelijk teleurstelde qua gameplay, zou dit spel wel eens zéér interessant kunnen zijn.

Net als bij Machiavelli gaat het gekozen personage elke ronde bepalen wat je kan (en mag) doen die ronde. Ik geef u gewoon even een opsomming van de mogelijkheden en als u Machiavelli kent, dan krijgt u ongetwijfeld al een gevoel van hoe het spel in z'n werk zal gaan. Ook de spelregels staan ondertussen online, dus die kan u ook gaan bekijken op BGG.

De personages :
1) Sjamaan : noem een rol, deze rol zal worden "vermoord" tijdens de ronde en geen rol van betekenis kunnen spelen, de speler die deze rol koos mag z'n actie niet uitvoeren (vgl. moordenaar)
2) Dief : noem een rol, zet 1-2 stappen verder en steel alle edelstenen van de speler wiens rol je noemde als deze aan de beurt is (vgl. dief)
3) Ziener : bekijk twee fiches op het speelbord, wissel ze indien gewenst, en zet 1-2 stappen vooruit
4) Priester : betaal 2 edelstenen en beweeg tot de volgende tempel, indien je niet betaalt, beweeg je niet
5) Ouderling : betaal 2 edelstenen en beweeg tot het volgende dorp, indien je niet betaalt, beweeg je niet
6) Archeoloog : neem een manchete uit de voorraad, zet 1-2 stappen
7) Verkenner : betaal een hoeveelheid edelstenen en zet zoveel stappen vooruit
8) Kano : betaal al je edelstenen en zet dubbel zoveel stappen vooruit
9) Kind : zet je pion bij de speler die net voor je staat op de weg

lost temple

21-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
20-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ninjato (WGG)

ninjato

Zoals u op de cover al kan zien, is dit spel niet enkel uitgebracht door WGG, maar is het nu pas in het Nederlands verschenen. Vandaar ook dat ik het spel even bij de Essen releases heb geplaatst. Ninjato kan u een beetje vergelijken met Het Stenen Tijdperk (999 games), maar de dobbelstenen worden vervangen door kaarten.

De site van WGG vertelt dit over het spel : "Aan het einde van de twaalfde eeuw is aan het Heiantijdperk in Japan een einde gekomen. De stammen van Minamoto, Taira en Go-Shirakawa vechten om de macht. Te midden van deze chaos vechten een aantal ninja’s een schaduwgevecht uit, waarbij ze het politieke tumult in hun voordeel gebruiken. In Ninjato kruipt iedere speler in de rol van een ninja. Kies je acties zorgvuldig en maak slim gebruik van je kaarten: weet wanneer je voorzichtig moet zijn en wanneer je je kansen moet grijpen. Het tijdperk van de shogun komt dichterbij. De meest vermaarde ninja wordt zijn onzichtbare kracht!"

  • speel als ninja: val huizen binnen op zoek naar schatten, versla wachters en koop gezanten om voor invloed op de de drie stammen.
  • tactisch spel: planning, tactiek en doorzien van de plannen van je tegenstanders spelen een grote rol.
  • meerdere wegen naar de overwinning: bepaal je eigen strategie door je te specialiseren in bepaalde ninjavaardigheden in de dojo en/of doelbewust geruchten te verspreiden voor veel bonuspunten.
  • de tijd vliegt voorbij: in de speeltijd van een uur komen de spelers vaak aan de beurt om acties uit te voeren, moeten veel keuzes worden gemaakt en is er veel interactie tussen de spelers.
  • prachtige vormgeving: laat je onderdompelen in het 12e eeuwse Japan.

De spelers gaan hun ninjasterren op de diverse plaatsen op het speelbord leggen om de bijhorende acties uit te voeren. Zo kunnen ze onder andere een bezoek brengen aan de dojo, clanhuizen, de sensei, het paleis en het paviljoen.
- In de dojo verkreegt de speler nieuwe handkaarten.
- In de clanhuizen ga je voor kracht (hoge kaart) of sluipen (lage kaart) en krijg je een schat als je de wachter die er ligt, verslaat. Je kan meerdere schatten verzamelen, maar als je faalt of uit eigen beweging weggaat, kan je nog opgemerkt worden en extra schatten verliezen.
- Bij de sensei leer je nieuwe vaardigheden die je in volgende beurten kan gebruiken.
- In het paleis kan je je schatten gaan inruilen voor overwinningspunten (eer).
- In het paviljoen kan je ook eerpunten verzamelen door schatkaarten af te leggen die gevraagd worden.

