Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
11-04-2010
Spiel der Türme
Dit spel is verschenen bij een Nederlandstalige uitgeverij, nl. PS-games onder de naam "spel der torens". Dit spel was de laatste jaren tegen stuntprijs te koop tijdens dé spellenbeurs in Vlaanderen "spel". We hebben dit spel al geruime tijd, het was zelfs één van onze eerste dertig aankopen die we deden toen we de club oprichtten.
Het gaat hier om een vrij abstract spel waarbij de spelers trachten om torens te maken en deze te beheersen door hun kleur van tegels bovenaan te krijgen. Het materiaal van dit spel is wederom schitterend. Een eenvoudig speelbord, maar mooie houten speelstukken in de spelerskleuren en verschillende symbolen. Het speelbord toont 8 stadswijken met elk 4 verschillende bouwpercelen (komen overeen met symbolen). Buiten de stadswijken zie je de stegen van de stad waarop alle houten tegels aanvankelijk willekeurig worden gelegd.
Om beurten verplaatsen de spelers één van hun eigen stenen. Een stapel van twee of meerdere stenen wordt een toren genoemd. In een toren mogen enkel stenen met hetzelfde symbool zitten. Een toren behoort tot de speler wiens steen bovenop ligt. De maximale hoogte van een toren is 5 stenen. Torens worden niet meer afgebroken. Ze worden overigens verplaatst net als enkelvoudige stenen.
- een steen/toren mag horizontaal of verticaal verplaatst worden - de steen/toren mag over vrije velden of eigen velden (kleur) verplaatst worden, er is geen afstandslimiet - een steen/toren mag op een vrij veld of op een steen/toren met hetzelfde symbool worden geplaatst (max. 5 stenen) - een steen/toren mag dus niet op een ander symbool geplaatst worden - een steen/toren mag over vrije of eigen symboolvelden (in stadswijk) springen - een steen/toren mag op een vrij symboolveld (in stadswijk) worden geplaatst - een steen/toren die op een symboolveld staat mag niet meer verplaatst of vergroot worden - als je een steen/toren naar een symboolveld verplaatst, mag je onmiddellijk een nieuwe zet doen
Zodra een stadswijk volledig wordt bezet door stenen/torens van dezelfde kleur, eindigt het spel onmiddellijk. - je krijgt punten voor stenen/torens op de symboolvelden - je krijgt één punt voor elke eigen steen of vreemde steen die deel uitmaakt van een toren die je beheerst - de stenen/torens die in de stadswijk staan die het spel beëindigde tellen dubbel
De speler met het meeste punten, wint het spel.
Er wordt in de spelregels nog een variant gemaakt voor 2 of 3 spelers en een variant waar je torens zo hoog mag maken als je maar wil, maar we houden het voorlopig toch maar bij het origineel, dat lijkt ons toch het beste en spannendste. Ook dit spel is misschien weer wat ondergewaardeerd. Het is een héél tactisch en strategisch spel, waarin je elke zet moet overwegen. Af en toe moet je geven om te kunnen nemen. Ik krijg dikwijls een vier-op-één-rij-gevoel bij dit spel. Je krijgt constant dat gevoel van "ik mag die hier niet zetten, want dan ..." en aangezien dit toch de bedoeling is van dit soort spellen, vind ik dit een geslaagd spel.
Titels : Spel der torens Uitgeverij : Schmidtspiele Auteur : Rudi Hoffmann Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 12+ Speelduur : 45 min.
Oasis is een doodgewoon leuk spel, een familiespel met mooi materiaal, dito puntentelling en vooral een vrij uniek actiesysteem. Uniek omdat u voor u tegenstrevers zal beslissen in de meeste gevallen welke acties ze zullen gaan uitvoeren.
Het speelbord toont twee grote delen die ook apart zullen gescoord worden op het einde van het spel : langs de ene kant heb je de kamelenroute waar alle kamelen zullen geplaatst worden, langs de andere kant zijn er de gronden waarop tegels (oase, woestijn, steen) zal worden gelegd. Daarnaast zijn er waarderingsfiches die je in handen moet proberen te krijgen aangezien deze op het einde je puntentotaal vermenigvuldigen. Daarnaast zijn er een aantal personages in het spel die de speelvolgorde bepalen. Ten slotte zijn er de actiekaarten die beslissen welke acties je zal kunnen doen.
Elke speler start met 5 kaarten, deze worden blind voor zich op tafel gelegd. Een beurt bestaat uit volgende acties : 1) maken van de offers : in speelvolgorde maken de spelers een offer dat max. uit 3 kaarten bestaat. Ze draaien de bovenste kaart van hun trekstapel op en beslissen of ze een hoger offer maken door nog een kaart open te draaien of dat ze stoppen en kaarten bijtrekken, die ze blind onder hun stapel leggen. Indien je een offer maakt van 1 kaart, mag je 2 nieuwe kaarten trekken, een offer van 2 betekent 1 kaart trekken en een offer van 3 betekent geen kaarten meer bijtrekken. Je mag nooit eindigen zonder kaarten!
2) aannemen van de offers : in speelvolgorde nemen de spelers een bod dat op tafel ligt, voeren de bijhorende acties uit en geven hun volgordepersonage aan de betreffende speler. Je mag nooit je eigen offer nemen, tenzij je de laatste speler bent en enkel je eigen offer overblijft. De speler die de startspeler krijgt op deze manier mag op het einde een extra actie uitvoeren (tegel leggen of een kameel zetten)
3) acties : de actiekaarten tonen wat je kan doen : - kamelen op het kamelenpad zetten - oase-, woestijn- en steentegels op het bord plaatsen - diverse waarderingsmarkers winnen - kaarten bijtrekken en blind onderaan stapel toevoegen
Bouwregels voor de tegels : - Je plaatst een oasetegel aan de rand van het bouwgebied of tegen een reeds liggende oasetegel, je zet je waarderingspion erop, als je later aanbouwt doe je dit horizontaal of verticaal. Je mag nooit oases van verschillende spelers verbinden. Onbezette oases natuurlijk wel. - Je plaatst een woestijntegel aan de kamelenroute of tegen een reeds liggende woestijntegel, je zet je waarderingspion erop, als je later aanbouwt doe je dit horizontaal of verticaal. Je mag nooit woestijnen van verschillende spelers verbinden. Onbezette woestijnen natuurlijk wel. - Je plaatst een steentegels op eender welke vrije plaats op het speelbord, je zet je waarderingspion erop, als je later aanbouwt doe je dit horizontaal of verticaal. Je mag nooit stenen van verschillende spelers verbinden. Onbezette stenen natuurlijk wel. Verschillende landschappen van verschillende spelers mogen wel met elkaar owrden verbonden. Indien je start met een nieuw landschap en je hebt geen waarderingspion meer, mag je er een andere verzetten.
Plaatsen van de kamelen : - Een kameel wordt gewoon op een vrij veld op het kamelenpad gezet. Indien je alle kamelen hebt ingezet en je krijgt terug een kamelenkaart, mag je kamelen verzetten.
Het spel eindigt als de laatste tegel van een landschapstype op het bord is verschenen of wanneer een speler een offer aanneemt waarin een kaart zit die een onspeelbare tegel bevat. Daarna wordt er gescoord : - Zoek je grootste groep aaneengesloten kamelen op het kamelenpad en vermenigvuldig met de commoditywaarderingsfiche - Tel het aantal aangrenzende landschapsfiches waarop je waarderingspion staat en vermenigvuldig met de overeenkomende waarderingsfiche (indien je geen waarderingsfiche hebt is de score 0; dit is in alle gevallen, ook bij de kamelen) Bij gelijke stand wint de speler die op dat ogenblik het personage met de laagste nummer voor zich heeft liggen.
Titel : Oasis Uitgeverij : Schmidtspiele Auteur : Alan R. Moon & Aaron Weissblum Aantal spelers : 3-5 Leeftijd : 10+ Speelduur : 45 min.
Dit is een spelletje "alles-of-niets", zowel qua inhoud, gameplay als eigen menig die je erover zal hebben. In het spel komt het erop neer of je voldoende lef en durf hebt om door te spelen, maar met kans om alles te verliezen. Of op safe te spelen en gewonnen diamanten verzilveren, maar met het idee dat het waarschijnlijk te weinig is om te winnen.
Het spel "diamant" verloopt over vijf ronden. In deze vijf ronden gaan we telkens een tunnel verkennen waar we diamanten gaan vinden, maar ook gevaren zullen tegenkomen. Eénmalig zo'n eng beest tegen het lijf lopen of een instorting ontwijken zal nog wel lukken, maar bij een tweede identieke verschijning, gaat het licht uit en moeten we met lege handen terugkeren uit de tunnel.
Er zullen stelselmatig steeds kaarten worden aangelegd aan de tunnels. Op deze kaarten staan ofwel getallen (het aantal diamanten die er te rapen vallen) of gevaren. Na elke kaart bepalen de spelers of ze doorspelen of niet door hun mannetje in hun hand te steken of niet. Hebben ze het mannetje niet in hun hand, dan spelen ze door. Is hun avonturier wel in hun hand, dan stappen ze uit de lopende ronde en sprokkelen ze de diamanten die ze tot dan hebben verzameld.
Bij elke diamantkaart die wordt uitgespeeld, worden de diamanten onmiddellijk over de spelers verdeeld. Resterende diamanten worden op de kaart gelegd. Indien een speler er tussenuit knijpt, neemt hij alle overgebleven diamanten op de kaarten mee naar de uitgang en legt hij al z'n verzamelde diamanten in z'n schatkist.
Een ronde loopt net zolang tot alle spelers zijn gestopt, of tot een gevaar voor de tweede keer verscheen. De spelen die na vijf ronden het meeste diamanten heeft verzameld, wint het spel.
Het spel is ondertussen al in verschillende versies verschenen. Ook Incan gold is gebaseerd op hetzelfde systeem. Enkele kleine regelwijzigingen kunnen we wel terugvinden, maar het basisconcept blijft behouden in de verschillende versies.
Titel : Diamant Uitgeverij : Schmidtspiele Auteur : Alan R. Moon & Bruno Faidutti Aantal spelers : 3-8 Leeftijd : 8+ Speelduur : 20 min.
Bouwen, bouwen en nog eens bouwen ... Rome werd niet op één dag gebouwd, wel in dit spel doen we het in een uurtje. De spelers zijn bouwmeesters die trachten om de overhand te nemen met hun gebouwen in de negen prefecturen van de stad. Diegene die de beste timing en sterkste gebouwen neerpoot, kroont zich op het einde van dit mooie spel tot winnaar.
Het spel verloopt over vier ronden die elk bestaan uit vier fasen. Op het einde van elke ronde volgt er een telling. De speler die na vier rondes het meeste punten sprokkelde, wint het spel.
Fase 1 : Bouwfase : - een bouwsteenkaart uitspelen : neem twee stenen uit de voorraad en bouw een nieuw huis of breidt een huis uit - een dakkaart spelen : pak een dak uit de voorraad en werk een eigen huis af door het dak erop te plaatsen - een bouwvergunning spelen : plaats een eigen huis op het speelbord, overeenkomstig met de kleur op de kaart (bouwregels : eerste huis in een prefectuur mag max. uit 1 bouwsteen bestaan, volgende huizen moeten minstens zoveel bouwstenen bevatten als het hoogste huis) - passen : je stapt uit deze fase
Fase 2 : Veilingfase : Er worden 3 klaarliggende gebouwen geveild (fontein, tempel of amfitheater) d.m.v. het gebruik van je handkaarten, nu tellen enkel de getallen op de kaarten. De speler die de kaarten met de hoogste waarde aflegt, wint de veiling en mag het gebouw op het speelbord plaatsen. Deze gebouwen hebben invloed op de punten en het bijtrekken van kaarten : - fontein : één extra punt voor elke fontein in dit prefectuur (zowel voor de beste als tweede speler) - amfitheater : twee extra kaarten trekken voor de beste in dit prefectuur, één kaart voor de tweede (dit is cumulatief) - tempel : verdubbeling van de scores bij de scorefase in dit prefectuur
Fase 3 : Scorefase : Eerste plaats : 2 punten voor de speler met het meeste bouwstenen + 1 punt voor iedere fontein Tweede plaats : 1 punt voor iederen fontein in dit prefectuur Tempel : verdubbel de puntenwaarde van dit prefectuur
Fase 4 : Kaartentrekfase : Elke speler kiest zes nieuwe kaarten van de stapels (bouw-, dak- en bouwvergunningkaarten) naar keuze, de speler die in een prefectuur met een amfitheater winnaar is mag twee extra kaarten nemen, de tweede mag één extra kaart nemen.
Titel : Capitol Uitgeverij : Schmidtspiele Auteur : Alan R. Moon & Aaron Weissblum Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 60 min.
Ik veronderstel dat ik niemand moet uitleggen wat een aquaduct is? Er zijn al enkele spellen verschenen met dit thema. De Romeinen zijn overigens erg populair in de spelwereld. We kunnen overigens met gemak onze spellenavonden thematisch maken als we willen en een avondje "Rome" zou er dan zeker bij zijn.
In aquädukt probeer je huizen te bouwen op een braakliggend terrein, maar je moet wel voor één ding zorgen : water. Jammerlijk genoeg helpt het bellen naar de PIDPA niet in dit geval. Alhoewel, als je de prijzen even bekijkt voor het aansluiten van een waterleiding, kan je misschien toch beter even terug naar de antieke tijd. Op verschillende plaatsen zijn bronnen, maar het spreekt voor zich dat de bouwgronden in de omgeving dan ook zeer gegeerd zijn. Een waterkanaal aanleggen is ook een optie, maar hier profiteren je buren ook zeker van mee. Wie is het handigste met het water en naar welke zee loopt het water tegen het einde van het spel?
De spelers spelen om beurten en mogen één actie uitvoeren. Ze kunnen kiezen uit drie opties : - huizen bouwen (tot drie maal dobbelen en huizentegels leggen) - bron ontginnen (bron op een kruispunt plaatsen op het speelbord) - kanalen bouwen (twee kanalen aan een bron of kanaal leggen)
1) Huizen bouwen : de spelers dobbelen drie maal en leggen een huistegel naar keuze (1-4 huizen) op deze bouwgronden. Indien er geen grond meer vrij is, mag je opnieuw dobbelen. Een veld dat reeds voorzien is van water mag enkel bebouwd worden met een tegel van de laagste waarde.
2) Bron ontginnen : de speler legt een bron op een kruispunt op het speelbord, er moeten wel minstens 5 kruispunten tussen de verschillende bronnen zijn.
3) Kanalen bouwen : de speler legt twee kanalen aan een bron of kanaal. Kanalen mogen van richting veranderen, maar niet vertakken. Vanuit iedere bron kunnen maximaal kanalen in twee richtingen vertrekken. Er kunnen ook twee kanalen naast elkaar worden gelegd in dubbelkanalen. Een afzonderlijk kanaal zorgt voor water aan een volledig veld aan iedere kant van het kanaal. Een dubbelkanaal voorziet twee volledige velden aan iedere kant van het kanaal.
Indien door het afleggen van huizentegels een gebied is volgebouwd, worden alle niet met water voorziene huizen onmiddellijk verwijderd. De vrij gekomen plaatsen kunnen terug bebouwd worden. Zodra alle kanalen zijn gelegd, wordt de actuele ronde uitgespeeld, daarna volgt een waardering. Alle huizen die niet van water zijn voorzien worden verwijderd. De spelers tellen nadien het aantal huizen dat wel van water voorzien zijn. De speler met het meeste huizen is de winnaar. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste tegels op het speelbord.
Er is ook nog een variant voorzien : deze zorgt voor meer onzekerheid in het spel. Er worden bergtegels op het bord gelegd. Sommige bergtegels brengen positieve gevolgen, andere negatieve. Bij het positieve brengen de huizen naast de bergtegel extra punten op aan het einde van het spel. Bij de negatieve tegels moeten de aanliggende tegels van dubbelkanalen worden voorzien vooraleer ze punten waard zijn.
Aquadukt is een eenvoudig, tactisch spel voor tussendoor. Het past dan ook perfect in de stal van Schmidt. Is dit dan een topspel? Neen, zeker weer niet. Schmidt levert de kwaliteit die je er mag van verwachten. Het is leuk en snel, maar je hebt hier wel het gevoel dat je iets kunstmatig aan het doen bent. Tegels leggen, zorgen dat er blauwe stokjes naast komen te liggen, zodat je punten scoort. Beetje geluk hebben bij het dobbelen is mooi meegenomen.
Titel : Aquadukt Uitgeverij : Schmidtspiele Auteur : Bernhard Weber Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 8+ Speelduur : 45 min.
Portobello Market is een tussendoortje, een meerderhedenspel dat je snel even op tafel kan leggen en dat je zeker plezier zal verschaffen. Dit spel straalt ook een leuke sfeer uit vind ik persoonlijk en omvat erg mooi, houten speelmateriaal.
Op de markt van Portobello in Londen proberen de marktkramers de beste plaatsen voor zich te winnen. Ze vechten zich een weg naar de beste plaatsen in de nauwe stegen. De speler die de meeste klanten naar zijn kramen weet te lokken, zal hiervoor rijkelijk beloond worden.
De spelers vangen het spel aan met een aantal houten marktkramen (afh. aantal spelers), een overzichtskaartje en drie actieplaatjes (van 2, 3 en 4) Als de spelers aan de beurt komen, zetten ze één van deze actieplaatjes in, het getal geeft aan hoeveel acties ze effectief mogen uitvoeren. Je legt het plaatje opzij tot je ze allemaal hebt ingezet, dan komen ze terug in het spel. Er zijn twee mogelijke acties : een marktkraam plaatsen of een klant plaatsen
- een marktkraam plaatsen : dit mag enkel aangrenzend in een steeg waar de bobby staat (die kan wel extra verplaatst worden, maar dit kost punten, lees verder). Indien het nog een lege steeg is, mag je één van de hoeken kiezen. Staat er reeds een marktkraam, dan moet je ernaast postvatten (deze plaatsen tonen ook hoeveel punten ze waard zijn, de hoeken zijn meer waard dan het midden van de steeg) - een klant plaatsen : je grabbelt een klant uit het zakje en plaatst deze op een vrije plaats tussen stegen. Er mag maar één klant per hoek worden opgesteld. - bewegen van de bobby : dit is een losstaande actie, die geen actiepunten vergt, maar overwinningspunten. Indien je de bobby over een steeg beweegt waar jezelf de meerderheid hebt, kost het je niets. Indien andere spelers de meerderheid hebben (of de steeg is leeg), kost je dat één punt, de spelers die de meerderheid in de steeg hebben, winnen hierdoor een punt.
Zo gauw een steeg vol is gebouwd en wordt begrensd door twee klanten volgt een waardering voor alle spelers die in de steeg vertegenwoordigd zijn. Je telt de waarde van je kramen op en vermenigvuldigt met de combinatie van klanten (x 1, x 2, x3 of x4). De punten worden bijgezet op het telspoor.
- je kan ook een district markeren, dit is een volledige beurt. Je legt dan je actieplaatje van 2 of 4 op een district (waar nog geen plaatje ligt) en waardeert daar het aantal marktkramen van jezelf. Je vermenigvuldigt "het aantal" met 2 of 4 (van het plaatje) en neemt een reserveactieplaatje van de stapel (deze worden van groot naar klein gelegd 3-3-2-2-1-1-1-1)
Zo gauw de 10de klant op het spelbord is verschenen, wordt de lord (zwarte figuur) op de vrije plaats gezet. Als bij het einde van het spel de lord nog niet is ingezet, volgt er geen lordwaardering.
Het spel eindigt als een speler al zijn marktkramen heeft ingezet. De ronde wordt nog afgespeeld en dan volgt de lordwaardering. De stegen die onvolledig zijn bebouwd en waaraan de lord staat, worden toch nog gewaardeerd op de gebruikelijke manier. De speler die het meeste punten heeft op het einde van het spel, wint dit meerderhedenspel.
Tactische variant : de klanten worden op voorhand op een rij gezet, zo verschijnen ze op het bord (de geluksfactor bij het trekken van de klanten valt dan weg)
Is dit een topspel? Neen, dit is geen topspel, maar wel een leuk tussendoortje, dat naar mij bescheiden mening toch ondergewaardeerd wordt. Het materiaal is mooi, de gameplay eenvoudig maar toch uitdagend. Er is af en toe een beetje geluk mee gemoeid, maar je hebt toch het gevoel meester te zijn van de situatie (of helemaal niet als je er niet zo goed in bent ) Bovendien is het spel snel gespeeld en kan je vlug herkansen als je dat nodig acht.
Titel : Portobello Market Uitgeverij : Schmidt spiele Auteur : Thomas Odenhoven Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 8+ Speelduur : 35 min.
We vallen ineens in huis met een spel dat in 1987 (!!) Spiel des Jahres werd. Dit spel van Wolfgang Kramer handelt over een oeroude bezigheid van onze oosterburen, nl. vervoer van goederen met de monsters van het asfalt. De spelers kruipen in de huid van camionchauffeurs en trachten zo veel mogelijk lucratieve zaakjes te doen in het vervoeren van grondstoffen van stad A naar stad B.
Het spelconcept van dit spel is dan ook vrij eenvoudig. Je rijdt naar een stad op het speelbord, laadt er goederen en levert deze af op de eindbestemming. Hiervoor krijg je geld. Het komt er nu natuurlijk op aan om zo véél mogelijk te laden en te lossen in zo weinig mogelijk acties (beurten) om alzo het meeste geld binnen te halen.
Het spel omvat een speelbord met de kaart van Duitsland, speelgeld (wij hebben zelfs al een -versie), zes vrachtwagentjes, gebeurteniskaarten en opdrachtkaarten. Tenslotte zijn er ook nog aanhangwagens die je toelaten om meer grondstoffen te vervoeren en een werken en file plaatje om de tegenspelers te blokkeren.
In een speelbeurt, gooi je met twee dobbelstenen, je kiest er één en verplaatst je camion een aantal plaatsen (je moet niet het volledig aantal ogen gebruiken en een 6 is een joker, je kan kiezen of je 1,2,3,4,5 of 6 velden zet). Er mogen max. twee camions op dezelfde plaats staan, behalve in steden is dit onbeperkt. Indien je land op een gebeurtenisveld, moet je een gebeurteniskaart uitvoeren. Meestal zijn deze positief, maar af en toe moet je ook betalen. Kan de actieve speler dit niet, legt hij de kaart voor zich af en moet hij ze dubbel betalen in de loop van het spel.
Indien een speler een gedobbelde 1 kiest, mag hij het werkenbord ergens op het speelbord plaatsen om zo tegenspelers op te houden. Het filebord komt enkel in het spel door enkele gebeurteniskaarten.
De spelers bezitten ook opdrachtkaarten, hierop staat een startstad, een eindbestemming, het aantal goederen en het bedrag dat je uitbetaald krijgt, als je deze opdracht tot een goed einde brengt. Van zo gauw een speler in zijn startstad staat, mag hij de kaart voor zich op tafel leggen en de grondstoffen inladen. Als hij op de eindbestemming arriveert, laadt hij de grondstoffen af en incasseert hij de beloning. In de loop van het spel kunnen aanhangwagens worden aangeschaft, om meer grondstoffen gelijktijdig te vervoeren, deze kunnen ook weer verkocht worden voor het einde van het spel voor 500.
Tenslotte kan je nieuwe opdrachtkaarten verzamelen, door met je camion het juiste aantal stappen te verzetten en in een stad te arriveren. Je kiest dan één van de openliggende opdrachten om te veilen. Dit veilen is een gewoon biedsysteem met oplopende biedingen. De veilingmeester mag hetzelfde bedrag bieden als het hoogst gebodene. Dit gaat door tot alle spelers, behalve één gepast hebben. Hij betaalt aan de bank en krijgt de opdrachtkaart op de hand.
Het spel eindigt als een speler al zijn opdrachtkaarten heeft uitgevoerd of als er geen opdrachtkaarten meer voorhanden zijn.
Ik heb bij dit spel een dubbel gevoel. Gezien zijn leeftijd is dit echt al wel een baanbrekend spel, maar als je het gaat vergelijken van spellen die nadien zijn verschenen, laat je dit spel misschien toch iets sneller links liggen. Persoonlijk maak ik graag de vergelijking met Ticket to ride, aangezien je daar ook probeert om bepaalde routes af te leggen. Voordeel is daar dat je kaarten verzamelt en dit vind ik spannender dan de dobbelsteenrol die hier bepaald of je in een stad geraakt of niet. Ik vond het spel ook een beetje langdradig voor wat het "maar" is. Maar de waarheid gebiedt me ook hier te zeggen dat dit spel er al was jaren voor kolonisten van Catan en Carcassonne en Ticket to ride, dus misschien toch wel eens de moeite waard om te proberen.
Titel : Auf achse Uitgeverij : Schmidt spiele Auteur : Wolfgang Kramer Aantal spelers : 2-6 Leeftijd : 10+ Speelduur : 60 min. (volgens de doos, ons lijkt 90 min. realistischer)
Schmidt spiele deelt z'n spellenassortiment op in diverse categorieën. Een hele hoop spellen zullen we overigens niet kunnen aanbieden op onze spellenavonden, omdat ze ofwel uit de handel zijn verdwenen (u heeft gelezen dat deze uitgeverij al wel een tijdje meedraait) ofwel omdat het niet onmiddellijk in het kraam van spellenclub past. We zullen ons dan ook vooral toespitsen op de nieuwere generatie spellen van Schmidt spiele zelf en dus ook niet die van de zusterondernemingen. Wanneer u een vollediger overzicht wil raad ik u aan om een bezoekje te brengen aan boardgamegeek.
Familiespellen : - Bingo - Continuo - Dog - Double - Finito - Big points - Drachenwurf - Burgenland - Los banditos - Tiki topple - Numeri - Level X - Flip it! - reeks - Nightlife - Lettra-mix - Mosaix - Royal flush - Schweinebande (HiG) - Serendipity (Drei magier spiele) - Tangram - Titania (HiG)
Strategiespellen : (HiG = Hans im Glück) - Abalone (classic, quattro & travel) - Auf achse - Carcassonne-collectie (HiG) - Die hängenden gärten (HiG) - Dominion + seaside + intrige (HiG) - Egizia (HiG) - El Grande (HiG) - Finca (HiG) - Gemblo - Livingstone - Manhattan (HiG) - Maori (HiG) - Machiavelli + uitbreiding (HiG) - Palais Royal (HiG) - Portobello market - Sint-Petersburg + uitbreiding (HiG) - Zeeslag - Stone age (HiG) - Thurn und taxis + uitbreidingen (HiG) - Spel der torens - Tongiaki - Capitol - Aquadukt - Oasis - Angkor - Caïro - Lumberjack
Kinderspellen : - Angelspiel - Auto-bingo - Memo - Pferdetraum - Die wichtigsten Verkehrsschilder - Ferienquartett - Karussellfahrt mit Töröö - Kinder-kniffel - Sicher mit dem fahrrad - Sicher zu fuss - Auf der Koppel - Das geheimnisvolle schloss - Das verflixte hexkrautspiel - Das verhexte wolkenversteck - Die verhexte hexenschule - Die verhexte Tümpelei - Hexenkessel - Hexenkugel - Hexenprüfung - Bingo kids - Buchstabensuppe - Die kinder von Carcassonne (HiG) - Alle einsteigen - Die loks sind los - Erstes zählen - Kreativ-set - Das magische labyrinth (Drei magier spiele) - Das taschengeld-spiel - Der kleine ritter Trenk - Die kleine Raupe Nimmersatt : das original-spiel zum buch (= Rupsje Nooitgenoeg) - Domino - Kunterbuntes Früchtesammeln - Mit köpfchen - Quartett-würfel - Domino junior - Tip & flip - Mausesause - Rakete - Tipi - Funny fishing (Drei magier spiele) - Geistertreppe (Drei magier spiele) - Gute freunde (Drei magier spiele) - Hüpf mit hütchen - Mission - Schurken schnappen - Kinderpost - Kniffel kids - Ganovenjagd - Kroko-ei - Lachen lachen für kinder - Herz-memo - Schwarzer Wollibo - Metall-Knobelei XXL - Mikado - Mäusekarussell (Drei magier spiele) - Nacht der magier (Drei magier spiele) - Nagelmosaik - Packesel - Rettet die Dinosaurier - Quiz - Spurensuche - (Mini-)Rüsselbande (Drei magier spiele) - Sandwürmchen (Drei magier spiele) - Schatz der kobolde (Drei magier spiele) - Spitz pass auf - Stadt, land, fluss - Stricki - Das phantom der nacht - Täter suche - Auf die äpfel, fertis, los - Blumen für Florina - Sternenfänger - Top magic - Vampire der nacht (Drei magier spiele) - Vier - Vorsicht lehrer - Wackelbrücke - Wo ist Schufti? (Drei magier spiele) - Zoo lotto
Leerspellen : - Lern das ABC - Lern die Uhr - Lern zählen - Wer braucht was? - Frag doch mal ... - Leer-speel-verzameling - Die sprache des Manitu (Drei magier spiele) - ABC-pilot - Blue ist blau - Was spürst du? - Farben domino (Drei magier spiele) - Klickado (Drei magier spiele) - Memo
Dit wordt zeker een uitdaging. Schmidt spiele is dan ook één van de grootste spellenuitgevers van Duitsland en dan ook ter wereld. Schmidt spiele is een monument, een bedrijf dat reeds meer dan 100 jaar bestaat en is opgericht door Josef Friedrich Schmidt. Deze naam zegt u niets?
Wel dan zou ik u nu willen uitdagen om op zolder te kruipen of ergens diep in uw spellenkast eens te gaan rommelen op zoek naar een versie van het spel "Mens-erger-je-niet". Dit oerspel is een creatie van zijn hand en zorgde in z'n ééntje er eigenlijk voor dat Schmidtspiele een bloeiend bedrijfje werd. Er worden zo'n 70 miljoen (!!!) van de originele rode doosjes geproduceerd en wereldwijd verkocht, ze bezorgden niet enkel ons, onze ouders, maar zelfs onze groot- en overgrootouders puur spelplezier.
En laat nu net dit laatste woord toch ook het uitgangspunt zijn van Schmidtspiele. Spelplezier staat op de eerste plaats. Wanneer we hun assortiment er in één van de volgende posts erop naslaan, zal u dit ongetwijfeld merken. Natuurlijk is het bedrijf in de loop van de tijd ook enorm uitgebreid en heeft het overéénkomsten gesloten met enkele kleinere uitgeverijen zoals Adlung, Hans im Glück en Drei Magier Spiele. De spellen van deze laatste twee zal ik waarschijnlijk in deze reeks nog niet speciaal onder de loep nemen, maar die komen zeker nog van pas tijdens één van de volgende maanden.
Schmidt spiele gaat er prat op om spelplezier te brengen bij jong en oud, bij groot en klein en zijn vooral erg chauvinistisch met minimum 90% van hun bezigheden in eigen land. Het label "made in Germany" is dan ook hun grootste trots. En ik moet zeggen dat het véél slechter kan. Wie van ons gaat de Deutsche Gründlichkeit hier in vraag stellen? Wie vindt Mercedes, BMW, Audi, Porsche, Volkswagen, ... geen kwaliteit? Wie heeft er nog niet geprobeerd om de beste voetbalschoen aller tijden, de "Copa mundial" van Adidas te plooien aangezien het soepele kangoeroeleer dit toelaat en merkt vervolgens dat de sticksels losschieten bij een Made in Taiwan en de afwerking gewoonweg perfect is bij een "Made in Germany"? Wie van ons is er nog niet naar Spiel geweest in Essen en is de nacht ervoor niet wakker geworden badend in het zweet als ware het de avond voor de komst van de heilige man op 6 december toen we zo'n jaar of acht waren? U begrijpt het ... wij zijn ook fan van "Made in Germany".
In de jaren 1997 stapt Schmidtspiele in de Berliner Blatz-Unternehmensgruppe, bij wie kinder entertainment hoog staat aangeschreven. Deze organisatie publiceerde kinderboeken, hoorboeken en videocassettes en vulden door de komst van Schmidt de leemte qua spellen dus vrolijk op. Het bleek sowieso een win-win-situatie te worden. De speelgoedmarkt en het spelen in het algemeen zit er bij Schmidtspiele diep ingebakken. Ze vormen een hecht team ontwikkelaars, pedagogen, psychologen, redactoren, ... als speeltestgroep voor hun nieuwste creaties, die ze bij elke wederkerende beurs (lees : Essen en Nürnberg) op tafel en op de markt proberen te krijgen.
Ook hun samenwerking met Drei Magier Spiele en Hans im Glück betekende een goede zaak voor zowel Schmidt spiele als voorgenoemde uitgeverijen, aangezien deze nu op grotere schaal hun spellen kunnen verdelen. Schmidt heeft een eigen drukkerij, ontwerpbureau, ... en kan dus zeer snel inspelen op de vraag naar een bepaald spel. Door in zee te gaan met deze andere uitgeverijen, kon Schmidt spiele plotsklaps een héél assortiment kinderspellen (Drei Magier) en tactische spellen voor de veelspeler (Hans im Glück) aanbieden. Wij zijn hen daar allen dankbaar voor!
Schmidt spiele Lahnstrasse 21 12055 Berlin Tel. : +49 (0)30/68.39.02.0 Fax. : +49 (0)30/68.39.02.30 E-mail : info@schmidtspiele.de Bedrijfsleiders : Axel Kaldenhoven & Martina Priemer
Wat het monster "uitbreiding" betreft, is Alea er geruime tijd van gespaard gebleven. Enkel van Puerto Rico verscheen er een uitbreiding met enkele nieuwe gebouwen. Ook inzake deze is Alea eens met iets nieuws gekomen, alle uitbreidingen in één doos. Het komt in ieder geval sympathieker over, minder een uitmelken van topproducten, en vooral tactisch sterk bekeken.
Mensen die een spel leuk vinden, durven al wel eens een uitbreiding aanschaffen, die vaak toch te duur is voor wat het is. Nu biedt Alea een waaier aan uitbreidingen, voor 6 spellen zelfs. Toch de moeite om die aan te schaffen zou ik zeggen. Maar stel ... je hebt een uitbreiding, maar het basisspel niet, wat moet je dan doen? Het basisspel kopen natuurlijk. Twee vliegen in één klap. 't Zijn geen domme jongens daar bij Alea.
U krijgt in ieder geval een upgrade voor volgende spellen : - Im jahr des drachen - Louis XIV - Notre Dame - Puerto Rico - San Juan - Wie verhext
Ook deze uitbreidingen kunnen we waarschijnlijk jammerlijk genoeg nog niet aanbieden op onze spellenavond van april. Hij zal samen met de nieuwe "Glen More" arriveren en ik verwacht ze eerder tegen eind april, dan begin.
Indien u zich heeft aangemeld voor onze nieuwsbrief zou deze netjes in uw mailbox moeten zijn terechtgekomen. Voor diegenen die dit nog niet deden plaats ik hem hier nog graag even. Uiteraard staat Alea Spiele centraal deze maand.
De laatsten zullen de eersten zijn, of zoals ik me steeds verdedigde op school "lest is best". Dit gaat zeker op voor dit kaartspel. U leest de titel "San Juan", maar u zal dit spel onder een andere naam in de rekken van uw plaatselijke spellenboer vinden. Puerto Rico het kaartspel, wil op die manier een graantje meepikken van het succes van z'n grote broer. Terecht als u het mij vraagt, maar als je het spel leert kennen, heeft het alles in huis om het te maken, zelfs zonder de naambekendheid.
Als u van Puerto Rico wist te genieten, gaat u dat nu zeker doen. Het kaartspel hanteert hetzelfde idee, nl. opbouwen om zo veel mogelijk punten te verzilveren. Daarnaast is het kaartspel gewoon veel sneller. U hoeft geen halfuur uit te rekken om alles klaar te zetten, u schudt de kaarten, deelt uit en begint.
Ook in deze versie draait alles om de personages die je kan kiezen. In tegenstelling tot Puerto Rico zijn er hier slechts vijf keuzes. - bouwmeester : oprichten van gebouwen - opzichter : produceren van goederen - handerlaar : verkopen van goederen - raadsheer : nieuwe handkaarten krijgen (voor alle spelers) - goudzoeker : één nieuwe kaart (voor deze speler)
Het fantastisch aan dit spel is de veelzijdigheid van de kaarten. Ze worden als van alles en nog wat gebruikt. In de eerste plaats betaal je ermee, elke kaart telt voor één geld, daarnaast worden het goederen als ze omgekeerd op een fabriek liggen, deze "kaart"goederen kunnen verkocht worden aan de handelaar in ruil voor ... jawel kaarten. Op de voorkant tonen de kaarten gebouwen, die je kan bouwen door het afgeven van andere handkaarten. De eigenschappen van de gebouwen staan netjes op de kaarten vermeld en worden actief zo gauw je een gebouw bouwt en voor je neerlegt. (daarom raad ik u zeker aan om de Nederlandstalige versie aan te schaffen)
Vanaf het moment dat een speler z'n 12de gebouw heeft gebouwd eindigt het spel en worden de punten berekend : - de punten van de gebouwen (staan onderaan op de kaarten) - de punten van de speciale gebouwen raadhuis, gildehal en triomfboog - de punten van de kapel (kaarten die eronder steken) - de punten van een paleis In deze laatste drie gevallen is het natuurlijk enkel het geval als je het gebouw effectief hebt opgericht.
Dit is een spel dat je echt kan leren, des te beter je de gebouwen kent, des te sneller ga je een bepaalde weg inslaan. Er zijn wederom zoveel mogelijkheden om te winnen en een goede strategie en tactiek te ontwikkelen. De combinatie van gebouwen die je zet is van levensbelang, maar je gaat hoogstwaarschijnlijk merken dat je een leuke kaart krijgt op het moment dat je geen geld hebt om het te betalen. Ik vind dit zonder twijfel het leukste spel om mee op reis te nemen. (één boek kaarten, 5 personagekaartjes en enkele handelskaartjes) Er zit zoveel diepgang in dit kaartspel, dat het zeker naast de betere bordspellen mag geplaatst worden.
Titel : San juan Auteur : Andreas Seyfarth Uitgeverij : Alea spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+ Spelregels
Wie kent er het spelletje blad, steen, schaar niet? Eigenlijk is dit spel een soortgelijk spelmechanisme. Het komt erop neer dat je na 3 ronden zo veel mogelijk geld bij elkaar sprokkelt. Dit kan cash geld zijn, of door het verzamelen van diamanten of door waarderingskaarten.
Elke ronde bestaat uit 6 à 8 beurten (afh. aantal spelers) die wordt afgesloten met een waardering. In de loop van een ronde worden in elke beurt een edelsteenkaart aan de spelers verdeeld. Deze kaart toont een aantal edelstenen en een geldbedrag. Daarnaast wordt er ook elke beurt een gebeurteniskaart omgedraaid. De spelers krijgen 3 actiekaarten (geld, edelsteen en gebeurtenis) en 3 edelstenen van elke kleur als beginkapitaal.
Elke beurt kiezen de spelers wat ze willen hebben : de edelstenen, het geld of de gebeurteniskaart. Ze leggen één van de kaarten blind op tafel. Dan wordt alles verdeeld in volgorde : geld, edelstenen, gebeurteniskaart - is een speler de enige die een optie heeft gekozen, krijgt hij de betreffende prijs - hebben exact twee spelers éénzelfde optie gekozen, wordt er voor geboden - hebben meer dan twee spelers éénzelfde optie gekozen, vervalt deze Het bieden voor een actie gebeurt met edelstenen, je moet het bod steeds verhogen in aantal of in waarde. Dit gaat door tot één van de spelers past, hij krijgt het bod van de tegenstrever. De tegenstrever mag de bijbehorende actie uitvoeren.
Na een aantal beurten (alle edelsteenkaarten zijn dan opgebruikt) volgt er een waardering. De spelers krijgen geld voor het meeste edelstenen in een kleur (14,12,10 en 8 miljoen afh. de kleur), daarnaast krijgt diegene die de meeste waarderingskaarten verzamelde (zitten tussen gebeurteniskaarten) ook 10 miljoen, de tweede krijgt 4 miljoen.
Alle edelsteenkaarten en gebeurteniskaarten worden terug gemixt en we spelen nog een tweede en derde ronde. De speler die na drie ronden het meeste geld heeft, wint het spel.
Ik vind dit spel een héél erg leuk spel. Oké, er is wat geluk mee gemoeid, uiteraard moet je proberen te doorzien wat je tegenstrevers kiezen en je zit vaak op elkaars lip (wat tof is overigens). Er zal héél wat gevloekt worden en dat komt de creativiteit en kwaliteit qua schelden alleen maar te goed. Het spel oogt ook mooi met de edelstenen en met een minimum aan materiaal is men er toch in geslaagd om een fijn "bord"spel op tafel te krijgen. Of moet ik zeggen dat het een kaartspel is, want een bord vind je niet in het doosje. Persoonlijk vind ik dat dit spel ook zeker een vertaling in het Nederlands verdient, en veel werk gaan ze er niet aan hebben dan.
Titel : Edel, stein und reich Auteur : Reinhard Staupe Uitgeverij : Alea spiele Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 9+ Spelregels
In dit spel nemen zeven wijzen het tegen elkaar op in machtskampen. Het bijzondere hieraan is dat telkens gaat strijden in team, je zoekt elke ronde de perfecte bondgenoot voor jou. Dat wil zeggen dat je nu met speler A in de boot stapt en de ronde nadien probeert om hem af te maken. U kan zich al voorstellen dat het er dus niet altijd even vriendelijk aan toe gaat in dit spel.
Het spelbord wordt gevormd door 3 ceremonietegels. Deze tegels tonen de volgorde van sterkte van de wijzen (dit is belangrijk voor wie eerst mag uitspelen, wie eerst mag waarderen, ...), hierop worden kristallen gelegd die de punten tonen die je kan verdienen. Rond deze drie tegels liggen twee scoresporen waarop de stand wordt bijgehouden tijdens een duel. Tenslotte bevat het spel kaarten, het essentiële spelmateriaal in dit spel. Je hebt machtkaarten en toverkaarten. Deze laatste doorbreken het gewone kaartspel, want je kan nu een beetje hocus pocus gaan doen en de normale spelregels wat doorbreken. Tussen de ceremonietegels wordt er onderaan een eindtegel vermengd, zo gauw die uit het spel komt, worden er nog maximaal één ronde gespeeld. (of is het spel onmiddellijk afgelopen)
Veel belangrijker zijn de machtkaarten, deze worden gebruikt in een duel om de kracht aan te duiden. Voor elke wijze zijn er acht kaarten met waarden 1-1-2-3-4-5-6-7, daarnaast zijn er ook neutrale uilen (jokers) met waarden 3-3-4-4-4-4-5-5. (Een miniregeltje bij deze, indien je de twee éénen kan uitspelen telt de tweede één voor tien.)
Een ronde bestaat uit vijf fasen : 1) rolverdeling : iedereen kiest om beurten één van de rollen van de wijzen 2) onderhandelingen over een verbond : het hart van het spel, de spelers onderhandelen (eventueel in het geheim) met wie ze in zee gaan. Je mag elkaar kaarten tonen, besprekingen houden, loze afspraken maken, ... Als een verbond is gevormd, mogen er zelfs kaarten worden geruild. 3) machtskamp : je mag ofwel een kaart uitspelen (punten verzetten op duelspoor) of opgeven (uit de ronde stappen). Als je een kaart uitspeeld, speel je ofwel een kaart van je rol, een uilenkaart of een toverkaart. Als de eerste speler opgeeft, neemt hij 5 nieuwe handkaarten, houdt er twee en geeft de volgende drie aan de volgende opgever, die er op zijn beurt twee extra van de stapel neemt, er weer twee houdt en drie doorgeeft, ... 4) waardering : de spelers van het winnende verbond nemen nu de kristallen als overwinningspunten in volgorde van belangrijkheid wat de wijzen betreft 5) nieuwe ceremonieplaats : de laagste speler in de hiërarchie van de ceremonietegel, kiest een nieuwe ceremonietegel. Er wordt op de open plaats een nieuwe gelegd.
Als de eindtegel uit het spel komt, heeft de laagste speler in de hiërarchie de keuze om onmiddellijk het spel te beëindigen of nog eerst naar de andere ceremonietegel te gaan. Het spel eindigt dan sowieso na deze ronde.
Titel : Die sieben weisen Auteur : Reiner Stockhausen Uitgeverij : Alea spiele Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+ Spelregels
Ik ga hier niet flauw over doen. Aan dit spel hebben we volgens mij al het meeste plezier gehad in het algemeen. Of toch op z'n minst het meeste lawaai bij gemaakt en dat wil al wat zeggen als je gewoon bent om Halli Galli, Jungle speed en Rythm & boulet te spelen. Je probeert je favoriete paard naar voren te schreeuwen, niet dat het iets uithaalt, just like real life.
Dit biedspel is ook weer het leukste met een volledige spelersbezetting, dan kunnen er meer coalities gevormd worden, die de volgende ronde netjes terug worden opgeblazen. Het komt erop neer dat je het meeste geld bij elkaar rijft in drie races. De startvolgorde wordt bepaald door de paardenkaartjes te trekken, daarna gaan de spelers bieden op hun favoriete paarden. Ze doen dit door biedkaartjes blind bij de paarden te leggen. Je mag drie fiches spelen op drie verschillende paarden. (één paard mag max. 6 fiches hebben).
Daarna gooien de spelers met de dobbelsteen die ofwel een paardenkop toont, een tock, een stijgbeugel of een hoefijzer. Op de paardenkaarten staan dezelfde symbolen met daarbij hun waarde. De actieve speler kiest een paard en zet het het overeenkomende aantal stappen verder. Dit paard is voorlopig even uit het spel, tot alle andere paarden ook verplaatst zijn.
Het spel kan in deze fase verschillende kanten uitgaan, je kan bewust een paard een klein aantal stappen laten zetten of overduidelijk een paard een serieuze voorsprong laten nemen, maar dan gaan de andere spelers je misschien weer tegenwerken. Wie gokt op het juiste paard, verdient het meeste geld en maakt kans om dit spel te winnen.
Titel : Royal turf Auteur : Reiner Knizia Uitgeverij : Alea spiele Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+ Spelregels
In dit Wilde Westen spel ga je proberen om de outlaws te grazen te nemen. Diegene die het grootste aandeel heeft in een klopjacht, zal het meeste poen opstrijken. Maar laat de boeven niet ontkomen, zorg dat je sterk genoeg bent, desnoods door met andere sheriffs samen te spannen en de buit te verdelen.
De zeven aanhoudingsbevelen worden in een cirkel op tafel gelegd, met op elke 1000 dollar. In het midden wordt het resterend geld klaargelegd en wordt er een trekstapel gevormd met de kaarten die de basis zijn voor dit spel. In een speelbeurt doorloop je de volgende drie fasen : - kaart(en) trekken : 2 blinde van de trekstapel of de bovenste zichtbare op de aflegstapel - kaarten spelen (facultatief) - hierover later meer - één kaart wegleggen op de aflegstapel (moet)
Als je kaarten wil spelen tegen een bepaalde boef moeten de eerste kaarten tegen deze boef een setje zijn van 3 kaarten. Nadien kunnen er gewoon kaarten worden aangelegd zoveel je wil (en kan). Als er kaarten worden gelegd van een bepaalde boef gaat ook zijn prijs de hoogte in ((aantal kaarten - 1) x 1000). Dus als je maar één kaart legt, gaat de prijs niet omhoog. In de combinatie van kaarten dat je speelt, mag je slechts één sheriffkaart spelen. Deze kaarten leveren ook punten op om de boeven te vangen, maar hebben daarnaast ook een eigenschap waarmee je de normale gang van het spel kan gaan beïnvloeden, vaak gaat het om de prijs van een boef opdrijven, kaarten bedekken die niet meer meetellen, kaarten laten verdwijnen, extra kaarten spelen, kaarten bijnemen van de trekstapel, ...
Nadat de trekstapel 2 maal is doorgespeeld eindigt een ronde en worden de outlaws gewaardeerd. Als er bij een boef 8 sheriffpunten liggen, wordt de boef gevangen en wordt het geld verdeeld onder de deelnemers. Is er een verschil van 5 sheriffpunten tussen de spelers, krijgt die ene speler alles. Is het verschil minder dan wordt het geld verdeeld, de sterkste neemt 2000, daarna neemt de volgende 1000, ... Boeven die niet voldoende sheriffpunten hebben, blijven liggen met het geld dat er reeds opligt en worden dus waardevoller de volgende ronde.
Vanaf het moment dat een speler 25 000 dollar bezit tijdens een waardering, eindigt het spel. De speler met het meeste geld, wint.
Eigenlijk is dit spel een heel eenvoudig kaart-aanleg-spel, maar dat is zeker niet negatief bedoeld. Het is wel duidelijk dat het hier om een small-box-game gaat. De auteur kent u misschien overigens van Mémoir 44, wat ook een sfeervol spel is. Dit spel is dat alleszins ook. Je gaat de outlaws echt opjagen, de juiste kaarten in handen krijgen is daar een belangrijk onderdeel in en hier is natuurlijk geluk mee gemoeid. Voor de rest is het een beetje afwegen of je een bepaalde speler kan volgen om een bepaalde outlaw gevangen te nemen en een graantje mee te pikken.
Titel : Wyatt Earp Auteur : Richard Borg & Mike Fitzgerald Uitgeverij : Alea spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 12+ Spelregels
Deze bespreking kunnen we nog niet maken, aangezien het spel pas eind april verschijnt, maar zo gauw we het in ons bezit hebben, zullen we het niet nalaten om onze bevindingen hier neer te pennen.
Ik had hem alvast tussen de lijst gezet, aangezien hij in Nürnberg verschenen is. U kan alvast een filmpje bekijken over de gang van zaken van dit spel op :
Zoals de titel u reeds zal verraden is dit een spel met dobbelstenen, erg veel dobbelstenen. Niet zo veel als Das spiel (Abacusspiele) die vooralsnog het record hebben met 166 dobbelstenen als ik het goed voorheb. Het feit dat dit een dobbelspel is, duidt ook al de intentie van het spel aan, geen tactische hoogvlieger dit spel, gewoon dobbelen en je stenen op de juiste plaats inzetten op het juiste moment. Gooi je de beste combinaties win je hier en daar fiches, die je bij de telling punten gaan opleveren.
Het speelbord bestaat afhankelijk van het aantal spelers uit een aantal gebouwen. Elk gebouw heeft z'n eigenheid en levert een bepaald soort beloning op. Je gaat om beurten je dobbelstenen gooien, een setje wegleggen in de gebouwen, daarna als je terug aan de beurt bent, gooi je terug de overige dobbelstenen en plaats je ze op een gebouw, ... dit gaat door tot iedereen al z'n dobbelstenen heeft geplaatst.
1) Templum (enkel bij 4 of 5 spelers) : de eerste speler legt één dobbelsteen, neemt een fortunafiche, de volgende speler moet twee dobbelstenen leggen met in totaal een hogere waarde, hij trekt twee fortunafiches, ...
2) Senatus : dobbelstenen in volgorde worden hier gelegd (straat), je mag de rij verlengen in volgende rondes. De speler met de langste rij neemt 3 senaatskaarten, houdt er één en geeft door aan de speler met de tweede langste rij, hij neemt ook een senaatskaart, de laatste kaart komt verdekt terug onder de stapel
3) Castrum : dobbelstenen met hetzelfde ogenaantal, je mag aanvullen in volgende rondes of een nieuwe rij starten. De speler met de langste rij neemt als eerste een provinciekaart, daarna de volgende speler, dit gaat door tot alle provinciekaarten zijn verdeeld of alle rijen zijn afgehandeld.
4) Forum romanum : je legt één dobbelsteen, of twee dobbelstenen (samen waarde vijf) in de rij op de juiste plaats, van klein naar groot, de andere dobbelstenen schuiven door. Dobbelstenen die uit het forum vallen komen in de latrina terecht. Op het einde van de ronde kiezen de spelers van links naar rechts een personenfiche.
5) Latrina : hier komen alle dobbelstenen terecht die je niet meer geldig kwijt kan in een gebouw of die uit het forum worden geduwd. Per dobbelsteen krijg je een herhaalfiche, je kan deze gebruiken om de dobbelstenen te hergooien na een rol.
Na elke ronde volgt er een waardering : - het aantal provincietegels die inwoners hebben - het aantal inwoners die zijn ondergebracht in een provincie of gebruikt bij een senaatskaart - vervolmaakte senaatstegels - optelling van fortunafiches - herhaalfiches : 2
Persoonlijk vind ik de waardering nogal een gedoe, echt handig telt het niet en het vertraagt het spel dan ook mateloos. Ik vind dit spel geen hoogvlieger, als ik een ludiek dobbelspel wil doen, grijp ik wel naar Perudo of Dice town. Dit spel zwemt een beetje verloren tussen een dobbelspel en puntjes scorenspel. Je kan voor bepaalde zaken echt proberen te gaan, maar volgens mij is het de meest juiste tactiek om gewoon zo veel mogelijk fiches (van eender welke soort) te verzamelen, dan kan je op het einde sowieso mooie combinatie maken. Uiteraard hou je wel wat in het oog wat je graag zou willen bemachtigen, maar je bent op dat moment zo afhankelijk van jouw rol en die van de tegenspelers dat ze zonder het te beseffen misschien jou misschien wel dwarsbomen.
Titel : Alea iacta est Auteur : Jeffrey D. Allers & Bernd Eisenstein Uitgeverij : Alea spiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 9+ Spelregels
Hier is er weer zo ééntje, iedereen kiest kaarten en hoopt dat de andere spelers deze niet kiezen, zodat hij toch maar de acties kan uitvoeren. Hou je van de spelmechanisme? Koop dit spel dan zonder nadenken. Vind je het maar niets en wil je controle over alles, laat dit spel dan maar in de rekken. Sommige mensen vinden het jammer dat deze spellen niet in het Nederlands verschijnen, ik kan dat best begrijpen, maar zelfs mijn vriend met het meeste haar op z'n Duits, roept even vrolijk "Nein, ich bin ..." of "So sei es".
De spelers trachten punten te verzamelen door toverdrankjes te brouwen. Ze kunnen dit door de juiste ingrediënten (rode, witte en groene druppels) te verzamelen en dan de juiste ketel te vullen of door toverdrankjes te verzamelen. De speler die dit het beste doet, wint het spel.
De spelers krijgen 12 personages die elk hun eigenschappen hebben. Elke ronde zullen ze er slechts vijf hiervan mogen kiezen. En dan maar hopen dat niemand anders jouw idee had. De startspeler neemt één van zijn gekozen personagekaarten en zegt : "Ich bin ... (naam personage)", dan komen de spelers om beurten aan het woord. - heb jij dit personage niet gekozen, dan pas je gewoon - heb jij dit personage ook gekozen, kan je twee zaken doen : a) "So sei es" : je bevestigt dat de speler het personage is, en gebruikt zelf de troostprijs van dit personage b) "Nein, ich bin ... (naam personage)" : je ontneemt het personage van de speler, hij kan al niets meer doen en jij moet nu hopen dat de resterende spelers jouw rol zelf niet afpakken Diegene die de actie van het personage uiteindelijk mag spelen, komt het volgende personage uit. Op die manier worden alle kaarten één voor één uitgespeeld. Daarna nemen de spelers alle personages terug op handen en begint een volgende ronde.
De rollen : - wolvenhoeder : drie rode druppels nemen, troost = 1 rode druppel - slangenvanger : drie witte druppels nemen, troost = 1 witte druppel - kruidenzoeker : drie groene druppels nemen, troost = 1 groene druppel - alchemist : één druppel inruilen voor vijf goud, troost = 1 druppel inruilen voor twee goud - waarzegster : één goudstuk inruilen voor twee toverdrankjes (punten), troost = één goudstuk inruilen voor één toverdrankje - assistent : één goudstuk inruilen tegen drie willekeurige druppels, troost = één goudstuk inruilen tegen één druppel - druïde, heks, tovenaar : je kan de toverdranken in de desbetreffende ketel gaan maken als je de betreffende druppels afgeeft, troost = twee extra goudstukken afgeven en betreffende druppels om drank te fabriceren - heksenmeester : je voert de openliggende toverspreuk uit, troost = één goudstuk uit de voorraad - zakkenroller : je steelt één derde van de goudstukken van je tegenspelers, deze komen op de bovenste goudrekkaart, de speler kan dan eventueel nog goudstukken toevoegen om de kaart te kopen, troost = één goudstuk minder afgeven dan normaal - bedelmonnik : idem zakkenroller maar met druppels (de spelers kiezen zelf welke druppels ze afgeven)
Ook dit spel krijg je wel aan de meeste mensen verkocht, eens je een rondje hebt gespeeld, is het allemaal erg duidelijk. Aanvankelijk zullen er wel wenkbrauwen gefronst worden, want de uitleg is vrij abstract. Hoewel de geluksfactor aanwezig is, blijkt dat sommige mensen hier toch beter in zijn dan andere, ik spreek uit ondervinding, want ik eindig meestal laatste. Het kunnen inschatten wat een ander niet zal doen is hier de kunst.
Titel : Wie verhext! Auteur : Andreas Pelikan Uitgeverij : Alea spiele Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 9+ Spelregels