IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
17-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Isla dorada


Isla Dorada, de kroniek van de aangekondigde hype van Spiel Essen 2010. Het verhaal begon reeds eind augustus met de aankondiging van dit spel. Nadien verschenen er druppelgewijs prachtige illustraties op facebook en BGG. Na een tijdje werd duidelijk dat het om de kaarten van het spel zou gaan. Het zou echter nog een hele tijd duren vooraleer we het effectieve speelbord en vooral de spelregels te zien zouden krijgen.
Als u wil weten hoe u dus een spel wil hypen in drie lessen, ga een keer in de leer bij Funforge, en vooral FFG want zij brengen dit spel in grote getale op de markt.

Op zich een leuke samenwerking ook, want FFG staat garant voor prachtige graphics en leuke miniatuurfiguren en deze zitten ook in dit spel, alhoewel het er maar drie zijn, mogen ze best gezien worden. "En het spel zelf dan?" hoor ik u denken. Wel, het is zonder meer een vrij uniek spelgegeven. Het spel speelt een beetje als een coöperatief spel, aangezien de spelers samen bewegen over het speelbord en acties uitvoeren, maar vergis u niet, er zal een bikkelharde strijd worden gevoerd tussen de spelers om naar een welbepaalde plaats te verhuizen.
 
Het speelbord toont 16 plaatsen waar u naartoe kan reizen, er zijn gouden munten, 1 leiderfiguur, 1 expeditiefiguur, 1 bigfoot-figuur, 1 levieten-figuur, 16 ontdekkingsmarkers, 112 doelkaarten (18 start-schatkaarten, 54 standaard schatkaarten, 18 vloekkaarten en 22 bestemmingskaarten), 112 avontuurkaarten en zes overzichten.
De doelkaarten worden apart geschud, elke speler krijgt drie start-schatkaarten (waarvan je er 2 op handen houdt en 1 aflegt), 2 bestemmingskaarten (waarvan je er 1 houdt, de andere leg je af) en 1 vloekkaart (houdt hij geheim voor de tegenspelers). Daarnaast krijgt elke speler zes avonturenkaarten, er worden er vier opengedraaid van de trekstapel en vormen de vitrine.

Het sterkste punt van dit spel, de prachtige kaarten, zijn ook ineens z'n zwakte. Op de kaarten staat niet concreet aangegeven wat ze effectief kunnen, dus je moet wel wat studeren vooraleer je elke functie van alle kaarten kent. Maar eens je de symbolen kent, vlot het zeker wel. Ik ga hier dan ook nog niet dieper op de diverse kaarten in, hiervoor verwijs ik u graag naar de spelregels die u vindt op BGG.

In een speelronde doorlopen we steeds zes fasen :
1) Bieden : je biedt met yak, kameel en gonogokaarten om te bewegen in fase 2, de startspeler zet de expeditiefiguur ergens op het spelbord en zegt een bod, de andere spelers moeten passen of hoger bieden. Indien een speler hoger biedt, plaats hij het figuur op de weg die hij wil inslaan. Wie 4 of meer biedt, kan een ovetoskaart spelen om het bieden onmiddellijk te beëindigen. Je kan ook een juju-kaart spelen om een ander speler buitenspel te zetten, hij mag niet meer meebieden. Je hebt drie soorten beweging : over land, door de lucht of over het water. In de lucht moet je zeppelin of drakenkaarten spelen, de rivier kan enkel stroomafwaarts gevolgd worden en de beweging stopt als je in een meer of zee uitkomt. De hoogste bieder krijgt de expeditiefiguur en legt het geboden aantal kaarten af.

2) Bewegen : verplaats de expeditiefiguur naar de bestemmingsplaats. Leg de laagste ontdekkingsmarker op deze plaats om aan te geven dat deze plaats ontdekt is. Indien de expeditie hier terugkomt later, leg je extra markers.

3) Vervloekt worden : indien een speler een vloekkaart heeft van de locatie waarop de expeditie staat, moet hij de kaart spelen en legt hij de kaart open voor zich neer.

4) Schatten vinden : indien een speler een schatkaart heeft van de locatie waarop de expeditie staat, moet hij de kaart spelen en voor zich openleggen. Indien hij er meerdere heeft, speelt hij ze allen ineens. Er kunnen eventueel ook bonuskaarten samen worden uitgespeeld met de schatkaarten.

5) Nieuws krijgen : in ronde 4 krijgen de spelers 2 kaarten van de schatkaartendeck waarvan ze er 1 mogen houden, in ronde 9 krijgen ze 3 kaarten en mogen ze er twee van houden.

6) Avonturenkaarten trekken : de spelers krijgen 1 gratis avonturenkaart, de tweede kunnen ze aankopen voor 1 goud. (dit gebeurt in speelvolgorde vertrekkende vanaf de expeditieleider). Je kan een kaart nemen uit de vitrine of een dichte van de trekstapel. Indien er een bliksemschicht op de kaart staat, dient de speler onmiddellijk de bijhorende actie uit te voeren. (zie spelregels)
Een speler mag nooit meer dan 10 avonturenkaarten op handen hebben, zodra hij er meer heeft, legt hij deze af.

Het spel eindigt na de ronde waarin de 16de ontdekkingsmarker van het bord is verwijderd. Spelers tonen hun bestemmingskaarten en scoren :
- 1 punt voor elk goud
- punten voor de gevonden schatkaarten (openliggende schat- en bonuskaarten)
- punten voor hun bestemmingskaarten
- negatieve punten voor hun vloekkaarten die ze speelden
De speler met het hoogste aantal punten wint het spel.

Titel : Isla Dorada
Auteur : Andrea Angiolino, Bruno Faidutti, Alan R. Moon, Pier Giorgio Paglia
Uitgeverij : Funforge / FFG
Aantal spelers : 3-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 60 - 90 min.

17-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
16-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antics


De Lamont-broers kondigden dit spel aan als een spel met een uniek spelsysteem. Dat is lovenswaardig, maar ook zéér gevaarlijk, want wie durft in deze drukke spellentijden pretenderen dat hij het warme water uitvindt? Na het doornemen van de spelregels geef ik hen voorlopig het voordeel van de twijfel. Natuurlijk zijn de diverse onderdelen van het spel overal al een keertje te zien geweest, maar de invulling en combinatie ervan is misschien wel vernieuwend.

In Antics! controleren de spelers een mierenkolonie. Ze zoeken prooi en bladeren in de buurt van hun mierenhoop. Deze mierenhoop zal erg belangrijk blijken, je bouwt hem uit (indien mogelijk in de hoogte), je kweekt nieuwe mieren, je traint er soldaatmieren en stuurt je legertje van hieruit op wandel om eten bij elkaar te sprokkelen.

Voor 35 euro krijg je dus een "uniek" spel, met daarin een speelbord, een zak, 64 tegels (waaronder 4 spelers-start-mierenhopen), 12 actiepionnen, 48 houten mieren, 18 prooifiches, 3 miereneterfiches, 6 prooi-verdwenen-fiches, 4 hoofdmieren, 3 spelershulpen (waarom in godsnaam geen 4?) en 1 miereneteroverzichtje.

Het spel is in zekere zin redelijk moeilijk bij aanvang, aangezien er toch wat mogelijkheden zijn (met bijbehorende regeltjes natuurlijk). Ik ga u dan ook in een vlucht meenemen over het spelconcept en laat de kleine zaken achterwege. Deze zal u zeker ontdekken als u het spel eens onder uw neus krijgt. Het speelbord toont de mierenhopen en vooral het eten dat er rondom te vinden is. Je kan via wegen tot bij de prooien en bladeren geraken. Op dit spelbord zullen in de loop van het spel jouw mieren worden geplaatst om eten te gaan halen. Daarnaast wordt er een soort van vitrine opgebouwd met tegels waaruit je kan gaan kopen. Ze bestaat uit zes delen van elk drie tegels. In de zesde rij liggen de drie miereneters, die stelselmatig dichterbij zullen schuiven als er tegels worden gekocht. Elke speler krijgt z'n mierenhooptegel waarmee hij start. Op alle tegels staan de figuren van de verschillende acties. 

In een beurt krijgt een speler 3 acties, die hij kiest met z'n actiepionnen. Hij plaatst een pion op de desbetreffende actie en voert die uit. In de loop van het spel ga je je mierenhoop uitbouwen (in breedte en hoogte) om zo meer acties te kunnen kiezen. Bovendien is een actie die op een hoger niveau ligt meer waard, ze zal er voor zorgen dat je extra's krijgt (2x, 3x, ...). Het bouwen kan je vergelijken met Taluva en andere Tikals. De tegels zijn twee zeshoeken die aan elkaar vastzitten. Je dient deze op bestaande tegels te leggen (of benedenverdiep), ze mogen niet zweven en moeten over twee andere tegels worden gelegd (niet volledig op een andere tegel).



De mogelijke acties dan :
1) Nieuwe tegels aanschaffen : je neemt één tegel uit het eerste vak, indien je deze actie kiest op niveau twee, dan neem je één tegel uit vak 1 en één tegel uit vak 2, ... De tegels komen blind in je algemene voorraad en zijn dus nog niet aangebouwd.
2) Aanbouwen van nieuwe tegels : je bouwt volgens de regels je mierenhoop verder uit. Indien je deze actie kiest op niveau 1 mag je één tegel aanbouwen, op niveau twee zijn dat 2 tegels, ...
3) Mieren kweken : je neemt mieren uit de algemene voorraad naar je eigen voorraad, 1 mier op niveau 1, 2 mieren op niveau 2, ... De mieren leg je op het speelbord bij de verschillende categoriën, afhankelijk tot wat je je mier wil opleiden. Let op! De eerste twee mieren leg je steeds in dezelfde categorie.
4) Mieren uitsturen : je plaatst de mieren vanuit de categoriën op het speelbord op zoek naar prooi en bladeren, elke mier heeft z'n specialiteit en dient hiervoor te worden ingezet. Uiteraard mag je weer 1 mier inzetten voor niveau 1, 2 voor niveau 2, ... De soldaatmieren zijn speciaal en kunnen bijvoorbeeld een pad beschermen (andere spelers kunnen je niet overvallen), kunnen een brug maken over een gat of kunnen prooi stelen van tegenstrevers.
5) Prooi en bladeren verhuizen : je brengt prooi en bladeren terug naar je mierenhoop. Het fiche verplaatst zich eigenlijk van mier tot mier. Je mag het één stap verplaatsen voor niveau 1, ... Indien het fiche je mierenhoop bereikt, moet je het op één van je acties leggen (als het prooi is) of naast je mierenhoop (bladeren).
6) Schimmel : kan je kweken met sommige mieren, deze leveren op zich niets op, maar op het einde van het spel moet je ze in combinatie met bladeren gebruiken om extra punten te scoren.
7) Hoofdmier : je mag deze één maal per beurt gebruiken om eender welke actie uit te voeren van bovenstaande (niveau 1)

Op het einde van een ronde komen de actiepionnen terug, wordt je prooi dus op je mierenhoop gelegd, mag je slechts 3 tegels in je voorraad hebben (om te bouwen), vullen we de vitrine (opschuiven van alle fiches naar links). Indien er hierdoor een miereneter in veld één terechtkomt, gaat deze op pad om prooi en mieren te eten. Er worden fiches van het speelbord gehaald en mieren uit de categoriën volgens een vaste volgorde.
Het spel eindigt als er niet genoeg fiches zijn om de vitrine te vullen of als alle (behalve één) prooien zijn opgebruikt. Alle spelers hebben dan nog één beurt vooraleer de scores worden berekend.
Je scoort punten voor prooi (het aantal verschillende prooien x het aantal; bv. 3 verschillende = 3x3= 9 punten). Je combineert je schimmels met bladeren en scoort de punten van de schimmel, plus eventueel 2 extra punten voor groene bladeren. Enkel schimmel of enkel bladeren brengen je niets op. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Antics
Auteur : Fraser & Gordon Lamont
Uitgeverij : Fragor games
Aantal spelers : 3-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

16-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Funfair

Dit spel is een speciaal geval, want het heeft maar liefst 10 auteurs. Het spel is ontwikkeld naar aanleiding van de 15de verjaardag van Eggertspiele.
Aangezien wij fan en vaste klant zijn bij Peter en Martina Eggert, konden we dit spel niet achterwege laten. Het is ook speciaal in die zin, dat het een echte partygame is, net zoals Mario Party op de Nintendo. De spelers trachten door middel van enkele kleine spelletjes punten te verzamelen, die ze in een finale-spel kunnen omruilen tegen mooie prijzen.

Het spel is dan ook uniek, zowel het thema, als de gameplay, zit nog niet in onze spellenkast. Tijdens het spel gaat u met z'n allen van de ene naar de andere attractie. De jongste speler kiest eerst, nadien kiest diegene met de minste punten en is er een gelijke stand, beslist een dobbelsteenworp naar waar we gaan.

De attracties :
- ring-de-bel : de spelers mogen om beurten proberen om een opdrachtkaart te vervullen met 15 dobbelstenen. De spelers trachten een zo hoog mogelijke toren te maken. De regels zijn simpel, de kleuren van je toren moeten overéénkomen met die op de kaart, de kleur boven op de dobbelsteen moet identiek zijn als de onderste kleur van de dobbelsteen die er bovenop komt en je moet onmiddellijk stoppen als de zandloper is doorgelopen. Plaats je spelerspion op het speelbord op de plaats waar je gekomen bent.

- toekomstvoorspeller : elke speler krijgt twee bestemmingskaarten en houdt deze verborgen voor de tegenspelers. Om beurten worden de spelers toekomstvoorspellers. Op de kaarten staat een tekstje en positieve of negatieve punten. Als je aan de beurt bent, geef je de kaart door aan je linkerbuur, je leest de tekst van de kaart of je bluft en geeft één van de 26 andere kaarten (overzichtje), de speler heeft nu de keuze om de kaart te aanvaarden door ze voor hem neer te leggen en te zeggen of de voorspelling waar, beter of slechter is. Of hij kan ervoor opteren om de kaart te weigeren, dan gaat je bod naar de volgende linkerbuur. Als niemand de kaart wil, mag je ze zelf voor je afleggen. Het spel gaat door tot iedereen drie kaarten voor zich heeft liggen. Als je er al drie hebt, mag je er geen meer aannemen. Op het einde worden de punten geteld en de score verdeeld.

- paardenrace : een supersnelle race, waarbij je tot 4 kan meespelen (bij meer spelers speel je in team). Je rolt drie dobbelstenen, mag telkens dobbelstenen hergooien en wanneer ze dezelfde waarde tonen, mag je je paard het aangegeven aantal ogen verderzetten op de racebaan. Wie wint deze snelle race?

- grijpkast : je speelt per twee, je gebruikt de doos en de kristallen, die je hierin verspreid. Eén speler speelt met de joystick en geeft de bevelen, de andere speler is een levend grijpkraantje. Hij sluit de ogen en volgt de bevelen "mib-mab-mub-mob-click" op om zo de juiste edelsteen uit de doos te proberen halen. Hij mag enkel z'n duim, ring en wijsvinger gebruiken om te grijpen. De beide spelers scoren de punten van het soort edelsteen dat je bovenhaalt. Elke speler moet één keer joystick en één keer grijparm geweest zijn.

- botsauto's : in de botsauto's spelen we een spelletje slagenhalen. De spelers krijgen kaarten met botsauto's en een stapel tegels die ze zelf schikken (ze kiezen waar ze de tilttegel placeren na het bekijken van hun kaarten). Ze spelen om beurten een kaart en de hoogste waarde zal botsen. Deze speler mag een fiche omdraaien van z'n stapel (voor elke vijf in de slag één extra fiche). Deze tegels vormen z'n puntenstapel, maar als je een tiltfiche omdraait, stopt het spel. De spelers die geen tiltfiche hebben omgedraaid scoren het aantal tegels die nog in hun stapel zitten onder de tiltfiche.

- schommelboot : de spelers stappen in de boot met 10 punten, ze plaatsen hun mannetje in een zitje en scoren onmiddellijk de punten, daarna gooien ze de dobbelstenen (afh. van hun zitje) en moeten ze voor elke 1 een levenspunt afgeven. Als je op zitje 0 gaat zitten, krijg je één levenspunt bij (max. 10). Wanneer een speler al z'n punten heeft moeten afgeven, of wanneer een speler wordt gedubbeld op de scoretrack eindigt het spel na de ronde.

- looping : memory in de looping, de spelers krijgen 30 seconden om de kaarten in te prenten, je moet per twee, arm in arm gehaakt de kaarten uitvoeren (links, rechts, op, neer en waahhh roepen, handen omhoog steken en ogen afdekken met je vrije hand). Na die dertig seconden neemt een andere speler de kaarten en checkt of jullie alles netjes achter elkaar doen. Tussen elke beweging zeg je rattle-rattle-rattle en voer je de beweging uit. Zolang je beiden hetzelfde doet en de juiste beweging, scoor je een kaart. Het spel stopt als je een foutje maakt. Je scoort het aantal kaarten in punten.

- spooktrein : heb schrik op het juiste moment, elke speler krijgt kaarten met daarop voorwerpen waarvoor hij bang is, dan wordt er een stapel kaarten omgedraaid, zit jouw kaart ertussen dan schreeuw je. Zo wordt de ganse stapel afgewerkt, je tracht te onthouden wie bij welke kaart schreeuwde. Nadien mag je je zes tegels bij andere spelers leggen. Op deze tegels staan ook de desbetreffende voorwerpen. Zowel jij als de speler die er bang voor is, scoren punten bij een juiste combinatie.

Eindspel :
De speler met de meeste punten krijgt meer tickets als andere spelers. Daarna mogen de spelers in volgorde, meeste tickets eerst, in een zakje grabbelen naar edelstenen. Als je de hoofdprijs eruit grabbelt, win je onmiddellijk, trek je een witte steen, dan leg je dit op je ticketje. Indien je geen vrije tickets meer hebt, mag je niet meer meetrekken.

Titel : Funfair
Auteur : Inka Brand, Markus Brand, Peter Eggert, Philipp El Alaoui, Friedemann Friese, Michael Rieneck, Martin Schlegel, Stefan Stadler, Birgit Stolte, Tobias Stapelfeldt
Uitgeverij : Eggertspiele
Aantal spelers : 3-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min. 

15-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
14-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Resultaten Gouden Ludo
Voor het SpinLi-publiek is het doek over de Gouden Ludo reeds gevallen.
Er is echter niets meer veranderd na onze laatste oproep, zodat de volgende resultaten zijn doorgestuurd naar Forumfederatie :

1) Smallworld
2) Hoogspanning
3) Tobago
4) Fresco

Wie effectief met de Gouden Ludo aan de haal zal gaan, komen we te weten op vrijdag 26 november in den Boomgaard in Broechem.
Zo gauw we dit weten, zullen we het dan ook zeker niet nalaten om het hier op de blog te posten. We zijn in ieder geval erg benieuwd met z'n allen.

14-11-2010 om 18:21 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grand cru


In Grand cru ga je wijnranken aankopen, druiven cultiveren, wijn produceren en investeren in ontwikkelingen en reclame voor jouw product.
Wanneer een speler al z'n schulden heeft afbetaald, eindigt het spel en wint diegene met de meest winstmakende wijnhandel.

Het spel verloopt over verschillende jaren, waarbij elk jaar bestaat uit 2 fasen.

Fase 1 : Ontwikkeling van de wijngaard
Deze fase bestaat uit minstens 4 actieronden. De spelers kiezen om beurten een actie en voeren deze uit. Deze fase eindigt als het laatste blad wordt bereikt met de wijnfles (die telkens wordt verzet), een speler z'n laatst wijnrank oogst of wanneer alle spelers behalve één hebben gepast.
De mogelijke acties :
- bieden op een tegel : neem een tegel en leg hem in de biedkolom, zet een bod van 1-6, dat is jouw bod
- het bod verhogen op een tegel : overbied het bod van een andere speler, de marker van de andere speler gaat terug in z'n voorraad
- een tegel kopen op een veiling : indien je marker nog steeds het hoogste ligt, mag je na één ronde de tegel kopen
- een tegel onmiddellijk kopen : je betaalt onmiddellijk zeven frank en neemt de tegel en plaatst deze in je wijngaard
- de vraag naar een soort wijnrank opdrijven om hem een niveau hoger te brengen : zet de prijsmarker van de druivensoort één plaats hoger
- wijngaard oogsten : betaal 1 frank om te oogsten, neem een blokje van je wijnrank en leg het in het overeenkomstige vat
- wijn verkopen : verkoop een aantal blokjes uit je vaten tegen de prijs van de druiven op dat moment, zet de markers nadien een stapje lager
- een ontwikkeling gebruiken : één keer per jaar mag je je ontwikkeling gebruiken die je hebt aangeschaft
- passen : je mag geen acties meer uitvoeren deze ronde

Fase 2 : Einde van het jaar : alle spelers mogen nog een laatste actie uitvoeren behalve diegene die ervoor zorgde dat fase 1 eindigde. Nadien worden volgende stappen uitgevoerd :
- nieuwe tegels in de vitrine (2 x aantal spelers)
- wijnfestival : je krijgt punten voor verkochte wijn en kan speciale acties gebruiken. De speler die het meeste wijn heeft geleverd van een bepaalde soort scoort drie punten voor die soort, de tweede scoort 1 punt. Deze blokjes worden verwijderd. Na de waardering, begint de speler met de meeste punten met de speciale acties. Om deze acties uit te voeren, betaal je met overwinningspunten.
- rijpen van de wijn : de blokjes op het spelersbord van de spelers schuiven naar rechts. Bepaalde druivensoorten gaan vervallen en worden verwijderd.
- interesten : de spelers betalen interest
- lenen : de spelers kunnen nieuwe leningen aangaan, leningen terugbetalen of passen
- klaarmaken voor een nieuw jaar

Einde van het spel : als een speler al z'n leningen heeft terugbetaald of wanneer een speler 11 leningen heeft en een hulplening aanvraagt, hij is sowieso de verliezer van het spel. Op het einde scoren de spelers punten voor hun verschillende druivensoorten (5 frank per soort), voor elke wijn in hun kelder 1 frank en 7 frank aftrek voor elke lening.
De speler die het meeste geld overhoudt, is de winnaar van het spel.  Bij gelijke stand wint de speler met het minste leningen, daarna diegene met de meeste wijntegels in z'n wijngaard.

Titel : Grand cru
Auteur : Ulrich Blum
Uitgeverij : Eggertspiele
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

14-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
13-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bangkok klongs


Elk jaar verschijnt er wel een tile-placement game dat de moeite waard is, u weet wel de Carcassonne-look-a-likes. Dit jaar is de eer weggelegd voor Bangkok klongs van dlp-games, een relatief nieuwe en onbekende uitgeverij. Die mijns inziens een erg mooi spel uitbrengt. U krijgt een speelbord bestaande uit een haven met aanlegsteigers die vol zal komen te liggen met bootjes vol handelswaar, handelaren in vier kleuren, 72 boottegels, 1 fiche Luk Phat (soort van speelklok), 1 houten marktmeesterfiguur, 2 fiches voor de tactische variant (hoewel deze eigenlijk overbodig zijn), 8 verplaatsingskaarten en 4 100-puntenfiches (als je zoveel punten al kan halen natuurlijk).

Het spelprincipe is zeer eenvoudig. Elke speler heeft 4 boottegels in z'n hand (verborgen voor tegenspelers). In je beurt leg je een boot aan volgens de legregels en neem je een nieuwe boot op handen. That's all folks! Net zoals bij Carcassonne gaan er op diverse momenten wel punten uitgedeeld worden. In dit spel zijn er twee kleine waardering en één grote waardering + eindtelling van de goederenvoorraad. Telkens er een boot op het speelbord verschijnt waarop het Luk Phat symbool is afgebeeld, zal de fiche worden verzet op de track (rechts speelbord). De actieve speler krijgt de overeenkomstige punten en wanneer het fiche bij een donkerbruin veld komt, volgt er een waardering.

De boten bestaan uit drie delen : goederen, handelaar (of niet) en waarde. Indien je een boot zonder handelaar speelt, kan je ervoor opteren om een eigen handelaar in deze boot te plaatsen om hem eigen te maken (vgl. horige). De waarde van de boten is belangrijk bij de waarderingen (marktdagen). Er zijn ook drie speciale boten waarvan er drie van elk in het spel zijn : dief, opzichter en gaarkeuken

De plaatsingsregels zijn eenvoudig. De eerste boten worden in de startplaatsen gelegd, nadien wordt er telkens verder gebouwd, horizontaal, verticaal of diagonaal aan de boten die er reeds liggen. De steigers verdelen het bord in deelmarkten (vier vakken), deze mogen slechts gevuld worden met drie boten (één blijft dus steeds leeg). Als extra actie mag een speler twee keer in het spel een bewegingskaart afleggen om één van z'n boten te verplaatsen naar een aangrenzend vak. Deze verplaatste boten dienen niet te grenzen aan andere boten.


Als er een kleine marktdag plaatsvindt, mag iedere speler in volgorde 2 keer waarderen. Je mag hier ook aan verzaken als je wil. Je mag zelfs de eerste keer verzaken en de tweede keer wel meedoen. Om dit te doen neem je de marktfiguur en plaats je deze bij een aanlegplaats, waaraan minstens één van je eigen boten ligt. Je kijkt naar de waarde van de omliggende boten en vermenigvuldigt deze met het eigen aantal handelaren. Pas op, ook de andere spelers scoren punten. Nadien neem je één eigen boot van het speelbord, leg je die voor je neer en je handelaar komt terug in je voorraad.

De grote marktdag verloopt identiek, maar nu begint de speler die het verste achterop ligt in de puntenstand. Er zullen nu ook waarderingen volgen tot er geen meer mogelijk zijn of iedereen heeft gepast. Nu mogen de spelers na een waardering naast eigen boten ook neutrale boten (met handelaar) en speciale boten wegnemen. Boten van tegenstrevers blijven wel verboden.

Tot slot is er nog een telling van de voorraad. Voor iedere goederensoort krijg je punten afhankelijk van het aantal boten die je hiervan hebt. De eerste boot levert je één punt op, de tweede boot twee, de derde drie punten, ...

De tactische variant die wordt beschreven in de spelregels zou het gelukseffect van het trekken van boten een beetje uit de weg gaan. Je maakt dan twee stapels met boten. Een stapel met de lege boten (waar je een eigen handelaar op kan plaatsen) en een stapel met de speciale boten en boten met handelaars. De speler beginnen bij aanvang van het spel met drie boten van de eerste stapel en één van de tweede stapel. Nadien mogen ze zelf kiezen uit welke stapel ze boten nemen.

De speciale boten nog tot slot :
- dief : je neemt een boot van het spelbord uit de horizontale rij en legt ze voor je neer of neemt ze op handen om zelf te gebruiken
- opzichter : beschermt alle boten in een verticale lijn tegen dieven, ligt er reeds een dief, dan mag de speler deze dief uit het spel verwijderen of op handen nemen
- gaarkeuken : verdubbeld de punten bij de waarderingen in het blok waar de boot ligt

Titel : Bangkok klongs
Auteur : Martin Schlegel
Uitgeverij : DLP games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min. 

13-11-2010 om 10:23 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (2)
12-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afsluiten stemming Gouden Ludo
Er zijn ondertussen al 35 stemmen voor onze poll omtrent de Gouden Ludo.
Aangezien we volgende week de resultaten moeten doorsturen naar Forum,
ga ik nu zondag om 18.00 uur de deadline stellen voor deze poll, dus indien u
uw stem nog niet heeft laten horen, doe het dan maar snel.

De voorlopige keuze van de SpinLiërs :

1) Smallworld
2) Hoogspanning
3) Tobago
4) Fresco

12-11-2010 om 12:35 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mr. Jack pocket


Het spel zelf moet ik waarschijnlijk niet echt meer voorstellen. U vond op onze blog al besprekingen van de basisversie, de uitbreiding en de New York versie. Nu kwam Hurrican games dus met de pocket versie, zeg maar de kaartversie van het spel. Het spelprincipe blijft in grote lijnen overeind en wordt zelfs nog interessanter als u het mij vraagt.

In tegenstelling tot het bordspel waar de eigenschappen van de karakters doorslaggevend waren, zijn de acties hier afgestemd op vier actiefiches.
Voor uw geld krijgt u weer fantastisch uitziend materiaal : 9 straattegels (dubbelzijdig, met op één kant een persoon, de andere kant leeg), alibikaarten van de personages uit de serie, 3 detectivefiches (Holmes, Watson en hond Toby), 4 dubbelzijdige actiefiches en 8 dubbelzijdige tijdfiches (deze geven de beurten aan van de detective en Jack).

Het speelbord wordt samengesteld uit de straattegels (willekeurig), de tijdfiches worden in volgorde gelegd, de detectivefiches worden op een vaste plaats gelegd en mr. Jack trekt een alibikaart die hij verborgen houdt voor de detective. Het doel van de detective is om Jack te ontmaskeren door slechts één personage op de kaarten over te houden. Jack tracht het negen ronden vol te houden of zes zandlopers te verzamelen (deze verkrijgt hij door de actie alibikaart en door het spel te rekken en te zorgen dat hij niet zichtbaar is).

Het verloop van de ronden is net zoals bij het basisspel afwisselen (detective-Jack-Jack-detective in de oneven ronden en Jack-detective-detective-Jack in de even ronden). In een ronde worden de vier actiefiches in de lucht gegooid en de zijde gebruikt die open liggen. In de volgende ronde gebruik je de achterkant ervan.

De mogelijke acties :
- verzetten van Holmes, Watson, hond : één of twee plaatsen in richting van klok
- een straattegel 90° draaien
- twee straattegels wisselen zonder oriëntatie aan te passen
- alibikaart trekken (Jack scoort misschien zandlopers, detective kan weeral een straattegel omdraaien)

Na elke ronde moet Jack kleur bekennen en zeggen over de detectivefiches in rechte lijn met de verdachte staan (muren schermen hem af). De detective kan misschien bepaalde straatkaarten uitschakelen en omdraaien. Is Jack niet zichtbaar krijgt hij de tijdfiche (= 1 zandloper).

Titel : Mr. Jack pocket
Auteur : Bruno Cathala, Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Hurrican games
Aantal spelers : 2
Leeftijd : 14+
Speelduur : 15 min.

12-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jerusalem


Jerusalem is een bied/workerplacement game, dat gerust in de zwaardere categorie kan worden ingedeeld bij de spellen van Abacus.
Een spelletje Jerusalem telt nochtans slechts 5 ronden. Het speelbord toont vijf districten waarin de spelers trachten een meerderheid te halen op zoek naar geld en prestigepunten. Deze zullen ze elke ronde kunnen omzetten in verdiepingen van hun toren. De spelers proberen een zo hoog mogelijke toren te maken tegen het einde van het spel.

Het spel bevat een speelbord, 5 houten cilinders, 4 baronnen, 200 houten blokjes, geld, 4 gebeurteniskaarten, 27 actiekaarten, 4 officierskaarten en 4 spelersschermen. De spelers straten met 2 gouden en 2 zilveren munten, hun cilinder op nul punten op de prestigetrack, 1 baron en 7 verdiepen voor hun toren te bouwen.

Het spel bestaat dus uit vijf ronden die opgebouwd zijn uit vier fasen. De fasen worden steeds volledig afgehandeld alvorens naar een volgende fase te gaan.
1) Bieden voor de officierskaarten :
- er worden actiekaarten blind klaargelegd (evenveel als aantal spelers)
- de startspeler biedt voor een officierskaart, hoogste bieder wint, betaalt aan de bank en krijgt de kaart
- alle spelers mogen om beurten bieden op een kaart tenzij ze reeds een kaart aankochten
- alle spelers nemen om beurten één van de actiekaarten
(alle acties (met uitzondering van het bieden hierboven) gebeuren steeds in spelersvolgorde, dat wil zeggen, diegene met de laagste officierskaart)

2) Inzetten van blokjes :
- neem het aantal blokjes zoals aangegeven op je officierskaart (7,6,5 of 4)
- plaats de blokjes ergens in de stad (naar keuze)
- je kan ook je baron ergens plaatsen, als je er onmiddellijk drie blokjes bijlegt (niemand anders mag dan nog op dit vak komen staan)
- huur huurlingen: voor drie geld per blokje mag je extra blokjes aankopen en inzetten
- je mag ook ten allen tijde drie blokjes verwijderen naar de algemene voorraad voor één munt
(de actiekaarten kunnen ten allen tijde in deze fase gespeeld worden; de officierskaarten leveren nog een extra specialiteit op die ook in deze fase kan worden gebruikt)



3) Binnenhalen van voordelen : de regio's worden één voor één afgehandeld
- toren van David : je krijgt 1 geld en verplaats één blokje van de toren naar een willekeurige plaats op het bord
- privileges : drie districten leveren je privileges op, enkel de speler met de meeste blokjes krijgt dit, bij gelijke stand, wint de speler met de laagste officierskaart (patriarchy = leg een blokje weg van achter je scherm in ruil voor een actiekaart; de markt = koop tot 4 punten voor 2 geld per punt; de edelstand = steel een punt van een tegenspeler, zet zelf één punt bij en je tegenspeler één terug)
- afhandelen van de regio's : de spelers krijgen voordelen voor het meest vertegenwoordigd te zijn in de verschillende regio's van de districten en krijgen de voordelen die erop staan afgebeeld (blokjes, geld, prestigepunten)

4) Gebeurtenis (in ronde 2,3 en 4) : deze zullen roet in het eten gooien voor sommige spelers. Er worden slechts drie van de vier kaarten gebruikt, dus je weet niet wat je te wachten staat.

Vooraleer over te gaan tot een slottelling na ronde vijf krijgen de spelers nog punten voor :
- meeste blokjes nog achter je scherm = 3 punten
- meeste geld achter je scherm = 3 punten
- indien nog één actiekaart achter je scherm = 1 punt

Titel : Jerusalem
Auteur : Michele Mura
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

11-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
10-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intrigo


Intrigo is een kaartspel dat, het moet gezegd, één van de mindere spelregels heeft, van al de spellen die ik uit Essen meebracht.
Aanvankelijk heb ik geprobeerd om ze in het Frans door te nemen, maar ik was maar wat blij dat er ook een Engelse versie in het spel zelf zat.
Heel wat kaarten ook, 75 om precies te zijn, waaronder startspelerkaart, arcadekaarten (waar komt bij god die naam vandaan), familiekaarten, plotkaarten en invloedskaarten. De bedoeling bestaat erin de invloed van de families naar je toe te trekken door de juiste kaarten op het juiste moment op de juiste plaats te leggen. Bovendien kan je het spel wat manipuleren door invloedskaarten aan te schaffen en de eigenschappen van de karakters te gebruiken. Een speler wint het spel als hij het maximum invloed scoort van één familie of wanneer hij in elke familie is ingeburgerd in minimum invloed één heeft.

Het speelbord klaarzetten, dat doet u best even met de handleiding ernaast, op zich valt het nog wel mee. Maar op het kleine tekeningetje in de spelregels is het toch niet direct duidelijk. Het spel zelf dan is op zich dan weer erg eenvoudig. Elke ronde bestaat uit drie fasen :
1) uitdelen van de plotkaarten
2) spelen van plotkaarten of invloedskaarten
3) uitreiken van ducaten en zegels

Fase 1 verloopt een beetje à la Notre dame, de spelers krijgen vier plotkaarten, kiezen er één en geven de andere kaarten door aan de buurman. Uit de volgende hand kiezen ze weer één kaart, enz. tot er vier kaarten dicht voor hen liggen.
In fase 2 kan je één van deze kaarten gaan uitspelen en ergens op het speelbord placeren. Het speelvlak bestaat uit arcadekaarten, waartussen steeds ruimte is gelaten om jouw kaarten te spelen. Op deze arcadekaarten staat aangegeven of je ducaten of zegels kan winnen. Speel je een plotkaart dan blijft deze liggen voor fase 3. Je kan ook opteren om een invloedskaart te kopen (deze liggen centraal op tafel). Je betaalt de kosten (die steeds oplopen) en gebruikt de personages voor hun eigenschappen (zie onder).
In fase 3 tenslotte worden de arcadekaarten allemaal gescoord en de ducaten en zegels uitgedeeld. Als je een ducaat wint, leg je deze in je voorraad, je kan ze gebruiken om invloedskaarten te kopen in volgende ronden. Win je zegels, dan draai je je familiekaarten een stapje verder, zodat je weet hoeveel invloed je van een bepaalde familie hebt gewonnen.

Wordt er op een gegeven moment voldaan aan de overwinningscondities eindigt het spel en wint deze speler.
Het leuke aan dit spel zijn natuurlijk de invloedskaarten waarmee je de normale gang van zaken een beetje kan manipuleren.
- de verkoper : ruil twee fiches (ducaat of zegel) in het paleis
- de moordenaar : draai één plotkaart om, deze wordt niet gescoord in fase 3
- de courtisan : ze geeft de naam van een kaart en wijst een lege plaats aan, de speler die deze kaart in handen heeft, dient ze te spelen
- de gondelaar : ruil twee plotkaarten
- de paleiswacht : verplaats een plotkaart naar een andere vrije  plaats
- de dief : draai een fiche op de aangrenzende arcadekaart om, niemand kan deze fiche winnen

Titel : Intrigo
Auteur : Catherine Dumas, Charles Chevallier, Pascal Pelemans
Uitgeverij : Hazgaard
Aantal spelers : 3-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

10-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
09-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trolland


Bent u redelijk racistisch ingesteld en wil u maar wat graag immigranten de deur wijzen van uw eigenste landje ?
Wel ... dan bent u een trol! Alleszins in dit spel van Bruno Cathala, waarbij je het beu bent om als trol alle andere
rassen over de vloer te krijgen. Zeker als zij de wetten beginnen stellen en verwachten dat je je wast, mooi bent en
steeds gekookt vlees eet.

De spelers proberen de immigranten via kooikarren, megagrote rupsen en draken het land uit te werken.
Zorg ervoor dat je de juiste uitheemsen op het juiste moment eruit gooit en ga met de punten aan de haal.
Speel je daarenboven af en toe een trolletje uit, die een extraatje in petto heeft, dan kan je het spel misschien wel eens winnen.
Het spel bestaat uit 10 trolkaarten (waarvan 5 verschillende), 16 immigrantkaarten per ras (5 rassen), 14 voertuigkaarten, 5 bonuskaarten (waarvan er maar 2 per spel worden gebruikt) en 1 laadplatform-kaart waarachter de openliggende rassenkaarten worden geplaatst.

Het spel verloopt over verschillende rondes, tot de voertuigkaarten niet meer aangevuld kunnen worden tot vijf, waarin u steeds drie fasen doorloopt :
1) geheime keuze : elke speler kiest twee handkaarten uit en legt deze blind op tafel
2) trolfase : de spelers die een trol kozen, draaien deze om en voeren de bijhorende actie uit (tenzij er twee dezelfde trollen worden gespeeld, dan wordt hun actie opgehoffen). Ze worden steeds uitgevoerd van lage naar hoge waarde.
3) inwijkelingenfase : de inwijkelingen worden om beurten en in vaste volgorde afgeroepen (bimbos, meean, elws, dvarfs, gobs). Draai de kaarten om en leg ze in volgorde (laag naar hoog) in een voertuig om af te voeren uit het land. Er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden. In een kooi kan slechts één volk vertegenwoordigd zijn, maar indien een voertuig meerdere kooien heeft, moeten deze wel gevuld worden met verschillende rassen. Kan je je kaart niet aanleggen, wordt deze voor je neergelegd en telt voor 2 strafpunten op het einde van het spel.
Sommige kaarten bevatten een symbool die je in staat stellen om iets extra's te doen (bv. een extra handkaart onmiddellijk spelen of de kaart ruilen met één van de openliggende kaarten en afleggen).
4) nieuwe kaarten : elke speler neemt twee nieuwe handkaarten

Indien er een voertuig vol zou zijn, wordt deze afgehandeld. De speler die het voertuig vol maakte, krijgt de immigrantenkaarten (deze legt hij op een stapel van laag naar hoog voor zich) en de voertuigkaart. Deze leveren op het einde van het spel punten op.
Als er nog maar twee voertuigen liggen, worden ze terug aangevuld tot vijf. Indien dit niet meer mogelijk is, eindigt het spel en worden de punten geteld.

- strafpunten voor kaarten die voor je liggen (2/kaart)
- gevangengenomen trollen (medailles op kaarten)
- voertuigen (medailles op kaarten)
- rassen (aantal koffers op sterkste kaart die je verzamelde)
- bonuskaarten (enkel als je het meeste kaarten van dit ras hebt verzameld)

De speler met het meeste punten wint het spel.

Mogelijkheden van de trollen :
- neem alle trollen gevangen die deze ronde gespeeld worden of trek 3 kaarten op handen en leg er 2 willekeurige terug af
- leg onmiddellijk een kaart van de openliggende immigrantenkaarten af en vervang ze of geef al je strafkaarten aan een andere speler
- steel de bovenste kaart van een stapel van een tegenspeler (indien minstens 2 kaarten in de stapel)
- steel alle kaarten, behalve de bovenste van een stapel van een tegenspeler (indien minstens 2 kaarten in de stapel)
- laat een voertuig onmiddellijk vertrekken, ook al is het niet vol en scoor de punten zoals gewoonlijk

Titel : Trolland
Autuer : Bruno Cathala
Uitgeverij : Ludocortex
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 30 min.

09-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
08-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sobek


Een kaartspelletje van Gameworks, altijd interessant. Na Jaipur en Animalia heeft ook dit spel onze aandacht getrokken en verdient het zonder meer een bespreking. In tegenstelling tot Jaipur kan je dit spel tot 4 spelers spelen. De spelers proberen zo veel mogelijk punten te verdienen over drie ronden heen.

Eerst en vooral krijg je héél wat materiaal in een klein doosje : een scorebord, 4 scoremarkers, 12 gebeurtenistegels, 54 kaarten en 4 corruptietegels. Deze corruptie zal erg belangrijk blijken in het spel, want als je je handkaarten niet netjes kan afleggen zullen deze kaarten verdwijnen onder je corruptietegel. De speler die bij een telling op het einde van een ronde het meeste gecorrumpeerd heeft, zal hiervoor boeten en punten moeten inleveren.

De handkaarten tonen verschillende goederen met verschillende waarden en er zitten ook enkele personagekaarten in de deck die gebruikt kunnen worden als goederenkaart of voor de speciale eigenschap die eraan vasthangt.
Als je aan de beurt bent, heb je keuze tussen drie mogelijke acties :
1) een nieuwe handkaart nemen : je neemt een kaart uit de eerste vier kaarten van de vitrine. De eerste kaart kan je zo nemen, neem je een kaart die verder ligt, dien je alle voorliggende kaarten onder je corruptietegel te leggen. Indien er geen vier kaarten meer in de vitrine liggen, heb je pech en dus minder keus. Zo gauw alle negen kaarten zijn weggenomen, worden er terug nieuwe kaarten klaargelegd.

2) een personagekaart spelen en de desbetreffende actie uitvoeren
- koningin Sobek : trek 3 extra handkaarten
- hoge priester(es) : leg alle kaarten van één soort uit je corruptiestapel af
- dief : steel een kaart uit de handkaarten van een medespeler
- schrijver : een medespeler dient z'n hand tot zes kaarten af te leggen
- vizier : voeg een kaart van een medespeler z'n corruptiestapel toe aan je hand
- courtisan : speel 1 of 2 handkaarten bij een set die reeds op tafel ligt
- handelaar : neem een willekeurige kaart uit de vitrine op handen (zonder hiervoor corruptie te moeten nemen)

3) een setje afleggen : je speelt minstens 3 kaarten van een goederensoort voor je op tafel, indien je van deze soort reeds een set had, mag je deze er bovenop leggen. In je set mag een personagekaart mee gespeeld worden als goed. Een jokerkaart (scarabee) telt voor het uitgespeelde goed.
Na het afleggen van een set, wordt er een gebeurtenistegel afgehandeld. De speler kiest een tegel en voert de bijbehorende actie uit.

Mogelijke gebeurtenissen :
- beweeg de scoremarkers naar het volgende overeenkomstige symbool op de scoretrack (voor alle spelers)
- speel onmiddellijk een extra beurt
- leg een vloek bij een medespeler, deze telt voor twee extra corruptiepunten bij de telling
- extra inkomsten bij de telling van de goederen : graan, vis of vee
- neem alle kaarten in je corruptiestapel op handen
- scoor het aantal punten gelijk aan het aantal kaarten in je corruptiestapel

Als de laatste kaart van een ronde wordt genomen, volgt er een telling. De spelers mogen nog setjes uit hun hand neerleggen, maar leggen deze horizontaal (tellen maar voor de helft). Overige handkaarten gaan in de corruptiestapel. De setjes scoren punten : aantal scarabeeën x het aantal kaarten. De speler met het meeste corruptiekaarten, dient voor elke 10 punten die hij scoorde deze ronde, het aantal symbolen achteruitgaan op de scoretrack waarop hij staat.

Wie na drie ronden het meeste punten heeft, wint het spel. Indien een speler na ronde 2 meer dan 100 punten scoorde, is het spel afgelopen.

Titel : Sobek
Auteur : Bruno Cathala
Uitgeverij : Gameworks
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 40 min.

08-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tikal II


Een langverwacht vervolg van één van de betere spellen in onze collectie. Tikal, Java en Mexica was de trilogie met de actiepunten. In Tikal II staat er toch wel een ander soort spel. U gaat in en rond de tempel op zoek naar schatten en punten die op het einde van het spel de doorslag geven. Qua grafiek en materiaal doet Gameworks ook hier weer een fantastische zaak. Als u de dozen van Tikal en Tikal II naast elkaar legt, dan zal u merken dat het silhouet van het masker terugkomt, leuk detail.

Een spel bestaat uit 2 maanden, ofte ronden. In je beurt ga je op bezoek in één van de zes regio's op het speelbord, neem je actietegel, onderzoek je de tempelkamers en scoort punten. Elke ronde bestaat uit twee fasen : de kanofase en de ontdekkingsfase.

1) Kanofase : je beweegt je kano met de wijzers van de klok mee rond het bord (max. 5 locaties reizen) en neemt daarna een actietegel die voorhanden is. De actie van deze tegel wordt onmiddellijk uitgevoerd. Als je door het bos moet om terug aan het begin van de rivier te starten die je een sleutel uit je rugzak af te geven (begin van het spel heb je al twee sleutels)

2) Ontdekkingsfase : deze bestaat op z'n beurt uit twee zaken, bewegen en onderzoeken. Je beweegt je onderzoeker door de tempel, je kan enkel in ontdekte riumte binnen, als je door een deur wil, geef je de desbetreffende sleutel af. Indien je geen beweging kan uitvoeren, kan je een sleutel kopen voor 10 punten. Als je in een ruimte bent aangekomen die je wil onderzoeken, plaats je er een eigen vlag en krijg je de voordelen van de tegel. (punten, kaarten, schatten) Je scoort ook 1 punt voor elke deur in de kamer en 1 punt voor elke deur van dezelfde kleur in de ruimten die jouw vlag al bevatten.

De eerste ronde eindigt als de zes regio's zijn leeggehaald (alle actietegels weg). Er volgt een tussentelling met punten voor het aantal verschillende sleutels (volgens tabel), punten voor kamers met een altaar (waarin je je vlag hebt gezet natuurlijk). Alles wordt nadien klaargemaakt voor een volgende ronde. Na deze ronde volgt er een identieke telling met extra punten voor schatten die je niet hebt kunnen afleveren (1 punt) en punten voor kaarten.

Actietegels :
- neem de sleutel in de betreffende kleur en leg deze dicht (om te scoren bij tellingen) of open (om je bewegingsmogelijkheden te vergroten)
- kies een sleutel naar keuze (idem boven)
- neem drie schatten van de stapel en kies er één uit, leg deze in je kamp, de andere leg je af
- neem drie speciale kaarten, kies er één uit, de andere leg je af
- neem drie tegels, kies er één uit, de andere leg je af
- neem een geheime-gang-tegel
- scoor onmiddellijk 1/2 punten
- neem een "ontdekking van grafplaats"-tegel en leg hem ergens op het bord
- kies een kleur van deuren en scoor zoals bij de telling

Als je met je kano passeert bij een watervliegtuig, kan je je schattenfiches inruilen voor punten (overeenkomstig wiel op speelbord). Daarna draai je aan het wiel, dit zal gevolgen hebben voor latere leveringen.

Speciale kaarten kunnen onmiddellijk uitgespeeld worden of bijgehouden worden voor later. Je kan ten allen tijde spelen in je beurt.
- gebruik de kaart als een geheime-gang-fiche
- doe een extra ontdekking
- neem een sleutel naar keuze
- je dient geen sleutel te betalen om het bos te passeren
- bij een levering levert elke schat 2 extra punten op
- tijdens een levering mag je zoveel soorten schatten leveren als je wil
- je kan een levering doen zonder een watervliegtuig te passeren
- deze kaart levert je punten op het einde van het spel
- scoor 5 punten
- scoor 2 punten voor elke type van lichtgekleurde kamers waar je een vlag hebt geplaatst

Titel : Tikal II
Auteur : Wolfgang Kramer & Michael Kiesling
Uitgeverij : Gameworks
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

07-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.London


Dit, dames en heren, is de de natte droom van de veelspeler. U kan er niet omheen maar Martin Wallace staat sowieso al garant voor mooi en leuk materiaal. Nu heeft hij ook de complexiteit en speelduur van z'n spel nog ingekort en dan gaat er bij ons een rood alarmlampje branden. Dit is een kaartspel, laat me daar alvast mee beginnen. Oké, er is ook een spelbordje toegevoegd, waar je de vitrine gaat op opbouwen en waar je enkele fiches op de kaart van Londen kan gaan plaatsen, maar de kern van het spel draait allemaal om de kaarten.

Waar heb ik zoiets al eens tegengekomen? Kaarten die gebouwen voorstellen, je betaalt met kaarten en de gebouwen die je gebouwd hebt, leveren je een speciale actie op??? ... Precies, San juan ofte Puerto Rico, het kaartspel en laat nu net dat het beste spel zijn op de markt. Wel, deze London komt netjes in de buurt. Het is natuurlijk niet hetzelfde spel, het thema is ook gans anders, maar u zal alleszins evenveel plezier beleven aan deze als aan San Juan.

Een spelletje duurt in dit geval 110 kaarten lang, één maal door de deck razen en het is weeral over. Om een gevoel te krijgen dat je een stad aan het opbouwen bent, heeft Martin de kaarten overigens onderverdeeld in drie perioden. Natuurlijk zal je ze dan ook in volgorde in het spel laten verschijnen. De nieuwere gebouwen zijn natuurlijk weer een upgrade van de basisgebouwen. Je beurt, mijn beste blogger, bestaat uit twee zaken :
1) een kaart nemen : van de vitrine of de dichte trekstapel
2) een actie uitvoeren : kiezen uit : kaarten spelen; een stad runnen; land kopen; drie kaarten nemen

Als we de acties even van naderbij bekijken, kan ik u overigens ook niet superveel vertellen, want de kaarten maken het spel.

1) kaarten spelen : je mag zoveel kaarten voor je neerleggen als je wil, je mag kaarten ook op andere kaarten leggen (maar dan zijn deze niet meer bruikbaar om hun acties te gebruiken). Voor elke kaart die je neerlegt, moet je een kaart met dezelfde klaar afleggen in de vitrine (eerst bovenste rij vullen, daarna onderste, indien vol wordt de bovenste rij afgelegd en schuift de onderste door naar boven)

2) een stad runnen : je mag kiezen welke kaarten je activeert, je betaalt de bewuste kosten van de kaart en ontvangt de voordelen (geld, punten, ...). Sommige kaarten dienen na gebruik te worden omgedraaid, zodat ze niet meer kunnen gebruikt worden in de loop van het spel. (tellen nog wel voor punten op het einde) Daarna dien je je armoedelimiet te berekenen (= aantal handkaarten + aantal kaarten (kolommen) voor je op tafel - aantal delen die je hebt op het spelersbord). Je neemt een aantal armoedeblokjes overeenkomstig met je waarde (of zelfs afleggen). Sommige kaarten verplichten je om een metrofiche te plaatsen op het speelbord (elk gebied met zo'n fiche krijgt extra punten op het einde van het spel), je moet deze leggen aan een aangrenzend gebied waar reeds een fiche ligt.
 
3) land kopen : je koopt een stuk gebied van de stad op het speelbord, je betaalt de kosten en legt je fiche op deze plaats. Je krijgt onmiddellijk enkele extra handkaarten (aangegeven op bord). Elk gebied levert op het einde van het spel de punten op die erop staan afgebeeld. Ze brengen je armoedewaarde elke keer naar beneden. Je mag enkel bouwen aan het stadscentrum of reeds bebouwde gebieden.

4) drie kaarten nemen : je neemt drie kaarten op handen 

Let op : er is een handkaartenlimiet van negen kaarten op het einde van je beurt, ga je hier over, dien je het teveel aan handkaarten af te leggen. 
Je kan ten allen tijde een lening nemen, je krijgt hiervoor 10 pond.

Indien de laatste kaart genomen is van de trekstapel, mag iedereen nog een laatste beurt spelen, met uitzondering van de speler die de laatste kaart nam. Daarna volgt de puntentelling. Betaal eerst al je leningen terug aan 15 pond per lening. Neem één armoedeblokje per kaart die je nog op handen hebt, voor elke 3 pond krijg je een punt, scoor de punten voor je gebieden in de stad, scoor de punten op de gebouwkaarten, verlies zeven punten per niet terugbetaalde lening, trek een aantal punten af voor het aantal armoedeblokjes (tabel staat op het speelbord).

Titel : London
Auteur : Martin Wallace
Uitgeverij : Treefrog games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 90 min.

06-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Water lily


Dit spel kan je in zekere zin vergelijken met schildpaddenrace of egelrace. Het verschil zit hem enerzijds in de dieren, nl. nu heb je te maken met vorstelijke kikkers, die in een race gaan uitmaken wie er zal veranderen in een prins. Anderzijds komt het er in deze race op aan om niet als eerste aan te komen, maar zeker ook niet te laat te arriveren, want dan scoor je weinig punten.

De vormgeving is in ieder geval al om van te snoepen. Het speelbord toont een vijver met waterlelies waarop de kikkers zullen springen. Halverwege is er een afgrond waarin de kikkers onder water verdwijnen als ze daar aankomen. Zo gauw de kikkers van één kleur onder water zitten, eindigt het spel en worden de punten verdeeld.

De kikkers worden eerst gestapeld zoals aangegeven op het speelbord. Daarna trekt elke speler een fiche die aangeeft met welke kleur hij zal spelen. Deze hou je natuurlijk verborgen voor de tegenstrevers. In je beurt mag je eender welke kikker een aantal sprongen laten maken. Het aantal sprongen dat je met een kikker maakt is afhankelijk van de hoogte van de toren waarop hij staat. Je moet steeds voorwaarts (diagonaal) springen.

Als een kleur is verdwenen, dan wordt het spelbord opgeheven en krijgen we de schijven te zien onder water. Diegene die eerst aankwam in een rij scoort één punt, de tweede twee, de derde drie en de vierde vier. De schijven die erna komen scoren niets meer. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint diegene die het meeste vierde (derde/tweede/...) plaatsen wist te bemachtigen.

Titel : Water lily
Auteur : Dominique Ehrhard
Uitgeverij : Gameworks
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 7+
Speelduur : 20 min.

06-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beter laat dan nooit ...
Onder het mum van dit gezegde presenteer ik u vannacht om 12 uur, na onze spellenavond, een extra bespreking van een Essen release.
Het spel was in Essen na enkele minuten uitverkocht en tot onze grote spijt konden we toen geen exemplaar bemachtigen.
Maar vandaag was het dan ook een hoogdag toen de postbode aan onze bel stond te trekken met in zijn handen een kartonnen doos.

Karton, jawel karton, dat kan ons hartje sneller doen slaan, zeker als je weet dat je er weer zoveel plezier aan zal beleven met je vrienden,
familie, speelkameraden, ... En dat is bij deze volgens mij zonder twijfel het geval. Blijft u gerust nog even in spanning zitten, kom straks nog
even langs als je wakker bent ... en anders morgenvroeg als eerste naar deze blog.

05-11-2010 om 17:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (3)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Forbidden island


Dit is een spel waar we geruime tijd hebben zitten naar uit kijken. Het is niet echt een Essen release, want het spel werd een half jaar geleden al uitgebracht door Gamewright. Het bleek zo'n succes te zijn, dat het spel onmiddellijk was uitverkocht, dus moesten we een tijdje wachten tot onze reviewversie ons zou bereiken. Begin september was hij er dan eindelijk en sindsdien hebben we nog niets dan plezier gehad aan dit spel. Waarom plaats ik het dan toch hier in deze reeks? Omdat in Essen de duitstalige versie van Schmidtspiele zou gelanceerd worden.

Voor de liefhebbers van Pandemie zal dit sowieso wel een hit zijn. Zelfde auteur, zelfde spelmechanisme, zelfs dezelfde spelregels. Het spel is enkel compacter, sneller en naar mijn mening moeilijker om te winnen. Bovendien ruimt het spel zichzelf op en dat is ... een fantastische vondst in spellenland, hopelijk wordt dit een trend in de komende jaren.

In dit spel vlieg je naar het verboden eiland, waar je vier schatten gaat proberen te bergen, vooraleer het eiland in de oceaan wegzinkt en probeer je ook nog eens met z'n allen tegelijk op de helipad bijeen te komen om tijdig te vertrekken. Bij aanvang van het spel worden de fraaie tegels met de "droge zijde" naar boven in een kruis gelegd, dit is het speelbord. Daarna worden al zes eilandkaarten getrokken, deze stukken van het eiland lopen al deels onder water, je draait de overeenkomstige tegels naar de waterkant. Elke speler krijgt een rol toegewezen (deze zorgen voor iets extra's), de overeenkomstige pion wordt op het spelbord geplaatst en je krijgt ook nog twee handkaarten (deze tonen de schatten of een helikopter of zandzakactie). Je kiest op welke moeilijkheidsgraad je het spel start door het waterniveau op het overzichtje aan te geven en schud de "water-stijgt-kaarten" in de trekstapel. Het spel kan van start gaan.

Als je aan de beurt bent, mag je drie acties uitvoeren, daarna trek je twee nieuwe handkaarten en tenslotte trek je eilandkaarten om het eiland verder onder water te zetten. De mogelijke acties die je kan uitvoeren, zijn bewegen, droogpompen, een handkaart doorgeven, een schat bergen. De actiekaarten helikopter en zandzak kan je ten allen tijde spelen en vragen geen actiepunt.
1) bewegen : je kan enkel bewegen naar een tegel die horizontaal of verticaal grenst aan de tegel waarop je staat.
2) oppompen : je kan een tegel horizontaal, verticaal aan je grenzend of de tegel waarop je staat droogpompen, je draait de tegel terug naar de droge kant
3) handkaart doorgeven : je moet dan samen staan op dezelfde tegel en je kan enkel een kaart weggeven (denk ook aan handlimiet van vijf kaarten, heb je er ooit teveel in je beurt, leg je onmiddellijk het te veel af)
4) een schat bergen : indien je vier schatkaarten hebt van dezelfde soort en je staat op een tegel die het symbool van deze schat toont, kan je de schat bergen, je geeft de vier kaarten af en legt de schat terug in de doos

Nadat je je acties hebt uitgevoerd, trek je twee nieuwe handkaarten. Zit er een "water-stijgt-kaart" tussen, dan verhoog je het niveau van het water en schud je de reeds gebruikte eilandkaarten en leg je deze terug boven op de trekstapel.
Tenslotte ga je het eiland verder laten overstromen. Afhankelijk van het niveau op de waterstand zullen enkele eilandkaarten worden omgedraaid, je draait de bijpassende eilandtegels om. Indien deze reeds op de waterkant stonden, verdwijnen ze uit het spel (samen met de kaart). Staan er pionnen op deze tegel, dan kan deze nog naar een aangrenzende tegel zwemmen. Indien dit niet kan, verliezen de spelers het spel.

Het spel wordt dus enkel gewonnen als de vier schatten geborgen zijn, de spelers samenkomen op de helipad en bovendien dan nog een helikopterkaart kunnen spelen.
Het spel verliezen is eenvoudiger :
- indien de tegels waarop een schat kan geborgen worden verdwenen zijn vooraleer de schat geborgen is
- indien de helipad zinkt
- indien een speler z'n leven laat
- indien het waterniveau het hoogste punt bereikt (dit kan niet gebeuren als je de beginneling of normale versie speelt)



De verschillende karakters :
- onderzoeker : mag diagonaal bewegen en diagonaal droogpompen
- piloot : mag naar een willekeurige tegel vliegen voor één actie
- navigator : mag andere spelers tot twee tegels verzetten voor één actie
- duiker : mag bewegen door missende en overstroomde tegels in het speelbord voor één actie
- ingenieur : mag twee tegels droogpompen voor één actie
- boodschapper : mag kaarten doorgeven zonder op dezelfde tegel te staan

Titel : Forbidden island
Auteur : Matt Leacock
Uitgeverij : Gamewright/ Schmidtspiele
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 30 min.

05-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
04-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Key market


Als fan van de Key-reeks, mocht dit spel toch niet ontbreken bij onze Essen besprekingen. Keythedral blijft voor mij één van de leukste spellen in onze spellenkast, net als Demetra (waar er heel wat voor- en tegenstanders van zijn). Key market is voor het eerst geen spel van de hand van Richard Breese, maar van iemand in z'n spellengroep, die natuurlijk zeer vertrouwd zijn met de Key-reeks.

In Key market gaat u dan ook erg veel elementen herkennen uit de vorige spellen. Prachtig materiaal, schitterende graphics naar mijn inziens (ook hier zijn er voor- en tegenstanders) en een bepaalde spelsfeer die ik maar moeilijk onder woorden kan brengen.

Een spelletje Keymarket loopt over twee jaren, die op hun beurt bestaan uit vier seizoenen. Elke ronde heeft dan weer drie fasen. De speler met het meeste geld op het einde van het spel is de winnaar. Het spel omvat héél wat materiaal, even een korte blik hierop : 90 grondstoffenmeeples (drie soorten groenten : fruit, groenten, graan, en twee soorten dieren : vis en schapen), 18 luxe-markers, 40 werkliedenfiches, 4 grote landborden (elk opgedeeld in 9 velden), 1 klein landbord (2 spelers), 1 voordeeltrackbord (3-4 spelers bij gelijke standen), seizoenenbord, 12 seizoensmarkers, 1 marktbord, 12 gildentegels, 64 goudmunten, 5 boerderijtegels, 4 overzichtkaarten, 4 spelerszichtschermen en de spelregels.
De voorbereiding van het spel neemt al zo'n twee bladzijden voor z'n rekening in de spelregels, dus die ga ik hier niet apart neerpennen.
Ik geef u slechts een kort overzichtje van de verschillende fase en een zeer korte beschrijven aangezien het me anders te ver zou leiden. Bovendien dien ik het spel nog aan een eerste testronde te onderwerpen. U mag later dan misschien nog wel eens een uitgebreid verslagje verwachten.

De verschillende fasen dan :
1) Boerderijfase : om beurten voeren alle spelers hun boerderij-acties uit
- beweeg werkers (1 gp per bewogen veld)
- huur een werker (1 gp per werker die je reeds op het bord hebt)
- krijg grondstoffen en luxeproducten (0 tot 3 basisproductie afh. vorm van veld en seizoen)
- promoot een gildelid (3 of 4 grondstoffen kosten)
- upgraden van een boerderij (betaal de afgebeelde aantal grondstoffen)
- rusten van een werker (4 grondstoffen)

2) Marktdag :
Om beurten mogen de spelers grondstoffen en luxeproducten verpatsen aan de markt. Bovendien kunnen ze ook hun gildenacties uitvoeren.
- verkopen (grondstoffen en luxeproducten verkopen tegen huidige prijs x aantal dat je verkoopt)
- gildeacties : sponser een leerling, promoveer een leerling tot een werkman, promoveer een werkman tot een meester, laat een werker rusten, koop één of twee grondstoffen of luxeproducten, neem geld en zet je bovenaan op de voordeeltrack

3) Einde van een seizoen :
- pas de marktprijzen aan (haal grondstoffen en luxeproducten van het marktbord)
- verwijder de seizoensmarkers (die de voortgang van het spel aanduiden elk jaar)
- betaal de werkers op de landborden  (2 punten voor elke werker op de landborden of verwijderen van onbetaalde werkers)
- nieuwe speelvolgorde (speler met minste werkers wordt startspeler)

Na twee jaar eindigt het spel, draai het marktbord om en je hebt een scoretrack. Je scoort punten voor je uitgebouwde boerderij tot een herenhuis (15 punten). Je scoort voor werkers die je rust gunde (15 punten per werker), gildeleden (leerling = 5 punten, werkman = 10 punten, meester = 15 punten), goudmunten (1 punt per munt), paren van dezelfde grondstoffen of luxeproducten (5 punten per paar).

Titel : Key market
Auteur : David Brain
Uitgeverij : R&D games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

04-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
03-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inca empire


Inca empire is ongetwijfeld het gamersgame van WGG dat in Essen verscheen. Het is eigenlijk een remake van het Finse spel Tahuantinsuyu.
Dat spel bleek door z'n lange speelduur en omslachtige spelmateriaal net niet top. De gameplay bleek wel overeind te blijven, vandaar is WGG hier ook op gevlogen en brengen ze dit héél erg knap spel.

De spelers trachten zo veel mogelijk punten te scoren vooraleer Pizarro arriveert bij de Incahoofdstad Cuzco, want de geschiedenis leert ons dat dit het einde was van een beschaving, net zoals zo vaak hebben wij Europeanen er een knoeiboeltje van gaan maken, maar bon, dit gaan we nog in het midden laten.

Het spel is ingedeeld in 4 tijdperken, elk opgesplitst in een aantal ronden, die op hun beurt bestaat uit een aantal fasen.
Heel het overzicht staat op het speelbord afgebeeld, dus je kan daar perfect volgen wat er nog allemaal komen gaat.
De vier mogelijke fasen :

- Incafase : de spelers krijgen arbeidfiches overeenkomstig met het huidige tijdperk (zie speelbord), ze krijgen extra arbeidfiches voor veroverde regio's en terrassen en ze geven elkaar steun (de speler die voorop ligt, dient de laatste te ondersteunen (twee arbeiders), de tweede ondersteunt de derde (één arbeider))

- Zonfase : bepaal de speelvolgorde (afh. aantal punten, laatste krijgt 1), iedereen speelt een zongebeurteniskaart op het zonnegebeurtenisbord, daarna worden de kaarten getoond en geactiveerd. De kaarten hebben betrekken op de spelers aan wiens kleur ze op het bord grenzen. De kaarten kunnen zowel een positief als een negatief effect hebben op het verloop van de ronden. Ze blijven geldig tot de volgende Sapa Incafase (een overzicht van de kaarten ga ik u hier niet geven, dit kan u eventueel vinden op de website van WGG)

- Volkfase : wegenbouw, door het plaatsen van max. twee eigen houten staafjes aan een eigen regio of weg. Daarna gaan we over tot de constructie, waarin de spelers een stad kunnen stichten (zes arbeiders = 4 punten), een garnizoen (vier arbeiders = 3 punten), een regio innemen (aantal arbeiders overeenkomstig met verzet op fiche = aantal punten gelijk aan punten op fiche), een tempel bouwen (vijf arbeiders, blokje op stadstegel = 4 punten), een terras bouwen (2 arbeiders, terrastegel naast eigen veroverde lokale cultuurfiche = 1 punt) of de speler kan passen en de constructie overslaan. De speler kan ook een extra weg bouwen, door 1 arbeider te betalen.

- Sapa Incafase : verwijder de zonnegebeurteniskaarten, spelers ontvangen overwinningspunten en overtollige arbeidersfiches gaan terug naar de voorraad

Punten :
* per terras : 1 punt
* per garnizoen aangesloten op eigen wegennet : 2 punten
* per stad die aangesloten is op eigen wegennet : 3 punten
* per tempel aangesloten op eigen wegennet : 1 punt

Titel : Inca empire
Auteur : Alan D. Ernstein
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 3-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

03-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norenberc


Dit spel ziet er al erg goed uit en na het lezen van de spelregels is mijn interesse nog groter geworden. Het ademt een sfeer uit die ik wel weet te pruimen. Je gaat in dit spel als kooopman aan de slag en probeert invloed te verwerven in het stadsbestuur van Norenberc. Je kan dit doen door de verschillende handwerkers van de gilden voor je te winnen. Dit kan natuurlijk enkel door op de juiste momenten het juiste materiaal in handen te hebben om deze mensen jouw kant te laten kiezen. De speler die op het einde van het spel het meeste schilden, handwerkers, geld en burgers heeft weten te verzamelen, zal dit spel weten te winnen.

U krijgt heel wat waar voor uw geld, letterlijk en figuurlijk. De doos zit vol materiaal : houten handelswaren, agenten, speelvolgorde blokjes, actiekaarten, gildeschilden, handwerkers, burgers, talers, prestigeschilden, passchijven en kluizen. Het spel voorbereiden neemt alvast wat tijd in beslag, maar zo leert u het materiaal al wat kennen en kan u uw medespelers al een beetje inlichten wat waarvoor dient.

Een spel wordt gespeeld over vier ronden, die elk bestaat uit één of meerdere beurten. Een beurt bestaat op zijn beurt dan weer uit drie fasen. U merkt het al, u gaat het allemaal netjes en goed moeten bijhouden om alle fasen af te handelen. Indien je dus niet echt houdt van zulke in elkaar geknutselde spellen, dan moet u misschien voor Norenberc al passen.

Fase 1 : planningsfase
In de planningsfase kiezen de spelers uit hun handkaarten diegene wiens gilde ze willen bezoeken in deze ronde. Ze leggen de kaarten dicht voor zich neer en zetten hun passchijf op de andere kaarten, zodat er geen misverstand kan gebeuren. Let wel dat je maar een aantal actiekaarten kan inzetten als je agenten ter beschikking hebt.

Fase 2 : actiefase
In deze fase gaat alles natuurlijk gebeuren. De verschillende gilden worden in volgorde afgeroepen. De speler die een actiekaart van deze gilde speelde draait deze open en de acties worden in volgorde uitgevoerd. De mogelijke acties die je kan uitvoeren :
- handelswaren verkopen : leg de handelswaren in het koophuis, ontvang geld van de voorraad, plaats je agent op het dak en neem kaart terug
- gasten in dienst nemen & speelvolgorde wijzigen : neem een gast en betaal het gevraagde aantal waren, ontvang de bonus die de gasten opbrengen, verschuif eventueel de volgordepion in de gilde, plaats de agent op het dak en neem de kaart terug
(de gasten kunnen onmiddellijk iets opleveren, op het einde van de ronde of op het einde van het spel)
- handelswaren kopen : betaal aan de algemene voorraad, neem de waren uit het magazijn, plaats de agent op het dak en neem kaart terug
- niets doen : plaats de agent op het dak en neem de kaart terug
Als alle gilden zijn afgeroepen of alle agenten zijn ingezet, eindigt de beurt. Indien er spelers nog agenten hebben in hun voorraad wordt dit alles herhaald, tot alle agenten zijn opgebruikt.



Fase 3 : einde van een ronde
Ook hier dienen we weer verschillende, nl. 7 stappen te doorlopen :
- gildemeesters kiezen hun favoriet : de gilden worden in volgorde afgehandeld, diegene met de meeste handelswaren wordt tot favoriet gekozen, hij legt een waar af, krijgt de gildemeester, een schild van de gilde en het prestigeschild indien het gilde deze ronde prestigegilde was
- neem de agenten terug : neem alle agenten van alle daken terug op handen
- inkomsten ontvangen : ieder speler ontvangt 3 talers
- draai de passchijven om : draai de passchijf terug om naar de agentenzijde
- nieuwe gildemeesters nemen hun plaats in : schuif bij elke gilde de handwerkers door naar het onderste venster
- vul de gastenverblijven aan : verwijder de gast in het meest linkse raam en vul terug aan met nieuwe gasten (indien alle gasten opgebruikt, blijven de kamers leeg)
- bepaal het nieuwe prestigegilde : nooit hetzelfde gilde als de vorige ronde, gilde met de gildemeester met de hoogste waarde (in geval van gelijke stand telt het laagste gildenummer), bij deze gilde kan een prestigeschild verdient worden deze ronde.

Het spel is afgelopen na vier ronden, de prestigepunten worden nu bepaald :
- de spelers draaien hun kluis om, dit is nu een scoretabel
- ze tellen alle punten van de burgers die ze verzamelden op
- punten voor de meerderheid in een gilde (1-2-3 de plaats leveren resp. 5-3-1 punten op)
- waarde handwerkers = 30+ = 2 punten
- handwerker van elke gilde = 5 punten
- rijkste speler = 5 punten
- verschillende schilden (3-4-5-6-7 verschillende resp. 2-5-9-14-20 punten)

Titel : Norenberc
Auteur : Andreas Steding
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

02-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs