IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
22-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bohemian villages (DLP games)


De makers van Citrus, Siberia, Bangkok klongs en de wereldhit Orléans brengen ons nu een eenvoudige filler. Een tussendoortje stond voorlopig nog niet echt in hun gamma en met deze Bohemian villages vullen ze die leegte in één keer netjes op. "This is like Bohemian villages to me" is een uitdrukking in het Duits die aangeeft dat je niet weet waarover het gaat, een beetje zoals "dat is Latijn voor mij". Gelukkig is het spel wel erg goed te begrijpen, een juiste dosis geluk en strategie kunnen je misschien aan de winst helpen.

In de doos vinden we 9 dubbelzijdige speelborden (met daarop de Bohemian villages), 5 overzichtskaarten (erg nuttig), 4 zeszijdige dobbelstenen, 81 geldmunten (waarden 1,5 en 10), 1 bisschopsfiche, 7 glasfiches, 6 bloemfiches, 8 tavernefiches, 7 speciale actiefiches en 65 meeples (13 in de vijf spelerskleuren). Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal speelborden in het midden van de tafel gelegd, op een willekeurige kant. Nadien krijgen de speler 10 (bij 4 en 5 spelers) of 13 meeples in hun kleur. Je gebruikt een aantal glas-, taverne- en bloemfiches afhankelijk van het aantal glasfabrieken, tavernes en bloemmolens op de speelborden. De speciale actiefiches, geld en bisschopsfiche worden terzijde klaargelegd. Er wordt willekeurig een startspeler bepaald.



Als je aan de beurt bent, neem je de vier dobbelstenen, gooi je ze en stel je een combinatie samen. Elke combinatie moet minstens bestaan uit 2 dobbelstenen. Je mag ook drie dobbelstenen samen nemen, maar dan zal de resterende dobbelsteen niets waard zijn. Kies je voor een combinatie van de vier dobbelstenen, tel je alle waardes op. De opgetelde waarde van je combinatie(s) geven aan op welk gebouw je een eigen meeple gaat mogen plaatsen op de speelborden. Je moet in je beurt overigens steeds 1 geldige actie uitvoeren, zijnde het plaatsen van je meeples, het nemen van de bisschopsfiche of een speciale actiefiche (zie later).

Op elk gebouw op de speelborden kan hoogstens één meeple staan. De verschillende gebouwen hebben elk een eigen waarde (bv. de boerderijs is waarde 8), deze geeft aan welke dobbelcombinatie je moet hebben om er een meeple te mogen plaatsen. Indien alle gebouwen van een bepaalde soort opgebruikt zijn, kan je soms een tegenstander eruit gooien. Dit is van toepassing op een boerderij, taverne, gemeentehuis en kerk. In de 4 verschillende winkels (bakker, kleermaker, slager en zuivelhandel) mag je enkel een tegenspeler eruitgooien als je die bepaalde winkel nog zelf niet bezet en uit het landhuis, bloemmolen en glasfabriek kan je niemand gooien.

Zo gauw een speler aan de beurt komt die geen meeples meer heeft om in te zetten, eindigt het spel en volgt de eindtelling. Let wel, het spel is niet afgelopen als een speler z'n laatste meeple inzet, het kan gebeuren dat hij nog meeples terugkrijgt tijdens de beurten van andere spelers.

De gebouwen : (dit overzichtje moet je begrijpen en beheersen vooraleer het spel aan te vatten)
- Bakker (waarde 2), slager (waarde 3), zuivelhandel (waarde 4), kleermaker (waarde 5) : dit zijn de vier verschillende winkels. Aan het einde van het spel leveren ze je punten op voor elke set verschillende winkels. 1 goud voor 1 winkel, 5 voor 2 diverse winkels, 12 goud voor 3 verschillende winkels en 20 goud als je ze alle vier bezet. Elke extra winkel telt als zijnde een nieuwe set.
- Bloemmolen (waarde 6) : als je een bloemmolen bezet, neem je één bloemfiche uit de voorraad. Zo gauw deze vergeven zijn (zijn alle bloemmolens volzet), lever je de fiches terug in en scoor je 2 goud per fiche. Je meeples op de bloemmolen komen terug naar je voorraad.
- Glasfabriek (waarde 7) : als je een glasfabriek bezet, neem je één glasfiche uit de voorraad. Zo gauw deze vergeven zijn (zijn alle glasfabrieken  volzet), lever je de fiches terug in en scoor je 3 goud per fiche. Je meeples op de glasfabrieken komen terug naar je voorraad.
- Boerderij (waarde 8) : je scoort een aantal goud afhankelijk van hoeveel boerderijen je al bezet op dat ogenblik. (inclusief de nieuwe boerderij)
- Taverne (waarde 9) : neem onmiddellijk een tavernefiche en check of je het op de actieve kant mag leggen. Indien er reeds 3 andere gebouwen bezet zijn op het speelbord, mag je de fiche naar de actieve kant draaien. Deze blijft nu voor de rest van het spel actief, ook als er meeples van het speelbord zouden verdwijnen. Wanneer een tegenspeler de taverne overneemt, neemt deze ook de fiche over in de staat waarin deze zich bevindt.
Voor elke actieve fiche scoor je 1 goud vooraleer je de dobbelstenen gooit. Indien je deze inkomsten vergeet te nemen voor je dobbelt, krijg je deze nadien niet meer.
- Gemeentehuis (waarde 10) : ze worden aan het einde van het spel gescoord. Indien je geen gemeentehuis bezet, verlies je 5 goud. Indien de stad volledig is volgebouwd (op elke gebouw een meeples) scoort de speler die het gemeentehuis bezet het afgebeelde aantal goud.
- Kerk (waarde 11) : de speler die de meeste kerken bezet aan het einde van het spel scoort 10 goud, de tweede krijgt nog 6 goud. Bij gelijke stand scoren alle spelers 6 goud en is er geen 2de plaats. Daarnaast krijg je voor kerken ook tijdens het spel goud als je de bisschopsfiche hebt. Je krijgt 1 goud per kerk die je bezit vooraleer je de dobbelstenen gooit. Indien je deze inkomsten vergeet te nemen voor je dobbelt, krijg je deze nadien niet meer.
- Landhuis (waarde 12) : je krijgt onmiddellijk het afgebeelde aantal goud

De bisschopsfiche :
Indien je dobbelresultaat een combinatie is van twee dobbelstenen met dezelfde waarde (bv. 3+3), dan mag je de bisschopsfiche nemen. Deze kan uit de voorraad komen of van bij een andere speler. Deze fiche levert je 1 goud op per kerk die je bezit aan het begin van je beurt.

De speciale actiefiche :
Je mag eender welke combinatie van twee dobbelstenen opgeven om een speciale actiefiche te nemen. Je mag zo slechts één fiche voor je hebben. Vanaf een volgende ronde kan je de fiche gaan inzetten om een willekeurig aantal dobbelstenen te hergooien. Je mag dan geen nieuwe fiche nemen. Eens je de fiche gebruikt, wordt deze uit het spel verwijderd.

De eindwaardering :
- punten voor de gemeentehuizen
- punten voor de sets aan winkels
- punten voor de meerderheid aan kerken
- resterende glasfiches en bloemfiches zijn nog de helft van hun originele waarde waard (naar beneden afgerond)
De speler met het meeste goud wint het spel.

Titel : Bohemian villages
Auteur : Reiner Stockhausen
Uitgeverij : DLP games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

22-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Leo goes to the barber


Leo goes to the barber (Abacusspiele) :

+ coöperatief spelen met de kindjes is altijd leuk
+ het spel is best wel makkelijk te winnen
+ het materiaal nodigt uit tot spelen, kleurrijke tegels en kaarten, de leeuw en z'n manen
+ de spelregels zijn klaar en duidelijk
+ je moet elke ronde met andere kaarten aan de slag en dit zorgt ervoor dat je ook een stapje vooruit moet gaan denken, dit is toch even wennen voor de 4-jarige in huis (na een rondje had hij er wel al zicht op)

- het is een coöp waarin er overlegd mag (moet) worden, dus iemand kan het ganse spel in handen nemen (typisch fenomeen)
- het spel is misschien iets te makkelijk te winnen
- weer een memory-variant in een kinderspel, die mannen hun hersenen worden nogal getraind

Conclusie : Leo heeft vooral een erg grappig thema. Je moet proberen om op één ronde tot bij de kapper (aap) te geraken. Het materiaal spreekt jongere kinderen absoluut aan. Ronde 1 en 2 zijn verkenningsronden waarin je een deel van het parcours blootlegt. In ronde 3 of 4 kan je volgens mij het spel meestal wel winnen (zeker als je een beetje geheugen hebt). Probleem is vooral dat je dit spel niet zomaar door jongere kinderen alleen kan laten spelen, tenzij ze het spel echt al kennen. En als volwassene neem je toch iets te veel het heft in handen, durven lossen is de boodschap volgens mij ... maar dan gaat er misschien op puur geluk gespeeld worden. Het kan ook, maar is niet echt de bedoeling natuurlijk. Proberen vooraleer te kopen zou ik zeggen.

