Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-06-2016
Die Burgen von Burgund - het kaartspel (Ravensburger)
In Die Burgen von Burgund - het kaartspel gaan de spelers als edelen uit de 15de eeuw op
zoek naar overwinningspunten door strategische acties te ondernemen
zoals handel drijven, steden opbouwen, wetenschappelijke kennis vergaren
of te gaan ontginnen in mijnen. De speler met de meeste
overwinningspunten wint het spel.
In het doosje zijn enkel
kaarten voorzien, maar wel een heleboel, 240 in totaal. Waarvan 114
actiekaarten (rode achterkant) en 126 extra kaarten. In deze laatste
zitten goederenkaarten, dierenkaarten, bonussen, arbeiders, zilver, de
kaarten die worden uitgelegd om het algemene en persoonlijke speelveld
op te bouwen, startspelerkaart en overwinningspuntenkaarten. De 114
actiekaarten zijn echter de belangrijke kaarten waarmee er gespeeld zal
worden. Deze omvatten de gekende gebouwen vanuit het basisspel, zijnde
de donkergroene kastelen, de grijze mijnen, de paarse kloosters, gele
wetenschappelijke kennis, blauwe schepen, lichtgroene weien en beige
gebouwen.
Erg belangrijk is de opbouw van deze kaarten (zie
afbeelding onder). Bovenaan staat een dobbelsteenwaarde, dit is een puur
speeltechnisch aspect (zodat men niet volledig afstapt van de werking
van de grote broer), een centrale tekening (puur illustratief) met
daaronder de specifieke eigenschap van de kaart (die je onmiddellijk
uitvoert als je de kaart bouwt) en de mogelijke overwinningspunten
onderaan (als je een set van drie kaarten verzameld tijdens het spel).
Elke
speler krijgt een project-, landgoed- en opslagkaart en legt deze open
voor zich neer. Elke speler krijgt bij aanvang ook al één willekeurig
goed en dier en 1 zilverkaart. Deze kaarten worden onder de opslagkaart
gelegd. De resterende goederenkaarten worden op twee open trekstapels
gelegd. Ook voor de dierenkaarten is dit het geval. De zilverkaarten en
arbeiderskaarten vormen ook een trekstapel. De jongste speler krijgt de
startspelerkaart, de volgende twee spelers krijgen één arbeiderkaart en
de vierde speler krijgt twee arbeiderkaarten op handen. De kaarten met
waarden 1-6 worden netjes onder elkaar uitgelegd in een algemeen gebied.
De bonuskaarten worden boven dit gebied opengelegd. De spelers die als
eerste aan de voorwaarden voldoen winnen deze bonussen. De vijf
rondekaarten worden alfabetisch gerangschikt en als stapel klaargelegd
(A-kaart bovenaan). De 114 actiekaarten worden geschud, elke speler
ontvangt er zes en de rest vormt de trekstapel. Afhankelijk van het
aantal spelers worden een aantal actiekaarten uitgelegd in het centrale
gebied (7/10/13 voor 2/3/4 spelers). De eerste zes worden gewoon van
boven naar onder aangevuld, de volgende worden bij de desbetreffende
dobbelsteenwaarde gelegd. (bij 4 spelers leg je twee rijen willekeurig
en de laatste kaart bij z'n waarde)
Het spel verloopt over 5
ronden (A-E), die op hun beurt bestaan uit zes beurten. Bij aanvang van
de eerste beurt nemen de spelers twee actiekaarten van hun stapel van
zes. Ze kiezen één van deze kaarten, voeren een actie uit en trekken een
actiekaart bij op handen. Zo gauw alle zes de kaarten zijn uitgespeeld,
eindigt de lopende ronde. De resterende kaarten in het centrale gebied
worden verwijderd, nieuwe uitgelegd, de rondekaart vervangen en alle
spelers krijgen terug zes actiekaarten voor de volgende ronde. Na vijf
ronden eindigt het spel en scoren de spelers punten voor hun setjes (3
kaarten van dezelfde soort) en punten voor de verzamelde dieren (2/3/4
verschillende leveren 1/2/4 punten op). De startspelerkaart levert nog 1
punt op aan het eind. Alle punten van verzamelde kaarten, bonussen,
setjes, dieren en eventueel startspelerkaart worden opgeteld en de
speler met de meeste punten wint.
De acties : -
neem een kaart uit het centrale speelveld : de actiekaart die je aflegt
bepaald welke kaarten je mag nemen. De waarde (dobbelsteen) op de
actiekaart geeft aan uit welke rij je een kaart mag nemen. Daarna leg je
de kaart bij je projecten. Je mag max. 3 projecten hebben liggen. Als
je deze actie kiest als je al drie kaarten hebt liggen, moet je eerst
een project afleggen. - een project bouwen en verplaatsen naar je
vastgoed : de waarde van je actiekaart moet overeenkomen met de waarde
van het project. Je legt de kaarten per kleur (soort) op elkaar onder je
vastgoedkaart en voert onmiddellijk de actie van de gebouwde kaart uit
(zie later) - verkoop goederen : de waarde van de actiekaart bepaald
welke goederen je mag verkopen (1/2 of 3/4 of 5/6). Leg alle
goederenkaarten van deze soort vanuit je voorraad naast je vastgoedkaart
met de punten zichtbaar. Daarnaast krijg je 1 zilverkaart per verkochte
goederenkaart. Tenslotte krijg je de startspelerkaart en leg deze
gedekt voor je neer. De speelvolgorde wordt niet gewijzigd in de lopende
speelronde! - vul je arbeiders aan tot 2 : neem 0,1 of 2 arbeiders uit de algemene voorraad (ongeacht waarde actiekaart) - neem 1 zilver uit de algemene voorraad (ongeacht waarde actiekaart) -
zet arbeiders en/of zilver om in overwinningspunten : voor elke 3
afgelegde kaarten scoor je 1 punt. De kaarten komen terug in de algemene
voorraad te liggen. De puntenkaarten naast je landgoedkaart.
De arbeiderkaarten : Zij
worden gebruikt om de waarde van je actiekaart die je speelt met één te
verhogen of te verlagen. Je mag van 1 naar zes gaan en omgekeerd. Je
mag meerdere arbeiders gebruiken om meerdere waarden te stijgen of te
dalen. De gebruikte arbeiders gaan terug in de voorraad.
Het zilver : Voor,
tijdens of na je reguliere beurt mag je drie zilverkaarten afleggen om
een extra beurt uit te voeren. Hiervoor neem je drie kaarten van de
trekstapel met actiekaarten. Daarna heb je de keuze om één van deze drie
kaarten onmiddellijk bij je projecten te leggen (max. 3) of één van
deze kaarten te gebruiken als actiekaart om een extra actie uit te
voeren. De twee resterende kaarten worden afgelegd.
De eigenschappen van de gebouwen : - mijn (grijs) : neem 2 zilverkaarten uit de algemene voorraad - kennis (geel) : neem 2 arbeiderkaarten uit de algemene voorraad - schip (blauw) : neem 1 goederenkaart van één van beide trekstapels - weide (lichtgroen) : neem 1 dierenkaart van één van beide trekstapels - kasteel (donkergroen) : voer onmiddellijk één extra actie uit met een willekeurige dobbelsteenwaarde -
klooster (paars) : geen onmiddellijk effect maar mogen gebruikt worden
als joker in een setje van drie. In een eigen set leveren ze 6 punten
op. - gebouwen (beige) : unieke eigenschappen voor de verschillende
kaarten (zie spelregels). Zo mag je onder andere kaarten uit de voorraad
naar je projecten verplaatsen, overwinningspuntenkaarten ontvangen, 3
zilver krijgen, goederenkaart of dierenkaart krijgen, een type goed
verkopen of een extra project bij je vastgoed leggen
Titel : Die Burgen von Burgund - het kaartspel Auteur : Stefan Feld Uitgeverij : Alea spiele Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 20-45 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".