IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
15-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 249


Deelnemers : Sven, Johan & Arne
Gespeeld spel : Aquasphere, Die Staufer, Black Fleet & Knorbal
Speeldatum : 14/12/14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Johan is de grote overwinnaar van de avond geworden, drie overwinningen vlekkeloos op een rij. Gelukkig bleek ikzelf toch nog het grootste en vuilste varken te zijn tijdens een potje Knorbal. Er zijn nog zekerheden in het leven!

15-12-2014 om 00:12 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dreaming spires (Gamesalute)


In Dreaming spires probeert u in vier tijdperken, ofte 8 speelbeurten een universiteit op te bouwen. Je probeert goed te scoren in de diverse domeinen, zoals politiek, theologie, filosofie, wetenschap, humanisme, kunst en sport en dit binnen de drie pijlers traditie, studenten en genoten. In de doos vindt u 1 scorebord, 120 houten blokjes, 88 gebouwtegels, 27 gebeurteniskaarten, 43 geleerdekaarten, 48 geldmunten, 1 geldzakje en 1 kanseliersmarker (startspelerpion).

De gebeurtenis- en geleerdekaarten worden gesorteerd per tijdperk. Die van tijdperk 1 (medieval) worden naast het scorebord klaargelegd. Alle tuin- en haltegels worden uit de tegels gezocht en als stapels klaargelegd. De andere tegels worden gedekt geschud en als trekstapel klaargelegd. De bovenste 10 tegels worden opengedraaid en vormen de vitrine. Er worden 5 geleerdekaarten opengelegd. Er wordt één gebeurteniskaart opengelegd, de andere blijft nog gesloten.

      

Het spel is verdeeld in vier tijdperken (die elk uit 2 ronden bestaan), waarin de volgende stappen worden doorlopen.
1) voorbereiding van het nieuwe tijdperk (enkel in eerste ronde van elk tijdperk)
- elke speler trekt 4 geldmunten uit het geldzakje en houdt deze geheim
- verwijder alle gebeurtenis- en geleerdekaarten uit het vorige tijdperk
- plaats 2 nieuwe gebeurteniskaarten van het nieuwe tijdperk boven het scorebord
- plaats 5 nieuwe geleerdekaarten van het nieuwe tijdperk open naast het scorebord
2) de kanselier draait de eerste gebeurteniskaart open en leest deze voor
3) beginnende met de kanselier en dan de andere spelers in volgorde voeren de spelers 4 acties uit. Ze kunnen kiezen uit :
- bouw een gebouw : kies één van de tegels uit de vitrine, betaal de eventuele kost en leg ze aan een eerder gelegde tegel (de eerste moet een tuin of hal zijn). Zorg ervoor dat er één kant van de tegel in kleur overéénkomt met minstens één van de aangrenzende tegels. Vul de vitrine daarna terug aan. Je mag ook met halve tegels aan elkaar grenzen om symbolen te vervolledigen (zie ook foto boven)
- werf een geleerde aan : indien je de symbolen die gevraagd worden op de geleerdekaart in je universiteit hebt, mag je de geleerde bij je nemen. Deze laat je één van je blokjes op het scorebord plaatsen of één of meer plaatsen verplaatsen in één van de domeinen. Trek nadien een nieuwe geleerdekaart en leg deze open naast de anderen.
- gebruik een geleerde (max. 1 maal per beurt) : elke geleerde stelt je in staat een speciale eigenschap te gebruiken gedurende de ronde. Na het tijdperk moet je de verworven geleerden overigens afleggen, dus je kan ze best spoedig gebruiken.
- trek een geldmunt uit het geldzakje
4) de kanselier voert de eigenschappen van de gebeurteniskaart uit stap 2 uit. Deze gebeurtenissen vragen een bieding. Er kunnen 4 soorten biedingen voorkomen. De reguliere bieding waarbij de hoogst biedende de beloning krijgt. De stille bieding waarbij alle spelers een bedrag in hun hand verstoppen, indien er meerdere het hoogste bod hebben, krijgen ze allen de beloning. Bij de Nederlandse bieding telt de kanselier af van 12 naar 1, iedereen mag op een ogenblik "bod" roepen en het huidige getal betalen om de beloning te krijgen. Tenslotte is er ook nog de "contributie" waarbij alle spelers wederom geld in hun hand verstoppen en waarbij de eerste en tweede met hun bod een beloning krijgen.
5) herhaal deze stappen voor de tweede ronde van een tijdperk, na twee beurten volgt er een score



De score is in dit spel misschien nog wel het bijzonderste van allemaal. Het is bijzonder moeilijk en abstract om dat hier voor te stellen, vandaar bovenstaande foto. U ziet dat men alle blokjes al heeft gelegd in de vakken rechtsonder op het scorebord. Na tijdperk 1 wordt er enkel gekeken naar de grijze vakken, na tijdperk 2 de grijze en bruine, na tijdperk 3 komt het roze erbij en na tijdperk 4 komt het paarse er nog bij. De speler met de meeste blokjes wint de score en krijgt na elk tijdperk één munt uit de geldzak. Diegene die na ronde 4 de beste score heeft, wint het spel. Dus eigenlijk is het ganse spel overbodig, zo lang je maar op het eind aan het langste eind trekt. Bovendien gebeurt ook dit op een speciale manier. Als alle blokjes zijn gelegd (zoals hierboven afgebeeld, dit gebeurt overigens door de punten voor de rij en kolom op te tellen en te zien wie het beste scoort, bij gelijke stand wint diegene met de grootste universiteit), wordt de speler met het minste blokjes verwijderd van het bord. Dan worden de scores weer herberekend en weer wordt de laatste verwijderd. Dit gaat zo door tot er slechts één speler overblijft.

Titel : Dreaming spires
Auteur : Jeremy Hogan
Uitgeverij : Gamesalute
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 10+

15-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
14-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.City hall (TMG)


Een titel waar we toch wel erg naar uitkeken, was deze City Hall. Het spel had anderhalve kickstarter nodig om op de markt te geraken, en dat heeft volgens mij vooral te maken met het feit dat het allesbehalve sexy toont. Het spel zelf kan nog zo goed zijn, als het er tegenwoordig niet blits uitziet met een uiterst kleurrijk thema, heeft het weinig kans op slagen. De mensen van TMG waren echter overtuigd van de kwaliteit van dit spel dat ze het in combinatie met een ander spel "Captains of industry" op de KS gooiden en nu wel met succes. In city hall gaan spelers moeten bieden voor de juiste postjes op het juiste moment in het spel om de stad uit te bouwen, aanzien te verwerven en burgers aan te trekken. De speler die de beste combinatie van deze dingen weet te bewerkstelligen wint het spel.

In de iets kleinere vierkante doos dan we gewend zijn, vindt u een speelbord, 22 landkaarten, 40 sterfiches, 9 instemmingskaarten, 8 huisvergunningen, 8 torenvergunningen, 8 fabrieksvergunningen, 4 parkvergunningen, 4 spelershulpen, 80 geldkaarten, 45 invloedskaarten en 48 meeples in de 4 spelerskleuren.

Het moet gezegd dat ik de spelregels niet echt supertoegankelijk vind. Zelfs de spelbeschrijving moet je erg goed nalezen. In plaats van in puntjes te werken, hebben we hier een doorlopende tekst. Dat leest op zich natuurlijk wel vlot, maar voor een spelopstelling of spelverloop heb ik liever een gestructureerde spelregelboek. Zeker omdat het geen alledaags spel is, er een paar speciale "onnatuurlijk" opstellingsregels zijn, had dit fijn geweest. Bij deze probeer ik beter te doen en even op te sommen wat u bij aanvang moet doen :
- plaats het speelbord in het midden van de tafel
- sorteer het geld, invloed en landkaarten en plaats ze op hun plaatsen op het speelbord
- leg een sterfiche op het "approval rating" spoor op de ster die het aantal spelers aangeeft
- elke speler neemt alle meeples in z'n kleur, 10 dollar en 3 invloed
- elke speler neemt één huis-, één toren- en één fabrieksvergunning
- de andere vergunningen worden samen met de parkvergunningen geschud en vormen een trekstapel
- zet één meeple op het eerste vak van het "approval rating"spoor, één meeple op de 1 van het bevolkingsspoor en één op een willekeurige plaats van het volgordespoor
- de speler die als laatste op het volgordespoor staat, krijgt één extra invloed

Tot zo ver het redelijk normale deel. Nu volgt er nog een startopstelling op het speelbord, waarbij elke speler reeds twee bouwgronden zal gaan innemen. Trek 3 landkaarten van de stapel en leg ze op het speelbord. De startspeler kiest één locatie en plaatst er een meeple. Op de andere plaatsen wordt er 5 dollar van de bank gelegd. Trek een nieuwe landkaart en leg op het speelbord. Dan kiest de tweede speler een plaats. Indien er geld ligt, mag de speler dit houden. Op de resterende wordt wederom 5 dollar gelegd. Dit gaat zo verder tot alle spelers 2 gronden hebben opgeëist. Enkel nadat de laatste speler een stuk heeft gekozen, wordt er geen nieuwe kaart meer getrokken. Er wordt nog wel 5 dollar extra gelegd op de niet-gekozen plaatsen.
Elke speler kiest nu ook één van z'n gebouwen en plaatst deze op één van z'n gronden. Eén van z'n twee resterende vergunningen stopt hij nu ook terug onder de trekstapel, zodat je nog maar één vergunning op handen hebt. De waarde van de eigendommen worden onmiddellijk aangepast (zie sterrenwaarde onder). Nu zijn we klaar om het spel te beginnen.



Sterrenwaarde :
Afhankelijk van waar je bepaalde gebouwen plaatst op het speelbord, zijn deze meer of minder waard. Als je in Manhattan bouwt, is je gebouw sowieso één extra ster waard. Leg een sterfiche op de gebouwen die je hier plaatst. Hou er rekening mee dat de gebouwen een limiet hebben waar je niet over mag gaan (staat gedrukt op de kaarten, huis = 5, toren = 3, fabriek = 1). Alle geplaatste gebouwen beïnvloeden hun aangrenzende gebouwen (orthogonaal en diagonaal en verbonden met een brug). Leg sterfiches als er nieuwe connecties gevormd worden. De volgende regels gelden :
* huizen : -1 per aangrenzende fabriek, +2 per huis, +1 per toren, +1 per park
* toren : +1 per toren , +1 per huis, +1 per park
* fabriek : +1 per toren, +1 per park
* park : heeft zelf geen sterren, je mag wel je meeple 1 plaats naar voor zetten op het "approval rating" spoor per 2 aangrenzende gebouwen op het moment dat je het park bouwt. Elk gebouw dat nadien naast je park wordt gebouwd, zorgt er nog eens voor dat je 1 stap mag zetten op dat spoor.

Start van een ronde (behalve eerste ronde) :
1) indien er een "deputy mayor" werd verkozen volgende ronde, schuift deze naar de eerste plaats op het volgordespoor, de rest schuift gewoon een plaatsje naar onder.
2) elke speler neemt 1 invloed van de bank
3) leg 1 invloed van de bank op elke office-plaats die niet gekozen is in de vorige ronde (plaats zonder meeple)
4) neem de meeples uit de offices terug
5) controleer voor einde-spel-condities (indien de ster of de meeple van een speler op het "approval rating"spoor helemaal rechts is, gaan we over tot een finale ronde, anders wordt een gewone ronde gespeeld.

Een speelronde :
Om beurten doorlopen de spelers volgende acties, vertrekkende vanaf de startspeler en dan in speelvolgorde :
1) plaats één van je meeples op één van de vrije offices
2) neem de eventuele daarliggende invloedskaarten
3) indien de "surveyor" of "zoning board" een meeple bevat worden eerst enkele zaken afgehandeld voor het bieden
4) bied voor de gekozen "office", vertrekkende van de speler naast de actieve speler doet elke speler een bod.
5) Leg een aantal invloed open voor je op tafel. Elke volgende speler mag passen, verhogen of een even hoog bod uitbrengen. De actieve speler komt als laatste aan de beurt en kan het hoogste bod evenaren, de invloed betalen en de actie zelf uitvoeren. Ofwel kiest hij één van de spelers die het hoogste bod stelden, ontvangt hij hun invloed en voert deze speler de actie uit. Je mag niet bewust een speler kiezen met een lager bod.
6) de speler die dit "office" controleert, voert de actie uit
7) de volgende speler mag een "office" gaan veilen
Nadat alle spelers één keer aan de beurt zijn geweest om te veilen, eindigt de ronde. Het kan dus perfect zijn dat een speler geen actie, en andere meerdere acties uitvoeren in een ronde.

De offices :
1) Tax assessor : ontvang geld : 1 dollar per bevolking die je hebt, 3 dollar per toren, 7 dollar per fabriek. Je mag je meeple op het "approval rating"spoor 1 vak naar beneden schuiven om je inkomsten te verdrievoudigen. Sta je op vak 1, mag je je inkomsten enkel verdubbelen.
2) Campaign manager : zet stappen op het "approval rating"spoor : 0 dollar = 1 stap, 10 dollar = 2 stappen, 30 dollar = 3 stappen
3) Surveyor : voor het bieden trek je een landkaart en plaats je deze op het bord. (de actieve speler mag 1 invloed betalen om er een kaart uit te zoeken). Betaal 20 dollar om één van de open landkaarten aan te schaffen. Plaats er een eigen meeple. Indien er geld ligt op deze plaats, neem je deze in je voorraad. Op de nog vrije landplaatsen, leg je 5 dollar extra bij.
4) Lobbyist : je mag invloed kopen en verkopen : je krijgt invloed gelijk aan je actuele "approval rating". Spendeer 10 dollar voor één invloed extra (geen limiet), verkoop één invloed voor 7 dollar (geen limiet).
5) Zoning board : draai de 3 bovenste vergunningen open voor het bieden. Je kiest één van volgende acties :
- neem 2 van de openliggende vergunningen op handen
- neem één van de openliggende vergunningen op handen en speel één uit je handen op het speelbord op één van je eigen landplaatsen
- speel twee vergunningen vanuit je hand op twee verschillende eigen landplaatsen op het bord. Beweeg voor elk gebouw je meeple een stap naar rechts op het "approval rating"spoor. Pas het aantal sterren op de geplaatste vergunning aan en op die van aangrenzende gebouwen. Leg tenslotte de niet gekozen vergunningen terug onder de trekstapel.
6) Deputy mayor : aan het begin van de volgende ronde word je de startspeler.
7) Health commissioner : deze office brengt nieuwe inwoners in je stad, dit beïnvloedt overigens alle spelers. Elke speler telt z'n totaal aantal sterren van al z'n gebouwen. De speler die de bieding won, mag hierbij 3 tellen. De speler met de hoogste sterwaarde mag 4 bevolking bijtellen. De 2de krijgt nog 2 bevolking en de derde nog 1 populatie. Bij gelijke stand krijgen al deze spelers de hoogste score en vervalt de volgende in de rij.

Finale ronde :
Tijdens deze laatste ronde worden de 7 offices allemaal geactiveerd. Er wordt dus een normale ronde gespeeld en nadien worden de offices die niet gekozen zijn nog uitgevoerd. Bovendien wordt er nog één keer extra op het einde de "Health commissioner" uitgevoerd. Niemand krijgt dan de bonus (+3) op z'n sterrenwaarde.

Na de finale ronde volgt de slottelling : approval rating x bevolking + 10 voor elke instemmingskaart. Deze instemmingskaarten worden op het einde van het spel verdeeld aan de spelers die aan de voorwaarden op de kaart voldoen. Indien er meerdere spelers in aanmerking komen, krijgt niemand de kaart. De speler met de hoogste waarde wint het spel. Bij gelijke stand wint diegene die het hoogste staat op de speelvolgordetabel. 



Titel : City hall
Auteur : Michael R. Keller
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 13+

14-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
13-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 248


Deelnemers : Kamiel, Viktor, Annelies & Arne
Gespeeld spel : Snuffie hup, Barbecueparty & Fladder Flats
Speeldatum : 13/12/14
Speelplaats : aan de keukentafel
Opmerkelijk : Fladder Flats groeit in één speelsessie uit tot de persoonlijke favoriet van onze jonge spelers.
Fantastisch toch om op elkaars kop te sch**ten!

13-12-2014 om 12:51 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : The walled city


The walled city (Mercury games) :

+ de hoogglans op het materiaal en speelbord zijn erg fijn
+ de dobbelstenen zijn een leuk feature in dit spel
+ het spel op zich is relatief eenvoudig om te spelen, maar moeilijk om te beheersen
+ de eigenschappen van de actiekaarten maken het echt wel de moeite en brengen iets extra's, zeker ook de volgordebepaling is dik in orde
+ je bouwt het spel helemaal mee op en ziet het bord constant evolueren
+ dit spel heeft enorm veel mogelijkheden en deze zullen er pas uitkomen als de spelers een bepaald niveau halen volgens mij

- de puntentelling is hier en daar wel een gedoe, zeker als het bord goed vol staat
- je moet opportuniteiten benutten, lange-termijn-plannen is hier niet echt altijd aan de orde want alles kan overhoop gegooid worden
- overzicht houden is voor een simpele mens als ikzelf niet echt eenvoudig in dit spel
- er kan echt wel wat AP optreden als je alles in overweging wil nemen

Conclusie : Persoonlijk vind ik dit een toppertje in z'n gamma. Meerderheden scoren hoeft zeker niet saai te zijn, dat bewijst dit spel zeker. Als je het spel een beetje kent en met vlotte spelers rond de tafel zit, ben je op een uurtje echt wel rond. Ik vind dit wel geen topspel dat elke speelsessie op tafel zal komen, het moet er het juiste moment voor zijn. Maar als hij dan verschijnt, zal ik er zeker plezier aan beleven.

13-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Keyflower - the merchants (R&D games)


"The merchants" is de tweede grote uitbreiding voor het fantastische spel "Keyflower". Het spelverloop verandert met deze uitbreiding eigenlijk totaal niet. Het zijn enkel wat toevoegingen betreffende de tegels, contracten om punten te scoren, extra opwaardeerhutten en nieuwe mogelijke combinaties van grondstoffen, items, ...
Deze uitbreiding is te combineren met de eerste uitbreiding, maar bij de eerste paar potjes is het toch aangeraden om enkel deze uitbreiding (deels) te gebruiken.

In de doos vindt u 12 nieuwe dorps- en scheepstegels (te gebruiken in de verschillende seizoenen). Deze tegels hebben allemaal een contractsymbooltje in de linkeronderhoek van het kadertje om ze makkelijk te onderscheiden met deze van het basisspel. 18 houten uitbreidingen, waarop u een stickertje dient te plakken, 6 houten hutten, 1 groene stoffen zak waarin je de vaardigheidskaartjes van het basisspel in kan bewaren en 36 contractegels.



De nieuwe schepen : ze hebben dezelfde namen als die van het basisspel, maar dan een II erachter. U kiest één van beiden bij aanvang van het spel. De schepen brengen nieuwe combinaties van grondstoffen, vaardigheden en items met zich mee.

Hutten : enkele nieuwe schepen brengen hutten met zich mee. Als een speler deze verwerft, plaatst hij deze op z'n thuistegel en daarmee mag hij één extra tegel opwaarderen in z'n beurt. De hut heeft geen effect op de transportcapaciteit.

Contracten : deze worden verworven door enkele schepen en nieuwe tegels. De contracten met de schepen worden verdekt erop geplaatst en gewonnen door de speler die ervoor kiest. De contracten die je verkrijgt met de tegels, mag je kiezen uit de opengelegde contracten of een verdekt contract van de trekstapel nemen. Aan het eind van een seizoen worden nieuwe contracten opengelegd. Elk contract toont een combinatie van bepaalde grondstoffen, vaardigheden, meeples. Indien je deze kan vervullen op het einde van het spel scoor je 7 punten voor het contract. Je mag elke grondstof, meeple, vaardigheid, ... maar één keer toewijzen natuurlijk. Elk niet-vervuld contract levert je 3 strafpunten op.

Uitbreidingen : als je een tegel gaat opwaarderen, mag je er ook voor kiezen om één van de houten uitbreidingen te nemen en deze op een tegel te zetten. Deze uitbreiding moet geplaatst worden op een tegel die reeds opgewaardeerd is. Deze tegel kan nu nogmaals opgewaardeerd worden door het item af te geven dat op de uitbreiding staat bij een volgende opwaardering. De uitbreiding die opgewaardeerd is op het einde van het spel verdubbelt de waarde van de tegel die erop gedrukt staat.

Tenslotte staan er in de spelregels nog enkele verduidelijkingen en combinatiemogelijkheden met de eerste uitbreiding "the farmers", alsook een overzicht van het einde van een ronde en alle stappen die je moet doorlopen op het einde van het spel, inclusief een scoreblad (dat je best even kopieert).



Titel : Keyflower - the merchants
Auteurs : Richard Breese & Sebastian Bleasdale
Uitgeverij : R&D games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 14+

13-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
12-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The walled city (Mercury games)


In "The walled city" nemen de spelers de rol aan van een stel ondernemers die de stad Londonderry proberen op te bouwen rond 1608 en dingen ze allemaal mee naar de meeste stemmen om burgemeester te worden. Tot zo ver het verkoopspraatje, The walled city is een puur meerderhedenspel dat in deze uniek is, omdat het uit twee speelronde bestaat. In de eerste ronde ga je meerderheden proberen te scoren in de stad, facties aan jouw kant proberen te krijgen en in het tweede deel komt er de omwalling van de stad bij. Ook nu weer ga je meerderheden proberen te scoren, maar hou er rekening mee dat je jouw deel van de stad goed afgesloten houdt, want anders zou je wel eens met lege handen kunnen achterblijven.