Dit spel geniet al een tijdje onze interesse en we zijn dan ook zeer blij dat we gewacht hebben met een aanschaf tot er een nederlandstalige versie van op de markt verschijnt. Ik ben er van overtuigd dat dit spel vele familiespelers zal weten te boeien.

Titel : Ninjato
Auteur : Dan Schnake & Adam West
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

 

20-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
19-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Revolver (WGG)

revolver

Van de WGG- site : "Het is 1892. De bank in Repentance Springs is overvallen. Vele onschuldige burgers, waaronder sheriff Anton Dreyfus en schooljuf Sue Dagget, zijn op gruwelijke wijze om het leven gekomen in de regen van kogels toen de overvallers wild om zich schoten bij hun aftocht uit het ooit zo rustige stadje. Colonel Ned McReady en zijn mannen zijn belast met de taak Jack Colty – een nietsontziende bandiet, die zelfs een vlieg van een blinde spin zou stelen – en zijn bende voor eens en altijd te stoppen."

  • perfect thematisch uitgewerkt kaartspel dat zich afspeelt in het Wilde Westen
  • iedere speler heeft een eigen uniek deck kaarten met andere mogelijkheden dan zijn tegenstander
  • verschillende wincondities per speler: vereist andere tactieken en andere speelwijzen
  • korte teksten en duidelijke iconen op kaarten maken het spel vlot speelbaar en overzichtelijk
  • kaarten zijn voorzien van prachtige illustraties en hebben titels die zo uit een westernfilm kunnen komen, zoals: "Let's shoot our way outta here" en "Chew on this, gringo!"
  • veel directie spelersinteractie en hoge wederspeelbaarheid

Het spel bevat de volgende onderdelen:

  • 1 Colonel Ned McReady deck met 62 kaarten
  • 1 Jack Colty deck met 62 kaarten
  • 16 bandietkaarten
  • 5 gebiedkaarten
  • 1 treinontsporing-kaart
  • 1 Mexicaanse grens kaart
  • 14 Mexicaanse grens speelstukken
  • 6 "true grit" (extra leven) fiches
  • 6 vuurkracht fiches
  • 1 rondesteen

Op BGG wordt er een link gelegd naar San Juan, Battleline en Magic : the gathering, dus dit kan wel tellen. Het materiaal ziet er erg gelikt uit vind ik. Het spel is volledig opgebouwd rond de kaarten, een overzicht van een speelronde zou dan ook bijzonder weinig verheldering brengen, want meer dan kaarten trekken en kaarten spelen is er eigenlijk niet bij. De kaarten volledig overlopen ga ik u hier ook besparen, maar indien u interesse heeft, verwijs ik u graag door naar hier :
http://www.boardgamegeek.com/filepage/70008/dutch-rules-for-revolver

revolver

Titel : Revolver
Auteur : Mark Chaplin
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 12+

19-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
18-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Panic station (WGG)

panic station

 

Naar dit spel kijken we met meer dan gewone belangstelling uit. Enerzijds omdat de auteur een Vlaming is, David Ausloos meer bepaald. Ook Get nuts kwam van zijn hand en is bij WGG uitgegeven. Daarnaast is dit één van de meest gehypte producten op BGG voor de komende Essen.

We moeten eerlijk bekennen dat, toen we de cover zagen, we ook direct geïnteresseerd waren. Zeg nu zelf, een kinderspel is het niet als je dat ziet. Het grote voor- en tegelijk nadeel van dit spel is dat je minstens met 4 spelers zult moeten zijn, beter is het met z'n zessen. Het spel is een coöperatief spel met een twist in. U zal de rol kunnen aannemen van soldaten en androïden en trachten te overleven. Zorg er zeker voor dat je teamleden je niet infecteren.

panic station

Het spelconcept door denken aan een dungeoncrawler of een Gears of war (FFG). U doorloopt kamers en tracht het ongedierte er te verdelgen. Maar pas op dat u zich niet in dezelfde kamer bevindt als een besmette medespeler of u zou ook wel eens de microben kunnen overkrijgen.

