Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
09-11-2009
Essen 19 : Gonzaga
Dit spel van Da Vinci games wordt ook uitgegeven door Abacusspiele, zodat het toch een grotere markt bereikt en misschien maar goed ook. U kan al een uitgebreid verslag lezen over dit spel op "de tafel plakt!", de weblog van Dominique, maar ik wil u hier ook een kort overzicht geven van het materiaal en het spelverloop.
Het spelbord toont een kaart van het oude Europa dat verdeeld is in 6 regio's, er zijn 16 verschillende scenario's (die afhankelijk van het aantal spelers gebruikt worden), 6 zegels van de verschillende regio's, een bonustegel, 1 overzichtskaart, 16 opdrachtkaarten en per speler : 1 spelersbord, 12 plastic speelstukken, 12 kaarten (met speelstukken op afgebeeld), 6 plastic ringen, 1 scoremarker, 11 planningskaarten (7 regiokaarten en 4 actiekaarten).
Bedoeling van het spel is om het grootste gebied te creeëren en punten te scoren door steden en havens te bezetten.
Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden (minimum 6, maximum 12). Elke ronde wordt verdeeld over vier fasen. 1) een speelstuk nemen : de spelers draaien de bovenste kaart om en nemen het bijpassende speelstuk 2) plan je acties: de spelers kiezen in het geheim hun acties en plaatsen hun planningskaarten 3) leg de spelersvolgorde vast 4) plaats je speelstuk : in spelersvolgorde legt iedereen zijn speelstuk en scoort hij punten
Hoe plan je je acties? Je kiest uit je planningskaarten één regiokaart en één actiekaart. De regiokaart duidt natuurlijk aan waar je je speelstuk mag plaatsen. De actiekaarten die je speelt bepalen waar je de speelstukken specifiek moet leggen (bv. op een haven, op steden, op vrije vakjes, op een combinatie van stad/haven) Daarnaast heb je ook een koninklijk privilege dat je in de mogelijkheid stelt om als eerste te spelen. Qua actie gebruik je dan een extra actiekaart (de bovenste van je dichte stapel, die je ook zelf bepaald), maar je verliest wel één van je ringen. De ringen kan je eigenlijk zien als speelstukken die één vakje bezetten, die kan je vooral gebruiken om speelstukken aan elkaar te koppelen en op andere speelstukken te placeren en zo punten te scoren voor een bepaalde stad. De kaarten die je in een ronde speelt, blijven een extra ronde liggen en zijn niet direct terug bruikbaar.
Je mag er ook voor kiezen om je speelstuk niet te plaatsen, hiervoor krijg je drie punten. Voor het plaatsen van speelstukken op steden en havens krijg je 3 punten in een actieve regio en 1 punt in een passieve regio. (actief en passief worden in het begin van het spel aangeduid door het getrokken scenario) Indien je de drie of vier havens van éénzelfde symbool kan bezetten, krijg je een bonus van 10 punten. De speler die uiteindelijk op het einde van het spel het grootste aaneengesloten gebied van speelstukken heeft, krijgt 15 bonuspunten. Nu laat iedereen zijn opdrachtkaart zien en iedereen krijgt punten afhankelijk van het aantal bezette steden.
Het spel is afgelopen indien er na een ronde 3 of minder steden nog onbezet zijn op het spelbord. De speler met de meeste punten wint.
Titel : Gonzaga Uitgeverij : Abacusspiele / Da Vinci games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 8+
De spellenavond van november zit er weeral op. We mochten 47 spelers verwelkomen die de gietende regen trotseerden om te komen spelen in Lindelo. Jammer dat er ook een spellenavond was van Asmodée België zodat enkele van onze vaste spelers niet aanwezig konden zijn op deze avond met héél wat nieuwigheden.
Gezien het feit dat een groot deel van de bezoekers bestond uit onze jonge gasten is er dan ook erg weinig nieuw geprobeerd. Enkel Savannah tails, Langfinger en Loyang zijn gisteren aangeroerd van de nieuwigheden. Natuurlijk was er ook wel belangstelling die uitging naar de Gouden Ludo, de verkiezing van het beste spel, georganiseerd door Forumfederatie. Elke spellenclub mag zijn stem uitbrengen, vandaar dat de spelers de vier genomineerden konden testen en quoteren gisterenavond.
De foto's staan ook online, maar zijn niet echt goed gelukt, als je je eigen materiaal niet kan gebruiken, durft het wel eens mis lopen hé .
Bij deze kijken we ook al vooruit naar de volgende spellenavond, die plaatsvindt op vrijdag 4 december. Misschien kan u dan nog snel even testen wat u graag aan de Heilige man zou willen vragen. Schrijf ook al zeker zaterdag 19 december in uw agenda. Dan zijn we te gast in het Dimpnacenter in Geel. Dit is een geschenk-/speelgoedwinkel. We zullen daar wat spellen demonstreren en hopelijk héél wat mensen aan een juiste spelkeuze kunnen helpen. Kom zeker eens een kijkje nemen, misschien sla je nog wel een slagje, want ze beloofden in ieder geval een geschenkje te voorzien voor elke koper van spellen.
Dit spel was er ook al even voor Essen, maar hebben we pas nu kunnen bemachtigen aangezien het blijkbaar overal uitverkocht was. Misschien zegt dit op zich al wel redelijk veel. Het zal u misschien verbazen, maar dit spel is tegelijk wat je van Fantasy Flight kan verwachten en ook totaal weer niet. Laat me mezelf even verduidelijken. Fantasy Flight Games staat voor mooi, fantasierijk materiaal, plastieken figuurtjes, stevige kaartjes, prachtige graphics, ... en dat is bij "Chaos in the old world" zeker niet anders. Anderzijds staat FFG ook voor een lijvig spelregelboek, enorm veel kleine regeltjes, minimum 3 uur spelplezier, ... en daar brengt dit spel nu eens verandering in. Oké, de spelregels zijn nog 26 bladzijden, maar ze zijn overzichtelijk en met de nodige voorbeelden (toch al iets anders dan 80 bladzijden). Het spelverloop is ook erg duidelijk, niet al te veel "als ... dan ... regeltjes" en indien je het spel kent, speel je het toch vlotjes op een uurtje door (en dat is echt wel kort voor een FFG).
Misschien zal de doos u een beetje afschrikken, niet omdat er een doodshoofd opstaat, want dat is misschien nog wel redelijk cool, maar omdat het volgende woord erop prijkt "WARHAMMER". U kent het wel, de volledige fantasywereld, van poppetjes die tegen elkaar vechten, mijn ventje heeft die kracht, dat wapen, dus ... dan ... Wel, mij schrikte het aanvankelijk ook af omdat ik toch wat sceptisch tegenover heel die Warhammerwereld sta, maar enkel het thema is in het spel behouden. Wat de gameplay betreft, hebben we te maken met een echt Eurogame, stapsgewijs afhandelen van de acties. Ik begeef me misschien op glad ijs, maar ik zou durven stellen : wie houdt van een geavanceerde Risk met een magistrale artwork gaat met dit spel zijn gading vinden.
Het unieke aan dit spel is dat de spelers elk met hun eigen volk spelen, dat specifieke eigenschappen heeft. Dus voor iedereen zal het spel anders verlopen. Je kan het spel winnen door om ter snelste 50 punten te scoren, of door je draaischijf op het speelbord als eerste tot "victory" te krijgen. Daarnaast wanneer vijf regio's zijn verwoest en jij het meeste punten hebt Wanneer de deck met oldworld-kaarten is opgebruikt tenslotte wint niemand en wint het spelbord.
Het spelverloop : 1) Old world - fase : in deze fase wordt er een gebeurteniskaart getrokken die gevolgen gaat hebben op wat er op dat moment (twee ronden) in de wereld gebeurd. 2) Trek - fase : de spelers krijgen nieuwe handkaarten bij 3) Inbreng - fase : de spelers gaan hun actiepunten opgebruiken om figuurtjes in het spel te brengen of kaarten uit te spelen 4) Vecht - fase : spreekt voor zich denk ik, je gaat elkaar gewoon proberen af te maken (dobbelsteenrol, dus geen oneindig gedoe met wapens, upgrades, splashdamage, ...) 5) Corruptie - fase : de regio's worden stilaan gecorrupteerd door de oorlogsgoden, je legt je markers in de regio, zo gauw er 12 liggen, wordt de regio vernietigd en worden er punten uitgereikt. 6) Eind - fase : de kaarten worden van het bord gehaald, er worden punten gescoord, de spelersschijven worden doorgedraaid, we checken of iemand de overwinning kan claimen.
Dit is een summiere samenvatting van het spelverloop, maar is op zich toch erg duidelijk. Ik zou zeggen, koop het spel niet blindelings, probeer het gewoon eens een keertje en misschien raak jij wel even overtuigd als ikzelf. Wat wel een nadeel is aan dit spel, is dat je met z'n vieren moet spelen. In principe kan je met drie spelen, maar de rassen zijn zo uitgebalanceerd dat je eigenlijk met vier moet spelen.
Titel : Chaos in the old world Uitgeverij : Fantasy flight games Aantal spelers : (3) - 4 Speelduur : 60-120 min. Leeftijd : 13+
U weet ondertussen al wel dat ik dit jaar niet zelf naar Essen ben kunnen trekken, nog steeds tot mijn diepe spijt. Maar elk nadeel heb z'n voordeel (of was het omgekeerd?). Natuurlijk volgde ik alles op de voet wat er in het verre Duitsland gebeurde en zo kwam ik op de website van BGG terecht waar je via livestreaming het wel en wee op de beurs kon volgen. Toevallig was er een chatsessie met Uwe Rosenberg, u weet wel, mr. Agricola (of mr. Boonanza als u dat prefereert).
Ik was in de mogelijkheid om vragen te stellen omtrent zijn nieuwe spel "At the gates of Loyang", dit spel werd aangekondigd als het derde deel van de "oogsttrilogie". Na Agricola en Le havre moest dit het slot worden van een fantastisch drieluik. Mijn vraag of hij al wist wat hij ging forceren nu de trilogie af was, veegde hij spontaan van tafel. Voor hem zijn deze spellen gewoon op elkaar gevolgd en hebben de media en bordspellenland ervoor gezorgd dat het zo'n hype werd. Hij ging gewoon doorgaan met het ontwerpen van spellen die naar zijn mening goed zijn en dat kunnen we alleen maar toejuichen.
Misschien nu dan een woordje over die nieuwe "at the gates of loyang". Ik vrees dat het spel al bij voorbaat een beetje werd afgeschoten door velen. Agricola was top, haalde alle prijzen die je maar kan indenken en was door zo goed als iedereen geliefd, gezien het thema, de schattige animeeples en de mogelijkheid van de familievariant. Le havre werd dan weer een stuk langer en zwaarder dan zijn voorganger, alhoewel ik het spelverloop bij le havre veel makkelijker vind dan Agricola. Na het lezen van de spelregels van Loyang ben ik er persoonlijk van overtuigd dat dit spel mij meer zal bekoren dan de andere twee, waarschijnlijk fronst u nu de wenkbrauwen, maar ik hou wel van underdogs en dit spel is er zeker één tegen zijn illustere voorgangers.
In dit spel gaat elke speler op zoek naar overwinningspunten (maar in welk spel tegenwoordig niet). Je doet dit door zo goed mogelijk winkeltje te spelen. Dus haal dat plastieken winkeltje, met bijhorende stukjes fruit en rinkelende kassa maar terug van zolder. De spelregels zijn op zich zeer duidelijk en gestructureerd, dus ik denk dat je sowieso sneller weg bent met dit spel, ook de speelduur is volgens mij een pluspunt met z'n 60 à 120 min. (afh. van het aantal spelers).
Elke speler heeft een eigen speelbord, waarop hij zijn hof, winkel, klanten, marktkraam en helpers kan plaatsen. Het spelbord heeft de vorm van een T (zoals u hierboven kan zien). Over het bord loopt je scorespoor. Punten worden in de spel gekocht voor geld. (Punt 1 kost 1, punt 2 kost 2, punt 3 kost 3 yuan, ...). Bovenaan zie je je winkel, daar kan je grondstoffen kopen of verkopen. Natuurlijk is de verkoopprijs weer een stuk lager dan de koopprijs (wat had je gedacht). Boven het spelbord ga je je akkers spelen, waar je de diverse grondstoffen gaat planten. Als je een grondstof plant, wordt onmiddellijk het hele veld volgelegd met vegimeeples. In de volgende ronden kunnen deze dan geoogst worden. Links en rechts naast de T worden de kaarten gelegd. Je hebt klanten die sporadisch langskomen (rood), vaste klanten (blauw), helpers (beige) en marktkramen (oranje).
Het spel verloopt over negen ronden, die elk bestaan uit drie overzichtelijke fasen.
Fase 1 : oogstfase : In deze fase spelen de spelers simultaan. De spelers plaatsen een nieuw veld boven hun speelbord. Daarna oogsten ze een grondstof van elk veld en plaatsen deze in hun voorraad. Indien de laatste grondstof van een veld wordt geoogst, wordt de kaart op de aflegstapel gelegd.
Fase 2 : kaartfase : Aan het begin van de kaartfase wordt er telkens een nieuwe trekstapel samengesteld (dus kaarten die in vorige rondes gebruikt zijn, kunnen direct terug in het spel komen). Elke speler krijgt vier kaarten, daarna volgt er een distributieronde waarin de spelers 2 kaarten uitspelen (één handkaart en één van de stock). Op het einde van deze fase wordt de nieuwe startspeler benoemd. (diegene die als laatste kaarten speelde)
Fase 3 : actiefase : Deze fase is het hart van het spel. De spelers gaan nu in spelersvolgorde acties uitvoeren en het afsluiten door punten te scoren en hun overige grondstoffen in de opslagplaats te zetten.
De mogelijke acties : - zaai groenten als zaad : neem 1 groente van je voorraad, plaats op een veld en leg het veld vol - koop groenten van de winkel : koop 1 groente van de winkel en plaats in je voorraad - verkoop groenten aan de winkel : neem 1 groente van je voorraad en verkoop aan de winkel (enkel als er plaats voor is) - wissel groenten aan een marktkraam : de kaart duidt aan in welke verhouding er kan geruild worden en tegen welke groenten - speel een helper of leg hem af : deze kaarten zorgen ervoor dat je bepaalde zaken kan manipuleren of bij anderen gaan stelen - lever aan vaste klanten : leg de nodige groenten uit je voorraad op de klantenkaart en wordt uitbetaald - lever aan sporadische klanten : leg de nodige groenten uit je voorraad op de klantenkaart, wordt uitbetaald en leg de kaart af - koop een "two-pack" : deze actie kan maar éénmalig gebeuren in je actiefase, je koopt twee actiekaarten, houdt er 0,1 of 2 en legt deze op de juiste plaats op je speelbord, hou je twee kaarten leg je deze opéén zodat enkel de bovenste kaart actief is. Zo gauw deze kaart verdwijnt uit het spel, wordt de onderste kaart actief.
Op het einde van de actiefase worden de overige groenten in je voorraad naar de opslagplaats gebracht (aanvankelijk kan je maar 1 groente houden, na een upgrade vier) en scoor punten zoveel je kan en wil betalen. Een speler kan ook ten allen tijde een lening nemen, je krijgt direct 5 yuan, maar op het einde van het spel moet je voor elke lening 1 stap terugzetten op de scoretrack.
Titel : At the gates of Loyang Uitgeverij : Hall games Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 60-120 min. (afh. aantal spelers) Leeftijd : 10+
Deze spellen zijn voorlopig al ingepakt, indien u nog aanvragen heeft, laat het ons gewoon even weten via mail. U zal waarschijnlijk merken dat de collectie nu vooral bestaat uit de aanwinsten van Essen, de Gouden Ludo kanshebbers, de kaartspellen en de gekende kinderspellen.
Carson city,Egizia,At the gates of Loyang,Gonzaga,Hansa Teutonica,Hotel Amsterdam,Stronghold
Dominion,Keltis,Alcazar,Die tore der welt,Pony Express,Megacorps,Last train to Wensleydale,Pandemie Opera,Peloponnes,Tobago,Havanna,Snow tails,Mr. Jack in NY,Savannah tails,Jaipur,Dixit,Krysis, Langfinger, Tales of the arabian nights
Ubongo,Wijsneus,Egelrace,Fladderadatsch,Jakkiebak kippenkak,Kai piranja,Up and down,Kakkerlakkensalade, Rattlesnake,Regenwormen,Sushizock im gockelwok,Qwirkle,Blokus,Adios amigos
Dit spel heeft waarschijnlijk geen aankondiging meer nodig. QWG is de laatste tijd, naar mijn bescheiden mening, goed bezig en bracht in Essen weer een spel uit in eigen beheer. Wat het nog leuker maakt, is dat dit een spel is van een Belg, nl. Xavier Georges, die vorig jaar in mindere mate scoorde met het spel Palais Royal bij Hans im Glück. Deze laatste vind ik een ondergewaardeerd spel, een spel waar je zeker je gedachten bij moet houden en waar je alles netjes moet plannen.
Ook in Carson city gaat hij weer die kant op. Toen ik de spelregels voor de eerste maal las, vielen mij twee zaken op. Het spelverloop op zich is vrij eenvoudig, de regeltjes voor het scoren van de punten jammerlijk genoeg des te minder. Waarschijnlijk zal het allemaal wel logisch zijn als je het spel speelt, maar als je het gewoon leest en in de spelregels is het niet eenvoudig.
De spelregels van dit spel kan u in allerlei talen (ook Nederlands) terugvinden op Boardgamegeek, dus ook nu weer ga ik me beperken tot het spelverloop. Dit lijkt me ook het interessantste voor dit spel om in te schatten of het iets voor jou is of niet.
Carson city is in mijn ogen een mix van diverse spellen : planet steam, caylus, oregon, ... Indien u bij het horen van deze namen al geïnteresseerd bent, lees dan zeker verder.
Het spel bestaat uit vier ronden, die op hun beurt bestaan uit vier fasen. Nadien worden nog enkele punten uitgedeeld en de speler met de meeste punten wint het spel.
1) Uitkiezen van de personages : De spelers kiezen om beurten een personage, dit personage bezorgt hen een extraatje en geeft ook de speelvolgorde aan voor de volgende ronde. Deze speelvolgorde kan belangrijk zijn, zeker bij duels die onbeslecht blijven.
2) Het plaatsen van de cowboys : Deze fase kan u vergelijken met het inzetten van de werkers bij Caylus, maar u dient niet te betalen. Je kan een cowboy plaatsen op een actieveld, op een kavel, op een gebouw of u kan passen. Indien u past, mag u geen cowboys meer inzetten, maar neemt u de overige cowboys wel mee voor de duels en de volgende ronde.
3) Het uitvoeren van de acties en duels : Dit mag u wederom vergelijken met caylus, waarbij de verschillende acties in volgorde worden uitgevoerd. Wanneer meerdere spelers dezelfde actie kozen, volgt er eerst een duel (aantal cowboys in voorraad + aantal verzamelde revolvers + dobbelsteenworp) om te zien wie de actie mag uitvoeren.
4) Het einde van een ronde : de rondeteller wordt verzet, de spelers krijgen nieuwe cowboys, de spelers ruilen hun teveel aan geld in voor overwinningspunten, personagekaarten terugleggen, gebouwen aanvullen.
Dit is in grote lijnen het spelverloop. U merkt het al, een tactisch spel, met héél wat mogelijke keuzes. Bent u dus op zoek naar een tactisch spel voor veelspelers, kan u bij QWG terecht. U heeft zelfs de keuze tussen een gewone uitgave en een Masterprint. Deze laatste bevat hetzelfde speelmateriaal, maar heeft een andere doos (in boekvorm getekend, zodat je ze op hun kant netjes naast elkaar kan plaatsen, andere masterprints waren Leonardo da vinci, Yspahan, ...)
Voor de liefhebbers zet ik hier nog even een overzicht van de acties en de personages.
Mogelijke acties : - salaris : voor elke cowboy die je hier plaatst, krijg je 4 dollar (er wordt niet geduelleerd) - munitie : de speler krijgt de 3 revolvertegel voor de rest van de ronde - wegen : de speler krijgt 3 wegen uit de voorraad die hij in zijn persoonlijke voorraad legt en ten allen tijde kan gebruiken - weg : voor elke cowboy die je hier plaatst, krijg je 1 weg (er wordt niet geduelleerd) - aankoop van kavels : je plaatst de cowboy op een vrij plekje bouwgrond, de prijs is 1 dollar + 1 dollar voor elk aangrenzend gebouw, gebergte of huis - bouwen van gebouwen : de speler betaalt de kosten van het gebouw waarop hij een cowboy had geplaatst, mag het gebouw plaatsen als hij reeds een bouwgrond heeft en aan de bouwvoorschriften voldaan wordt. - inkomsten van kavels : 2 dollar voor elke eigen kavel - inkomsten door cowboys : 2 dollar voor elk sterktepunt in zijn bezit (som cowboys in persoonlijke voorraad en revolvers) - inkomsten van de dobbelstenen : aantal geworpen ogen van de twee dobbelstenen worden uitbetaald - inkomsten van gebouwen : moet je geen cowboys plaatsen, wordt sowieso uitgevoerd - overwinningspunten voor kavels : voor elke twee kavels die je bezit één overwinningspunt - overwinningspunten voor de sterkte van de cowboys : voor de helft van zijn sterkte overwinningspunten - overwinningspunten voor gebouwen : één overwinningspunt per gebouw (huizen en gebergtes leveren niets op) - aankoop van overwinningspunten : per 2, 3, 4 of 5 dollar een punt aankopen
Personages : - Sheriff : extra witte cowboy om in te zetten - Bankier : onmiddellijk 9 dollar - Winkeljuffrouw : ofwel 8 dollar onmiddellijk, ofwel inkomsten verdubbeld voor een specifieke gebouwsoort - Chinese koelie : 2 wegenstaafjes onmiddellijk en helft van de bouwkosten voor gebouwen - Kolonist : eigendomstegel mag deze ronde ten allen tijde op een vrije kavel worden gelegd - Kapitein : onmiddellijk 1, 4 of 9 dollar betalen om 1, 2 of 3 cowboys naar de persoonlijke voorraad te halen - Huurmoordenaar : gedurende deze ronde 3 sterktepunten extra in duels
Dit spel werd reeds vorig jaar op Spiel gepresenteerd, maar is toen een beetje aan onze aandacht ontglipt. Dit jaar kwam Peter Struijf, de sympathieke auteur van dit spel, met een originele uitbreiding. Dit keer geen uitbreiding om het spel met méér spelers te kunnen spelen, maar juist met minder. Het aanvankelijke spel is een spel voor exact vier spelers.
Je zou het spel qua concept kunnen vergelijken met slagen halen. Je speelt in teams van twee spelers tegen elkaar en probeert intriges (slagen) binnen te halen. Maar er zit nog een addertje onder het gras, elke speler heeft een geheime identiteit en speelt dan ook ineens individueel voor de overwinning, zonder zijn identiteit prijs te geven natuurlijk.
Dit spel valt dan ook op door originaliteit, maar het artwork mag er ook best wezen. Het spel omvat een kleurrijk speelbord, 56 mooie intrigekaarten, 4 geheime identiteitskaarten en 4 seizoenskaarten. Daarnaast zijn er nog 110 houten blokjes (wit-zwart voor de twee teams), 2 rondetellers, 8 winstpuntentellers, 4 schatkisten en 4 bestedingskaarten (spelersborden).
De spelregels hier volledig uit de doeken doen, is een beetje overbodig, want er is een knappe site (www.krakowgame.com) die je alle info, afbeeldingen en regels aanbiedt, vandaar gewoon een kort overzicht van het spelverloop.
Het spel verloopt in jaren, elk opgebouwd uit zeven rondes. (de vier seizoenen en drie eindejaarsronden). In elk seizoen worden er zeven slagen gespeeld (de spelers hebben negen handkaarten, de niet-gebruikte worden na zeven slagen afgelegd)
De bedoeling is om in team intriges te laten slagen. Een speler start een intrige in een bepaalde kleur en met een bepaalde waarde, de medespeler kan deze waarde opwaarderen. De tegenstrevers gaan minpunten uitspelen en trachten de intrige te laten mislukken. Een gelukt intrige levert punten op voor die bepaalde kleur van kaart en het winnende team plaats overwinningsmarkers op het spelbord.Lukt de intrige niet, dan neemt de tegenpartij over en beginnen zij een intrige.
Zo worden er vier rondes van zeven slagen gespeeld. Nadien volgen de eindejaarsacties. Eerst wordt het goud op het spelbord gelegd. Goud kunnen de spelers ook winnen door intriges te laten slagen, ze bewaren het goud in de schatkist en pas in deze fase worden ze (blokjes) op het spelbord gelegd. Daarna worden er punten uitgereikt per team. Het team met het meeste blokjes in de verschillende gebieden van het spelbord krijgen hiervoor punten. Tenslotte worden de groepen (kleuren) gescoord. De geslaagde intrigekaarten worden naast elkaar gelegd en punten worden uitgedeeld voor de meeste geslaagde kleuren en minpunten voor de slechtste groep.
Nadat je een vooraf afgesproken jaren hebt gespeeld (1 tot 3) volgt er na deze fase het bekendmaken van je identiteit en wordt vastgesteld wie de winnaar is.
Dit is natuurlijk een zeer beknopte samenvatting, want het spel omvat eigenlijk wel wat info. Het is zeker geen supermoeilijk spel, want met wat voorbeelden en afbeeldingen snap je het direct. Het pluspunt van dit spel, namelijk het originele, creatieve is onmiddellijk ook het grootste minpunt : je moet met vier spelers zijn om dit spel te spelen. Tot onze uitbreiding van dit jaar in Essen natuurlijk, nu kan je ook met zn drieën aan de slag. Maar in deze variant speelt gewoon ieder voor zich en gaat een deel van de kracht van het spel verloren vind ik.
Titel : Krakow 1325 AD Uitgeverij : Geode games Aantal spelers : 4 (3) Speelduur : 45 min. (120 min. afh. aantal jaren) Leeftijd : 10+
In Peloponnes gaan de spelers hun eigen civilisatie proberen optimaal uit te breiden. In de loop van 8 ronden proberen de spelers inkomsten te verwerven door het aanleggen van landtegels en het oprichten van prestigieuze gebouwen door gebouwtegels.
Het spel bevat : 20 bouwtegels, 20 landtegels, 5 rampentegels, 16 rampenfiches, 7 civilisatietegels, 5 spelersborden, 25 houten markers, 50 houten muntstukken, 3 ronde-overzichten, 1 opdrachttegel en 16 fiches in de spelerskleuren.
Bij aanvang van het spel trekken de spelers een civilisatie, die hen al een beginbudget en een aantal burgers opleveren. Ze geven dit aan met hun markers op hun spelersbord. Wanneer spelers in de loop van het spel bepaalde zaken winnen of inleveren wordt dit onmiddellijk aangepast op hun bord.
Een ronde bestaat uit vijf opéénvolgende fasen :
-opendraaien nieuwe tegels
-bieden
-spelersvolgorde aanpassen
-tegels toevoegen aan een civilisatie
-vergroot de populatie en krijg éénmalig inkomen
-ontvang inkomen voor de ronde
-draai rampenfiches open
Opendraaien van nieuwe tegels : Er worden vijf tegels omgedraaid. Eerst worden de tegels van stapel A gebruikt, daarna B en C.
Bieden : De startspeler biedt op één van de tegels door het minimumbod (of meer) boven de tegel te leggen. Andere spelers mogen overbieden door meer te bieden. De oorspronkelijke speler mag zijn bod bij een andere tegel leggen (indien het voldoet) of hij neemt zn bod terug op handen + 1 munt ter compensatie. Indien hij dit doet, kan hij geen tegel meer aankopen. Een speler kan ook volledig verzaken aan het bieden en 3 munten nemen ter compensatie. Er kan ook een tegel gekocht worden die achter de opdrachttegel ligt tegen een vaste prijs (minimumbod + 3), deze tegel kan niet worden overboden.
Spelersvolgorde aanpassen : De hoogste bieder wordt in de volgende ronde startspeler. Indien er een gelijke stand is, verandert de speelvolgorde tussen de betrokken spelers niet.
Tegels toevoegen aan de civilisatie : Gebouwtegels worden links naast de civilisatietegel geplaatst. De speler levert de nodige grondstoffen in (hout en/of steen). Indien hij dit niet kan, legt hij een munt op de tegel en moet hij dit in de volgende ronde betalen. Kan hij dit niet (leggen munt of volgende ronde grondstoffen), dan verwijdert hij de tegel uit het spel. Landtegels worden rechts naast de civilisatietegel geplaatst. Hij moet wel minstens één grondstof gemeenschappelijk hebben met de vorige landtegel (hout, steen of eten). Indien een speler de landtegel niet kan leggen, wordt deze verwijderd uit het spel.
Vergroot de populatie en krijg éénmalig inkomen : De spelers krijgen éénmalig inkomen en nieuwe burgers afhankelijk van de aangelegde tegels.
Ontvang inkomen voor de ronde : Het inkomen van een speler vind je rechtsonder op de tegels terug, de spelers verplaatsen hun markers op hun spelersbord.
Draai rampenfiches open : Op het einde van elke ronde worden twee rampenfiches opengedraaid. Vanaf het moment dat de derde fiche van een ramp tevoorschijn komt, zal deze ramp plaatsvinden.
Rampen :
-Aardbeving : voor ELKE bouwtegel moet de speler 1 hout en 1 steen afgeven. Indien hij dit niet kan, moet hij bouwtegels afleggen
-Droogte : elke speler geeft onmiddellijk 1/3 van zijn eten af
-Plaag : elke speler geeft onmiddellijk 1/3 van zijn burgers af
-Storm : voor ELKE landtegel moet de speler 1 eten en 1 munt afgeven. Indien hij dit niet kan, moet hij landtegels afleggen
-Verval : elke speler geeft onmiddellijk 10 luxe goederen af, indien hij dit niet heeft, geeft hij af wat hij heeft
Indien er tijdens het opendraaien van tegels een aanvoertegel wordt getrokken, moeten de spelers hun burgers te eten geven. Indien ze onvoldoende eten hebben, sterven de burgers die geen eten krijgen. Elk gebouw met een munt op moet ook onmiddellijk worden betaald. Indien dit niet mogelijk is, wordt de tegel verwijderd uit het spel.
Vanaf het moment dat spelers meer burgers en grondstoffen krijgen dan ze kunnen aanduiden op hun spelersbord, worden deze omgezet in luxe goederen. Een speler mag trouwens ten allen tijde deze luxegoederen inruilen volgens 2:1 tegen eender welke grondstof en munten (om te bieden, indien de speler onvoldoende geld heeft)
Als alle tegels zijn omgedraaid en geplaatst eindigt het spel. Er worden nog twee rampenfiches omgedraaid en eventuele rampen uitgevoerd. Daarna volgt de telling plaats.
