Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
31-12-2013
Het finale verdict
Op deze laatste dag van het kalenderjaar 2013 blikken we graag terug op het afgelopen speeljaar. Een jaar met héél wat nieuwigheden, veranderingen op clubniveau en vooral erg veel leuke, speelse momenten. In dit overzicht zal er veel aandacht uitgaan naar Spiel aangezien dit toch jaarlijks weer het summum van onze hobby is. Daarnaast vat ik graag even samen hoe mijn speeljaar er persoonlijk uitzag, goochel ik graag met enkele cijfers en maak ik vooral mijn verwachtingen en wensen voor het volgende jaar bekend.
Snelle smoelenboek
Spellenclub SpinLi onderging in 2013 toch wel héél wat wijzigingen. Door werkzaamheden aan onze vaste speellocatie waren we halverwege het jaar genoodzaakt om te verhuizen naar Wechelderzande. Na een relatief korte zoektocht kwamen we daar terecht en op zich had deze locatie wel alles wat we nodig hadden : ruime tafels, prima stoelen en de verlichting was ook wel oké, maar jammerlijk genoeg vonden de mensen ons niet in de eerste maanden. Redenen zijn er ongetwijfeld genoeg te vinden om dit te verklaren, maar feit was gewoon dat het niet meer rendabel was om op deze manier voort te werken. Vanaf het moment dat het resultaat niet meer opweegt tegen het verzette werk is het dan misschien ook het beste om van koers te veranderen ... en dat deden we dan ook (met een beetje pijn in het hart). De mooie (al zeg ik het zelf) nieuwsbrieven werden vervangen door een actieve Facebook-pagina, waar u trouwens van harte welkom bent. Nu bleek het véél makkelijker om sneller af te spreken en zowel de kwaliteit, als de kwantiteit van de speelmomenten te verhogen. Op zich is deze missie dus wel zeker geslaagd. We komen er toe om méér zelf te spelen, zij het dan in een iets kleinere kring dan op de spellenavonden. Maar uiteraard is iedereen nog steeds welkom. Welkom om te komen meespelen, welkom om zelf evenementen te lanceren of om spellen van onze collectie te gebruiken. Enkel de financiële kant zal in 2014 eens moeten bekeken worden.
Nivellering aan de top met de punt naar onder
Al te vaak krijg ik de laatste tijd de vraag welke nu de beste spellen zijn van 2013. Of wat mijn favoriete Essenspel is. Natuurlijk is het niet makkelijk om een éénduidig antwoord op deze vragen te geven en wil ik mijn antwoord dan ook graag nuanceren en eerder algemeen houden. Er verschenen gewoontegetrouw belachelijk veel nieuwe spellen in Essen. Té veel om een duidelijk en volledig zicht te hebben op al dit nieuws. Doch ben ik echter goed geplaatst me dunkt om toch een korte persoonlijke mening te formuleren. Na het lezen van meer dan 100 spelregels, het recenseren van meer dan 100 van deze nieuwe spellen (de reeks loopt hier nog tot eind januari) en het spelen van toch al een aanzienlijk aantal van deze spellen (zoals u merkt aan de imprESSENs) kom ik tot volgend besluit : "2013 was een goed spellenjaar, een jaar waarop ik de term "solide" zou willen plakken. Er verschenen veel leuke en goede spellen, zonder daarbij al te veel uitschieters te moeten noteren. Sterk in de breedte, maar weinig of geen absolute toppers. Spellen die elke liefhebber graag aan z'n collectie wilde toevoegen, die waren er dit jaar niet echt."
Consolideren was de boodschap
Voor vele uitgevers was dit blijkbaar het jaar van de bevestiging, van het scheppen der onzer zuurverdiende euri. De toppers van vorig jaar (die nu dus ietwat ontbreken) Tzolkin, Snowdonia, Ginkgopolis, Keyflower, Qwirkle, ... kwamen allemaal met een uitbreiding op de proppen. Begrijpelijk natuurlijk, want spellen van dit allooi verdienen dat misschien ook wel, maar wij hebben toch altijd wel dat dubbele gevoel bij een uitbreiding. Nogmaals een Carcassonne-variant op de markt brengen getuigt ook van niet al te grote risico's, maar we moeten bekennen dat de Zuidzee-variant wederom een aangenaam tijdverdrijf is.
De wind waait uit het oosten
Het was zonder meer opvallend te noemen, het aantal Poolse, Russische en andere "Oostbloklandse" uitgevers die aanwezig waren op Spiel. En met succes overigens, een prima line-up van deftige, solide (nogmaals) spellen die qua materiaal zonder meer de kwaliteit halen van de gekendere Duitse en Amerikaanse spellen. Opvallend toch dat de meeste van deze spellen oorlog- en volwassengetint zijn, blijkbaar is de strijd tegen de Nazi's en andere communistische spoken daar nog steeds niet goed verteerd of willen ze op z'n minst de herinnering eraan levend houden. Geen probleem voor ons, want mij spreekt het persoonlijk wel aan, zeker als het dan ook nog eens om relatief vlot spelende spellen gaat en geen mega zware oorlogsspellen waarvoor je moet verder gestudeerd hebben.
Good-old-dice en mannetjes plaatsen
Het viel me op dat er twee zaken erg vaak terugkwamen in de nieuwe spellen. Dobbelstenen in alle kleuren en vormen. Dobbelstenen om met elkaar te worstelen, dobbelstenen om piratenschatten te zoeken en huisjes te bouwen van de drie biggetjes. Dobbelstenen met ratten in een muur en dobbelstenen om de ruimte te veroveren. Dobbelen om pintjes bier te verdelen en je tuin te onderhouden. Er waren zelfs dobbelstenen die werden ingezet als een arbeider en dat brengt ons naadloos over naar item nummer 2 dat opviel, namelijk het spelmechanisme "worker-placement". Voor mij een plezier, maar voor de gemiddelde Ameritrasher waarschijnlijk niet iets waarvoor hij/zij z'n bed uitkomt. Een worker-placement gecombineerd met een deck-builder, een worker-placement met een karakterkeuze, een worker-placement met een worker-placement zelfs, de droom voor de euro-gamer onder u, maar niet iets om nu echt warm voor te lopen qua innovativiteit en spannend en interactief is het ook allerminst te noemen, vandaar dat ik wederom moet terugkeren naar het woordje "solide". Op zich weinig of geen rommel tegengekomen tot nog toe, enkel goeie, prima ontworpen spellen die ik met plezier op tafel leg ... maar of die ook binnen een jaar of enkele jaren de tafel nog zullen halen, dat is nog maar de vraag.
Absentie tot een minimum, maar met schoonheidsfoutjes als gevolg
Zoals steeds waren er maanden op voorhand al aankondigingen, trotse uitgevers die ons overstelpten met machtige plaatjes en teasers. Meer de echte informatie bleef vaak lang uit, spelregels lieten op zich wachten en dan is het toch maar wat in het duister tasten. De vorige jaren werden we dan ook regelmatig getrakteerd op absentie tijdens Spiel, spellen die het niet haalden. Sommigen verschenen dan het jaar nadien, anderen lijken wel in de diepvriezer verloren gegaan in plaats van in de ijskast gezet. Dit jaar niet zo, eigenlijk heb ik geen ontbrekend spel ontdekt, misschien op ééntje na dan. "What's he building in there", een spel waar we toch wel wat naar uitkeken was wel te spelen in Essen, maar het transport van de spellen was blijkbaar niet om over naar huis te schrijven en ze arriveerden dan ook te laat in Duitsland. Op zich dus alleen maar positief, ware het niet dat er toch héél wat schoonheidsfoutjes mee gepaard gingen. De tijdsdruk naar een evenement als Spiel komt de kwaliteitscontrole toch niet echt ten goede. In maar liefst 25 spellen die ik mee had ontbrak er speelmateriaal, was er een misprint of ontbraken de spelregels. Héél erg opvallend, sommige uitgevers maakten het echt wel te bont. Gelukkig heb ik ondertussen, drie maanden later, bijna al het ontbrekende materiaal in handen. Dat pleit ook wel voor de service die de uitgeverijen bieden. In de meeste gevallen was de dienst na verkoop méér dan oké te noemen, dus proficiat, maar zorg er volgende keer maar voor dat alles pico bello is voor u uw producten verkoopt.
Het cijferslot
Vooraleer ik het spellendossier 2013 volledig op slot doe, geef ik u morgen nog graag enkele cijfers mee. Aangezien we ook op deze laatste dag van het jaar nog een spellenmoment willen inlassen, kan ik nu daarom nog geen volledigheid beloven.
Mijn verwachtingen en wensen voor het nieuwe jaar zijn nu niet echt ambitieus te noemen, maar ik zou het erg fijn vinden om op de ingeslagen weg verder te gaan. Veel leuke, toffe speelmomenten met u, de fantastische medespelers (tegenspelers heb ik al een tijdje geschrapt uit mijn woordenboek). Voor u wens en verwacht ik dan ook het volgende : een goede gezondheid, liefde van en voor de mensen die u graag heeft en op z'n minst één keer langs te gaan op de spellenzolder van SpinLi (meerdere keren gewenst!), steeds met de glimlach en de nodige goesting. U bent alleszins van harte welkom.
Mij rest er enkel u nog een fantastisch, feestelijke overgang naar het nieuwe jaar toe te wensen en een SPEELS 2014!
Dit is zonder meer één van de titels waar we bij aanvang het meest naar uitkeken, vandaar dat ik hem ook bewust op deze feestelijke laatste dag van het jaar inplan in onze recensiereeks van Essen 2013. Pearl games stond de afgelopen jaren garant voor kwaliteit voor de veelspeler, spellen als Troyes, Tournay en Ginkgopolis in het bijzonder hadden onze verwachtingen hoog opgedreven ... en Bruxelles 1893 is eigenlijk alles wat we ervan verwachten.
In dit sfeervolle art niveau spel heeft u twee grote speelvelden, het speelbord dat Brussel afbeeld en de 5 actiebordjes + 1 art nouveauspeelbord. U gaat trachten op diverse manieren overwinningspunten te sprokkelen. Zowel tijdens het spel zijn er een boel te rapen, maar ook bij de eindtelling kan nog een verschil gemaakt worden.
Het spel bestaat uit 5 rondes, aangegeven door de tentoonstellingsfiches, die op hun beurt kunnen worden opgesplitst in 4 afzonderlijke fasen : de beursfase, de actiefase, de afrondingsfase en de eindfase.
I) Beursfase : hierin worden de actiebordjes ingedeeld in kwadranten door een winkelhaak. De bovenste beurskaart wordt omgedraaid en afhankelijk van het aantal spelers wordt de winkelhaak op een bepaalde rij en kolom van de actiebordjes geplaatst. Het grootste veld dat wordt gevormd is deze ronde enkel geldig en hierin kunnen de spelers acties gaan uitvoeren.
II) Actiefase : in deze fase gaan de spelers om beurten hun arbeiders (aanvankelijk vijf, maar je kan er verliezen en bij winnen) inzetten op de actievelden van de actiebordjes of het speelbord van Brussel. Indien u een arbeider op de actiebordjes plaatst, dient u ook nog geld toe te voegen. U kiest zelf hoeveel, maar bij de veiling zal diegene die het meeste betaalde in een kolom de bonuskaart oprapen die eronder ligt. Op elk veld kan slechts één arbeider worden ingezet. (acties zie onder) Als je je arbeider op de kaart van Brussel inzet, mag je onmiddellijk de bijhorende actie uitvoeren. Je moet hier geen geld bij inzetten en er mogen meerdere arbeiders op één plaats (je zal enkel meer arbeiders moeten inzetten om de actie te mogen doen), maar er schuilt een gevaar in de malafide acties van Brussel. De speler(s) die de meeste arbeiders in Brussel heeft staan, verliest er één aan het justitiepaleis. (acties zie onder)
III) Afrondingsfase : veilingen op het art nouveaubord, er wordt gekeken wie het meeste geld investeerde in een kolom en deze krijgt de bonuskaart die onder de kolom ligt. Daarnaast wordt er een nieuwe startspeler aangeduid, dit is diegene met het meeste Manneke Pis pionnen op z'n bonuskaarten en tentoonstellingsfiches. Ook dient er gekozen te worden wat er met de bonuskaarten gebeurd die je net won. Ofwel zet je ze in voor hun onmiddellijke éénmalige actie, ofwel gebruik je ze niet en schuif je ze onder je persoonlijke spelersbord, waar ze op het einde van het spel extra punten zullen opleveren. De speler die het meeste arbeiders op het art nouveaubord rond een wapenschild heeft staan (waar er vier rond staan) krijgt een aantal overwinningspunten gelijk aan z'n stand in het stadhuis en de speler met de meeste arbeiders in Brussel verliest er dus ééntje aan het justitiepaleis.
IV) Eindfase : neem je arbeiders terug, het ingezette geld op het art nouveaubord gaat naar de algemene voorraad, leg je verzamelde notabelen terug rechtop (indien je ze gebruikt had), leg de tentoonstellingsfiche van de volgende ronde open, de notabelen worden aangevuld en ook worden er 5 nieuwe bonuskaarten uitgelegd. De beurskaart van de vorige ronde wordt verwijderd en een nieuwe ronde kan beginnen.
Na de vijfde ronde volgt er nog een eindtelling die in 2 stappen verloopt. In de eerste stap moet elke speler z'n notabelen betalen, indien hij dit niet kan, moet hij er zoveel mogelijk aflossen en diegene die hij niet kan betalen leveren elk 5 strafpunten op. Daarna krijgen de spelers in de tweede stap van de eindtelling punten voor : - punten gescoord tijdens het spel - aantal gebouwde gebouwfiches x positie op het architectenscorespoor - punten voor de bonuskaarten onder je persoonlijke speelbordje (voor geld, kunstwerken, notabelen en arbeiders) - 1 punt voor elke grondstofblokje dat je nog bezit (jokers leveren niets op) - 5 punten voor de speler met de Manneke Pis pion
Acties op het art nouveaubord : - atelier : neem één kunstwerk naar keuze + 1 extra voor elke tentoonstellingsfiche die je hebt - verkoop : verkoop één van je kunstwerken (kleur mag er nog niet liggen), je krijgt het overeenkomstige geld en punten volgens de indicator (die je eerst mag verzetten afhankelijk van het aantal kunstwerken in je bezit) - koninklijk theater : doe een beroep op één van de notabelen, betaal de kosten (staan eronder) en kies of je de kaart éénmalig gebruikt en nadien aflegt of je ze bijhoudt en elke ronde kan gaan gebruiken. In dit laatste geval blijft de kaart tot het einde van het spel en moet je voor de notabele betalen - materialen : neem 2 blokjes naar keuze (geen jokers) - bouwen : betaal de bouwkosten en plaats één van je gebouwen op het art nouveaubord en dek hiermee een andere actie af. Indien later iemand jouw gebouw kiest, krijg je een bonus. De bouwkosten worden bepaald door het hoeveelste gebouw je bouwt en de passernaalden geven aan welke kleuren/geld je moet afgeven.
Actie op het bord van Brussel : - markt : neem 3 joker grondstoffen - beurs : krijg een som geld gelijk aan de afgebeelde waarde bovenaan de beurskaart - jubelpark : kies één van de vijf acties van het art nouveaubord - grote markt : activeer je notabelen en draai ze een kwartslag - passen : de eerste speler die past, krijgt de tentoonstellingsfiche en 1 geld + 1 geld voor elke kleur van kunstwerk in z'n bezit. De andere spelers krijgen ook 1 geld voor elke kleur van kunstwerk in hun bezit als zij passen
Dit zijn enkel de acties en de fasen van het spel, maar uiteraard krijgt u pas een beter zicht op het spel als u ook alle mogelijke combinaties gaat zien en weet welke kaarten u wat opleveren. Het zou ons te ver leiden om dit allemaal in deze bespreking neer te pennen, maar de vertaalde spelregels (met dank aan Pieter Syroit) zijn prima in orde en erg duidelijk. Het hoeft waarschijnlijk geen betoog dat je dit spel waarschijnlijk meer dan één keer zal moeten spelen om er een goed zicht op te krijgen en dat er een steile leercurve aan vast hangt.
Titel : Bruxelles 1893 Auteur : Etienne Espreman Uitgeverij : Pearl games Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 13+
+ Kramer & Kiesling is traditiegetrouw een leuke combinatie als het op spellenauteurs aankomt + Prachtig uitgewerkte euro met gekende (doch leuke) mechanismen + Op zich een relatief eenvoudige euro, maar je hebt toch enkele interessante keuzes te maken + Het Puerto Rico-karakter-kiezen-mechanisme vind ik persoonlijk wel goed + Je komt steeds wel een stapje, geld, arbeider, ... te kort hier of daar en dat is een goed teken + Het pas-systeem waarbij je strafpunten gaat vermijden is leuk gevonden
- Het materiaal is mooi en prima in orde, maar ik vind het allemaal een beetje té blauw (hoewel dit moeilijk anders kan misschien met dit thema) - De extra-actie-tegel is nogal groot uitgevallen vind ik persoonlijk, geen erg natuurlijk maar het valt op - De spelregels doorworstelen in het Duits zal voor vele spelers een hekel punt zijn, gelukkig is er al een Nederlandstalige vertaling (van één van de leden van spellenclub de Spelhamels en ook een handig overzichtje trouwens), maar het zal toch wachten zijn tot iemand de originele pdf aanpast, dat leest toch iets makkelijker dan een doorlopende tekst in Word.
Kortom : Nauticus is één van die spellen die we in Essen nog links lieten liggen, maar die wel héél erg hoog op onze watchlist stond. Na enkele positieve reacties van medespelers hebben we het spel dan ook toegevoegd aan onze collectie en ik heb er zeker geen spijt van. U moet dit spel zeker een kans geven, qua moeilijkheidsgraad is het een mediumspelletje waarbij je bij het eerste potje waarschijnlijk toch wel wat foutjes zal maken.
Deelnemers : Koen, Patrick & Arne Gespeelde spellen : Origin Speeldatum : 29/12/'13 Speelplaats : SpinLi aan zee Opmerkingen
: Origin blijft toch één van de grote verrassingen van Spiel. Nu vier keer gespeeld, telkens met een ander publiek, telkens erg spannend qua punten (hoewel er dit keer wel een verschil was) en telkens was iedereen er toch van overtuigd.
Deelnemers : Joeri, Cynthia, Jürgen, Karel, Pieter, Andy, Sofie & Arne (in wisselende samenstelling) Gespeelde spellen : Warlock, Origin, Ligretto crazy & Citrus Speeldatum : 27/12/'13 Speelplaats : Spellenclub 1000-1 Bredene Opmerkingen
: Een bezoek aan de plaatselijke spellenvereniging is steeds een leuk tijdverdrijf ... en het levert wederom enkele imprESSENs op.
Deelnemers : Annelies, Eveline, Pieter & Arne Gespeelde spellen : Carcassonne - Stille Zuidzee & River dragons Speeldatum : 26/12/'13 Speelplaats : SpinLi aan zee Opmerkingen
: Vandaag verschijnen er enkele "spelen met spinli's" na elkaar wegens enkele speelsessies tijdens ons uitje aan zee.
Artifact is het stevigere bordspel dat er bij WGG verscheen deze Essen. Jammerlijk genoeg heb ik de indruk dat dit spel zowat onder alle radars onder door vliegt, want er is bijzonder weinig buzz rond dit spel. Nochtans zouden de auteurs toch al een (alarm)belletje moeten laten rinkelen bij de meesten.
In Artifact gaat u, u kan het al raden, op zoek naar artefacten om deze nadien tentoon te stellen en hiervoor de nodige centjes en overwinningspunten te krijgen. Het spel eindigt als aan één van volgende voorwaarden wordt voldaan : - de laatste tentoonstellingstegel is van het inkomstenspoor verdwenen - alle drie de tentoonstellingstegels van twee verschillende typen artefacten zijn genomen - de laatste artefactkaart is getrokken bij een opgraving - de ronde is afgelopen en het jaarschijfje staat op het laatste veld op het jaarspoor (9 ronden) De spelers krijgen overwinningspunten naargelang de tentoonstelling die ze openden (punten staan op de tegels) en 1 punt voor elke 5 geld die ze in kas hebben.
Elke ronde bestaat uit 3 fasen : inkomsten, acties en einde van de ronde. I) Tijdens de inkomstenfase krijgen alle spelers de inkomsten zoals aangegeven op het meest rechtse vrije veld van het inkomstenspoor. In de loop van het spel worden er hier tentoonstellingstegels van afgenomen en zal het basisinkomen dan ook zakken. De tegels die echter genomen worden vertonen ook een bonusinkomen voor de speler die de tegel in z'n bezit heeft. De spelers tellen dus hun basisinkomen en bonusinkomen samen en zetten hun schijfje een overeenkomstig aantal stappen vooruit op het geldspoor. II) Om beurten kiezen de spelers om één of twee acties uit te voeren of te passen. Om een actie uit te voeren zetten de spelers een overeenkomstig speelstuk vanuit hun persoonlijke voorraad op het speelbord en voeren de bijbehorende actie uit. (je kan ook een willekeurig speelstuk en 6 geld afgeven als joker om een bepaalde actie uit te voeren waarvoor je het speelstuk niet ter beschikking hebt). Als je past, dan neem je een speelstuk van het speelbord naar keuze naar je persoonlijke voorraad of ruil je een speelstuk uit je persoonlijke voorraad met één van het speelbord. Je mag maximaal zes speelstukken in je persoonlijke voorraad hebben. Vanaf het moment dat je past, mag je die ronde geen acties meer gaan uitvoeren (ter herinnering draai je de actietegel op de "pas"kant) III) Als alle spelers na elkaar passen, is de ronde ten einde en krijgt de laatste passer de startspelertegel. Om beurten vullen de spelers hun speelstukkenvoorraad terug aan tot zes. (omruilen van speelstukken is niet meer toegelaten in deze fase). Alle spelers draaien hun actietegel terug naar de "actie"kant.
De acties die je kan uitvoeren : 1) Onderzoek : plaats een museumspeelstuk op het eerste vrije veld, betaal de aangegeven kosten en plaats een eigen arbeiderswoning bij een opgraving. Als er al een woning staat (ongeacht kleur) trek je de bovenste artefactkaart en leg je ze open onder de opgraving. 2) Arbeiders aannemen : plaats een arbeiderspeelstuk op het eerste vrije veld, betaal de aangegeven kosten en plaats een eigen arbeiderswoning bij een opgraving waar je reeds een arbeiderswoning hebt. Trek de bovenste artefactkaart en leg ze open onder de opgraving. 3) Artefacten verschepen : plaats een scheepsspeelstuk op het eerste vrije veld, betaal de aangegeven kosten en neem zoveel artefactkaarten als je arbeiderswoningen hebt staan bij een opgraving. Je neemt de arbeiderswoningen terug in je voorraad en de artefactkaarten op handen. (indien enkel jouw kleur vertegenwoordigd is, neem je één kaart minder, je neemt wel alle woningen weg) 4) Een tentoonstelling openen : plaats een museumspeelstuk op het eerste vrije veld, betaal de aangegeven kosten en neem een tentoonstellingstegel van het inkomstenspoor, schuif alle andere tegels op. Leg de nodige artefactkaarten onder de tegel, één mag je terug op handen nemen (zo zijn er bijv. opdrachten als 4 artefacten van eenzelfde opgraving, 3 van eenzelfde type, ...). De tentoonstellingstegel wordt omgedraaid en vertoont nu de bonusinkomsten die hij met zich meebrengt voor de speler 5) Een artefact verkopen : plaats een scheepsspeelstuk op het eerste vrije veld en krijg de aangegeven inkomsten (boven het scheepsspoor), schuif de kaarten in de zwarte markt op naar links. Kaarten die te veel zijn verdwijnen uit het spel. Je mag geen jokeractiespeelstuk gebruiken voor deze actie. 6) Een artefact kopen : plaats een scheepsspeelstuk op het eerste vrije veld en betaal de aangegeven kosten (boven het scheepsspoor), neem een kaart uit de zwarte markt op handen. Je mag geen jokeractiespeelstuk gebruiken voor deze actie.
Dit zijn de regels voor het basisspel. Daarnaast zijn er onmiddellijk twee uitbreidingsmodules voorzien, die je mijns inzien best ineens integreert als je ten volle van het spel wil genieten.
Uitbreiding 1 : onderzoek bij artefacten. De spelers plaatsen hun persoonlijke schijfjes bij de verschillende opgravingen. Telkens wanneer ze de actie "onderzoek" uitvoeren, gaan ze met hun schijfje op het overeenkomstige spoor omhoog. Op het einde van het spel krijgen ze de punten aangegeven door het schijfje dat het laagste op de verschillende sporen staat, zijnde 2, 4, 6 of 8 punten. Er worden ook extra artefactkaarten in de stapels geschud, deze speciale kaarten leveren speciale bonussen of nadelen op.
Uitbreiding 2 : steden en archeologen. Deze staan reeds netjes op het speelbord afgebeeld. Na het uitvoeren van de actie "een tentoonstelling openen" plaatst de speler één van z'n twee rolschijfjes op één van de rollen op het bord of verplaatste hij één van z'n schijfjes. Deze rollen brengen een voordeel met zich mee, die je onmiddellijk vanaf de volgende actie al kan gaan gebruiken. Elk voordeel is verbonden aan één van de acties. (bv. twee artefactkaarten op handen nemen na een tentoonstelling, één kaart van de trekstapel in handen nemen na verschepen, extra geld bij de zwarte markt, een artefactkaart als joker gebruiken, een gratis 7de actie, twee velden omhoog op het onderzoeksspoor ipv één, een handkaart van een trekstapel nemen, twee arbeiderswoningen in één keer plaatsen)
Titel : Artifact Auteurs : Jeffrey D. Allers & Bernd Eisenstein Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 12+
In Vikings gaat u de rol aannemen van één der Vikingstammen. Je leven bestaat uit het trotseren van de woeste, Noordse wateren, het plunderen van naburige dorpen en vooral het schaken van de dochters om nadien een knalfeestje te geven bij thuiskomst. De speler die als eerste drie jonge deernes bij z'n tegenstrevers gaat ontvoeren en ze veilig in z'n eigen haven krijgt, wint dit spel.
Het spel omvat een speelbord dat is opgebouwd uit verschillende vakken water en land. Over het water gaan de spelers met hun schepen bewegen en op de eilanden meren ze aan om te plunderen en te stropen. Ergens in al dat geweld zwemt er ook nog een zeemonster rond dat je beter probeert te vermijden, want u zal al uw krachten nodig hebben om uw tegenstrevers de baas te blijven. Elke speler beschikt over een spelersbordje en 1 schip dat start op de thuishaven op het speelbord. Het zeemonster wordt op het centrale veld gezet en de dobbelsteen wordt klaargelegd om de robbertjes uit te vechten. Het overgrote deel wordt echter gespeeld met de kaarten. Er zijn 12 kaarten waarop de dochters van de verschilllende stammen staan en 94 actiekaarten. Deze actiekaarten omvatten windkaarten, gebeurteniskaarten en heldenkaarten.
De spelers gaan om beurten hun ronde spelen tot één van de spelers dus erin slaagt om drie jonge deernes naar z'n dorp te vervoeren. Een beurt bestaat uit 5 fasen : 1) Trek 2 nieuwe kaarten van de trekstapel met actiekaarten 2) Speel 1 heldenkaart vanuit je hand : dit is optioneel, de kaart moet op een vrije plaats op je spelersbord worden gelegd. Er zijn slechts 3 plaatsen beschikbaar op je spelersbord. Indien er teveel kaarten zouden liggen, moeten er onmiddellijk worden afgelegd. Sommige heldenkaarten hebben een constant effect gedurende het spel, anderen kunnen éénmalig per ronde gebruikt worden (deze worden getapt en na je beurt terug recht gelegd) 3) Acties uitvoeren : de speler mag zo veel acties uitvoeren als hij wil en in de volgorde die hij wil. Hij heeft de keuze uit : windkaarten spelen, een actiekaart spelen, een standaardactie uitvoeren (slechts één per beurt). (zie ook onder) 4) Roeien : deze actie beëindigt sowieso je beurt, je verplaatst je schip naar een aangrenzende vrije plaats en hoeft nu geen rekening te houden met de bewegingsregels. 5) Einde van de ronde : de speler mag maximum 6 handkaarten op handen houden na z'n beurt, overige worden afgelegd
Tijdens de beurt van een andere speler kan je ook reageerkaarten spelen of de reacties van sommige helden gebruiken. Dit staat steeds op de kaarten vermeld.
De acties : Bij elke actie die je onderneemt, moet je steeds de andere spelers de kans geven om te reageren. Ze kunnen dit doen met reageerkaarten of met de speciale acties van de heldenkaarten op je spelersbord. - Windkaart spelen : beweeg een schip naar een aangrenzend veld als de symbolen op de kaart overeenkomen met de symbolen op het speelbord - Actiekaart spelen : voer de actie uit die op de kaart staat aangegeven, ook nu weer kunnen de tegenstrevers reageren om de actie te annuleren. Nadat iedereen paste, worden de gespeelde kaarten één voor één afgehandeld. - Standaardacties : I) een andere speler aanvallen kan als je op hetzelfde veld staat. Je gooit met de dobbelsteen en past eventueel het gegooide resultaat aan met modifiërs (3 of minder = verlies, verdediger neemt één handkaart van aanvaller en 1 van trekstapel; 4 of 5 = winst, aanvaller neemt één handkaart van verdediger en 1 van trekstapel; 6 = idem 4 of 5 + een kaart van het spelersbord van de tegenstrever afpakken en zelf neerleggen of afleggen) II) het zeemonster aanvallen is verplicht als je het vak met het zeemonster betreedt. Je gooit met de dobbelsteen en past eventueel het gegooide resultaat aan met modifiërs (3 of minder = verlies, aanvaller wordt naar een aangrenzend vak gezet, 4 of meer = winst, trek 2 kaarten van de trekstapel en verzet het zeemonster naar een vrij veld naar keuze) III) ontvoering : neem één van de dochters mee als je je op het havenveld van de betreffende kleur bevindt. Plaats de kaart op je spelersbord (desnoods moet je wederom een kaart afgooien, max. 3) IV) feest : los de dochter op je eigen eiland en trek actiekaarten van de trekstapel tot je 6 handkaarten hebt V) opofferen : leg 2 kaarten af om 1 te mogen trekken van de trekstapel
De speler die als eerste de dochters van de drie andere stammen heeft verzameld, wint het spel.
Titel : Vikings - Warriors of the north Auteurs : Tomasz Kazmierski & Tomasz Kaznocha Uitgeverij : Rebel Aantal spelers : 3-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 12+
Er zijn ondertussen reeds enkele spellen verschenen van 3G hier op de blog (Raverun & 7 days of Westerplatte), maar deze titel was zonder meer één waar we naar uitkeken. Omwille van 2 grote redenen, één wegens het stevigere eurowerk (schuiven met blokjes en punten verzamelen), maar ook omdat het ons wat deed denken aan Helvetia, niet toevallig één van onze favoriete spellen.