Zoals we gewend zijn van Mercury games komt dit spel ook weer met héél wat mooi, kleurrijk en deftig materiaal. U krijgt een dubbelzijdig speelbord. Op de ene kant kan u met de Londonderry variant aan de slag, aan de andere kant met de iets geavanceerdere versie van de Borderlands. Het speelbord bestaat uit een scorespoor, een fasespoor en rondemarkerplaats. Daarnaast zien we de plattegrond van de stad, bestaande uit defensiezones, torens, gaten in de muren, paden, plaatsen voor de factiedobbelstenen en de fiches en de verschillende gebieden waarin de stad kan verdeeld worden in ronde 1. Daarnaast krijgt u nog 20 gildenkaarten, 44 constructiekaarten, 100 boeren (houten huisjes), 80 edelen (meeples), 4 scoremarkers, 12 muren, 24 wegen, 20 factiedobbelstenen, 4 opzichterfiches, 1 rondemarker, 1 fasering en 5 factiemarkers.

Het speelbord wordt in het midden op de tafel gelegd. De rondemarker wordt op ronde 1 gelegd en de fasemarker op fase A. Elke speler krijgt een aantal paden, muren, edelen, boeren en constructiekaarten afhankelijk van het aantal spelers. De dobbelstenen worden willekeurig gegooid en op de lege plaatsen op het speelbord geplaatst. Tel de waarde op van de dobbelstenen in de diverse kleuren in de stad (niet de muren) en leg de overeenkomstige factiemarker op het scorespoor om aan te geven hoe dominant een factie in de stad is. Leg de opzichtfiches willekeurig op de daarvoor voorziene plaatsen in de stad. De gildenkaarten worden uitgesorteerd (enkele zijn enkel te gebruiken bij Borderlands), ze worden geschud en er wordt een vitrine opengelegd afh. aantal spelers. Kies een startspeler en plaats reeds enkele wegen op het speelbord als je met minder dan 4 spelers aan de slag gaat.



Het spel bestaat dus uit twee grote ronden, die qua fasenverdeling identiek lijken te zijn. Enkel bij de waardering is er wel degelijk een groot verschil. Je gaat in ronde 1 al goed moeten nadenken hoe je ronde 2 zal gaan aanpakken. Toch zal ik beide ronden best even voor u beschrijven, omdat dit het ietsje duidelijker maakt volgens mij.

Ronde 1 :

- Aansluitingsfase : de spelers kiezen om beurten een gildekaart uit de vitrine waarbij ze zich aansluiten. Deze kaart geeft hen een voordeel tijdens het spel en bepaald ook de speelvolgorde. De lage kaarten geven een iets sterkere eigenschap, maar dan moet je ook als eerste aan de bak en in een meerderhedenspel is het vaak toch handig om als laatste aan de beurt te komen, zodat je kan anticiperen.

- Bouwfase : In deze fase gaan de spelers om beurten hun straten op het bord leggen, boeren en edelen op het bord plaatsen en de facties of opzichtsfiches aanpassen.
* Stap 1 : neem een straat (lengte maakt niet uit, mag ingewisseld worden met de voorraad) en leg deze op een vrije plaats in de stad. Kies dan een constructiekaart en leg deze naast het speelbord.
* Stap 2 : afhankelijk van de nummers op je gespeelde constructiekaart mag je edelen en/of boeren op de aangrenzende regio's van de straat gaan plaatsen. Je kiest zelf of je edelen of boeren inbrengt. Edelen zijn in die zin interessanter dat ze bij een gelijke stand belangrijk zijn. Langs de andere kant gaan de edelen in ronde 2 wel lopen als een regio niet ommuurd is, dus dan ben je ze kwijt.
* Stap 3 : je mag één factiedobbelsteen in een aangrenzend gebied van de geplaatste straat in waarde 1 verhogen of verlagen. Pas ook de waarde aan met de marker op het scorespoor van de desbetreffende factie. Je mag alternatief ook een aangrenzend opzichterfiche naar de andere kant draaien. (deze fiches tonen een  +1 of -1 die betrekking heeft op de waardering van een regio)

- Stemmen tellenfase : in elke regio wordt bepaald welke speler het meeste invloed heeft. De boeren en edelen worden opgeteld (let op dat je in grotere gebieden alles meetelt). Bij gelijke stand telt het aantal edelen. Is er nog een gelijke stand worden de punten van de posities opgeteld en gedeeld. De eerste krijgt telkens 5 punten, de tweede 3, de derde 2 en de vierde 0 punten (uiteraard moet je invloed hebben om sowieso mee te doen voor de punten). De opzichtsfiches verhogen of verlagen de punten die de spelers krijgen per regio met 1. Daarnaast wordt er gekeken wie het meeste invloed heeft bij de verschillende factiedobbelstenen. Tel je invloed bij alle gele/paarse/blauwe/oranje/groene dobbelstenen apart, vergelijk met de andere spelers. De speler met het meeste invloed krijgt nog eens een aantal punten, gelijk aan de waarde van de factie (zie scorespoor).

- Verdedigingsfase : vertrekkende van de speler met de minste punten tot de speler met de meeste punten plaatsen de spelers één constructiekaart gesloten op één van de verdedigingszones. Let op dat je de kaarten juist oriënteert. Na deze fase is ronde 1 over. Deze laatste stap heeft enkel betrekking op de eindtelling.



Ronde 2 :
Bij aanvang van deze ronde worden de factiemarkers aangepast. Nu worden ook de waarden van de dobbelstenen op de torens hierbij opgeteld. Daarna doorlopen we wederom ongeveer dezelfde fasen als in ronde 1.

- Aansluitingsfase : alle spelers leggen de gildekaart van ronde 1 af en kiezen een nieuwe net zoals in ronde 1.

- Bouwfase : om beurten plaatsen de spelers hun muren op het speelbord, zo omsluiten ze bepaalde gebieden. Ze spelen ook weer een constructiekaart. De ene helft van de kaart toont het aantal boeren en/of edelen die je mag inzetten op de aangrenzende regio, de andere helft zegt je hoeveel edelen (moeten edelen zijn) je vanuit de aangrenzende regio op de aangrenzende torens mag plaatsen. Je mag ook edelen van andere spelers benoemen tot wachters en ze op de torens plaatsen. Ze mogen verspreid worden over de twee aangrenzende torens. Tenslotte mag je weer de waarde van één dobbelsteen gaan aanpassen, nu mag je ook opteren voor de dobbelstenen op de torens.
Alternatief mag je wederom een opzichtfiches omdraaien.

- Stemmen tellenfase : Eerst en vooral gaan alle edelen die niet afgeschermd zijn door een muur uit de stad lopen. Verwijder deze edelen uit de stad. Daarna wordt er wederom gescoord in de stad zoals in ronde 1. Ook voor de facties wordt er wederom gescoord zoals in ronde 1. Tel nu ook wel de edelen bij de dobbelstenen in de torens.

- Defensiefase : Ook nu weer plaatsen de spelers een constructiekaart op de defensiezones in volgorde van aantal punten van laag naar hoog. Als alle kaarten zijn geplaatst, worden ze opengedraaid (zonder de oriëntatie te veranderen). Dan volgt tot slot de torenwaardering. De speler met de meeste wachters op de torens krijgen de som van de getallen die naar de toren wijzen van de constructiekaarten. De tweede krijgt de laagste waarde van de kaart die ernaar wijst. Indien er geen kaarten bij de toren liggen, worden er geen punten gescoord. Ligt er slechts één kaart, zal enkel de winnende speler punten binnenhalen en de tweede niets.

De speler die op het einde van deze telling de meeste punten heeft, wint het spel.
De 20 verschillende gildenkaarten geven echt wel leuke eigenschappen waarbij je tegen de basisregels gaat mogen zondigen. Dit maakt het spel een stuk interessanter en ga je je keuzes goed moeten overwegen. Een overzicht van deze kaarten staat netjes in de spelregels en ga ik hier niet opnemen.



Titel : The walled city - Londonderry & Borderlands
Auteurs : Daryl Andrews & Stephen Sauer
Uitgeverij : Mercury games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 13+

12-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
11-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alchemists (CGE)


CGE staat garant voor nieuwigheden op spellengebied en dat was dit jaar in Essen totaal niet anders. Alchemists is het eerste (!) werk van auteur Matus Kotry, maar iets vertelt ons dat het spelontwerp toch niet over één nacht ijs gegaan is. In Alchemists gaat u brouwsels brouwen met 8 verschillende ingrediënten. Gaat u punten verzamelen door uw bevindingen te publiceren en/of te weerleggen en belangrijke artefacten aan te schaffen. Verkoop af en toe eens een drankje aan een rondtrekkende handelaar, maar test het vooral even uit op je leerling of als je durft, op jezelf. Dit spel zal vooral de geschiedenis ingaan als het spel waarbij u een smartphone/tablet/pc/... gebruikt om de kaartjes in te scannen en te zien of uw brouwsels wel veilig is.

Alchemists is in z'n hoofdzaak een deductiespel waarbij je tracht te achterhalen welke eigenschappen de diverse ingrediënten hebben. Elk spel weer zal er een andere combinatie voor u worden uitgezocht door de app. (U kan overigens ook zonder technische hulpmiddelen aan de slag, maar dan zal één van u spelleider moeten spelen en die wordt daar, volgens ons, niet echt vrolijk van, 2 uur naar anderen zien spelen lijkt me niet echt zo fijn). U zal dus moeten gaan onderzoeken in welke van de drie kleuren (groen, blauw, rood) je ingrediënt positief of negatief is. Daarnaast zit er een stuk workerplacement in, waarbij u uw acties gaat plannen, speelvolgorde bepalen en ook hier en daar wat bluf en gebruik van kaarten om u in uw opdracht te helpen.

De speeldoos zit gewoontegetrouw bomvol materiaal, kleurrijk en mooi materiaal. Het moet wel gezegd dat er een kleine misprint is op de spelersborden, waarbij een achtergrondkleurtje niet helemaal overeenkomt met de openingen. Ook de fiches om in je spelersbord te stoppen, vallen een beetje te groot uit. Hiervoor biedt CGE echter een oplossing aan, gewoon even melden en de vervangstukken zouden in jouw richting moeten komen. Kort even een overzicht van het materiaal : een dubbelzijdig speelbord, een theoriebord, een exhibitiebord, ingrediëntenkaarten, deductiefiches, deductieblaadjes om je bevindingen op te noteren, een spelleiderbord en bijhorende fiches (indien u de app niet gebruikt), handelaarstegels, conferentietegels, artifactkaarten, 8 spelerspionnen (flesjes), resultaatfiches, geldfiches, biedkaarten, actieblokjes, zegels per speler, actiekaarten, startspelerfiche, conflictfiches (voor de variant), spelersborden en spelerszichtschermen die uit drie delen bestaan (overzicht, driehoek, keten) (zie foto onder). De spelopstelling gaan we hier zo laten, dat kan u netjes in de spelregels volgen (en is bovendien niet echt lastig te noemen).



Het spel bestaat uit zes ronden. In de eerste ronde zijn er iets minder mogelijkheden qua acties en hebben de spelers minder actieblokjes ter beschikking. Een ronde bestaat eigenlijk uit vier grote stappen. Het opstaan, het plaatsen van de actieblokjes, het uitvoeren van de acties en het opschonen. Na de 3de en 5de ronde komt daar nog een korte tussentelling bij.

1) Het opstaan : uiterst rechtsboven op het speelbord ziet u het volgordespoor. De spelers kiezen om beurten, vertrekkende van de startspeler wanneer ze zullen opstaan. Ze krijgen de afgebeelde bonus als extraatje. Dit zijn extra ingrediëntenkaarten of actiekaarten of totaal niets als je er vroeg aan wil beginnen. De onderste plaats kan je niet kiezen, maar daar kan je naartoe gestuurd worden met één van de acties.

2) Het plaatsen van de actieblokjes : afhankelijk van het aantal spelers heb je een aantal actieblokjes ter beschikking om je acties te kiezen. In de eerste ronde zijn dat er sowieso 3, nadien worden dat er met 3 spelers bijv. 5. De speler onderaan op het volgordespoor (diegene die het laatste opstaat), begint met het plaatsen van z'n blokjes. Hij doet dit telkens op de onderste rij bij elke actie. Daarna komt de volgende op het volgordespoor aan de beurt. Dit wordt herhaald tot uiteindelijk de speler die als vroegste opstond z'n blokjes op de bovenste rij plaatst. Hij heeft dus als voordeel dat hij bovenaan ligt bij de acties (voor het uitvoeren ervan) en dat hij weet wat de anderen zullen doen. De actieplaatsen geven ook telkens aan hoeveel blokjes een actie vereist. (sommigen één, anderen twee blokjes)

Het uitvoeren van de acties : de acties worden één voor één, vertrekkende van rechtsonder op het speelbord, met de klok mee, uitgevoerd. Je begint altijd eerst met het bovenste blokje en handelt dan de blokjes af naar onder toe, daarna ga je terug naar boven voor een eventuele tweede actie van de spelers bij deze actie. Een speler mag afzien van z'n actie door z'n blokje(s) naar het aflegvak te verplaatsen (elke 2 afgelegde blokjes leveren nog iets op). Even de acties overlopen :

- Ingrediëntenkaarten nemen : de spelers nemen één van de vijf open kaarten of één van de gedekte stapel (rechtsonder op het bord). De vitrine wordt pas op het einde van de ronde aangevuld.
- Ingrediënten verkopen : de speler legt een ingrediëntenkaart af en neemt één geld uit de bank. Afgelegde kaarten worden steeds gesloten gelegd.
- Verkopen aan een handelsreiziger (niet mogelijk in de 1ste ronde) : de reiziger vraagt bepaalde kleuren en positief of negatieve drankjes. Je kan gaan verkopen, maar moet de reiziger bepaalde garanties geven. Als je beweert een brouwsel te maken in de juiste kleur en het juiste teken kan je 4 geld gaan krijgen, enkel het juiste teken 3 geld, een neutraal drankje 2 geld en een pojte rommel 1 geld. Niet elke speler komt hier echter aan de beurt. De spelers moeten vooraleer ze deze actie gaan doen, gaan bieden met hun biedkaarten (zijnde 0,1,2,3), maar op deze manier geven ze ook korting en zullen ze uiteindelijk minder geld ontvangen. Bij een verkoop ga je 2 ingrediëntenkaarten inscannen met de app. Is het het gevraagde resultaat, krijg je jouw inkomsten. Is dit niet het geval, dan krijg je 1 strafpunt, maar kom je ook wel héél wat te weten over de aard van de ingrediënten.
- Kopen van een artifact : betaal de gevraagde kosten (linksboven op de kaart) en leg de artifact voor je neer. Deze kaarten leveren voordelen op en punten aan het einde van het spel. De artifacten komen in drie stukken, de eerste bij aanvang van het spel, na de 3de en 5de ronde komen er telkens drie artifacten bij.
- Het weerleggen van een studie (niet beschikbaar in ronde 1, kan zelfs pas vanaf ronde 3 gedaan worden) : Als iemand al een studie heeft gedaan, kan je deze weerleggen. Je zegt waar de fout zit, gebruikt de app om te controleren en indien je gelijk hebt, scoor je 2 punten. Heb je ook nog een blokje liggen bij "het neerpennen van een studie" mag je onmiddellijk wel het juiste element bij dit ingrediënt leggen of het desbetreffende element bij het juiste ingrediënt leggen. Is je weerlegging fout, scoor je 1 minpunt.
- Het neerpennen van een studie : je betaalt 1 geld en plaatst op het theoriebord een combinatie bij één van de ingrediënten. Daarnaast leg je één van je zegels op de eerste vrije plaats. Je scoort onmiddellijk 1 punt. De zegels leveren je 5 of 3 punten op op het eind, of kunnen ook gebluft worden. (Ze leveren enkel punten op als ze correct zijn natuurlijk). Indien er reeds een zegel ligt bij het bewuste ingrediënt, betaal je één geld aan de bank en één aan de speler(s) die reeds een fiche hebben liggen.
- Een drankje testen op je leerling : je scant 2 ingrediënten en ziet welke gevolgen het heeft. Je noteert alles op je deductieformulier. Is het een negatief drankje moeten alle volgende spelers 1 geld betalen om deze actie nog te mogen doen. Is het drankje neutraal of positief, dan hoeft dit niet. De gebruikte kaarten worden dicht afgelegd.
- Een drankje testen op jezelf : je scant 2 ingrediënten en ziet welke gevolgen het heeft. Je noteert alles op je deductieformulier. Is het drankje blauw negatief scoor je 1 minpunt, is het groen negatief kom je op de onderste plaats van het volgordespoor te staan (speel je sowieso laatste in de volgende ronde), is het rood negatief kom je in het ziekenhuis terecht met één van je actieblokjes (en heb je één blokje minder ter beschikking de volgende ronde. De gebruikte kaarten worden dicht afgelegd.



Aan het einde van een ronde krijgt de speler met de meeste zegels op het theoriebord 1 punt. Voor elke 2 ongebruikte actieblokjes krijgt de speler 1 actiekaart. De blokje(s) in het hospitaal schuiven één stapje naar boven (naar het aflegvak) en zin niet beschikbaar in de volgende ronde. Er komt een nieuwe handelsreiziger in het spel. Na de 3de en 5de ronde krijg je nog plus- of minpunten voor het aantal zegels dat je op het theoriebord hebt liggen. Er komen dan dus ook nieuwe artifacten.

In de laatste ronde worden de laatste 2 acties (leerling of zelf drinken) vervangen door het exhibitiebord. De spelers kunnen nu voorspellen welke drankjes ze kunnen brouwen met hun resterende ingrediëntenkaarten en kunnen hier punten mee scoren. De ruimte is hier ook echter beperkt, dus moet je ervoor strijden. Ook deze actie kost natuurlijk wel actieblokjes.

Na de zesde ronde worden de punten geteld :
- de punten die je reeds tijdens het spel hebt vergaard (nog een detail : het scorespoor is verdeeld in verschillende stukken, afhankelijk van waar je je bevindt, krijg je voordelen, maar ook nadelen, zo zal je extra punten verliezen als je hoger op het scorespoor staat als je punten verliest tijdens het spel)
- punten voor je artifacten (staan rechtsboven op de kaart of op het effect van de kaart)
- punten voor je bonusfiches (die krijg je als je zegels plaatst bij 2 en daarna 3 aangrenzende ingrediënten)
- elke niet gebruikte actiekaart wordt ingeruild voor 2 geld
- elke 3 geld levert je nog een punt op
- tenslotte volgt de bekendmaking van de ingrediënten, je scoort 3 of 5 punten voor een juist geplaatste zegel. Je verliest 4 punten bij elk fout zegel. De blufzegels leveren ook 4 strafpunten op indien fout geplaatst, en 0 punten als ze juist liggen.

De speler met de meeste punten wint het spel.



Titel : Alchemists
Auteur : Matus Kotry
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 13+

11-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
10-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The warriors of Well-ish (Spieleschmiede)


Vandaag ineens de tweede titel die als "Nice 'n little" spel bij Spieleschmiede te backen is. In The warriors of Well-ish wordt de deductiekaart letterlijk en figuurlijk getrokken. Het spel bestaat uit 9 kaarten (en één extra kaart voor een variant). De negen kaarten tonen dwergen in drie kleuren en drie verschillende schilden. De kaarten worden geschud, één gedekt in het midden van de tafel gelegd en de anderen worden onder de vier spelers verdeeld. Elke speler kent dus 2 kaarten die zeker niet in het midden van de tafel liggen. Elke speler krijgt ook drie fiches (munten). (maar waarom dit laatste het geval is, daar ben ik niet wijs uit geworden door het lezen van de spelregels).

Doel van het spel is natuurlijk te achterhalen welke kaart in het midden van de tafel ligt. Als je aan de beurt bent, vraag je één kleur of één soort schild. De andere speler antwoorden in volgorde met "JA" als ze een kaart op handen hebben die aan deze kleur/soort schild voldoet en "NEE" indien dit niet het geval is. Door het stellen van deze vragen proberen de spelers te deduceren welke kaart we zoeken.
Indien je dit enkele keren hebt gespeeld, kan je overgaan naar het echte spel. In plaats van "JA" of "NEE" te antwoorden, kan een speler tot 3 keer in het spel antwoorden met "Well-ish" (engelstalige combinatie van ja en nee). Op deze manier laat je de andere spelers in het ongewisse. Vooral als je als laatste zit om te antwoorden, kan deze uitspraak je enorm véél voordelen opleveren en de anderen ophouden.

Zo gauw je denkt te weten welke kaart in het midden van de tafel ligt, sla je met je hand op de kaart en geef je het antwoord. Indien je het correct hebt, krijg je een overwinningsfiche (munt), indien fout krijgen de andere spelers een overwinningsfiche (munt). De speler die als eerste 10 punten heeft, wint het spel.

10-12-2014 om 06:57 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wok Star (Game Salute)


Wok Star is volgens mij het enige coöperatieve spel dat we dit jaar uit Essen meebrachten. Het is overigens al een ouder spel (2010) dat door Game Salute op grotere schaal op de markt is gebracht. Qua speelgevoel en chaotisch karakter kan u dit spel een beetje vergelijken met Escape - curse of the tempel van Queengames, dus als u nu spontaan vomeert, groen uitslaat en verdersurft naar een andere website, dan kan en ga ik u niet tegenhouden.

In Wok Star speelt u een bende familieleden (in de nieuwe versie vrienden) die een chinees restaurant gaat proberen uit te baten. Drie oefendagen krijgt u om alles op poten te zetten, maar de vierde dag komen de mensen van de bank langs om te bepalen of er een lening inzit of niet. Een succesvol restaurant uitbaten of de deuren sluiten, dat is het harde verdict dat zal geveld worden. U zal op de toppen van uw tenen moeten lopen, chaos en lawaai trotseren en vooral erg goed samenwerken om het allemaal tot een goed einde te brengen.

Het spel komt met een speelbord, 15 receptenkaarten, 32 dobbelstenen (8 in de 4 kleuren), 11 ingrediëntenfiches, 1 elektronische timer, 6 familiekarakterkaarten, 11 bereidingskaarten, 20 gebeurteniskaarten, 2 markers en 60 klantenkaarten (4 per recept).
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, iedereen moet er vlot en makkelijk aankunnen. Er wordt één marker op de nul dollar gelegd op het geldspoor dat rond het speelbord loopt. Afhankelijk van het aantal spelers moet u enkele gebeurteniskaarten en klantenkaarten uit de stapels verwijderen. De startklanten en overeenkomstige recepten worden uit de respectievelijke stapels gezocht. Je start met "Eggroll, Fried rice en Lo Mein". U start dus met 12 klanten, daardoor schudt je een aantal gebeurteniskaarten (afh. aantal spelers varieert dit per ronde). Deze stapel vormt de trekstapel waarmee een ronde gespeeld wordt, het geeft ook aan wanneer de ronde ten einde is. De receptkaarten "Eggroll, Fried rice en Lo Mein" worden naast het speelbord gelegd. Zoek ook de bereidingskaarten van deze gerechten uit en verdeel ze over de spelers, ervaren spelers kunnen al meerdere bereidingskaarten tegelijk hanteren misschien. De ingrediëntfiches van de ingrediënten die nodig zijn voor deze recepten worden op het speelbord op 1 geplaatst. Elke speler krijgt een tafelkaart, deze kaart bepaalt de speelvolgorde en wanneer iemand in actie moet schieten. Zet de timer klaar (hiervoor heeft u wel batterijen nodig) en elke speler neemt tenslotte 3 van z'n eigen dobbelstenen. Iedereen krijgt ook een karakterkaart die hem een bepaalde eigenschap geeft voor gedurende het spel.



Het spel wordt gespeeld over 4 ronden. Doel van het spel is om in ronde 4 afhankelijk van het aantal spelers 40,60 of 80 dollar bij elkaar te rapen in één ronde. Elke ronde bestaat uit 3 fasen :

1) Action : tijdens deze fase is het chaos troef in de keuken. Alle spelers gooien hun dobbelstenen en mogen de waarde ervan niet meer veranderen tijdens de ronde. De timer wordt opgezet en de bovenste kaart van de trekstapel genomen. Er komt ofwel een klant naar boven ofwel een gebeurtenis. De speler met tafelkaart 1 begint sowieso het spel en probeert tegemoet te komen aan de wensen van de klant. Deze klanten vragen steeds een gerecht van de menu (bij aanvang dus Eggroll, Fried rice of Lo Mein). De actieve speler geeft de juiste ingrediënten af (door de fiches te verschuiven) en neemt de klant bij zich. Indien bepaalde ingrediënten op zijn, gaan de spelers hun dobbelstenen op hun bereidingskaarten plaatsen. Hierdoor creëren ze de verschillende ingrediënten. Ze mogen overigens samenwerken en dobbelstenen van elkaar vragen (niet zo maar nemen). De bereidingskaarten tonen verschillende mogelijkheden. Zo kan je voor één willekeurige dobbelsteen één ingrediënt krijgen, maar voor een dobbelsteen met een bepaalde waarde meerdere. Het komt er dus op aan om goed te overleggen (te roepen) welke waardes jij nodig hebt om je ingrediënten op peil te houden. Dit alles moet gebeuren binnen de tijd van de timer (30-20-15 sec. afh. de moeilijkheid die je wil). Als een speler een klant heeft bediend, komt de volgende speler aan de beurt, de klantenkaart geeft aan wie dat is, dus je gaat niet in volgorde spelen. De volgende speler draait een nieuwe kaart open en gaat verder. Als je klaar bent met een klant, duw je twee keer op de timer, hij begint dan terug opnieuw te tellen. Indien het alarm gaat, leg je de klant op de aflegstapel, dit gaat je geld kosten want je hebt hem niet kunnen bedienen. Indien je een gebeurteniskaart opendraait, druk je één keer op de timer. Het spel wordt even stilgelegd en de gebeurtenis wordt uitgevoerd. Vaak gaan de spelers hiermee extra dobbelstenen winnen. Dit gaat zo door tot de volledige trekstapel is opgebruikt.

2) Accounting : we gaan even de financiële situatie van het restaurant bekijken.
- alle spelers tellen het geld op dat hun gewonnen klanten met zich meebrengen
- ze verliezen 1 dollar voor elke klant die niet bediend is geweest
- ze krijgen 1 dollar fooi voor elke eigen dobbelsteen op hun bereidingskaart
Indien het ronde 4 is, is het spel nu gedaan en kan je zien of je restaurant moet sluiten of je het gehaald hebt.
Indien het nog geen ronde 4 is, worden de klanten terug verzameld, gebeurteniskaarten toegevoegd voor de volgende ronde.

3) Purchase (deze fase valt weg na ronde 4) : het gewonnen geld wordt geïnvesteerd in nieuwigheden.
- er kunnen nieuwe recepten aangekocht worden
- er komen nieuwe klanten overeenkomstig met de nieuwe aangekochte recepten
- de ingrediëntenfiches die nodig zijn voor de nieuwe recepten worden op het speelbord op nul geplaatst
- de spelers verdelen de nieuwe bereidingskaarten voor de nieuwe recepten
- de bereidingskaarten van spelers kunne geupgrade worden, nu zullen ze nog meer ingrediënten opleveren als je er een dobbelsteen op plaatst
- geld dat over is, wordt meegenomen naar de volgende ronde (behalve na ronde 3, de laatste ronde start je op nul geld)
- ook ingrediënten die over zijn, worden meegenomen naar de volgende ronde

Einde van het spel :
Na ronde 4 wordt het geld geteld zoals voorgesteld in fase 2. Ze dienen wel te starten op nul dollar. Indien 2/3/4 spelers een bedrag verzamelen van 40/60/80 dollar winnen ze het spel.

Titel : Wok Star
Auteur : Tim Fowers
Uitgeverij :  Game Salute
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

10-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
09-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eleven elves help (Spieleschmiede)


Vandaag een speciaal berichtje inzake een Spieleschmiede-project. Spieleschmiede is eigenlijk de Duitse Kickstarter.
U vindt deze terug op de website www.spieleschmiede.de, die samenhangt met de online spellenwinkel Spiele-Offensive.
Ze brengen dezer dage enkele micro-spellen op hun fundraising-site onder de noemer "Little 'n nice"-series.

De eerste titel die ik even voor mezelf heb afgedrukt en uitgeknipt, is deze "Eleven elves help". Een klein spelletje uiteraard dat enkel uit enkele kaarten bestaat. Het omvat 8 overzichtskaarten met de kleuren van de elfjes (geel, oranje, rood, groen, blauw, violet, bruin, zwart, grijs en wit) en 8 overzichtskaarten met de werktuigen (bijl, schop, pikhouweel, borstel, klembord, lantaarn, tang, zaag, hamer en gieter) die de elfjes ter hand kunnen nemen. De andere stapel met 10 kaarten tonen allemaal 10 elven met 10 voorwerpen. Het is aan jou om zo snel mogelijk de ontbrekende kleur en voorwerp aan te halen. Slaag je hierin, dan win je een fiche (gebruik hiervoor eigen fiches of munten). Maak je een foutje tegen één van beide beweringen, verlies je per foute bewering een eerder gewonnen fiche (munt).

Voor een spel van zo'n 15 minuten deel je in totaal 20 fiches (munten) uit. De speler die de meeste fiches (munten) weet te verzamelen, wint het spel.

09-12-2014 om 22:45 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cyclades - Titans (Matagot)


Deze Titans uitbreiding is de tweede grote uitbreiding van het populaire Cyclades. Het kan samen met of in combinatie met de Hades uitbreiding gebruikt worden, maar men geeft in de spelregels al aan dat het dan allemaal wel een stuk complexer wordt. Ik geef u graag een opsomming van de nieuwigheden die deze uitbreiding herbergt.

In de eerste plaats is er materiaal voorzien voor een zesde speler, u gaat nu ook met de kleur "zwart" aan de slag kunnen gaan. Er is echter wel een maar bij deze zesde speler. Als u met zes speelt, moet u in teamplay spelen. Je moet dan per twee trachten om 3 metropolen te bouwen om het spel te winnen. Ook met vier spelers is deze teamplay mogelijk. Bij alle andere spelersaantallen is de gewone competitieve versie nog steeds geldig waarbij een speler 2 metropolen najaagt om het laken naar zich toe trekken.

De tweede nieuwigheid is het nieuwe speelbord. Dit speelbord vervangt het oude uit het basisspel. Het bestaat in tegenstelling tot het oude bord uit minder eilanden, maar grotere eilanden opgebouwd uit verschillende gebieden. U gaat nog steeds kunnen verplaatsen over het water via uw vloot, maar zal dus meer op het eiland zelf blijven. De zeehandelvelden op zee leveren in tegenstelling tot het basisspel vaak 2 welvaartfiches op, dus zijn ook wel erg interessant. Bovendien start het spel met al reeds vier gebouwen op het bord. Deze worden willekeurig op de aangeduide plaatsen gelegd. Van elk type is er alvast één in het spel.

Het nieuwe bord komt ook niet met vooraf bepaalde startposities, dus zal er gestreden worden voor de plaatsjes. De spelers krijgen 7 goud bij aanvang van het spel. De goden worden uitgelegd en er wordt op geboden zoals steeds. De speler die de bovenste god aanschaft, mag als eerste plaatsen, ... Bovendien bepalen de goden die je aanschaft, welke extra's je mag plaatsen bovenop je 2 troepen en 2 vloten.



Derde nieuwigheid is de nieuwe god Kronos. Deze wordt aan de andere goden toegevoegd. U gebruikt dan ook het nieuwe offerandebord, zodat u alle goden erop krijgt. Speel je met zes dan doen alle goden in een ronde mee, met minder spelers valt er telkens één god meer af.
De voordelen die Kronos je biedt als je in z'n gunst komt : je mag een gratis gebouw kiezen van degenen die door de goden boven hem op het offerandebord worden aangeboden. Als Kronos bovenaan ligt, krijg je een gratis titaan. Daarnaast kan de speler 2 goud afgeven om een titaan aan te schaffen. (bovenop de eventueel verworven van deel 1 van de actie). Een speler kan nooit meer dan 3 titanen op het bord hebben.

De titanen gelden als een normale troep bij het afhandelen van militaire conflicten, maar niet bij bepaalde kaarten of creaturen. Daarnaast stellen titanen je in staat om troepen te verplaatsen (zonder hiervoor de Ares-actie te moeten gebruiken). De eerste beweging kost je 1 goud, de volgende 2, daarna 3, ... Je mag steeds alle troepen die bij de titaan staan mee verplaatsen indien gewenst. Een speler die Apollo koos, mag de titanen niet bewegen in dezelfde ronde.



De goddelijke artefacten :
Deze kaarten worden tussen de creaturen geschud en komen op het creaturenspoor tevoorschijn bij tijd en stond. Let op, dit zijn wel geen creaturen en kunnen dus niet afgelegd worden met de kracht van Zeus en tempels geven ook geen korting voor het aankopen van deze artefacten. Als niemand een artefact koopt, komen  ze ook niet in de aflegstapel, maar gaan ze volledig uit het spel. De speler die een artefact koopt,  zet het miniatuur op één van z'n gebieden en plaatst de kaart voor zich. Wordt het gebied ooit overgenomen, dan verhuist zowel de kaart als het miniatuur naar de andere speler. Bezit een speler of een team op een moment de vijf verschillende artefacten is het spel onmiddellijk afgelopen en wint de desbetreffende speler (team).
De artefacten zijn : de gevleugelde sandalen, de helm van onzichtbaarheid, de caduceus, de bliksem van Zeus en de hoorn des overvloeds.



Speciale metropolen :
Er zitten tenslotte 5 speciale metropoolkaarten bij deze uitbreiding. Er worden er slechts 2 uit getrokken en in het spel gebruikt. De eerste speler die een metropool bouwt, kiest één van beide kaarten en kan gedurende het spel gebruik maken van de eigenschap, de speler die als tweede een metropool bouwt, krijgt de tweede kaart. Als de bewuste metropool wordt veroverd, gaat ook de eigenschap naar de nieuwe heerser. De militaire metropool geeft +3 defensieve bonus, de kustmetropool +3 bij een zeegevecht, de religieuze metropool geeft 2 goud korting bij aankoop van een creatuur en telt als zijnde 2 tempels, de culturele metropool laat toe om met slechts 3 filosofen een nieuwe metropool te bouwen en de commerciële metropool levert 2 goud op in de inkomstenfase.

Titel : Cyclades - Titans
Auteurs : Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 75 min.
Leeftijd : 12+

09-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
08-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mr. House (Granna)

De Vlaming wordt geboren met een baksteen in z'n maag. Die baksteen wordt heden ten dage veelal gezet met Poolse handen.
En het toeval wil nu dat onze Poolse vrienden van Granna een spelletje op de markt gooien waarin u  uw huisje levensgetrouw probeert op te bouwen. Het geld is bijna op, dus u moet nog wat rushen om het zeker af te krijgen. Het spel komt overigens in twee varianten, een familievariant (die ik hier even presenteer) en een gevorderdenvariant die het spel toch naar een hoger (moeilijker) niveau tilt. Van deze laatste variant geef ik u graag enkele wijzigingen ten opzichte van de basisregels.

Het spel komt met een dubbelzijdig speelbord (één kant voor de familieversie, de andere kant voor de gevorderden), 40 daken, 40 muren, 12 deuren, 24 ramen, 16 schoorstenen, 15 privilegekaarten, 28 arbeiderskaarten, 12 leningkaarten, 1 rondemarker, 4 dubbelzijdige spelersborden, 20 bewegingsmarkers, 4 toelatingsfiches, 25 hout, 25 staal, 20 cement, 20 baksteen, 12 spelersmarkers, 6 prijsmarkers en 20 geld. Niet al het materiaal wordt in de familieversie gebruikt, de privilegekaarten, prijsmarkers en spelersmarkers worden bijvoorbeeld niet gebruikt.

Onderstaand speelbord wordt in het midden van de tafel geplaatst. Er wordt een aantal arbeiderskaarten uitgelegd gelijk aan het aantal spelers -1. De resterende kaarten vormen een trekstapel naast het bord. Hier worden ook alle bouwonderdelen gelegd (dak, muur, deuren, bouwmateriaal, ...) Op de diverse actieplaatsen op het bord wordt bouwmateriaal klaargelegd, gelijk aan het aantal spelers. Tenslotte wordt de rondemarker op de 1 geplaatst. Elke speler neemt een spelersbord, 5 bewegingsmarkers, één van elk bouwmateriaal (hout, cement, baksteen en staal). Elke speler heeft ook al één voorgedrukte arbeider op z'n spelersbord.



Het spel loopt over 6 ronden. Elke ronde bestaat uit 4 fasen die de spelers in speelvolgorde uitvoeren.
1) Bewegen in de stad : Vertrekkende van de startspeler plaatsen de spelers om beurten één van hun bewegingsmarkers op een plaats in de stad. Nadat iedereen z'n eerste marker heeft geplaatst, plaatsen ze hun volgende. De volgende marker moet steeds grenzen (orthogonaal) aan eerder geplaatste markers. Indien je op een vak plaatst waar reeds een marker staat, worden deze gewoon gestapeld. De waarde van de markers blijft voorlopig geheim (waarde 0,1,1,2,3). Dit gaat zo door tot alle spelers hun vijf markers hebben ingezet.

2) Aankopen : De acties op het speelbord worden in volgorde (nummers staan linksboven) afgehandeld. Als er meerdere markers op elkaar staan, beginnen we met de bovenste. De waarde van de marker geeft aan hoeveel goederen de speler mag nemen. Een nulmarker stelt je niet in staat om iets te nemen. Indien de goederen op een locatie op zijn en er komen nog spelers aan de beurt, hebben deze gewoon pech. Op locatie 2 wordt er maar één toelating uitgedeeld. In de bank (locatie 1) krijgt elke aanwezige speler 1 geld (ongeacht z'n nummer, een nul blijft wel niets). Met geld kan je een extra grondstof aanschaffen (behalve deur of raam). De speler met het meeste resterende geld op het einde van het spel krijgt echter bonuspunten.

3) Constructie : de spelers sorteren hun verworven materiaal volgens de bouwkosten van bepaalde delen van het huis (zie spelersbord onder). Het aantal arbeiders bepaalt de kwaliteit. De kwaliteit is altijd 1+ het aantal arbeiders (staat helemaal onderaan aangegeven op de dobbelstenen). Voor elke groep materialen moet de speler een dobbelsteen gooien om te zien of hij effectief tot een resultaat komt of niet. Is de waarde van de dobbelsteen gelijk aan één van de afgebeelde waarden onder z'n meest rechtse arbeider, dan is het bouwen succesvol. Indien niet succesvol wordt het bouwmateriaal opgeslagen voor de volgende ronde. (gaat dus niet verloren)
De spelers bouwen op deze manier hun huis voor zich op. Er zijn wel enkele specifieke bouwregels die je in acht moet nemen :
- je moet eerst muren bouwen, pas nadien ramen en deuren
- je kan een muur van hout of steen maken (een huis mag beide types hebben)
- in de basisvariant is er slechts één type van dak (de kleur maakt hier niet uit)
- een dak kan enkel geplaatst worden op een eerder geplaatste muur
- een huis kan ook twee verdiepen op elkaar hebben, het dak wordt pas daarna gebouwd natuurlijk
- een schoorsteen kan enkel op een afgewerkt dak worden geplaatst
- een huis kan evenveel schoorstenen hebben als daken
- een muur kan tot 2 ramen hebben of 1 deur (geen ramen en deur samen)
- het ganse huis mag maar 1 deur hebben
- je mag onderdelen van het huis verwijderen, maar dan gaan ze uit het spel, verplaatsen kan dus niet

4) Voorbereiding voor de volgende ronde : verzet de rondemarker, vul de grondstoffen en arbeiders aan zoals bij de voorbereiding.


Puntentelling na zes ronden :
- 4 punten voor een compleet huis (minstens 2 muren, 2 daken, alle muren een dak, minstens 1 schoorsteen, exact 1 deur, alle andere muren minstens 1 raam en een toelating)
- punten voor individuele huisstukken (zie punten op het spelersbord : muur = 1; dak = 2; raam = 1; deur = 1; schoorsteen = 1)
- de speler met de meest resterende geldstukken krijgt nog 2 punten. De tweede krijgt nog 1 punt. Bij gelijke stand krijgen alle spelers de desbetreffende punten.
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meest resterende bouwmaterialen.

De gevorderdenvariant :
De fasen in deze variant blijven identiek. Enkel het speelbord ziet er anders uit, met extra plaatsen om je markers op te zetten. Ik licht graag deze nieuwigheden even toe. Een eerste groot verschil is dat de spelers een budget hebben. Het geldspoor onderaan het speelbord toont hoeveel geld de spelers nog hebben. Als ze aankopen gaan doen, moeten ze steeds hun bouwmaterialen betalen. De kostprijs van deze materialen fluctueert ook, vandaar dat je prijsmarkers gebruikt om dit aan te geven. Er zijn ook vier totaal nieuwe stopplaatsen op het speelbord :
- Constructie expo : hier kunnen de twee eerste spelers een privilegekaart aanschaffen. De kaart kan gehouden worden tot het einde van het spel waar ze 1 punt oplevert als je er de meeste hebt in een bepaalde kleur OF ze wordt gebruikt voor de eigenschap die erop afgebeeld staat. (deze hebben vooral betrekking op het aanschaffen van bouwmaterialen, goedkoper maken, meer bouwen voor dezelfde prijs, ...)
- Bureau : ook hier krijgen slechts 2 spelers een voordeel. Ze hebben keuze uit een punt winnen, geld krijgen of een bouwtoelating krijgen.
- Werknotitiebord : hier schaffen de spelers arbeiders aan. De kaarten tonen 3 zaken, de kostprijs, het aantal arbeiders op de kaart en de sterren tonen de kwaliteit van de arbeiders.
- Speelvolgorde : in dit vakje kan je de speelvolgorde gaan aanpassen.
Tijdens de constructiefase gaan spelers naast de bouwmaterialen ook de arbeiders toewijzen aan de verschillende mogelijke bouwacties. Er kunnen nu ook garages gebouwd worden en twee soorten daken, die op hun beurt weer punten gaan opleveren.
Ook het opschonen en klaarmaken voor een volgende ronde gaat ietsje meer werk vragen omdat je naast bouwmaterialen ook arbeiderskaarten moet toevoegen, privilegekaarten moet uitleggen, arbeiderskaarten doorschuiven, ...
Een speler kan tijdens het spel ook leningen aangaan om aan budget te komen, maar dit levert aan het einde minpunten op. Als je geen leningen aangaat, levert het je zelfs een punt op.



Titel : Mr. House
Auteur : Adam Kaluza
Uitgeverij : Granna
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

08-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
07-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Lords of Xidit


Lords of Xidit (Asmodée/Libellud) :

+ thematisch is dit spel echt wel prima uitgewerkt
+ het materiaal is van die hoge kwaliteit dat je het spel sowieso een puntje hoger laat scoren op BGG
+ het speelt vlot, is relatief eenvoudig om uit te leggen en iedereen vond het overigens leuk om te spelen
+ het scoresysteem is zo speciaal, zo anders dan de gewone puntensprokkelspellen, dat dit een aparte vermelding verdient
+ de draaischijven om je acties te kiezen zijn zo mooi en werken zo vlotjes, aan alles is gedacht, ook het pijltje om je voortgang aan te duiden
+ de miniaturen zijn zeker een meerwaarde, maar de ganse reïmplementatie (zoals ze dat zo mooi noemen) is fantastisch gedaan

- het doorschuifsysteem van de fiches moet je toch enkele keren lezen om te begrijpen, tijdens het spelen wordt er veel duidelijk
- het scoresysteem is zo onorthodox dat het wel eens een afknapper kan zijn, je kan bij de eerste score er al gewoon uitliggen.

Conclusie : Heb je Himalaya thuis niet staan, koop dan zeker Lords of Xidit. Heb je Himalaya thuis wel staan, koop dan toch misschien ook nog maar een extra Xidit.

07-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abyss (Asmodée/Bombyx)


Abyss, het spel met het fantastische artwork en de verschillende dozen. Vijf verschillende boxfronts om precies te zijn. Wij hebben de bovenstaande, niet meteen mijn favoriet, maar opvallen doet het spel al zeker en vast. Ondanks het donkere artwork en redelijk volwassen thema, is dit echter een veredeld familiespel met relatief eenvoudige spelregels. Maar laat ons nog niet vooruit lopen op de zaken en u even een overzichtje geven van het spel. Qua materiaal mag u wel wat verwachten : een speelbord, 71 exploratiekaarten, 35 lords (van de onderwaterwereld) kaarten, 20 locatietegels, 20 monsterfiches, 1 onheilsfiche, 10 fraaie sleutelfiches en parels in bijhorende opvangbakjes (zie ook foto).

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De exploratiekaarten worden geschud en als trekstapel op de daarvoor voorziene plaats van het speelbord gelegd. De lordskaarten worden ook geschud en er worden er alvast zes open gelegd op de daarvoor voorziene plaatsen. De locaties worden geschud en de bovenste wordt opengelegd. De monsterfiches worden geschud naast het bord gelegd. Het onheilsfiche wordt op het onheilspoor op de bovenste plaats gelegd. De tien sleutels worden ook klaargelegd en elke speler krijgt alvast 1 parel om in z'n potje te doen. Er wordt willekeurig een startspeler gekozen.

De speler die aan het einde van het spel het meeste punten weet te verzamelen is de winnaar. Punten verdien je door allianties aan te gaan, lordskaarten aan te schaffen en locaties te controleren. Ook voor het verslaan van monsters zal je tijdens het spel punten vergaren.



De spelers voeren om beurten hun beurt uit en doorlopen volgende stappen :
1) lords toevoegen (optioneel) : je mag tegen betaling van 1 parel een lord toevoegen op de open plaatsen van de lordsrij op het speelbord. Je mag deze actie zo vaak herhalen als je wil, zo lang je maar kan betalen en er vrije plaatsen op het bord zijn.

2) voer één actie uit (verplicht). Je hebt keuze uit :

- onderzoek de dieptes : je draait de bovenste kaart van de exploratiekaartenstapel open. Je doet dit kaart voor kaart.
* Indien deze kaart een bondgenoot is, moet je de kaart eerste aan de tegenstanders aanbieden. Ze kunnen om beurten passen of de kaart aanschaffen. Indien ze de kaart willen kopen, betalen ze de kostprijs aan de actieve speler. De eerste bondgenoot die wordt gekocht kost 1 parel, de tweede 2, de derde tenslotte 3. Elke speler kan max. 1 bondgenoot aanschaffen. Indien alle spelers passen, mag je de kaart toevoegen aan je hand (je beurt eindigt onmiddellijk), ofwel leg je de kaart op het speelbord en draai je de volgende kaart open. Indien alle plaatsen op het speelbord bezet zijn met bondgenoten en de laatste kaart wordt niet gekocht door de tegenspelers, dan ben je verplicht deze kaart op handen te nemen. Je krijgt een parel extra als bonus.
* Indien de opengedraaide kaart een monster is, moet je er ofwel tegen vechten ofwel blijven onderzoeken. Indien je vecht, leg je het monster af en krijg je de bonus die het onheilspoor toont. Dit kunnen parels zijn, invloedspunten of sleutels. Indien je ervoor opteert om te blijven onderzoeken, schuif je de onheilsmarker een stapje naar beneden en draai je verder kaarten open. Wanneer de laatste kaart op het bord een monster is, dan moet je het bekampen. Bovenop de ontvangen bonus krijg je ook een parel.
Na het onderzoek worden alle niet gekozen bondgenootkaarten dicht op de desbetreffende aflegstapels gelegd (per kleur), dit noemen we de raad. Monsters worden op een aflegstapel naast het bord geplaatst.

- vraag steun van de raad : neem alle kaarten van één van de aflegstapels met bondgenoten op het bord en neem deze op handen.

- rekruteer een lord : je kan één van de openliggende lords op het speelbord rekruteren. Je moet exact de juiste hoeveelheid handkaarten uitspelen om de kostprijs te betalen. De totale waarde mag wel de waarde van de lord overschrijden. Je mag parels extra spenderen om te rekruteren. Elk waardepunt dat je tekortkomt, mag je bijpassen met parels. Alle gebruikte bondgenotenkaarten worden op de desbetreffende aflegstapel op het speelbord gelegd, behalve de kaart met de laagste waarde. Deze worden voor je neergelegd tot het einde van het spel. Ze worden op het einde van het spel gebruikt bij de slottelling. Na het aanschaffen van een lord kan je gebruik maken van de eigenschap ervan. Sommigen gelden constant, anderen zijn éénmalig, nog anderen gelden bij bepaalde gebeurtenissen.
Zo lang er minstens drie lords in de rij liggen, wordt de rij niet aangevuld. Zijn er nog slechts 2 lords, dan krijg je 2 parels en moet je alle plaatsen terug opvullen.



3) controleer locaties (verplicht) : wanneer je een derde sleutel wint, moet je een locatie gaan controleren. Neem één van de openliggende locatietegels of trek 1-4 locatietegels, kies er één en leg de rest open in de vitrine. Leg de locatie voor je, eventuele lords die bij de locatie horen, worden eronder gelegd, hun eigenschap is nu niet meer bruikbaar (zit onder het bord).

Het spel loopt door tot één van de volgende eindcondities op de proppen komt :
- een speler rekruteert z'n 7de lord
- een speler rekruteert een lord, de rij moet aangevuld worden, maar er zijn onvoldoende lords om de rij volledig te vullen
De actieve speler beëindigt z'n beurt nog volledig. Daarna krijgen alle andere spelers nog één laatste beurt. Tenslotte leggen alle spelers de minst waardevolle bondgenoot van elk ras nog voor zich neer. De andere bondgenoten worden afgelegd.

Slottelling : de speler scoren nog punten voor :
- de locaties die ze controleren
- de lords die ze rekruteerden
- de sterkste bondgenoot van de verschillende rassen
- de monsterfiches die je hebt verzameld
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste parels. Indien nog gelijk, wint diegene met de lord met de hoogste waarde.

Titel : Abyss
Auteur : Bruno Cathala & Charles Chevallier
Uitgeverij : Asmodée/Bombyx
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 14+

07-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
06-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 247


Deelnemers : Kamiel, Viktor & Arne
Gespeeld spel : Snuffie hup & Hongerige Harrie
Speeldatum : 06/12/14
Speelplaats : aan de keukentafel
Opmerkelijk : Welke dag is er beter om een spel met de kinderen te spelen als vandaag, op 6 december?

06-12-2014 om 12:42 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 246


Deelnemers : Wim, Bart, Luc, Mario, Tuur, Bjarne, Dries & Arne
Gespeeld spel : Five tribes, Eight minute empire & Istanbul (+ ettelijke demo's)
Speeldatum : 05/12/14
Speelplaats : KWB Wechelderzande (Oude Jongensschool)
Opmerkelijk : Een gezellige, geslaagde spellenavond, met een goede opkomt en vooral héél wat jong volk. Dit kwam de luidruchtigheid ook wel wat ten "slechte", maar dat hoort er nu éénmaal bij. Ik ga alleszins dringend de Halli Galli en Jungle speed uit mijn koffer moeten gooien. Zelf toch ook leuke spellen kunnen spelen. Deze namiddag stond er overigens ook nog een potje Colorpop op het programma. Op naar het volgend speelmoment zou ik zeggen.

06-12-2014 om 00:39 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lords of Xidit (Asmodée/Libellud)


Lords of Xidit is een reïmplementatie van het spel Himalaya van Tilsit. Nu wordt het spel naar de wondere wereld van Seasons gebracht. Een ander spel van uitgeverij Libellud is Dixit, de naam van dit fantastische land is dus ook niet erg ver te zoeken. In Lords of Xidit vliegen de spelers op de rug van hun draak doorheen het land van Xidit op zoek naar hulp om te strijden tegen het onheil. Op die manier verwerven ze inkomen, reputatie en stijgen ze op de ladder van de tovenaarsgilde. Dat brengt ons ook ineens bij het uniek aan dit spel. Om het spel te winnen moet je in deze 3 categorieën presteren. Elk spel worden deze ook in een willekeurige volgorde gerankschikt naar belangrijkheid. Het komt erop neer om niet laatste te eindigen in de categorieën want dan kan je winst onmiddellijk vergeten. Je moet dus op drie paarden gokken, maar vooral in de laatste categorie overblijven.

Het spel bestaat uit fantastisch artwork, zoals u hieronder op de foto ook zal merken. De wereld van Seasons verschuift nu van de kaarten naar een bord, fiches en prachtige miniaturen. U krijgt overigens héél wat materiaal in de doos : 1 speelbord, 70 miniaturen (boeren, boogschieters, infantery, priesters en tovernaars, 75 tovenaarsgilden miniaturen, 60 gouden munten, 100 populariteitsfiches, 3 opdrachtfiches (die dus bepalen welke categorie het eerste, tweedes en derdes gewaardeerd wordt), 39 dubbelzijdige stadtegels (recruteren aan de ene kant, onheil aan de andere kant), 6 titanentegels, 5 spelersschermen, 3 kalendertegels (voor een kortere versie van het spel), 5 drakenfiguren, 5 programmeerborden, 1 startspelerfiche, 5 actiefiches, 18 scorefiches, 2 "leeg"-fiches (voor 3 spelers), 1 jaarrondenmarker, 1 kasteel en een dummiebord (voor 3 spelers). De voorbereiding van het spel staat mooi stapsgewijs in de spelregels uitgetekend, dus verwijs ik u graag naar daar voor dit werk.




Een normaal spel verloopt over 12 ronden zoal het rondespoor links op het speelbord aangeeft. Tijdens elke ronde gaan de spelers simultaan hun zes acties plannen op hun programmeerbordje (zie foto onder). Ze kunnen gaan bewegen, rekruteren, bekampen van onheil of gewoon afwachten. Na het plannen worden de zes acties om beurten door alle spelers in volgorde uitgevoerd. Eerst worden alle eerste acties uitgevoerd in volgorde, dan de tweede, ...

Fase 1 : Geheime opdrachten : de spelers plannen hun zes acties door hun programmeerbordje zo in te stellen dat de gekozen acties zichtbaar worden in de openingen. De stippellijnen geven verplaatsingen weer, de groene pijlen recruteren of aanvallen (afhankelijk van de stad waarin je je bevindt) en de gele kruisjes zijn een afwachtactie.

Fase 2 : Opdrachten uitvoeren : De spelers voeren dus om beurten hun acties één voor één uit. De acties moeten worden uitgevoerd.
- Koos je voor een bewegingsactie moet je je bewegen langs de weg in de gekozen kleur.
- Voor het rekruteren moet je je in een stad bevinden waar nog manschappen te rapen zijn. Je neemt steeds een manschap met de minste waarde (boer, boogschutten, infanterie, priester, tovenaar). Je mag ook maar één manschap recruteren per stad. De recruteeractie moet dus telkens onderbroken worden door een beweging naar een nieuwe stad.
- Als je onheil gaat bekampen in een stad met een onheilsfiche, geef je de gevraagde manschappen af aan de voorraad en kies je één van de drie beloningen die het onheil met zich meebrengt. Dit gaan steeds een bepaalde hoeveelheid goud zijn (dat je achter je zichtscherm legt) OF  populariteitstegels leggen in aangrenzende gebied(en) OF bouwen aan de tovenaarsgilde in de desbetreffende stad. Je mag deze gilde max. 4 hoog bouwen en er mag maar één kleur in een stad aanwezig zijn.
- Als je het gele kruisje koos, wacht je een rondje af (op die manier zijn de minderwaardige manschappen misschien gerekruteerd)



Fase 3 : stadstegelmanagement :
Wanneer rekruteertegels zijn leeggehaald worden ze vervangen door nieuwe. Ook onheilstegels die bestreden zijn, komen op de respectievelijke aflegstapel terecht. Er worden nieuwe tegels uitgelegd en er worden manschappen op de rekruteertegels geplaatst. Ook de rij met tegels wordt terug aangevuld, zodat je ziet welke onheilen en rekruteertegels binnenkort in het spel zullen komen. Indien de trekstapels zijn opgebruikt, wordt de aflegstapel van de andere soort omgedraaid en wordt een nieuwe trekstapel gevormd. In deze fase kan het ook gebeuren dat de titanen gewekt worden. Deze titanen kunnen op éénzelfde manier bestreden worden als het onheil, maar je geeft hier telkens 3,4 of 5 manschappen af naar keuze. Je mag de titanen aanvallen uit een stad naar keuze waar er geen onheil of rekruteertegel ligt.

Fase 4 : militaire staat :
Op het einde van ronde 4, 8 en 12 kunnen de spelers bonussen scoren. Van elk type manschappen kunnen de spelers om beurten een aantal in hun hand nemen en laten zien. Diegene die er het meeste toont, mag een bonus nemen (1 goud voor de boeren, 2 goud voor de boogschutters, 1 populariteit plaatsen voor infanterie, 2 populariteit voor de priesters en 1 verdiep van de tovenaarsgilde voor de tovenaars). De getoonde figuren komen terug achter je zichtscherm te liggen.

Fase 5 : einde van het jaar (ronde) : zet de rondemarker één plaatsje verder

Fase 6 : einde van het spel : de spelers hun prestaties worden bekeken in de drie categorieën in de vooropgestelde volgorde.
De speler die in categorie 1 als laatste eindigt (of 2 laatste bij 5 spelers) ligt al uit het spel en draait z'n scoremarkers op de gedekte kant. Er wordt echter wel telkens in alle categorieën geteld, want ook in de 2de categorie wordt er een stand opgemaakt en valt er wederom een speler af (wiens fiche nog niet omgedraaid was). Tenslotte wordt ook categorie 3 bekeken en blijft er slechts één speler over met een scoremarker op de goede kant. Deze speler is de winnaar van het spel.


(foto : Henk Rolleman)

Titel : Lords of Xidit
Auteur : Régis Bonnessée
Uitgeverij : Asmodée/Libellud
Aantal spelers : 3-5 (3 wel een dummiespeler)
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 14+

06-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
05-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 Wonders - Babel (Repos productions)


7 Wonders - Babel is de derde grote uitbreiding voor 7 Wonders en dit keer komt deze ook in de grote vierkante doos, met het formaat van het basisspel. Eigenlijk bestaat deze uitbreiding uit 2 modules, die op aanraden van Repos zelf, best de eerste keren apart worden toegevoegd aan het basisspel. Ook een combinatie met de "leaders" en "cities" expansions is uiteraard mogelijk. Aan het einde van de spelregels worden de (beperkte) wijzigingen hiervoor gegeven.

De doos zit overigens boordevol materiaal, een babelbord, 24 babeltegels, 15 kaarten voor grote projecten, 10 deelnamefiches, 166 fiches (van allerhande types) en 1 scoreboekje. Het is zelfs zo dat ik het doosje maar moeilijk kan sluiten, zeker als je de fiches netjes in zakjes wil stoppen, lijkt het me schier onmogelijk.



Module 1 : De Toren van Babel
Als je deze uitbreiding toevoegt aan het basisspel, begin je het spel met een extra draftronde, namelijk één van babeltegels. Elke speler krijgt 3 babeltegels, kiest er één uit en passeert de 2 resterende naar de rechterbuurman. Daarna kies je uit de twee tegels nog een babeltegel en geef je de laatste door naar de speler rechts van je. Op het eind van dit draften heb je dus terug 3 babeltegels. Het babelbord wordt in het midden van de speeltafel gelegd. Het bord toont vier bouwplaatsen en een pijl die aangeeft in welke richting de tegels er dienen opgelegd te worden.

Het spel wordt gespeeld volgens de normale regels, maar naast de normale acties kan een speler er nu ook voor opteren om een kaart af te leggen naast het babelbord en één van z'n babeltegels erop te plaatsen op het einde van de lopende ronde. Indien er meerdere spelers gaan bouwen, gebeurt dit oplopend (nummers staan op de tegels). Je begint op het vak met de pijl en bouwt dan steeds in rondjes op het babelbord. Als er vier liggen, leg je de volgende gewoon bovenop de voorgaande tegels. Elke zichtbare tegel gaat de spelregels wijzigen op bepaalde punten. Aan het einde van de partij krijgt een speler die 1/2/3 babeltegels bouwde 2/5/10 punten.

Sommige babeltegels vragen je extra te betalen voor bepaalde keuren van kaarten of het bouwen aan je wonder, anderen gaan dan weer net de kosten laten wegvallen, je gaat kaarten van buren mogen gebruiken, extra straffiches of overwinningspuntenfiches nemen op militair vlak, geld krijgen na het bouwen van een bepaalde kleur kaart, de handelsprijs van bepaalde grondstoffen verhogen of verlagen bij de buren, bepaalde grondstoffen niet laten gebruiken om te bouwen, ...

Module 2 : De grote projecten
De grote project-kaarten worden bij aanvang van het spel geschud per periode. Voor elke periode wordt er één projectkaart uitgetrokken. Pas aan het begin van de periode, voordat de spelers hun kaarten krijgen, wordt de kaart opengelegd. Er worden deelnamefiches op het project gelegd gelijk aan het aantal spelers -1. De grote projecten tonen dezelfde kleuren als de kaarten waarmee de spelers gebouwen oprichten.

Als een speler in z'n beurt een gebouw opricht in dezelfde kleur als het groot project, krijgt hij de mogelijkheid om deel te nemen aan het grote project. Hiervoor moet hij wel de kostprijs, aangegeven op de projectkaart, betalen. Daarna neem je een deelnamefiche. Je mag meerdere keren deelnemen en zo de fiches voor andere spelers wegnemen, want na een tijdperk kunnen er zich twee zaken voordoen.
Ofwel zijn alle deelnamefiches weggehaald en is het grote project geslaagd. De spelers die een deelnamefiche hebben, krijgen de bonus die op het project staat afgebeeld. Indien je meerdere fiches hebt, krijg je de bonus meerdere keren. Indien het project faalt, doordat niet alle deelnamefiches zijn weggenomen, dan krijgen alle spelers die geen deelnamefiche hebben een boete. Indien een boete niet kan betaald worden, verliest de speler overwinningspunten.

Boetes : kaarten van een bepaalde kleur afleggen, al je geld afgeven, militaire punten afgeven, de voordelen van je wonder niet meer mogen gebruiken.
Beloningen : geld, punten, militaire fiches (voor extra stootkracht), gratis deelnemen aan een volgend groot project, extra groen symbool voor de telling, extra punten voor elke gebouwde etappe aan je wonder, ...

Titel : 7 Wonders - Babel
Auteur : Antoine Bauza
Uitgeverij : Repos
Aantal spelers : 2-8
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

05-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
04-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 245


Deelnemers : Anne, Jelle, Jo & Arne
Gespeeld spel : Kabaleo, Speed cups, Tsuro of the seas, Qwixx deluxe, Colorpop, Kruiswoord, Genius & Difference
Speeldatum : 04/12/14
Speelplaats : gezellig thuis aan de eettafel
Opmerkelijk : Een heleboel oudere spellen, erg toegankelijk, kortere speelduur, dus erg geschikt voor de kids van onze klassen 6a en 6b. Zonder er veel woorden aan vuil te maken, begrijpt u hoogstwaarschijnlijk wie er morgen op bezoek komt in onze klas en dat wij voorbereid willen zijn.

04-12-2014 om 22:28 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs