Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
28-06-2016
Broom service - het kaartspel (Ravensburger)
En na gisteren het eerste "kleinste" doosje van de Alea-reeks komt vandaag al het tweede in de vorm van Broom service - het kaartspel aan bod. Wel een rare kronkel die men maakt bij Alea spiele. Broom service het bordspel kwam al voort uit het kaartspel Wie verhext en nu gaat men terug naar een kaartspel. Net zoals bij Die Burgen von Burgund omvat het speelmateriaal enkel kaartjes van het kleinst mogelijke formaat. 144 hekskaarten, opgedeeld in 9 kleuren (in verschillende hoeveelheden), 11 opdrachtkaarten en 6 overzichtskaarten. Daarnaast omvat dit spel ook een eerste mini-uitbreiding voor Broom service, tactisch een financiële meesterzet van Alea/Ravensburger.
In dit spel ga je aan set-collecting doen en de meeste toverdrankjes proberen te verzamelen. Op de overzichtskaartjes zie je hoeveel punten je scoort voor het verzamelen van een aantal drankjes. Belangrijk is dan ook dat je weet hoe de hekskaarten zijn opgebouwd. Aan de bovenkant staat het aantal toverdrankjes dat je wint voor de moedige actie, in het midden een tekening ter illustratie (en de kleur) en onderaan het aantal drankjes dat je krijgt voor de laffe actie. Er worden 3 willekeurige opdrachtkaarten in het midden van de tafel gelegd, de andere worden niet gebruikt. Deze opdrachten tonen telkens een combinatie van toverdrankjes, de speler die er als eerste in slaagt om hieraan te voldoen krijgt de kaart en scoort hiermee 5 overwinningspunten aan het einde van het spel. Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal hekskaarten gebruikt. Deze worden geschud en elke speler ontvangt een aantal handkaarten (afh. aantal spelers). De resterende kaarten vormen een trekstapel waarvan er een aantal worden opengelegd, gelijk aan het aantal spelers. Elke speler kiest hieruit één kaart en legt deze met de laffe kant open voor zich neer.
Het spel verloopt over 4 ronden, die elk 3 tot 9 beurten telt. Elke speler kiest 3 verschillende kaarten (3 kleuren) uit z'n hand en legt de andere gesloten voor zich neer. De startspeler legt als eerste één van deze gekozen kaarten open voor zich neer en beslist of hij de moedige of laffe actie speelt door de juiste kant van de kaart naar boven te leggen. Daarna komen de andere spelers in de wijzers van de klok aan de beurt. Zij hebben drie verschillende mogelijkheden : 1) ze hebben geen handkaart gekozen in de uitgespeelde kleur : de speler past gewoon 2) ze hebben een handkaart in de uitgespeelde kleur op handen en kiezen ervoor om de laffe actie te spelen : de speler legt de kaart met de laffe actie open voor zich neer 3) ze hebben een handkaart in de uitgespeelde kleur op handen en kiezen ervoor om de moedige actie te spelen : de speler legt de kaart met de moedige actie open voor zich neer. De vorige speler die een moedige actie met deze kaart speelde, draait de kaart om. Deze kaart komt op het einde van de ronde gewoon terug op handen.
De speler die als laatste een moedige actie speelde, moet de volgende kaart uitspelen. Indien iedereen een laffe actie speelde, komt de huidige startspeler terug uit. Heeft deze speler geen kaarten meer op handen is het aan de volgende speler in speelvolgorde. Nadat alle handkaarten zijn uitgespeeld eindigt de lopende ronde. De speler trekken 3 kaarten van de trekstapel en nemen ook de omgedraaide kaarten voor zich terug op handen. Indien een speler op een gegeven ogenblik voldoet aan een opdrachtkaart op het einde van een ronde ontvangt deze speler de kaart (draait deze om, toont 5 punten). Moesten er meerdere spelers gelijktijdig een opdracht uitvoeren, krijgen alle spelers een kaart (diegene die bij de opstelling terzijde zijn gelegd).
Nadat de vier rondes zijn afgehaspeld worden de punten berekend. - je telt alle toverdranken die je verzamelde in een kleur en berekent de score volgens het overzicht - je telt alle moedige toverdranken (ander symbool) op alle hekskaarten en berekent de score volgens het overzicht - je telt 5 punten extra per verzamelde opdrachtkaart De speler met de meeste punten wint het spel.
Titel : Broom service - het kaartspel Auteurs : Andreas Pelikan & Alexander Pfister Uitgeverij : Alea spiele/Ravensburger Aantal spelers : 3 - 6 Speelduur : 15-30 min. Leeftijd : 8+
Die Burgen von Burgund - het kaartspel (Ravensburger)
In Die Burgen von Burgund - het kaartspel gaan de spelers als edelen uit de 15de eeuw op
zoek naar overwinningspunten door strategische acties te ondernemen
zoals handel drijven, steden opbouwen, wetenschappelijke kennis vergaren
of te gaan ontginnen in mijnen. De speler met de meeste
overwinningspunten wint het spel.
In het doosje zijn enkel
kaarten voorzien, maar wel een heleboel, 240 in totaal. Waarvan 114
actiekaarten (rode achterkant) en 126 extra kaarten. In deze laatste
zitten goederenkaarten, dierenkaarten, bonussen, arbeiders, zilver, de
kaarten die worden uitgelegd om het algemene en persoonlijke speelveld
op te bouwen, startspelerkaart en overwinningspuntenkaarten. De 114
actiekaarten zijn echter de belangrijke kaarten waarmee er gespeeld zal
worden. Deze omvatten de gekende gebouwen vanuit het basisspel, zijnde
de donkergroene kastelen, de grijze mijnen, de paarse kloosters, gele
wetenschappelijke kennis, blauwe schepen, lichtgroene weien en beige
gebouwen.
Erg belangrijk is de opbouw van deze kaarten (zie
afbeelding onder). Bovenaan staat een dobbelsteenwaarde, dit is een puur
speeltechnisch aspect (zodat men niet volledig afstapt van de werking
van de grote broer), een centrale tekening (puur illustratief) met
daaronder de specifieke eigenschap van de kaart (die je onmiddellijk
uitvoert als je de kaart bouwt) en de mogelijke overwinningspunten
onderaan (als je een set van drie kaarten verzameld tijdens het spel).
Elke
speler krijgt een project-, landgoed- en opslagkaart en legt deze open
voor zich neer. Elke speler krijgt bij aanvang ook al één willekeurig
goed en dier en 1 zilverkaart. Deze kaarten worden onder de opslagkaart
gelegd. De resterende goederenkaarten worden op twee open trekstapels
gelegd. Ook voor de dierenkaarten is dit het geval. De zilverkaarten en
arbeiderskaarten vormen ook een trekstapel. De jongste speler krijgt de
startspelerkaart, de volgende twee spelers krijgen één arbeiderkaart en
de vierde speler krijgt twee arbeiderkaarten op handen. De kaarten met
waarden 1-6 worden netjes onder elkaar uitgelegd in een algemeen gebied.
De bonuskaarten worden boven dit gebied opengelegd. De spelers die als
eerste aan de voorwaarden voldoen winnen deze bonussen. De vijf
rondekaarten worden alfabetisch gerangschikt en als stapel klaargelegd
(A-kaart bovenaan). De 114 actiekaarten worden geschud, elke speler
ontvangt er zes en de rest vormt de trekstapel. Afhankelijk van het
aantal spelers worden een aantal actiekaarten uitgelegd in het centrale
gebied (7/10/13 voor 2/3/4 spelers). De eerste zes worden gewoon van
boven naar onder aangevuld, de volgende worden bij de desbetreffende
dobbelsteenwaarde gelegd. (bij 4 spelers leg je twee rijen willekeurig
en de laatste kaart bij z'n waarde)
Het spel verloopt over 5
ronden (A-E), die op hun beurt bestaan uit zes beurten. Bij aanvang van
de eerste beurt nemen de spelers twee actiekaarten van hun stapel van
zes. Ze kiezen één van deze kaarten, voeren een actie uit en trekken een
actiekaart bij op handen. Zo gauw alle zes de kaarten zijn uitgespeeld,
eindigt de lopende ronde. De resterende kaarten in het centrale gebied
worden verwijderd, nieuwe uitgelegd, de rondekaart vervangen en alle
spelers krijgen terug zes actiekaarten voor de volgende ronde. Na vijf
ronden eindigt het spel en scoren de spelers punten voor hun setjes (3
kaarten van dezelfde soort) en punten voor de verzamelde dieren (2/3/4
verschillende leveren 1/2/4 punten op). De startspelerkaart levert nog 1
punt op aan het eind. Alle punten van verzamelde kaarten, bonussen,
setjes, dieren en eventueel startspelerkaart worden opgeteld en de
speler met de meeste punten wint.
De acties : -
neem een kaart uit het centrale speelveld : de actiekaart die je aflegt
bepaald welke kaarten je mag nemen. De waarde (dobbelsteen) op de
actiekaart geeft aan uit welke rij je een kaart mag nemen. Daarna leg je
de kaart bij je projecten. Je mag max. 3 projecten hebben liggen. Als
je deze actie kiest als je al drie kaarten hebt liggen, moet je eerst
een project afleggen. - een project bouwen en verplaatsen naar je
vastgoed : de waarde van je actiekaart moet overeenkomen met de waarde
van het project. Je legt de kaarten per kleur (soort) op elkaar onder je
vastgoedkaart en voert onmiddellijk de actie van de gebouwde kaart uit
(zie later) - verkoop goederen : de waarde van de actiekaart bepaald
welke goederen je mag verkopen (1/2 of 3/4 of 5/6). Leg alle
goederenkaarten van deze soort vanuit je voorraad naast je vastgoedkaart
met de punten zichtbaar. Daarnaast krijg je 1 zilverkaart per verkochte
goederenkaart. Tenslotte krijg je de startspelerkaart en leg deze
gedekt voor je neer. De speelvolgorde wordt niet gewijzigd in de lopende
speelronde! - vul je arbeiders aan tot 2 : neem 0,1 of 2 arbeiders uit de algemene voorraad (ongeacht waarde actiekaart) - neem 1 zilver uit de algemene voorraad (ongeacht waarde actiekaart) -
zet arbeiders en/of zilver om in overwinningspunten : voor elke 3
afgelegde kaarten scoor je 1 punt. De kaarten komen terug in de algemene
voorraad te liggen. De puntenkaarten naast je landgoedkaart.
De arbeiderkaarten : Zij
worden gebruikt om de waarde van je actiekaart die je speelt met één te
verhogen of te verlagen. Je mag van 1 naar zes gaan en omgekeerd. Je
mag meerdere arbeiders gebruiken om meerdere waarden te stijgen of te
dalen. De gebruikte arbeiders gaan terug in de voorraad.
Het zilver : Voor,
tijdens of na je reguliere beurt mag je drie zilverkaarten afleggen om
een extra beurt uit te voeren. Hiervoor neem je drie kaarten van de
trekstapel met actiekaarten. Daarna heb je de keuze om één van deze drie
kaarten onmiddellijk bij je projecten te leggen (max. 3) of één van
deze kaarten te gebruiken als actiekaart om een extra actie uit te
voeren. De twee resterende kaarten worden afgelegd.
De eigenschappen van de gebouwen : - mijn (grijs) : neem 2 zilverkaarten uit de algemene voorraad - kennis (geel) : neem 2 arbeiderkaarten uit de algemene voorraad - schip (blauw) : neem 1 goederenkaart van één van beide trekstapels - weide (lichtgroen) : neem 1 dierenkaart van één van beide trekstapels - kasteel (donkergroen) : voer onmiddellijk één extra actie uit met een willekeurige dobbelsteenwaarde -
klooster (paars) : geen onmiddellijk effect maar mogen gebruikt worden
als joker in een setje van drie. In een eigen set leveren ze 6 punten
op. - gebouwen (beige) : unieke eigenschappen voor de verschillende
kaarten (zie spelregels). Zo mag je onder andere kaarten uit de voorraad
naar je projecten verplaatsen, overwinningspuntenkaarten ontvangen, 3
zilver krijgen, goederenkaart of dierenkaart krijgen, een type goed
verkopen of een extra project bij je vastgoed leggen
Titel : Die Burgen von Burgund - het kaartspel Auteur : Stefan Feld Uitgeverij : Alea spiele Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 20-45 min. Leeftijd : 12+
Vorig jaar lanceerde Pegasus spiele een nieuwe reeks kinderspellen. Afhankelijk van de leeftijd is de cover in een bepaald kleurtje. Zo bespraken we onder meer al Viva Topo, Zoowaboo en Hop hop Häschen. Nu verschijnt er een nieuw spel in een rood doosje, dus voor kids vanaf 6 jaar oud. In Piratissimo zijn de spelers piraten op zoek naar schatten op de verschillende eilanden op het speelbord. Diegene die als eerste negen schatten kan verzamelen en naar z'n thuisbasis brengen, wint het spel.
In de standaarddoos vinden we een speelbord met draaipijl, 4 houten piratenschepen, 64 schatten (ronde gouden schijfjes met een gaatje zodat ze op de boten geprikt kunnen worden), 1 houten tornado en 1 dobbelsteen. Leg het speelbord in het midden van de tafel, elke speler zet z'n boot in z'n thuishaven en de schatten worden in de doos klaargelegd. De speler die als laatste op een schip is geweest, plaatst de tornado op een eiland naar keuze op het speelbord en begint het spel door de dobbelsteen te gooien.
Er kunnen zich twee zaken voordoen : 1) er staat een nummer op de dobbelsteen : Verplaats je schip het aangegeven aantal plaatsen in de richting van de rode pijlen. Elk eiland telt als 1 stap. Beland je op een eiland waar reeds 2 schepen staan, zet je je schip op het volgende vrije eiland. Je kan binnendoortjes (blauwe pijlen) nemen, maar betaalt hiervoor telkens een schat. Indien het eiland waar je strandde een gesloten schatkist toont, mag je het aantal schatten laden zoals aangegeven op de kist. Je mag ook minder laden om kapseizen te voorkomen. Land je op een open schatkist, dan moet je verplicht 2 schatten nemen, ook al zou je dan kapseizen. Zo gauw een speler meer dan 7 schatten op z'n boot steekt, zal de boot kapseizen en moet de speler schatten afleggen tot hij er slechts 3 overhoudt op z'n schip. Indien je je beurt eindigt op een eiland waar een ander schip staat, kan je geen schatten gaan rapen, maar kan je schatten gaan stelen. Je hoeft dit niet te doen. Als je dit graag doet, draai je aan de pijl op het speelbord. Komt de pijl op een vak met een rode edelsteen dan steel je 2 schatten van de andere speler, kom je op een veld zonder edelsteen, dan gebeurt er niets. Kom je met je schip in je eigen haven terecht, mag je resterende stappen laten vallen en laad je alle schatten voor je uit. Indien je op dit moment 9 of meer schatten voor je hebt liggen, win je het spel.
2) er staat een tornado op de dobbelsteen : - verplaats je schip 1 stap en laad schatten in of steel van je tegenstander zoals hierboven beschreven - beweeg de tornado tussen de 1 en 4 plaatsen in de richting van de witte pijlen. Indien je landt op een plaats met 1 of 2 andere schepen, draai je aan de pijl en voer je uit wat wordt aangegeven door de pijl (verplaats de schepen, neem 2 schatten af van de schepen of steel 1 schat en leg deze open voor je neer).
Titel : Piratissimo Auteur : Manfred Ludwig Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 20-30 min. Leeftijd : 6+
+ als je deze speelt, weet je waar de mosterd van Orléans komt + een erg fijn, eenvoudig en superduidelijk spel + een vlot spelverloop, de spelers plannen gelijktijdig de acties, maar kunnen tactisch beslissen welke actie al dan niet wordt uitgevoerd + een perfect opstapje naar een spel zoals Orléans + de speelduur is eigenlijk perfect, binnen een uurtje ben je rond
- het materiaal is oké, maar het karton had misschien net ietsje dikker mogen zijn - daar we Orléans kennen, is dit misschien nogal "plattekes" in vergelijking met de grote broer - we zijn het niet meer gewend, maar er kan maar op één manier gescoord worden in dit spel (maar hoeft absoluut geen nadeel te zijn)
Conclusie : Siberia is een alleraardigst spelletje dat zelfs in familieverband uit de kast gehaald kan worden. Eigenlijk speelt het allemaal héél intuïtief. Je merkt echt dat dit spel de opstap was naar het ontwikkelen van Orléans, wat volgens mij een topper is in het euro-gamma. Het gebruik van de fiches is duidelijk en laat op zich niet zo veel mogelijke opties open, maar er zijn er wel degelijk. Je bent wel wat afhankelijk van de fiches die je trekt. Ze bepalen alleszins de weg die je zal gaan (moeten) nemen. Het is een lekkere motor die je relatief snel opbouwt en dan aan het rollen gaat in de latere beurten. Timing en planning zijn redelijk cruciaal om het spel te winnen. In Siberia wordt de strijd gestreden, zorg dat je je verkopers op de juiste plaats hebt staan, verdeel je arbeiders tactisch en sla dan toe vooraleer de tegenstand dit doet. Siberia is me zonder meer bevallen.
+ prachtig materiaal, toffe houten speelstukken en grote, stevige actiekaarten + een spel dat is gestript tot de essentie (6 kaarten en wat houten speelstukken) + er zit meer tactiek in dan je op het eerste zicht verwacht + eens je er een sessie hebt opzitten, is alles superduidelijk en weet je exact waar je naartoe wil, je speelt dit spel dan supervlot door + het artwork is erg mooi vind ik persoonlijk (jammer dat het eigenlijk enkel om de doos en de actiekaarten gaat) + de spelregels zijn relatief goed geschreven, al had ik de opbouw liever iets anders gezien + het thema is redelijk uniek, maar het spel is abstract en onderbouwt zeer weinig het thema
- te grote doos voor zo weinig materiaal - er zijn wel wat belangrijke keuzes te maken, wat kan leiden tot AP - te duur voor wat het eigenlijk maar is uiteindelijk, wegens invoerkosten uit VS - als je niet stevig doorspeelt als groep wordt het al gauw wat saai - het thema is redelijk uniek, maar het spel is abstract en onderbouwt zeer weinig het thema
Conclusie : Flock is zo'n spelletje dat mij persoonlijk wel weet te bekoren. Alles wordt herleid tot de essentie, het is worker-placement, resource-management en area-control in één klein spelletje. Het is echter te weinig en te klein voor de prijs die wordt gehanteerd. Kan je dit spel echter op de kop tikken tegen een scherpe prijs en hou je wel van dit type spel, dan is het zeker het overwegen waard om het spel aan te schaffen. Je gaat in de loop van je eerste speelsessie verschillende gevoelens ervaren : het begint met wat verwarring (omtrent de regels en de acties die je moet ondernemen om te komen tot het doel), daarna ga je een repetitief gevoel krijgen omdat het lijkt dat je wat vaak hetzelfde zit te doen als je tegenstander, dan komt het besef dat je tactische keuzes gaat kunnen maken en je tegenspeler onder druk zetten om tenslotte over te gaan in een razendsnelle beurten en een toch korte speelduur met relatief spannende eindtelling. Let wel : mijn recensie is gebaseerd op een speelsessie met twee spelers. Ik vermoed dat dit spel het beste tot z'n recht komt met 3 of 4 spelers. De spelregels voorzien overigens een 2-spelervariant (die we misschien hadden moeten gebruiken), maar we wilden het basisspel gewoon ervaren en die was wat mij betreft zeker voldoende en voor herhaling vatbaar.
Scoville labs is de eerste uitbreiding van Scoville, een spel dat enkele jaren geleden via Kickstarter het licht zag bij TMG. In Scoville ga je hete pepers kweken, kruisbestuiving doen en zorgen dat je nog meer waardevolle pepers bekomt. Een imprESSEN van dit spel vind je alvast hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2686887
Deze uitbreiding komt met volgend materiaal : 12 nieuwe marktkaarten, 12 nieuwe recepten, 6 laboratoriumborden, 6 nieuwe bonustegels, 36 peperfiches, 48 nieuwe pepers (houten en acryl), 6 nieuwe kruisbestuivingskaarten en 1 'hot stuff' kaart.
Qua spelvoorbereiding doorloop je slechts enkele wijzigingen ten opzichte van het basisspel : - elke speler neemt een laboratoriumbord in zijn kleur voor zich - in een 2-3-spelersspel worden de bovenste beloningsfiches uit het stadhuis niet verwijderd - de nieuwe pepers worden toegevoegd aan deze van het basisspel (daar ze iets te snel uitgeput konden raken) - de peperfiches zijn multipliers die bij een eventueel tekort aan pepers ook kunnen ingezet worden - de nieuwe kruisbestuivingskaarten geven een overzicht van kruisbestuiving op een alternatieve manier (er waren wel wat klachten over het oorspronkelijke schema dat dit niet superduidelijk was) - tenslotte krijgt elke speler ook een nieuwe bonustegel (waarmee een extra peper kan geplant worden, gebruik je deze niet levert de fiche je op het einde van het spel de gebruikelijke vier punten op) - de marktkaarten en receptenkaarten worden door hun desbetreffende stapel geschud en gewoon mee gebruikt (je kan ze nadien makkelijk scheiden doordat ze het "lab" symbool weergeven)
De wijzigingen tov het basisspel : Naast het centrale speelbord waarop je nieuwe pepers kan gaan kweken, kan elke speler op z'n persoonlijke laboratoriumbord ook nieuwe pepers gaan kweken. Nadat je de plantactie hebt uitgevoerd op het grote speelbord, mag je een peper planten in je labo. Je eerste peper mag je vrij kiezen, de volgende moeten orthogonaal aangrenzend geplant worden. Je krijgt nieuwe pepers als je nieuw geplaatste peper orthogonaal grenst aan eerder geplaatste pepers (volgens kruisbestuivingsschema). Zo gauw je labo vol zit, kan je deze actie niet meer gebruiken. Belangrijk is dat je eerst de volledige plantactie op het algemene speelbord uitvoert en pas dan je labo. Je mag de plant een extra peperfiche gebruiken in je labo. Je kan geen beloningsfiches ontvangen voor het planten van pepers in je labo.
Ten tweede zijn er enkele extra marktkaarten die je toelaten om speciale extra acties te ondernemen. Indien je de kaart in één van de vorige ronden vergaard hebt, kan je deze gebruiken. De kaart wordt dan wel afgelegd en je scoort er geen punten meer voor aan het einde van het spel.
Tenslotte mag je, als je pepers gaat verkopen, de desbetreffende kleur optellen die aanwezig is op het algemene speelbord en je labo. Je krijgt nog steeds 1 munt voor elke 2 pepers van de verkochte kleur.
De "hot stuff"-kaart krijgt de speler die het spel wint. Hij neemt een selfie met deze kaart en mag ermee uitpakken en pochen op de sociale media. Daarnaast mag deze speler bij het volgende spel kiezen z'n positie kiezen op het speelvolgordespoor.
Titel : Scoville labs Auteur : Ed Marriott Uitgeverij : TMG Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 60-90 min. Leeftijd : 13+
+ een abstract spelletje voor 2 spelers waar toch een thema in zit + de volgorde van spelen en de acties die je mag uitvoeren als grote of kleine tuinier maken je keuzes interessant + er is zeker een groeicurve in dit spel en die zal zich snel manifesteren + de spelregels zijn voorzien in het Nederlands + de overzichtjes op het speelbord (verloop en punten) zijn erg handig om het spel uit te leggen
- het materiaal is mooi en kleurrijk, maar redelijk klein - er is een deluxe-versie, maar die is maar in beperkte mate verschenen en erg duur - als er een verschil in niveau is tussen de spelers gaat dat onmiddellijk opvallen - ik heb het gevoel dat je een uitzichtloze situatie maar héél moeilijk recht kan zetten - de spelregels zijn niet superstrak geschreven eerlijk gezegd
Conclusie : Haru Ichiban is een spel dat ons aansprak door z'n oorspronkelijke vorm (houten speelbord en speelstukken). De kartonnen, meer toegankelijke versie, is op zich wel mooi, maar nogal petieterig klein. Het aparte scorebordje had gerust aan het speelbord mogen hangen en de scorepionnen iets groter mogen zijn. De doos sluit en opent nogal stroef wegens te dik (ja het kan) karton. De spelregels zijn in het Nederlands voorzien, maar niet echt superstrak geschreven wat aanvankelijk wel voor wat verwarring kan zorgen. Het spel heeft echter wel een leuk thema en toffe insteek. Het loopt echt wel vlot, de spelregels zijn op zich kort en krachtig. Er is wel een immense leercurve mogelijk volgens mij en grote verschillen tussen spelers zijn nefast voor je speelsessie. Als je met nieuwe spelers speelt, lijkt het me aangewezen om eerst een testsessie te spelen en dan een spelletje voor "echt". Als je houdt van abstracte 2-spelersspellen en mag het eens een andere kleur zijn dan zwart en wit, dan is deze titel zeker het proberen waard.
+ eenvoud, eenvoud, eenvoud, ... en ook dan kan een spel geslaagd zijn
+ snelle beurten, snelle rondes, snel spel
+ kleurrijke componenten die dit spel erg tof maken voor jongere spelers
+ een familiespel pur sang dat ongetwijfeld onder de radar gaat vliegen
+ het blijft spannend tot het einde, alle spelers gaan ongeveer gelijktijdig hun opdrachten kunnen uitvoeren
+ de types opdrachtkaarten zijn duidelijk en rechtlijnig, geen extra blad met uitleg nodig hiervoor
- het is een eenvoudig familiespel dat bij de veelspeler misschien niet al te vaak uit de kast gaat komen
- er is een beetje geluk mee gemoeid, je bent afhankelijk van de acties die andere spelers soms ondernemen
Conclusie : Dream islands is een familiespel dat net zoals alle andere Schmidtspiele waarschijnlijk onder de radar zal vliegen. Ook nu weer heb je veel speelplezier met weinig materiaal en vooral eenvoudige spelregels. Dit is zo'n spelletje dat je met de ganse familie kan spelen. Zo gauw de kinderen tot vijf kunnen tellen en de opdrachten begrijpen kan je eigenlijk aan de slag gaan. Ook de bomma en de verstokte niet-spelende nonkel gaat hier mee verder kunnen. Of het op lange termijn bij de veelspeler veel op tafel zal komen, hangt er nog een beetje vanaf, maar wij hebben ons alleszins al geamuseerd met het spel. Hou je dus van eenvoudige spellen, spannend spelverloop en niet al te veel geprul met hopen materiaal ... dan zou ik deze titel toch eens een kansje geven.
Schmidtspiele staat bij ons bekend als een uitgeverij voor de familiespellen. Vaak brengen zij echt degelijke spellen op de markt die voor een erg ruim publiek toegankelijk zijn en die eigenlijk te weinig in de picture worden gezet bij de die-hard-spelers. Ook Dream islands hoort in deze categorie thuis. Erg korte, duidelijke spelregels, maar toch voldoende diepgang lijkt ons.
In de kleurrijke doos vinden we 1 speelbord, 4 superdikke spelersbordjes, 24 meeples (in de vier spelerskleuren), 16 houten schelpen (in spelerskleuren) en 64 missiekaarten (in de spelerskleuren). Weinig materiaal, maar netjes en overzichtelijk weg te stoppen per kleur in een ziplockzakje dat meegeleverd wordt.
Het speelbord toont een verzameling van eilanden die met pijlen verbonden zijn. Je start linksonder met 5 meeples en in de loop van het spel beweeg je rond het speelbord om in het centrum te eindigen. De zesde meeple van de startspeler wordt op het eerste eiland gezet, die van de tweede speler op het 2de eiland enzovoort. De spelers nemen hun spelersbord voor zich en de vier schelpen. Tenslotte schudt elke speler z'n 16 missiekaarten, vormt en trekstapel en neemt er drie op handen.
In een beurt doorlopen de spelers telkens 3 fasen :
1) Dek een nummer op je spelersbord af met een schelp en verplaats je meeples het aangegeven plaatsen. Je mag de stappen verdelen over verschillende meeples. Je moet de pijlen volgen en mag niet terugkeren. Je moet alle bewegingspunten opgebruiken. Kom je op de middelste eilanden, dan zet de eerste meeple zich op het eiland met de 3 punten, de volgende 2 op 2 punten en de resterende op het eiland van 1 punt. Deze punten scoor je aan het einde van het spel.
2) Vervolledig missies die je op handen hebt. Je mag er meer dan één in een beurt vervolledigen indien dit lukt. Je mag dezelfde meeples gebruiken voor meerdere missies. De soorten missies zijn : een exact aantal meeples op een eiland hebben, een aantal meeples op aangrenzende eilanden hebben en de meerderheid hebben qua meeples (dan de totale som van de andere spelers) op bepaalde eilanden.
3) Ruil missiekaarten en vul je hand terug aan tot 3 kaarten (indien nog voorradig). Je mag eerst opdrachtkaarten onder de stapel schuiven, missies die je niet onmiddellijk mogelijk acht.
Het spel eindigt zo gauw een speler z'n laatste missie volbrengt of een speler z'n 6 meeples in het centrum van het bord heeft staan. De lopende ronde wordt nog afgewerkt en dan volgt de slottelling.
Je scoort 2 punten per vervolledigde missie. Je scoort 3/2/1 punt(en) voor je meeples in het centrum van het speelbord en 3 punten extra als je alle missies hebt kunnen vervolledigen. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste vervolledigde missies.
+ sfeer, sfeer, sfeer en nog eens sfeer, dit spel ademt uit waar het voor gemaakt is
+ het artwork past gewoon bij de sfeer en het extra Charlie Hebdo-sausje maakt het toch nog een stuk sterker
+ je gaat niet vechten in deze oorlog, je gaat voor vrede, dat is eens een nieuw gegeven
+ dit is een coöp die moeilijk, erg moeilijk te winnen valt
+ het materiaal is fraai, compact, in een klein doosje waarop je verliefd gaat worden
+ de spelregels en spelverloop zijn eenvoudig, maar dat deert hier absoluut niet
+ er wordt gevloekt, gezucht en af en toe een beetje gejuicht rond de speeltafel
- je moet je wel een beetje kunnen inleven, anders wordt dit spel al gauw een kaarten-afleg-spel à la The game (wat op zich niet slecht hoeft te zijn, maar dan komt het toch niet volledig tot z'n recht)
- de communicatie is in dit spel beperkt, ik vind dit jammer omdat dit toch een spelmechanisme is dat thuishoort bij een coöp
Conclusie :
The grizzled is een spel dat in elke collectie thuishoort! Voilà, dat gezegd zijnde wil ik even nuanceren. Als je ietwat voeling hebt met de materie van WOI, je jezelf een beetje kan inleven en houdt van sfeer, dan is dit toch een spel dat je eens moet proberen. Het spel op zich is eenvoudig, het winnen allerminst (de kans bestaat dat je hier nooit in zal slagen). De communicatie die afgesloten wordt, vind ik persoonlijk een minpuntje en laat me voorlopig twijfelen tussen een goed spel en een fantastisch spel. Ik denk dat ik volgende sessie deze regels eens aan mijn laars zal lappen en eens proberen met open communicatie. Wordt het spel dan te makkelijk gewonnen, is het natuurlijk een maat voor niets, maar anders lijkt me dat een meerwaarde.
+ een eenvoudig dobbelspel à la Regenwormen, maar nu met wat extra thema
+ de handige overzichtjes maken het erg makkelijk en aangenaam om het spel uit te leggen
+ het is en blijft dobbelen, maar je kan toch wel wat keuzes maken
+ de eindscores lagen bijzonder dicht bij elkaar
+ de eindconditie die rechtstreeks uit Rattlebones komt, is een spannend gegeven
+ je speelt slechts 4 à 5 beurten en dan is het over
+ het aantal dobbelstenen dat kan fluctueren afhankelijk het weer werkt hier wel
+ er is onmiddellijk een variant voorzien in de basisdoos
- het materiaal is nogal klein, niet alle cijfers goed leesbaar en de schattige yeti staat nogal wankel
- tegenstanders zullen de doos te groot vinden voor zo'n simpel dobbelspelletje, dit had ook in een Regenwormdoosje gepast
- het is en blijft dobbelen, een slechte beurt kan je de overwinning kosten
- je speelt slechts 4 à 5 beurten en dan is het over, je wil nog, want je komt waarschijnlijk net dat tikje te kort om te winnen
Conclusie : Yeti is een erg fijn dobbelspelletje dat een goed tussendoortje kan zijn of een slotspel van de avond. De vraag die je je echter wel gaat stellen is of zo'n simpel spel, zo'n grote doos nodig heeft. Het materiaal is mooi en grappig, maar niet echt supernoodzakelijk vind ik persoonlijk. De doos past wel in de serie van Pegasus naast Camel up, zowel qua artwork als speelniveau, maar ik denk niet dat Yeti diezelfde hoge toppen zal scheren als Camel up. Om af te sluiten ook nog een vraagje aan Pegasus : "zouden jullie jullie spelregels willen drukken op een standaard A4-formaat of toch iets dat beter in de hand ligt, die grote vierkante boeken hanteer je niet zo handig.
+ na ZhanGuo een nieuwe topper in het gamma van WYG? Ik denk het zeker wel! + je gaat weer punten sprokkelen, op alle mogelijke manieren (zowel links als rechts) + alles hangt ook netjes aan elkaar, de acties beïnvloeden ongetwijfeld je volgende actie + het consolideren is een graaf mechanisme dat dit spel een meerwaarde geeft + een ander leuk aspect is het verzamelen van arbeiders in éénzelfde kleur zodat de kosten gedrukt kunnen worden, het hoeft je acties niet te bepalen, maar je gaat er toch op proberen te letten + verschillende sporen opwaarderen, daar moet je toch wel van houden + veel keuzes, het gevoel dat je alles wil, maar je zal moeten selecteren ... vaak een goede eigenschap van een spel + ieder speelt z'n eigen spel, maar je moet in confrontatie gaan in het centrum van het speelbord, daar vallen de grote punten te rapen. Daarnaast is er ook nog wel wat interactie bij het wegnemen van arbeiders in bepaalde kleuren + de bonussen die je opraapt optimaliseren om zo een goed mogelijke motor te laten aanslaan, is uitdagend te noemen
- voor de niet-eurogamers, dit is wederom een droge, opgepast dus (maar ik zou 'm toch eens proberen) - de eindscores lagen belachelijk ver uit elkaar tijdens onze eerste sessie, maar alle partijen hebben zich wel geamuseerd - in deze tijden van mini's, heavy artwork en prachtig materiaal blijft WYG misschien een beetje achter, ze houden vast aan hun kwaliteit (die in mijn ogen prima is en perfect gekozen voor het speelplezier en de kwaliteit van hun spellen)
Conclusie : Zoals je uit voorgaande bedenkingen wel kan afleiden vind ik Nippon zonder meer een topper. Vorig jaar riep ik ZhanGuo uit tot mijn persoonlijke favoriet van dat jaar (in het euro-gamma) en ik denk dat Nippon zeer dicht bij komt dit jaar. Dit spel heeft in mijn ogen zowat alles wat je van een abstracte, redelijk droge euro mag verwachten. Een thema dat er volledig is opgeplakt en niets toe doet (mij lijk het indsustriële Engeland à la Brass zelfs beter), maar een gameplay die je toch in vervoering gaat brengen. Je gaat interessante keuzes moeten maken en bij aanvang van je eerste sessie weet je waarschijnlijk niet onmiddellijk waar naartoe. Dit komt echter snel, ondanks de moeilijkheid en hoeveelheid van de spelregels speelt dit spel vlot, supervlot. Nippon oogt in mijn ogen dan toch erg mooi overigens. Het is niet allemaal zo flashy, maar alle gekozen symbolen zijn goed gedaan, het is duidelijk. Tot slot nog dit : WYG bracht 2 spellen uit in Essen, ook Signorie ligt hier nog te blinken en ons te aanroepen. We kunnen niet meer wachten om het te spelen, zeker na al het positieve wat we er al van hoorden. Ik ken weinig uitgeverijen die in Essen met zo'n twee kleppers komen.
+ het omgekeerde Coloretto-principe werkt erg fijn en kan supertactisch zijn + het spel is licht en luchtig, maar er zijn toch duchtige beslissingen te maken + het artwork van de diertjes valt zeker in de smaak + het spelprincipe is eenvoudig, snel uitgelegd en bovendien ook nog eens snel gespeeld + de puntentelling is méér dan oké, duidelijk en snel + het materiaal is prima in orde, stevig karton en past netjes in de doos
- vatbaar voor AP met de foute spelers, want als je ook nog gaat onthouden welke dieren andere spelers genomen hebben, kan dit erg tactisch worden allemaal ... en ten koste gaan van het speelplezier - ik vind de doos niet echt aantrekkelijk, het artwork is op zich leuk, maar niet iets waar je onmiddellijk naar grijpt
Conclusie : Animals on board is een erg goede filler in mijn ogen. Je hebt toch wel wat mogelijkheden en keuzes te maken voor zo'n eenvoudig spel. Het spel duurt zo'n 4 à 5 rondjes dus op een klein halfuurtje ben je normaal zeker rond. Spelers met AP laat je beter links liggen tijdens dit spel, want het zou een verkrachting voor het spel zijn als er té lang wordt nagedacht. Zonder meer een aanwinst voor Eggert/Pegasus in het familiespelgamma. Het feit dat dit spel in de VS zal verdeeld worden door Stronghold verklapt ook al wel wat goeds.
Tweede nieuwe spruit bij Pegasus is wederom een familiespel, maar dit keer een tactisch dobbelspel. De spelers wanen zich bergbeklimmers in de Himalaya op zoek naar de wereldberoemde Yeti. De spelers die de mooiste foto's nemen van de Yeti, die naar de bergtop dartelen en het juiste materiaal aanschaffen kunnen misschien aanspraak maken op de winst.
In de doos vinden we 1 speelbord (uit 2 delen), 1 berg (die je moet opbouwen, bestaande uit 3 verdiepingen), 5 toptegels, 1 yeti en 5 kampen, 6 weertegels (voor de variant), 1 startspelerfiche, 7 speciale dobbelstenen, 5 bergbeklimmers en 5 scorepionnen in de spelerskleuren, 7 uitrustingstegels, 5 overzichtskaartjes en 1 fotospoor (uit 2 delen).
Leg het speelbord in het midden van de tafel en zet de opgebouwde berg in het midden op het speelbord. Stapel de toptegels in oplopende volgorde op de top. Het fotospoor wordt naast het speelbord gelegd en de uitrustingstegels worden op waarde erboven gelegd. Elke speler krijgt een overzichtskaartje, 1 kamp, 1 bergbeklimmer en 1 scorepion. De yeti wordt op plaats 50 van het scorespoor geplaatst, de scorepionnen op nul. De bergbeklimmer start onderaan de berg, net als het kamp. Kies een willekeurige startspeler die 5 dobbelstenen op handen neemt en de volgende twee spelers één dobbelsteen geeft (om het startvoordeel weg te werken).
In een beurt gooi je de zeven (behalve in sommige situaties, zoals bij aanvang van het spel) dobbelstenen. Je legt alle dobbelstenen met een "sneeuw"symbool sowieso terzijde. Indien je geen "sneeuw" gooide, moet je alle dobbelstenen van één soort opzij leggen. Indien je wel "sneeuw" gooide, mag je alle dobbelstenen van één soort opzij leggen (bovenop de sneeuw). Herhaal al de bovenstaande stappen tot je alle dobbelstenen opzij hebt gelegd. Voer alle acties van de dobbelstenen uit.
1) Sneeuw : vermoeilijkt de weg naar de yeti - indien je minder dan 3 sneeuw gooide, gebeurt er niets - indien je exact 3 sneeuw gooide, mag je één dobbelsteen draaien in een symbool naar keuze - indien je meer dan 3 sneeuw gooide, volgt er een sneeuwstorm die effect heeft op alle spelers. Deze effecten zijn : verplaats de yeti richting nul punten op het scorespoor (aantal stappen is afh. aantal spelers), plaats alle dobbelstenen (boven 3) met sneeuw op je overzichtskaart (ze blijven daar tot je terug aan de beurt bent, dus de andere spelers spelen ook met minder dobbelstenen), tenslotte mag je één van de drie resterende "sneeuw" draaien in een symbool naar keuze.
2) Geldmunten : hiermee kan je uitrustingstegels aanschaffen Je mag één item per beurt aanschaffen. Indien je een foto koopt, betaal je de afgebeelde munten en scoor je de afgebeelde punten. Koop je uitrusting dan betaal je de kosten aangegeven linksboven. Je mag de tegel uit de voorraad kopen of van een andere speler, deze krijgt dan wel de afgebeelde punten op de tegel.
3) Sherpa : helpt je met het beklimmen van de berg 1/3/6 sherpa('s) laat je toe 1/2/3 niveau(s) te stijgen De eerste keer dat je op de top komt, neem je de toptegel en het overeenkomstig aantal punten. Je kan er maar één van winnen.
4) Voetstappen : je vond de voetstappen van de yeti en verdient hiervoor punten afh. van de plaats waar je kamp op de berg staat. 1/2/3/4 punten voor je tent op begane grond/niveau 1/ niveau 2/ top
5) Tenten : je gebruikt je tent en maakt een kamp op de berg 0/1/2/3 tenten laten je jouw tent plaatsen op de begane grond/niveau 1/ niveau 2/ top. Aan het eind van je beurt valt je bergbeklimmer sowieso terug tot de plaats waar je jouw kamp hebt geplaatst.
Zo gauw een speler de yeti-figuur tegenkomt op het scorespoor wordt de lopende ronde nog uitgespeeld zodat elke speler evenveel beurten heeft gespeeld. De speler met de meeste punten wint het spel.
Eigenschappen van de uitrustingstegels : - één extra munt (éénmalig te gebruiken) - één extra tent of sherpa (éénmalig te gebruiken) - je mag een tweede soort symbolen opzij leggen in een dobbelronde - indien je 1 of 2 sneeuw hebt gegooid, mag je er één van hergooien - één extra voetstap per ronde - één extra sherpa per ronde - één extra tent per ronde
Variant met de weertegels : draai 3 van de 6 weertegels naar de goed-weer-kant, de andere op de slecht-weer-kant (willekeurig), schud deze tegels en stapel ze bij de startspeler. Telkens wanneer de startspeler aan de beurt komt, draait hij de bovenste tegel om en plaatst deze onder de stapel. De zichtbare tegel geeft de eigenschap aan die voor de lopende ronde geldt.
Titel : Yeti Auteur : Benjamin Schwer Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Animals on board is één van de nieuwe Pegasus-spellen die in de zomervakantie op de markt zal komen (voor het grote publiek). In Animals on board nemen de spelers de handschoen op tegen Noah. Ook zij proberen dieren naar hun ark te lokken, maar stoten wel op de anti-paren-wet van hun concurrent Noah. Het is namelijk verboden om exact twee dezelfde diersoorten te verzamelen. Een enkeling levert je iets op en een kudde (min. 3) nog meer. Wie vult z'n ark met de meest waardevolle collectie?
In de doos vinden we 4 arken die je in elkaar moet zetten en waarop de dieren kunnen gezet worden, 20 voedselfiches, 4 vlagfiches, 1 startspelerfiche en 60 dierentegels (12 diersoorten genummerd van 1 tot en met 5). Elke speler krijgt een ark en plaatst deze voor zich, daarnaast leg je één vlagfiche. Afhankelijk van het aantal spelers worden er eventueel diersoorten uit het spel verwijderd. De voedselfiches vormen een algemene voorraad en elke speler krijgt alvast 1 fiche. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen die de startspelerfiche krijgt en tenslotte trekken de spelers 3 gedekte dierentegels uit de gemengde voorraad. Eén ervan houden ze en plaatsen deze in hun ark, de overige twee worden in het midden van de tafel in de vitrine gelegd.
Het spel verloopt over een aantal ronden, tot een speler z'n ark volledig gevuld heeft met 10 (of meer) dieren. Bij aanvang van elke ronde worden dierentegels toegevoegd aan de vitrine (afhankelijk van het aantal spelers), er wordt ook steeds één gedekte tegel in de vitrine gelegd (tenzij deze er nog ligt van de vorige ronde). De dieren moeten niet echt gesorteerd worden per soort, maar dit maakt het misschien wel overzichtelijker.
Wanneer een speler aan de beurt is, heeft deze de keuze tussen twee mogelijke acties : A) een groep dierentegels splitsen in 2 verschillende groepen en 1 voedselfiche nemen B) een groep dierentegels nemen, hiervoor betalen met voedselfiches en uit de lopende ronde stappen
Actie A : splitsen van dierengroepen De speler neemt één dierengroep uit het midden van de tafel en deelt deze in exact 2 groepen. De hoeveelheid dieren in elke groep mag je kiezen, alsook de samenstelling ervan. Daarna neem je één voedselfiche. Indien je reeds 5 voedselfiches voor je hebt liggen, krijg je geen extra fiche meer. Je moet zelfs één fiche afgeven, waardoor je dus met 4 fiches achterblijft.
Actie B : dierentegels nemen De speler kiest één dierengroep en neemt alle aanwezige dieren bij zich in de ark. Per genomen tegel moet je 1 voedselfiche betalen. Indien je dit niet kan betalen, mag je die groep niet nemen. Indien je een dichte tegel neemt, plaats je deze open in je ark (zichtbaar voor jezelf, maar onzichtbaar voor de anderen). Nadat je een dierengroep hebt genomen, plaats je je vlagfiche op je ark. Dit geeft aan dat je niet meer meedoet in de lopende ronde.
- De speler die als eerste deze actie kiest, wordt ook de startspeler in de volgende ronde. Zo gauw een speler 10 of meer dierentegels heeft, moet hij dit melden. - Indien alle spelers, behalve één een diergroep hebben genomen, krijgt de laatste speler nog één actie om actie A of B uit te voeren. - Voedselfiches moeten steeds zichtbaar voor iedereen naast je ark gelegd worden.
Als een speler 10 of meer dieren heeft, wordt de lopende ronde uitgespeeld en volgt de slotwaardering. - alle dieren waarvan je er exact twee hebt in je ark worden afgelegd en leveren je niets op - als je dan nog meer dan 10 dierentegels hebt, moet je afleggen tot 10. Je kiest zelf welke je houdt en welke niet, maar je mag niet reduceren tot een paartje - bereken daarna je punten : een enkeling levert je de punten op zoals aangegeven op de tegel (1-5), elke tegel van een kudde (min. 3 dieren) levert je 5 punten op. Tenslotte krijg je voor elke voedselfiche ook nog 1 punt. De speler met de meeste punten wint het spel.
Titel : Animals on board Auteurs : Ralf zur Linde & Wolfgang Sentker Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
+ een "dobbelfiller" vinden wij altijd wel interessant + het spel hoort thuis in een totaal ander gamma, maar het niveau van Orléans wordt in zekere zin aangehouden + de meeples zijn geen standaard-Carcassonne-meeples wat fijn is + de diverse manieren van scoren : onmiddellijke, korte termijn of langere termijn + de speloverzichten (maar deze zijn dan ook een must) + het maken van de combinaties met je dobbelstenen zorgt voor toch wat mogelijkheden en keuzes + de strijd is kort, maar spannend, de scores gaan normaliter redelijk kort bij elkaar liggen + het terug vrijkomen van plaatsen, het kunnen verdringen van de tegenstander = fijn + de veranderlijke startopstelling door de dubbelzijdige speelborden is ook prima +/- : die verduivelde denk-voor-het-dobbelen-aan-het-nemen-van-je-geld-regel, aaaahhhh!
- de speloverzichten zijn goed, maar er hadden nog enkele toevoegingen bij gemogen (zoals welke gebouwen je kan overnemen en welke niet en bij sommige gebouwen is het niet onmiddellijk duidelijk of de score onmiddellijk gebeurd, op het einde van het spel, ...) - de speelborden zijn erg mooi, maar als ze vol meeples staan, is het overzicht soms wel wat zoek - je bent en blijft natuurlijk wel afhankelijk van een dobbelresultaat. In het uitzonderlijke geval dat je steeds erg laag gooit, ga je bepaalde strategieën natuurlijk niet spelen (maar dan heb je andere keuzes genoeg) - het thema is dun, erg dun, men had ongetwijfeld ook een spectaculairder thema kunnen kiezen
Conclusie : Bohemian villages is een meevaller geworden. Het spel is snel, interessant, een klein beetje vernieuwend. We houden de laatste tijd wel van spellen waarbij je bepaalde gebouwen gebruikt (of bouwt) die je dan op de één of andere manier punten opleveren (denk maar aan Quadropolis, Between two cities, ...). In dit spel wordt er erg clever gebruikt gemaakt van het Can't stop-systeem van de dobbelstenen (of een beetje Kingsburg als u dat wenst). De waardes van de diverse gebouwen lijken me ook redelijk gebalanceerd te zijn. Er zijn interessante keuzes te maken en ongetwijfeld verschillende strategieën om de overwinning naar je toe te trekken. Je kan elkaar een beetje pesten, maar het is zeker niet overheersend. Af en toe ga je wel eens vloeken op een slechte dobbelsteenrol, maar je hebt steeds keuzes, alleen valt "die éne fantastische zet" dan misschien niet te doen. Absoluut een spelletje om zeker eens te proberen. Of het spel ook de tand des tijds zal doorstaan, dat is dan weer een andere vraag. Ik ga zeker nog enkele leuke speelsessies beleven aan deze titel!
De makers van Citrus, Siberia, Bangkok klongs en de wereldhit Orléans brengen ons nu een eenvoudige filler. Een tussendoortje stond voorlopig nog niet echt in hun gamma en met deze Bohemian villages vullen ze die leegte in één keer netjes op. "This is like Bohemian villages to me" is een uitdrukking in het Duits die aangeeft dat je niet weet waarover het gaat, een beetje zoals "dat is Latijn voor mij". Gelukkig is het spel wel erg goed te begrijpen, een juiste dosis geluk en strategie kunnen je misschien aan de winst helpen.
In de doos vinden we 9 dubbelzijdige speelborden (met daarop de Bohemian villages), 5 overzichtskaarten (erg nuttig), 4 zeszijdige dobbelstenen, 81 geldmunten (waarden 1,5 en 10), 1 bisschopsfiche, 7 glasfiches, 6 bloemfiches, 8 tavernefiches, 7 speciale actiefiches en 65 meeples (13 in de vijf spelerskleuren). Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal speelborden in het midden van de tafel gelegd, op een willekeurige kant. Nadien krijgen de speler 10 (bij 4 en 5 spelers) of 13 meeples in hun kleur. Je gebruikt een aantal glas-, taverne- en bloemfiches afhankelijk van het aantal glasfabrieken, tavernes en bloemmolens op de speelborden. De speciale actiefiches, geld en bisschopsfiche worden terzijde klaargelegd. Er wordt willekeurig een startspeler bepaald.
Als je aan de beurt bent, neem je de vier dobbelstenen, gooi je ze en stel je een combinatie samen. Elke combinatie moet minstens bestaan uit 2 dobbelstenen. Je mag ook drie dobbelstenen samen nemen, maar dan zal de resterende dobbelsteen niets waard zijn. Kies je voor een combinatie van de vier dobbelstenen, tel je alle waardes op. De opgetelde waarde van je combinatie(s) geven aan op welk gebouw je een eigen meeple gaat mogen plaatsen op de speelborden. Je moet in je beurt overigens steeds 1 geldige actie uitvoeren, zijnde het plaatsen van je meeples, het nemen van de bisschopsfiche of een speciale actiefiche (zie later).
Op elk gebouw op de speelborden kan hoogstens één meeple staan. De verschillende gebouwen hebben elk een eigen waarde (bv. de boerderijs is waarde 8), deze geeft aan welke dobbelcombinatie je moet hebben om er een meeple te mogen plaatsen. Indien alle gebouwen van een bepaalde soort opgebruikt zijn, kan je soms een tegenstander eruit gooien. Dit is van toepassing op een boerderij, taverne, gemeentehuis en kerk. In de 4 verschillende winkels (bakker, kleermaker, slager en zuivelhandel) mag je enkel een tegenspeler eruitgooien als je die bepaalde winkel nog zelf niet bezet en uit het landhuis, bloemmolen en glasfabriek kan je niemand gooien.
Zo gauw een speler aan de beurt komt die geen meeples meer heeft om in te zetten, eindigt het spel en volgt de eindtelling. Let wel, het spel is niet afgelopen als een speler z'n laatste meeple inzet, het kan gebeuren dat hij nog meeples terugkrijgt tijdens de beurten van andere spelers.
De gebouwen : (dit overzichtje moet je begrijpen en beheersen vooraleer het spel aan te vatten) - Bakker (waarde 2), slager (waarde 3), zuivelhandel (waarde 4), kleermaker (waarde 5) : dit zijn de vier verschillende winkels. Aan het einde van het spel leveren ze je punten op voor elke set verschillende winkels. 1 goud voor 1 winkel, 5 voor 2 diverse winkels, 12 goud voor 3 verschillende winkels en 20 goud als je ze alle vier bezet. Elke extra winkel telt als zijnde een nieuwe set. - Bloemmolen (waarde 6) : als je een bloemmolen bezet, neem je één bloemfiche uit de voorraad. Zo gauw deze vergeven zijn (zijn alle bloemmolens volzet), lever je de fiches terug in en scoor je 2 goud per fiche. Je meeples op de bloemmolen komen terug naar je voorraad. - Glasfabriek (waarde 7) : als je een glasfabriek bezet, neem je één glasfiche uit de voorraad. Zo gauw deze vergeven zijn (zijn alle glasfabrieken volzet), lever je de fiches terug in en scoor je 3 goud per
fiche. Je meeples op de glasfabrieken komen terug naar je voorraad. - Boerderij (waarde 8) : je scoort een aantal goud afhankelijk van hoeveel boerderijen je al bezet op dat ogenblik. (inclusief de nieuwe boerderij) - Taverne (waarde 9) : neem onmiddellijk een tavernefiche en check of je het op de actieve kant mag leggen. Indien er reeds 3 andere gebouwen bezet zijn op het speelbord, mag je de fiche naar de actieve kant draaien. Deze blijft nu voor de rest van het spel actief, ook als er meeples van het speelbord zouden verdwijnen. Wanneer een tegenspeler de taverne overneemt, neemt deze ook de fiche over in de staat waarin deze zich bevindt. Voor elke actieve fiche scoor je 1 goud vooraleer je de dobbelstenen gooit. Indien je deze inkomsten vergeet te nemen voor je dobbelt, krijg je deze nadien niet meer. - Gemeentehuis (waarde 10) : ze worden aan het einde van het spel gescoord. Indien je geen gemeentehuis bezet, verlies je 5 goud. Indien de stad volledig is volgebouwd (op elke gebouw een meeples) scoort de speler die het gemeentehuis bezet het afgebeelde aantal goud. - Kerk (waarde 11) : de speler die de meeste kerken bezet aan het einde van het spel scoort 10 goud, de tweede krijgt nog 6 goud. Bij gelijke stand scoren alle spelers 6 goud en is er geen 2de plaats. Daarnaast krijg je voor kerken ook tijdens het spel goud als je de bisschopsfiche hebt. Je krijgt 1 goud per kerk die je bezit vooraleer je de dobbelstenen
gooit. Indien je deze inkomsten vergeet te nemen voor je dobbelt, krijg
je deze nadien niet meer. - Landhuis (waarde 12) : je krijgt onmiddellijk het afgebeelde aantal goud
De bisschopsfiche : Indien je dobbelresultaat een combinatie is van twee dobbelstenen met dezelfde waarde (bv. 3+3), dan mag je de bisschopsfiche nemen. Deze kan uit de voorraad komen of van bij een andere speler. Deze fiche levert je 1 goud op per kerk die je bezit aan het begin van je beurt.
De speciale actiefiche : Je mag eender welke combinatie van twee dobbelstenen opgeven om een speciale actiefiche te nemen. Je mag zo slechts één fiche voor je hebben. Vanaf een volgende ronde kan je de fiche gaan inzetten om een willekeurig aantal dobbelstenen te hergooien. Je mag dan geen nieuwe fiche nemen. Eens je de fiche gebruikt, wordt deze uit het spel verwijderd.
De eindwaardering : - punten voor de gemeentehuizen - punten voor de sets aan winkels - punten voor de meerderheid aan kerken - resterende glasfiches en bloemfiches zijn nog de helft van hun originele waarde waard (naar beneden afgerond) De speler met het meeste goud wint het spel.
Titel : Bohemian villages Auteur : Reiner Stockhausen Uitgeverij : DLP games Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
+ coöperatief spelen met de kindjes is altijd leuk + het spel is best wel makkelijk te winnen + het materiaal nodigt uit tot spelen, kleurrijke tegels en kaarten, de leeuw en z'n manen + de spelregels zijn klaar en duidelijk + je moet elke ronde met andere kaarten aan de slag en dit zorgt ervoor dat je ook een stapje vooruit moet gaan denken, dit is toch even wennen voor de 4-jarige in huis (na een rondje had hij er wel al zicht op)
- het is een coöp waarin er overlegd mag (moet) worden, dus iemand kan het ganse spel in handen nemen (typisch fenomeen) - het spel is misschien iets te makkelijk te winnen - weer een memory-variant in een kinderspel, die mannen hun hersenen worden nogal getraind
Conclusie : Leo heeft vooral een erg grappig thema. Je moet proberen om op één ronde tot bij de kapper (aap) te geraken. Het materiaal spreekt jongere kinderen absoluut aan. Ronde 1 en 2 zijn verkenningsronden waarin je een deel van het parcours blootlegt. In ronde 3 of 4 kan je volgens mij het spel meestal wel winnen (zeker als je een beetje geheugen hebt). Probleem is vooral dat je dit spel niet zomaar door jongere kinderen alleen kan laten spelen, tenzij ze het spel echt al kennen. En als volwassene neem je toch iets te veel het heft in handen, durven lossen is de boodschap volgens mij ... maar dan gaat er misschien op puur geluk gespeeld worden. Het kan ook, maar is niet echt de bedoeling natuurlijk. Proberen vooraleer te kopen zou ik zeggen.
+ Toppertje in het "filler-segment" + het gekende puzzelaspect à la Betoverde doolhof of die oude schuifpuzzels geeft een retro-gevoel + het spel speelt zo onnoemelijk vlot, 2 stappen en je kent het spel + het spel kan in principe met zoveel spelers gespeeld worden als je wenst + alle spelers zijn gelijktijdig bezig, dus geen downtime + een spelletje is zo afgelopen, maar het gaat niet bij één sessie blijven + het is dermate verslavend dat ze het zouden moeten verbieden zo'n spellen
- uiteraard kan je met een beetje geluk een rondje winnen, als net de kaart wordt opengedraaid van een tegel die op de juiste plaats ligt - de achterkant van de tegels zijn mooi, maar gelijken wel allemaal erg op elkaar - het schuiven blijft soms wel wat gedoe, zeker als de tegels nogal stroef over je tafel schuiven - de tegels zijn een nogal klein formaat, deze hadden gerust de Carcassonne-grootte mogen hebben (anderzijds heb je nu niet veel ruimte nodig)
Conclusie : hou je van een goed puzzelspel, dat je met iedereen op tafel kan gooien, met een hoge herspeelbaarheid en een verslavend effect. Aanschaffen die handel!
Dingo's dream is een titel van Red raven games die onmiddellijk onze aandacht trok toen de Kickstarter online kwam. Het was overigens een speciaal project, want het zat in combinatie met de 2de druk van City of Iron. Het moet gezegd dat de KS niet echt van stapel liep en dat er slechts 3 stretchgoals behaald werden, 2 voor deze titel en 1 voor City of Iron 2nd edition. Maar ondanks het feit dat de KS niet echt van stapel liep, was ik toch geïntrigeerd door dit spel. Allereerst de auteur, die gekend is bij mij als iemand met vakkennis, die steeds iets unieks tracht te brengen. Andere titels van zijn hand zijn bijvoorbeeld Fantastiqa, The road to Canterbury, Cubist, Trollhalla, Musée & Bridgetroll. Stuk voor stuk speciale titels, daarom niet altijd even geslaagd, maar telkens toch de moeite om aan je collectie toe te voegen voor mijn part. Ook het artwork van onze goede vriend Ryan Laukat (van Red Raven Games) wist me onmiddellijk te overtuigen.
In Dingo's dream kruipen we in het hoofd van enkele dieren die aan het dromen zijn. Ze dromen dat ze gevangen zijn in een doolhof en het is onze taak om hen zo snel mogelijk uit de nachtmerrie wakker te maken door ze uit die doolhof te leiden. Dit doe je door een vooropgestelde puzzelcombinatie tevoorschijn te toveren op je persoonlijke grid van tegeltjes.
In het doosje vinden we 25 doolhofkaarten (met alle landschapstypes in de diverse kleuren), 104 droomtegels (26 per speler, 25 zijn er hieronder afgebeeld en elke speler heeft nog 1 eigen dier), 18 droomkaarten (waarvan 3 blanco om zelf een combinatie samen te stellen), 1 gevarenkaart en 5 gevarenfiches, 5 overwinningspuntenkaarten en de spelregels. De KS-editie herbergt ook nog tegels voor een vijfde speler en een mini-variant waarbij elke speler nog een unieke diertegel ontvangt. Elke speler kiest een dier en neemt de 25 landschapstegels en dierentegel van dit dier. De tegels tonen aan de ene kant het dier en aan de andere kant de diverse landschapstypes in de verschillende kleuren. Leg deze tegels willekeurig in een grid van 5 x 5 tegels. Daarna schud je de droomkaarten en leg je er één open in het midden van de tafel zodat iedereen deze goed kan zien. Deze kaart toont ook een grid van 5 x 5 met op sommige plaatsen een markering. De spelers trachten deze combinatie in hun persoonlijke doolhof te bewerkstelligen. Tenslotte worden alle doolhofkaarten geschud en als trekstapel klaargelegd. Indien je het spel wat uitdagender wil maken kan je ook met e gevarenfiches werken. Je legt deze dan op vier (of vijf) mogelijke plaatsen op de droomkaart zoals aangegeven op de gevarenkaart. Je bepaalt voor aanvang van het spel hoeveel rondjes je wenst te spelen, of tot een aantal overwinningspunten of een variant waarbij je aan het einde van de ronde punten scoort en na x aantal rondjes een eindtotaal maakt.
Het spel zelf is erg simpel. Een ronde bestaat uit twee delen : 1) Doolhof : een speler draait de bovenste doolhofkaart open en zegt de naam luidop. Alle spelers draaien deze tegel in hun grid naar de dierenkant. Hebben ze de bewuste tegel op handen, draaien ze deze ook gewoon naar de dierenkant. 2) Droomtijd : elke speler duwt z'n vrije tegel (bij aanvang van het spel z'n dierentegel) in een rij of kolom naar keuze en duwt op die manier aan de andere kant een andere tegel vrij (die in de volgende ronde zal gebruikt worden). Op die manier trachten ze met hun dieren de combinatie te vormen die op de droomkaart staat.
Zo gauw een speler de juiste combinatie heeft gevormd, roept hij de naam van z'n dier (bv. Dingo) en scoort hij de droomkaart als punt. Indien meerdere spelers gelijktijdig de combinatie hebben, neemt één speler de kaart en de anderen een overwinningspuntenkaart. Let wel: als je de juist combinatie behaalt in de doolhof-fase, heeft deze voorrang op de droomtijd-fase.
De gevarenfiches geven aan dat je enkel de overwinning kan claimen als je geen tegel met dierenkant op de bewuste plaatsen hebt liggen. Met de KS-uitbreiding moet je jouw unieke dier in het midden van je grid krijgen vooraleer je overwinning mag claimen.
Titel : Dingo's dream Auteur : Alf Seegert Uitgeverij : Red Raven Games Aantal spelers : 2-4 (5 met KS-editie) Speelduur : 20-30 min. Leeftijd : 8+