Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
23-10-2009
Essen 2 : Munchkin Quest
Munchkin, het geesteskind van Steve Jackson, u kent het misschien van de doldwaze, knotsgekke kaartspellen, waarbij u vooral niet te serieus mag zijn, of u vindt er niets aan, is nu terug. Dit keer komt het populaire, geweldadige figuurtje terug in een bordspel. Wat me opvalt als ik de doos open is de hoeveelheid kaarten, zo'n 200, met héél wat Duitse tekst op. Dit is dan ook ineens een groot minpunt aan het spel.
Daarnaast heb ik een hoog Descent, Heroquest, ... gehalte opgemerkt. De spelers lopen door een kerker in donkere gangen, waar ze gevaarlijke, bloeddorstige monsters tegenkomen, maar in de gekende Munchkintrend, met veel humor getekend, genaamd en belachelijke eigenschappen.
U loopt rond in de kerker, probeert monsters af te maken en op die manier uw eigen niveau omhoog te krikken. De spelers streven ernaar om als eerste niveau tien te halen en ook zeker een hoofdmonster te hebben gedood, want dit is een voorwaarde om te winnen.
Daarnaast heeft elke speler een aantal gezondheidspunten (hartjes à la Arkham horror en Descent), kan hij voorwerpen, wapens, eigenschappen, ... verzamelen om deze in te zetten tegen z'n opponenten. Spelers kunnen elkaar ter hulp snellen en op die manier elkaar vooruit te helpen, of u snelt natuurlijk gewoon niet ter hulp aangezien uw tegenspeler bijna gewonnen is.
Of dit spel erg vaak op de speltafel zal komen, is nog maar de vraag, maar voor de liefhebbers is het alleszins beschikbaar vanaf onze volgende spellenavond.
Titel : Munchkin Quest Uitgeverij : Pegasusspiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 14+
In de loop van de volgende dagen zal u hier op onze weblog een reeks van spellen te zien krijgen die we uit Essen hebben meegebracht, of beter gezegd, die ze voor ons hebben meegebracht uit het verre Duitsland (waarvoor dank Pieter).
Ik ga me vooralsnog beperken tot een opsomming, met hier en daar een kleine opmerking of extra info. Uitgebreidere besprekingen mag u verwachten nadat we een potje hebben kunnen spelen.
We beginnen onze Essen special met een nieuw spel van Pegasusspiele. Deze Duitse uitgever kennen we allemaal van hun vertaalde versies van Pandemie, Toprace, ... Het eerste spel van hen dat we toevoegen aan onze collectie is het kaart/bord(je)spel "Langfinger".
In langfinger speel je de rol van een ordinaire dief, die gewapend met een nijptang, blueprints, moersleutel, ... probeert om kostbare schatten te stelen in de villawijk of de musea. Het spelbordje omvat vijf gebouwen en een scoretrack. Bedoeling is om als eerste twintig punten te scoren door schatten te stelen.
De vijf gebouwen op het spelbord stellen de plaatsen voor waar de spelers hun inbraakmateriaal kunnen verzamelen, schatten stelen, materiaal ruilen en gestolen schatten verkopen op de zwarte markt (haven).
In elke ronde gaan de spelers hun drie acties op voorhand plannen, dit doen ze door in volgorde hun actieblokjes in te zetten op de diverse locaties. Daarna worden deze in volgorde afgehandeld (inbraakmateriaal verzamelen, stelen in de villa, materiaal ruilen, stelen in het museum, schatten verkopen in de haven). Daarmee is eigenlijk alles al gezegd! Lekker luchtig en best wel leuk. Zeker in de beurt dat je startspeler bent, kan je je medespelers een hak zetten. We speelden het spel slechts met drie spelers, en ik denk dat het met z'n vieren of vijven meer tot zijn recht zal komen. Nog een keertje proberen dus.
Titel : Langfinger Uitgeverij : Pegasus Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 20-30 min. Leeftijd : 8+
Morgen is het zo ver, dan openen de Messe in Essen hun deuren voor de grootste spellenbeurs van Europa. Spiel '09 belooft weer een enorm succes te worden, gezien het feit er toch maar weer 550 nieuwe spellen zullen worden geïntroduceerd. Uiteraard gaan we u niet alle nieuwigheden presenteren, maar we gaan trachten een kwalitatieve selectie te maken om u een zo gevarieerd mogelijk aanbod te doen op onze komende spellenavond.
Ook de nasleep van deze beurs zorgt voor vele nieuwe spellen, de besten worden hopelijk ook naar het Nederlands vertaald, dus wacht misschien nog even met bepaalde aankopen. Zo zal 999 games alvast enkele spellen uitbrengen die in Essen in het Duits worden verwacht, nl. Funkenschlag - fabriksmanager, Die tore der Welt en Havanna.
Ik wens iedereen die een bezoekje brengt aan Spiel erg veel plezier en ik hoop jullie verhalen en bevindingen te horen op onze volgende spellenavond op vrijdag 6 november.
Hou volgende week zeker ook deze weblog in het oog, want dan verschijnen er ongetwijfeld enkele aankondigingen van nieuwe spellen die onze clubkast zullen verrijken.
Op vrijdag 6 november organiseert Asmodée België (het vorige Hodin) hun spellenavond voor spellenclubs. Jammerlijk genoeg valt deze activiteit samen met onze eigen spellenavond. Indien er toch mensen zijn die verkiezen om naar Kortenberg te rijden, mogen ze ons steeds contacteren en ons daar afvaardigen.
Ik kondigde vorige week al aan dat we een nieuw spel toevoegden aan onze collectie. Dixit is een niet-alledaags spel. Door z'n originaliteit won hij ook al een prijs in Frankrijk. In Dixit draait alles rond een set erg mooi geïllustreerde kaarten. Al deze kaarten tonen fantasiebeelden in frisse kleuren. De bedoeling is om punten te scoren door elkaars kaart te raden.
Dit is een echt partyspel en heeft dan ook nood aan een minimum van vier spelers, met z'n zessen blijft wel het leukste. Elke speler krijgt zes handkaarten. De startspeler kiest één willekeurige kaart uit z'n hand en zegt een begrip dat bij zijn kaart past. De andere spelers zoeken in hun hand nu ook een kaart die bij dit begrip past. De kaarten worden blind rondgehaald, geschud en opengelegd. Alle spelers (behalve startspeler) gokt nu welke kaart van de startspeler is door hun fiche erbij neer te leggen.
Hierna worden de punten uitgedeeld. Er kunnen zich verschillende situaties voordoen : - niemand raadt de kaart van de startspeler (alle andere spelers krijgen 2 punten, de startspeler niets) - iedereen raadt de kaart van de startspeler (alle andere spelers krijgen 2 punten, de startspeler niets) - sommigen raden de kaart van de startspeler (deze spelers en de startspeler krijgen 3 punten) - in dit laatste geval krijgen ook de spelers die hun collega's konden misleiden 1 punt per fiche dat bij hun kaart ligt
De speler die het meeste punten heeft verzameld als alle kaarten zijn opgebruikt, wint het spel.
De avond is fantastisch goed verlopen. Er was een ruime opkomst van alle leeftijden. Het was druk op zich, maar vooral gezellig. Er is duchtig gespeeld door jong en oud en dat was erg fijn om te zien. We hadden zelfs de mogelijkheid om aan te schuiven en mee te spelen. Ik denk dat zowel de KWB als wij zelf tevreden mogen zijn.
Nog zeker dit : dikke merci aan Ann, Annelies en Sven voor de hulp. Ik hoop dat jullie je uiteraard ook erg geamuseerd hebben.
Ik zou graag een dikke welkom willen heten aan spellenclub Pallieter. Deze nieuwe spellenclub is gehuisvest in Lier en is genoemd naar de Lierse levensgenieter bij uitstek. De club is opgericht door twee bezoekers van SpinLi, nl. Elke en Sven. Bij deze wil ik hen alvast erg veel succes wensen en ik ga zeker eens een kijkje nemen één van de volgende ... hopelijk jullie ook.
Ze spelen elke vierde zondag van de maand vanaf 13u in het fort van Lier. De volgende speldata zijn :
zondag 25 oktober 2009 zondag 22 november 2009 zondag 27 december 2009
We zijn op ons forum nog op zoek naar mensen die willen meespelen met een potje weerwolven. Altijd leuk als we met veel spelers een potje kunnen afhaspelen. Het enige wat u moet doen, is af en toe langs komen om de ontwikkelingen van het spel te volgen en je stem te geven. Actief mee mensen besmeuren, uitmaken en uitschelden is natuurlijk ook mogelijk, maar geen must ... er zijn er genoeg die die taak op zich willen nemen. (lees : ondergetekende)
Wil u zich inschrijven, kom dan naar ons forum en meld jezelf even aan bij het topic "weerwolven". Ik zie u graag verschijnen, zodat we u binnen de kortste keren kunnen verscheuren!!!
Voilà, de 34ste spellenavond is weeral gepasseerd. Na twee erg rustige maanden op onze spelavonden, was het gisteren terug gezellig druk. Zo'n vijftigtal mensen vond hun weg naar de cafetaria van Lindelo.
Onder hen toch ook weer enkele nieuwe gezichten, die allen een fijne avond hebben gehad (dit vertelden ze me toch). Ook één erg speciale gast, de jongste tot nog toe : Anabel Schoors. Dit meisje van enkele weken oud is de recentste aanwinst van onze vrienden Tim en Marjolijn van het Spelmagazijn. Zij hadden voor al onze bezoekers bovendien nog een leuke verrassing. De "kinderkak" heeft ons allen goed gesmaakt. Nogmaals een dikke proficiat van SpinLi en zijn gevolg. De foto's van de spellenavond staan online, dus die kan u gerust op onze website bekijken. (ook deze nieuwe aanwinst is te bewonderen!)
Misschien nog even enkele bedenkingen bij de nieuwe spellen die we speelden : - Revolution : leutig, luchtig spel, makkelijke spelregels, vlot spelend, tof - Endeavor : lost de verwachtingen volledig in, mooi vormgegeven, vlotte gameplay, staat de komende weken zeker nog eens op de planning - Long shot : tegenvaller, kan zeker niet tippen aan royal turf mijn inziens - Chang cheng : tactisch bouwspel, goed, kleine pestfactor
Tot de volgende keer! Met waarschijnlijk erg véél nieuwe spellen, want Essen komt eraan.
We voegen trouwens al één nieuwigheid toe : Dixit. (met dank aan spelmagazijn.be)
Vandaag zijn we onze zaal gaan vastleggen voor 2010. De data worden gecheckt en binnenkort zou ik dan ook uitsluitsel moeten krijgen of deze dagen beschikbaar zijn. Zonder tegenbericht zijn dit dan ook de data die u alvast in uw agenda kan zetten.
37ste spellenavond : vrijdag 8 januari 38ste spellenavond : vrijdag 5 februari 39ste spellenavond : vrijdag 5 maart 40ste spellenavond : vrijdag 2 april 41ste spellenavond : vrijdag 21 mei 42ste spellenavond : vrijdag 4 juni 43ste spellenavond : vrijdag 2 juli 44ste spellenavond : vrijdag 6 augustus 45ste spellenavond : vrijdag 3 september 46ste spellenavond : vrijdag 1 oktober 47ste spellenavond : vrijdag 5 november 48ste spellenavond : vrijdag 3 december
Iedereen die zin heeft om mee te komen spelen is welkom op zaterdag 10 oktober in de oude jongensschool in Wechelderzande. Dan organiseert KWB Wechelderzande in samenwerking met spellenclub SpinLi hun eerste spellenavond. Hopelijk komen er veel mensen opdagen, zodat het voor hen een positieve ervaring wordt. Wij gaan zeker ons best doen om het de bezoekers naar hun zin te maken.
