Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
29-03-2010
Smal-box 3 : Die sieben weisen
In dit spel nemen zeven wijzen het tegen elkaar op in machtskampen. Het bijzondere hieraan is dat telkens gaat strijden in team, je zoekt elke ronde de perfecte bondgenoot voor jou. Dat wil zeggen dat je nu met speler A in de boot stapt en de ronde nadien probeert om hem af te maken. U kan zich al voorstellen dat het er dus niet altijd even vriendelijk aan toe gaat in dit spel.
Het spelbord wordt gevormd door 3 ceremonietegels. Deze tegels tonen de volgorde van sterkte van de wijzen (dit is belangrijk voor wie eerst mag uitspelen, wie eerst mag waarderen, ...), hierop worden kristallen gelegd die de punten tonen die je kan verdienen. Rond deze drie tegels liggen twee scoresporen waarop de stand wordt bijgehouden tijdens een duel. Tenslotte bevat het spel kaarten, het essentiële spelmateriaal in dit spel. Je hebt machtkaarten en toverkaarten. Deze laatste doorbreken het gewone kaartspel, want je kan nu een beetje hocus pocus gaan doen en de normale spelregels wat doorbreken. Tussen de ceremonietegels wordt er onderaan een eindtegel vermengd, zo gauw die uit het spel komt, worden er nog maximaal één ronde gespeeld. (of is het spel onmiddellijk afgelopen)
Veel belangrijker zijn de machtkaarten, deze worden gebruikt in een duel om de kracht aan te duiden. Voor elke wijze zijn er acht kaarten met waarden 1-1-2-3-4-5-6-7, daarnaast zijn er ook neutrale uilen (jokers) met waarden 3-3-4-4-4-4-5-5. (Een miniregeltje bij deze, indien je de twee éénen kan uitspelen telt de tweede één voor tien.)
Een ronde bestaat uit vijf fasen : 1) rolverdeling : iedereen kiest om beurten één van de rollen van de wijzen 2) onderhandelingen over een verbond : het hart van het spel, de spelers onderhandelen (eventueel in het geheim) met wie ze in zee gaan. Je mag elkaar kaarten tonen, besprekingen houden, loze afspraken maken, ... Als een verbond is gevormd, mogen er zelfs kaarten worden geruild. 3) machtskamp : je mag ofwel een kaart uitspelen (punten verzetten op duelspoor) of opgeven (uit de ronde stappen). Als je een kaart uitspeeld, speel je ofwel een kaart van je rol, een uilenkaart of een toverkaart. Als de eerste speler opgeeft, neemt hij 5 nieuwe handkaarten, houdt er twee en geeft de volgende drie aan de volgende opgever, die er op zijn beurt twee extra van de stapel neemt, er weer twee houdt en drie doorgeeft, ... 4) waardering : de spelers van het winnende verbond nemen nu de kristallen als overwinningspunten in volgorde van belangrijkheid wat de wijzen betreft 5) nieuwe ceremonieplaats : de laagste speler in de hiërarchie van de ceremonietegel, kiest een nieuwe ceremonietegel. Er wordt op de open plaats een nieuwe gelegd.
Als de eindtegel uit het spel komt, heeft de laagste speler in de hiërarchie de keuze om onmiddellijk het spel te beëindigen of nog eerst naar de andere ceremonietegel te gaan. Het spel eindigt dan sowieso na deze ronde.
Titel : Die sieben weisen Auteur : Reiner Stockhausen Uitgeverij : Alea spiele Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+ Spelregels
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".