Ik ben Marion
Ik ben een vrouw en woon in (Nederland) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 03/12/1950 en ben nu dus 74 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Na 6 jaar een huurcamper en 8 jaar een eigen camper hebben we Amerika en Canada grotendeels gezien. .
We gaan nu de andere continenten verkennen.
Gisteren uit de omgeving van Kamloops vertrokken naar
Mission, zon 70 km
vóór Vancouver. We hebben de Hwy 1 genomen, die wel iets om is maar veel rustiger
dan de gebruikelijke weg van Kamloops via Hope naar Vancouver.
Omdat we de komende dagen bij vrienden in Surrey op de oprit
zullen bivakkeren, hebben we vandaag onze voorbereidingen gedaan. Dat is de
wasmand leegmaken, zorgen dat de vuilwatertanks leeg zijn en de drinkwatertank
gevuld is.
Vanmiddag was het weer een hartelijk weerzien met Wayne en
Petra. Het lijkt net of we maar even weg zijn geweest en het is toch alweer
meer dan een jaar. Plannen gemaakt om er een paar dagen samen op uit te gaan. Maar eerst vrijdag naar neef Wim in Vancouver.
Vandaag de eerste etappe van de Rocky Mountains naar de
Pacific Ocean. We verlaten Lake Louise en rijden vervolgens door Yoho National
Park, Glacier NP en Mt. Revelstoke NP. In Yoho willen we naar Takakkaw Falls.
Op de weg er naar toe zien we dat deze weg een groot aantal scherpe switchbacks
(haarspeldbochten) heeft. De eerste redden we niet zonder te steken. Reden
genoeg om terug te keren nu t nog kan en de Falls te laten voor wat ze zijn Op de terugweg komen we een grote touringcar
tegen. We kijken elkaar aan. Als we iets verder op een parkeerplaats staan voor
een foto komt een andere touringcar naar beneden. Het blijkt dan toch te
kunnen met een camper van onze lengte (10m). Maar we doen t niet!
In Glacier NP liggen volgens de beschrijving meer dan 400
gletsjers. Deze zijn alleen via lange en moeilijke trails te zien. Van dit park
hebben we bij Rogers Pass alleen het visitor center bezocht. Bij navraag over
mogelijkheden in Mt. Revelstoke NP adviseerde de ranger daar in ieder geval
Giant Cedar Boardwalk te doen. Dat blijkt de moeite waard. De keurige boardwalk
loopt door een deel van het prachtige dichte oude cedarbos. De zonnestralen
geven een mooie kleur aan de groene planten tussen de bomen.
Daarna in dit park de Meadows in the Sky Parkway opgereden,
een weg van 26km naar boven. Bij de ingang werd ons al verteld dat de weg na ca.20km
is afgesloten vanwege de vele sneeuw die er nog ligt. Maar de weg zou
bezienswaardig zijn vanwege de vele bloemen die langs de weg groeien en
bloeien. Ook 2 jaar geleden waren we er te vroeg. Na de 26km schijn je met een
shuttlebus nog een eind verder de berg op te kunnen met prachtig uitzicht. Maar
we zijn daarvoor nu te vroeg.
Op onze weg naar het westen komen we vandaag erg veel personenautos
tegen die oostwaarts rijden. Hele kolonnes. Het lijkt wel of British Columbia
leegloopt. Navraag leert dat vandaag, de maandag na Canada Day (zaterdag jl)
een bankholiday dag is. De meeste mensen zijn vrij. De autos die we tegemoet
komen zijn mensen uit Alberta die het lange weekend aan de meren in British
Columbia vertoeven. Toch een rit van zon 600km enkel, veelal over 2-baanswegen
voor 3 à 4 dagen.
Voor 9u vertrokken uit Edmonton richting het westen naar
Vancouver via de Rocky Mountains. Gezien de afstand (ca1.400km) gaan we daar 3
of 4 dagen over doen. Van een dame die we tijdens Canada Day tegenkwamen en die
in architectuur is geïnteresseerd, hoorden we over een RK-kerk met een
bijzondere architectuur. Omdat we toch via Red Deer rijden besluiten we een bezoekje
aan die kerk te brengen. Inderdaad heeft de kerk een aparte vorm, veel
rondingen, maar binnenin erg donker.
Via het plaatsje Rocky Mountains House over Hwy 11 door naar
Saskatchewan Crossing aan deIcefield
Parkway. Vandaar naar Lake Louise waar we weer op de overflow overnachten.
Vandaag is het Canada Day en dit keer de 150e keer. Canada
viert dat 150 jaar geleden(1867) de
Canadese Confederatie is ontstaan. Bij de rondgang door het Legislature
Building (eergisteren) hoorden we dat er vandaag allerlei activiteiten rondom
dit provinciehuis zijn. Vanaf Walmart zijn we met de bus+lightrail er heen
gebracht. Het is erg mooi weer,zon 27 gr.
Voor het gebouw ligt een grote waterpartij en iets verder
een hele groep fonteinen. Het is de favoriete plek van veel gezinnen met kleine
kinderen. Bijna iedereen heeft een rood element aangetrokken of opgedaan of
geheel uitgedorst in de Canadese kleuren.
Bij thuiskomst zeg ik tegen Clemens: het is net of ik gas
ruik, al een paar dagen lang. Volgens hem kon dat niet. En ik kan dan niet uitstaan dat ik
er niet achter kan komen waar het vandaan komt. Er staat onder de voorstoel een
muizenval. Ik zeg: kijk daar eens in. En wat blijkt? Er liggen 2 dode muisjes
in. De muisjes eruit, de stank eruit. Ik weer blij. We gaan weer met zn
tweetjes verder.
Vandaag naar de West Edmonton Mall, eentje met 800 winkels
en diverse amusements attracties. Maar helaas .de camper wilde niet starten.
Gelukkig stonden we bij Walmart en niet ergens in the middle of nowhere. De
overbuurman wilde graag helpen om m een boost te geven of de accu los te
maken. Met de gegevens van de oude accu naar De Automotive-afdeling van
Walmart. Algauw hadden we de juiste en die er ingezet. Heerlijk dat bekende
geluidje.
De mall blijkt inderdaad een hele grote te zijn. Naast de
vele winkels zijn er diverse attracties, zoals een complete ijshockeybaan, een
indoorpretpark met o.m. drie 8-banen, een compleet pirateneiland waar twee keer
per dag een zeeleeuwenshow wordt gegeven, een golfslagbad met wel 10 ernorme
glijbanen en een grote bioscoop. Mogelijk hebben we niet alles gezien. We
hebben nog nooit ons een hele dag op een mall vermaakt.
Eerlijk gezegd komt dit
ook deels doordat er een grote stand was waar een mapje van de Canadian Mint
werd uitgereikt voor de nieuwe munten ter herdenking aan de 150 jaar Canadese
Confederatie, met onder meer de C$2-munt met de glow in the dark. Het mapje
was natuurlijk leeg, maar over de dag verdeeld kon je de nieuwe munten kopen
tegen de nominale waarde. Alleen de 5 en 10 cent ontbreken. Die moet je uit het
wisselgeld vissen. Toen ik in de postzegel- en muntenwinkel, die t
organiseerde stond vroeg een man wat ik zocht. Na een praatje kon hij mij de
nieuwe 5 cent wel leveren, maar gaf aan dat er van de 10 cent nog niet zoveel
waren. Die moet ik dan maar uit het wisselgeld vissen.
