Schmidtspiele staat bij ons bekend als een uitgeverij voor de familiespellen. Vaak brengen zij echt degelijke spellen op de markt die voor een erg ruim publiek toegankelijk zijn en die eigenlijk te weinig in de picture worden gezet bij de die-hard-spelers. Ook Dream islands hoort in deze categorie thuis. Erg korte, duidelijke spelregels, maar toch voldoende diepgang lijkt ons.
In de kleurrijke doos vinden we 1 speelbord, 4 superdikke spelersbordjes, 24 meeples (in de vier spelerskleuren), 16 houten schelpen (in spelerskleuren) en 64 missiekaarten (in de spelerskleuren). Weinig materiaal, maar netjes en overzichtelijk weg te stoppen per kleur in een ziplockzakje dat meegeleverd wordt.
Het speelbord toont een verzameling van eilanden die met pijlen verbonden zijn. Je start linksonder met 5 meeples en in de loop van het spel beweeg je rond het speelbord om in het centrum te eindigen. De zesde meeple van de startspeler wordt op het eerste eiland gezet, die van de tweede speler op het 2de eiland enzovoort. De spelers nemen hun spelersbord voor zich en de vier schelpen. Tenslotte schudt elke speler z'n 16 missiekaarten, vormt en trekstapel en neemt er drie op handen.
In een beurt doorlopen de spelers telkens 3 fasen :
1) Dek een nummer op je spelersbord af met een schelp en verplaats je meeples het aangegeven plaatsen. Je mag de stappen verdelen over verschillende meeples. Je moet de pijlen volgen en mag niet terugkeren. Je moet alle bewegingspunten opgebruiken. Kom je op de middelste eilanden, dan zet de eerste meeple zich op het eiland met de 3 punten, de volgende 2 op 2 punten en de resterende op het eiland van 1 punt. Deze punten scoor je aan het einde van het spel.
2) Vervolledig missies die je op handen hebt. Je mag er meer dan één in een beurt vervolledigen indien dit lukt. Je mag dezelfde meeples gebruiken voor meerdere missies. De soorten missies zijn : een exact aantal meeples op een eiland hebben, een aantal meeples op aangrenzende eilanden hebben en de meerderheid hebben qua meeples (dan de totale som van de andere spelers) op bepaalde eilanden.
3) Ruil missiekaarten en vul je hand terug aan tot 3 kaarten (indien nog voorradig). Je mag eerst opdrachtkaarten onder de stapel schuiven, missies die je niet onmiddellijk mogelijk acht.
Het spel eindigt zo gauw een speler z'n laatste missie volbrengt of een speler z'n 6 meeples in het centrum van het bord heeft staan. De lopende ronde wordt nog afgewerkt en dan volgt de slottelling.
Je scoort 2 punten per vervolledigde missie. Je scoort 3/2/1 punt(en) voor je meeples in het centrum van het speelbord en 3 punten extra als je alle missies hebt kunnen vervolledigen. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste vervolledigde missies.
Titel : Dream islands
Auteur : Lorenz Kutschke
Uitgeverij : Schmidt spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+
|