Wat : Spellenavond Wanneer : Zaterdag 10 oktober vanaf 19.00 uur Voor wie : iedereen tussen 5 en 89 Waar : de oude jongensschool (Vlimmersebaan, achter kerk rechts) Inkom : gratis Drank aan democratische prijzen
Inschrijven kan voor 1 oktober via bart.pijkels@pandora.be (gelieve te vermelden dat je via deze weblog bij hen terechtkomt)
De nieuwsbrief voor de spellenavond van 2 oktober staat online op onze website. Als u aangemeld bent voor onze nieuwsbrief, mag u deze ook spoedig in uw mailbox verwachten.
Titel : Okko Uitgever : Hazgaard Aantal spelers : 2 Leeftijd : 12+ Spelduur : 40 min.
Als u een fan bent van mémoir '44, en u houdt bovendien van de oosterse vechtkunst gekruid met de nodige manga-stijl, dan is Okko zeker iets voor u. In dit spel gaat u met z'n tweeën de strijd aan met elkaar. Je kan scenario's spelen uit het meegeleverde adventure-book of zelf een scenario in elkaar boksen.
Het spel bestaat uit : 6 dubbelzijdige speelborden, 1 regelboek, 1 avonturenboek, 20 karakters met bijpassende profielkaart, 10 speciale dobbelstenen, 2 normale dobbelstenen en 25 uitrustingskaarten.
Het spelbord wordt samengesteld en is telkens weer anders. Op dit spelbord zien we de plattegrond van een japanse woning. De spelers kiezen hun team dat bestaat uit vijf krijgers. Ze nemen de bijpassende profielkaart en eventuele uitrustingskaarten (bij het samenstellen van je team, mag je slechts 12 Zeni gebruiken, deze staan onderaan de kaarten, vgl. met het samenstellen van een Blue Moon deck).
Op elke kaart staan enkele symbolen die ook op de speciale dobbelstenen staan. De verschillende symbolen hebben te maken met aanval, verdediging, beweging en psyche. Elke krijger heeft dus een basis aan deze punten en in een beurt kan een speler de dobbelstenenworp gebruiken om deze te activeren. De speler gaat zijn krijgers bewegen, tegenstrevers proberen te verslaan en ervoor zorgen dat hij als enige op het spelbord overblijft.
Daarnaast kan een speler ook burgers voor zich winnen, die op zich zelf geen echte kracht hebben, maar een versterking kunnen zijn bij een gevecht als ondersteuning.
In een beurt gooit een speler de dobbelstenen, activeert z'n krijgers in volgorde naar keuze en laat ze hun acties uitvoeren (met ondersteuning van de dobbelstenen). In een beurt kan een karakter ofwel aanvallen, schieten, z'n psyche verbeteren, een actie gebruiken die op z'n kaart staat. Je kan deze dobbelstenen ook opsparen, op elke karakterkaart kan één dobbelsteen worden gespaard, deze kunnen dan later worden gebruikt om een bepaalde actie uit te voeren.
Daarnaast zou het me te ver leiden om alle gevechtsregels te overlopen. Je kan het best vergelijken met mémoir, battlelore en andere van dergelijke systemen, je moet rekening houden met de afstand tot de tegenstander, het terreintype waarop je je bevindt, je gezichtsveld, ... Om de gevechten te beslechten worden de gewone dobbelstenen gebruikt, de gegooide waarde wordt bovenop de waarde van de karakterkaarten geteld en daarna wordt het resultaat bekeken. Verschil van 1 of 2 punten, dan trekt de verliezer zich terug, verschil van 3 punten, de karakterkaart wordt omgedraaid en trekt zich terug (omgedraaide kaarten moeten eerst weer psyche winnen, vooraleer ze terug kunnen worden ingezet). Bij een verschil van 4 punten, wordt de verliezer uit het spel genomen. Bij gelijke stand gebeurt er niets. Bovendien is er nog een bonus voor lafaarden die langs achter aanvallen.
Dit spel bestaat uit één spelbord, 4 spelershulpen, 80 tegels (11 karakters, 1 voorwerp en 8 landschapstegels in de vier kleuren). Het spel bestaat uit twee grote delen. In de eerste fase wordt het spelbord klaargemaakt, dit neemt héél wat tijd in beslag aangezien de spelers hier hun tactiek zullen bepalen. In de tweede fase wordt het eigenlijk spel gespeeld. Spelers zullen hun tegels bewegen, vechten, tegels winnen, ... Het spel eindigt als alle tegels op het bord zichtbaar zijn.
Fase 1 : De spelers plaatsen om beurten hun tegels op het spelbord. Ze kiezen de tegels van achter hun scherm en leggen deze blind op een vrij veld op het spelbord. Enkel het karakter "explorer" moet zichtbaar worden ingebracht.
Fase 2 : Het spel verloopt volgens de wijzers van de klok, de spelers voeren beurtelings twee acties uit. Ze hebben de keuze uit volgende acties : - bekijk een blinde tegel die grenst aan een eigen open tegel (geheim voor anderen natuurlijk) - verplaats één van je open karaktertegels - draai een blinde tegel open die grenst aan een eigen open karaktertegel - begin een gevecht - oriënteer één van je open karaktertegels - activeer de speciale eigenschap van een open karaktertegel - draai een blinde tegel naar keuze open (onder bepaalde omstandigheden) Spelers kunnen éénzelfde actie twee maal gebruiken. Je moet minstens één actie doen in je beurt.
Einde van het spel : Wanneer alle tegels open liggen, eindigt het spel. De spelers tellen hun overwinningspunten en diegene die het meeste punten heeft, wint het spel.
Overwinningspunten : - je journalist in een tegenstander zijn kamp op het einde van het spel : 7 punten - een tegenstander zijn kamp vernietigd : 5 punten - een tegenstander zijn draak vernietigd : 3 punten - een tegenstander zijn karakter vernietigd : 1 punt - voor elke karaktertegel op een jungletegel op het einde van het spel : 2 punten - voor elke karaktertegel op een bergtegel op het einde van het spel : 1 punt - indien je je begaalse tijger naast je eigen kamp hebt gelegd : - 5 punten
Conclusie :
U merkt dat ik hier al start met een conclusie en u heeft waarschijnlijk het gevoel dat u nog niet echt beet heeft hoe het spel nu eigenlijk werkt, wel beste blogger, ik snap het ook nog niet echt goed. Je moet de karakters al héél goed kennen vooraleer je een beetje een deftige tactiek in je spel kan stoppen. U kan het spelprincipe een beetje vergelijken met Neuroshima hex, u moet de tegels goed kennen, slim uitspelen en hier is ook nog eens een dosis geluk nodig aangezien je niet kan zien wat je tegenstander van tegel heeft gelegd. Dit maakt het voor mij allemaal een beetje te complex. Dit spel verdient zeker wel nog enkele speelbeurten, een nauwkeuriger oordeel zal ik dan hopelijk kunnen geven.
Titel : Pocket Rockets Uitgeverij : Hazgaard Aantal spelers : 2-4 Tijdsduur : 20 min. Leeftijd : 8+
In dit spel gaan de spelers raketten bouwen om zo punten te verdienen. Een raket bestaat uit minstens een basis, een middenstuk en een top. Sommige raketpunten leveren iets extra's op in de vorm van een extra punt, een extra handkaart of een extra actie.
Het spel is opgebouwd uit zes kaarten die in een cirkel liggen. Drie kaarten zijn productiekaarten, één richtingskaart, één recyclagestation en één station waar je jetons kan verzamelen. De spelers hebben elk een pion die in de richting van de richtingskaart in deze cirkel zal worden voortbewogen.
In een beurt heeft een speler vier actiepunten ter beschikking, hiermee kan hij : - per actiepunt één stap zetten in de richting van de pijl - per actiepunt één kaart nemen van de raketstapels - per actiepunt één onderdeel van zijn raket bouwen - per actiepunt de actie van de kaarten gebruiken
1. Verplaatsen : in de richting van de pijl stappen 2. Een kaart nemen : op vier plaatsen liggen stapels met raketonderdelen, je neemt de bovenste kaart 3. Bouwen aan de raket : je moet beginnen met de basis, kan dan tussenstukken plaatsen zo veel je wil en moet afsluiten met een top. Je kan enkel bouwen in één kleur per raket (je mag wel aan verschillende tegelijk werken) en kan pas een stuk bouwen als je op de kaart met de desbetreffende kleur staat. 4. Acties van de kaarten : de drie bouwkaarten dienen uiteraard om te bouwen, de pijl kan je van richting laten veranderen, in het recyclagestation mag je een handkaart afleggen op een stapel en een kaart uit een stapel naar keuze uitzoeken. In het laatste station kan je jetons verzamelen, dit mag je pas nemen als je een volledige raket hebt gemaakt.
Nog iets waar je rekening mee moet houden : je mag maar drie handkaarten hebben, tenzij je een raket bouwde waarmee je een extra handkaart mag houden.
Puntentelling :
- onafgewerkte raket : nul punten - afgewerkte raket : twee punten per middenstuk - pluspunten voor eventuele toppen met +1 - punten voor de jetons (rood = vier; oranje = drie, geel = twee, wit = één punt)
Het spel eindigt als alle jetons weg zijn. De speler met de meeste punten wint het spel.
We kennen allemaal zeker en vast Hasbro, de grote spellenuitgever met klassieker als Mikado, Monopoly, Wie is het, dokter bibber, Jenga, ... Zij stuurden ons de nieuwste telg in het Monopoly-gamma, nl. Monopoly Deal.
Ik hoor u al luidop denken, oh nee, weer een zoveelste monopoly. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook sinds enige tijd al geen fan meer ben van Monopoly, dat nochtans zijn strepen al meer dan verdiend heeft. In dit kaartspel liggen de kaarten letterlijk en figuurlijk anders. Dit luchtige kaartspel heeft een enorm grote geluksfactor, maar dat hoort er gewoon bij. De spelregels zijn eenvoudig en verraden eigenlijk al het hele concept van het spel. Ik noteer hier even de belangrijkste regel : "Is iets niet duidelijk, speel gewoon, en dan kom je er wel achter". Fantastisch toch, wie durft het aan om zulke regel te schrijven. Enkel voor die durf alleen al, verdient dit spel om eens gespeeld te worden.
De spelers krijgen handkaarten met daarop de gekende straten, enkele bonussen die je in het spel ook kan opstrijken en wat pestkaarten om het bloed vanonder de nagels van je tegenstanders te halen. Bedoeling : als eerste drie volwaardige straten bijeen sparen. Nadeel : tegenspelers kunnen kaarten stelen, huur innen of je geld aftroggelen voor hun zogezegde verjaardag.
Dit spel in drie woorden : luchtig, geluk en vooral Monopoly
We trekken deze maand eens naar onze zuiderburen. Binnen een dikke maand zal het al Duitsland zijn, wat de klok slaat met Spiel Essen, maar voorlopig gaan we nog even naar la douce France.
We beginnen bij Hazgaard Editions. Deze uitgever is nog vrij klein, maar heeft toch al enkele mooie titels op zijn actief. We zullen op onze volgende spellenavond drie van hun spellen kunnen aanbieden : Okko, Dracomundis en Pocket rockets.
Vooral deze laatste zal de komende maanden aan bekendheid winnen aangezien dit spel in verschillende talen zal worden uitgegeven. Meer info omtrent deze spellen mag u hier later op de weblog verwachten.