Gisteren, een regenachtige dag, naar Edmonton gereden. Vanochtend
met de bus naar downtown Edmonton. In het begin een beetje fris, dus vest aan. Aan de Jasper Ave, de hoofdstraat, koffie gedronken. Omdat
het niet zo druk was, was de koffieman bereid even in de kassa rond te
snuffelen naar nieuwe munten. Dit jaar wordt de 150e verjaardag gevierd van de
Canadese Confederatie. Men vond dit een mooie gelegenheid om een serie nieuwe
munten uit te geven. Een collega had een nieuwe 2-dollar munt, de zgn glow in
the sky, een munt die door de fluor die erop zit lichtgevend is, een soort
noorderlicht. Ze was bereid die munt aan mij af te staan.
Via het visitor center doorgewandeld naar het Muttart
Conservatory, een soort botanische tuin, verdeeld over 4 glazen pyramides.
Tussen de planten werd kunst van diverse lokale kunstenaars geëxposeerd en te
koop aangeboden. Bij de kassa zat een nieuwe quarter. Dat leidde natuurlijk
tot de vraag of ze nog meer nieuwe munten heeft. Helaas alleen meer van t
zelfde. Na het nuttigen van onze lunch weer teruggelopen naar het centrum. In
een park stonden een groot aantal foodtrucks waar diverse soorten eten kon
worden gekocht en dat genuttigd kon worden onder begeleiding van een live
jazz-optreden.
In Edmonton is een bijzonder ijshockey stadion, een erg
groot gebouw in een bijzondere vorm. Helaas werden er vandaag geen tours
gegeven. In de namiddag naar het Legislature Building, het
provinciehuis van Alberta. Voor het gebouw liepen vele netjes uitgedoste jongens
en meisjes. Het bleken de graduates van dit jaar te zijn van de highschool.Toen we het provinciegebouw binnengingen en door de
detectieapparatuur werden geleid vertelde men dat zojuist een tour door het
gebouw zou starten. We konden dus net mooi aansluiten.
Vanochtend naar Maligne Lake, zon 45 km de vallei in even ten
oosten van Jasper. De hele weg er naartoe was t rustig, dus dachten we dat er
s morgens om 10u nog weinig mensen zullen zijn. Tot onze verbazing was de
grootste parkeerplaats al zo goed als vol en liepen er al hele busladingen
mensen. Allemaal om een boottripje over t meer te maken. Wij hebben een leuke
trail, deels langs t meer, gelopen. Dit keer was t een stuk frisser, circa 15
gr.
Even na de lunch, op de terugweg langs het Medicine Lake
werd de weg geblokkeerd door een hele rij autos. Een teken dat er iets
bijzonders moet zijn. Er liep een jonge beer van circa 1 jaar oud alleen over
de weg. Iedereen keek rond of de moeder niet ergens in de buurt is. Het jonge
beertje liet zich rustig fotograferen.
Bij Maligne Canyon konden we helaas niet parkeren vanwege de
drukte. We zijn toen maar van Jasper in de richting van Edmonton
gereden en zijn voor de nacht neergestreken in Hinton.
Vandaag de laatste 100 km van de Icefield Parkway naar Jasper
gereden. Onderweg diverse stops voor watervallen en een trail. Weer een mooie
zonnige dag.
In Jasper zijn we uit wezen eten. De fotos van vandaag
spreken voor zich.
Vanochtend vanaf Lake Louise de Icefield Parkway opgereden
richting Jasper. De hele Parkway is 233 km. Vandaag rijden we er 130 km van. We hebben er een
lekker zonnetje bij en overwegend blauwe lucht.
Op het Visitor Center hebben we een blaadje gekregen waarop
de hele route staat aangegeven en van kilometer tot kilometer waar de
parkeerplaatsen, uitkijkpunten en trails liggen die we tegenkomen. Daarop
vervolgens, aan de hand allerlei boeken die we hebben, aangegeven waar we
zullen stoppen. De fotos geven een indruk van wat we vandaag hebben gezien.
Bij het Icefield Centre langs deze weg mag je op een
parkeerplaats speciaal voor campers overnachten (C$15.70 ~10). Op het enorme
terrein zijn we een van de weinigen. We hebben er wel een mooi uitzicht op het
Columbia Icefield.
Vanuit Lake Louise Village met de free shuttle bus naar Banff(55km). Wat een service. Om 10u zitten we op een terras aan de
hoofdstraat in Banff. Eerst nog een beetje fris, maar al snel kan de jas uit.
Traditioneel wandelen we langs de Bow River naar het
vermaarde Fairmont Hotel. Dit luxe hotel werd reeds in 1888 door de Canadese
Pacific Railway gebouwd en is de eyecatcher in Banff. Onderweg zien we een
grote witte uil in de boom zitten.s Middag lopen we door de winkelstraat.
0m 06:00 uur gaat de wekker en we rijden om 06:15 uur. We
staan om 06:45 uur bij het Moraine Lake. Dan kunnen we nog parkeren. Er is
plaats voor 15 campers. Wij zijn om die tijd nr.4. Als we ons rondje hebben
gelopen de fotos hebben gemaakt, staat de parkeerplaats helemaal vol. En de
verkeersregelaars staan alweer klaar om iedereen tegen te houden. Een RV of
auto eraf dan eentje erop.
We rijden terug naar Village Lake Louise, doen onze lunch en
gaan met de free shuttle naar Lake Louise. De eerste fotos zijn van Moraine
Lake. Het grote hotel staat bij Lake Louise de daarop volgende fotos zijn van
Lake Louise.
Vandaag een mooie route gereden door het Kootenay Nat.Park
naar Lake Louise. Het is een rustige route, wel met een aantal
wegwerkzaamheden. Het zonnetje schijnt en plots zien we een beer lopen. Een
beer trekt zich nooit iets aan van verkeer, dit in tegenstelling tot een pronghorn
of andere hertachtige die erg schuw schijn en snel op de vlucht schiet. Het
verkeer stopt wel voor de beer, maar door het verrassende en de snelheid van
een hert komt deze eerder met de auto in aanraking. Daarom zie je die ook
regelmatig dood langs de weg liggen.
Onze eindbestemming is Lake Louise. We willen Lake Louise en Lake Moraine bezoeken. Dit over
twee dagen verdeeld. We komen er in de Village Lake Louise achter dat er free
shuttles rijden. Wij staan een aantal nachten op de Overflow. De kosten zijn
C$ 10,80 per nacht, nog geen 7,50. Op de camping kost het C$37, 50 (ca.25).
De free shuttle brengt je van de Overflow naar de Village en naar Lake Louise. Naar
Lake Moraine moeten we zelf rijden. Een andere nieuwe service in the village is de free wifi in
het visitor center.
Vanochtend eerst even bij de bib de email opgehaald en dan
op weg naar Canada. Er zijn toch altijd wat kriebeltjes als je de grens moet
passeren. We hebben een slome douanier die om het registratiebewijs van de
camper vraagt. Dat duurt even, want dat is een document waar nooit om gevraagd
wordt en dus niet zomaar bij de paspoorten zit. Dus hij moet even geduld hebben
voordat Clemens de papieren achter uit de camper heeft gehaald en kan tonen.
Hij kijkt ongeduldig op zijn horloge, het is bijna lunchtijd. De vragen komen
dan: hoeveel alcohol? 24 blikjes, dat mag. Hoeveel rookwaar? geen. Meer dan C$10.000
? wat denkt die man wel niet. Ook niet dus. Wapens? Ook niet. Dan mogen we
doorrijden.
We hadden dus niet alle aardappels en vlees en fruit op
hoeven maken dit keer. Vorig jaar mocht ik de kip uit de vriezer inleveren.
Toen door naar Cranbrook. Daar worden we van harte welkom
geheten door het bedrijf Home Hardware . We mogen op zijn parkeerplaats
overnachten. En we zijn niet de enigen.
De Walmart, die ernaast ligt, wil ons soort mensen hier niet
hebben.
Glacier National Park wordt doorsneden door de Going to the
Sun road. Dit is een weg die hoog over de bergen van het park naar de andere
zijde loopt. Helaas is deze weg nog niet open vanwege de sneeuw. Overigens
mogen wij niet over deze weg met de camper, omdat die langer is dan de
toegestane 7m. We zijn langs het Lake Mc Donald gereden tot waar de weg is
afgesloten. Vandaag waren er veel fietser die hier hun tocht naar boven
begonnen. Met de fiets en lopend mag je wel de bergweg vervolgen. Nu dus lekker
autovrij. Op het punt waar de weg is afgezet is een mooie boardwalk van
ongeveer 1,5km door het bos met uitleg over de soorten bomen.De Avalanche Lake trail, die ook op dit punt
begint, is afgesloten vanwege beer-activiteit. Op het Visitor Center horen we
dat mensen gisteren op die trail 6 beren zijn tegengekomen en zich min of meer
door de beren ingesloten voelden.
We hebben nog wel een trail aan de andere
kant van t meer gelopen, maar toch steeds op onze hoede of er dieren in de
buurt zijn. Het is een beetje dubbel, je wilt graag beren tegenkomen, maar dan
wel vanuit de auto bekijken. Toch weer een mooie dag, ca.25 gr en zon met wat wolken.
Met een lucht met grote wolken waar tussendoor de zon
schijnt zijn we opgestaan en hebben onze reis noordwaarts vervolgd door het
ruime Montana-land. We zijn tegen 13u neergestreken in Helena, de state capitol
van Montana. In het AAA-boekje (vergelijkbaar met ANWB) over Montana vinden we
dat het State Capital-gebouw ook op zondag open is (tot 15u). Daar aangekomen
worden we enthousiast verwelkomd door de dienstdoende security-meneer. Na het
uitwisselen van de nodige beleefdheidsrituelen (waar komt je vandaan, wat doe
je in Helena, waar ga je naar toe en hoe vind je t hier) geeft hij aan wat we
in het gebouw kunnen zien en overhandigt ons een boekje met een beschreven
rondleiding. Zoals verwacht is het op zondag wel erg rustig. In het hele immense
gebouw lopen nog geen tien mensen. Dus alle tijd en ruimte om rond te kijken.
Daarna door naar the Cathedral of St. Helena. Deze kerk uit
begin 20e eeuw is erg mooi en in het bijzonder de vele
gebrandschilderde ramen (van Duitse herkomst). Op de foto een voorbeeld dat de
aankomst van Colombus in Amerika voorsteld.
Vandaag rustig richting t noorden (Canada) gereden. In Livingston the Railway Depot
Museum bezocht. In
het informatieboekje van 2015 staat dat de entree gratis is. Tot onze verbazing
moesten we $4 pp betalen. De verklaring was dat het toen gratis was vanwege de
slechte economie. Men vindt dat het nu beter gaat en kunnen mensen de entree
weer betalen
Het museum in de voormalige stationshal bevat oude fotos
van stoomlocomotieven, item behorend bij het stationsleven en enige
schilderkunstwerken. Al met al viel t tegen en stonden we met een half uur
weer buiten. De personentrein heeft hier in 1972 voor het laatst gestopt. Het
was de trein van Seattle naar Minneapolis(Minnesota).
Van daaruit zijn we door het weidse en onbevolkte Montana naar
de camping in White Sulphur Spring gereden. Bij aanmelding hoefde Clemens
alleen maar de achternaam te noemen. De mevrouw wist te vertellen dat hij
Clemens heet, uit Crestview Florida komt (ons Amerikaanse adres) en geen kinderen
en huisdieren meebrengt. We hebben hier al twee keer eerder gestaan. Een mooie
schone camping met ruime plaatsen. Dus hier de was ook maar gedaan.
