IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Korte dienstmededeling

Alvast een korte dienstmededeling voor de spellenavond van september.

Deze zal nog steeds doorgaan op vrijdag 2 september, maar niet in de cafetaria van rusthuis Lindelo,
maar in de ontspanningszaal van de vijfhoek in Lindelo. De ingang van deze zaal is aan het kerkplein
(dat hopelijk daartegen volledig gerenoveerd is). We hebben daar reeds een keertje gezeten, toen we
Kris Burm op bezoek hadden.

Noteer het misschien al even in uw agenda!

 

EDIT : de wijziging gaat blijkbaar niet door heb ik net te horen gekregen! Alles blijft dus gewoon bij het oude.

 

27-06-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2011/7
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ze volgen elkaar snel op, de spellenavonden van juni en juli, maar we kunnen u toch weer een mooie nieuwsbrief presenteren, met héél wat leuke nieuwigheden. Er zit voor iedereen wel wat leuks tussen volgens mij.

 

26-06-2011 om 19:13 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Troy - extra muros (Smart games)

Troy is het spel waarop de hoogste leeftijdsgrens staat aangegeven. Of dit effectief ook moeilijker is dan de vorige spellen, durf ik nog niet te zeggen. Wel vind ik dit persoonlijk de minst geslaagde van de nieuwe reeks.

Over het materiaal valt wederom niets slechts te zeggen. Het thema, daarover kan gediscussieerd worden, maar de gameplay ligt me gewoon niet zo echt. In Troy dien je de goede legers van de slechte legers te scheiden door er een muur tussen te bouwen. Thematisch vind ik dit al redelijk saai, je zou ze beter eens goed laten vechten vind ik, of ervoor proberen te zorgen dat de strijd eerlijk is en er telkens één blauwe en één rode ridder in hetzelfde gebied aanwezig zijn.

Maar dit is niet het geval. Je kiest wederom een opdracht uit het ruime arsenaal, plaatst de blauwe en/of rode ridders en dient ervoor te zorgen dat je door het plaatsen van de vier puzzel"muren", deze gescheiden zijn van elkaar. Ook de spelregels zijn niet zo eenvoudig als we gewend zijn. Je moet er namelijk voor zorgen dat de blauwe ridders in de stad staan, de rode ridders buiten de stad, maar ... de blauwe ridders moeten niet in één stadsdeel staan, de stad kan dus opgesplitst worden in delen door muren (?). Een blauwe ridder kan dan ook perfect in een afgesloten gebiedje staan (ook zielig eigenlijk), de rode ridders mogen dan weer niet in een afgesloten gebied terechtkomen aangezien dit dan wordt aanzien als zijnde in de stad. Twee muren mogen elkaar gerust kruisen, zolang ze maar niet tegen de torens botsen, die in de muur zitten, maar dit lukt ook niet, want dan krijg je de puzzelstukken toch niet in de gleuven geschoven.

Het is niet zo dat deze regels onoverkomelijk zijn. Eens je aan het spelen bent, is het op zich wel logisch wanneer een ridder in of uit de stad staat, maar ik kan niet anders zeggen dan dat dit spel me gewoon minder aanspreekt.

Troy

Titel : Troy - extra muros
Auteur : Raf Peeters
Uitgeverij : Smart games
Aantal spelers : 1
Leeftijd : 7+

26-06-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Penguins on ice

Dit spel is zonder twijfel het grappigste en meest innovatieve van de vier nieuwe Smart games.
Het spelsysteem op zich is wel gekend, maar de puzzelstukken, die zorgen dit keer voor de verrassing.

Het spel bestaat uit een vierkant spelbord dat dient opgevuld te worden met vijf puzzelstukken. Op deze puzzelstukken (ijsschotsen) staat er steeds één pinguin, telkens op een andere plaats. Daarnaast kan je deze puzzelstukken nog vervormen.

De opdrachten laten zien waar de pinguins uiteindelijk terecht moeten komen op het speelbord, aan jou om de puzzelstukken op de juiste plaats te leggen, in de juiste vorm. Bij het makkelijk niveau drukt men nog de vorm van de puzzelstukken af, maar eens dit ook wegvalt, is het toch wel zoeken geblazen.

De schattige pinguins zorgen er zeker voor dat dit spel in de winkelrekken zal opvallen, de esthetische waarde is ook opgedreven door de puzzelstukken te laten verspringen, zodat je het gevoel van een golf krijgt.

penguins

Titel : Penguins on ice
Auteur : Raf Peeters
Uitgeverij : Smart Games
Aantal spelers : 1
Leeftijd : 6+

25-06-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trucky 3 (Smart games)

Nadat vorig jaar Smart car de harten van onze kleuters sneller deed slaan, blijven ze bij Smart de gemotoriseerde voertuigen gebruiken voor hun kinderspellen. Aangezien ook Disney een sequel aan het maken is voor hun razendpopulaire Cars is het misschien helemaal geen slechte zet om op dit pad te blijven.

In Trucky 3, krijg je niet één, maar zelfs drie vrachtwagens voor de prijs van één. De speler dient de bijgeleverde blokken in een bepaalde volgorde in de opliggers te stapelen, zodat deze er niet bovenuit steken en netjes passen.

De wagentjes zijn gemaakt uit hout, met dezelfde vormgeving als de Smartcar en hebben een doorzichtige kunststoffen opligger, wat het zeer interessant maakt om de verschillende blokken erin te passen. Ik had voor het eerst bij de Smart spellen de indruk dat ik probeerde om de puzzelstukken in m'n hoofd in de vrachtwagens te stoppen, zonder hiervoor het systeem van trial and error te hanteren. Alhoewel je dit op een ogenblik uiteraard toch gaat doen. Zeker als je de drie wagens moet beginnen vullen om alles netjes terug in de doos te krijgen.

Dit laatste euvel is echt wel te veel gevraagd van mijn kleine brein. Is het niet mogelijk om deze opstelling op de doos te drukken of zo (of staat die erop, maar kijk ik ernaast)?

In't kort wordt het vrij repetitief allemaal : mooi materiaal, uitdagende puzzels voor jong en oud.

Trucky 3

Titel : Trucky 3
Auteur : Raf Peeters
Uitgeverij : Smart games
Aantal spelers : 1
Leeftijd : 3+, maar laat je hierdoor niet misleiden (dit wil niet zeggen dat het voor volwassenen makkelijk is)

24-06-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
23-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IQ Twist (Smart Games)

We beginnen onze reeks met het kleinste doosje, want zoals het gezegde luidt : "Klein is fijn".

Dat is inzake deze IQ-twist zeker niet anders. U krijgt weer heel wat waar voor uw zuurverdiende centjes.
Na IQ-puzzler en IQ-cabin weet deze IQ-twist het beste van voorgaande genoemde spellen te combineren.

Het materiaal is traditiegetrouw prima in orde, achte solide puzzelstukken in allerlei "tetris"-vormen, 7 startpinnen, korte spelregels, een boekje met 100 gedifferentieerde uitdagingen en een perfect doosje om alles in te stoppen.En het beste nieuws is dat u deze al kan aanschaffen voor de prijs van een kaartspelletje.

iq twist

Het spel op zichzelf is zeer eenvoudig :
- u plaatst de gekleurde pinnen op de plaatsen zoals aangegeven in de opdrachten in het boekje
- u puzzelt als een gek en probeert de acht puzzelstukken op een correcte manier in het doosje te proppen
- rekening houdend met het feit dat een gekleurd pinnetje enkel mag omringd worden door dezelfde kleur van puzzelstuk
- daarbij komt nog dat u de puzzelstukken zowel langs de voor- als achterkant kan gebruiken

Mijn mening :

Ik heb het spel nu sinds gisteren thuis liggen en dit doosje is al verscheidene keren open gegaan. Telkens weer een nieuwe uitdaging, en ik zit nog maar aan het gekende junior-niveau (ik heb ook al wel eens een expert geprobeerd, maar dan toch maar wijselijk naar vooraan in het boekje gegaan). Dit is in mijn ogen een perfect cadeautje, een reisspel, een snel tussendoortje voor op de club als u zit te wachten op een vrije plaats aan een speeltafel. Dit spel heeft alles wat een goeie Smart game moet hebben, punt aan de lijn.

Titel : IQ-Twist
Auteur : Raf Peeters
Uitgeverij : Smart Games
Aantal spelers : 1
Speelduur : ... (afh. je puzzelkunde en het aantal opdrachten)
Leeftijd : 6+

23-06-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pijn aan het brein is fijn!

Zoals u ondertussen wel weet, zijn wij fervente fans van Raf Peeters' creaties, de zogenaamde Smart games.

Deze éénpersoonspuzzelspellen zijn een garantie op succes op onze spellenavonden, in de klas, tijdens extra-muros activiteiten en gewoon lekker thuis in de luie zetel.

Ook dit jaar verschenen er enkele pareltjes om het gamma aan te vullen. De komende dagen zullen ze hier één voor één gepresenteerd worden. We geven u een korte beschrijving over hoe het spel in z'n werk gaat en vooral wat we er van vinden.

Ik geef u alvast de kleurrijke covers van de nieuwe Smart games mee :

Trucky 3Troy

penguinsiq twist

22-06-2011 om 08:12 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen voor overmorgen

Overmorgen is het spellenavond en we zijn alvast bezig met het inpakken van de spellen.

De volgende spellen zitten al klaar. Indien u nog spellen wil aanvragen, mag u mij een mailtje sturen, dan breng ik het spel zeker mee!


* de koffer met kaartspellen


* de kinderspellen : Callisto, Ubongo, Gulo Gulo, Graantje de voorste, Sushizock im Gockelwock, Regenwormen, Kakkerlakkensalade, Kakkerlakkensoep, Zooloretto, Perudo, Up&down, Labyrinth, Rythm 'n boulet, Tchin tchin, Tokyo train, Werpligretto, Tiki topple, Level X, Numeri, Blokus, Qwirkle


* de volwassenenspellen : Tribun, Cosmic encounter, Kingsburg, Letters from whitechapel, Pergamon, Alien frontiers, Dominant species, Hive, Sobek, Mr. Jack pocket, Pantheon, K2, Yggdrasil

15-06-2011 om 13:49 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2011/6
Klik op de afbeelding om de link te volgen

U heeft er een tijdje op moeten wachten en we stellen uw geduld nog even op de proef want ook volgend weekend is nog een verlengd weekend, dus geen spellenavond. Onze volgende spellenavond staat gepland op vrijdag 17 juni. Om u toch al even te laten watertanden, zet ik hier al even onze nieuwsbrief neer. In de loop van de week verstuur ik deze ook naar uw mailadres.

06-06-2011 om 22:09 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Olympos (Ystari)

Olympos

Voorbereiding :

- Plaats het spelbord en ontwikkelingsbord in het midden van de tafel
- Leg de ontdekkingstegels met op de rugzijde een “vijf” af
- Sorteer de andere ontdekkingstegels en leg ze op de overeenkomstige plaatsen op het ontwikkelingsbord (willekeurig in elke rij per kleur)
- Leg de markers en blokjes als algemene voorraad naast  het speelbord
- Elke speler kiest een kleur en neemt 5 pionnen, waarvan 1 op de tijdtrack wordt geplaatst in willekeurige volgorde
- De speler die onderaan de stapel ligt op de tijdtrack krijgt 2 gebiedmarkers van elke soort en plaatst deze op het speelbord (kruis naar boven), slechts één gebied met een ster mag gekozen worden. Deze gebieden worden niet gebruikt tijdens het spel
- Leg op elk gebied met een ster een stammenmarker
- Neem vier verschillende grondstofblokjes en geef elke speler er willekeurig één van
- Schud de bestemmingskaarten en vorm een trekstapel naast het bord
- Schud de Olymposkaarten en leg er één dicht bij elke Zeusplaats en 2 bij elke dubbele Zeusplaats op de tijdtrack. De resterende Olymposkaarten worden ongezien terug in de doos gelegd

Olympos

Spelverloop :

De speelvolgorde wordt bepaald door de tijdtrack. De speler die het verste achterop staat, voert de actie uit, betaalt “tijdspunten” en verplaatst z’n pion op de tijdtrack. Indien er verschillende markers op elkaar staan, begint de speler die bovenaan staat. In de loop van het spel kunnen de spelers zandlopermarkers verzamelen, deze geven korting op de actiepunten en dienen eerst te worden opgebruikt vooraleer op de gewone manier voort te bewegen op de tijdtrack.

In een speelbeurt hebben de spelers de keuze tussen twee mogelijke acties : uitbreiden of ontwikkelen.

1)      Uitbreiden :
deze actie bestaat uit het bewegen van één pion op het speelbord. Je probeert een gebied vredevol of door oorlog in te lijven. Je mag een pion bewegen die reeds op het bord staat of een nieuwe pion inbrengen (indien voorradig in de je voorraad). Deze nieuwe pion kan via de noordelijke zone het bord betreden of in een gebied waarin je je reeds bevindt. Je kan je pion zo ver bewegen als je wil (zelfs door lege, vijandelijke en gebieden met een gebiedmarker), hiervoor betaal je 1 actiepunt voor een landverplaatsing en 2 actiepunten voor het betreden van een zeegebied.
- indien je je beweging stopt in een leeg gebied, neem je automatisch de controle over en neem je de overeenkomstige gebiedmarker
- indien je je beweging stopt in een vijandig gebied, moet je vechten. De militaire macht wordt vergeleken (indien de aanvaller meer zwaarden heeft, kost deze actie hem 1 punt; indien hij evenveel zwaarden heeft als de verdediger, kost het hem 2 punten; indien hij minder zwaarden heeft, kost het hem 3 punten). De aanvaller plaatst z’n pion bovenop die van de verdediger en neemt de controle en bijhorende marker over. Bovendien krijg je ook nog een zandlopermarker van de voorraad.
De speler die onderop is geraakt, mag in zijn beurt vluchten, blijven staan of zelfs terugkeren om te vechten (en hiervoor de nodige actiepunten aan spenderen). Hij mag geen nieuwe pionnen in die regio inzetten zolang hij onderop ligt en mag ook niet aanvallen zonder eerst te bewegen. Gebieden met een ster zijn strategische gebieden, hiervoor moet je eerst een stam aanvallen. De marker wordt omgedraaid en toont een ster.
Op het einde van de uitbreiding telt de speler al z’n actiepunten op en verplaatst hij z’n pion het overeenkomstig aantal plaatsen op de tijdtrack.

 

2)      Ontwikkelen :
deze actie bestaat uit het doen van een ontdekking of het bouwen van een wonder
- ontdekking = de spelers betalen met de gepaste grondstofblokjes en gebiedmarkers die ze ter beschikking hebben (markers blijven liggen, blokjes dien je af te geven), de speler legt de ontdekking voor zich neer en kan onmiddellijk gebruik maken van de speciale eigenschap. Bovendien mag hij een pion uit de algemene voorraad op een bonus leggen onder de ontdekking (pion naar eigen voorraad halen, zandlopers nemen, goudblokje nemen,  2 overwinningspunten nemen). Deze actie kost 7 actiepunten.
- wonder = kost een aantal sterren die een speler ter beschikking moet hebben (stermarker, architectuur- of ingenieurontwikkeling, voor elk bonuspion in dezelfde kolom als het wonder, sommige kaarten). De speler neemt het wonder en legt dit open voor zich neer, het levert hem overwinningspunten op op het einde van het spel. Deze actie kost 7 actiepunten.

Tijdens het spel trekken de spelers bestemmingskaarten als ze voorbij een Zeusplaats komen op de tijdtrack. Deze kaarten mogen ze tijdens hun beurt uitspelen. Indien een kaart punten oplevert, wordt ze dicht voor de speler afgelegd.

Tijdens het spel duiken 9 goden op die de acties van de spelers zullen overhoop gooien. Deze gebeurtenissen vinden plaats als een speler bepaalde plaatsen op de tijdtrack bereikt.
- de kaarten bij de eerste twee en laatste Zeusplaats worden gespeeld op het einde van de beurt van de speler die er als eerste passeert
- de kaarten bij de dubbele Zeusplaatsen worden op het einde van de beurt van de speler die eerste passeert gespeeld en op het einde van de beurt van de speler die als laatste passeert. Sommige kaarten leveren een voordeel, anderen een nadeel. Het voordeel is steeds voor de speler met de meeste Zeussymbolen (minstens 1), de nadelen steeds voor de speler met de minste Zeussymbolen (ook bij nul symbolen).

Speleinde :

Wanneer een speler de laatste Zeusplaats passeert en het is terug z’n beurt, kan hij onmiddellijk passen of een laatste ronde nemen (mag enkel actiepunten gebruiken die ze hebben). Als alle spelers dit vak hebben bereikt, eindigt het spel en worden de punten uitgedeeld.
- eindpositie (tussen 0 en 5 punten)
- overwinningspuntenmarkers die verzameld zijn gedurende het spel
- een normaal gebied = 1 punt, een Atlantisgebied = 2 punten
- elke ontwikkelingstegel = 2 punten
- elk wonder = tussen 8 en 12 punten
- poetry en philosophy ontwikkelingstegels zijn respectievelijk 3 en 5 punten waard
- absolutism, city, science en ingenieur leveren bonuspunten op
- verlies 2 punten voor de spelers die getroffen zijn door de Keres Olymposkaart
- elke bestemmingskaart die niet gebruikt is, levert nog 1 punt op

De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste ontwikkeling- en wondertegels.

Titel : Olympos
Auteur : Philippe Keyaerts
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 90 min.