In een speelronde doorloop je volgende fasen :

1) Parasietfase : een dobbelsteenworp bepaalt of de aanwezige parasieten zich verplaatsen en geven ook aan in welke richting. Komen ze bij een speler in de kamer, krijgt deze een schadepunt (tappen van z'n personagekaart)

2) Teamfase : in speelvolgorde voeren de spelers hun acties uit (aantal afh. personage). Ze verdelen hun actiepunten over hun soldaat en androïde en hebben de keuze uit :
- exploreren : een nieuwe kaart trekken en aanleggen zodat het grondplan groter wordt. Je legt ze naast de kamer waarin je je bevindt en er een doorgang is. Is dit niet mogelijk, dien je je eerst te verplaatsen en dan de kaart te leggen
- bewegen : het kost je 1 actiepunt om je van de ene naar de andere kamer te verplaatsen
- vuur wapen : enkel je androïde kan schieten indien hij over munitie beschikt. Voor 1 actiepunt kan hij zowel parasieten als teamleden als doelwit hebben. (Grijze parasieten hebben 1 schot nodig, zwarte parasieten 2 om te sterven)
- doorzoek kamer : dit bepaalt hoeveel voorwerpen je er kan vinden en of er zich parasieten bevinden
- activeer computer : voer een warmtescan uit om te achterhalen hoeveel teamleden geïnfecteerd zijn, open alle beveiligde deuren of ontdek een verborgen kamer
- herstel in ziekenboeg : recupereer 2 energie (slechts 1 maal in een beurt)
- gebruik voorwerp : aantal actiepunten hangt af van het voorwerp (zie spelregels voor al de voorwerpen)

3) Ruilen : je kan kaarten ruilen met de speler met wie je in dezelfde kamer staat. Hij kan je infecteren indien hij geïnfecteerd is met de infectiekaart. Maar jij kan jezelf hier tegen wapenen en een aanval afslaan en met zekerheid weten dat de andere speler geïnfecteerd is.

Het spel kan op verschillende manieren eindigen :

De spelers winnen het spel als ze 3 benzinekaarten kunnen spelen in de kamer met het nest. Alle niet-geïnfecteerde spelers winnen. Het uitspelen van de 3 kaarten kost de speler 1 actiepunt.

Alle teamleden zijn geïnfecteerd, het resultaat is een overwinning voor de gastheer en zijn leger van infecteerders

Er is slechts 1 niet-geïnfecteerde speler oever met onvoldoende benzinekaarten op hand en in de stapel overgebleven zoekkaarten, het resultaat is eveneens een overwinning voor de gastheer en zijn leger van infecteerders.

Spelregels vindt u hier : http://www.boardgamegeek.com/filepage/70195/dutch-rules-for-panic-station

Titel : Panic Station
Auteur : David Ausloos
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 4-6
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 10+

18-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
17-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Singapore (WGG)

singapore

 

Van dit spel verwacht ik persoonlijk het meeste van diegenen die bij WGG verschijnen dit najaar. Het is ook de enige echte big-box-game die ertussen zit. Na een eerste inzage van de spelregels werd ik gecharmeerd door het redelijk eenvoudige spelconcept en en niet te veel aan toeters en bellen.

U vindt deze spelregels overigens hier : http://www.boardgamegeek.com/filepage/69787/dutch-rules-for-singapore

De woorden van WGG zelf over dit spel :

In 1861 krijgt sir Raffles de opdracht van de Oost Indische Compagnie om een buitenpost te bouwen op het eiland Singapore. Rijke kooplieden krijgen de opdracht het gebied te ontwikkelen in ruil voor gratis grond. Op deze wijze groeit de kleine buitenpost tot een metropool. Naast de bloei van de legale handel neemt de handel in opium ook toe. In dit spel zijn de spelers kooplieden, die het land gaan ontwikkelen en handel in goederen als steen, textiel en thee bedrijven. En als de kans zich voordoet om te participeren in illegale, winstgevende activiteiten, zullen ze dat zeker niet nalaten. Echter de kans om gepakt te worden, groeit naarmate het aantal illegale activiteiten dat gepleegd is....