21-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
20-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dingo' dream


Dingo's dream (Red Raven Games) :

+ Toppertje in het "filler-segment"
+ het gekende puzzelaspect à la Betoverde doolhof of die oude schuifpuzzels geeft een retro-gevoel
+ het spel speelt zo onnoemelijk vlot, 2 stappen en je kent het spel
+ het spel kan in principe met zoveel spelers gespeeld worden als je wenst
+ alle spelers zijn gelijktijdig bezig, dus geen downtime
+ een spelletje is zo afgelopen, maar het gaat niet bij één sessie blijven
+ het is dermate verslavend dat ze het zouden moeten verbieden zo'n spellen

- uiteraard kan je met een beetje geluk een rondje winnen, als net de kaart wordt opengedraaid van een tegel die op de juiste plaats ligt
- de achterkant van de tegels zijn mooi, maar gelijken wel allemaal erg op elkaar
- het schuiven blijft soms wel wat gedoe, zeker als de tegels nogal stroef over je tafel schuiven
- de tegels zijn een nogal klein formaat, deze hadden gerust de Carcassonne-grootte mogen hebben (anderzijds heb je nu niet veel ruimte nodig)

Conclusie : hou je van een goed puzzelspel, dat je met iedereen op tafel kan gooien, met een hoge herspeelbaarheid en een verslavend effect. Aanschaffen die handel!

20-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
19-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dingo's dream (Red Raven Games)


Dingo's dream is een titel van Red raven games die onmiddellijk onze aandacht trok toen de Kickstarter online kwam. Het was overigens een speciaal project, want het zat in combinatie met de 2de druk van City of Iron. Het moet gezegd dat de KS niet echt van stapel liep en dat er slechts 3 stretchgoals behaald werden, 2 voor deze titel en 1 voor City of Iron 2nd edition. Maar ondanks het feit dat de KS niet echt van stapel liep, was ik toch geïntrigeerd door dit spel. Allereerst de auteur, die gekend is bij mij als iemand met vakkennis, die steeds iets unieks tracht te brengen. Andere titels van zijn hand zijn bijvoorbeeld Fantastiqa, The road to Canterbury, Cubist, Trollhalla, Musée & Bridgetroll. Stuk voor stuk speciale titels, daarom niet altijd even geslaagd, maar telkens toch de moeite om aan je collectie toe te voegen voor mijn part. Ook het artwork van onze goede vriend Ryan Laukat (van Red Raven Games) wist me onmiddellijk te overtuigen.

In Dingo's dream kruipen we in het hoofd van enkele dieren die aan het dromen zijn. Ze dromen dat ze gevangen zijn in een doolhof en het is onze taak om hen zo snel mogelijk uit de nachtmerrie wakker te maken door ze uit die doolhof te leiden. Dit doe je door een vooropgestelde puzzelcombinatie tevoorschijn te toveren op je persoonlijke grid van tegeltjes.

In het doosje vinden we 25 doolhofkaarten (met alle landschapstypes in de diverse kleuren), 104 droomtegels (26 per speler, 25 zijn er hieronder afgebeeld en elke speler heeft nog 1 eigen dier), 18 droomkaarten (waarvan 3 blanco om zelf een combinatie samen te stellen), 1 gevarenkaart en 5 gevarenfiches, 5 overwinningspuntenkaarten en de spelregels. De KS-editie herbergt ook nog tegels voor een vijfde speler en een mini-variant waarbij elke speler nog een unieke diertegel ontvangt.

Elke speler kiest een dier en neemt de 25 landschapstegels en dierentegel van dit dier. De tegels tonen aan de ene kant het dier en aan de andere kant de diverse landschapstypes in de verschillende kleuren. Leg deze tegels willekeurig in een grid van 5 x 5 tegels. Daarna schud je de droomkaarten en leg je er één open in het midden van de tafel zodat iedereen deze goed kan zien. Deze kaart toont ook een grid van  5 x 5 met op sommige plaatsen een markering. De spelers trachten deze combinatie in hun persoonlijke doolhof te bewerkstelligen. Tenslotte worden alle doolhofkaarten geschud en als trekstapel klaargelegd. Indien je het spel wat uitdagender wil maken kan je ook met e gevarenfiches werken. Je legt deze dan op vier (of vijf) mogelijke plaatsen op de droomkaart zoals aangegeven op de gevarenkaart.
Je bepaalt voor aanvang van het spel hoeveel rondjes je wenst te spelen, of tot een aantal overwinningspunten of een variant waarbij je aan het einde van de ronde punten scoort en na x aantal rondjes een eindtotaal maakt.

Het spel zelf is erg simpel. Een ronde bestaat uit twee delen :
1) Doolhof : een speler draait de bovenste doolhofkaart open en zegt de naam luidop. Alle spelers draaien deze tegel in hun grid naar de dierenkant. Hebben ze de bewuste tegel op handen, draaien ze deze ook gewoon naar de dierenkant.
2) Droomtijd : elke speler duwt z'n vrije tegel (bij aanvang van het spel z'n dierentegel) in een rij of kolom naar keuze en duwt op die manier aan de andere kant een andere tegel vrij (die in de volgende ronde zal gebruikt worden). Op die manier trachten ze met hun dieren de combinatie te vormen die op de droomkaart staat.

Zo gauw een speler de juiste combinatie heeft gevormd, roept hij de naam van z'n dier (bv. Dingo) en scoort hij de droomkaart als punt. Indien meerdere spelers gelijktijdig de combinatie hebben, neemt één speler de kaart en de anderen een overwinningspuntenkaart. Let wel: als je de juist combinatie behaalt in de doolhof-fase, heeft deze voorrang op de droomtijd-fase.



De gevarenfiches geven aan dat je enkel de overwinning kan claimen als je geen tegel met dierenkant op de bewuste plaatsen hebt liggen.
Met de KS-uitbreiding moet je jouw unieke dier in het midden van je grid krijgen vooraleer je overwinning mag claimen.

Titel : Dingo's dream
Auteur : Alf Seegert
Uitgeverij : Red Raven Games
Aantal spelers : 2-4 (5 met KS-editie)
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 8+

19-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leo goes to the barber (Abacusspiele)


In Leo goes to the barber krijgen de spelers samen 5 ronden de tijd om een parcours te memoriseren zodat ze binnen de tijdspanne van één dag vanuit Leo z'n bed tot aan de kapper te geraken. Dit coöperatieve kinderspel bestaat uit 30 wegtegels, 20 bewegingskaarten, 1 starttegel (Leo z'n bed), 1 doeltegel (kapper), 5 puzzelstukken (Leo z'n haar die de 5 ronden voorstellen), 1 klok en 1 houten Leo-figuur.

Vorm met de wegtegels een lange sliert vertrekkende vanuit de starttegel tot aan de doeltegel (zie ook afbeelding onder). Zet de Leo-figuur op de starttegel. Leg de puzzelstukken naast het speelveld en zet de klok op 8 uur. De speler met de langste haren wordt de startspeler. Schud de bewegingskaarten en verdeel ze netjes onder de spelers. Dit zijn je handkaarten die je persoonlijk mag bekijken.
De wegtegels tonen vijf verschillende dieren in vijf diverse kleuren en 5 wegwijzers. Enige verschil zijn het aantal uren dat je verliest als je op het éne of andere dier terechtkomt (zie later). De bewegingskaarten tonen Leo en hebben ook de vijf verschillende kleuren en een waarde (zijnde de snelheid van Leo).


Het spel is dus opgesplitst in vijf dagen. Indien de spelers een weg vinden om, binnen de tijd, vanuit de starttegel tot aan de kapper te geraken winnen ze het spel. Slagen ze hier niet in in de loop van vijf dagen (ronden) verliezen ze het spel.
In je beurt speel je één van je handkaarten uit en zet je Leo het aangegeven aantal stappen vooruit. Daarna draai je de tegel waarop je terechtkomt open en kunnen zich drie situaties voordoen :
1) de kleur van de uitgespeelde kaart en de tegel komen niet overeen : Leo verliest tijd, zet de klok een aantal uren verder zoals aangegeven op de opengedraaide tegel (1-5 uren).
2) de kleur van de uitgespeelde kaart en de tegel komen overeen : Geluk! Je verliest geen tijd!
3) de omgedraaide tegel toont een wegwijzer : Geluk! Je verliest geen tijd!
Daarna is de volgende speler aan de beurt om een kaart te spelen, Leo te verzetten en te kijken of er tijd verloren gaat of niet.

Zo gauw de klok terug op (of voorbij) acht uur passeert, eindigt de lopende ronde. Zet Leo terug op de starttegel, pas één puzzelstukje aan Leo's hoofd aan (om aan te geven dat er een ronde voorbij is) en zet de klok terug op acht uur. Draai alle wegtegels terug naar hun gedekte kant (zonder ze van plaats te wisselen), deel alle bewegingskaarten terug uit zoals bij de beginopstellingen. De speler die normaal aan de beurt zou zijn, wordt de startspeler van deze ronde.
In de volgende rondes moeten de spelers gebruik maken van hun kennis om zo zuinig mogelijk verder te geraken op de weg naar de kapper. Spelers mogen overleggen met elkaar, maar de actieve speler maakt de uiteindelijke keuze.

Zo gauw Leo bij de kapper geraakt vooraleer de klok acht uur bereikt, winnen de spelers het spel. Als de puzzel echter volledig is gemaakt en Leo geraakt ook die laatste ronde niet tot bij de kapper verliezen de spelers.

Varianten :
- Te moeilijk? : leg je handkaarten open voor je neer, zodat iedereen kennis heeft van de kaarten
- Te makkelijk? : de spelers mogen niet onderhandelen met elkaar, enkel als Leo op een tegel met een papegaai komt, mag er overlegd worden tot het einde van de lopende dag. Nog een extra mogelijkheid is dat spelers sowieso nog moeten stoppen op de laatste wegtegel vooraleer op de kapperstegel te komen. Ze moeten ook deze eventueel verloren tijd nog overleven.

Titel : Leo goes to the barber
Auteur : Leo Colovini
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 6+

18-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cacao - Chocolatl (Abacusspiele)


Cacao - Chocolatl is de eerste volwaardige uitbreiding voor het populaire spel Cacao (nadat er al enkele mini-promo's verschenen waren). Deze uitbreiding omvat enkele modules die je naar hartelust kan toevoegen aan het basisspel (dat je uiteraard wel nodig hebt om het spel te spelen). Ik geef u graag een overzichtje van de verscchillende modules en hun materiaal.

1) Kaartmodule : (afbeelding linksboven)
Materiaal : 1 kaartbordje en 8 kaartfiches
Elke speler krijgt bij aanvang van het spel 2 kaartfiches. Naast de jungle (openliggende tegels) leg je het kaartbordje met daarop twee extra tegels. Tijdens het spel mag je je kaartfiches gebruiken om ook tegels van het kaartbordje te nemen. Indien je de fiches niet gebruikt, leveren ze ook niet extra op aan het einde van de rit. Na elke beurt schuiven de tegels van het kaartbordje eerst naar de jungle en daarna vul je terug aan.

2) Watermodule : (afbeelding rechtsonder)
Materiaal : 3 bewateringstegels
Voeg de 3 bewateringstegels toe in ruil voor 1 enkele plantatietegel en 2 dubbele plantatietegels. In plaats van een markt met waarde 2 plaats je een reguliere watertegel in de startpositie. Tijdens het spel komen de bewateringstegels in het spel en elke arbeider die je eraan legt, stelt je in staat om één stap terug te gaan op het waterspoor. In ruil hiervoor krijg je 4 cacaobonen (indien je ruimte hebt om ze te herbergen). Je mag dit niet doen als je al op de "-10" van het waterspoor staat.

3) Chocolademodule : (afbeelding linksonder)
Materiaal : 6 jungletegels (zijnde 3 chocoladekeukens en 3 chocolademarkten), 20 houten chocoladestaven
Verwijder de 3 goudmijnen en 3 markten waarde 3 uit het basisspel en vervang ze door de chocoladetegels. De chocoladestaven worden als voorraad klaargelegd. Voor elke arbeider naast de chocoladekeuken mag je 1 cacaoboon inleveren en omruilen tegen een chocoladestaaf. Ook deze leg je in je voorraad (die nog steeds beperkt is tot 5 cacaobonen/chocoladestaven). Voor elke arbeider die grenst aan de chocoladekeuken kan je cacaobonen verkopen voor 3 goud en chocoladestaven voor 7 goud. Resterende chocoladestaven aan het einde van het spel leveren niets meer op.

4) Hutmodule : (afbeelding rechtsboven)
Materiaal : 12 dubbelzijdige huttegels
Gooi de 12 huttegels in de lucht en gebruik de kant waarop ze terechtkomen. Leg de tegels naast het speelveld in oplopende volgorde qua kosten (staat bovenaan aangegeven op de tegel). Op het einde van een beurt mag een speler één van de hutten aanschaffen door de kostprijs in goud te betalen. Dit goud moet je al beschikbaar hebben. Je mag meerdere hutten bouwen tijdens het spel, maar nooit één met dezelfde eigenschap. De hut geeft een voordeel tijdens de rest van het spel of levert punten op aan het einde van het spel. Bij de eindtelling wordt ook de waarde van de hut (kostprijs) opgeteld bij je puntentotaal.
- verkoop cacaobonen op een markt van waarde 2 voor 3 goud
- 1 goud voor elke arbeider die niet aan een tegel grenst op het einde van het spel
- 1 goud voor elke arbeider in de kolom of rij waarin je het meeste tegels hebt
- resterende cacaobonen op het einde van het spel leveren 1 goud op
- als je exact 4 cacaobonen krijgt tijdens je beurt, krijg je er 1 extra
- om een tegel te overbouwen moet je geen zonnenfiche afgeven
- 1 goud op het einde van het spel voor elke tempel waar je minstens 1 arbeider hebt naastliggen
- 1 goud voor elke andere hut die je hebt vergaard tijdens het spel
- wanneer je een tegel speelt met drie arbeiders aan één kant, mag je deze gebruiken als zijnde vier arbeiders
- 4 goud op het einde van het spel als je waterdrager op "16" staat op het waterspoor aan het einde van het spel
- 4/5/6 goud aan het einde van het spel

Titel : Cacao - chocolatl
Auteur : Phil Walker-Harding
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+

15-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mirco robots (Abacusspiele)


Indien je al lang fan bent van dit blog en al onze artikels er nauw op hebt nagelezen, dan heeft u de recensie van de grote broer (Ricochet robots) van dit spel al eerder zien passeren. Je vindt het overigens hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=667758
In dit kleine broertje ervan gaat u aan de slag kunnen met een onbegrensd aantal spelers, hoewel er in realiteit natuurlijk wel wat ruimte ronde de tafel zal moeten zijn.

In het minidoosjes (formaat à la Regenwormen) vinden we 4 dubbelzijdige speelbordjes, 1 zeszijdige dobbelsteen met nummers en 1 met kleuren, 1 transparante robot, 1 transparante startfiche en 25 transparantie puntenfiches.

In Micro robots trachten de spelers gelijktijdig een parcours in hun hoofd uit te stippelen die de robot zal moeten afleggen van de startplaats naar het einddoel. In dit spel speelt (in tegenstelling tot de grote broer) niet de kortste route een rol, maar mag de speler die het snelste is z'n oplossing voorstellen. Diegene die daarin slaagt, krijgt een overwinningspunt. De speler die als eerste 5 punten heeft (of een afgesproken aantal) wint het spel.

Voor je begint te spelen beslis je samen met welke kant van de speelborden je aan de slag gaat (de koperkleurige of zwarte kant). Je maakt met de vier speelborden een groot vierkant van 6 op 6 vakken. Deze 36 vakken tonen alle waarden van 1 tot en met 6 in de 6 verschillende kleuren. Je gooit beide dobbelstenen en bepaalt de startpositie van de robot en plaatst er de startfiche (de robot wordt enkel gebruikt als je jouw gevonden weg gaat demonstreren). Daarna gooi je de dobbelstenen nog een keer om het einddoel te bepalen. Je legt op deze plaats een puntenfiche. (je kan ook afspreken dat je deze fiche niet legt, zodat alle spelers onmiddellijk kunnen beginnen denken, ze moeten dan zelf maar zien waar het einddoel is --> zeker interessant als je het spel kent).

Vanaf nu beginnen alle spelers gelijktijdig naar de oplossing te zoeken. De speler die denkt dat hij (of zij) een oplossing heeft gevonden, roept in hoeveel stappen hij (zij) dit kan doen. Daarna toont de speler hoe hij dit heeft opgelost. Er zijn eigenlijk slechts 2 regels qua verplaatsing. Je mag enkel horizontaal of verticaal bewegen met de robot. Daarnaast mag je naar vakken van eenzelfde kleur of éénzelfde waarde als de plaats waarop je staat. Indien het de speler lukt om de juiste route af te leggen in het gezegd aantal stappen win je de puntenfiche. De eindpositie wordt overigens de startpositie voor de volgende ronde. Indien de speler er niet in slaagt om in het aangegeven aantal stappen de eindpositie te bereiken, geeft hij een puntenfiche (van zichzelf) aan de speler met de minste punten.  Indien er meerdere spelers het minste punten hebben, gaat deze naar de speler die het eerste aan de beurt zou komen. Indien er na 3 minuten niemand met een oplossing komt, wordt er gedobbeld voor een nieuwe eindbestemming.

Zo gauw een speler vijf punten weet te verzamelen, wint deze het spel. Of als alle 25 puntenfiches zijn opgebruikt, wint de speler met de meeste punten. Bij gelijkstand wordt de overwinning gedeeld.

Titel : Micro Robots
Auteur : Andreas Kuhnekath
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 2-99
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

14-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Het stenen tijdperk - huttenbouw & avontuur



Het stenen tijdperk - huttenbouw & avontuur (999 games) :

+ fantastische vertaling van de grote broer naar dit "kinder"spel
+ dit spel is effectief een fantastische opstap voor de jongere spelers naar een hoger niveau te tillen
+ ik heb het spel gespeeld met mijn zoontje van 4 en die deed vlotjes mee
+ het ruilen van de bosfiches zorgt ervoor dat zelfs volwassenen dit spel best wel kunnen pruimen
+ het materiaal is fantastisch mooi, tactiel, daagt uit, prachtig artwork overigens

- als volwassenen speel je zonder schroom of tegenzin mee met jongere spelers, maar het spel op tafel leggen met doorwinterde spelers ga je dan weer niet doen (dan ga je beter voor de grote broer)
- persoonlijk vind ik bijzonder weinig fout aan deze titel, wel jammer dat er toch weer naar het concept "memory" wordt gegrepen. Het werkt uiteraard wel, maar ik vind dat al te veel kinderspellen blijkbaar dit spelmechanisme erin moeten verwerkt hebben. Ik had hier eventueel ook al graag een opstapje naar "worker-placement" willen zien.

Conclusie : heb je kinderen die graag een spel spelen (dus alle kinderen), wil je ze eens uitdagen om stilaan de overstap te maken van de kinderspellen naar een titel à la Stenen tijdperk, dan is dit spel een must om in huis te halen. De speelduur is perfect, na een dik kwartier nadert u de ongetwijfeld spannende ontknoping van je speelsessie. Het spel heeft ook een leercurve, goederen verzamelen, tactisch gaan inruilen, goed gebruik van de joker, op het juiste moment gaan hutten bouwen, ... wat dat betreft heeft het spel het allemaal.
SpinLi-oordeel : méér dan goedgekeurd!

13-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
12-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Pak die zak!



Pak die zak! (999 games) :


+ ik had het in mijn bespreking al over Halli Galli meets Jungle speed, wel ze hebben van beide spellen de beste eigenschappen genomen en gecombineerd
+ in de familie van de reactiesnelheidspellen gaat deze een mooi plaatsje innemen
+ er zijn varianten voorzien, niets spectaculairs, maar ze zijn er wel
+ het jutten zakje grijpt zoveel leuker dan die houten totem of het rammelende belletje
+ kinderen zijn verzot op dit type van spellen, maar dit spel is toch eerder voor de grotere kinderen (aangezien je constant diverse zaken in het oog moet houden)

- het is nog steeds oppassen geblazen voor mensen met scherpe vingernagels
- indien je niet houdt van reactiesnelheidspellen moet je deze absoluut links laten liggen
- puur persoonlijk, maar ik vind de afbeeldingen op de kaarten niet super geslaagd

Conclusie : Pak die zak! is voor mij in z'n genre een topper. Halli Galli was het eerste spel dat we leerden kennen in dit genre en die sloeg enorm aan. Maar na een tijdje heb je het wel gehad met die ambetante bel (die overigens helemaal stuk is geklopt). Jungle speed was meer van hetzelfde, maar daar was het grabbelen ongetwijfeld het spannendste van het spel. In pak die zak! worden eigenlijk de leuke zaken van beide spellen genomen en uitgediept. Je moet niet meer één zaak in het oog houden, maar vier verschillende. Daarenboven kan je met de variant het nog complexer gaan maken (je kan eigenlijk zo ver gaan als je zelf wil). Dit zorgt ervoor dat je met de basisversie nog steeds het snelheidsaspect zal hebben, maar met de varianten gaat er toch iets meer denkwerk aan vooraf. Diegene die in dit type spel het beste is, zal naar alle waarschijnlijkheid wel vaak winnen (of anders gezegd, als je dit niet goed kan, dan sla je ook nu de bal (of de zak) waarschijnlijk vaak mis) . Erg leuk spel in z'n gamma, wederom een prima spel voor in de camper of de party-spellen-doos toe te voegen.

12-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
11-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Crox word


Crox word (999 games) :


+ een erg vlot woordspelletje met erg toegankelijke regels (je leest ze in één minuut, vierentwintig seconden)
+ weinig tot geen problemen qua opzoekwerk in woordenboek wegens algemene regel (als iemand het woord/naam kent, is het oké)
+ speciale dobbelstenen zijn mooi en duidelijk
+ het spel is kort, erg kort, een rondje is zo afgelopen

- de dobbelstenen zien er erg mooi uit en duidelijk, maar nogal licht van gewicht
(als je een beetje onhandig bent, draaien ze nogal snel)
- de overwinningsvoorwaarde maakt het spel redelijk beperkt

Conclusie : Crox word is een meer dan aardig woordspelletje, dat gerust mee mag in de camper of in de koffer op vakantie. De beperkte overwinningsvoorwaarde bezorgt me wel een dubbel gevoel. Langs de ene kant zorgt deze voor een zeer kort, snel spel. Langs de andere kant baseert deze zich enkel en alleen op snelheid. Heb je een beetje pech met het dobbelen, dan moet je op zoek naar iets moeilijkere combinaties en kom je sowieso te laat. Je wordt overigens niet beloond voor langere woorden, gewoon zo snel mogelijk bestaande woorden combineren. Een variant had makkelijk toegevoegd kunnen worden. Ik denk bijvoorbeeld aan punten voor het langste woord, de beste combinaties, punten voor snelheid, ... Misschien hadden ze op die manier ietsje meer diepgang in het spel kunnen stoppen. Langs de andere kant ga je dan natuurlijk weer de Scrabble-toer op, waarbij je meer gaat puzzelen. In z'n gamma is dit zonder meer een woordspelletje dat z'n mannetje zal staan, want de combinatie snelheid en woorden vormen kom je niet al te vaak tegen. Crox word is weer zo'n perfect extra-muros spel, snel opgezet, snel gespeeld en uitdagend genoeg voor een klein tussendoortje. Wil je echter gaan puzzelen en je verstand aan het werk zetten, zijn er betere opties.

11-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
09-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het stenen tijdperk - huttenbouw & avontuur (999 games)


Ik hoef u naar alle waarschijnlijkheid "Het Stenen Tijdperk" (ofte Stone age) niet meer moeten voorstellen. Indien u een klein beetje vertrouwd bent met de spellenwereld, is de kans dat u dit spel reeds speelde relatief groot. Om maar even aan te geven dat de grote broer van deze titel zonder meer z'n strepen al verdiend heeft, en dit met recht en rede. Vandaag presenteren we jullie de "kinder"versie van het spel. En het moet gezegd, op het eerste gezicht ziet het er prachtig uit. Huttenbouw & avontuur belooft een prima opstap te zijn om samen met je kinderen te spelen, zodat ze binnen de kortste keren ook aan het grotere werk kunnen beginnen.

In de doos vinden we een overzichtelijk speelbord,  4 spelersbord (dorp genoemd), 4 markeerfiches (in 4 kleuren), 4 pionnen, 20 houten goederen (bessen, vissen, kruiken, pijlpunten en tanden, 4 elk), 15 huttentegels, 2 hondenfiches en 14 bosfiches.
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler neemt een dorp voor zich waar hij z'n grondstoffen en hutten kan bewaren. Iedere speler neemt de pion en markeerschijf in z'n kleur. De pion wordt in het midden van het speelbord geplaatst. Leg van elke goederensoort er één op het ruilplein. De andere goederen worden op hun betreffende plaats gelegd op het speelbord (met 2 spelers neem je van elk goed er één uit het spel). De huttentegels worden geschud en vormen drie stapels van vijf hutten op het speelbord. De 2 hondenfiches worden op de daarvoor voorziene plaats gelegd en tenslotte worden de bosfiches gedekt geschud en rond het bord gelegd (4 langs de lange zijde en 3 langs de korte zijde). 



In dit spel trachten de spelers om ter snelste 3 hutten te bouwen, door de juiste grondstoffen te verzamelen. De jongste speler begint het spel en daarna wordt er met de klok mee gespeeld. Als je aan de beurt bent, doorloop je 3 fasen :

1) Bosfiche omdraaien : de speler die aan de beurt is, draait één gedekte bosfiche om. Deze fiche bepaalt wat de speler zal moeten doen in de volgende fasen.
2) Pion verzetten : indien het bosfiche een dobbelsteen vertoont, verzet je je pion een aantal plaatsen, aangegeven door de waarde op de dobbelsteen. Je volgt de pijlen op het speelbord. Is het omgedraaide bosfiche een symbool, verplaats je je pion naar de overeenkomstige plaats op het speelbord.
3) Actie uitvoeren : afhankelijk van het veld waarop je pion terechtkomt, voer je de desbetreffende actie uit.
- Staat je pion op een goederenveld (bes, vis, kruik, pijlpunt of tand) dan neem je 1 goed van die plaats en leg ze onder je dorp. Is het veld leeg, dan heb je pech.
- Staat je pion op het ruilplein dan mag je zoveel goederen als je wil vanuit je dorp ruilen met de goederen op het ruilplein. (er liggen er dus steeds vijf)
- Komt je pion op het hondenveld terecht, neem je een hondenfiche van het speelbord en leg je deze open voor je neer. Indien de hondenfiches reeds bij andere spelers liggen, krijg je de fiche van de speler die als eerste terug aan de beurt komt. Heb je zelf al de 2 fiches, dan krijg je niets.
- Als je op de bouwplaats komt tenslotte, mag je één van de openliggende hutten op het speelbord proberen aan te schaffen door de gevraagde goederen vanuit je dorp terug op het speelbord te leggen. De hut wordt in je dorp geplaatst. Je mag niet meer dan één hut bouwen in één beurt. Indien je een hut aanschaft, wordt de eerstvolgende hut van de stapel opengedraaid. Een hondenfiche kan ingezet worden als joker voor éénder welk goed. Tenslotte moet de speler die op de bouwplaats terechtkwam alle open bosfiches terug gedekt leggen en er twee van plaats verwisselen.



Zo gauw een speler z'n derde hout bouwt, wint deze speler het spel!

Titel : Het stenen tijdperk - huttenbouw & avontuur
Auteur : Marco Teubner
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 5+

09-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pak die zak! (999 games)



Toen ik de spelregels van "Pak die zak!" een eerste keer doornam, had ik onmiddellijk een hoog "Halli Galli meets Jungle speed"-gevoel. Het spel omvat 1 jutten zak, 6 doelfiches (waarvan je er slechts één voor het basisspel gebruikt, de anderen zijn voor varianten) en 60 zakkaarten (14 elk van de vier soorten zakken en 4 jokers).

Doel van het spel is de waarde van de openliggende doelfiche bereiken met de openliggende kaarten en de kaart die wordt opengedraaid. Zo gauw deze situatie zich voordoet, grabbelen de spelers om ter snelste naar de zak. De speler erin slaagt de zak te pakken, krijgt alle kaarten van de betrokken zaksoort als overwinningspunten. De speler die aan het einde van het spel, nadat alle trekstapels van de spelers zijn uitgeput, het meeste overwinningspunten (kaarten) heeft verzameld, wint het spel.

Zet de zak in het midden van de tafel. Leg van elke zaksoort één kaart rondom de zak en plaats de doelfiche met waarde zes naast de zak. (je kan ook opteren voor een andere doelfiche of meerdere doelfiches om een variant te spelen). De resterende zakkaarten worden allemaal geschud en gelijkmatig onder de spelers verdeeld. Elke speler legt z'n trekstapel gedekt voor zich neer.



Als je aan de beurt bent, draai je de bovenste kaart van je trekstapel open. Je doet dit door de kaart van je weg te bewegen, zodat iedereen de kans heeft om de kaart gelijktijdig te zien. Alle spelers gaan na of er een combinatie mogelijk is met de reeds openliggende kaarten van de omgedraaide zaksoort zodat de waarde van het doelfiche (6) kan worden bereikt. Je kan aan de voorwaarde voldoen door de kaart  toe te voegen aan de openliggende kaarten of door ze op een reeds openliggende kaart te leggen.

Concreet voorbeelden (zie afbeelding boven) :
- als je een kaart met twee blauwe zakken zou omdraaien, is het totaal zes blauwe zakken. Je mag dus naar de zak grabbelen.
- als je een kaart met één gele zak zou omdraaien, kan je deze op de kaart met vijf gele zakken leggen. Daardoor wordt het totaal zichtbare gele zakken wederom zes, dus grabbelen maar.

Indien er geen correcte combinatie kan gemaakt worden, wordt de kaart aan de juiste rij aangelegd. Is het totaal van de reeds openliggende kaarten meer dan zes wordt de kaart met de meeste zakken afgedekt. Is het totaal nog niet meer dan zes, wordt de kaart naast de reeds openliggende kaarten gelegd. Daarna draait de volgende speler een kaart van z'n trekstapel open.

Indien een speler valselijk de zak grijpt, moet hij één van z'n overwinningspuntenkaarten terug onder z'n trekstapel stoppen.
Nadat alle trekstapels van de spelers zijn opgebruikt, eindigt het spel en wint de speler met de meeste kaarten in z'n overwinningspuntenstapel (het aantal zakken op de kaarten doet er niet toe). Bij gelijke stand delen de spelers de winst.

Titel : Pak die zak!
Auteur : Wolfgang Kramer
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

08-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Crox Word (999 games)


In het doosje van Crox word (formaat Halli Galli) vind je 32 letterdobbelstenen (8 in 4 kleuren), 1 trofeeschijf en 1 dobbelschaal die in het doosje zit. Het doel van het spel is om twee ronden na elkaar te winnen. Een ronde winnen doe je door zo snel mogelijk met zeven van je acht letterdobbelstenen een goed woord of woordenmix à la "kruiswoord" te maken.

Iedere speler neemt de acht dobbelstenen in z'n kleur. De doos met dobbelschaal wordt in het midden van de tafel gezet. De trofeeschijf wordt ernaast geplaatst. Deze fiche is dubbelzijdig bedrukt, met aan de ene kant een zilveren trofee en de andere kant een gouden trofee.

Een speler geeft het startsignaal van de ronde en dan gooien alle spelers gelijktijdig hun acht dobbelstenen. Onmiddellijk beginnen alle spelers te puzzelen met de gegooide letters. Je moet met 7 van de acht dobbelstenen één of meerdere woorden vormen. Elke dobbelsteen moet met minstens één zijde aan een andere dobbelsteen grenzen. Gooi je een lachend gezichtje, dan mag je deze dobbelsteen gebruiken als joker.