 

 

 

 

31-05-2011 om 19:38 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Releases WGG

WGG is volledig klaar met z'n huiswerk voor de vakantie. Na de releases van "Get nuts" en "Het verboden eiland" is het vandaag de beurt aan "K2", "Dweebies" en "Cherokee". Het eindexamen moet nog wel komen in de maand juni, want dan komt er het langverwachte "Piraten en kooplui".

get nuts   verboden eiland  K2

dweebies    cherokeepiraten en kooplui

Er zijn ook al enkele aankondigingen en nieuwtjes opgedoken voor een verdere toekomst. "Mondo" van Michael Schacht staat op het programma voor het 3de kwartaal en tegen Essen zou ook "Panic station" van de Belg David Ausloos onder hun label op de markt verschijnen.

mondo     panic station

28-05-2011 om 09:02 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.King of Tokyo (Iello)

king of tokyo

Spelvoorbereiding :

Elke speler kiest een monster en neemt de figuur (6), het monsterbord (5) en zet hierop z’n levenspunten op 10 en de overwinningspunten op 0. Leg het Tokyo-bord (1) in het midden van de tafel, binnen bereik van alle spelers. Het stelt de stad Tokyo voor, onderverdeeld in twee plaatsen : “Tokyo stad” en “Tokyo haven”. Steeds wanneer een kaart refereert naar Tokyo, betreft het beide plaatsen.
In het begin van het spel is er niemand in Tokyo.
(indien dit je eerste spel is of als er 4 of minder spelers zijn, gebruik je enkel Tokyo stad, voor 5 of 6 spelers gebruik je ook Tokyo haven)

Schud de kaarten (2) en vorm een trekstapel en leg de eerste drie kaarten open op tafel naast de trekstapel en de markers.
Plaats de 6 zwarte dobbelstenen (4) in het centrum van de tafel en leg de groene opzij (deze worden enkel gebruikt bij speciale kaarten).

Leg tenslotte de energieblokjes klaar naast het speelbord.

Speeloverzicht :

Alle spelers gooien de 6 zwarte dobbelstenen. Diegene die het meeste “aanval” (klauw) gooit, gaat eerst.

Beginnend met de startspeler, neemt elk monster z’n beurt en dan gaat de beurt naar de speler aan z’n linkerzijde. Een beurt bestaat uit het volgende, in de aangegeven volgorde :

BEURTOVERZICHT :
1. Gooien en hergooien van de dobbelstenen
2. De dobbelstenen uitvoeren
3. Kaarten kopen (optioneel)
4. Einde van je beurt

1.       Gooien en hergooien van de dobbelstenen
In je beurt gooi je alle zes dobbelstenen. Dan kan je enkele, of alle dobbelstenen twee keer hergooien. Dobbelstenen gehouden tijdens het hergooien, kunnen opnieuw gehouden of een tweede keer hergooid worden.

 

2.       De dobbelstenen uitvoeren

De symbolen die zichtbaar zijn op het einde van je gooifase zijn de acties voor deze beurt.
Dobbelsteenoverzicht : de dobbelstenen dragen volgende symbolen :
1/2/3 : overwinningspunten (ster)
bliksemschicht : energie
klauw : aanval
hart : herstel
Dobbelsteeneffecten :
- overwinningspunten : indien een monster drie keer 1/2/3 gooit, dan scoor je 1/2/3 overwinningspunten (drie keer 3 levert dus 3 punten op, geen 9). Elke extra dobbelsteen met ditzelfde resultaat levert één extra overwinningspunt op.
 - energie : elke bliksemschicht levert het monster een energieblokje op. Je hoeft er geen drie te gooien. Energieblokjes kunnen bewaard worden over de beurten heen.
- aanval : elke klauw resulteert in een schadepunt toegebracht aan de monsters die zich niet in dezelfde plaats bevinden als jezelf. Indien jij in Tokyo zit, geef je schadepunten aan alle monsters die niet in Tokyo zijn. Indien je je buiten Tokyo bevindt, gaan de schadepunten naar de monsters die wel in Tokyo aanwezig zijn. Elk schadepunt levert een verlies van 1 levenspunt op . Indien een monster z’n laatste levenspunt verliest, is hij uit het spel.

(het eerste monster in het spel dat een klauw gooit, geeft geen schadepunten, maar neemt plaats in Tokyo)
- herstel : elk hartje stelt een monster in staat om een levenspunt te herstellen. Een monster kan niet boven de 10 gaan (met uitzondering van een speciale kaart). Een monster in Tokyo kan deze actie niet uitvoeren.

 

3.       Kaarten kopen (optioneel)
Optioneel, nadat de dobbelstenen zijn uitgevoerd, mag een monster één van de drie openliggende kaarten aanschaffen. Twee energieblokjes kunnen ook gebruikt worden om al de open kaarten af te leggen en 3 nieuwe open te leggen. Aankopen en ruilen kunnen gedaan worden in willekeurige volgorde zolang een monster voldoende energieblokjes kan spenderen.
Gekochte kaarten worden onmiddellijk aangevuld met de bovenste kaart van de trekstapel

 

4.       Einde van je beurt
Sommige effecten van kaarten vinden plaats in deze stap. Op het einde van je beurt geef je de dobbelstenen door aan je linkerbuurman.

 

Koning van Tokyo worden :

In het begin van het spel staan er geen monsters in Tokyo. Indien Tokyo onbemand is, krijgt het eerste monster dat een “klauw” gooit de controle over Tokyo en plaats z’n figuur in Tokyo zonder schadepunten toe te brengen. Indien je wordt aangevallen als je in Tokyo staat en je wil er niet meer blijven(en wie kan je dat verwijten-het kan er ruw aan toe gaan), dan kan je het monster dat je aanviel oproepen om je plaats in te nemen. Je ontvangt nog wel de aangebrachte schadepunten.
Indien je wordt geëlimineerd terwijl je in Tokyo bent, neemt het monster dat je uitschakelde automatisch je plaats in Tokyo in.
(opgepast : indien je wordt uitgeschakeld door het effect van een kaart, neemt niemand je plaats in Tokyo in)
Wanneer je met 5 of 6 monsters speelt, kan je twee monsters tegelijk in Tokyo hebben.

Effect van Tokyo :
In Tokyo (Tokyo stad en Tokyo haven) staan heeft z’n voor- en nadelen :
- wanneer je in Tokyo terechtkomt, scoor je onmiddellijk 1 overwinningspunt
- wanneer je in het begin van je beurt nog steeds in Tokyo staat, scoor je 2 overwinningspunten
- het monster dat in Tokyo staat kan zichzelf niet herstellen door het gooien van hartjes (wel met kaarten die je herstellen)

Doelen van je aanvallen hangen ook af van waar je staat :
- “klauwen” van de monsters in Tokyo leveren schade aan de monsters die niet in Tokyo staan
- “klauwen” van andere monsters leveren de monsters in Tokyo schadepunten op

Einde van het spel :

Het spel eindigt wanneer een monster 20 overwinningspunten haalt of wanneer je het laatste levende monster bent. Het monster die één van deze zaken behaald, wordt gekroond tot koning van Tokyo.

Regels voor gevorderden :

Tokyo haven – regels voor 5 of 6 gevorderde spelers.
Wanneer je speelt met 5 of 6 monsters kan je Tokyo haven toevoegen aan het spel. Deze positie levert wat extra ruimte op in Tokyo, wat leuk is met veel monsters.
Monsters in Tokyo stad of Tokyo haven worden allen beschouwd als zijnde in Tokyo.

Wanneer een monster aanvalt die niet in Tokyo staat, dient deze op Tokyo stad of Tokyo haven te worden gezet. Indien er keuze is tussen de twee moet er eerst voor Tokyo stad gekozen worden. Zoals in het basisspel levert het monster dat als eerst Tokyo stad inneemt geen schadepunten op. Indien Tokyo haven nog onbezet is, maar Tokyo stad niet, levert het monster dat Tokyo aanvalt eerst schadepunten op voor het monster in Tokyo stad en neemt het dan een plaats in in Tokyo haven of Tokyo stad indien de speler die er aanwezig is, wil vertrekken.
Tokyo haven werkt identiek als Tokyo stad
Indien een monster in Tokyo haven wordt aangevallen, kan het ervoor kiezen om Tokyo te verlaten (nadat de schadepunten eerst zijn ontvangen natuurlijk). In dit geval moet het aanvallende monster z’n plaats innemen, tenzij hij reeds op weg is naar Tokyo stad, in dit geval blijft Tokyo haven leeg. Een monster kan nooit Tokyo stad en Tokyo haven tegelijk bezetten.

Indien een monster wordt geëlimineerd en dit het aantal monsters onder 5 brengt, kan Tokyo haven niet meer worden bezet. Het monster dat op dit ogenblik daar aanwezig is, moet Tokyo verlaten.
(Een kaart die refereert naar Tokyo, doet dit zowel naar Tokyo stad als Tokyo haven)

 Titel : King of Tokyo
Auteur : Richard Garfield
Uitgeverij : Iello
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

 

 

 

23-05-2011 om 17:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiel des Jahres

De genomineerden zijn bekend :

De genomineerden voor de algemene categorie :

Asara, Forbidden island, Qwirkle

asara   forbidden island   qwirkle

 

De genomineerden voor de expertencategorie :

7 Wonders, Lancaster, Strasbourg

7 wonders   lancaster   strasbourg

 

De genomineerden voor de kindercategorie :

Da ist der Wurm drin, Die kleine Zauberlehrlinge, Monsterfalle

das ist der wurm drin   die kleine zauberlehrlinge   monster falle

 

23-05-2011 om 13:08 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
18-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Constantinopolis (FFG)

Constantinopolis

Speelvoorbereiding :

1)       Plaats het speelbord in het midden van de tafel

2)       Schud de contractkaarten en maak een trekstapel

3)       Sorteer de munten en goederenblokjes en leg naast het speelbord

4)    Leg de gebouwentegels op de overéénkomstige plaatsen op het speelbord (één voor 2 spelers, twee voor 3-4 spelers en allemaal voor 5 spelers)

5)     Schud de marktkaarten en leg er één willekeurig op de huidige markt, de andere in een open stapel op de toekomstige markt

6)       Elke speler krijgt een spelersbord, één klein schip, 30 goud, 4 houten handelsposten en 3 houten markers (2 schijven en 1 figuur)

7)    Zet één houten schijf op de “nul” van de puntentrack, de andere op “1” van de productietrack. De figuren worden in willekeurige volgorde op de volgordetrack geplaatst.

Speelverloop :

Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden, die elk bestaan uit 8 fasen.

1)      Bieden op staatsambten (speelvolgorde + extra voordeel)

2)      Verplaats schepen/ vervul contracten

3)     Produceer goederen

4)     Bouw gebouwen (koop gebouwen, koop/verkoop op de markt, gebruik commerciële gebouwen)

5)     Trek contracten

6)   Aanvaard contracten (aanvaard contracten, koop/verkoop op de markt, gebruik commerciële gebouwen, koop/gebruik handelsposten, koop schepen)

7)       Schenk goederen

8)       Einde van een ronde (vervang markten, bewaren/afleggen goederen)

Fasen uitgelicht :

Bieden op staatsambten : in spelersvolgorde worden de spelers om beurten actieve speler. Je kan :
- op je staatsambt blijven staan (geen kosten, volgende speler wordt actieve speler)
- aan vrij staatsambt kiezen (je betaalt 2 goud en legt dit op het staatsambt)
- een staatsambt van een tegenspeler (doe een bod, de andere speler kan overbieden, diegene die het meeste biedt, krijgt het ambt en betaalt, de andere speler kan nu gratis de plaats innemen van de andere speler of één van de andere bovenstaande opties kiezen)

Verplaats schepen/ vervul contracten : de schepen bewegen boven je spelersbord, sommigen komen op één ronde in de haven binnen, anderen doen er twee ronden over. Je verhuist de schepen in deze fase één plaats richting haven. Indien een schip binnenkomt, ontvang je de overeenkomstige punten en goud dat de vervulde contracten opleveren.

Produceer goederen : de spelers nemen gelijktijdig de goederen die hun productiegebouwen produceren en leggen deze op hun productiegebouwen op hun speelbord

Bouw gebouwen : in spelersvolgorde mogen de spelers een gebouw bouwen van elke soort. Je betaalt de kosten en plaatst het gebouw op je spelersbord. Let op het niveau van het gebouw (je kan enkel een C-gebouw bouwen indien je reeds een B-gebouw hebt gebouwd). Je mag goederen verkopen aan de markt (aangegeven aantal en opbrengst) of goederen kopen (aangegeven aantal en kosten) die je zelf niet produceert. Je commerciële gebouwen kan je gebruiken door de gepaste goederen erop te leggen en het gebouw daarmee te activeren.

Trek contracten : de spelers trekken contractkaarten overeenkomstig met het aantal productiegebouwen ze hebben (productietrack) + drie extra kaarten voor “magister officiorum” + één extra kaart voor elke ongebruikte handelspost + evt. extra kaart voor gebouwde muur met dit voordeel

Aanvaard contracten : in deze fase ga je contracten bij een schip plaatsen, hier de nodige goederen opleggen en de schepen op weg sturen (scoor 1 punt voor lange reis). Contracten die niet ingezet worden, worden afgelegd of bewaard onder een handelspost. Elke ronde kan er zo’n handelspost gekocht worden. Je kan ook schepen kopen naar keuze, commerciële gebouwen gebruiken (zoals reeds beschreven) en gaan kopen of verkopen aan de markt (opgelet : kan in één ronde enkel in de aangegeven hoeveelheid, dus indien je dit reeds deed, kan dit niet meer)

Schenk goederen : de spelers mogen één van de goederen, zoals afgebeeld op de huidige markt schenken voor overwinningspunten

Einde van een ronde : schuif de toekomstige markt naar de huidige markt (indien afgewerkt, worden de gebruikte markten terug geschud, na 2 keer te zijn gebruikt, eindigt het spel). Je mag slechts één goed meenemen naar de volgende ronde, tenzij je het “horreum” hebt gebouwd.

Einde van het spel :

Het spel is afgelopen na negen ronden (twee keer doorlopen van de markten) of in de ronde waarin het laatste publieke gebouw (punten) is gebouwd. De spelers krijgen nog de inkomsten van hun schepen die nog onderweg zijn, voor elke 15 goud één punt en de punten voor het aantal gebouwde muren zoals aangegeven op het speelbord. De speler met de meeste punten wint, bij gelijke stand wint de speler met het meeste goud (of goederen indien nog steeds gelijk).

Voordelen staatsambten :

-          Magister Officiorum : drie extra contracten trekken tijdens “trek contracten-fase”

-          Praefectus pretorio : één extra goed, keuze uit de goederen die je reeds produceert

-          Comes thesaurorum : je krijgt vier geld

-          Praefectus urbi : bouw een muursegment naar keuze tijdens “bouw-fase” OF ruil twee contracten tijdens de “aanvaard contract-fase”

-       Consul : overkopen van een gebouw dat een tegenspeler wil bouwen tijdens de “bouw gebouwen-fase” OF ruil twee contracten tijdens de “aanvaard contract-fase”

constantinopolis

 

 

 


18-05-2011 om 16:10 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Navegador (PD-verlag)

navegador

Gezien ik gisteren eindelijk een eerste potje van dit spel heb kunnen spelen en me dit goed bevallen is, heb ik voor mezelf en de nederlandstalige spellengemeenschap een overzichtje gemaakt met de spelvoorbereiding, spelverloop, speleinde en scoreverloop. Bij deze publiceer ik die hier dan ook graag op de weblog. Indien u liever een pdf-versie heeft, dan verwijs ik u door naar BGG. (let wel, het bestand dient nog goedgekeurd te worden, dus het kan nog enkele dagen duren vooraleer u dit terugvindt)

Navegador spelershulp

Spelvoorbereiding

- Leg de fabrieken (wit, geel en bruin), scheepswerven (bruin) en kerken (grijs) van links naar rechts op het speelbord
- Leg de blauwe ontdekkingsfiches op de kompassen van de verschillende gebieden.
- Schud de kolonies en leg in overeenkomstige hoeveelheid dicht op het speelbord
-De arbeiders worden op plaats “3” gezet
- Leg de privilegefiches op het speelbord (overeenkomstig tabel op speelbord)
- Leg de suiker-, goud- en kruidenmarker op de resp. prijzen 30, 60 en 70 op de markt
- Elke speler neemt z’n spelersbord, schepen, 200 geld, 1 oranje fabriek (joker), 1 scheepswerf en 1 kerk
- Het privilege van de koning (paars) wordt pas op het einde van het spel gebruikt
- Elke speler plaatst 2 schepen in Portugal
- De laatste speler neemt de “Navegador”-kaart (extra zeilactie)

Spelverloop

1)   Beweeg je pion 1-3 plaatsen verder op de rondel (wijzerzin), voor elke extra verplaatsing, dient er 1 schip van het speelbord te worden gehaald. Voer nadien de actie uit. (in de eerste ronde is de eerste zet vrij)

2)   In een beurt mag de speler met de “Navegador”-kaart een extra zeilactie uitvoeren voor z’n reguliere actie. Daarna geeft hij de kaart aan z’n rechterbuurman. De kaart moet gebruikt worden vooraleer z’n pion een volledige ronde heeft gemaakt op de rondel. (het oranje schip is een geheugensteuntje hiervoor, plaats deze telkens bij de pion van de speler die de kaart krijgt)

3)   Wanneer er een rode scheidingslijn op het speelbord wordt overschreden, kom je in een nieuwe fase terecht, de privileges worden aangevuld, de aankopen duurder en de verplaatsingen dragen verder (zie ook overzicht speelbord)

Acties

- Arbeider : aankoop van arbeiders voor 50 geld/ kerk. Extra arbeiders kosten resp. 100,200 en 300 geld afh. van de fase waarin we zitten. Verplaats je arbeider op de track. Indien er meer dan 9 arbeiders worden aangekocht wordt het teveel aan arbeiders onmiddellijk verkocht tegen 100 geld elk. Arbeiders zijn nodig om gebouwen te kopen (3 voor fabrieken, 4 voor scheepswerven en 5 voor kerken), je hebt er 2 nodig om een kolonie te stichten en je verliest een arbeider als je een privilege gaat aankopen.

- Schepen : aankoop van schepen voor 50 geld/ scheepswerf. Extra schepen kosten resp. 100,200 en 300 geld afh. van de fase waarin we zitten. Plaats de schepen onmiddellijk in Portugal. Indien er meer dan 7 schepen worden aangekocht wordt het teveel aan schepen onmiddellijk verkocht tegen 100 geld elk. Schepen worden van het speelbord gehaald bij het ontdekken van een nieuwe regio (1 en 2 bij Nagasaki/Macao afh. aantal spelers), en moeten aanwezig zijn in een regio om er een kolonie te stichten.

- Zeilen : beweeg je vloot 1,2,3 stappen afh. fase 1,2,3. Indien je in een nieuwe regio komt, neem je de blauwe ontdekkingsfiche en verlies je 1 schip. Je draait de koloniefiches open en ontvangt de laagste waarde in geld.

- Kolonie : per aanschaf van een kolonie dien je een schip aanwezig en 2 arbeiders te hebben, je betaalt de prijs aangegeven op de fiche. Voor elke fiche kunnen er grondstoffen worden verkocht aan de markt.

- Gebouwen : je hebt het overeenkomstig arbeiders nodig en betaalt de aangegeven prijs van de fabriek, scheepswerf of kerk. Een fabriek stelt je in staat om goederen te produceren, een scheepswerf en een kerk zorgen ervoor dat de aanschaf van resp. schepen en arbeiders 50 geld kosten.

- Markt : Spelers mogen goederen verkopen of produceren om geld te verwerven. Bij het verkopen van goederen mag je per kolonie van een soort verkopen en krijg je het overeenkomstige geld, de prijsmarker daalt 1 plaats per verkoop. Bij het produceren gebruik je je fabrieken en krijg je geld overeenkomstig met de productieprijs van het goed, de prijsmarker stijgt 1 plaats per productie. Je mag van een goed niet verkopen EN produceren.

- Privilege : geef één arbeider op en kies een privilege uit de galerij. Neem geld overeenkomstig met de afgedekte plaats op je spelersbord x het aantal overeenkomstige zaken (kolonie, fabriek, blauwe ontdekkingsfiches, scheepswerven of kerken)

Speleinde en score

Het spel eindigt nadat elke speler nog een beurt heeft gehad nadat Nagasaki werd ontdekt of wanneer alle gebouwen verkocht zijn.

Spelers scoren punten op de scoretrack als volgt :
- 1 punt per schip op het speelbord
- 1 punt voor elke arbeider
- 1 punt voor elke 200 geld
- de som van punten die je scoort met je privileges : (koningsprivilege in een kolom naar keuze leggen)
* kolonies : privilegepunten x aantal suiker/goud/kruiden fiches (kolonies)
* fabrieken : privilegepunten x aantal fabrieken (inclusief oranje joker)
* ontdekkingen : privilegepunten x aantal blauwe ontdekkingsfiches
* scheepswerf : privilegepunten x aantal gebouwde scheepswerven
* kerk : privilegepunten x aantal gebouwde kerken

 

navegador

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

11-05-2011 om 11:52 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spielbox 2011/2

spielbox

De nieuwe Spielbox zat vandaag in de brievenbus. Het magazine omvat volgende zaken :

Spelbesprekingen :
1) Skull & Roses
2) Toscana
3) Kolonisten van Catan : het snelle kaartspel
4) 1655 - Habemus Papam
5) Schwarzer freitag
6) Firenze
7) Grand cru
8) Navegador
9) The great fire of London
10) Alien frontiers
11) Key market

Voor de kinderen :
1) Flucht vor dem T-rex
2) Tiptoi
3) Was ist das?
4) Domory
5) Der Waldspaziergang

In't kort :
1) Water lily
2) Take it or leave it
3) High five
4) Busstop the boardgame
5) Alex & co

Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog de vaste rubrieken en artikels over Nürnberg 2011, Ken Fisher & Ulrich Blum (spelauteurs), de geschiedenis van het spel Wizard (dat z'n 15de verjaardag viert) en een vervolg op het memoir '44-verhaal.

09-05-2011 om 17:49 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe cover voor Cosmic Encounter

Een toppertje in ons gamma is toch wel Cosmic Encounter, het beste bewijs hiervan is de recente aankoop van de 2de uitbreiding alweer. FFG heeft ondertussen ook een prent vrijgegeven van de nieuwe cover van dit spel. Wanneer de nieuwe editie in de winkel ligt, is nog niet zeker, maar erg lang zal u er waarschijnlijk niet op moeten wachten.

Cosmic encounter

08-05-2011 om 14:51 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pergamon (Eggertspiele)

pergamon

Pergamon belooft u spannende archeologische ervaringen in een "redelijk" klein speeldoosje.
Dit prikkelt natuurlijk onze gezonde nieuwsgierigheid en daarom hebben we dit spel dan ook zonder al te veel nadenken aangeschaft ... en het mag duidelijk zijn, het beviel ons prima.

Voor een relatief lage prijs krijgt u trouwens héél wat spel mee naar huis : een speelbord, 4 spelersfiguren, 1 zwarte grafdelver, 60 archeologische vondsten, 24 tentoonstellingsmarkers (3 ronde fiches en 3 rechthoekige fiches per speler), 24 geldkaarten, 40 geldmunten en 36 overwinningspuntenfiches (waarde 1,2 en 5).

De bedoeling in Pergamon is te vergelijken met Colosseum van DoW, u tracht een zo interessant mogelijk tentoonstelling te organiseren om alzo de aandacht van het publiek te trekken. Het aantal bezoekers dat u over de vloer krijgt, zal uiteindelijk bepalen of u dit spel weet te winnen.

pergamon

Pergamon loopt over 12 ronden. Een kalender (middelste speelbord) geeft dit aan, de vondsten worden hierover verdeeld bij het begin van het spel. In elke ronde wordt een stapeltje op de archeologische site geplaatst (links op het bord) in oplopende volgorde (de vondsten hebben twee cijfers, één dat de eeuw aangeeft, een ander het jaartal). Rechts op het speelbord ziet u overigens het museum, vanaf het moment dat u tentoon stelt zal hier een marker komen te liggen (max. 3 per speler) en tenslotte ziet u bovenaan het bord de biedtrack waarop u gaat kiezen hoeveel inkomsten u "wil" binnenhalen en in welke gangen u zal gaan graven op de site.

Nadat de site is aangevuld worden er twee geldkaarten van de stapel dicht getrokken. Op de achterkant van de kaarten staat aangegeven of er veel of weinig geld achter de kaart zit (geldzak = 1 tot 4 munten, schatkist = 5 tot 8 munten). Daarna plaatsen de spelers hun speelfiguur in speelvolgorde op de biedtrack. Deze geeft aan hoeveel geldmunten u kan verzamelen en in welke gang op de site u kan gaan vondsten halen. Als alle figuren zijn ingezet worden de geldkaarten omgedraaid en geld verdeeld.

Je verdeelt van rechts naar links op de biedtrack dwz diegene die het minste geld wilde, krijgt eerst. Indien er onvoldoende geld is om uit te delen hebben de spelers die nog uitbetaald dienen te worden pech. Maar andersom geldt deze regel ook, indien er geld over is, krijgt de meest linkse speler al de rest.

Dan kopen de spelers in spelersvolgorde vondsten op de archeologische site uit de rijen, aangegeven op de plaats waar ze op hebben geboden. Ze betalen munten overeenkomstig met de rij waaruit ze alle vondsten nemen. Je mag ook aan een aankoop verzaken natuurlijk.

De speler puzzelen de vondsten dan netjes in elkaar (indien mogelijk). Elke vondst bestaat telkens uit 2 delen van een archeologische ontdekking. De spelers mogen max. 3 vondsten meenemen naar een volgende ronde. Voor elke vondst extra dienen ze 1 munt te betalen om deze te behouden, anders wordt er een teveel afgelegd.

De spelers mogen steeds beslissen om een collectie tentoon te stellen. Ze leggen hun collectie aan een rechthoekige marker en plaatsen de overeenkomstige ronde marker in het museum overeenkomstig met de waarde van de collectie (deze bekom je door het aantal eeuwen van je volle vondsten op te tellen + eventueel opwaarderen van de collectie door max. 3 munten af te leggen).

Alle tentoonstellingmarkers die onder de jouwe liggen, schuiven een plaatsje naar onder (men verliest interesse in deze collecties). Na de 5de, 7de, 9de en 11de ronde wordt het museum gewaardeerd en worden punten uitgedeeld, overeenkomstig de plaats waar je markers in het museum liggen. Bovendien wordt er bij elke waardering één bepaald voorwerp extra gewaardeerd (vaas, urn, armband, masker) dat het oudste is in de collectie. Na elke waardering verliezen de collecties weer interesse en worden de markers naar beneden geschoven. Markers die uit het museum vallen gaan terug naar de speler, hij kraamt z'n collectie op en kan later in het spel een nieuwe opstarten (een speler kan ook spontaan een collectie verwijderen) Op het einde van het spel zijn er overigens nog 3,2 en 1 punt te verdienen voor de drie oudste voorwerpen in de collecties van de spelers.

De speler die op het einde het meeste bezoekers naar z'n tentoonstellingen heeft kunnen halen, wint het spel.

Dit spel heeft iets speciaals over zich. In de eerste plaats is het thema al wel leuk (maar dat is persoonlijk), het speelbord is overzichtelijk en duidelijk en geeft duidelijk het verloop van het spel weer. Het is niet eenvoudig om aanvankelijk je speelfiguur op de biedtrack te plaatsen. Ook het puzzelen met de vondsten is even wennen, maar er zit héél wat in dit spel. Op het juiste moment het nodige geld hebben om de vondsten te kopen die je net nodig hebt, is de boodschap. Zorg dat je tentoonstellingen tegen een waardering op de beste plaatsen liggen en scoor op die manier zo veel mogelijk punten. Een oud voorwerp bijeen sparen levert wel bonuspunten op, maar levert niet veel op qua waarde van collectie, dus ook hier moet je een goed evenwicht zoeken.

Titel : Pergamon
Auteur : Stefan Dorra & Ralf zur Linde
Uitgeverij : Eggertspiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

 

05-05-2011 om 20:13 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dominant species spelregeloverzicht

dominant species

Klik op de afbeelding om op de pdf te komen met het spelregeloverzicht.

Ik heb deze even voor mezelf gemaakt zodat een eerste partijtje vlot kan verlopen en ik een beter zicht kreeg op de gang van zaken van dit ongetwijfeld fantastische spel. Nu nog een potje proberen te organiseren om het eens aan de werkelijkheid te toetsen.

04-05-2011 om 13:02 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 wonders - leaders (Repos production) : spelregels

7 Wonders - Leaders

De engelstalige spelregels van 7 Wonders - leaders staat online : u vindt ze hier.

02-05-2011 om 16:49 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs