Seasons is ongetwijfeld één van de spellen die het meeste onze aandacht trok. Niet alleen omwille van z'n artwork, maar ook dito materiaal en gameplay. Dat de tekeningen in orde zouden zijn, daar kon al geen twijfel over bestaan toen Libellud (uitgeverij van Dixit) deze titel aankondigde. Naast hun lijn van partyspellen en lichtere familiespellen is dit het eerste veelspelersspel en het mag er direct zijn.
Seasons is een kaart- en dobbelspel (cfr. Quarriors) dat bestaat uit twee fasen : De eerste fase bestaat uit het samenstellen van de kaarten die voor de rest van het spel kunnen gekozen worden (9 kaarten om precies te zijn). Elke kaart heeft z'n eigen specifieke effect en levert overwinningspunten op. Eens de kaartendeck is samengesteld, worden deze negen kaarten in 3 stapels van 3 verdeeld. In elke ronde ga je één pakketje kaarten extra ter beschikking hebben.
In de tweede fase worden telkens de seizoensdobbelstenen gegooid (1 per speler +1). De dobbelstenen stellen je in staat om diverse acties uit te voeren :
- je toverkracht vergroten (max. aantal kaarten dat je mag spelen)
- energie verzamelen (water, aarde, vuur, lucht) om de kosten van je toverspreuken te betalen
- energie kristalliseren (tijdens het huidige seizoen) om kristallen te verzamelen. Deze heb je nodig bij sommige kaarten, maar leveren ook punten op aan het einde van het spel
- nieuwe kaarten trekken ...
Elke speler kiest één dobbelsteen per beurt. Elke dobbelsteen duidt ook aan hoeveel plaatsjes de pion op het seizoensspoor vooruit wordt gezet. Bovendien is elke dobbelsteen anders afhankelijk van het seizoen. Er zijn in de verschillende seizoenen bijvoorbeeld verschillende energies wel of niet voorhanden. De spelers zullen rekening moeten houden met deze wijzigingen.
Op het einde van het spel worden punten uitgedeeld voor kristallen en de gespeelde kaarten. De speler met de meeste punten wint.
Titel : Saesons Auteur : Régis Bonnessée Uitgeverij : Asmodée Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 14+
|