Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-01-2014
Galaxy trucker - latest models (CGE)
Deze uitbreiding beperkt zich qua materiaal dan weer tot het minimum. U krijgt voor uw centjes welgeteld 10 nieuwe speelbord, zijnde 5 x 2 verschillende borden, genummerd IC, IIC, IIIC en IVC (achterkant). Daarnaast krijgt u de spelregels met de toevoegingen voor deze nieuwe borden en that's it! Oh ja, u krijgt ook nog twee nieuwe kaartjes die blijkbaar fout gedrukt zouden zijn geweest bij de grote uitbreiding voor Galaxy Trucker, prima service als u het mij vraagt.
Deze uitbreiding voegt dus enkel nieuwe mogelijkheden toe qua opbouw van je schip, maar het moet gezegd, ze zijn erin geslaagd om met weinig materiaal toch wel héél wat toe te voegen aan het spel. De speelborden even overlopen zal u dan waarschijnlijk ook een beter beeld geven. Daarnaast zijn er enkele kleine regelwijzigingen, maar sommige daarvan zitten ook al in de uitbreiding. (ik ga er hier vanuit dat u enkel de basisversie van het spel kent, of de bespreking hier op de blog er even over naleest)
Bij aanvang van het spel beslist u welke schepen gebruikt zullen worden om op te bouwen. Er wordt steeds aangeraden om minstens 3 vluchtfasen te doen, maar je kan er gerust een langer spel van maken door een extra vierde ronde te spelen. De cabines van de piloten starten op de standaardborden centraal. Met deze uitbreiding mag u de cabine nog terzijde laten liggen en beginnen bouwen waar u maar wenst op het speelbord.
Speelbord IC en IIC. Deze twee speelborden zijn ietsje kleiner dan het normale formaat, dus ideaal om de nieuwe borden een beetje te leren kennen. Ze staan op dezelfde kant afgedrukt, maar IIC heeft enkele extra oranje vakken die je op bord IC niet mag gebruiken. Je moet op deze borden gaan rekening houden met de verbindingen wat het bouwen betreft. In het midden van het bord loopt een lijn (de transdimensionale split genoemd) waarover je mag bouwen, maar waar de connectoren exact hetzelfde moeten zijn, dit wil zeggen dat u met een universele verbinding enkel een andere universele verbinding mag maken. Uiteraard mag je ook nog tegels tegen elkaar leggen die geen verbindingen hebben langs die kant. Ook in de vluchtfase is er een verandering. Wanneer een projectiel je aanvalt langs achter of langs voor, gooi je met de dobbelsteen. Gooi je een 2,3,4,5 wordt de bewuste kolom geviseerd, maar gooi je een 1 of een 6 volgt er een aanval langs respectievelijk de linker- en rechterflank. Als er dan weer een aanval langs de flanken komt, telt een 1,2,5 en 6 als een aanval op de bewuste rij, een 3 en een 4 zijn een aanval op die transdimensionale split en verdubbelen de aanval, dus ook dubbele schade (verdediging blijft wel voldoende met 1).
Speelbord IIIC. Ongetwijfeld één van de moeilijkere borden om mee te spelen en te gaan bouwen. U moet dit schip zien als een bol waarbij alle zijden van het speelbord aan elkaar vasthangen. De linkerverbindingen moeten dus ook kloppen met de rechterverbindingen en die van onderaan met die van bovenaan. Omdat het zo moeilijk is om dit schip te maken, krijg je ook extra tijd. De zandloper wordt één cyclus langer omgedraaid vooraleer de vluchtfase begint. Omdat het schip te beschermen moet je een verzekering aangaan. Je telt het aantal lege vakken in je schip (van 6x6 vakken) die aan elkaar grenzen, zelfs met een hoekje en dus rekening houdend met de mogelijke overschrijdingen van links naar rechts en boven naar onder. Dan kijk je op het overzicht hoeveel je moet betalen. Als je niet kan betalen, moet je een lening aangaan.
Speelbord IVC. Voor een nog meer heroïsche strijd gebruik je dit bord. Gebruik de achterkant van IIIC en de achterkant van IC en leg deze onder elkaar. Je merkt dat er nu vier afzonderlijke schepen staan die verbonden zijn met enkele vakken met nummers op. Je begint gewoon te bouwen zoals gewoonlijk aan één of meerdere schepen tegelijk. Nadat de zandloper is doorgelopen, wordt het spel stilgelegd en met de dobbelsteen gegooid. Deze waarde mag ingevuld worden op het spelersbord, zodat de schepen aan elkaar komen te hangen. Dit gebeurt twee keer. Tijdens de vluchtfase kan het dus zijn dat je met een groot schip en/of enkele kleinere aan de slag moet, een vloot. Ook op dit schip moet wel een verzekering genomen worden, maar mag je kiezen in hoeverre je jezelf verzekert. Tijdens de vlucht zijn er héél wat mogelijkheden die zich kunnen voordoen natuurlijk en deze staan netjes beschreven in de spelregels. Een deel van je vloot kan opgeven tijdens de vlucht en bij de finish telt niet enkel de snelheid maar ook het aantal schepen waarmee je binnenkomt.
Ik vertel u nu natuurlijk niet alle kleine details, maar u merkt ongetwijfeld ook dat zulk een kleine ingreep (zijnde de speelborden) in dit spel een wereld van verschil kunnen maken. Voor de ervaren Galaxy trucker speler zal dit zeker een uitdaging en verrijking zijn. Wij komen zeker ook nog een tijdje toe met de basis en de grote uitbreidingen, maar feit is dat dit spel een unieke plaats heeft veroverd op de markt en in onze collectie.
Titel : Galaxy trucker - latest models Auteur : Vlaada Chvatil Uitgeverij : CGE Aantal spelers : 2-5 Tijdsduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".