In Peloponnes gaan de spelers hun eigen civilisatie proberen optimaal uit te breiden. In de loop van 8 ronden proberen de spelers inkomsten te verwerven door het aanleggen van landtegels en het oprichten van prestigieuze gebouwen door gebouwtegels.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het spel bevat : 20 bouwtegels, 20 landtegels, 5 rampentegels, 16 rampenfiches, 7 civilisatietegels, 5 spelersborden, 25 houten markers, 50 houten muntstukken, 3 ronde-overzichten, 1 opdrachttegel en 16 fiches in de spelerskleuren.
Bij aanvang van het spel trekken de spelers een civilisatie, die hen al een beginbudget en een aantal burgers opleveren. Ze geven dit aan met hun markers op hun spelersbord. Wanneer spelers in de loop van het spel bepaalde zaken winnen of inleveren wordt dit onmiddellijk aangepast op hun bord.
Een ronde bestaat uit vijf opéénvolgende fasen :
- opendraaien nieuwe tegels
- bieden
- spelersvolgorde aanpassen
- tegels toevoegen aan een civilisatie
- vergroot de populatie en krijg éénmalig inkomen
- ontvang inkomen voor de ronde
- draai rampenfiches open
Opendraaien van nieuwe tegels : Er worden vijf tegels omgedraaid. Eerst worden de tegels van stapel A gebruikt, daarna B en C.
Bieden : De startspeler biedt op één van de tegels door het minimumbod (of meer) boven de tegel te leggen. Andere spelers mogen overbieden door meer te bieden. De oorspronkelijke speler mag zijn bod bij een andere tegel leggen (indien het voldoet) of hij neemt zn bod terug op handen + 1 munt ter compensatie. Indien hij dit doet, kan hij geen tegel meer aankopen. Een speler kan ook volledig verzaken aan het bieden en 3 munten nemen ter compensatie. Er kan ook een tegel gekocht worden die achter de opdrachttegel ligt tegen een vaste prijs (minimumbod + 3), deze tegel kan niet worden overboden.
Spelersvolgorde aanpassen : De hoogste bieder wordt in de volgende ronde startspeler. Indien er een gelijke stand is, verandert de speelvolgorde tussen de betrokken spelers niet.
Tegels toevoegen aan de civilisatie : Gebouwtegels worden links naast de civilisatietegel geplaatst. De speler levert de nodige grondstoffen in (hout en/of steen). Indien hij dit niet kan, legt hij een munt op de tegel en moet hij dit in de volgende ronde betalen. Kan hij dit niet (leggen munt of volgende ronde grondstoffen), dan verwijdert hij de tegel uit het spel. Landtegels worden rechts naast de civilisatietegel geplaatst. Hij moet wel minstens één grondstof gemeenschappelijk hebben met de vorige landtegel (hout, steen of eten). Indien een speler de landtegel niet kan leggen, wordt deze verwijderd uit het spel.
Vergroot de populatie en krijg éénmalig inkomen : De spelers krijgen éénmalig inkomen en nieuwe burgers afhankelijk van de aangelegde tegels.
Ontvang inkomen voor de ronde : Het inkomen van een speler vind je rechtsonder op de tegels terug, de spelers verplaatsen hun markers op hun spelersbord.
Draai rampenfiches open : Op het einde van elke ronde worden twee rampenfiches opengedraaid. Vanaf het moment dat de derde fiche van een ramp tevoorschijn komt, zal deze ramp plaatsvinden.
Rampen :
- Aardbeving : voor ELKE bouwtegel moet de speler 1 hout en 1 steen afgeven. Indien hij dit niet kan, moet hij bouwtegels afleggen
- Droogte : elke speler geeft onmiddellijk 1/3 van zijn eten af
- Plaag : elke speler geeft onmiddellijk 1/3 van zijn burgers af
- Storm : voor ELKE landtegel moet de speler 1 eten en 1 munt afgeven. Indien hij dit niet kan, moet hij landtegels afleggen
- Verval : elke speler geeft onmiddellijk 10 luxe goederen af, indien hij dit niet heeft, geeft hij af wat hij heeft
Indien er tijdens het opendraaien van tegels een aanvoertegel wordt getrokken, moeten de spelers hun burgers te eten geven. Indien ze onvoldoende eten hebben, sterven de burgers die geen eten krijgen. Elk gebouw met een munt op moet ook onmiddellijk worden betaald. Indien dit niet mogelijk is, wordt de tegel verwijderd uit het spel.
Vanaf het moment dat spelers meer burgers en grondstoffen krijgen dan ze kunnen aanduiden op hun spelersbord, worden deze omgezet in luxe goederen. Een speler mag trouwens ten allen tijde deze luxegoederen inruilen volgens 2:1 tegen eender welke grondstof en munten (om te bieden, indien de speler onvoldoende geld heeft)
Als alle tegels zijn omgedraaid en geplaatst eindigt het spel. Er worden nog twee rampenfiches omgedraaid en eventuele rampen uitgevoerd. Daarna volgt de telling plaats.
De spelers tellen de punten van al hun land- en gebouwtegels op en voor elke drie munten krijgen ze ook een extra punt. Voor elke burger krijgen ze ook 3 punten. Dan worden de algemene punten vergelijken met de burgerpunten. De kleinste som telt als eindscore. De speler met de meeste punten wint.
Titel : Peloponnes
Uitgeverij : Irongames
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 45-60 min.
Leeftijd : 10+
|