De spelers tellen de punten van al hun land- en gebouwtegels op en voor elke drie munten krijgen ze ook een extra punt. Voor elke burger krijgen ze ook 3 punten. Dan worden de algemene punten vergelijken met de burgerpunten. De kleinste som telt als eindscore. De speler met de meeste punten wint.
Ga jij mee op schattenjacht? Laat me eerst al het mooie materiaal van dit spel toejuichen. Er is gezorgd voor knappe standbeeldjes, palmbomen, leuke houten autootjes en ook het artwork op het speelbord en de kaarten mag er wezen. Driewerf hoera!
Maar Tobago heeft meer te bieden dan enkel mooi materiaal. Al vlug bleek dit spel toch wel één van de hits te zijn in Essen en desondanks de enorme stapels dozen dat er van dit spel voorzien waren, kon je ze op zondag bijna nergens meer bespeuren. Is dit een waardemeter? Ja en neen. Vandaar toch nog even een korte samenvatting van dit spel.
Voor je begint te spelen, stel je een spelbord samen, het bord bestaat uit drie delen die zowel aan de voor- als achterkant bedrukt zijn en je mag ze in alle mogelijke combinaties aan elkaar leggen. Dan worden de palmbomen, auto's en beeldjes random geplaatst op het spelbord (enkel de beeldjes mogen niet direct naast water). Er worden vier schattenzoektochten opgestart (bij 4 spelers) door een hintkaart uit te spelen. Rond deze hints draait het hele spel. Je gaat eigenlijk een schatkaart samenstellen door enkele hintkaarten bij elkaar te leggen. Bv. de eerste kaart zegt dat de schat op een woudtegel ligt, de tweede hintkaart zegt dat de schat naast een hut ligt, ... Op deze manier ga je een exacte plaats bepalen van een schat. Daarna komt het erop aan om zo snel mogelijk naar de schat toe te karren om hem te claimen en extra goud op te strijken bij de verdeling van de schat. Elke speler die een bijdrage heeft geleverd aan de schatkaart krijgt een deel van de buit. Wanneer alle buitkaarten zijn uitgedeeld eindigt het spel en wint de rijkste speler.
Het spelverloop is eigenlijk héél erg simpel, maar desondanks de makkelijke regels is er toch wel wat diepgang in het spel. U heeft in een beurt keuze uit twee mogelijke acties : aan hintkaart uitspelen of met je autootje rijden.
Bij het uitspelen van een hintkaart, leg je deze onder een schattentocht en neemt een nieuwe kaart op handen. Je moet er wel voor zorgen dat je kaart geen andere kaart tegenspreekt, dat er sowieso plaatsen wegvallen waar de schat niet kan liggen (deductie) en je mag de schat ook niet laten verdwijnen (geen plaatsen mogelijk). Op je uitgespeelde kaart leg je een kompasmarker van je eigen kleur zodat je bij de buitverdeling sowieso je deel krijgt.
Voor het verplaatsen van je auto mag je drie delen rijden. Een deel bestaat ofwel uit overal bewegen over één bepaald landschap en het overschreiden van een grens naar een nieuw soort landschap. Bij sommige uitzondering moet je direct stoppen : een amulet meenemen beëindigd een deel, een schat opwaarderen eindigt je gehele beweging.
Vanaf het moment dat er een schatkaart is gevormd die maar één plaats overlaat voor de schat, kan je met je auto tot aan de schat rijden en de schat opwaarderen (je legt een kompasfiche onder de hintkaarten). Dan worden de buitkaarten verdeeld (evenveel als er kompassen zijn). Elke speler krijgt het aantal buitkaarten te zien als hij kompasfiches heeft liggen. Daarna worden de kaarten opgehaald en geschud. Nu worden de kaarten één voor één uitgedeeld. De speler met het kompas op de laagste plaats mag als eerste opteren om een kaart te houden of door te laten gaan. Zo krijgt iedereen om beurten de kans om een kaart (of kaarten) op te eisen. Er zitten ook twee behekste schatkaarten in de deck, wanneer deze eruit zouden komen bij het verdelen van de buit, worden de resterende buitkaarten niet meer verdeeld en diegene die op dat moment nog een kompasfiche hebben liggen op de schatkaart moeten ofwel een amulet afgeven of hun beste buitkaart.
Na het uitdelen van een buit worden er steeds nieuwe amuletten op het spelbord gelegd. Deze worden vanuit het gezichtspunt van de beelden op het vakje tegen de oceaan gelegd. De spelers kunnen er met hun auto naar toerijden en het ophalen. Het wegnemen van een amulet is geen bewegingsactie op zich, maar je moet er je bewegingsdeel wel eindigen dan.
Met deze amuletten kan je een beetje gaan manipuleren. Je kan het gebruiken om een schattenmarker weg te nemen (deze duiden de mogelijke plaatsen van een schat aan). Je kan direct een tweede hintkaart spelen (extra beurt), of een extra beweging maken. Het beschermt je tegen de behekste schatkaarten of je kan je hintkaarten ruilen (dit mag anders ook, maar dan ben je een beurt kwijt).
Kortom : een mooi, spannend spel op zoek naar de schat!
Titel : Tobago Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-4 spelers Leeftijd : 10+ Speelduur : 60 min.
De nieuwsbrief voor onze volgende spellenavond staat online. U vindt deze terug op onze website onder het topic "nieuwsbrieven". Indien u nog niet ingeschreven bent voor onze nieuwsbrief en die toch graag maandelijks in uw mailbox wil ontvangen, kan u zich daar ook aanmelden. De nieuwsbrief omvat dit keer héél wat afbeeldingen van nieuwe spellen uit Essen, die u nu vrijdag allemaal kan komen proberen in de cafetaria van Lindelo in Lille vanaf 19.00 uur.
In Essen komen er altijd weer enkele spellen uit van uitgevers van de niet-zo-bekende spellenlanden. Krysis is er zo ééntje. Oorspronkelijk kan je dit spel vinden bij Gem Klub, een Hongaarse uitgeverij. Maar al gauw werd dit spel opgepikt door de grotere uitgevers zoals Rio Grande Games en Heidelberger Spieleverlag. Dankzij deze laatste was dit spel ook makkelijk te krijgen in Essen.
Het spel draait om edelstenen, je gaat in grotten, steeds dieper en dieper op zoek naar de meest waardevolle edelstenen en hoopt die veilig en wel boven te krijgen, vooraleer je wordt bestolen of afgemept. Het spel verloopt over vijf ronden. In deze vijf ronden gaan de spelers steeds dieper in de mijn. De speler die na vijf ronden het meeste edelstenen en schattenkaarten heeft verzameld, wint dit spel.
Elke ronde bestaat uit vier fasen : - Mijnfase - Een team samenstellen - Actie uitvoeren (edelstenen inladen, edelstenen stelen, overuren mijnen) - Einde van een ronde
1) Mijnfase : elke speler neemt een aantal edelstenen uit zijn voorraad en zet deze in als bieding. Alle spelers openen gelijktijdig hun hand. De speler met de meeste edelstenen kiest eerst een plaats in de mijn, daarna de volgende spelers. De geboden edelstenen gaan naar de bank. Bij het kiezen van een plaats in de mijn vinden de spelers edelstenen en kaarten. Ze leggen deze voor hun scherm, ze kunnen deze gebruiken, maar zijn nog niet veilig voor diefstal.
2) Een team samenstellen : De spelers nemen een agentkaart uit hun hand en tonen deze gelijktijdig, dit doen ze drie keer. Dit is hun team. Het sterkste team mag als eerste spelen, de andere spelers volgen.
3) Actie uitvoeren : De spelers gaan edelstenen laden (veilig stellen), edelstenen stelen of overuren maken in de mijn. Afhankelijk van de gekozen agentkaarten hebben de spelers een laadcapaciteit. Ze kunnen niet meer meenemen dan deze waarde. De spelers kunnen edelstenen naar hun kamp halen (veilig stellen) of ze verkopen aan de bank. Voor elke verkochte edelsteen of schattenkaart krijgt de speler twee overwinningspunten. Een speler kan er ook voor opteren om een andere speler te bestelen, indien zijn combatwaarde hoger is dan de tegenstrever. Hij mag evenveel edelstenen stelen als zijn capaciteit aangeeft. Ook schattenkaarten kunnen gestolen worden. Deze kaarten kunnen wel nooit naar het kamp worden gebracht, ze blijven in het spel en leveren op het einde van het spel punten op. Na het spelen kan de speler ervoor opteren om de gestolen goederen naar zijn kamp te brengen (verlies je agenten), ze te verkopen aan de bank, ze voor je neerleggen (niet veilig voor andere dieven, maar je verliest je agenten nog niet, dus ben je toch nog een beetje beschermd tegen andere dieven). Tenslotte kan je er ook voor opteren om extra te gaan werken in de mijn en voor een waarde van 6 aan edelstenen verzamelen van de bank.
Het spel eindigt na vijf ronden. Elk rode edelsteen zorgt voor 3 punten, een blauwe voor 2 en een witte 1. De schattenkaarten moeten in setjes worden ondergebracht. Voor dezelfde symbolen (1,5,10,20,30 punten), voor verschillende symbolen (1,5,10,20,30,40).
Titel : Krysis Uitgeverij : Gem Klub/Heidelberger/Rio Grande Aantal spelers : 2-4 Tijdsduur : 45-90 min. Leeftijd : 10+
U weet ondertussen dat bordspelforum.com staat voor alles wat spellen uitademt. U heeft zich ongetwijfeld al geregistreerd op dit forum om al uw nieuwigheden omtrent spellen te weten te komen of kwijt te raken in de vorm van een postje.
Ook dit jaar zijn de mensen van Bordspelforum in Essen gepasseerd en zij maakten een videoverslagje dat u hier kan bekijken : http://www.youtube.com/watch?v=xcnmx_4LJuY
Om een impressie te krijgen waarvoor Spiel eigenlijk staat en welke spellen er zoal zijn vertoond. Neem gerust de tijd om dit even te bekijken.
Havana, de hoofdstad van Cuba, en misschien ook wel het kaartspel van Cuba? Niet helemaal correct, het betreft hier een totaal nieuw spel, met een volledig ander spelmechanisme. Enkel de lay-out en artwork zijn vergelijkbaar met het bordspel "Cuba".
Havana is een bouwspel, waarin je probeert zo snel mogelijk een aantal gebouwen (en bijbehorende overwinningspunten) op te richten door middel van het uitspelen van verschillende karakterkaarten. Dit uitspelen van karakterkaarten is voor mij een mix van Machiavelli en Puerto Rico. Op zich zit het spel best wel vernuftig in elkaar.
In een beurt doet een speler niet meer dan : - een karakterkaart uitspelen - de acties van de karakters uitvoeren - eventueel een gebouw oprichten - een karakterkaart verwijderen
Het ludieke aan het systeem is de manier van speelvolgorde. Bij aanvang van het spel kiezen de spelers twee karakters. Elk karakter heeft een nummer. Wanneer iedereen heeft gekozen, worden de karakterkaarten omgedraaid en vormen de beide nummers een getal. Je vormt steeds het kleinste getal (bv. 06 ipv 60). Diegene met de laagste combinatie mag als eerste spelen. Dit kan erg belangrijk zijn aangezien bepaalde eigenschappen van karakters betrekking hebben op spelers die na jouw beurt komen. De spelers voeren om beurten de acties uit die op de kaarten staan en kunnen indien mogelijk een gebouw kopen met hun verzamelde arbeider, grondstoffen en peso's. Tenslotte kiezen ze een nieuw karakter en dekken hiermee één van de reeds voor zich liggende karakters af. Deze afgedekte kaart verdwijnt uit het spel, tot een speler slechts twee handkaarten overhoudt, dus denk goed na welke kaart je weggooit.
Een overzichtje van de karakters verklaart misschien al héél wat : Siesta (0) : dit is eigenlijk een rondje pas, je speelt deze kaart uit om hoogstwaarschijnlijk als eerste te mogen spelen Refreshment (1) : Protection (2) : beschermt je peso's tegen de dief Debris (2) : je verzamelt de grijze blokjes (bouwmateriaal) die in de vitrine liggen Conservation (3) : een gebouw dat aan de rand ligt, mag worden verwijderd (enkel gebouwen aan de rand mogen gekocht worden) Tax collector (3) : je krijgt 1 peso van de bank, de medespelers leggen 1 peso of 1 bouwmateriaal af Worker (4) : je krijgt 2 arbeiders (als eerste die deze actie speelt, indien er nog iemand deze kaart kiest, krijgt hij er één arbeider bij) Architect (4) : je krijgt 1 arbeider en je mag een gebouw kopen waarvoor je de architect nodig hebt (staat op het gebouw afgebeeld) Pesos thief (5) : steelt de helft van de peso's van een medespeler die na hem aan de beurt komt (indien er geen spelers meer na hem komen mag hij van eender wie stelen Materials thief (6) : idem pesos thief maar dan met bouwmaterialen Black market (7) : je mag twee bouwmaterialen uit de zak trekken (indien nog iemand deze kaart speelt, mag hij 1 bouwmateriaal trekken) Pesos (8) : je neemt de helft van de peso's in de vitrine Mama (9) : je neemt de helft van de gekleurde bouwmaterialen uit de vitrine
Op zich is dit wel een vrij abstract spel en ik had toch enkele rondjes nodig om te wennen aan het systeem, een echte tactiek erin steken en het spel winnen, dat zal pas lukken na enkele potjes denk ik, maar ik vond het op zich een leuk spel, een hersenkrakertje toch ook, want elke keuze die je maakt, kan erg belangrijk zijn.
Titel : Havana Uitgeverij : Eggertspiele Aantal spelers : 2-4 Tijdsduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Volgend bericht kregen wij gisteren in onze mailbox :
Mede Bordspelliefhebbers,
Via diverse fora hadden we het al aangegeven, maar nu is het écht zover. Ter gelegenheid van onze 10de dagen van het gezelschapsspel vragen wij om uw medewerking. Wij vieren onze 10de gezelschapsspellenbeurs immers met de uitreiking van de Gouden Ludo, de eerste Vlaamse gezelschapsspellenprijs. Daarom verzoeken wij u om de volgende vier spellen te rangschikken in de volgorde van uw voorkeur : Dominion, Keltis, Pandemie, Snowtails.
Uiteraard willen wij als SpinLi graag meewerken aan dit initiatief, vandaar dat ik een poll ben gestart op ons forum. U kan uw stem ook steeds doormailen naar speleninlille@hotmail.com (stemmen kan tot en met vrijdag 6 november; ook op onze spellenavond kan u dit doen)
Daarnaast worden we als spellenclub uitgenodigd op een meet & greet op vrijdag 27 november in zaal "Den boomgaard" in Broechem. (waar ook Spel 2009 doorgaat) De avond zal bestaan uit een receptie, de uitreiking van de Gouden Ludo en een spellenavond, met alle spellen van Forumfederatie, tot 23.00 uur. De entree en de receptie zijn gratis voor alle besturen en leden van Nederlandstalige spellenclubs. De overige dranken zullen tegen de gewoonlijk democratische prijzen te verkrijgen zijn. Indien u SpinLi graag zou vertegenwoordigen op deze dag, mag ik u dan vragen om mij even te contacteren zodat wij kunnen doorgeven met hoeveel personen we naar Broechem zullen afzakken.
Alvast hartelijk bedankt aan Forumfederatie voor de uitnodiging en veel succes met Spel 2009!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit spel er niet erg aantrekkelijk vind uitzien. Het doet me een beetje denken aan zo een gepersonaliseerd spel van één of ander bedrijf of stad. Je kent nog wel die aangepaste ganzenborden of mens-erger-je-niet-en met reclame op. Vandaar dat dit spel een beetje uit mijn gezichtsveld was verdwenen. Tot onze goede vriend Pieter Syroit me meldde dat hij dit spelletje had gespeeld en leuk had bevonden.
Mijn interesse was natuurlijk ineens gewekt en ik gaf hem carte blanche om dit spel mee te brengen uit Essen. Ik ga proberen dit weekend een speelsessie te houden, en dat zou wel moeten lukken. Voor dit spel kan je zeker enkele mensen bij elkaar vinden, aangezien het een eenvoudig, redelijk snel familiespel is. De bedoeling van dit spel is als eerste een aantal bezoekers naar je hotel te lokken. Met andere woorden de proppers van Amsterdam moeten in gang schieten en volk zien te versieren.
Het spelbord is opgebouwd uit 25 tegels waarop gebouwen staan afgebeeld (koffieshops, herenhuizen, cafés, musea en de meisjes van plezier). De tegels hebben een dag- en nachtkant die kunnen worden omgedraaid door de burgemeester of nachtwachter er te laten passeren. De toeristen komen aan per bootje op de gracht die rond het spelbord ligt.
In een beurt gooi je met de dobbelstenen en plaats je de boot het aantal gegooide ogen verder op de vaart. Daarna zet je een toerist af aan het aangrenzende plaatsje (in een bocht blijft de toerist staan en kan hij later worden opgepikt). Je plaatst een hotel op een kruispunt van vier gebouwen en tot slot verplaats je de burgemeester en nachtwachter om fiches om te draaien. Indien er zich op de omgedraaide tegel toeristen bevinden verplaatsen die zich naar een andere tegel met dezelfde functie (een broek vol goesting blijft dus een broek vol goesting). Zo gauw een speler erin slaagt door tactisch te spelen 12 toeristen rond zijn hotel te krijgen, wint hij het spel onmiddellijk. (15 toeristen bij 2 spelers).
U merkt het ook : eenvoudige spelregels, toch tactische zetten mogelijk, maar wel afhankelijk van een dobbelsteenworp. Alhoewel onze goede vriend Hans van Tol ook varianten heeft voorzien waarbij iedereen een aantal zelfde stappen moet zetten met burgemeester en nachtwachter.
Titel : Hotel Amsterdam Uitgeverij : The Game master Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 8+
Pif, poef, paf ... indiaantje neerschieten! Lang geleden dat ik nog zoveel vooroordelen, rollenpatronen en clichés in een spel heb gezien.
- U kiest een karakter en heeft de keuze tussen vijf mannen, misschien hadden de makers er toch een vrouw tussen kunnen steken, Calamity Jane draait zich om in haar graf. - Daarnaast kunnen twee mannen elkaar niet dulden op dezelfde plaats en moet er een duel worden uitgevoerd, maar zijn ze met drie of meer, dan gaan ze gezellig een potje pokeren. - Zie je hier of daar een tipi staan, dan knal je toch gewoon die indiaantjes af, voor elke dode indiaan krijg je trouwens ook nog eens geld, (mooi voorbeeld voor de kids) maar als je de indiaantjes niet raakt, dan komen ze op jou af en ga je maar snel lopen. - Kruip je tijdens je tocht in de kroeg, moet je betalen afhankelijk van het pokerresultaat van je dobbelsteenrol. Kan je niet betalen, ga je naar de gevangenis. Logisch toch! - Kom je aan één of andere goudader, tja, dan neem je toch hier en daar een klompje goud mee - Heb je nagel om aan je gat te krabben, dan is er een wilde weldoener uit het niets die je toch een troostgoudklompje schenkt - ...
Tot zover onze clichés, nu over tot het spel op zich. In dit luchtige racespel gaan de cowboys op stap naar Sacramento. Hiervoor moeten ze door enkele dorpen reizen, kunnen ze hier en daar de trein nemen, maar moeten ze ook door vijandelijk terrein. diegene die de beste dobbelresultaten gooit, maar vooral het beste kan bluffen, heeft kans om dit spel te winnen.
Het materiaal komt in ieder geval overeen met dat van dicetown, nu is er wel maar één dobbelbeker, vijf dobbelstenen, 20 actiekaarten en 30 goudklompjes. Briefjesgeld had men jammerlijk genoeg nog niet in de tijd, dus om een rol te hernemen betaal je gewoon met goud.
In een beurt mag een speler gooien (en eventueel betalen voor bepaalde dobbelstenen te hergooien), dan kan de speler beginnen bluffen (of de waarheid vertellen). De speler wiens pion het dichtst in de buurt is, kan hem geloven of niet. Indien men de actieve speler gelooft, mag deze stapjes zetten richting Sacramento. Indien men hem niet gelooft, wordt even gecheckt, de leugenaar gaat naar de gevangenis (beurt overslaan). Na het zetten van stappen kan je in een café, een station, een indianenkamp of een goudmijn terechtkomen. Hier en daar win je ook een actiekaart.
Oh ja, dat had ik nog niet gezegd : elk duel (met een tegenspeler of indianen) wordt beslecht met een dobbelsteen-knikker-worp diagonaal over het speelbord. Onthoud vooral de plaats waar jouw figuur staat, want het zou wel eens kunnen zijn, dat je onheroepelijk van je plaats wordt geknald.
Kortom : tof, leutig tussendoortje, maar niet meer dan dat. Na één speelbeurt moet ik eerlijk bekennen dat ik Dice town voorlopig leuker vind.
Titel : Pony express Uitgeverij : Funforge Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 45-60 min. Leeftijd : 8+
Mensen die mijn weblog een beetje in het oog houden of die mij persoonlijk kennen, weten dat Mr. Jack hoog staat in mijn top 10 van tweepersoonsspellen. Vorig jaar konden we dit spel al aanvullen met een uitbreiding, waar nieuwe personages hun opwachting maakten. Dit jaar kwam er in Essen een volledig nieuw avontuur uit van onze Jack.
Alhoewel volledig nieuw is een beetje overroepen. Ik ga u hier beknopt proberen weer te geven wat er veranderd is ten opzichte van het eerste basisspel.
Eerst en vooral even vermelden dat dit een op zich staand spel is en geen uitbreiding, je hoeft het eerste spel dus niet te hebben om dit te spelen. In de doos zit zoals verwacht weer erg mooi, verzorgd en stevig materiaal. Een nieuw speelbord (plattegrond van NY en Liberty Island), acht verdachtekaarten, acht personagekaarten, één zichtbaar-onzichtbaar-kaart, acht spelersstenen, één rondesteen en dan nog enkele fiches die het spelbord moduleerbaar maken.
U merkt het, eigenlijk een perfecte beschrijving van wat er in de eerste versie ook zat, met uitzondering van de fiches en de ondergrond van het speelbord.
Wat de spelregels betreft, kan ik erg kort zijn. Deze zijn niet veranderd. Het spel verloopt over acht ronden. In elke ronde worden 4 personagekaarten uitgespeeld die in de gekende volgorde worden afgehandeld door Jack en de detective. De detective probeert Jack te ontmaskeren en Jack probeert te ontkomen of het acht volledige ronden uit te zingen.
Wat er wel nieuw is zijn de karaktereigenschappen van de figuren en de fiches die het speelbord iets meer mogelijkheden geven dan bij het originele spel. Ik geef u gewoon even een overzicht, wat de mogelijkheden van alles dan zijn, zal ik nog moeten ondervinden of kan u misschien al zelf verzinnen.
* Alfred Ely Beach : 1 tot 3 vakken verplaatsen EN een nieuwe metroingang openen (vergelijkbaar met de riooldeksels) * Cloud Rider : 1 tot 3 vakken verplaatsen EN een nieuw bouwterrein openen (vergelijkbaar met donkergrijze tegels). Cloud Rider kan trouwens kosteloos door deze bouwterreinen bewegen * Lewis Howard Latimer : 1 tot 3 vakken verplaatsen EN een gaslantaarn plaatsen (vergelijkbaar met de lichten, maar nu vrij te kiezen) * Mevrouw Emma Grant : 1 tot 3 vakken verplaatsen EN een park aanleggen, door een gaslantaarn, metro, bouwterrein om te draaien. Een figuur die op een park staat is onzichtbaar! * James H. Callahan : 1 tot 3 vakken verplaatsen EN een onderzoektegel plaatsen (vergelijkbaar met politiebarricade) * Monk Eastman : 1 tot 3 vakken verplaatsen OF een ander personage 1 tot 3 stappen verplaatsen. Dit personage moet wel dezelfde status (zichtbaar- onzichtbaar) hebben als Monk Eastman * Francis J. Tumblety : 1 tot 3 vakken verplaatsen EN MAG een persoon die tegen hem ligt van plaats wisselen met een andere figuur * Edward Smith : 1 tot 3 vakken verplaatsen EN een stoomschip verplaatsen naar een ander leeg havenvak
Vooral dit laatste karakter is nieuw, u kan met Jack nu ook ontsnappen over water, dus je hebt iets meer mogelijkheden om weg te geraken. Je moet wel in de vorige ronde onzichtbaar geweest zijn, dit blijft zo.
Het personage van Sherlock homes, waarmee je verdachtekaarten kon verzamelen, wordt hier vervangen door een fiche "de informant" die voor beide spelers bereikbaar is. Deze fiche heeft een zwijgzame kant en niet zwijgzame kant. Indien je met een personage op deze fiche springt, krijg je een verdachtekaart en wordt hij met de zwijgzame kant naar boven gedraaid. Bij het begin van een volgende ronde wordt de fiche terug omgedraaid en kan je terug info gaan inwinnen.
Moet ik dit spel nu aankopen? - Indien je een grote Mr. Jack-fan bent en het origineel wat beu bent : ja - Indien je nog voldoende uitdaging vindt in het origineel : nee - Indien je nog geen Mr. Jack-versie hebt : dan laat ik u de keuze tussen beide, maar het in huis halen, moet u zeker doen
Titel : Mr. Jack in NY Uitgeverij : Hurrican Games Aantal spelers : 2 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+
Het volgende spel op onze lijst is er ééntje van Gameworks, gekend van Jamaica, Kimaloe en Animalia. Al deze spellen hadden alvast één grote overeenkomst, nl. de fantastisch mooie artwork. Ook nu heeft men koste nog moeite bespaard, ook al gaat het dan gewoon om een "simpel" kaartspel.
In het doosje, met aangepast roze inlay, zitten 55 mooi geïllustreerde kaarten en 59 stevige kartonnen fiches. Meer is er niet nodig om een deftig tweepersoonsspel in elkaar te steken.
Ik vind Jaipur in zekere zin overeenkomsten vertonen met Jambo, misschien omdat het een tweepersoonsspel is, meer waarschijnlijk omdat ook hier alles draait om handel (koop en verkoop van goederenkaarten) en omdat u weer vooral punten moet sprokkelen door op het juiste moment het juiste goed te verkopen.
In een beurt heeft een speler twee mogelijkheden : kaarten nemen of kaarten verkopen. Deze acties worden nog opgedeeld in volgende onderdelen : * kaarten nemen : - neem verschillende goederen uit de vitrine en leg evenveel handkaarten terug af - neem één goed op handen en vul de vitrine aan met een kaart van de trekstapel - neem alle kamelen in de vitrine
* kaarten verkopen : - verkoop zoveel kaarten je wil van één soort goederen - neem het aantal fiches van die kleur afhankelijk van het aantal kaarten dat je verkocht - indien je 3 of meer goederen verkocht, krijg je nog een bonusfiche
Een ronde eindigt als drie types van fiches uitgedeeld zijn of wanneer de trekstapel opgebruikt is en de vitrine niet kan worden aangevuld.
De punten worden verdeeld als volgt : de speler met de meeste kamelen in z'n hand krijgt 5 punten en de spelers tellen de waardes van hun fiches op. De speler met het meeste geld wint een fiche "beste verkoper". De speler die als eerste zo twee fiches wint, is de winnaar van het spel.
Snel, mooi, luchtig, maar toch verfijnd kaartspel voor tussendoor!
Titel : Jaipur Uitgeverij : Gameworks Aantal spelers : 2 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 12+ (volgens de uitgever, 10+ volgens mezelf)
Toen er een tijdje geleden een wedstrijd liep op BGG om dit spel te winnen, heb ik me gewaagd aan een poging om eens mee te doen. Bedoeling was om te raden welke dieren de Lamont brothers dit maal in hun spel zouden hebben gestopt en welk genre van spel het zou zijn. Ik kwam zelf op het lumineuze idee dat het een biedspel zou worden met vlooien die het beste plekje wilden veroveren op de pels van de sledehonden uit hun vorige spel Snowtails. (u allen welgekend waarschijnlijk)
De wedstrijd zou ik uiteindelijk niet winnen, en eigenlijk moet ik toegeven dat ik een beetje teleurgesteld was in eerste instantie toen dit spel werd bekendgemaakt. Het betrof terug een racespel, maar nu met struisvogels. Ook na het lezen van de spelregels had een enorm déjà-vu gevoel en ik had toen voor mezelf al uitgemaakt dat ik dit spel zou links laten liggen in Essen.
Maar na een tijdje bezinken kwam het toch stilaan in me op om toe te happen, zeker daar de kleine ondersteuning die Fragor games ons al eens heeft gegeven. Ik ben een fan van de broertjes Lamont en het zijn toch zo'n vriendelijke Schotten en vooral kleurrijke figuren in spellenland. Gezien de beperkte uitgave (1000 exemplaren) heb ik dan toch maar gepre-ordered en ik denk dat ik uiteindelijk toch véél plezier ga beleven aan dit spel, samen met iedereen in de spellenclub.
Want dit is echt wel een spel voor alle leeftijden. Veel spelregels komen overeen met snowtails, maar de obstakels die we tegenkomen zijn weer net even anders. Ook de manier van kaartjes uitspelen is een beetje aangepast. Op het modulaire speelbord zijn vijf tracks afgebeeld in verschillende kleuren. De spelers hebben een deck handkaarten die ze in hun beurt uitspelen. Op de kaart staat een cijfer en een kleur, aan jou om na x-aantal stappen (aangegeven op de kaart) te landen op een plek in de aangegeven kleur. Maar pas op, want diverse obstakels zullen je het moeilijker maken.
Lekker luchtig, lekker snel, maar oh zo grappig, zeker ééntje om te komen testen.
Titel : Snowtails Uitgeverij : Fragor games Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 8+ Speelduur : 30 min.
Dit spel hadden we al voor de beurs in Essen aanving, maar toch verdient deze een plaatsje in de reeks. Al is het maar dat het ook in het Duits en Frans is gelanceerd onder de naam "Magister Navis". Wij doen het met het origineel van Z-man games en ik moet eerlijk bekennen dat dit op dit moment één van mijn favorieten is, en ik vermoed dat dat ook nog wel een tijdje zo zal blijven.
In de eerste plaats is dit een fraai spel, netjes speelbord, sfeervolle kleuren en volledig taalonafhankelijk wat het speelmateriaal betreft. Op het eerste zicht lijkt dit een lijvig spel, maar qua gameplay valt dit best mee. Ik heb voor mezelf een overzichtje gemaakt van het spelverloop en dit past netjes op twee bladzijden (en dit met de enkele uitzonderingen en spaties erbij). Indien u hiernaar op zoek zou zijn, u kan dit vinden op Boardgamegeek of u laat mij maar een seintje. Ik ga hier dan ook geen volledige spelbeschrijving meer geven, maar ik kan u enkel aanraden om het spel een keertje uit te proberen.
Titel : Endeavor Uitgeverij : Z-man games Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+