  • prachtig bouwspel: aantal mogelijkheden en keuzes neemt toe in de loop spel met het groeien van de buitenpost
  • strategische keuzes: maak slim gebruik van je handelswaren en de beschikbare gebouwen
  • veel variatie: 42 verschillende gebouwen waarbij elk spel steeds anders zal zijn
  • ervaar de grote spanning: grote kans op een inval als je hebt gekozen voor zeer winstgevende maar tevens illegale activiteiten
  • mooie vormgeving: duidelijke iconen door Alexandre Roche vergroten het spelplezier

 

singapore

Wat ik u alvast wil meegeven wat mijn eerste aanvoelen is. Het heeft iets van Carcassonne en Carson city. U gaat tegeltjes aanbouwen aan het centrum, de acties van deze tegels trachten te gebruiken en op die manier punten te scoren. Een overzicht van een ronde brengt misschien al wat duidelijkheid :

1) bepalen van de Raffles speler : de speler met de minste punten op dat moment.
2) gebouwen klaarleggen : evenveel tegels als het aantal spelers +1
3) kavels verdelen : de raffles-speler neemt een eigendomsfiche van elke speler en verdeelt deze over de vrije kavels (enkel kavels die grenzen aan een gebouw)
4) acties van de spelers : beginnende met de raffles-speler en vervolgens met de wijzers van de klok kiest de speler z'n acties uit.

- een gebouw uitkiezen en op z'n kavel plaatsen, bedrag betalen zoals aangegeven op kavel
- gebouw verbinden met een straat met een aangrenzend gebouw
- een eigen arbeider tot max. 3 stappen verplaatsen en max. 3 gebouwen activeren (een nieuwe arbeider inbrengen telt als 1 stap)
- verplaatsen over straten, nieuwe straten bouwen kost 1 pond/straat
- een gebouw van een andere speler activeren, levert de eigenaar van het gebouw één punt op, bij een neutraal gebouw of starttegel krijgt niemand de punten
- het gebouw dat in een ronde niet is gebouwd, krijgt de zwarte hut erop, als het in de ronde erop niet wordt gekozen, gaat het uit het spel

Het spel gaat verder tot er onvoldoende gebouwen zijn om een nieuwe ronde mee te starten. Natuurlijk spreekt het voor zich dat dit overzicht niet alles zegt, vooral de acties van de gebouwen zelf maken het spel uiteraard. Het komt er vooral op neer dat u natuurlijk het gebouw plaatst dat andere spelers zeer interessant vinden om zo extra punten te verdienen.

Titel : Singapore
Auteur : Peer Sylvester
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 3-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

17-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
16-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rattus Africanus (WGG)

U heeft al een beschrijving van het basisspel "Rattus" kunnen lezen op onze blog, meer bepaald hier :

http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=842189

En van de eerste uitbreiding "Pied piper" hier :

http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=897432

Nu komt er dus nog een derde deel uit van dit spel. Het betreft hier wederom een uitbreiding en geen op zich staand spel. U heeft dus het basisspel nodig om hiermee aan de slag te gaan.

rattus africanus

Ook van dit spel is er voorlopig weinig concreet bekend, dus moeten we het voorlopig doen met de beschrijving die terug te vinden is op de website van WGG :

De Zwarte Dood is met reislustige handelslieden de Middellandse Zee overgestoken en teistert nu ook het noorden van Afrika. De introductie van de karavaan en diplomaten voegen nieuwe strategische mogelijkheden toe en met de regiokaarten heeft de speler nog meer controle over de gevolgen van de pest. Met deze uitbreiding wordt Rattus een compleet nieuwe spelervaring: nieuwe mogelijkheden, meer spelers en vooral nog meer spelplezier.

  • uitbreiding voor het succesvolle spel Rattus: combineer deze uitbreiding met het basisspel en andere uitbreidingen voor nog meer spelplezier.
  • nieuwe mogelijkheden door de nieuwe Islam klasse: vier nieuwe personen met unieke vaardigheden.
  • ontdek nieuwe strategiën: sla de pest af met regiokaarten, scoor extra punten met diplomaten of zorg voor extra groei met de karavaan.
  • inclusief spelmateriaal voor 5 en 6 spelers!

Het materiaal dat u in uw doosje terug vindt :

  • 1 spelbord
  • 4 klasse kaarten
  • 51 regiokaarten
  • 40 bevolkingsblokjes
  • 1 karavaan speelstuk
  • 15 diplomaatschijfjes
  • 10 verplaats 3 stappen-fiches
  • 65 rattenfiches

Vooral de mogelijkheid om dit spel met z'n 5-6 te spelen lijkt me een leuke aanvulling, het extra speelbord zorgt ervoor dat er ruimte genoeg is en dat je naar Afrika kan reizen. Daarnaast komen er ongetwijfeld veel nieuwe mogelijkheden vrij met de nieuwe klassekaarten (astroloog, karavaanleider, ontdekkingsreiziger en sultan). De regiokaarten zijn ingevoerd om jezelf te beschermen tegen een plaag las ik ergens op BGG. Je kan dan tijdens het uitvoeren van een plaag een regiokaart spelen met het symbool van de klasse die je voor je hebt liggen om je te beschermen. Of het al dan niet een must-have uitbreiding is, daar gaan we nog even op wachten, maar we volgen het zeker op.

Titel : Rattus Africanus
Auteur : Ase & Henrik Berg
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

16-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
15-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lost temple (WGG)

Over dit spel is voorlopig nog zeer weinig bekend, vandaar slechts een korte voorstelling. Meer info volgt ongetwijfeld later nog.

lost temple

Dit plukten we alvast van de site van White Goblin Games :

"Geruchten over een oude, verloren gewaande tempel die diep in het oerwoud is verborgen, laten het hart van een groep ontdekkingsreizigers sneller kloppen. Gewapend met een kapmes om zich een weg te banen door het oerwoud en een tas vol smaragden om de hulp in te roepen van de inheemse bevolking, trekken ze door het oerwoud op zoek naar de verloren tempel. Wie van hen is het snelste en bereikt als eerste het einddoel?"

  • het bordspel, gebaseerd op de kaskraker "Machiavelli"
  • negen karakters met ieder een eigen unieke vaardigheid staan ter beschikking om je te helpen
  • uniek racespel met een uitgekiende mix van bluf, chaos en tactiek
  • schat de plannen van je tegenstanders in en probeer ze de pas af te snijden
  • vlotte korte beurten en veel directe spelersinteractie
  • speelbaar tot acht spelers: tempo blijft hoog en mogelijkheden niet beperkt (ook zeer leuk met 2!)

Dit spel bevat de volgende onderdelen:

  • 1 spelbord
  • 9 karakterkaarten
  • 8 spelerskaarten
  • 8 ontdekkingsreizigers
  • 8 kapmesfiches
  • 18 gebeurtenisfiches
  • 1 afgodfiche
  • 50 smaragden

lost temple

Van de site van Bruno Faidutti achterhaalde ik een beetje meer over de achtergrond bij dit spel, een korte vrije vertaling van mijnheer Faidutti z'n woorden :

"Ik startte serieus met bordspellen spelen midden in de jaren 80, in de tijd van Ave Caesar, Haas en schildpad en the Flying Carpet and Jockey. Ik hou nog steeds van racespellen. Zij waren de vroegere voorlopers van de Duitse strategische en abstracte bordspellen, maar ze hadden een vorm van lichtheid, een luchtige tussendoortje dat meestal ontbreekt in de huidige spellen.

Omdat ik nostalgisch ben naar die jaren, wilde ik een spel ontwikkelen die familie is van deze simpele, eerlijke, tactische racespellen. M'n eerste poging was China moon, een beetje lijkend op Machiavelli. Het is een zeer dynamisch racespel, met wat tactiek, veel bluffen en een goede portie geluk. Ook dit spel hoort thuis in die categorie. Ergens in Oost-Azië, diep in de jungle, zoeken de ontdekkingsreizigers naar de verloren tempel..."

Niet echt erg verduidelijkend dus, maar toch al iets. Dit spel is dus een tweede titel van Bruno Faidutti die dit jaar bij WGG verschijnt. Daarnaast willen we u zeker ook niet onthouden dat de illustraties worden verzorgd door toptalent Pierô. Dit wordt zeker een spel om op te volgen, het voorspelt alleszins veel goeds, hopelijk kan het voldoen aan de hoge verwachtingen.

Titel : Lost temple
Auteur : Bruno Faidutti
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-8 (met 9 als je de Essengoodie erbij hebt)
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 10+

15-09-2011 om 08:19 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs