
Gezien ik gisteren eindelijk een eerste potje van dit spel heb kunnen spelen en me dit goed bevallen is, heb ik voor mezelf en de nederlandstalige spellengemeenschap een overzichtje gemaakt met de spelvoorbereiding, spelverloop, speleinde en scoreverloop. Bij deze publiceer ik die hier dan ook graag op de weblog. Indien u liever een pdf-versie heeft, dan verwijs ik u door naar BGG. (let wel, het bestand dient nog goedgekeurd te worden, dus het kan nog enkele dagen duren vooraleer u dit terugvindt)
Spelvoorbereiding
- Leg de fabrieken (wit, geel en bruin), scheepswerven (bruin) en kerken (grijs) van links naar rechts op het speelbord - Leg de blauwe ontdekkingsfiches op de kompassen van de verschillende gebieden. - Schud de kolonies en leg in overeenkomstige hoeveelheid dicht op het speelbord -De arbeiders worden op plaats “3” gezet - Leg de privilegefiches op het speelbord (overeenkomstig tabel op speelbord) - Leg de suiker-, goud- en kruidenmarker op de resp. prijzen 30, 60 en 70 op de markt - Elke speler neemt z’n spelersbord, schepen, 200 geld, 1 oranje fabriek (joker), 1 scheepswerf en 1 kerk - Het privilege van de koning (paars) wordt pas op het einde van het spel gebruikt - Elke speler plaatst 2 schepen in Portugal - De laatste speler neemt de “Navegador”-kaart (extra zeilactie)
Spelverloop
1) Beweeg je pion 1-3 plaatsen verder op de rondel (wijzerzin), voor elke extra verplaatsing, dient er 1 schip van het speelbord te worden gehaald. Voer nadien de actie uit. (in de eerste ronde is de eerste zet vrij)
2) In een beurt mag de speler met de “Navegador”-kaart een extra zeilactie uitvoeren voor z’n reguliere actie. Daarna geeft hij de kaart aan z’n rechterbuurman. De kaart moet gebruikt worden vooraleer z’n pion een volledige ronde heeft gemaakt op de rondel. (het oranje schip is een geheugensteuntje hiervoor, plaats deze telkens bij de pion van de speler die de kaart krijgt)
3) Wanneer er een rode scheidingslijn op het speelbord wordt overschreden, kom je in een nieuwe fase terecht, de privileges worden aangevuld, de aankopen duurder en de verplaatsingen dragen verder (zie ook overzicht speelbord)
Acties
- Arbeider : aankoop van arbeiders voor 50 geld/ kerk. Extra arbeiders kosten resp. 100,200 en 300 geld afh. van de fase waarin we zitten. Verplaats je arbeider op de track. Indien er meer dan 9 arbeiders worden aangekocht wordt het teveel aan arbeiders onmiddellijk verkocht tegen 100 geld elk. Arbeiders zijn nodig om gebouwen te kopen (3 voor fabrieken, 4 voor scheepswerven en 5 voor kerken), je hebt er 2 nodig om een kolonie te stichten en je verliest een arbeider als je een privilege gaat aankopen.
- Schepen : aankoop van schepen voor 50 geld/ scheepswerf. Extra schepen kosten resp. 100,200 en 300 geld afh. van de fase waarin we zitten. Plaats de schepen onmiddellijk in Portugal. Indien er meer dan 7 schepen worden aangekocht wordt het teveel aan schepen onmiddellijk verkocht tegen 100 geld elk. Schepen worden van het speelbord gehaald bij het ontdekken van een nieuwe regio (1 en 2 bij Nagasaki/Macao afh. aantal spelers), en moeten aanwezig zijn in een regio om er een kolonie te stichten.
- Zeilen : beweeg je vloot 1,2,3 stappen afh. fase 1,2,3. Indien je in een nieuwe regio komt, neem je de blauwe ontdekkingsfiche en verlies je 1 schip. Je draait de koloniefiches open en ontvangt de laagste waarde in geld.
- Kolonie : per aanschaf van een kolonie dien je een schip aanwezig en 2 arbeiders te hebben, je betaalt de prijs aangegeven op de fiche. Voor elke fiche kunnen er grondstoffen worden verkocht aan de markt.
- Gebouwen : je hebt het overeenkomstig arbeiders nodig en betaalt de aangegeven prijs van de fabriek, scheepswerf of kerk. Een fabriek stelt je in staat om goederen te produceren, een scheepswerf en een kerk zorgen ervoor dat de aanschaf van resp. schepen en arbeiders 50 geld kosten.
- Markt : Spelers mogen goederen verkopen of produceren om geld te verwerven. Bij het verkopen van goederen mag je per kolonie van een soort verkopen en krijg je het overeenkomstige geld, de prijsmarker daalt 1 plaats per verkoop. Bij het produceren gebruik je je fabrieken en krijg je geld overeenkomstig met de productieprijs van het goed, de prijsmarker stijgt 1 plaats per productie. Je mag van een goed niet verkopen EN produceren.
- Privilege : geef één arbeider op en kies een privilege uit de galerij. Neem geld overeenkomstig met de afgedekte plaats op je spelersbord x het aantal overeenkomstige zaken (kolonie, fabriek, blauwe ontdekkingsfiches, scheepswerven of kerken)
Speleinde en score
Het spel eindigt nadat elke speler nog een beurt heeft gehad nadat Nagasaki werd ontdekt of wanneer alle gebouwen verkocht zijn.
Spelers scoren punten op de scoretrack als volgt : - 1 punt per schip op het speelbord - 1 punt voor elke arbeider - 1 punt voor elke 200 geld - de som van punten die je scoort met je privileges : (koningsprivilege in een kolom naar keuze leggen) * kolonies : privilegepunten x aantal suiker/goud/kruiden fiches (kolonies) * fabrieken : privilegepunten x aantal fabrieken (inclusief oranje joker) * ontdekkingen : privilegepunten x aantal blauwe ontdekkingsfiches * scheepswerf : privilegepunten x aantal gebouwde scheepswerven * kerk : privilegepunten x aantal gebouwde kerken

|