Vandaag opgestaan in de regen. We gaan eerst in Cooke City
bij het Visitor Center internetten. Via de Weather Channel gaan we de zon
opzoeken om zo onze route te bepalen. We besluiten toch vooreerst richting het
noorden (Canada) te rijden.
Dan rijden we Yellowstone weer in. Als we de Lamar Valley
binnenrijden houdt het op met regenen. De kou is uit de lucht. Er zijn niet
veel dieren buiten de bizons. We hebben een beer in de verte gezien, niet op
camera te pakken.
Als we Yellowstone uitrijden aan de noordkant lopen we nog
even door het plaatsje Gardiner, met zn vele toeristenwinkeltjes en
eetgelegenheden. We overnachten op de restarea op weg naar Livingston.
Vanochtend in Yellowstone de South en North Rim van de
Yellowstone River Canon bezocht. Daarna door de Lamar Valley richting de
Northeast Entrance van het park gereden. In deze vallei kom je vaak het een en
ander aan wild tegen. Dat deden we, al was t maar tig' bizons, een
osprey-paar op het nest en een coyote. Helaas geen beer gezien.
Onder de lunch komen we op t idee om de Beartooth Scenic
Byway op te rijden. Deze schitterende route (zie eerdere blog van ons) loopt
over t dak van de wereld. Maar helaas die blijkt afgesloten te zijn vanwege
de sneeuwverwachting. We kunnen m zon 17 mijl oprijden, tot aan de
wegafzetting. Jammer dat we niet naar boven kunnen, maar tot zover we kunnen
een erg mooi sneeuwlandschap. De bergmeren zijn nog geheel bevroren.
Vandaag van Cody naar Yellowstone via een mooie scenic route,
volgens ons de mooiste toegangsweg naar Yellowstone. Het waait heel hard, maar
de zon schijnt. Als we Yellowstone Park binnenrijden liggen er gelijk 4
bighorns voor ons klaar. Er ligt nog erg veel sneeuw, veel watervallen en heel veel
mensen.
We gaan eerst even langs de camping om het plaatsnummer op te halen. Het is maar goed
dat we gereserveerd hebben, want de camping is volledig vol. Daarna door
naar The Old Faithful. We moeten twee keer een rondje rijden om een
plaats te bemachtigen op de enorme parkeerplaats. Dit is de vijfde keer dat we
in Yellowstone zijn, maar nog nooit hebben we het zo druk gehad. Lekker twee
uur gewandeld.
We wilden eigenlijk nog naar Midway Geyser Basin om de Grand
Prismatic Spring te bekijken. Met deze hoeveelheid mensen en onze camper van10 m
is de kans voor een parkeerplek daar nihil. Daarom terug naar onze camping
Bridge Bay.
We zijn vandaag maar eens begonnen met uitslapen, jawel tot
08.00 uur. Dat is lang voor ons. Na de hectische dag van gisteren hebben we wel een rustige
dag verdiend. En buiten is het ook weer rustig.
Na de koffie gaan we Cody in. Er is een groot Buffelo Bill
Center waar we 4 jaar gelden twee dagen in hebben rondgebracht. Dat vinden we
nu niet nodig, we gaan lekker wandelen downtown. Het is nog erg rustig, wat dan
toch inhoudt dat je veel aan de praat komt in de winkels. Erg gezellig allemaal.
In dit stadje wonen circa 8000 mensen. De meeste winkels moeten het van het
seizoen hebben en zijn in de winter dicht.
Nadat we downtown gehad hebben, rijden we door naar de
bibliotheek waar we het een en ander uitzoeken voor de komende dagen. Woensdag hebben we nachtje Yellowstone geboekt. We zijn
benieuwd, want het vriest daar nog steeds, afgelopen weekend is er nog sneeuw
gevallen. We gaan van de hittegolf toen we Amerika binnenkwamen naar
vorst. Pyama aan en dekens over.