In Craftsmen gaat u door een workerplacement-systeem de gebouwen van de stad aanspreken om bijbehorende acties uit te voeren. U gaat geld moeten verzamelen, gebouwen moeten bouwen, die op hun beurt grondstoffen produceren of verwerken tot afgewerkte producten en deze tenslotte op de markt gaan verpatsen of op de schepen laden om alzo de nodige overwinningspunten binnen te rijven.
Er is héél wat gaande in dit spel en ik wil in dit overzichtje zeker niet alle kleine regeltjes aan bod laten komen. Hoewel alles logisch en relatief intuïtief in elkaar zit, moet u toch wat stapjes doorlopen gedurende een ronde. Als ik u even meegeef dat het spel bestaat uit 3 jaren, elk van vier seizoen, waarbij de lente, zomer en herfst nog eens opgesplitst worden in zes fasen en de winter in twee fasen. En dat deze felbesproken fasen elk nog de nodige acties met zich meebrengen met eventuele privileges, dan zet u misschien al een stapje terug. Dit hoeft u zeker niet te doen, want ééns je de zes hoofdacties van het bord wat onder de knie hebt, loopt de rest ongetwijfeld ook vlot. U moet waarschijnlijk wel een potje draaien vooraleer u het allemaal volledig doorheeft en er echt gerichte strategie en tactiek kan gaan instoppen.
Uiteindelijk probeert u zo veel mogelijk overwinningspunten te verzamelen in 12 ronden (3 jaar met 4 seizoenen). Elke ronde bestaat op zich uit 3 grote zaken die u dient te doorlopen : het plaatsen van arbeiders (of passen), de gildefase (waarin alle arbeiders aan het werk gaan) en de eindfase (waarin u nog wat opschoont). 1) In speelvolgorde brengen de spelers hun arbeiders in op het speelbord bij één van de gilden. De gilden hebben steeds drie vrije vakken. Het gouden vakje levert een bijkomend privilege op voor de arbeider die daar staat, het zilveren vakje met groen lintje zorgt dat je geen extra kosten moet betalen en het zilveren vakje levert niets speciaals op. Eens de plaatsen vol staan, mag je bovenop iemand gaan liggen, maar betaal je deze speler afh. van het jaar waarin je je bevindt 1 geldkaart/1-2-3 punten. Je mag slechts 2 arbeiders in een gilde hebben. Ook het aantal helpers dat een gilde kan onderbrengen hangt af van het aantal spelers. Indien je geen arbeider meer wil inzetten en je hebt er nog één (of meer) over, krijg je hiervoor 1 overwinningspunt. 2) In de gildenfase worden de arbeiders één voor één afgehandeld, steeds van links naar rechts en van onder naar boven (indien er meerdere arbeiders op één plaats staan).
Een overzicht van de gilden aan de hand van volgende foto :
I) De bankiersgilde : je neemt 4 geldkaarten (openliggende of trekstapel), houdt 2 kaarten en legt de andere 2 af. --> privilege : je moet slechts één geldkaart afleggen en houdt er drie (geldkaarten tonen waardes 1-3 en vier verschillende kleuren, als je erin slaagt om kaarten van eenzelfde kleur te verzamelen leveren ze meer op ongeacht hun waarde; 2 kaarten = 5; 3 kaarten = 10, 4 kaarten = 15, ... Je mag nooit meer dan 10 geldkaarten in handen hebben, en op het einde van een ronde niet meer dan 8) II) De bouwersgilde : je kan tot 2 gebouwen uit je persoonlijke voorraad bouwen, je betaalt de kosten (2, 3 of 6) met geldkaarten (kleuren moeten niet overéénstemmen). Je legt de gebouwen naast je vorige gebouwen en moet ervoor zorgen dat er minstens één kleur overeenkomt met de kleur van de naburige kaart (sommige kaarten bestaan uit 1 kleur, andere uit 2, ook dan moet er slechts één kleur overeenstemmen) --> privilege : je mag een gebouw bouwen zonder bovenstaande bouwregel te volgen III) Notariaat : je koopt één van de openliggende gebouwen op het bord en neemt ze op handen. Je betaalt de kosten (3, 5 of 10) in de kleur van het gebouw. Je kan ook één van de gebouwen veilen en dan mag er betaald worden in een andere kleur. Indien er niemand biedt, worden er 1,2 of 3 (afh. gebouw) kaarten van de trekstapel genomen en mag de actieve speler overbieden of passen. --> privilege : kijk naar de 5 bovenste gebouwkaarten, neem er drie en 2 open kaarten, leg er 2 willekeurig terug open op tafel en leg de rest terug onder de stapel IV) Ambachtsgilde : bij aanvang van deze fase leggen alle spelers een blokje op hun productiegebouwen. Nadien mogen ze een aantal werkpunten inzetten om de grondstofblokjes te verwerken. (afh. van de ronde). Je kan materialen produceren door ze van boven op de kaart te verhuizen naar het symbool onderop de kaart. Je kan deze grondstoffen op de markt gaan droppen of naar uitgebreide of geavanceerde gebouwen verplaatsen. Op de markt kan je van je grondstof een andere grondstof maken (soort ruil). Indien je een uitgebreide grondstof produceert kan je dit ook weer doorsturen naar geavanceerd gebouw of naar de winkel. Als je het in de winkel dropt, krijg je er een geldkaart voor. Zet je het naar een geavanceerd gebouw krijg je overwinningspunten zoals aangegeven op de kaart. Eens je geavanceerde grondstoffen afwerkt tot kant-en-klare producten worden deze onmiddellijk op de boten gezet om te verschepen. Ook hiervoor verdien je overwinningspunten. --> privilege : voor 1 werkpunt kan je 2 basisgrondstoffen produceren (éénmalig per arbeider) V) Handelaarsgilde : je kan op in de winkels uitgebreide grondstoffen gaan kopen, de tegenstander krijgt hiervoor een geldkaart --> privilege : in plaats van de grondstof met een geldkaart te kopen, mag de tegenspeler een nieuw grondstofblokje op de markt plaatsen VI) Stadhuis : hier krijg je een extra privilege (tijdens andere acties te gebruiken) of werkpunten (te gebruiken in de ambachtsfase) of verandering van speelvolgorde.
Op het einde van een jaar vertrekken de schepen en worden er extra punten uitgereikt aan de spelers die daar goederen en producten hebben op staan. Bovendien wordt van elke speler z'n persoonlijke gebouwen bekeken en krijg je punten voor elke set van vier verschillende kleuren in je stad. Daarnaast krijg je nog punten voor eigen producten in de winkels en tenslotte kan je ook geld inleveren (4 verschillende kleuren) om de punten te krijgen gelijk aan de waarde van de geldkaarten.
De speler die na 3 jaren het meeste punten verzamelde, wint het spel.
Titel : Craftsmen Auteur : Krzysztof Matusik Uitgeverij : 3G Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 12+
Bij het aanschouwen van de doos van dit spel hoor ik u al denken. "Hé, dat spel hebben we toch al een keertje gezien!" Wel ja en neen, dit is inderdaad ook een spel van dezelfde uitgeverij als K2, het spel waarin u de tweede hoogste berg ter wereld probeert te bedwingen en waarover u hier op de blog al het volgende kon lezen : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=996744 In dit spel gaat u echter voor het summum, de hoogste berg ter wereld, de Mount Everest die moet overmeesterd worden. Bovendien gaat u dit nu niet zelf doen, maar bent u een gids op dit plezierreisje voor ervaren klimmers en rijke toeristen die denken dat ze deze prestatie ook in zich hebben. U gaat het geheel dus moeten coördineren en waar u in K2 nog enkel voor zichzelf moest zorgen, is dat hier geen doelstelling meer. U, beste alpinist, u overleeft zonder enig probleem, ... maar of uw gasten dat ook zullen doen, dat is nog maar de vraag.
Concreet is het spelverloop van dit spel erg gelijklopend aan K2, ook wat materiaal betreft. U krijgt wederom een dubbelzijdig speelbord, één met een moeilijker te beklimmen kant van de Mount Everest dan de andere kant, u gaat wederom 18 dagen spelen met de weertegels als klok en u heeft weer de keuze tussen zomer- of winterweer. U beschikt weer over een hand met klimkaarten om u weg naar de top tot een goed einde te brengen en u probeert vooral veilig en heelhuids terug beneden te geraken. U heeft ook weer twee tenten ter beschikking, maar u neemt het materiaal dit keer niet standaard mee, u zal in het basiskamp moeten beslissen welk materiaal u meezeult ... en des te meer materiaal, des te meer overlevingsmogelijkheden, maar des te minder plaats voor betalende gasten (die vooral punten opleveren natuurlijk). Ook de risicofiches zijn weer van de partij, de speler die in een beurt zich vergaloppeert en het meeste bewegingspunten op z'n kaarten heeft staan, zal hiervoor een kleine boete moeten inlossen.
Er zijn ook wel enkele verschillen en nieuwigheden in dit spel natuurlijk en het is niet enkel een nieuw speelbord met een nieuwe berg, dat zou iets te makkelijk zijn geweest, hoewel het voor de die-hard-alpinisten die ook van bordspellen houden misschien wel een leuke business zou zijn, al die uitbreidingen (ik ben benieuwd of de Botrange of de Lilse Bergen dan ook in het gamma zouden komen).
U krijgt eerst en vooral 2 persoonlijke spelersborden, deze stellen je twee alpinisten voor met daarop de bevoorrading en de gasten die ze meesleuren. De gasten worden aangegeven door fiches die dubbelzijdig bedrukt zijn. De voorkant toont de gast zonder dat deze de top bereikte, de achterkant laat dit dan weer wel zien. De gasten starten op de verschillende sporen die hun beschikbare zuurstof weergeeft (zoals in het basisspel een beetje). Ik vertelde u al dat er twee typen van gasten zijn, ervaren bergbeklimmers die met een hogere zuurstof starten en dus iets makkelijker overleven, maar ook minder punten opbrengen als u de taak volbrengt om ze tot boven te brengen en terug. De rijke toeristen daarentegen zijn iets vatbaarder om het leven te laten tijdens deze missie, maar leveren wel meer punten op. Indien u trouwens één van uw gasten noodgedwongen op de berg moet achterlaten, verliest u wel wat punten natuurlijk.
Een tweede nieuwigheid is een onbekend gebied op het speelbord. Dit deel is gevuld met tegels die gedekt zijn. Zo gauw je één van de tegels betreedt, wordt deze omgedraaid en ga je ofwel makkelijker of moeilijker kunnen passeren, heb je extra bewegingskosten of kan je helemaal niet bewegen en moet je terug naar de plaats waarvan je kwam.
De overwinningspunten van de gasten is ook nieuw. Indien je de top bereikt met de bergbeklimmers of toeristen krijg je onmiddellijk respectievelijk 2 of 3 punten. Breng je ze veilig terug beneden krijg je diezelfde punten nog een keer. Sterft er echter één van je gasten onderweg verlies je respectievelijk 3 of 4 punten.
De weertegels vertonen ook een nieuw symbool. Naast de acclimatisatie kan er dit keer ook een verboden zone verschijnen. Er mag dan niet bewegen worden op een bepaalde hoogte. Staat één van jouw bergbeklimmers daar op dat moment moet hij blijven staan en ter plekke overleven.
Tenslotte is er ook nog een wijziging in het zuurstofgebruik. In K2 zaten deze kaarten netjes in je trekstapel verwerkt. Nu zitten alle acclimatisatiekaarten in een aparte trekstapel. Indien je aan het begin van een ronde één van je zuurstoftanken aflegd (deze moet je ook vanuit het basiskamp meesleuren), mag je afhankelijk van de hoogte enkele kaarten van deze trekstapel nemen en er één houden. Nadien leg je één van je andere handkaarten af, zodat je die beurt ook maar met 3 kaarten gaat spelen.
Voor het overige gelden alle regels van K2 en is ook het spelverloop identiek. Dus lees gerust die recensie ook nog eens na als u dat wenst.
Titel : Mount Everest Auteur : Adam Kaluza Uitgeverij : Rebel Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
+ retro-achtige gevoel dat over het ganse spel heerst + met relatief weinig, doch kwalitatief vol, materiaal een deftig spel + éénvoudig spelconcept, maar moeilijk om te winnen + sfeervol, echt zo'n spel dat je in een andere tijd doet belanden + je bent constant betrokken, aangezien zetten van je tegenstander ook belangrijk zijn + er zit meer tactiek en mogelijkheden in dan je op het eerste zicht denkt + je moet verder kijken dan je neus lang is en kan naast spelen voor jezelf ook (en vooral) anderen dwarsbomen
- de kleuren zijn bewust wat dof gehouden, maar het grijs van de kaarten lijkt in de verste verte niet op dat van het speelbord - de kaarten hadden iets meer onderscheid mogen vertonen, zodat het iets makkelijk is om de verschillen te herkennen - dit is zo'n spel dat tussen de mazen van het net glipt en dat in weinig collecties terecht zal komen (ik vergelijk het een beetje met de spellen van Spielworxxx op dat vlak)
In Mars needs mechanics speelt u een zootje wetenschappers die aan de hand van een economisch systeem trachten zo rijk mogelijk te worden. Door het aankopen en verkopen van onderdelen zullen bepaalde mechanismen kunnen opgebouwd worden. Deze leveren je een voordeeltje tijdens het spel, maar uiteindelijk gaat u ze met de glimlach terug afbreken, want u wil vooral de onderdelen terug gaan verkopen ... en als het even kan met winst natuurlijk. De speler die aan het einde van het verhaal het meeste centen in z'n voorraad heeft, wint het spel.
Het spel bevat een speelbord waarop de diverse onderdelen staan afgebeeld in een soort marktsysteem waarbij de waarde kan gaan van 1 tot en met 9. Alle onderdelen starten op 5, maar na elke ronde zal er gekeken worden welke onderdelen verkocht zijn geweest en in waarde zullen stijgen en welke niet verkocht zijn en in waarde zullen dalen. Zo zullen er 3 stijgers, 3 dalers en 1 status quo zijn. Rondom dit speelbord loopt dan ook een spoor waarop wordt bijgehouden met overeenkomstige fiches welke onderdelen zijn aangeschaft in een ronde en welke niet.
Een ronde bestaat uit een aantal beurten waarin spelers één verplichte actie hebben en daarnaast enkele optionele acties.
Als verplichte actie moet de speler ofwel een kaart uit de markt (bij aanvang van een ronde 8 kaarten) aanschaffen ofwel moet hij passen. Als er geen kaarten meer in de markt liggen of alle spelers na elkaar passen eindigt de ronde. Als je een kaart aanschaft, betaal je de huidige prijs van het onderdeel, neem je de kaart op handen en zet je de fiche naar de laatste plaats op het spoor om aan te geven dat het onderdeel gekocht is. Indien je past, doe je deze beurt niets, maar als de beurt terug bij jou komt, mag je vrolijk weer een kaart kopen of passen (tenzij alle andere spelers ook gepast hadden natuurlijk).
Optioneel kan een speler altijd een mechanisme bouwen of afbreken. Op deze mechanismen (bij aanvang van het spel worden er enkele gekozen) staat aangegeven welke onderdelen je hiervoor nodig hebt. Je legt deze voor je open neer en plaatst een eigen fiche op het mechanisme. Vanaf dat moment mag je de speciale bonus van het mechanisme gaan gebruiken. Je mag echter slechts één mechanisme hebben, dus als je een ander wil, moet je het huidige eerst afbreken, door je fiche terug te nemen en de kaarten terug op handen te nemen.
Op het einde van een lopende ronde doorloop je enkele stappen. Je past de waarden van de onderdelen aan. De drie eerste fiches op het spoor gaan 1 omhoog, de laatste drie gaan 1 naar beneden. (enkel bij de finale aanpassing mag je enkel 1 stijgen als er effectief ook gekocht is). Daarna mag je setjes gaan verkopen. Een set zijn 3 of meer identieke onderdeelkaarten. Je verkoopt ze tegen de huidige marktprijs van het onderdeel. Een speler heeft bij aanvang van het spel ook 2 jokerkaarten gekregen die hij bij in een set kan stoppen, maar ze leveren nul geld op. Daarna wordt de markt terug aangevuld tot acht (of met de resterende kaarten van de trekstapel). De startspelerpion wordt doorgegeven.
Als er geen kaarten meer in de trekstapel zitten of er is al twee ronden na elkaar geen aankoop meer geweest uit de markt, dan eindigt het spel. De speler met het meeste geld wint het spel. Mechanismen en handkaarten leveren niets meer op.
Deelnemers : Annelies, Eveline, Monique, Josee & Arne (in wisselende samenstelling) Gespeelde spellen : Qwirkle + uitbreiding en drie potjes Rummikub Speeldatum : 25/12/'13 Speelplaats : Kerstfeestje Van Dyck Opmerkingen
: Misschien niet meteen de meest sexy spellen op tafel gekomen vandaag, maar wel plezier gehad tussen het lekkere eten (waarvoor dank o mijne lieve schoonmoeder).
Café melange neemt ons mee terug naar het jaar 1910. Café central is één van de drukste bars in heel Wenen en héél wat bekende gasten doen er hun opwachtingen. Een erg populair drankje is de café melange, een koffie gemengd met opgeschuimde melk. Jij probeert in dit spel een plaatsje te bemachtigen aan tafel van de populaire figuren uit die tijd zoals Freud, Zweig, Klimt, Mahler, ...
Het speelbord toont de plattegrond van de bar bestaande uit drie soorten tafels (rond, vierkant, rechthoekig), drie kleuren (wit, grijs of bruin) en verschillend gekleurde stoelen. Je kan pas een stoel gaan innemen als je er één reserveert en dit doe je door reservatiekaarten uit te spelen. Natuurlijk kom je pas aan een definitieve stoel als er aan drie voorwaarden is voldaan. Als je hierin slaagt, krijg je de overwinningspunten afgebeeld op één van jouw gasten. Blijken deze gasten op het einde van het spel nog eens naast een bekendheid te hebben postgevat, dan leveren ze nogmaals punten op.
In een speelbeurt kan een speler kiezen uit twee mogelijke acties. Ofwel ga je 1 tot 3 kaarten uit je hand spelen (waarvan max. één actiekaart) en nadien een kaart terug bij op handen nemen ofwel trek je 3 kaarten (waarvan max. 1 actiekaart). Als je ervoor opteert om kaarten te spelen, moet je steeds kiezen voor wie je ze speelt, voor een neutrale bekendheid of één van je eigen gasten. Je start dan steeds een nieuwe rij of vult een bestaande rij aan. Kaarten mogen elkaar niet tegenspreken (als je bijv. al gekozen had voor een ronde tafel, mag je nadien geen rechthoekige meer kiezen). Telkens wanneer je een rij aanvult of start, zet je jouw markers of de neutrale op de mogelijke zitplaatsen. Bezette plaatsen zijn niet meer beschikbaar. Zelf heb je twee soorten markers die je kan gebruiken, dus je kan maximaal twee rijen voor jezelf hebben neerliggen. Er zijn ook twee neutrale rijen. Als je een rij aanvult, zal je markers moeten verwijderen die niet meer toepasselijk zijn.
Indien er op een gegeven moment slechts één marker van een kleur op het bord staat, wordt deze ingevuld met de gast of bekendheid. De markers worden terug beschikbaar voor een volgende gast of bekendheid. Indien je een eigen gast plaatste, scoor je onmiddellijk de overeenkomstige punten zoals aangegeven op de gasttegel. Je mag ten allen tijde twee identieke reservatiekaarten spelen als zijnde een joker. Als je een gast of bekendheid plaatst, verzet je de kelner een plaats naar rechts op het rondespoor. Deze geeft aan wanneer het spel eindigt, na 21 plaatsingen (verdeeld in drie ronden).
Er zijn ook actiekaarten in het spel, waarvan je er tijdens een ronde slechts één mag spelen. Het spel bestaat uit drie ronden, dus je kan maximum 3 actiekaarten spelen. Deze actiekaarten laten je toe om een bonusactie uit te voeren (zoals gasten van plaats te wisselen, bekendheden van plaats te wisselen of markers van het bord te verwijderen) of om bonuspunten te scoren door allerhande opdrachten (zoals op een paarse stoel zitten, aan een vierkante tafel zitten, twee gasten van eenzelfde kleur aan één tafel zitten, ...). Na het spelen van de kaarten, neemt de speler één kaart van de openliggende reservatiekaarten in de vitrine, nadien wordt deze terug aangevuld.
Indien je opteert om kaarten te nemen, neem je drie kaarten van de trekstapel of de vitrine. Eén kaart mag een actiekaart zijn.
Zo gauw er 21 mensen een plaatsje hebben genomen in het café eindigt het spel en worden er nog punten uitgereikt aan gasten die aan tafel zitten met een bekendheid. De bekendheid vermenigvuldigt de waarde van de gasten aan z'n tafel. De speler met de meeste punten wint het spel.
Titel : Café melange Auteur : Stephan Riedel Uitgeverij : Clicker spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
In prosperity bent u de leider van een grote natie. U probeert uw natie en steden uit te bouwen, maar moet vooral oog hebben voor de ecologie en de ecologische voetafdruk die u nalaat voor uw nakomelingen. In het spel draait alles om de prosperitypunten, maar er zijn nog vier factoren om rekening mee te houden : energie, ecologie, onderzoek en kapitaal. De speler die al deze parameters het beste in het oog houdt en balanceert, maakt kans op de overwinning.
Het spel verloopt over enkele decennia, vertrekkende vanaf 1970 tot 2030. In de 36 beurten die er gespeeld worden doorlopen de spelers steeds 2 fasen. Als eerste draaien ze de bovenste technologietegel om, deze tegels zijn de klok van het spel en vertonen één van de bovenstaande parameters. De speler die de tegel omdraait, kondigt deze parameter aan en de bijbehorende effecten worden uitgevoerd : - energie : indien je een positieve energiewaarde hebt, krijg je 50 euro per positief level, bij een negatieve energie moet je 100 euro betalen of 1 fiche op je vervuilingsspoor leggen - ecologie : indie je een positief ecologietotaal hebt, verwijder je één fiche per positief level van het vervuilingsspoor (indien er geen zijn, krijg je 50 euro per fiche die je nog mocht verwijderen). Indien negatief voeg je één fiche aan het vervuilingsspoor toe per negatief level. - kapitaal : per kapitaalsymbool in je stad krijg je 100 euro - onderzoek : per onderzoekssymbool in je stad mag je het overeenkomstig aantal plaatsen verder op de onderzoekssporen. Je kan vrij kiezen hoe je ze over beide sporen verdeelt. - prosperity : voor elk zichtbaar prosperitysymbool mag je een punt bijzetten op het scorespoor
Na deze fase mag de actieve speler 2 acties uitvoeren. Dit mogen dezelfde acties zijn en ze mogen in een willekeurige volgorde uitgevoerd worden : - inkomsten : neem 100 euro van de bank - opschonen : verwijder de bovenste fiche op het vervuilingsspoor - onderzoek : ga een stapje omhoog op één van beide onderzoekssporen - tegel aanschaffen : afhankelijk van waar je onderzoeksmarker staat, betaal je de kosten voor de tegel die je wil aanschaffen, je legt de tegel op je speelbord (op de correcte kleur), het kan zijn dat je dan een ander gebouw afdekt. Pas nadien onmiddellijk alle sporen aan. Zowel verwijderen voor de afgedekte tegel als toevoegen voor de nieuw geplaatste tegel. Enkel tegels hebben een onmiddellijk effect en worden niet op het spelersbord gelegd. Als de speler z'n 2 acties heeft uitgevoerd, komt de volgende speler aan de beurt om een tegel om te draaien en zijn 2 acties uit te voeren.
Het spel eindigt nadat alle 36 tegels zijn getrokken. Er vindt een slottelling plaats : - 2 x energie afhandelen (zoals bij het trekken van een tegel) - 2 x ecologie afhandelen (zoals bij het trekken van een tegel) - 1 x kapitaal afhandelen (zoals bij het trekken van een tegel) en nadien voor elke 300 euro 1 prosperitypunt toevoegen aan het scorespoor - 1 x onderzoek : de speler die het hoogste staat op het onderzoeksspoor krijgt 3 punten, de tweede krijgt er 1 (bij gelijke stand allen 2) - 1 x prosperity (zoals bij het trekken van een tegel)
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met het meest resterende geld.
Titel : Prosperity Auteurs : Reiner Knizia & Sebastian Bleasdale Uitgeverij : Ystari Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 13+
Deelnemers : Robèr, Xander & Arne Gespeelde spellen : Madeira & The rats in the walls Speeldatum : 23/12/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: De feestdagen staan voor de deur, tijd voor tong in Madeirasaus en hoe kan je dan beter opwarmen dan met een spelletje Madeira. Onze hersentjes zijn er in ieder geval warm van geworden. Daarom hebben we ze achteraf wat laten afkoelen met een potje "rats in the walls". (mensen die het spel kennen, zullen de inside-joke wel herkennen)
In dit tuinspelletje probeer je de perfecte groententuin samen te stellen. Elke speler krijgt bij aanvang een opdrachtkaart die langs vier zijden een aantal gewassen toont. Vanaf het moment dat je aan deze opdracht voldoet, win je het spel.
Elke speler krijgt 3 speciale kaarten 'kraai, bazaar en vakantie" en vier reguliere speelkaarten. Er worden zes kaarten opengelegd als vitrine en elke speler legt z'n opdracht voor zich neer. Elke opdrachtkaart toont vier verschillende gewassen in verschillende hoeveelheden. U moet exact tegemoetkomen aan deze hoeveelheden en het bovendien doen met het aantal kaarten dat aangegeven staat met een aantal slots. Je kan niet meer gewassen planten dan aangegeven.
Naast de plantenkaarten zijn er ook nog enkele andere kaarten in de trekstapel, zoals onkruid, de werker en de luiwammes. Al deze speciale kaarten ligt ik hieronder wel even toe, maar eerst kort het spelverloop. Een speler doorloopt in z'n beurt drie fasen : de conditiefase, de actiefase en opschoonfase.
In de conditiefase wordt bepaald hoeveel acties je zal kunnen gaan spelen die beurt. Standaard heb je één actie, maar door het spelen van een "werker" kaart of het afleggen van één van de speciale kaarten (deze worden dan niet gebruikt voor hun eigenschap) win je een extra actie. Je kan ook "de luiwammes" spelen waardoor een andere speler z'n beurt verliest. Deze speler kan onmiddellijk reageren door "de werker" te spelen zodat "de luiwammes" wordt opgeheven. Je kan bovenstaande zaken wel slechts éénmaal per beurt uitvoeren om één extra actie te verdienen.
In de actiefase gaat de speler een gewone of speciale actie uitvoeren : - een kaart van de stapel trekken - een kaart uit je handen planten en aan je opdrachtkaart leggen (indien het bed volgeplant is, krijg je een kaart van de trekstapel als beloning) - onkruid planten bij een tegenstander (kan niet als z'n bed al vol is) - onkruid wieden door een "werker" kaart uit je hand te spelen en de onkruidkaart of één van de plantenkaarten in één van je bedden te verwijderen - naar de markt gaan door één van je handkaarten te ruilen met één van de kaarten in de vitrine
De speciale acties hangen dan weer vast aan de speciale kaarten die je bij aanvang van het spel kreeg : - bazaar : leg alle kaarten uit de vitrine af en leg zes nieuwe, nadien kan je onmiddellijk twee handkaarten ruilen met de vitrine - vakantie : elke speler legt drie kaarten uit z'n handen af en trekt drie nieuwe van de trekstapel - kraai : neem één kaart van de aflegstapel - stelen : leg een kraai en "luiwammes"kaart af en neem één kaart uit een bed van je tegenstrevers
In de opschoonfase tenslotte moet de speler z'n hand eventueel tot vier terugbrengen. (speciale kaarten niet meegerekend) Daarna is de volgende speler aan de beurt. Als een speler erin slaagt om z'n opdracht volledig te vervullen, eindigt het spel en wint deze speler.
Titel : Kitchen garden Auteur : Andrey Kolupaev Uitgeverij : Rightgames Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+
+ fijn dat deze topper een uitbreiding krijgt, die hij zeker verdient + misschien tof voor spelers die het spel door en door kennen om wat meer variatie te krijgen + de extra acties zijn leuk gevonden en al het andere materiaal kan effectief relatief eenvoudig geïntegreerd worden
- onmiddellijk tegenspreken van mijn eerste positieve punt : heeft dit spel eigenlijk wel een uitbreiding nodig? - ik vond het eigenlijk niet zo'n leuke ervaring, de extra's zorgen voor nog meer moeilijkheden en frustratie - ik had het gevoel dat het spel niet meer zo soepel liep als het basisspel, misschien omdat we niet ervaren genoeg zijn om met de uitbreiding te spelen - we speelden zonder de stameigenschappen en deze zijn volgens mij zeker nodig om het een beetje terug in verhouding te trekken (aangezien deze positieve zaken opleveren) - voor de bezitters van een Nederlandstalig spel zal er jammerlijk genoeg geen Nederlandse uitbreiding komen. The Game master zou het gaan verdelen, maar niet vertalen (heb ik uit goede bron vernomen), dus een beetje basiskennis Engels is wel vereist
Conclusie : ik weet het niet goed met deze uitbreiding. Voor mij had dit topspel niet echt een uitbreiding nodig aangezien het al voldoende elementen bevat om mee rekening te houden. De uitbreiding maakt in mijn ogen het spel niet beter, maar zorgt zeker wel voor enkele nieuwe elementen en accenten die een geoefend Tzolkin-speler misschien wel nodig heeft. Het materiaal is wel verzorgd, enige opmerking is dat de grondstoffenblokjes een ander kleurbad hebben gehad (maar bruin blijft natuurlijk bruin). Een vijfde speler toevoegen kan nu ook, fijn als je steeds met zo veel spelers bent, maar ook hier vind ik dat dit het spel weer wat langer maakt, misschien zelfs een beetje te lang. Ik vond Tzolkin dan ook prima zoals het was, maar dat wist u al.
Deelnemers : Elke, Lieve, Elvire, Henk, Wim, Bob & Arne (in wisselende samenstellingen) Gespeelde spellen : Ticket to ride - cardgame, Origin, Tzolkin, Tash-kalar, Café mélange & De glasstraat Speeldatum : 21/12/'13 Speelplaats : Spellenclub Pallieter Lier Opmerkingen
: Jammerlijk genoeg de voorbereide Madeira niet kunnen spelen, hopelijk één van de volgende dagen toch op tafel. Natuurlijk wel erg blij met de andere gespeelde spellen. Toch wederom enkele nieuwe imprESSENs voor de komende dagen.