Ik ben Marion
Ik ben een vrouw en woon in (Nederland) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 03/12/1950 en ben nu dus 74 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Na 6 jaar een huurcamper en 8 jaar een eigen camper hebben we Amerika en Canada grotendeels gezien. .
We gaan nu de andere continenten verkennen.
Omdat de meeste beer activity bij de Fish Creek in Hyder s
morgens tussen 6 -10u plaatsvindt, zijn we om 5:30u opgestaan. Even na 6u
wilden we opbreken en vertrekken. Maar helaas. We werden verrast door een
zwarte beer die vlak bij onze camper over de camping liep. Dus toch maar even
wachten. De beer was nog even nieuwsgierig wat er in de auto even verderop zat
(zie foto).
Tegen 7u werden we bij de Fish Creek verrast met een zwarte
wolf die op afstand even kwam rondkijken. Omdat tot 8u verder geen wildlife
zich toonde, behalve de vele zalmen en een blue heron, zijn we, mede vanwege de
kou, vertrokken.
Op de terugweg over de Glacier Hwy en het resterende stuk
van de Cassiar Hwy hebben we nog enkele leuke plaatjes kunnen schieten van de
natuur. s Middags op de Yellowhead Hwy (Hwy16) stak er een eindje
voor ons een jonge beer de weg over. Al met al weer een mooie, erg zonnige dag. s Middags weer
ruim 25gr C.
Bij het opstaan stond het zonlicht prachtig op de berg met
gletsjers voor ons. Op weg naar Stewart over de Glacier Hwy (Hwy37A) komen we
de Bear Glacier tegen. De mist komt al behoorlijk opzetten, maar we kunnen de
glacier nog net op de foto zetten.
In Stewart wonen nog zon 700 mensen. Het is een dorpje dat
het moet hebben van de houtindustrie en het toerisme. Het heeft via het
Portland Canal een ijsvrije open verbinding met de Pacific. Dit water en de
omringende bergen trekken de nodige bezoekers.
s Middags door naar Hyder. Hyder ligt 3 km verderop aan het Portland
Canal, maar ligt in de 'staart' van bij Alaska en is dus Amerikaans grondgebied (zie kaart op foto). Hoewel er geen
Amerikaanse douanier is, is er wel een Canadese als we weer terug Canada
ingaan. Hyder heeft slecht 200 inwoners, betalen doe je hier met Canadees geld en
houdt men ook de Pacific Time (BC-tijd) aan. Maar dat geldt alleen niet voor
het postkantoor van Hyder. Omdat het een officiële Amerikaanse instantie is,
moet je hier met US-dollars betalen en wordt in dat kantoor de Alaska-tijd
gehanteerd .
Hyder is bekend van de Fish Creek Wildlife Observation
Boardwalk en de Salmon Glacier. Via de boardwalk langs de Fish Creek heb je in
de tijd van de salmon run mooi zicht op de zalmen die daar tegen de stroom
opzwemmen om daar te paren. Ook de beren weten dat de vette zalmen daar dan
zijn. Een mooie faciliteit om de natuur te aanschouwen. Toen we daar goed en
wel waren, verscheen de eerste zwarte beer, maar deze verdween even later weer.
Een uurtje later kwam een tweede voor zijn maaltijd. Helaas, deze verorberde zn
maaltje in de bosschage, maar had daarna nog even de tijd om wat rond te
scharrelen. Een mooi moment voor alle fotografen. Hoewel meestal de meeste
beer-activiteit tussen 6-10u s morgens en s avonds is, hebben we s avonds
voor nop naar de beren uitgekeken. Misschien morgenvroeg meer succes.
Naar de Salmon Glacier loopt een slingerende, smalle, steile
weg, die voor campers wordt afgeraden. Die zullen we dan helaas moeten laten
schieten.
Gelukkig is het vanochtend minder bewolkt. We rijden goed 8u
de Cassiar Highway weer op en vervolgen onze weg naar het zuiden. Het is of we
niet weggeweest zijn. Dezelfde groene weg en van prima kwaliteit. Hier en daar
een oranje vlaggetje aan de zijkant van de weg. Dit geeft aan dat er een
oneffenheid in de weg zit. Een gat of stuk dirt road of gravel van een wegreparatie.
Meestal kun je op tijd reageren door af te remmen of het gat etc. te omzeilen.
Er is namelijk heel weinig verkeer op deze weg. Hoewel wordt aangegeven dat 5%
van de route dirt road is, komen we dat alleen bij een enkele wegreparatie
tegen.
We hadden t bijna opgegeven, maar aan het eind van deze
route zagen we ineens een zwarte beer die in de berm lekker aan t smullen was
van het verse gras en de bloemetjes. Ook toen we de Cassiar Hwy hadden verlaten
op weg naar Stewart/Hyder kwamen we nog een zwarte beer tegen in de berm. Op
deze weg naar Stewart (HWY37A) rij je tussen de bergen door. We staan nu op een
pullout met zicht op een bergwand met 3 gletsjers. Kijken wat morgen brengt
Vanochtend
is het wat regenachtig. Gelukkig geen dikke bewolking, maar de bergtoppen zijn
niet te zien. We rijden nog een laatste stukje van de Alaska Highway (150km)
naar het zuidoosten, waarna we de Cassiar Highway (Hwy37) naar het zuiden
opdraaien. Dit heet een highway, maar is een smalle weg, die je dwars door de
wildernis leidt, 725 km
lang is, weinig verkeer, enkele korte stukken zijn dirt road en het verbindt
slechts 3 kleine dorpjes (ca200 inw.). Onderweg zijn 3 punten voor benzine. Dus
alle 3 maar even aandoen om geen risico te lopen. Het deel van vandaag (200km)
is een erg goede weg waarover we met de camper 60-70 km/u kunnen rijden. Helaas
wordt de bewolking steeds dichter, waardoor we alleen de bergen, die direct om
ons hen liggen, zien. Het is erg groen, maar we zien helaas geen wildlife.
We
bereiken Jade City. Het is geen dorpje, maar alleen een werkplaats annex winkel
waar jadesteen, dat hier uit de bergen wordt gehaald, wordt bewerkt. Er worden
aardige sieraden van gemaakt, maar wel erg prijzig (veelal meer dan 100). Ze
bieden op deze verlaten plek gratis WiFi aan. Daar maken wij dan maar even
gebruik van
Van
andere Alaska-gangers hadden we een paar campingadressen gekregen op deze
Hwy37, waar je gratis kunt staan. Eén daarvan is aan het Dease Lake. We hebben
voor vannacht een hele mooie plek aan het water. Helaas ontbreekt de zon.
Na weer eens de was te hebben gedaan, zijn we verder op weg
naar het zuiden. Het eerste stuk (vandaag en deels morgen) is hetzelfde deel
van de Alaska Highway dat we zon 5 weken geleden de andere kant uit hebben gereden.
We herkennen er niet veel van. Of het de andere kant op toch weer anders is of
dat we ondertussen zoveel hebben gezien dat we t alweer vergeten zijn we weten
t niet. Maar het is gewoon weer genieten van de omgeving!
En dat we niet altijd alleen op de toilet zitten op een rest
area bewijst het nest met vogeltjes, die heel rustig blijven zitten. We hebben toch maar de andere toilet genomen.
De tweede dag op weg naar Whitehorse. Na een uitzichtpunt op
de Yukon op weg naar het Tage Cho Hudan Interpretive Centre van de Northern
Tutchon First Nation. Er is een klein museum over de levenswijze van de First
Nation people in het hoge noorden. Achter het museum kon je een korte wandeling
door een bos maken. Daar waren een aantal bouwsels, die vroeger door indianen
werden gebruikt. Onder meer opbergplaatsen voor etenswaren als vlees en vis. Clemens
was de gids.
Je gaat op zon dag kilometers maken en een kleine stop hier
en daar.
Op onze lunchplek stonden we bij het Montague House, zijnde
een typisch early days roadhouse. Dit is een halteplaats van de postkoets
tussen Whitehorse en Dawson City.
Tegen half drie waren we in Whitehorse, waar we weer eens
flink boodschappen moesten doen. We staan weer bij Walmart met zon 40 andere
campers.
Vandaag op weg naar Whitehorse, dus nu echt op de terugweg.
Omdat we The Top of the World Hwy gedaan hebben, hebben we
nu een andere weg richting Whitehorse dan op de heenreis. We hebben 500 km voor de boeg. Daar
gaan we twee dagen over doen. Ons kennende stoppen we veelal op alle
uitzichtpunten. Soms mooi, andere keren staan er allemaal bomen voor en kun je
niets zien, maar wordt dan wel aangegeven als fotogeniek.
Als we Dawson City uitrijden zien we kilometers lang bergen
van keien langs de weg. Dit zijn allemaal stenen die de afgelopen eeuw uit de
riviertjes en oevers zijn gebaggerd op zoek naar goud.
Ook op deze weg weer de nodige roadwork. Omdat het droog is,
is het ook erg stoffig.
We komen regelmatig grote tourbussen tegen van de Holland
America Tours. Mensen doen een cruise met de Holland America Line en gaan met
de bus landinwaarts. In dit geval naar Dawson City. Deze route loopt langs de
Klondike Rivier, waar veel goudzoekers overheen zijn gevaren in the early days.
Dinsdag zijn we in Chicken blijven hangen. De reden was dat
het een regenachtige dag zou worden. Vóór ons lag de Top of the World
Highway, een dirt road die je liever met droog en zonnig weer wilt rijden. Die
dag gelezen, ge-internet (met slechte wifi) en een wandelingetje gemaakt.
Vandaag, woensdag is het inderdaad weer mooi weer. Een goed
begin voor een bijzondere weg. Omdat deze weg 170km dirt road is (mix van zand
en stenen), hebben we deze weg niet in de route willen opnemen. Maar de mensen
die we hebben gesproken, geven aan dat de weg goed te doen is en erg mooi is.
Dus het avontuur maar aangaan. Deze weg blijkt, met een vaartje van zon
30km/u, over t algemeen goed te berijden te zijn. Het tweede deel van de route
rijd je boven de bomengrens en kijk je ver over de rijen bergen om je heen.
Helaas is dit niet erg goed met onze camera te vangen.
Tijdens deze route passeer je de Alaska (USA) Yukon
(Canada)-grens. Daarbij kom je ook in een andere tijdzone (nu weer 9u verschil
met NL) .
Aan het eind ligt Dawson City, een plaatsje dat bekend is
van de Klondike Goldrush. Rond 1900 woonden hier 30.000 mensen. Nu wonen er nog
zon 2.000 mensen, die voornamelijk leven van het toerisme. Met behulp van de
overheid probeert men wat er nog over is te bewaren en de open plekken in de
stad in stijl op te vullen. De twee bouwvallen heeft men laten staan, met de
uitleg dat als er hier gestookt wordt dat dan de ondergrond (permafrost)
ontdooit met als gevolg dat de huizen wegzakken.
You havent seen Alaska, when you havent been in Chicken . Dus
moeten ook wij naar Chicken. Op de weg er naar toe kom je weer veel groen
tegen, maar ook hele gebieden die jaren geleden door brand als gevolg van
blikseminslag zijn verwoest. Inmiddels groeien er weer spontaan jonge bomen en
struiken.
Langs
de weg vind je regelmatig een restarea waar vaak borden staan waarop een en
ander over de historie van het gebied of over de flora en fauna wordt
uitgelegd.
Chicken
is een oud goudzoekersplaatsje op de grens met het Canadese Yukon. Het is nog
het enige overgebleven historische plaatsje in dit gebied. Hier wordt zelfs ook
nog naar goud gezocht, maar dan voornamelijk door toeristen.
Na
het handmatig zoeken naar het goud (rond1900) kwamen al gauw grote machines die
hele rivierbeddingen en oevers uitbaggerden op zoek naar goud. Zie foto.
In
Chicken wonen nog zon 20 mensen en in de winter slechts 3. Een foto laat
'downtown' Chicken zien; letterlijk één groepje gebouwtjes. That's all! Iets
verder zijn nog 2 campings met ieder een souvernirwinkel en een benzinestation.
Deze mensen leven allemaal van de toeristen die via Dawson en the Top of the
World Highway Alaska binnenkomen of verlaten. En er is ook een postkantoortje.
Chicken stelt dus eigenlijk niets voor, maar heeft een soort cultus weten te
creëren, waar je voor de aardigheid langs moet. Dus wij ook .
De lucht is weer blauw en de besneeuwde toppen van de
Alaskan Range, waar ook Mt McKinley (in Denali Natl Park) deel van uitmaakt,
zijn nu goed te zien.
In Delta Junction ligt het officiële eindpunt van de Alaska
Highway: 1422 mijl
(bijna 2.300km). Toen we ruim 3 weken geleden Alaska binnen reden, hebben we de
Alaska Highway niet helemaal afgereden. In Tok zijn we toen naar het zuiden
afgebogen. Vandaag rijden we het laatste traject Tok Delta Junction in
omgekeerde richting. Een groene weg, veel bomen en erg weinig verkeer.
In Tok hebben we de camper weer een wasbeurt gegeven. Hij
was nog niet erg vuil, maar de wasgelegenheid is daar een handige faciliteit,
waar je (weer) bij fuel fill up gratis gebruik van mag maken.
Van het boondock-adres in Surrey bij Vancouver maken
verschillende nationaliteiten gebruik. Dit jaar hebben ze onder meer the
Kiwis,the British en de Hollanders
gehad. Nou wil het geval dat the British en de Hollanders allebei naar Alaska
gaan. Via het boondock adres kwamen we via email in contact met the British. Gisterenavond
hebben we in Fairbanks samen een pilsje gedronken en ervaringen uitgewisseld.
Erg leuk.
Vanochtend hebben we Fairbanks, ons meest noordelijke punt
van deze reis, verlaten en zijn op weg gegaan naar North Pole, de plaats waar
de Kerstman woont. Een bezoekje gebracht aan zijn winkel. Erg veel kinderen in
de rij om even bij Santa te mogen zijn en een snoepje te krijgen.
Onderweg naar Delta Junction is the Knotty House, een houten
huis van stammen met vele bulten erin. De bulten ontstaan doordat de wilg zich
verweert tegen een kever. Van de bomen met die bulten worden allerlei houten
souvenirs gemaakt en verkocht. En ze verkoper er ook ice cream. Met een bon uit de Milepost kon je
een gratis ijsje halen, dus twee halen en één betalen. Niet tegen dovemansoren
gezegd.
Langs de weg naar Delta Junction loopt the Pipeline. Deze
oliepijpleiding loopt van Prudhoe Bay in het noorden van Alaska naar Valdez in
het zuiden van Alaska. Dit is een afstand van 800 mijlen (bijna 1.300km). De
olie doet over deze afstand ongeveer 5 dagen. Dagelijks worden zo een half
miljoen vaten vervoerd. In Valdez wordt de olie in tankers gepompt en gaat zo
naar raffinaderijen in de Verenigde Staten. In 1989 was in Valdez de grootste
olieramp met het gelijknamige schip, waardoor de zee en de kusten onder de olie
kwamen te zitten. Op de foto steekt de pijplijn de Tanana River over.
In Fairbanks is het Pioneer Park. Dit park is onder meer een
verzameling van diverse lokale huisjes uit het begin van de 20e eeuw,
dat als een klein dorp is neergezet. In elk van deze huisjes is nu kleine
winkeltje ondergebracht met allerlei snuisterijen en eten. Ook een museum,
theater, kerk en een fotograaf voor foto in oude klederdracht en een speeltuim
is aanwezig. In een ander gedeelte is een vallei gecreëerd, waar materieel is
neergezet en de tijd van de goldrush uitbeeldt. Het park is vrij toegankelijk.
Aardig om een wandeling doorheen te maken.
Uit een praatje begrepen we dat hier de laatste tijd veel
regen is gevallen. Het waterpeil van de rivier staat hoog. Enkele bomen uit
hogere gebieden zijn meegesleurd. De gemeentewerken waren ze net aan het
opruimen.
Op de parkeerplaats heeft iemand achter op onze camper een
knuffel geplaatst. Wij weten niet wie. We laten m maar zitten
Deze week is in Fairbanks juist de Country Fair. In een
grote hal zijn standjes met mensen die allerlei waren aanprijzen, maar ook
allerlei healing-achtige en politiek gerichte stands. Buiten idem en een
combinatie van kermis en veel eettentjes. Met een uur hadden we dit wel gezien.
Je hebt natuurlijk Fairbanks niet gezien als je niet een
wandelingentje door het centrum hebt gemaakt. Buiten een aardige park met
memorials is het niet veel meer dat het gemiddeldeAmerikaans dorpscentrum Eén van de memorials
is ter herinnering aan de hulp van Amerika aan Rusland door levering van 8.000
vliegtuigen in WWII. De Amerikaanse vliegtuigen werden vanuit USA via
West-Canada naar Fairbanks gevlogen en daar overgedragen aan Russische piloten.
Deze hulp was om de Duitse opmars in Rusland te stoppen en vervolgens terug te
dringen.
Voordat we afscheid hebben genomen van het prachtige Denali
Natl Park eerst nog naar een demonstratie van de sledehonden van het park. Ze
hebben ongeveer 25 sledehonden die voor het park werken met name in de winter
als het park onbegaanbaar is. De slede honden zijn zomers en winters buiten. Hun
vacht is zo dik dat ze tot minstens minus 40 gr. C. kunnen leven. Er werd een
rondje met 5 honden met een slede gereden.
Na dumpen en de lunch zijn we het park uitgereden.Op weg
naar Fairbanks hebben we 6 keer omvangrijke wegwerkzaamheden gehad. De weg naar
Fairbanks was niet de mooiste qua scenery van Alaska. Maar we zijn hier
natuurlijk ook vreselijk verwend.
Vandaag (woensdag) gaan we mee met de green bus/shuttle bus
tour. Een 8 uur durende tocht door de Denali wildernis naar het Eielson Visitor
Center, dat 66 mijl
(ruim 100km) diep in het park ligt. We wilden de eersten zijn op de opstapplaats
voor de beste zitplaats: rechts voorin. Helaas was een groep van 6 Quebec-ers
ons voor. Maar bij het instappen wilden zij daar niet zitten, omdat daar een
wielkast zat. Wij hebben toen die eerste bank ingepikt. Een betere plaats kun
je niet krijgen in de bus. En het voetenbankje was mooi meegenomen. Het was
erg bewolkt en het regende een beetje. De ramen waren al snel vuil van al het
zand, maar onze voorruit bleef mooi schoon. Al gauw zagen we de nodige
caribous grazen, gevolgd door enkele grizzlys. Bij het visitor center
begonnen de bergtoppen zich te tonen, door de wolken heen.
Op de terugweg weer een aantal grizzlys en zelfs een moeder
met twee cubs. Weer zagen we een aantal caribous en 2 mooses met enorme
geweien. Ook het landschap toonde zich nu steeds meer. Al met al een
zeer geslaagde dag. Een must als je Alaska doet! En dat voor amper 25,= pp.
Maandag en dinsdag waren we op weg naar Denali Natl Park. Dit
park ligt tussen Anchorage en het noordelijker gelegen Fairbanks.
Maandag hadden we onderweg ernaar toe eerst nog een afspraak
in Wasilla bij een bandenbedrijf. Zij moesten 2 banden nakijken, omdat 2 van de
4 nieuwe achterbanden druk verloren. In Whitehorse hadden we er al één laten
controleren, maar zij konden niets vinden. Het probleem is nu gelukkig opgelost
(oneffenheid aan de velg). De rekening gaat naar de bandenleverancier in
Oregon.
Beide dagen is het bewolkt weer, waardoor de bergtoppen niet
of nauwelijks te zien zijn. Maar het is een erg groene weg, waarbij je
regelmatig goed een eind van je af kunt kijken. En er is weinig verkeer.
Vanochtend stonden we bij een Memorial for Alaskan Veterans.
Daar was ook een uitzichtpunt. De top van de hoogste berg van Noord-Amerika,
Mount McKinley (het hoogtepunt van Denali Natl Park) vertoonde zich ineens,
slechts een moment in volle glorie voor ons. Een enkele minuut later hing er
weer een dikke wolk omheen.
Vanmiddag in het Denali Natl Park aangekomen. Het was goed
dat we 4 dagen geleden nog een plaats voor twee nachten hebben gereserveerd. Voor
komende nachten zit alles vol! Vanmiddag nog een flinke wandeling door het bos
naar het Visitor Center van het park gemaakt, er rondgekeken en een film over
het park gekeken.
Vandaag is een lummeldag. We gaan richting Denali Natl Park
dat zon 300km ten noorden van Archorage ligt. We maken vandaag de stop in
Wasilla. Dat is slechts 100km rijden. Mede omdat het wat druilerig weer is,
vermaken we ons met wat winkelen.
Vandaag een sportieve dag gehad. We hebben in Anchorage
fietsen gehuurd. Maar eerst naar de farmers market, een grote markt met veel
eigen gemaakt spul.
Toen fietsend op weg naar de Tony Knowles coastel trail. Een
route door het bos en langs de Cook Inlet. Een 11 mijl lang gecombineerd fiets/loop pad, dat
ook langs het vliegveld gaat. Dit leverde ook een mooie spottersplek. Je ziet ze
over je heen opstijgen en een paar mijl verder een plek waar ze over je heen
landen. Het is mooi weer dus een druk bezochte route, maar heerlijk
om te fietsen.
Halverwege is een monument ter herdenking aan de aardbeving,
die gevolgd werd door een grote tsunami op Goede Vrijdag in 1964. Dat is nu 50
jaar geleden, maar in de diverse stadjes die getroffen zijn, vind je herdenkingsplekken
met borden met uitleg en fotos.
Nadat we de fietsen
weer hadden ingeleverd, zijn we door downtown gelopen. Daar ben je dan zo weer
mee klaar.
Vlakbij de parkeerplaats was een salmon viewing platform.
Hier zwommen verschillende soorten zalm de rivier op. Deze rode op de foto is de King
Salmon ofwel Chinook, het grootste soort.
Af en toe moet je je bezig houden met andere zaken dan
vakantie houden, zoals bijvoorbeeld de was doen. Normaal niet zon punt, maar
in Seward waren maar twee laundromats. De eerste laundry van Sewart had slechts
4 machines en 10 wachtende mensen en voor de 2e leidde TomTom ons
de bush-bush in. Wij waren erg benieuwd waar dat heen zou leiden. Een laundromat
in het bos. En ja, bij een afgelegen cabinpark hadden ze ook 4 wasmachines en die
waren vrij. We kregen er gratis wifi bij en konden zo rustig onze dingen op de
computer doen.
De lunch was inmiddels genuttigd toen we eindelijk richting
Anchorage reden. Onderweg wat plaatjes geschoten. In Moose Pass zagen we in
een heel klein riviertje de red salmon (ook sockeye genoemd) tegen de stroom
opzwemmen. Deze red salmon verandert geleidelijk van kleur van zilverachtig als
deze de Grote Oceaan verlaat (zie blog van 29 juli), in rood lijf en groene kop
als deze de rivier opzwemt.
Uiteindelijk zijn we zon 50km ten zuiden van Anchorage
gestopt bij een Visitor Center, waar we vrij kunnen staan en beschikken over
internet. Een combinatie die ons altijd weer trekt ..