Voorbereiding :
- Plaats het spelbord en ontwikkelingsbord in het midden van de tafel - Leg de ontdekkingstegels met op de rugzijde een “vijf” af - Sorteer de andere ontdekkingstegels en leg ze op de overeenkomstige plaatsen op het ontwikkelingsbord (willekeurig in elke rij per kleur) - Leg de markers en blokjes als algemene voorraad naast het speelbord - Elke speler kiest een kleur en neemt 5 pionnen, waarvan 1 op de tijdtrack wordt geplaatst in willekeurige volgorde - De speler die onderaan de stapel ligt op de tijdtrack krijgt 2 gebiedmarkers van elke soort en plaatst deze op het speelbord (kruis naar boven), slechts één gebied met een ster mag gekozen worden. Deze gebieden worden niet gebruikt tijdens het spel - Leg op elk gebied met een ster een stammenmarker - Neem vier verschillende grondstofblokjes en geef elke speler er willekeurig één van - Schud de bestemmingskaarten en vorm een trekstapel naast het bord - Schud de Olymposkaarten en leg er één dicht bij elke Zeusplaats en 2 bij elke dubbele Zeusplaats op de tijdtrack. De resterende Olymposkaarten worden ongezien terug in de doos gelegd
Spelverloop :
De speelvolgorde wordt bepaald door de tijdtrack. De speler die het verste achterop staat, voert de actie uit, betaalt “tijdspunten” en verplaatst z’n pion op de tijdtrack. Indien er verschillende markers op elkaar staan, begint de speler die bovenaan staat. In de loop van het spel kunnen de spelers zandlopermarkers verzamelen, deze geven korting op de actiepunten en dienen eerst te worden opgebruikt vooraleer op de gewone manier voort te bewegen op de tijdtrack.
In een speelbeurt hebben de spelers de keuze tussen twee mogelijke acties : uitbreiden of ontwikkelen.
1) Uitbreiden : deze actie bestaat uit het bewegen van één pion op het speelbord. Je probeert een gebied vredevol of door oorlog in te lijven. Je mag een pion bewegen die reeds op het bord staat of een nieuwe pion inbrengen (indien voorradig in de je voorraad). Deze nieuwe pion kan via de noordelijke zone het bord betreden of in een gebied waarin je je reeds bevindt. Je kan je pion zo ver bewegen als je wil (zelfs door lege, vijandelijke en gebieden met een gebiedmarker), hiervoor betaal je 1 actiepunt voor een landverplaatsing en 2 actiepunten voor het betreden van een zeegebied. - indien je je beweging stopt in een leeg gebied, neem je automatisch de controle over en neem je de overeenkomstige gebiedmarker - indien je je beweging stopt in een vijandig gebied, moet je vechten. De militaire macht wordt vergeleken (indien de aanvaller meer zwaarden heeft, kost deze actie hem 1 punt; indien hij evenveel zwaarden heeft als de verdediger, kost het hem 2 punten; indien hij minder zwaarden heeft, kost het hem 3 punten). De aanvaller plaatst z’n pion bovenop die van de verdediger en neemt de controle en bijhorende marker over. Bovendien krijg je ook nog een zandlopermarker van de voorraad. De speler die onderop is geraakt, mag in zijn beurt vluchten, blijven staan of zelfs terugkeren om te vechten (en hiervoor de nodige actiepunten aan spenderen). Hij mag geen nieuwe pionnen in die regio inzetten zolang hij onderop ligt en mag ook niet aanvallen zonder eerst te bewegen. Gebieden met een ster zijn strategische gebieden, hiervoor moet je eerst een stam aanvallen. De marker wordt omgedraaid en toont een ster. Op het einde van de uitbreiding telt de speler al z’n actiepunten op en verplaatst hij z’n pion het overeenkomstig aantal plaatsen op de tijdtrack.
2) Ontwikkelen : deze actie bestaat uit het doen van een ontdekking of het bouwen van een wonder - ontdekking = de spelers betalen met de gepaste grondstofblokjes en gebiedmarkers die ze ter beschikking hebben (markers blijven liggen, blokjes dien je af te geven), de speler legt de ontdekking voor zich neer en kan onmiddellijk gebruik maken van de speciale eigenschap. Bovendien mag hij een pion uit de algemene voorraad op een bonus leggen onder de ontdekking (pion naar eigen voorraad halen, zandlopers nemen, goudblokje nemen, 2 overwinningspunten nemen). Deze actie kost 7 actiepunten. - wonder = kost een aantal sterren die een speler ter beschikking moet hebben (stermarker, architectuur- of ingenieurontwikkeling, voor elk bonuspion in dezelfde kolom als het wonder, sommige kaarten). De speler neemt het wonder en legt dit open voor zich neer, het levert hem overwinningspunten op op het einde van het spel. Deze actie kost 7 actiepunten.
Tijdens het spel trekken de spelers bestemmingskaarten als ze voorbij een Zeusplaats komen op de tijdtrack. Deze kaarten mogen ze tijdens hun beurt uitspelen. Indien een kaart punten oplevert, wordt ze dicht voor de speler afgelegd.
Tijdens het spel duiken 9 goden op die de acties van de spelers zullen overhoop gooien. Deze gebeurtenissen vinden plaats als een speler bepaalde plaatsen op de tijdtrack bereikt. - de kaarten bij de eerste twee en laatste Zeusplaats worden gespeeld op het einde van de beurt van de speler die er als eerste passeert - de kaarten bij de dubbele Zeusplaatsen worden op het einde van de beurt van de speler die eerste passeert gespeeld en op het einde van de beurt van de speler die als laatste passeert. Sommige kaarten leveren een voordeel, anderen een nadeel. Het voordeel is steeds voor de speler met de meeste Zeussymbolen (minstens 1), de nadelen steeds voor de speler met de minste Zeussymbolen (ook bij nul symbolen).
Speleinde :
Wanneer een speler de laatste Zeusplaats passeert en het is terug z’n beurt, kan hij onmiddellijk passen of een laatste ronde nemen (mag enkel actiepunten gebruiken die ze hebben). Als alle spelers dit vak hebben bereikt, eindigt het spel en worden de punten uitgedeeld. - eindpositie (tussen 0 en 5 punten) - overwinningspuntenmarkers die verzameld zijn gedurende het spel - een normaal gebied = 1 punt, een Atlantisgebied = 2 punten - elke ontwikkelingstegel = 2 punten - elk wonder = tussen 8 en 12 punten - poetry en philosophy ontwikkelingstegels zijn respectievelijk 3 en 5 punten waard - absolutism, city, science en ingenieur leveren bonuspunten op - verlies 2 punten voor de spelers die getroffen zijn door de Keres Olymposkaart - elke bestemmingskaart die niet gebruikt is, levert nog 1 punt op
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste ontwikkeling- en wondertegels.
Titel : Olympos Auteur : Philippe Keyaerts Aantal spelers : 3-5 Leeftijd : 10+ Speelduur : 90 min.
|