Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-11-2009
Essen 12 : Krysis
In Essen komen er altijd weer enkele spellen uit van uitgevers van de niet-zo-bekende spellenlanden. Krysis is er zo ééntje. Oorspronkelijk kan je dit spel vinden bij Gem Klub, een Hongaarse uitgeverij. Maar al gauw werd dit spel opgepikt door de grotere uitgevers zoals Rio Grande Games en Heidelberger Spieleverlag. Dankzij deze laatste was dit spel ook makkelijk te krijgen in Essen.
Het spel draait om edelstenen, je gaat in grotten, steeds dieper en dieper op zoek naar de meest waardevolle edelstenen en hoopt die veilig en wel boven te krijgen, vooraleer je wordt bestolen of afgemept. Het spel verloopt over vijf ronden. In deze vijf ronden gaan de spelers steeds dieper in de mijn. De speler die na vijf ronden het meeste edelstenen en schattenkaarten heeft verzameld, wint dit spel.
Elke ronde bestaat uit vier fasen : - Mijnfase - Een team samenstellen - Actie uitvoeren (edelstenen inladen, edelstenen stelen, overuren mijnen) - Einde van een ronde
1) Mijnfase : elke speler neemt een aantal edelstenen uit zijn voorraad en zet deze in als bieding. Alle spelers openen gelijktijdig hun hand. De speler met de meeste edelstenen kiest eerst een plaats in de mijn, daarna de volgende spelers. De geboden edelstenen gaan naar de bank. Bij het kiezen van een plaats in de mijn vinden de spelers edelstenen en kaarten. Ze leggen deze voor hun scherm, ze kunnen deze gebruiken, maar zijn nog niet veilig voor diefstal.
2) Een team samenstellen : De spelers nemen een agentkaart uit hun hand en tonen deze gelijktijdig, dit doen ze drie keer. Dit is hun team. Het sterkste team mag als eerste spelen, de andere spelers volgen.
3) Actie uitvoeren : De spelers gaan edelstenen laden (veilig stellen), edelstenen stelen of overuren maken in de mijn. Afhankelijk van de gekozen agentkaarten hebben de spelers een laadcapaciteit. Ze kunnen niet meer meenemen dan deze waarde. De spelers kunnen edelstenen naar hun kamp halen (veilig stellen) of ze verkopen aan de bank. Voor elke verkochte edelsteen of schattenkaart krijgt de speler twee overwinningspunten. Een speler kan er ook voor opteren om een andere speler te bestelen, indien zijn combatwaarde hoger is dan de tegenstrever. Hij mag evenveel edelstenen stelen als zijn capaciteit aangeeft. Ook schattenkaarten kunnen gestolen worden. Deze kaarten kunnen wel nooit naar het kamp worden gebracht, ze blijven in het spel en leveren op het einde van het spel punten op. Na het spelen kan de speler ervoor opteren om de gestolen goederen naar zijn kamp te brengen (verlies je agenten), ze te verkopen aan de bank, ze voor je neerleggen (niet veilig voor andere dieven, maar je verliest je agenten nog niet, dus ben je toch nog een beetje beschermd tegen andere dieven). Tenslotte kan je er ook voor opteren om extra te gaan werken in de mijn en voor een waarde van 6 aan edelstenen verzamelen van de bank.
Het spel eindigt na vijf ronden. Elk rode edelsteen zorgt voor 3 punten, een blauwe voor 2 en een witte 1. De schattenkaarten moeten in setjes worden ondergebracht. Voor dezelfde symbolen (1,5,10,20,30 punten), voor verschillende symbolen (1,5,10,20,30,40).
Titel : Krysis Uitgeverij : Gem Klub/Heidelberger/Rio Grande Aantal spelers : 2-4 Tijdsduur : 45-90 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".