Speelvoorbereiding :
1) Plaats het speelbord in het midden van de tafel
2) Schud de contractkaarten en maak een trekstapel
3) Sorteer de munten en goederenblokjes en leg naast het speelbord
4) Leg de gebouwentegels op de overéénkomstige plaatsen op het speelbord (één voor 2 spelers, twee voor 3-4 spelers en allemaal voor 5 spelers)
5) Schud de marktkaarten en leg er één willekeurig op de huidige markt, de andere in een open stapel op de toekomstige markt
6) Elke speler krijgt een spelersbord, één klein schip, 30 goud, 4 houten handelsposten en 3 houten markers (2 schijven en 1 figuur)
7) Zet één houten schijf op de “nul” van de puntentrack, de andere op “1” van de productietrack. De figuren worden in willekeurige volgorde op de volgordetrack geplaatst.
Speelverloop :
Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden, die elk bestaan uit 8 fasen.
1) Bieden op staatsambten (speelvolgorde + extra voordeel)
2) Verplaats schepen/ vervul contracten
3) Produceer goederen
4) Bouw gebouwen (koop gebouwen, koop/verkoop op de markt, gebruik commerciële gebouwen)
5) Trek contracten
6) Aanvaard contracten (aanvaard contracten, koop/verkoop op de markt, gebruik commerciële gebouwen, koop/gebruik handelsposten, koop schepen)
7) Schenk goederen
8) Einde van een ronde (vervang markten, bewaren/afleggen goederen)
Fasen uitgelicht :
Bieden op staatsambten : in spelersvolgorde worden de spelers om beurten actieve speler. Je kan : - op je staatsambt blijven staan (geen kosten, volgende speler wordt actieve speler) - aan vrij staatsambt kiezen (je betaalt 2 goud en legt dit op het staatsambt) - een staatsambt van een tegenspeler (doe een bod, de andere speler kan overbieden, diegene die het meeste biedt, krijgt het ambt en betaalt, de andere speler kan nu gratis de plaats innemen van de andere speler of één van de andere bovenstaande opties kiezen)
Verplaats schepen/ vervul contracten : de schepen bewegen boven je spelersbord, sommigen komen op één ronde in de haven binnen, anderen doen er twee ronden over. Je verhuist de schepen in deze fase één plaats richting haven. Indien een schip binnenkomt, ontvang je de overeenkomstige punten en goud dat de vervulde contracten opleveren.
Produceer goederen : de spelers nemen gelijktijdig de goederen die hun productiegebouwen produceren en leggen deze op hun productiegebouwen op hun speelbord
Bouw gebouwen : in spelersvolgorde mogen de spelers een gebouw bouwen van elke soort. Je betaalt de kosten en plaatst het gebouw op je spelersbord. Let op het niveau van het gebouw (je kan enkel een C-gebouw bouwen indien je reeds een B-gebouw hebt gebouwd). Je mag goederen verkopen aan de markt (aangegeven aantal en opbrengst) of goederen kopen (aangegeven aantal en kosten) die je zelf niet produceert. Je commerciële gebouwen kan je gebruiken door de gepaste goederen erop te leggen en het gebouw daarmee te activeren.
Trek contracten : de spelers trekken contractkaarten overeenkomstig met het aantal productiegebouwen ze hebben (productietrack) + drie extra kaarten voor “magister officiorum” + één extra kaart voor elke ongebruikte handelspost + evt. extra kaart voor gebouwde muur met dit voordeel
Aanvaard contracten : in deze fase ga je contracten bij een schip plaatsen, hier de nodige goederen opleggen en de schepen op weg sturen (scoor 1 punt voor lange reis). Contracten die niet ingezet worden, worden afgelegd of bewaard onder een handelspost. Elke ronde kan er zo’n handelspost gekocht worden. Je kan ook schepen kopen naar keuze, commerciële gebouwen gebruiken (zoals reeds beschreven) en gaan kopen of verkopen aan de markt (opgelet : kan in één ronde enkel in de aangegeven hoeveelheid, dus indien je dit reeds deed, kan dit niet meer)
Schenk goederen : de spelers mogen één van de goederen, zoals afgebeeld op de huidige markt schenken voor overwinningspunten
Einde van een ronde : schuif de toekomstige markt naar de huidige markt (indien afgewerkt, worden de gebruikte markten terug geschud, na 2 keer te zijn gebruikt, eindigt het spel). Je mag slechts één goed meenemen naar de volgende ronde, tenzij je het “horreum” hebt gebouwd.
Einde van het spel :
Het spel is afgelopen na negen ronden (twee keer doorlopen van de markten) of in de ronde waarin het laatste publieke gebouw (punten) is gebouwd. De spelers krijgen nog de inkomsten van hun schepen die nog onderweg zijn, voor elke 15 goud één punt en de punten voor het aantal gebouwde muren zoals aangegeven op het speelbord. De speler met de meeste punten wint, bij gelijke stand wint de speler met het meeste goud (of goederen indien nog steeds gelijk).
Voordelen staatsambten :
- Magister Officiorum : drie extra contracten trekken tijdens “trek contracten-fase”
- Praefectus pretorio : één extra goed, keuze uit de goederen die je reeds produceert
- Comes thesaurorum : je krijgt vier geld
- Praefectus urbi : bouw een muursegment naar keuze tijdens “bouw-fase” OF ruil twee contracten tijdens de “aanvaard contract-fase”
- Consul : overkopen van een gebouw dat een tegenspeler wil bouwen tijdens de “bouw gebouwen-fase” OF ruil twee contracten tijdens de “aanvaard contract-fase”

|