Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
04-01-2014
Ligretto crazy (Schmidt spiele)
Ligretto crazy is zo'n spel dat reeds onder de naam Ratuki het levenslicht zag enkele jaren geleden. Het grote succes bleef uit, maar als een uitgeverij als Schmidt spiele er het potentieel van inziet en door een kleine naamsverandering het tij kan doen keren, dan is dit enkel toe te juichen. Heeft dit spel dan niets met Ligretto te maken? Oh jawel hoor, u probeert nog steeds tegen een strak tempo uw kaartenstapel door te spelen, u moet nog steeds maar tot vijf kunnen tellen en het logo van Ligretto staat er ook netjes op gedrukt. Voor de rest zijn er toch ook wel wat verschillen. Bij deze een overzichtje van het spel.
Het spel bestaat uit 180 kaarten in vijf kleuren. Elke speler krijgt dus een kaartenstapel van 36 kaarten ter beschikking. Op deze kaarten staan waarden van 1 tot en met 5, maar op verschillende manieren. Zo vindt u er de gewone cijfers op, dobbelsteennummers, geturfde getallen, woorden van de getallen in diverse talen en vingers van een hand. Als deze kaarten hebben echter gemeen dat ze een 1, 2, 3, 4 of 5 voorstellen. Tijdens het spel gaan de spelers weer gelijktijdig kaarten in het midden van de tafel leggen, tot een speler z'n stapel heeft opgespeeld. Hij roep Ligretto stop en dan worden de punten uitgereikt. Dit keer geen minpunten maar pluspunten, een wezenlijk verschil. De speler die als eerste, na enkele ronden, 100 punten haalt, wint het spel.
De spelers schudden hun stapel kaarten, nemen er drie op handen en de rest vormt een trekstapel, daarnaast wordt er ruimte voorzien voor een aflegstapel en een puntenstapel. De spelers gaan tegelijkertijd van start en mogen een "1" in het midden van de tafel leggen om stapels te vormen. Er mogen echter maar een aantal stapels, gelijk aan het aantal spelers, gevormd worden. Nadien mogen er op deze stapels telkens kaarten gespeeld worden die exact één waarde hoger of lager zijn. Het maakt niet uit of het om getallen, vingers, woorden, ... gaat, zolang het maar klopt. Indien een speler een "vijf" kan leggen, roept hij "Crazy" en neemt hij de bewuste stapel in z'n puntenstapel.
Indien een speler geen kaart kan of wil spelen, legt hij één kaart op z'n persoonlijke aflegstapel. Na het leggen of weggooien van een kaart, vul je je hand steeds aan tot drie. Als een speler geen kaarten meer heeft, roept hij "Ligretto stop" en worden de punten uitgedeeld. - elke kaart in je puntenstapel geeft 1 punt - elke kaart in je trekstapel, aflegstapel en je hand is 1 strafpunt
Titel : Ligretto crazy Auteur : Greg Zima Uitgeverij : Schmidtspiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 7+
+ herkenbaarheid van het speelsysteem (Patience) is erg leuk + het is zeker geen makkelijk spel om te winnen + de extra's van het karakter waarmee je speelt en de bonuskaarten zijn erg belangrijk om het verschil te maken + thematisch is het wel fijn gevonden met de Titanic die letterlijk en figuurlijk onder water gaat + het materiaal is van prima kwaliteit + de chaos aan boord als er een stapel wegvalt en gemixt wordt met de volgende stapel is leuk gevonden
- de kaarten zijn van zo'n goeie kwaliteit (dikte) dat ze niet echt makkelijk van elkaar te krijgen zijn in het begin - je wil goeie punten scoren door soms af te wachten op ankers, maar het spel is al moeilijk genoeg om iedereen te redden - net zoals bij Patience kan je van die spellen hebben dat je echt weinig of niets kan doen omdat de kaarten totaal fout komen - de chaos aan boord is echt wel een rotzakje, dan heb je eindelijk een rijtje liggen en dan wordt alles gemixt = hatelijk
Kortom : na Le petit prince is dit het tweede spel in dit formaat van doos dat Ludonaute uitbrengt en ook nu weer is het een geslaagd ontwerp. Ik denk dat Ludonaute met deze titel en Lewis & Clark mag beschouwd worden als één van de grote winnaars van Essen als er dan al zo'n prijs zou bestaan. Dit spel kan je ook nog wel op tafel leggen met mensen die nooit (!) spellen spelen, want een potje Patience (of solitaire) kennen ze toch wel allemaal. En zo niet, dan is het basisprincipe ook enorm snel uitgelegd.
Deze uitbreiding beperkt zich qua materiaal dan weer tot het minimum. U krijgt voor uw centjes welgeteld 10 nieuwe speelbord, zijnde 5 x 2 verschillende borden, genummerd IC, IIC, IIIC en IVC (achterkant). Daarnaast krijgt u de spelregels met de toevoegingen voor deze nieuwe borden en that's it! Oh ja, u krijgt ook nog twee nieuwe kaartjes die blijkbaar fout gedrukt zouden zijn geweest bij de grote uitbreiding voor Galaxy Trucker, prima service als u het mij vraagt.
Deze uitbreiding voegt dus enkel nieuwe mogelijkheden toe qua opbouw van je schip, maar het moet gezegd, ze zijn erin geslaagd om met weinig materiaal toch wel héél wat toe te voegen aan het spel. De speelborden even overlopen zal u dan waarschijnlijk ook een beter beeld geven. Daarnaast zijn er enkele kleine regelwijzigingen, maar sommige daarvan zitten ook al in de uitbreiding. (ik ga er hier vanuit dat u enkel de basisversie van het spel kent, of de bespreking hier op de blog er even over naleest)
Bij aanvang van het spel beslist u welke schepen gebruikt zullen worden om op te bouwen. Er wordt steeds aangeraden om minstens 3 vluchtfasen te doen, maar je kan er gerust een langer spel van maken door een extra vierde ronde te spelen. De cabines van de piloten starten op de standaardborden centraal. Met deze uitbreiding mag u de cabine nog terzijde laten liggen en beginnen bouwen waar u maar wenst op het speelbord.
Speelbord IC en IIC. Deze twee speelborden zijn ietsje kleiner dan het normale formaat, dus ideaal om de nieuwe borden een beetje te leren kennen. Ze staan op dezelfde kant afgedrukt, maar IIC heeft enkele extra oranje vakken die je op bord IC niet mag gebruiken. Je moet op deze borden gaan rekening houden met de verbindingen wat het bouwen betreft. In het midden van het bord loopt een lijn (de transdimensionale split genoemd) waarover je mag bouwen, maar waar de connectoren exact hetzelfde moeten zijn, dit wil zeggen dat u met een universele verbinding enkel een andere universele verbinding mag maken. Uiteraard mag je ook nog tegels tegen elkaar leggen die geen verbindingen hebben langs die kant. Ook in de vluchtfase is er een verandering. Wanneer een projectiel je aanvalt langs achter of langs voor, gooi je met de dobbelsteen. Gooi je een 2,3,4,5 wordt de bewuste kolom geviseerd, maar gooi je een 1 of een 6 volgt er een aanval langs respectievelijk de linker- en rechterflank. Als er dan weer een aanval langs de flanken komt, telt een 1,2,5 en 6 als een aanval op de bewuste rij, een 3 en een 4 zijn een aanval op die transdimensionale split en verdubbelen de aanval, dus ook dubbele schade (verdediging blijft wel voldoende met 1).
Speelbord IIIC. Ongetwijfeld één van de moeilijkere borden om mee te spelen en te gaan bouwen. U moet dit schip zien als een bol waarbij alle zijden van het speelbord aan elkaar vasthangen. De linkerverbindingen moeten dus ook kloppen met de rechterverbindingen en die van onderaan met die van bovenaan. Omdat het zo moeilijk is om dit schip te maken, krijg je ook extra tijd. De zandloper wordt één cyclus langer omgedraaid vooraleer de vluchtfase begint. Omdat het schip te beschermen moet je een verzekering aangaan. Je telt het aantal lege vakken in je schip (van 6x6 vakken) die aan elkaar grenzen, zelfs met een hoekje en dus rekening houdend met de mogelijke overschrijdingen van links naar rechts en boven naar onder. Dan kijk je op het overzicht hoeveel je moet betalen. Als je niet kan betalen, moet je een lening aangaan.
Speelbord IVC. Voor een nog meer heroïsche strijd gebruik je dit bord. Gebruik de achterkant van IIIC en de achterkant van IC en leg deze onder elkaar. Je merkt dat er nu vier afzonderlijke schepen staan die verbonden zijn met enkele vakken met nummers op. Je begint gewoon te bouwen zoals gewoonlijk aan één of meerdere schepen tegelijk. Nadat de zandloper is doorgelopen, wordt het spel stilgelegd en met de dobbelsteen gegooid. Deze waarde mag ingevuld worden op het spelersbord, zodat de schepen aan elkaar komen te hangen. Dit gebeurt twee keer. Tijdens de vluchtfase kan het dus zijn dat je met een groot schip en/of enkele kleinere aan de slag moet, een vloot. Ook op dit schip moet wel een verzekering genomen worden, maar mag je kiezen in hoeverre je jezelf verzekert. Tijdens de vlucht zijn er héél wat mogelijkheden die zich kunnen voordoen natuurlijk en deze staan netjes beschreven in de spelregels. Een deel van je vloot kan opgeven tijdens de vlucht en bij de finish telt niet enkel de snelheid maar ook het aantal schepen waarmee je binnenkomt.
Ik vertel u nu natuurlijk niet alle kleine details, maar u merkt ongetwijfeld ook dat zulk een kleine ingreep (zijnde de speelborden) in dit spel een wereld van verschil kunnen maken. Voor de ervaren Galaxy trucker speler zal dit zeker een uitdaging en verrijking zijn. Wij komen zeker ook nog een tijdje toe met de basis en de grote uitbreidingen, maar feit is dat dit spel een unieke plaats heeft veroverd op de markt en in onze collectie.
Titel : Galaxy trucker - latest models Auteur : Vlaada Chvatil Uitgeverij : CGE Aantal spelers : 2-5 Tijdsduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Deelnemer : Arne Gespeeld spel : SOS Titanic Speeldatum : 02/01/'14 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: De eerste keer dat ik een solospel log hier op de blog en op BGG. Serieus de boot in gegaan, letterlijk en figuurlijk, met dit spelletje van Ludonaute. Patience met een thema erop geplakt, dat perfect solitair te spelen valt, maar ook als een uitdagende coöp kan gespeeld worden. Een zielige 9 punten waren mijn deel, dat vraagt om een verbetering, maar ik beloof dat ik er dan niet elke keer een "spelen met SpinLi" aan zal wijden, anders zou dit wel wat vervalsing zijn. (ik kan er ook niet tegen als spelers hun iOS-versies loggen, vandaar)
Indien u zich de recensie van Dungeon petz nog weet te herinneren, dan weet u dat ik me toen ook beperkt heb tot het opsommen van de verschillende fasen van het spel omdat het hier echt wel moeilijk is om volledig alles uit de doeken te doen. Dungeon petz is zo'n spel waarvan ik de spelregels vele malen had gelezen, maar omdat er nooit een speelsessie aan gekoppeld was, gingen ze even snel weer uit mijn hoofd weg. Ik kon het spel gelukkig eens op tafel leggen terwijl Nico de instructies gaf en ik moet bekennen dat het spel al de hooggespannen verwachtingen inloste. U kan dit nalezen in de imprESSEN die er van verscheen.
Dit jaar kwam CGE dan ook met een uitbreiding voor dit populaire spel. Op zich krijgt u weer wel wat nieuw materiaal : nieuwe huisdieren (monsters), een nieuwe actiebord zodat u nog meer keuzemogelijkheid heeft, nieuwe artefacten, kooien en andere toevoegingen. Al snel wordt duidelijk dat er héél wat nieuwigheden in het spel terechtkomen als u deze uitbreiding toevoegt. Ik geef dan ook graag een overzichtje van de zaken die wijzigen ten opzichte van het basisspel.
Het nieuwe materiaal even op een rijtje : - nieuwe huisdieren, kooien, toevoegingen, artefacten, klanten en tentoonstellingen - een uitbreiding voor het progressie speelbord (je kan nu een extra ronde spelen, met extra klanten en tentoonstellingen) - een extra minion en geld - het speelbord "donkere stegen" met nieuwe acties zoals de zwarte markt, de accessoirewinkel, de waarzegger en een industriële zone
Wijziging 1 : nieuwe mogelijkheid voor een groep imps en goud Naast het uitsturen van je groepen of het thuishouden, heb je nu ook een derde optie. Als je aan de beurt komt, kan je een deel van een groep terugtrekken om op deze manier imps en goud te recupereren alvorens een actie uit te voeren. Door deze extra actie is er meer dynamiek in het spel. De samenstellingen van de groepen kunnen op deze manier wijzigen en dus ook de speelvolgorde.
Wijziging 2 : uitgebreid progressiebord Je kan door dit extra speelbordje een langer episch spel spelen. Er wordt een extra ronde aan het spel toegevoegd en is er een extra tentoonstelling en klanten in de laatste ronde. Je kan ook zonder de extra ronde spelen om een standaardspeelduur te krijgen, maar wel met de extra tentoonstelling.
Wijziging 3 : een extra minion en één geld per speler bij aanvang van het spel voor meer mogelijkheden
Wijziging 4 : nieuwe acties (donkere stegen speelbord) * zwarte markt : deze markt is gevuld met zes verschillende zaken die aangekocht kunnen worden. Je dient de kosten te betalen en kan vanaf dan onmiddellijk beschikken over de aangekochte zwarte imp, kooi, voedsel, toevoeging, artefact of huisdier. De zwarte imp is een bodyguard die je in een groep kan plaatsen die nog staat te wachten om gebruikt te worden. De andere zaken dienen gebruikt te worden zoals in het basisspel * waarzegger : je mag naar één van de klanten of tentoonstellingsvoorwaarden gaan kijken. Je trekt van elke kleur één extra kaart zodat je vier kaarten van elke kleur op handen hebt. Met de waarzegger krijg je ook een korting bij aankopen op de zwarte markt * industriële zone : je mag de fabrieken die openliggen gebruiken en het effect onmiddellijk uitvoeren, sommige fabrieken vragen imps, voedsel of goud om te activeren. Elke keer je de industriële zone betreedt, mag je jouw marker één plaatsje verder leggen zodat je een grotere keuze aan fabrieken kan activeren. Bovendien mag je in fase 5 van de ronde de ongebruikte imps gebruiken om één van de reeds bezochte fabrieken te gebruiken. * de accessoirewinkel : neem één van de openliggende accessoires. Je wijst dit accessoire toe aan een huisdier en deze zal de waarde van het huisdier verhogen en elk accessoire telt als een extra bij het bepalen van de noden van het huisdier.
Wijziging 5 : veranderen van startspeler in ronde 6 Geef de startspelermarker naar de speler die twee plaatsen links (of rechts) tegenover de vorige startspeler zit.
Wijziging 6 : eindtelling Er zijn enkele wijzigingen aangebracht in de eindtelling, zodat de extra aanschaffen ook beloond kunnen worden. Zo zijn er punten voor de bodyguard, verschillend voedsel, accessoires en verwerkt voedsel.
Deelnemers : Pieter, Eveline, Monique, Filip, Annelies & Arne Gespeelde spellen : Auf teufel komm raus & Diamant Speeldatum : 31/12/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: Gezellig nog een spelletje op Oudjaar na het eten in afwachting van het vuurwerk!
Bij deze dus de beloofde cijfers van het afgelopen jaar :
- totaal gespeelde basisspellen : 478 - totaal gespeelde uitbreidingen : 28 - totaal gespeelde spellen : 506 - aantal speelmomenten : 151 - gemiddeld aantal spellen op een speelmoment : 3,35
- aantal bezoekers op onze blog : 25.060 - aantal pageviews op onze blog : 36.613 - topmaand op de blog : december met 2755 bezoekers en 4171 pageviews - bezoekers van verschillende landen op de blog : 62 landen - best vertegenwoordigde land op de blog : België met 63,2 % - tweede beste vertegenwoordigde land op de blog : Nederland met (slechts) 7,4 % (hier is dus nog ruimte voor verbetering)
+ Waaw, waaw, waaw, Pearlgames houdt z'n hoge niveau jaar na jaar vast + voor fans van de stevigere worker-placement en schuiven op diverse sporen is dit spel een must + het is puur subjectief, maar ik vind het speelbord weer erg mooi (anderen gaan dit spuuglelijk vinden) + u kan op héél wat manieren punten scoren, optimaliseren is de boodschap + er zitten enkele unieke speelelementen in die erg goed werken allemaal + de spelregels zitten er in het Nederlands netjes bij, perfect vertaald (dank u wel Pieter Syroit, ook voor de demo) + de overzichtjes zijn erg handig en u hoeft eigenlijk weinig zaken speciaal extra te onthouden, de iconografie is hier wel erg duidelijk
- het is wel een stevig spelletje, dus u kan het niet met iedereen op tafel leggen - op het einde waren er bij ons wel grote verschillen qua punten tussen kop en staart, maar we hebben ons wel allen reuze geamuseerd - uitverkocht in Essen, dus u mag nog even wachten op uw exemplaartje, maar het komt er ongetwijfeld gauw aan
In de categorie "de langste spellentitel van 2013" zou deze het zeker goed doen. En naar ik me goed herinner was de werktitel zelfs nog ietsje uitgebreider. Deze titel wekte ook onmiddellijk onze interesse omwille van twee zaken, het thema en de auteur. Aangezien we hier met een Nederlandse auteur te maken krijgen, maakt het spel er enkel aantrekkelijker op, want zoals eerder al op deze blog vermeld, willen we een steun zijn voor de Nederlandstalige spellengemeenschap in het bijzonder.
In dit spel bouwt u enkele generaties van uw familie uit, u trouwt, krijgt kinderen, huwelijkt uit, bouwt villa's en verhoogt uw inkomen en vooral uw prestige. U probeert aan diverse zaken tegemoet te komen om nog wat punten te sprokkelen op het einde van het spel, zodat u op z'n minst het meeste overwinningspunten heeft verzameld. Gewoontegetrouw moet u wel wat leeswerk doorworstelen bij deze Portal, maar ik moet bekennen dat het op zich nog wel lekker vlot leest. U krijgt ook weer héél wat verschillende componenten, vooral kaarten, die u even moet leren kennen (vergelijk het gerust een beetje met Last Will op dat gebied).
Het spel wordt gespeeld over 9 ronden, die onderverdeeld zijn in 3 generaties. Op het centrale speelbord staat mooi aangegeven welke fases u moet doorlopen. Zo zal generatie I slechts 2 actierondes bevatten, generatie II 3 en generatie III heeft er 4. Elke actiefase wordt afgesloten door een inkomstenfase en elke generatie wordt afgesloten met het uitdelen van overwinningspunten voor prestige en nakomelingen.
Aan het begin van elke generatie worden er extra actieschijven aan het spel toegevoegd en groeien de kinderen op tot volwassenen. Je draait de kinderkaarten 180° zodat de volwassen kant rechtop staat. (niet bij generatie I, staat al klaar na startopstelling). In de actiefase wordt in speelvolgorde, vertrekkende van de speler met de startspelerkaart (die elke actieronde wordt doorgegeven), één van je actieschijven ingezet. Standaard heeft elke speler 2 actieschijven (dus 2 acties) ter beschikking, maar in de loop van het spel kan je actieschijven bij verdienen. De speler plaatst deze schijven op de actieplaatsen op het centrale speelbord of op z'n eigen spelersbord. Je bent verplicht om de gekozen actie uit te voeren en je moet al je actieschijven verplicht inzetten (met uitzondering van de extra actieschijven die gedurende een hele generatie kunnen gebruikt worden). Je voert de acties onmiddellijk uit, nadat je eventuele kosten hebt betaald. Als alle spelers hun acties hebben uitgevoerd, volgt de inkomstenfase. Elke speler krijgt inkomsten overeenkomstig met z'n inkomstenspoor op z'n spelersbord. Je neemt de actieschijven terug en verwijderd extra actieschijven van het centrale speelbord.
De acties van het persoonlijke spelersbord : - trouwen of een gearrangeerd huwelijk regelen : kies een vriendkaart uit je hand en koppel deze aan één van je familieleden (man-vrouw), betaal de kosten of ontvang de bruidschat volgens de kaart, pas het inkomstenspoor aan, pas je prestige aan en voer het speciale effect van de vriendenkaart uit. Voeg ook onmiddellijk een kind toe aan het koppel. Bij een gearrangeerd huwelijk leg je de kaart alvast omgekeerd bij het kind en zal deze tijdens de volgende generatie z'n inkomsten/prestige genereren. - koop kinderen : kies een koppel dat nog geen drie kinderen heeft en voeg een kind toe. Er kunnen zich complicaties voordoen tijdens de bevalling waarin je moeder of kind kan verliezen. Indien de moeder sterft, kan je de man later laten hertrouwen (indien het een eigen familielid is) - vraag geld aan vrienden : 2 geld gratis, 3 geld voor 1 punt, 4 geld voor 1 punt en vriendenkaart - sociale gemeenschap : neem 1 vriendenkaart gratis of neem 2 kaarten voor 1 geld of neem 3 kaarten voor 2 geld
De acties op het centrale speelbord : - verwerf een titel : betaal de kosten en krijg alle voordelen van de titel (inkomsten, prestige en vriendenkaarten) - huur een vruchtbaarheidsarts in : kies een koppel die max. 1 kind heeft, betaal 2 geld en 1 vriendenkaart en trek 2 kinderen van de stapel en voeg ze toe - koop een villa : betaal 3 geld en 1 vriendenkaart en neem een villa van de stapel, wijs ze toe aan een koppel en verhoog de prestige met 2. - initieer inkomsten : verlies 1 prestige en 2 vriendenkaarten en verhoog je inkomsten met 1 nadat je een kaart van de inkomstenstapel aan één van je koppels (of familieleden) hebt toegevoegd - voer een missie uit : betaal 1 vriendenkaart, neem 2 kaarten van de missiestapel en hou er 1, in de generaties I en II kan je proberen om overwinningspunten te vergaren door de opdrachten op deze kaarten uit te voeren. Ze tellen niet meer op het einde van het spel. Verwerf je echter een missiekaart in generatie III, kan je de opdrachten van je leiderkaart (die je in het begin van het spel krijgt) uitvoeren en punten verzamelen. - doneer aan de gemeenschap : kies een kaart, betaal de kosten en verwerf alle voordelen (prestige, overwinningspunten en vriendenkaarten), leg de kaart bij een familielid (of koppel).
Titel : Legacy - the testament of Duke de Crecy Auteur : Michiel Hendriks Uitgeverij : Portal publishing Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 8+
Op deze laatste dag van het kalenderjaar 2013 blikken we graag terug op het afgelopen speeljaar. Een jaar met héél wat nieuwigheden, veranderingen op clubniveau en vooral erg veel leuke, speelse momenten. In dit overzicht zal er veel aandacht uitgaan naar Spiel aangezien dit toch jaarlijks weer het summum van onze hobby is. Daarnaast vat ik graag even samen hoe mijn speeljaar er persoonlijk uitzag, goochel ik graag met enkele cijfers en maak ik vooral mijn verwachtingen en wensen voor het volgende jaar bekend.
Snelle smoelenboek
Spellenclub SpinLi onderging in 2013 toch wel héél wat wijzigingen. Door werkzaamheden aan onze vaste speellocatie waren we halverwege het jaar genoodzaakt om te verhuizen naar Wechelderzande. Na een relatief korte zoektocht kwamen we daar terecht en op zich had deze locatie wel alles wat we nodig hadden : ruime tafels, prima stoelen en de verlichting was ook wel oké, maar jammerlijk genoeg vonden de mensen ons niet in de eerste maanden. Redenen zijn er ongetwijfeld genoeg te vinden om dit te verklaren, maar feit was gewoon dat het niet meer rendabel was om op deze manier voort te werken. Vanaf het moment dat het resultaat niet meer opweegt tegen het verzette werk is het dan misschien ook het beste om van koers te veranderen ... en dat deden we dan ook (met een beetje pijn in het hart). De mooie (al zeg ik het zelf) nieuwsbrieven werden vervangen door een actieve Facebook-pagina, waar u trouwens van harte welkom bent. Nu bleek het véél makkelijker om sneller af te spreken en zowel de kwaliteit, als de kwantiteit van de speelmomenten te verhogen. Op zich is deze missie dus wel zeker geslaagd. We komen er toe om méér zelf te spelen, zij het dan in een iets kleinere kring dan op de spellenavonden. Maar uiteraard is iedereen nog steeds welkom. Welkom om te komen meespelen, welkom om zelf evenementen te lanceren of om spellen van onze collectie te gebruiken. Enkel de financiële kant zal in 2014 eens moeten bekeken worden.
Nivellering aan de top met de punt naar onder
Al te vaak krijg ik de laatste tijd de vraag welke nu de beste spellen zijn van 2013. Of wat mijn favoriete Essenspel is. Natuurlijk is het niet makkelijk om een éénduidig antwoord op deze vragen te geven en wil ik mijn antwoord dan ook graag nuanceren en eerder algemeen houden. Er verschenen gewoontegetrouw belachelijk veel nieuwe spellen in Essen. Té veel om een duidelijk en volledig zicht te hebben op al dit nieuws. Doch ben ik echter goed geplaatst me dunkt om toch een korte persoonlijke mening te formuleren. Na het lezen van meer dan 100 spelregels, het recenseren van meer dan 100 van deze nieuwe spellen (de reeks loopt hier nog tot eind januari) en het spelen van toch al een aanzienlijk aantal van deze spellen (zoals u merkt aan de imprESSENs) kom ik tot volgend besluit : "2013 was een goed spellenjaar, een jaar waarop ik de term "solide" zou willen plakken. Er verschenen veel leuke en goede spellen, zonder daarbij al te veel uitschieters te moeten noteren. Sterk in de breedte, maar weinig of geen absolute toppers. Spellen die elke liefhebber graag aan z'n collectie wilde toevoegen, die waren er dit jaar niet echt."
Consolideren was de boodschap
Voor vele uitgevers was dit blijkbaar het jaar van de bevestiging, van het scheppen der onzer zuurverdiende euri. De toppers van vorig jaar (die nu dus ietwat ontbreken) Tzolkin, Snowdonia, Ginkgopolis, Keyflower, Qwirkle, ... kwamen allemaal met een uitbreiding op de proppen. Begrijpelijk natuurlijk, want spellen van dit allooi verdienen dat misschien ook wel, maar wij hebben toch altijd wel dat dubbele gevoel bij een uitbreiding. Nogmaals een Carcassonne-variant op de markt brengen getuigt ook van niet al te grote risico's, maar we moeten bekennen dat de Zuidzee-variant wederom een aangenaam tijdverdrijf is.
De wind waait uit het oosten
Het was zonder meer opvallend te noemen, het aantal Poolse, Russische en andere "Oostbloklandse" uitgevers die aanwezig waren op Spiel. En met succes overigens, een prima line-up van deftige, solide (nogmaals) spellen die qua materiaal zonder meer de kwaliteit halen van de gekendere Duitse en Amerikaanse spellen. Opvallend toch dat de meeste van deze spellen oorlog- en volwassengetint zijn, blijkbaar is de strijd tegen de Nazi's en andere communistische spoken daar nog steeds niet goed verteerd of willen ze op z'n minst de herinnering eraan levend houden. Geen probleem voor ons, want mij spreekt het persoonlijk wel aan, zeker als het dan ook nog eens om relatief vlot spelende spellen gaat en geen mega zware oorlogsspellen waarvoor je moet verder gestudeerd hebben.
Good-old-dice en mannetjes plaatsen
Het viel me op dat er twee zaken erg vaak terugkwamen in de nieuwe spellen. Dobbelstenen in alle kleuren en vormen. Dobbelstenen om met elkaar te worstelen, dobbelstenen om piratenschatten te zoeken en huisjes te bouwen van de drie biggetjes. Dobbelstenen met ratten in een muur en dobbelstenen om de ruimte te veroveren. Dobbelen om pintjes bier te verdelen en je tuin te onderhouden. Er waren zelfs dobbelstenen die werden ingezet als een arbeider en dat brengt ons naadloos over naar item nummer 2 dat opviel, namelijk het spelmechanisme "worker-placement". Voor mij een plezier, maar voor de gemiddelde Ameritrasher waarschijnlijk niet iets waarvoor hij/zij z'n bed uitkomt. Een worker-placement gecombineerd met een deck-builder, een worker-placement met een karakterkeuze, een worker-placement met een worker-placement zelfs, de droom voor de euro-gamer onder u, maar niet iets om nu echt warm voor te lopen qua innovativiteit en spannend en interactief is het ook allerminst te noemen, vandaar dat ik wederom moet terugkeren naar het woordje "solide". Op zich weinig of geen rommel tegengekomen tot nog toe, enkel goeie, prima ontworpen spellen die ik met plezier op tafel leg ... maar of die ook binnen een jaar of enkele jaren de tafel nog zullen halen, dat is nog maar de vraag.
Absentie tot een minimum, maar met schoonheidsfoutjes als gevolg
Zoals steeds waren er maanden op voorhand al aankondigingen, trotse uitgevers die ons overstelpten met machtige plaatjes en teasers. Meer de echte informatie bleef vaak lang uit, spelregels lieten op zich wachten en dan is het toch maar wat in het duister tasten. De vorige jaren werden we dan ook regelmatig getrakteerd op absentie tijdens Spiel, spellen die het niet haalden. Sommigen verschenen dan het jaar nadien, anderen lijken wel in de diepvriezer verloren gegaan in plaats van in de ijskast gezet. Dit jaar niet zo, eigenlijk heb ik geen ontbrekend spel ontdekt, misschien op ééntje na dan. "What's he building in there", een spel waar we toch wel wat naar uitkeken was wel te spelen in Essen, maar het transport van de spellen was blijkbaar niet om over naar huis te schrijven en ze arriveerden dan ook te laat in Duitsland. Op zich dus alleen maar positief, ware het niet dat er toch héél wat schoonheidsfoutjes mee gepaard gingen. De tijdsdruk naar een evenement als Spiel komt de kwaliteitscontrole toch niet echt ten goede. In maar liefst 25 spellen die ik mee had ontbrak er speelmateriaal, was er een misprint of ontbraken de spelregels. Héél erg opvallend, sommige uitgevers maakten het echt wel te bont. Gelukkig heb ik ondertussen, drie maanden later, bijna al het ontbrekende materiaal in handen. Dat pleit ook wel voor de service die de uitgeverijen bieden. In de meeste gevallen was de dienst na verkoop méér dan oké te noemen, dus proficiat, maar zorg er volgende keer maar voor dat alles pico bello is voor u uw producten verkoopt.
Het cijferslot
Vooraleer ik het spellendossier 2013 volledig op slot doe, geef ik u morgen nog graag enkele cijfers mee. Aangezien we ook op deze laatste dag van het jaar nog een spellenmoment willen inlassen, kan ik nu daarom nog geen volledigheid beloven.
Mijn verwachtingen en wensen voor het nieuwe jaar zijn nu niet echt ambitieus te noemen, maar ik zou het erg fijn vinden om op de ingeslagen weg verder te gaan. Veel leuke, toffe speelmomenten met u, de fantastische medespelers (tegenspelers heb ik al een tijdje geschrapt uit mijn woordenboek). Voor u wens en verwacht ik dan ook het volgende : een goede gezondheid, liefde van en voor de mensen die u graag heeft en op z'n minst één keer langs te gaan op de spellenzolder van SpinLi (meerdere keren gewenst!), steeds met de glimlach en de nodige goesting. U bent alleszins van harte welkom.
Mij rest er enkel u nog een fantastisch, feestelijke overgang naar het nieuwe jaar toe te wensen en een SPEELS 2014!
Dit is zonder meer één van de titels waar we bij aanvang het meest naar uitkeken, vandaar dat ik hem ook bewust op deze feestelijke laatste dag van het jaar inplan in onze recensiereeks van Essen 2013. Pearl games stond de afgelopen jaren garant voor kwaliteit voor de veelspeler, spellen als Troyes, Tournay en Ginkgopolis in het bijzonder hadden onze verwachtingen hoog opgedreven ... en Bruxelles 1893 is eigenlijk alles wat we ervan verwachten.
In dit sfeervolle art niveau spel heeft u twee grote speelvelden, het speelbord dat Brussel afbeeld en de 5 actiebordjes + 1 art nouveauspeelbord. U gaat trachten op diverse manieren overwinningspunten te sprokkelen. Zowel tijdens het spel zijn er een boel te rapen, maar ook bij de eindtelling kan nog een verschil gemaakt worden.
Het spel bestaat uit 5 rondes, aangegeven door de tentoonstellingsfiches, die op hun beurt kunnen worden opgesplitst in 4 afzonderlijke fasen : de beursfase, de actiefase, de afrondingsfase en de eindfase.
I) Beursfase : hierin worden de actiebordjes ingedeeld in kwadranten door een winkelhaak. De bovenste beurskaart wordt omgedraaid en afhankelijk van het aantal spelers wordt de winkelhaak op een bepaalde rij en kolom van de actiebordjes geplaatst. Het grootste veld dat wordt gevormd is deze ronde enkel geldig en hierin kunnen de spelers acties gaan uitvoeren.
II) Actiefase : in deze fase gaan de spelers om beurten hun arbeiders (aanvankelijk vijf, maar je kan er verliezen en bij winnen) inzetten op de actievelden van de actiebordjes of het speelbord van Brussel. Indien u een arbeider op de actiebordjes plaatst, dient u ook nog geld toe te voegen. U kiest zelf hoeveel, maar bij de veiling zal diegene die het meeste betaalde in een kolom de bonuskaart oprapen die eronder ligt. Op elk veld kan slechts één arbeider worden ingezet. (acties zie onder) Als je je arbeider op de kaart van Brussel inzet, mag je onmiddellijk de bijhorende actie uitvoeren. Je moet hier geen geld bij inzetten en er mogen meerdere arbeiders op één plaats (je zal enkel meer arbeiders moeten inzetten om de actie te mogen doen), maar er schuilt een gevaar in de malafide acties van Brussel. De speler(s) die de meeste arbeiders in Brussel heeft staan, verliest er één aan het justitiepaleis. (acties zie onder)
III) Afrondingsfase : veilingen op het art nouveaubord, er wordt gekeken wie het meeste geld investeerde in een kolom en deze krijgt de bonuskaart die onder de kolom ligt. Daarnaast wordt er een nieuwe startspeler aangeduid, dit is diegene met het meeste Manneke Pis pionnen op z'n bonuskaarten en tentoonstellingsfiches. Ook dient er gekozen te worden wat er met de bonuskaarten gebeurd die je net won. Ofwel zet je ze in voor hun onmiddellijke éénmalige actie, ofwel gebruik je ze niet en schuif je ze onder je persoonlijke spelersbord, waar ze op het einde van het spel extra punten zullen opleveren. De speler die het meeste arbeiders op het art nouveaubord rond een wapenschild heeft staan (waar er vier rond staan) krijgt een aantal overwinningspunten gelijk aan z'n stand in het stadhuis en de speler met de meeste arbeiders in Brussel verliest er dus ééntje aan het justitiepaleis.
IV) Eindfase : neem je arbeiders terug, het ingezette geld op het art nouveaubord gaat naar de algemene voorraad, leg je verzamelde notabelen terug rechtop (indien je ze gebruikt had), leg de tentoonstellingsfiche van de volgende ronde open, de notabelen worden aangevuld en ook worden er 5 nieuwe bonuskaarten uitgelegd. De beurskaart van de vorige ronde wordt verwijderd en een nieuwe ronde kan beginnen.
Na de vijfde ronde volgt er nog een eindtelling die in 2 stappen verloopt. In de eerste stap moet elke speler z'n notabelen betalen, indien hij dit niet kan, moet hij er zoveel mogelijk aflossen en diegene die hij niet kan betalen leveren elk 5 strafpunten op. Daarna krijgen de spelers in de tweede stap van de eindtelling punten voor : - punten gescoord tijdens het spel - aantal gebouwde gebouwfiches x positie op het architectenscorespoor - punten voor de bonuskaarten onder je persoonlijke speelbordje (voor geld, kunstwerken, notabelen en arbeiders) - 1 punt voor elke grondstofblokje dat je nog bezit (jokers leveren niets op) - 5 punten voor de speler met de Manneke Pis pion
Acties op het art nouveaubord : - atelier : neem één kunstwerk naar keuze + 1 extra voor elke tentoonstellingsfiche die je hebt - verkoop : verkoop één van je kunstwerken (kleur mag er nog niet liggen), je krijgt het overeenkomstige geld en punten volgens de indicator (die je eerst mag verzetten afhankelijk van het aantal kunstwerken in je bezit) - koninklijk theater : doe een beroep op één van de notabelen, betaal de kosten (staan eronder) en kies of je de kaart éénmalig gebruikt en nadien aflegt of je ze bijhoudt en elke ronde kan gaan gebruiken. In dit laatste geval blijft de kaart tot het einde van het spel en moet je voor de notabele betalen - materialen : neem 2 blokjes naar keuze (geen jokers) - bouwen : betaal de bouwkosten en plaats één van je gebouwen op het art nouveaubord en dek hiermee een andere actie af. Indien later iemand jouw gebouw kiest, krijg je een bonus. De bouwkosten worden bepaald door het hoeveelste gebouw je bouwt en de passernaalden geven aan welke kleuren/geld je moet afgeven.
Actie op het bord van Brussel : - markt : neem 3 joker grondstoffen - beurs : krijg een som geld gelijk aan de afgebeelde waarde bovenaan de beurskaart - jubelpark : kies één van de vijf acties van het art nouveaubord - grote markt : activeer je notabelen en draai ze een kwartslag - passen : de eerste speler die past, krijgt de tentoonstellingsfiche en 1 geld + 1 geld voor elke kleur van kunstwerk in z'n bezit. De andere spelers krijgen ook 1 geld voor elke kleur van kunstwerk in hun bezit als zij passen
Dit zijn enkel de acties en de fasen van het spel, maar uiteraard krijgt u pas een beter zicht op het spel als u ook alle mogelijke combinaties gaat zien en weet welke kaarten u wat opleveren. Het zou ons te ver leiden om dit allemaal in deze bespreking neer te pennen, maar de vertaalde spelregels (met dank aan Pieter Syroit) zijn prima in orde en erg duidelijk. Het hoeft waarschijnlijk geen betoog dat je dit spel waarschijnlijk meer dan één keer zal moeten spelen om er een goed zicht op te krijgen en dat er een steile leercurve aan vast hangt.
Titel : Bruxelles 1893 Auteur : Etienne Espreman Uitgeverij : Pearl games Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 13+
+ Kramer & Kiesling is traditiegetrouw een leuke combinatie als het op spellenauteurs aankomt + Prachtig uitgewerkte euro met gekende (doch leuke) mechanismen + Op zich een relatief eenvoudige euro, maar je hebt toch enkele interessante keuzes te maken + Het Puerto Rico-karakter-kiezen-mechanisme vind ik persoonlijk wel goed + Je komt steeds wel een stapje, geld, arbeider, ... te kort hier of daar en dat is een goed teken + Het pas-systeem waarbij je strafpunten gaat vermijden is leuk gevonden
- Het materiaal is mooi en prima in orde, maar ik vind het allemaal een beetje té blauw (hoewel dit moeilijk anders kan misschien met dit thema) - De extra-actie-tegel is nogal groot uitgevallen vind ik persoonlijk, geen erg natuurlijk maar het valt op - De spelregels doorworstelen in het Duits zal voor vele spelers een hekel punt zijn, gelukkig is er al een Nederlandstalige vertaling (van één van de leden van spellenclub de Spelhamels en ook een handig overzichtje trouwens), maar het zal toch wachten zijn tot iemand de originele pdf aanpast, dat leest toch iets makkelijker dan een doorlopende tekst in Word.
Kortom : Nauticus is één van die spellen die we in Essen nog links lieten liggen, maar die wel héél erg hoog op onze watchlist stond. Na enkele positieve reacties van medespelers hebben we het spel dan ook toegevoegd aan onze collectie en ik heb er zeker geen spijt van. U moet dit spel zeker een kans geven, qua moeilijkheidsgraad is het een mediumspelletje waarbij je bij het eerste potje waarschijnlijk toch wel wat foutjes zal maken.
Deelnemers : Koen, Patrick & Arne Gespeelde spellen : Origin Speeldatum : 29/12/'13 Speelplaats : SpinLi aan zee Opmerkingen
: Origin blijft toch één van de grote verrassingen van Spiel. Nu vier keer gespeeld, telkens met een ander publiek, telkens erg spannend qua punten (hoewel er dit keer wel een verschil was) en telkens was iedereen er toch van overtuigd.
Deelnemers : Joeri, Cynthia, Jürgen, Karel, Pieter, Andy, Sofie & Arne (in wisselende samenstelling) Gespeelde spellen : Warlock, Origin, Ligretto crazy & Citrus Speeldatum : 27/12/'13 Speelplaats : Spellenclub 1000-1 Bredene Opmerkingen
: Een bezoek aan de plaatselijke spellenvereniging is steeds een leuk tijdverdrijf ... en het levert wederom enkele imprESSENs op.
Deelnemers : Annelies, Eveline, Pieter & Arne Gespeelde spellen : Carcassonne - Stille Zuidzee & River dragons Speeldatum : 26/12/'13 Speelplaats : SpinLi aan zee Opmerkingen
: Vandaag verschijnen er enkele "spelen met spinli's" na elkaar wegens enkele speelsessies tijdens ons uitje aan zee.
Artifact is het stevigere bordspel dat er bij WGG verscheen deze Essen. Jammerlijk genoeg heb ik de indruk dat dit spel zowat onder alle radars onder door vliegt, want er is bijzonder weinig buzz rond dit spel. Nochtans zouden de auteurs toch al een (alarm)belletje moeten laten rinkelen bij de meesten.
In Artifact gaat u, u kan het al raden, op zoek naar artefacten om deze nadien tentoon te stellen en hiervoor de nodige centjes en overwinningspunten te krijgen. Het spel eindigt als aan één van volgende voorwaarden wordt voldaan : - de laatste tentoonstellingstegel is van het inkomstenspoor verdwenen - alle drie de tentoonstellingstegels van twee verschillende typen artefacten zijn genomen - de laatste artefactkaart is getrokken bij een opgraving - de ronde is afgelopen en het jaarschijfje staat op het laatste veld op het jaarspoor (9 ronden) De spelers krijgen overwinningspunten naargelang de tentoonstelling die ze openden (punten staan op de tegels) en 1 punt voor elke 5 geld die ze in kas hebben.
Elke ronde bestaat uit 3 fasen : inkomsten, acties en einde van de ronde. I) Tijdens de inkomstenfase krijgen alle spelers de inkomsten zoals aangegeven op het meest rechtse vrije veld van het inkomstenspoor. In de loop van het spel worden er hier tentoonstellingstegels van afgenomen en zal het basisinkomen dan ook zakken. De tegels die echter genomen worden vertonen ook een bonusinkomen voor de speler die de tegel in z'n bezit heeft. De spelers tellen dus hun basisinkomen en bonusinkomen samen en zetten hun schijfje een overeenkomstig aantal stappen vooruit op het geldspoor. II) Om beurten kiezen de spelers om één of twee acties uit te voeren of te passen. Om een actie uit te voeren zetten de spelers een overeenkomstig speelstuk vanuit hun persoonlijke voorraad op het speelbord en voeren de bijbehorende actie uit. (je kan ook een willekeurig speelstuk en 6 geld afgeven als joker om een bepaalde actie uit te voeren waarvoor je het speelstuk niet ter beschikking hebt). Als je past, dan neem je een speelstuk van het speelbord naar keuze naar je persoonlijke voorraad of ruil je een speelstuk uit je persoonlijke voorraad met één van het speelbord. Je mag maximaal zes speelstukken in je persoonlijke voorraad hebben. Vanaf het moment dat je past, mag je die ronde geen acties meer gaan uitvoeren (ter herinnering draai je de actietegel op de "pas"kant) III) Als alle spelers na elkaar passen, is de ronde ten einde en krijgt de laatste passer de startspelertegel. Om beurten vullen de spelers hun speelstukkenvoorraad terug aan tot zes. (omruilen van speelstukken is niet meer toegelaten in deze fase). Alle spelers draaien hun actietegel terug naar de "actie"kant.
De acties die je kan uitvoeren : 1) Onderzoek : plaats een museumspeelstuk op het eerste vrije veld, betaal de aangegeven kosten en plaats een eigen arbeiderswoning bij een opgraving. Als er al een woning staat (ongeacht kleur) trek je de bovenste artefactkaart en leg je ze open onder de opgraving. 2) Arbeiders aannemen : plaats een arbeiderspeelstuk op het eerste vrije veld, betaal de aangegeven kosten en plaats een eigen arbeiderswoning bij een opgraving waar je reeds een arbeiderswoning hebt. Trek de bovenste artefactkaart en leg ze open onder de opgraving. 3) Artefacten verschepen : plaats een scheepsspeelstuk op het eerste vrije veld, betaal de aangegeven kosten en neem zoveel artefactkaarten als je arbeiderswoningen hebt staan bij een opgraving. Je neemt de arbeiderswoningen terug in je voorraad en de artefactkaarten op handen. (indien enkel jouw kleur vertegenwoordigd is, neem je één kaart minder, je neemt wel alle woningen weg) 4) Een tentoonstelling openen : plaats een museumspeelstuk op het eerste vrije veld, betaal de aangegeven kosten en neem een tentoonstellingstegel van het inkomstenspoor, schuif alle andere tegels op. Leg de nodige artefactkaarten onder de tegel, één mag je terug op handen nemen (zo zijn er bijv. opdrachten als 4 artefacten van eenzelfde opgraving, 3 van eenzelfde type, ...). De tentoonstellingstegel wordt omgedraaid en vertoont nu de bonusinkomsten die hij met zich meebrengt voor de speler 5) Een artefact verkopen : plaats een scheepsspeelstuk op het eerste vrije veld en krijg de aangegeven inkomsten (boven het scheepsspoor), schuif de kaarten in de zwarte markt op naar links. Kaarten die te veel zijn verdwijnen uit het spel. Je mag geen jokeractiespeelstuk gebruiken voor deze actie. 6) Een artefact kopen : plaats een scheepsspeelstuk op het eerste vrije veld en betaal de aangegeven kosten (boven het scheepsspoor), neem een kaart uit de zwarte markt op handen. Je mag geen jokeractiespeelstuk gebruiken voor deze actie.
Dit zijn de regels voor het basisspel. Daarnaast zijn er onmiddellijk twee uitbreidingsmodules voorzien, die je mijns inzien best ineens integreert als je ten volle van het spel wil genieten.
Uitbreiding 1 : onderzoek bij artefacten. De spelers plaatsen hun persoonlijke schijfjes bij de verschillende opgravingen. Telkens wanneer ze de actie "onderzoek" uitvoeren, gaan ze met hun schijfje op het overeenkomstige spoor omhoog. Op het einde van het spel krijgen ze de punten aangegeven door het schijfje dat het laagste op de verschillende sporen staat, zijnde 2, 4, 6 of 8 punten. Er worden ook extra artefactkaarten in de stapels geschud, deze speciale kaarten leveren speciale bonussen of nadelen op.
Uitbreiding 2 : steden en archeologen. Deze staan reeds netjes op het speelbord afgebeeld. Na het uitvoeren van de actie "een tentoonstelling openen" plaatst de speler één van z'n twee rolschijfjes op één van de rollen op het bord of verplaatste hij één van z'n schijfjes. Deze rollen brengen een voordeel met zich mee, die je onmiddellijk vanaf de volgende actie al kan gaan gebruiken. Elk voordeel is verbonden aan één van de acties. (bv. twee artefactkaarten op handen nemen na een tentoonstelling, één kaart van de trekstapel in handen nemen na verschepen, extra geld bij de zwarte markt, een artefactkaart als joker gebruiken, een gratis 7de actie, twee velden omhoog op het onderzoeksspoor ipv één, een handkaart van een trekstapel nemen, twee arbeiderswoningen in één keer plaatsen)
Titel : Artifact Auteurs : Jeffrey D. Allers & Bernd Eisenstein Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 12+
In Vikings gaat u de rol aannemen van één der Vikingstammen. Je leven bestaat uit het trotseren van de woeste, Noordse wateren, het plunderen van naburige dorpen en vooral het schaken van de dochters om nadien een knalfeestje te geven bij thuiskomst. De speler die als eerste drie jonge deernes bij z'n tegenstrevers gaat ontvoeren en ze veilig in z'n eigen haven krijgt, wint dit spel.
Het spel omvat een speelbord dat is opgebouwd uit verschillende vakken water en land. Over het water gaan de spelers met hun schepen bewegen en op de eilanden meren ze aan om te plunderen en te stropen. Ergens in al dat geweld zwemt er ook nog een zeemonster rond dat je beter probeert te vermijden, want u zal al uw krachten nodig hebben om uw tegenstrevers de baas te blijven. Elke speler beschikt over een spelersbordje en 1 schip dat start op de thuishaven op het speelbord. Het zeemonster wordt op het centrale veld gezet en de dobbelsteen wordt klaargelegd om de robbertjes uit te vechten. Het overgrote deel wordt echter gespeeld met de kaarten. Er zijn 12 kaarten waarop de dochters van de verschilllende stammen staan en 94 actiekaarten. Deze actiekaarten omvatten windkaarten, gebeurteniskaarten en heldenkaarten.
De spelers gaan om beurten hun ronde spelen tot één van de spelers dus erin slaagt om drie jonge deernes naar z'n dorp te vervoeren. Een beurt bestaat uit 5 fasen : 1) Trek 2 nieuwe kaarten van de trekstapel met actiekaarten 2) Speel 1 heldenkaart vanuit je hand : dit is optioneel, de kaart moet op een vrije plaats op je spelersbord worden gelegd. Er zijn slechts 3 plaatsen beschikbaar op je spelersbord. Indien er teveel kaarten zouden liggen, moeten er onmiddellijk worden afgelegd. Sommige heldenkaarten hebben een constant effect gedurende het spel, anderen kunnen éénmalig per ronde gebruikt worden (deze worden getapt en na je beurt terug recht gelegd) 3) Acties uitvoeren : de speler mag zo veel acties uitvoeren als hij wil en in de volgorde die hij wil. Hij heeft de keuze uit : windkaarten spelen, een actiekaart spelen, een standaardactie uitvoeren (slechts één per beurt). (zie ook onder) 4) Roeien : deze actie beëindigt sowieso je beurt, je verplaatst je schip naar een aangrenzende vrije plaats en hoeft nu geen rekening te houden met de bewegingsregels. 5) Einde van de ronde : de speler mag maximum 6 handkaarten op handen houden na z'n beurt, overige worden afgelegd
Tijdens de beurt van een andere speler kan je ook reageerkaarten spelen of de reacties van sommige helden gebruiken. Dit staat steeds op de kaarten vermeld.
De acties : Bij elke actie die je onderneemt, moet je steeds de andere spelers de kans geven om te reageren. Ze kunnen dit doen met reageerkaarten of met de speciale acties van de heldenkaarten op je spelersbord. - Windkaart spelen : beweeg een schip naar een aangrenzend veld als de symbolen op de kaart overeenkomen met de symbolen op het speelbord - Actiekaart spelen : voer de actie uit die op de kaart staat aangegeven, ook nu weer kunnen de tegenstrevers reageren om de actie te annuleren. Nadat iedereen paste, worden de gespeelde kaarten één voor één afgehandeld. - Standaardacties : I) een andere speler aanvallen kan als je op hetzelfde veld staat. Je gooit met de dobbelsteen en past eventueel het gegooide resultaat aan met modifiërs (3 of minder = verlies, verdediger neemt één handkaart van aanvaller en 1 van trekstapel; 4 of 5 = winst, aanvaller neemt één handkaart van verdediger en 1 van trekstapel; 6 = idem 4 of 5 + een kaart van het spelersbord van de tegenstrever afpakken en zelf neerleggen of afleggen) II) het zeemonster aanvallen is verplicht als je het vak met het zeemonster betreedt. Je gooit met de dobbelsteen en past eventueel het gegooide resultaat aan met modifiërs (3 of minder = verlies, aanvaller wordt naar een aangrenzend vak gezet, 4 of meer = winst, trek 2 kaarten van de trekstapel en verzet het zeemonster naar een vrij veld naar keuze) III) ontvoering : neem één van de dochters mee als je je op het havenveld van de betreffende kleur bevindt. Plaats de kaart op je spelersbord (desnoods moet je wederom een kaart afgooien, max. 3) IV) feest : los de dochter op je eigen eiland en trek actiekaarten van de trekstapel tot je 6 handkaarten hebt V) opofferen : leg 2 kaarten af om 1 te mogen trekken van de trekstapel
De speler die als eerste de dochters van de drie andere stammen heeft verzameld, wint het spel.
Titel : Vikings - Warriors of the north Auteurs : Tomasz Kazmierski & Tomasz Kaznocha Uitgeverij : Rebel Aantal spelers : 3-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 12+
Er zijn ondertussen reeds enkele spellen verschenen van 3G hier op de blog (Raverun & 7 days of Westerplatte), maar deze titel was zonder meer één waar we naar uitkeken. Omwille van 2 grote redenen, één wegens het stevigere eurowerk (schuiven met blokjes en punten verzamelen), maar ook omdat het ons wat deed denken aan Helvetia, niet toevallig één van onze favoriete spellen.
In Craftsmen gaat u door een workerplacement-systeem de gebouwen van de stad aanspreken om bijbehorende acties uit te voeren. U gaat geld moeten verzamelen, gebouwen moeten bouwen, die op hun beurt grondstoffen produceren of verwerken tot afgewerkte producten en deze tenslotte op de markt gaan verpatsen of op de schepen laden om alzo de nodige overwinningspunten binnen te rijven.
Er is héél wat gaande in dit spel en ik wil in dit overzichtje zeker niet alle kleine regeltjes aan bod laten komen. Hoewel alles logisch en relatief intuïtief in elkaar zit, moet u toch wat stapjes doorlopen gedurende een ronde. Als ik u even meegeef dat het spel bestaat uit 3 jaren, elk van vier seizoen, waarbij de lente, zomer en herfst nog eens opgesplitst worden in zes fasen en de winter in twee fasen. En dat deze felbesproken fasen elk nog de nodige acties met zich meebrengen met eventuele privileges, dan zet u misschien al een stapje terug. Dit hoeft u zeker niet te doen, want ééns je de zes hoofdacties van het bord wat onder de knie hebt, loopt de rest ongetwijfeld ook vlot. U moet waarschijnlijk wel een potje draaien vooraleer u het allemaal volledig doorheeft en er echt gerichte strategie en tactiek kan gaan instoppen.
Uiteindelijk probeert u zo veel mogelijk overwinningspunten te verzamelen in 12 ronden (3 jaar met 4 seizoenen). Elke ronde bestaat op zich uit 3 grote zaken die u dient te doorlopen : het plaatsen van arbeiders (of passen), de gildefase (waarin alle arbeiders aan het werk gaan) en de eindfase (waarin u nog wat opschoont). 1) In speelvolgorde brengen de spelers hun arbeiders in op het speelbord bij één van de gilden. De gilden hebben steeds drie vrije vakken. Het gouden vakje levert een bijkomend privilege op voor de arbeider die daar staat, het zilveren vakje met groen lintje zorgt dat je geen extra kosten moet betalen en het zilveren vakje levert niets speciaals op. Eens de plaatsen vol staan, mag je bovenop iemand gaan liggen, maar betaal je deze speler afh. van het jaar waarin je je bevindt 1 geldkaart/1-2-3 punten. Je mag slechts 2 arbeiders in een gilde hebben. Ook het aantal helpers dat een gilde kan onderbrengen hangt af van het aantal spelers. Indien je geen arbeider meer wil inzetten en je hebt er nog één (of meer) over, krijg je hiervoor 1 overwinningspunt. 2) In de gildenfase worden de arbeiders één voor één afgehandeld, steeds van links naar rechts en van onder naar boven (indien er meerdere arbeiders op één plaats staan).
Een overzicht van de gilden aan de hand van volgende foto :
I) De bankiersgilde : je neemt 4 geldkaarten (openliggende of trekstapel), houdt 2 kaarten en legt de andere 2 af. --> privilege : je moet slechts één geldkaart afleggen en houdt er drie (geldkaarten tonen waardes 1-3 en vier verschillende kleuren, als je erin slaagt om kaarten van eenzelfde kleur te verzamelen leveren ze meer op ongeacht hun waarde; 2 kaarten = 5; 3 kaarten = 10, 4 kaarten = 15, ... Je mag nooit meer dan 10 geldkaarten in handen hebben, en op het einde van een ronde niet meer dan 8) II) De bouwersgilde : je kan tot 2 gebouwen uit je persoonlijke voorraad bouwen, je betaalt de kosten (2, 3 of 6) met geldkaarten (kleuren moeten niet overéénstemmen). Je legt de gebouwen naast je vorige gebouwen en moet ervoor zorgen dat er minstens één kleur overeenkomt met de kleur van de naburige kaart (sommige kaarten bestaan uit 1 kleur, andere uit 2, ook dan moet er slechts één kleur overeenstemmen) --> privilege : je mag een gebouw bouwen zonder bovenstaande bouwregel te volgen III) Notariaat : je koopt één van de openliggende gebouwen op het bord en neemt ze op handen. Je betaalt de kosten (3, 5 of 10) in de kleur van het gebouw. Je kan ook één van de gebouwen veilen en dan mag er betaald worden in een andere kleur. Indien er niemand biedt, worden er 1,2 of 3 (afh. gebouw) kaarten van de trekstapel genomen en mag de actieve speler overbieden of passen. --> privilege : kijk naar de 5 bovenste gebouwkaarten, neem er drie en 2 open kaarten, leg er 2 willekeurig terug open op tafel en leg de rest terug onder de stapel IV) Ambachtsgilde : bij aanvang van deze fase leggen alle spelers een blokje op hun productiegebouwen. Nadien mogen ze een aantal werkpunten inzetten om de grondstofblokjes te verwerken. (afh. van de ronde). Je kan materialen produceren door ze van boven op de kaart te verhuizen naar het symbool onderop de kaart. Je kan deze grondstoffen op de markt gaan droppen of naar uitgebreide of geavanceerde gebouwen verplaatsen. Op de markt kan je van je grondstof een andere grondstof maken (soort ruil). Indien je een uitgebreide grondstof produceert kan je dit ook weer doorsturen naar geavanceerd gebouw of naar de winkel. Als je het in de winkel dropt, krijg je er een geldkaart voor. Zet je het naar een geavanceerd gebouw krijg je overwinningspunten zoals aangegeven op de kaart. Eens je geavanceerde grondstoffen afwerkt tot kant-en-klare producten worden deze onmiddellijk op de boten gezet om te verschepen. Ook hiervoor verdien je overwinningspunten. --> privilege : voor 1 werkpunt kan je 2 basisgrondstoffen produceren (éénmalig per arbeider) V) Handelaarsgilde : je kan op in de winkels uitgebreide grondstoffen gaan kopen, de tegenstander krijgt hiervoor een geldkaart --> privilege : in plaats van de grondstof met een geldkaart te kopen, mag de tegenspeler een nieuw grondstofblokje op de markt plaatsen VI) Stadhuis : hier krijg je een extra privilege (tijdens andere acties te gebruiken) of werkpunten (te gebruiken in de ambachtsfase) of verandering van speelvolgorde.
Op het einde van een jaar vertrekken de schepen en worden er extra punten uitgereikt aan de spelers die daar goederen en producten hebben op staan. Bovendien wordt van elke speler z'n persoonlijke gebouwen bekeken en krijg je punten voor elke set van vier verschillende kleuren in je stad. Daarnaast krijg je nog punten voor eigen producten in de winkels en tenslotte kan je ook geld inleveren (4 verschillende kleuren) om de punten te krijgen gelijk aan de waarde van de geldkaarten.
De speler die na 3 jaren het meeste punten verzamelde, wint het spel.
Titel : Craftsmen Auteur : Krzysztof Matusik Uitgeverij : 3G Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 12+
Bij het aanschouwen van de doos van dit spel hoor ik u al denken. "Hé, dat spel hebben we toch al een keertje gezien!" Wel ja en neen, dit is inderdaad ook een spel van dezelfde uitgeverij als K2, het spel waarin u de tweede hoogste berg ter wereld probeert te bedwingen en waarover u hier op de blog al het volgende kon lezen : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=996744 In dit spel gaat u echter voor het summum, de hoogste berg ter wereld, de Mount Everest die moet overmeesterd worden. Bovendien gaat u dit nu niet zelf doen, maar bent u een gids op dit plezierreisje voor ervaren klimmers en rijke toeristen die denken dat ze deze prestatie ook in zich hebben. U gaat het geheel dus moeten coördineren en waar u in K2 nog enkel voor zichzelf moest zorgen, is dat hier geen doelstelling meer. U, beste alpinist, u overleeft zonder enig probleem, ... maar of uw gasten dat ook zullen doen, dat is nog maar de vraag.
Concreet is het spelverloop van dit spel erg gelijklopend aan K2, ook wat materiaal betreft. U krijgt wederom een dubbelzijdig speelbord, één met een moeilijker te beklimmen kant van de Mount Everest dan de andere kant, u gaat wederom 18 dagen spelen met de weertegels als klok en u heeft weer de keuze tussen zomer- of winterweer. U beschikt weer over een hand met klimkaarten om u weg naar de top tot een goed einde te brengen en u probeert vooral veilig en heelhuids terug beneden te geraken. U heeft ook weer twee tenten ter beschikking, maar u neemt het materiaal dit keer niet standaard mee, u zal in het basiskamp moeten beslissen welk materiaal u meezeult ... en des te meer materiaal, des te meer overlevingsmogelijkheden, maar des te minder plaats voor betalende gasten (die vooral punten opleveren natuurlijk). Ook de risicofiches zijn weer van de partij, de speler die in een beurt zich vergaloppeert en het meeste bewegingspunten op z'n kaarten heeft staan, zal hiervoor een kleine boete moeten inlossen.
Er zijn ook wel enkele verschillen en nieuwigheden in dit spel natuurlijk en het is niet enkel een nieuw speelbord met een nieuwe berg, dat zou iets te makkelijk zijn geweest, hoewel het voor de die-hard-alpinisten die ook van bordspellen houden misschien wel een leuke business zou zijn, al die uitbreidingen (ik ben benieuwd of de Botrange of de Lilse Bergen dan ook in het gamma zouden komen).
U krijgt eerst en vooral 2 persoonlijke spelersborden, deze stellen je twee alpinisten voor met daarop de bevoorrading en de gasten die ze meesleuren. De gasten worden aangegeven door fiches die dubbelzijdig bedrukt zijn. De voorkant toont de gast zonder dat deze de top bereikte, de achterkant laat dit dan weer wel zien. De gasten starten op de verschillende sporen die hun beschikbare zuurstof weergeeft (zoals in het basisspel een beetje). Ik vertelde u al dat er twee typen van gasten zijn, ervaren bergbeklimmers die met een hogere zuurstof starten en dus iets makkelijker overleven, maar ook minder punten opbrengen als u de taak volbrengt om ze tot boven te brengen en terug. De rijke toeristen daarentegen zijn iets vatbaarder om het leven te laten tijdens deze missie, maar leveren wel meer punten op. Indien u trouwens één van uw gasten noodgedwongen op de berg moet achterlaten, verliest u wel wat punten natuurlijk.
Een tweede nieuwigheid is een onbekend gebied op het speelbord. Dit deel is gevuld met tegels die gedekt zijn. Zo gauw je één van de tegels betreedt, wordt deze omgedraaid en ga je ofwel makkelijker of moeilijker kunnen passeren, heb je extra bewegingskosten of kan je helemaal niet bewegen en moet je terug naar de plaats waarvan je kwam.
De overwinningspunten van de gasten is ook nieuw. Indien je de top bereikt met de bergbeklimmers of toeristen krijg je onmiddellijk respectievelijk 2 of 3 punten. Breng je ze veilig terug beneden krijg je diezelfde punten nog een keer. Sterft er echter één van je gasten onderweg verlies je respectievelijk 3 of 4 punten.
De weertegels vertonen ook een nieuw symbool. Naast de acclimatisatie kan er dit keer ook een verboden zone verschijnen. Er mag dan niet bewegen worden op een bepaalde hoogte. Staat één van jouw bergbeklimmers daar op dat moment moet hij blijven staan en ter plekke overleven.
Tenslotte is er ook nog een wijziging in het zuurstofgebruik. In K2 zaten deze kaarten netjes in je trekstapel verwerkt. Nu zitten alle acclimatisatiekaarten in een aparte trekstapel. Indien je aan het begin van een ronde één van je zuurstoftanken aflegd (deze moet je ook vanuit het basiskamp meesleuren), mag je afhankelijk van de hoogte enkele kaarten van deze trekstapel nemen en er één houden. Nadien leg je één van je andere handkaarten af, zodat je die beurt ook maar met 3 kaarten gaat spelen.
Voor het overige gelden alle regels van K2 en is ook het spelverloop identiek. Dus lees gerust die recensie ook nog eens na als u dat wenst.
Titel : Mount Everest Auteur : Adam Kaluza Uitgeverij : Rebel Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+