Als je overtuigd bent van je resultaat gooi je snel je laatste, niet gebruikte dobbelsteen in de dobbelschaal. Onderin de schaal is een kuiltje voorzien, zodat je telkens kan nagaan wie er als eerste klaar was (mocht het zo close zijn tussen de verschillende spelers). De speler wiens dobbelsteen in het putje ligt z'n woord(en) worden gecontroleerd. Zijn deze correct, dan neemt de speler de trofeeschijf uit het midden van de tafel of bij de tegenspeler die de schijf heeft en legt deze met de zilveren trofee voor zich. Had hij reeds de trofeeschijf voor zich liggen, dan draait hij de fiche om en wint hij onmiddellijk het spel (gouden trofee is zichtbaar). Zijn de woorden niet correct, moet de speler de trofeefiche terug in het midden van de tafel leggen (indien hij deze heeft). Alle woorden uit het woordenboek, afkortingen en namen zijn overigens toegestaan. Een algemene regel zou kunnen zijn dat het voldoende is dat een andere speler het woord kent.

Is er nog geen winnaar na de ronde neemt elke speler z'n acht dobbelstenen terug op handen en volgt een nieuwe ronde.

Titel : Crox word
Auteur : Haim Shafir
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 10+

07-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Gum gum machine


(foto : Henk Rolleman)

Gum gum machine (Huch/Geronimo games) :

+ het ziet er fantastisch uit
+ er zijn talloze mogelijkheden om de startopstelling aan te passen naar believen,
dit bevordert zonder twijfel de herspeelbaarheid (zie ook onder)
+ het speelt lekker vlot en is erg snel uitgelegd
+ dit is een familiespel pur sang

- het spel heeft wel weinig diepgang
- het is al snel repetitief en ik weet niet of je het snel gaat herspelen, dus ondanks al het
extra materiaal dat het spel net ietsje anders maakt, vrees ik ervoor
- de spelopstelling zou moeten gebeuren door iemand die niet meespeelt (of een erg slecht korte-termijngeheugen heeft)

Conclusie : Gum gum machine is een erg mooi familiespel. De werking van de machine is grappig en tijdens je eerste speelsessie(s) echt wel tof. Het is een uniek concept dat zeker in de smaak zal vallen bij mensen die het spel niet kennen. De spelregels zijn relatief beperkt (je moet enkel de speciale pictogrammen eens goed doornemen in het boekje), maar het speelt erg intuïtief. Je kan het spel volgens mij perfect beginnen zonder te weten waar je eigenlijk aan begint. Het memory-aspect is deels aanwezig in het spel en dat maakt het ook redelijk ambetant om het spel op te zetten. Je zou dan eigenlijk al niet mogen kijken naar de pictogrammen op het speelbord, want dan weet je al enigszins waar naartoe. Er zijn héél wat extra's voorzien om het speelbord aan te passen. De kwaliteit hiervan is overigens fantastisch, je kan het speelbord vlot uit en in elkaar zetten en aanpassen naar believen. Nadeel van het spel is dat het op zich ook snel repetitief wordt en niet zo uitdagend meer is. Na drie-kwart van het spel vonden wij het wat beginnen slepen. Op zich geen erg want het spel is op zich redelijk snel afgelopen, maar dat maakt het negatief puntje natuurlijk wel weer iets zwaarder. Kortom : het concept is prima, het materiaal evenzeer, maar of het een blijvertje is, dat is nog maar de vraag. Als app op je smartphone of tablet lijkt me dit spel overigens wel iets hebben (misschien moeten de ontwikkelaars hier eens over nadenken),

03-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
02-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dr. Eureka




Dr. Eureka (Blue orange games/geronimo games) :

+ erg leuk, uitdagend materiaal, ook voor kinderen
+ uitleg is gebeurd in 10 seconden, misschien moet ik hier eens een instructiefilmpje van maken, dat zou weinig werk zijn
+ het speelt erg snel, is in zekere mate ook uitdagend en vooral een zenuwslag omdat het tempo belangrijk is
+ Dr. Eureka is een perfect extra-muros spel

- eens je het een keertje gedaan hebt, dan ken je het al wel weer
- om alle kaartjes (opdrachten) te doorlopen, heb je doorzettingsvermogen nodig, je spreekt best af om tot een aantal te spelen (bv. 7)

Conclusie : Dr. Eureka is zonder meer een aangenaam spelletje, maar ik vrees dat het niet zo vaak uit de kast zal komen.
Als extra-muros spel, als aandachtstrekker op een beurs, een jaarmarkt of pensenkermis is dit een schot in de roos. Opzetten van het spel en uitleg duren hooguit elk 10 seconden. Het spelen zelf zou ik afbakenen door naar een aantal overwinningspunten te spelen, want het is repetitief, erg repetitief. Eens je één opdracht gespeeld hebt, wil je zeker nog andere opdrachtjes proberen, maar eens je het goed doorhebt, is de fun er misschien al weer af. Het materiaal is wel erg mooi en nodigt uit om te spelen. Wil je dit spel thuis in je spellenkast? Waarschijnlijk niet. Wil je dit spel in je kinderdagverblijf, klas, vereniging, ...? Zet het gerust naast dat Kubb-spel, de weerwolven en die andere Jungle speeders.

02-04-2016 om 10:14 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
30-03-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ImprESSEN : Die Burgen von Burgund - das kartenspiel

(foto : Henk Rolleman)

Die Burgen von Burgund - das Kartenspiel (Alea spiele) :

+ een stevig kaartspel, dat weten we altijd wel te appreciëren
+ dit is een prima vertaling van het bordspel naar een lijvig kaartspel
+ het Feld-sausje is hier zeker aanwezig, optimaliseren van je beurt en bonussen scoren
+ de dobbelstenen zijn op een prima wijze verwerkt in het kaart-aspect van dit spel
+ de pictogrammen op de kaarten zijn (traditiegewijs bij Alea) erg goed gedaan
+ de spelregels zijn prima geschreven, Alea-kwaliteit blijft toch de referentie voor mij
+ het spel is lijvig, maar toch enigszins toegankelijk
+ na vijf ronden begint alles echt wel te lopen en voel je dat alles op z'n plaats valt

- het set-collecting-mechanisme is niet onmiddellijk mijn favoriet, zeker niet bij dit type van spel
- het is wel wat een gedoe met al die kaartjes, waarom dan niet ineens een bordspel spelen
- een overzichtskaartje met de mogelijke acties had handig geweest, maar eens je bezig bent is het geen probleem meer

Conclusie : dit spel heeft het niet makkelijk om aan de hoge verwachtingen te voldoen. Z'n grote broer is zonder meer één van de toppers in mijn spellenkast. Het doet me dan ook plezier je te mogen melden dat dit spel een perfecte vertaling (of omzetting) is van het bordspel. Langs de ene kant is dit natuurlijk prima, want dan ben je zeker dat je met kwaliteit te maken hebt. Langs de andere kant besluipt mij wel het gevoel dat het spel dan niet al te vaak op tafel zal komen, want waarom zou je dan niet het bordspel uit de kast halen. Het grote verschil tussen beiden, is dat bij het bordspel er nog een puzzelaspect aanwezig is, dat hier vervangen wordt door set-collecting en ik prefereer persoonlijk het eerste. Qua score leunt dit spel echter dicht aan bij het bordspel voor mij. Een half puntje verschil hou ik toch nog wel in het voordeel van het bordspel, maar dit is puur persoonlijk.

30-03-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
29-03-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Celestia



Celestia (Blam!/Geronimo games) :


+ prachtig materiaal, fantastisch artwork
+ eenvoudige spelregels, toegankelijk voor een erg breed publiek
+ push-your-luck met de ganse groep
+ het spel verloopt wel erg vlot, zeker als iedereen snel beslist om door te gaan of niet

- push-your-luck die erg grillig kan zijn en ... frustrerend
- al bij al is het spel beperkt, qua herspeelbaarheid valt het een beetje tegen
- de speciale kaarten geven niet duidelijk aan wat je er nu echt mee kan doen, je moet toch altijd even in het spelregelboekje gaan kijken

Conclusie : Ik heb niet al te veel puntjes bij dit spel geplaatst, omdat het toch erg vaak op hetzelfde zou neerkomen. Celestia is een éénvoudig tussendoortje, een frustrerend push-your-luck ding met een fantastische vormgeving. Als je dit spel op tafel legt, ga je sowieso bewondering oogsten van de omstaanders. In wezen is het ook een erg eenduidig en makkelijk spel, maar een eerste leessessie van de spelregels is dat niet onmiddellijk. Een overzichtje van de te nemen stappen had handig geweest, maar eens je een sessie er hebt opzitten, valt alles wel op z'n plooi. Qua herspeelbaarheid lijkt Celestia mijn niet onmiddellijk het beste spel. Het is vaak en meer van het hetzelfde, maar het is wel een erg toegankelijk spel waarmee je niet-spelers kan overtuigen om een spel mee te spelen. Véél denkwerk is er hier niet bij, push-your-luck is op dat gebied het perfecte mechanisme, daar je toch niet al te veel in handen hebt. De gevoelens zijn dus eerder gemengd, ik ga het spel zeker in de collectie houden en nog op tafel proberen te brengen, maar of het een certitude wordt op een spellenavond, daar twijfel ik toch aan.

29-03-2016 om 08:36 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
18-03-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.New York 1901 (Blue orange)


New York 1901 is de eerste big-box van Blue Orange, de uitgeverij die ons vooral verrast met kleine, maar erg fijne spelletjes.
Nu krijg je echt wel een doosje vol spelmateriaal, prachtig materiaal overigens, allemaal opgeborgen in een goede inlay. Zo vind je in de doos een speelbord, 5 persoonskaarten, 5 NY-bonuskaarten, 5 uitdagingsbonuskaarten (voor variant), 65 perceelkaarten, 4 wolkenkrabberpionnen (om de score aan te geven), 16 arbeiders (vier per speler), 4 koningsfiches (1 per speler), 12 actiekaarten (3 per speler), 72 wolkenkrabbertegels (18 per speler) en 1 startperceel-tegel per speler. Tenslotte zijn er ook nog 4 monumentale wolkenkrabbertegels.

In het spel proberen de spelers de meeste punten te scoren door wolkenkrabbers te bouwen. Je scoort punten door wolkenkrabbers te bouwen, NY-bonuskaarten te winnen, uitdagingsbonuskaart uit te voeren en ongebruikte actiekaarten over te hebben aan het einde van de rit. De speler met de meeste punten wint.

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler neemt in z'n kleur 1 scorepion (plaatst deze op nul van het scorespoor), 18 wolkenkrabbertegels, 1 koningsfiche, 4 arbeiders en 3 actiekaarten. Elke speler krijgt daarnaast 1 persoonskaart met bijpassende perceelkaart en plaatst de startperceeltegel op de aangegeven plaats op het speelbord. De andere perceelkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd, vier kaarten worden als vitrine opengelegd naast de trekstapel. Neem 3 willekeurige NY-bonuskaarten en leg ze boven het speelbord klaar. Neem 1 willekeurige uitdagingsbonuskaart en leg deze boven het speelbord. De resterende bonuskaarten worden in dit spel niet gebruikt. De 4 monumentale wolkenkrabbers worden naast het speelbord gelegd. De jongste speler begint het spel.



Als je aan de beurt bent, voer je één van beide acties uit :
1) Land verwerven/bouwen :
- neem een perceelkaart uit de vitrine en plaats een arbeider op het speelbord met dezelfde kleur en grootte van de kaart
- leg facultatief een eigen wolkenkrabbertegel op een eigen perceel en scoor de aangegeven punten
(indien je geen arbeider meer hebt, kan je toch nog een tegel leggen zonder een kaart te nemen)
Bouwregels :
* wolkenkrabbers moeten voldoen aan de regels van opvolging (brons-zilver-brons en min. aan punten 6-18)
* één kan van het gebouw moet grenzen aan één of meer straatkanten
* een gebouw kan op percelen van verschillende kleuren gebouwd worden
* 2 of 3 gebouwen van één speler kunnen op éénzelfde perceel staan
* een gebouw kan niet meer verplaatst worden na het bouwen
* als een speler één van de monumentale wolkenkrabbers bouwt, plaatst hij z'n koningsfiche erop (je kan er dus maar één bouwen)
 
2) Afbreken en herbouwen :
Breek één of meer aaneengrenzende gebouwen af en plaats 1 nieuw gebouw van een hogere categorie op de vrijgekomen percelen.
Scoor nadien de punten van de nieuwe wolkenkrabber, je verliest geen punten voor de afgebroken gebouwen.
Afbraak- en heropbouwregels :
* de nieuwe wolkenkrabber moet van een hogere categorie zijn (zie boven)
* je kunt je startperceel afbreken
* gouden en monumentale wolkenkrabbers kunnen niet afgebroken worden
* het nieuwe gebouw moet aan minstens één straat grenzen
* de nieuwe wolkenkrabber kan groter of kleiner zijn dan de afgebroken gebouwen
* je raakt geen punten kwijt door afbraak
* indien er door afbraak volledige percelen vrijkomen, moet je hier een eigen arbeider zetten. Indien je dit niet kan doen, mag je het gebouw niet afbreken

Aan het einde van je beurt vul je de vitrine met perceelkaarten terug aan tot vier. Indien er geen kaarten meer in de trekstapel zitten om de vitrine aan te vullen, wordt de eindfase van het spel ingeluid. Ook wanneer een speler nog maar 4 ongebouwde wolkenkrabbers voor zich heeft liggen, wordt er enkel nog een slotronde gespeeld door alle andere spelers. Daarna volgt de eindtelling.
- 5 punten voor elke straten van NY-bonuskaart die je hebt (meeste aangrenzende wolkenkrabbers aan de aangegeven straten)
- punten voor het eventueel volbrengen van de uitdagingsbonuskaart
- 1 punt voor elke niet-gebruikte actiekaart

Actiekaarten :
- construction boom : je mag in je beurt een tweede wolkenkrabber bouwen (zowel bij bouwen of herbouwen)
- market shift : de 4 perceelkaarten in de vitrine vervangen door 4 nieuwe kaarten
- land grab : je mag twee perceelkaarten nemen uit de vitrine (geen perceel met 3 vakjes)
Uitdagingsbonussen :
- 3 punten per wijk waarin ze 2 gouden/monumentale gebouwen hebben
- 3/6/10 punten voor 3/4/5+ bijzondere gebouwen (met veelhoek in de rechteronderhoek)
- 5/10/15 punten voor 4/5/6 bronzen gebouwen
- 5 bonuspunten voor de speler met de meeste bronze/zilveren/gouden gebouwen
- 1 bonuspunt bij het bouwen van een gouden gebouw voor elke aangrenzende wolkenkrabber van een lagere orde van een tegenspeler

Titel : New York 1901
Auteur : Chénier La Salle
Uitgeverij : Blue orange (verdeeld door Geronimo games)
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 - 60 min.
Leeftijd : 8+

18-03-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-03-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gum gum machine (Huch & friends)


Gum gum machine is zeker geen alledaags spel. Het spel draait om het verzamelen van "gums", de gekleurde schijfjes die de spelers overwinningspunten opleveren. Het spel komt met héél wat mooi materiaal, voornamelijk het speelbord dat erg dik is en op diverse plaatsen inhammen heeft om het spelmateriaal op z'n plaats te houden. Daarnaast valt ook het extra materiaal op dat de speelsituatie totaal verandert. Je kan dit naar hartelust toevoegen aan het speelbord en op die manier een totaal andere machine creëren waarmee je het spel zal spelen.

In de doos vind je het speelbord, 1 startschuiver met houten pion, 4 tandwielen die dienst doen als scorepion, 2 ketelafdekkingen, 2 dubbelzijdige draaischijven (zodat je vier mogelijke combinaties hiermee kan vormen), 7 schakelaars, 1 lopende-band-afdekking, 2 gum-gum-o-meters (die de punten bepalen voor een snel of langer spel), 16 machine-elementen die er dus voor zorgen dat je telkens een diverse beginsituatie kan creëren, 1 stoffen zakje en 42 gums (telkens 6 in 7 kleuren, waarvan 6 zwarte die als deksel gelden voor je gum-gums). Bij aanvang van het spel leg je het speelbord in het midden van de tafel, vul je de inlay's met eventuele machine-elementen, leg je de startschuiver klaar, plaats je de ketelafdekkingen willekeurig op de ketels, kies je een draaischijf en plaats hierop de daarvoor voorziene pijl en dek je de lopende band af. Tenslotte vul je alle vakken met gum-gums, alsook de volledige lopende band. Zorg ervoor dat er minstens 3 zwarte gum-gums zichtbaar zijn. Kies één van beide gum-gum-meters, deze bepalen hoeveel punten je scoort voor het aantal gum-gums dat je verzamelt. 


(foto : Henk Rolleman)

Als je aan de beurt bent, doorloop je de volgende stappen :
1) startschuiver verschuiven, houten pion opheffen en getal bekijken en terug afdekken
2) schakelaar met hetzelfde getal van de startschuiver verzetten
3) vanuit deze schakelaar de buis in de aangeduide kleur volgen
4) acties uitvoeren : (afh. van de plaats waar je aankomt met de buis)
- een gum opslagplaats : kies een gum (die je nog niet hebt) en leg deze in je voorraad. Is er een symbool zichtbaar, ga je daar weer verder. Is er geen symbool zichtbaar kan je de volgende gum op de lijn ook nemen
- draaischijf : afh. van de gebruikte schijf de bijhorende actie uitvoeren
- groene of blauwe ketel : draai de afdekking een kwartslag en voer de desbetreffende actie uit
- lopende band : trek 2 gum-gums uit de stoffen zak en steek ze in de lopende band, de gums die uit de lopende band komen mag je houden (indien je de kleur nog niet had) of gaan terug in de stoffen buidel
- kruisschakelaar : verzet één van de schakelaars en voer de actie uit die tussen de schakelaars ligt
5) gum-gum berekenen : indien je een zwarte gum opraapt, eindigt je beurt onmiddellijk en bereken je met de gum-gum-o-meter je punten. De gums gaan terug in de stoffen buidel.
6) Indien iemand minstens 30 punten heeft verzameld, komt het spel in de eindfase. De andere spelers krijgen nog één beurt en de speler met de meeste punten wint het spel.

Symbolen en componenten :
als je je buis aan het volgen bent en gums neemt, komen er soms symbolen of componenten te voorschijn. Je gaat dan op die bewuste plaats verder. Dit kan een tandwiel, kolf of vlam zijn (die wederom een eigen buis hebben om te volgen). Kom je in de ketels terecht, kom je afhankelijk van de ketel-inlay die je gebruikt wederom bij verschillende onderdelen terecht. Je kan ook bij een nieuwe schakelaar terechtkomen die dan wederom een nieuw circuit in gang zet. De lopende band is sowieso een eindstation, alsook het einde van een buis kondigt het einde van je beurt aan. De vier diverse draaischijven zijn : kwaliteitscontrole (waarbij je gums van een tegenstander mag afnemen), onderhoudswijzer (waarbij je een symbool moet zoeken op het speelbord, memory-gewijs, indien je erin slaagt om dit binnen de twee keer te doen, activeer je het bijpassende machinedeel), drukwijzer (je kijkt hoeveel zwarte gums er op het speelbord liggen en activeert de schakelaar met diezelfde nummer) en toevallige steekproef (je draait de pijl en activeert de schakelaar waarop je eindigt).
 
Titel : Gum gum machine
Auteurs : Stefan Dorra & Ralf zur Linde
Uitgeverij : Huch & friends (verdeeld door Geronimo games)
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

17-03-2016 om 15:48 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-03-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Celestia (BLAM!)


De spelers zijn avonturiers in de fantasierijke wereld van Celestia. In hun luchtballon reizen ze steeds verder en hoger naar de hemelse steden om er geheimzinnige schatten, de beoogde overwinningspunten, te zoeken. In dit push-your-luck-spel zullen de spelers gezamenlijk op reis gaan en beslissen wanneer ze van boord springen of nog een station verder proberen te reizen. Uiteraard zal de beloning telkens groter worden, maar ook de kans dat je niets zal kunnen meegrabbelen stijgt aanzienlijk.

In het fraaie doosje zit prachtig materiaal. Een luchtvaartuig dat je nog wel even in elkaar moet knutselen, 6 pionnen, 6 avonturiertegels, 9 stadstegels, 4 gebeurtenisdobbelstenen, 78 schatkaarten (die bij de steden passen), 68 uitrustingskaarten, 8 turbokaarten en 8 machtskaarten.
De negen stadstegels worden in oplopende volgorde naast elkaar gelegd. De schatkaarten worden geschud en gedekt bij de bijhorende stad geplaatst. Het luchtvaartuig wordt voor de eerste stad geplaatst. Elke speler kiest een avonturier, legt de tegel voor zich en zet de pion in het luchtvaartuig. De uitrusting-, macht- en turbokaarten worden in een stapel geschud en elke speler ontvangt 8 (6) kaarten bij 2/3/(4) spelers. Elke speler mag z'n eigen handkaarten bekijken, maar niet tonen aan de andere spelers. Er wordt een willekeurig speler gekozen  die als eerste kapitein zal fungeren.



Een spel verloopt over verschillende ronden waarin de spelers steeds opnieuw op reis gaan naar de hogere steden van Celestia. Om beurten worden de spelers kapitein van het luchtvaartuig en doorlopen ze de volgende stappen.

1) de kapitein ontdekt de gebeurtenissen van de etappe : gooi het aantal dobbelstenen zoals aangegeven op de stadskaart waarnaar je gaat reizen. De mogelijke resultaten en de kaarten die de kapitein in fase 3 moet kunnen afleggen: blanco (geen kaart voor nodig), wolken (kompaskaart), bliksem (bliksemafleiderkaart), vogel (misthoornkaart) of zwaarden (kanonkaart).

2) elke passagier beslist of hij de reis voortzet : de spelers die afstappen in de huidige locatie nemen een schatkaart van de daar aanwezige trekstapel en spelen niet meer mee in de lopende ronde. De spelers die beslissen om mee door te reizen kondigen dit aan en ondernemen voor de rest niets. De kapitein mag nooit uitstappen, hij moet mee verder reizen.
 
3) de kapitein trotseert de gebeurtenissen van de etappe : de kapitein geeft de kaarten af om de gegooide gebeurtenissen te overkomen. De turbokaarten zijn jokers en kunnen voor elke gebeurtenis gebruikt worden. 

4) het luchtvaartuig wordt verplaatst : indien de kapitein alle gebeurtenissen heeft overkomen, wordt het luchtvaartuig naar de volgende stad geplaatst. De gespeelde kaarten worden afgelegd. Indien de kapitein niet de nodige kaarten kan uitspelen, speelt hij geen enkele kaart uit. Geen enkele passagier (en kapitein) krijgt deze ronde een schatkaart en er dient aan een nieuwe reis begonnen te worden.

5) de kapitein geeft de controle door aan de volgende speler : de passagier aan de linkerzijde van de kapitein wordt de nieuwe kapitein, ongeacht of het nu gaat om een nieuwe reis of een volgende etappe. Een speler die al is uitgestapt, kan geen kapitein worden en wordt gewoon overgeslagen in een lopende reis. Bij een nieuwe reis trekken alle spelers overigens een nieuwe uitrustingskaart van de trekstapel en plaatsen hun pion terug in het luchtvaartuig dat terug voor de eerste stad vertrekt.

Zo gauw een speler de kaap van de 50 punten rondt, kondigt hij dit aan en wordt er geen nieuwe reis gestart. De speler met de meeste punten op dit ogenblik wint het spel.



Nog enkele speciale kaarten uitgelicht :
- landing : je verplicht een andere passagier om in een stad uit te stappen, deze neemt een schatkaart, maar mag niet meer verder reizen
- alternatieve route : de kapitein mag de dobbelstenen van zijn keuze hergooien
- zonder vrees : als het luchtvaartuig strandt, speel je deze kaart en kan je toch nog snel een schatkaart van de huidige stad meegraaien
- tegenslag : ze verplicht de kapitein om de blanco gebeurtenisdobbelstenen te hergooien
- magische verrekijker : de kapitein kan deze kaart spelen om de gebeurtenissen te negeren en onmiddellijk naar de volgende stad te reizen. Een niet-gebruikte magische verrekijker levert op het einde van het spel nog 2 punten op

Titel : Celestia
Auteur : Aaron Weissblum
Uitgeverij : BLAM! (verdeeld door Geronimo games)
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

16-03-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs